Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

II klasa - II.1-6.

 

Lekcja

tytuł


Co poznajemy?

Co wg założeń podstawy programowej powinienem wiedzieć po zajęciach?

1

Po co nam historia?

1

Program nauczania, zasady pracy, kryteria oceniania

Podstawowe pojęcia (prehistoria, historia, epoki historyczne, rodzaje źródeł historycznych)

Periodyzacja dziejów

Cele i metody pracy ze źródłami i schematami, planami i materiałem ilustracyjnym

I. Historia jako nauka. Uczeń: 1) definiuje podstawowe pojęcia (prehistoria, historia, historiografia, źródło historyczne); 2) rozpoznaje rodzaje źródeł historycznych; 3) przedstawia periodyzację dziejów powszechnych i ojczystych.

I. Pierwsze cywilizacje

2

Zanim zaczęła się historia

1

Podstawy antropogenezy

Chronologia prehistorii: epoki kamienia, brązu i żelaza

Rewolucja neolityczna i jej znaczenie

II. Pradzieje i historia starożytnego Wschodu

Uczeń: 1) wyjaśnia zagadnienie rewolucji neolitycznej.

3

Starozytna

Mezopotamia

1

Znaczenie wielkich rzek dla rozwoju cywilizacji i powstania pierwszych państw

Ustrój polityczny państw-miast sumeryjskich i ukształtowanie się pierwszych imperiów

Pismo i znaczenie jego wynalezienia

Najważniejsze cywilizacje Mezopotamii: Sumer, Babilonia i Asyria

Ustrój polityczny i struktury społeczne starożytnych cywilizacji Mezopotamii

Osiągnięcia cywilizacji Mezopotamii

Współczesne dziedzictwo kultur Bliskiego Wschodu

II. Pradzieje i historia starożytnego Wschodu

Uczeń: [...] 2) porównuje uwarunkowania geograficzne rozwoju cywilizacji na Bliskim i Dalekim Wschodzie; 3) charakteryzuje organizację państw i strukturę społeczeństw w cywilizacjach starożytnego Bliskiego Wschodu; 4) rozpoznaje najważniejsze osiągnięcia kulturowe starożytnych cywilizacji Bliskiego Wschodu; [...] 5) charakteryzuje wierzenia ludów tworzących cywilizacje starożytnego Bliskiego i Dalekiego Wschodu, z uwzględnieniem judaizmu.

4

Starozytny Egipt

1

Dzieje starożytnego Egiptu

Ustrój polityczny państwa faraonów

Struktura społeczeństwa starożytnego Egiptu

Politeistyczne wierzenia Egipcjan

Osiągnięcia cywilizacji Egiptu

Współczesne dziedzictwo cywilizacji Egiptu

Najważniejsze zachowane zabytki cywilizacji Egiptu - piramidy

II. Pradzieje i historia starożytnego

Wschodu

Uczeń: [...]

2) porównuje uwarunkowania geograficzne rozwoju cywilizacji na Bliskim i Dalekim Wschodzie; 3) charakteryzuje organizację państw i strukturę społeczeństw w cywilizacjach starożytnego Bliskiego Wschodu; 4) rozpoznaje najważniejsze osiągnięcia kulturowe starożytnych cywilizacji Bliskiego i Dalekiego Wschodu; 5) charakteryzuje wierzenia ludów tworzących cywilizacje starożytnego Bliskiego i Dalekiego Wschodu, z uwzględnieniem judaizmu.

5

Izrael i Fenicja

1

Inne cywilizacje Bliskiego Wschodu: Izrael i Fenicja

Monoteizm religii żydowskiej i jego znaczenie

Dzieje państwa żydowskiego

Kolonizacja fenicka i jej znaczenie

Ewolucja pisma - wykształcenie alfabetu

II. Pradzieje i historia starożytnego

Wschodu

Uczeń:

[...] 2) porównuje uwarunkowania geograficzne rozwoju cywilizacji na Bliskim i Dalekim Wschodzie; 3) charakteryzuje organizację państw i strukturę społeczeństw w cywilizacjach starożytnego Bliskiego Wschodu; 4) rozpoznaje najważniejsze osiągnięcia kulturowe starożytnych cywilizacji Bliskiego i Dalekiego Wschodu; 5) charakteryzuje wierzenia ludów tworzących cywilizacje starożytnego Bliskiego i Dalekiego Wschodu, z uwzględnieniem judaizmu.

6

Cywilizacje Indii i Chin

1

Cywilizacja Indusu i Żółtej Rzeki

Źródła wielkich religii i systemów etycznych: hinduizmu, buddyzmu, konfucjanizmu i taoizmu

Osiągnięcia cywilizacji Dalekiego Wschodu i Indii

II. Pradzieje i historia starożytnego

Wschodu

Uczeń:

[...] 2) porównuje uwarunkowania geograficzne rozwoju cywilizacji na Bliskim i Dalekim Wschodzie; 3) charakteryzuje organizację państw i strukturę społeczeństw w cywilizacjach starożytnego Bliskiego Wschodu; 4) rozpoznaje najważniejsze osiągnięcia kulturowe starożytnych cywilizacji Bliskiego i Dalekiego Wschodu; 5) charakteryzuje wierzenia ludów tworzących cywilizacje starożytnego Bliskiego i Dalekiego Wschodu, z uwzględnieniem judaizmu.


II. Dzieje starożytnej Grecji

9

Hellada i Hellenowie

1

Wpływ ukształtowania terenu na cywilizację antycznej Grecji

Charakterystyka polis greckiej

Elementy wspólnoty greckiej

Rola religii greckiej

Wielka kolonizacja i jej znaczenie

III. Świat starożytnych Greków Uczeń:

1) charakteryzuje geograficzne warunki ukształtowania się cywilizacji greckiej; 2) porównuje organizację społeczeństwa Aten i Sparty oraz formy ustrojowe greckich polis; 3) opisuje różne formy ekspansji w świecie greckim (kolonizację grecką i fenicką, wojny grecko-perskie i ekspansję Aleksandra Macedońskiego); 4) charakteryzuje religię starożytnych Greków; 5) rozpoznaje osiągnięcia kulturowe starożytnych Greków.

10

Atenska

demokracja

1

Początki Aten

Pierwotny ustrój Aten

Społeczeństwo ateńskie

Reformatorzy ustroju ateńskiego

Charakterystyka demokracji ateńskiej w czasach Peryklesa

Osiągnięcia i dziedzictwo starożytnych Aten

III. Świat starożytnych Greków Uczeń: [...] 2) porównuje organizację społeczeństwa Aten i Sparty oraz formy ustrojowe greckich polis; [...] 5) rozpoznaje osiągnięcia kulturowe starożytnych Greków.

11

Sparta

1

Początki Sparty

Oligarchiczny ustrój Sparty

Organizacja społeczeństwa Sparty

Wychowanie i życie Spartan

III. Świat starożytnych Greków Uczeń: [...] 2) porównuje organizację społeczeństwa Aten i Sparty oraz formy ustrojowe greckich polis; [...] 5) rozpoznaje osiągnięcia kulturowe starożytnych Greków.

12

Wojny grecko- perskie

1

Narodziny i ekspansja imperium perskiego na Bliskim Wschodzie

Specyficzne rozwiązania militarne Greków

Przebieg działań zbrojnych podczas wojen perskich

Odniesienia do zmagań grecko- perskich w kulturze współczesnej

Ekspansja Aten po zwycięstwie nad Persją

III. Świat starożytnych Greków Uczeń: 1) charakteryzuje geograficzne warunki ukształtowania się cywilizacji greckiej; [...] 3) opisuje różne formy ekspansji w świecie greckim (kolonizację grecką i fenicką, wojny grecko-perskie i ekspansję Aleksandra Macedońskiego).

13

Podboje Aleksandra Macedonskiego

1

Skutki rywalizacji wewnątrz świata greckiego po zakończeniu wojen perskich

Przebieg podbojów Aleksandra Macedońskiego

Organizacja imperium macedońskiego

Znaczenie podbojów macedońskich dla kultury greckiej

Narodziny kultury hellenistycznej

Świat hellenistyczny

III. Świat starożytnych Greków Uczeń: [...] 3) opisuje różne formy ekspansji w świecie greckim (kolonizację grecką i fenicką, wojny grecko-perskie i ekspansję Aleksandra Macedońskiego); 4) charakteryzuje religię starożytnych Greków; 5) rozpoznaje osiągnięcia kulturowe starożytnych Greków.

14

Kultura starozytnej Grecji

1

Narodziny filozofii greckiej

Starożytny grecki teatr

Architektura grecka

Literatura i teatr grecki

Igrzyska olimpijskie i rola kultury fizycznej w antycznej Grecji

III. Świat starożytnych Greków Uczeń: [...] 4) charakteryzuje religię starożytnych Greków; 5) rozpoznaje osiągnięcia kulturowe starożytnych Greków.

Popular posts from this blog

Pierwsza wojna światowa

Tutaj moje info o osobach, które walczyły 20 lat wcześniej na I wojnie: https://ojcowskidom.blogspot.com/2021/11/na-frontach-i-wojny-swiatowej.html Możemy szacować, iż żałobę z powodu śmierci domownika przeżywano wówczas, w co czwartym domu w Brennej i Górkach. Rodzin w Brennej i Górkach, które straciły bliskich na I wojnie było przeszło sto. Na I wojnie zginął przynajmniej co 20 mężczyzna z naszych wiosek, podczas gdy ranny mógł zostać nawet co czwarty lub piąty. Jeśli odejmiemy osoby niepełnoletnie i seniorów oraz inwalidów etc. i policzymy jedynie mężczyzn objętych poborem, wówczas liczby te wzrosną ok. dwukrotnie (!). Z rachunku tego wynika, iż tylko co drugi mężczyzna powołany na front I wojny światowej wrócił z niej cały i względnie zdrowy. Co będzie na sprawdzianie? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po k

Klasa 5

Klasa 5 R. I 1. 1. POCZĄTKI LUDZKOŚCI 1. 2. CYWILIZACJE MEZOPOTAMII 1. 3. STAROŻYTNY EGIPT 1. 4. STAROŻYTNY IZRAEL 1. 5. CYWILIZACJE INDII I CHIN 1. 6. NARODZINY I ROZWÓJ PISMA R. II 2. 1. ATENY I SPARTA 2. 2. WOJNY PERSKIE 2. 3. WIERZENIA RELIGIJNE STAROŻYTNYCH GREKÓW 2. 4. KULTURA STAROŻYTNYCH GREKÓW 2. 5. PODBOJE ALEKSANDRA WIELKIEGO R. III 3. 1. USTRÓJ POLITYCZNY STAROŻYTNEGO RZYMU 3. 2. POWSTANIE I UPADEK IMPERIUM RZYMSKIEGO 3. 3. KULTURA UMYSŁOWA I RELIGIA STAROŻYTNEGO RZYMU 3. 4. SZTUKA STAROŻYTNEGO RZYMU 3. 5. NARODZINY CHRZEŚCIJAŃSTWA R. IV 4. 1. BIZANCJUM 4. 2. NARODZINY ISLAMU 4. 3. NA GRUZACH CESARSTWA ZACHODNIEGO 4. 4. WALKA O WŁADZĘ NA ŚWIATEM CHRZEŚCIJAŃSKIM 4. 5. DZIEJE WYPRAW KRZYŻOWYCH R. V 5. 1. SPOŁECZEŃSTWO FEUDALNE 5. 2. STAN RYCERSKI 5. 3. MIESZCZANIE I CHŁOPI 5. 4. KOŚCIÓŁ W ŚREDNIOWIECZU 5. 5. SZTUKA ŚREDNIOWIECZNA R. VI 6. 1. PRADZIEJE ZIEM POLSKICH 6. 2. POCZĄTKI PAŃSTWA POLSKIEGO 6. 3. POLSKA POD PANOWANIEM BOLESŁAWA CHROBREGO 6. 4. KRYZYS PAŃSTWA PIERWSZYCH

Europa i świat doby Oświecenia

Na naszych zajęciach (wspólnie i/lub samodzielnie): 5. 1. Przemiany gospodarcze i społeczne w XVIII wieku 5. 2. Oświecenie 5. 3. Absolutyzm oświecony 5. 4. Wojna o niepodległość Stanów Zjednoczonych 5. 5. Wybuch Wielkiej Rewolucji Francuskiej 5. 6. Francja republiką - przemiany polityczne we Francji w latach 1973-1799     https://www.youtube.com/watch?v=zxYrqV1rFIA&ab_channel=By%C5%82osobie...%28HelloMaestro%29 7:27 Ziemniak i rozbiór Polski, Katarzyna Wielka, Maria Teresa "Byl Sobie Czlowiek" - Świat przyspiesza- Wynalazki, zmiany społeczno-gospodarcze i polityczne XIX wieku, m.in. Wiosna Ludów https://www.youtube.com/watch?v=vLqbldp2OPc&list=PLyJ5tp6WmjKj-lHgWpsK4-xqnpEDoezbi&index=23&ab_channel=FranciszekF1 5. 1. Jesteśmy drugą Anglią. Czego Goethe szuka na Śląsku? a) Muzy b) elfów c) zachodnich technologii Świat idzie naprzód, czyli Geothe na Śląsku, a my stajemy się drugą Anglią.   Porównaj wiersz Goethego w tłumaczeniu Szymborskiej:  https://wiersze.an