Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

II klasa - II.1-6.

 

Lekcja

tytuł


Co poznajemy?

Co wg założeń podstawy programowej powinienem wiedzieć po zajęciach?

1

Po co nam historia?

1

Program nauczania, zasady pracy, kryteria oceniania

Podstawowe pojęcia (prehistoria, historia, epoki historyczne, rodzaje źródeł historycznych)

Periodyzacja dziejów

Cele i metody pracy ze źródłami i schematami, planami i materiałem ilustracyjnym

I. Historia jako nauka. Uczeń: 1) definiuje podstawowe pojęcia (prehistoria, historia, historiografia, źródło historyczne); 2) rozpoznaje rodzaje źródeł historycznych; 3) przedstawia periodyzację dziejów powszechnych i ojczystych.

I. Pierwsze cywilizacje

2

Zanim zaczęła się historia

1

Podstawy antropogenezy

Chronologia prehistorii: epoki kamienia, brązu i żelaza

Rewolucja neolityczna i jej znaczenie

II. Pradzieje i historia starożytnego Wschodu

Uczeń: 1) wyjaśnia zagadnienie rewolucji neolitycznej.

3

Starozytna

Mezopotamia

1

Znaczenie wielkich rzek dla rozwoju cywilizacji i powstania pierwszych państw

Ustrój polityczny państw-miast sumeryjskich i ukształtowanie się pierwszych imperiów

Pismo i znaczenie jego wynalezienia

Najważniejsze cywilizacje Mezopotamii: Sumer, Babilonia i Asyria

Ustrój polityczny i struktury społeczne starożytnych cywilizacji Mezopotamii

Osiągnięcia cywilizacji Mezopotamii

Współczesne dziedzictwo kultur Bliskiego Wschodu

II. Pradzieje i historia starożytnego Wschodu

Uczeń: [...] 2) porównuje uwarunkowania geograficzne rozwoju cywilizacji na Bliskim i Dalekim Wschodzie; 3) charakteryzuje organizację państw i strukturę społeczeństw w cywilizacjach starożytnego Bliskiego Wschodu; 4) rozpoznaje najważniejsze osiągnięcia kulturowe starożytnych cywilizacji Bliskiego Wschodu; [...] 5) charakteryzuje wierzenia ludów tworzących cywilizacje starożytnego Bliskiego i Dalekiego Wschodu, z uwzględnieniem judaizmu.

4

Starozytny Egipt

1

Dzieje starożytnego Egiptu

Ustrój polityczny państwa faraonów

Struktura społeczeństwa starożytnego Egiptu

Politeistyczne wierzenia Egipcjan

Osiągnięcia cywilizacji Egiptu

Współczesne dziedzictwo cywilizacji Egiptu

Najważniejsze zachowane zabytki cywilizacji Egiptu - piramidy

II. Pradzieje i historia starożytnego

Wschodu

Uczeń: [...]

2) porównuje uwarunkowania geograficzne rozwoju cywilizacji na Bliskim i Dalekim Wschodzie; 3) charakteryzuje organizację państw i strukturę społeczeństw w cywilizacjach starożytnego Bliskiego Wschodu; 4) rozpoznaje najważniejsze osiągnięcia kulturowe starożytnych cywilizacji Bliskiego i Dalekiego Wschodu; 5) charakteryzuje wierzenia ludów tworzących cywilizacje starożytnego Bliskiego i Dalekiego Wschodu, z uwzględnieniem judaizmu.

5

Izrael i Fenicja

1

Inne cywilizacje Bliskiego Wschodu: Izrael i Fenicja

Monoteizm religii żydowskiej i jego znaczenie

Dzieje państwa żydowskiego

Kolonizacja fenicka i jej znaczenie

Ewolucja pisma - wykształcenie alfabetu

II. Pradzieje i historia starożytnego

Wschodu

Uczeń:

[...] 2) porównuje uwarunkowania geograficzne rozwoju cywilizacji na Bliskim i Dalekim Wschodzie; 3) charakteryzuje organizację państw i strukturę społeczeństw w cywilizacjach starożytnego Bliskiego Wschodu; 4) rozpoznaje najważniejsze osiągnięcia kulturowe starożytnych cywilizacji Bliskiego i Dalekiego Wschodu; 5) charakteryzuje wierzenia ludów tworzących cywilizacje starożytnego Bliskiego i Dalekiego Wschodu, z uwzględnieniem judaizmu.

6

Cywilizacje Indii i Chin

1

Cywilizacja Indusu i Żółtej Rzeki

Źródła wielkich religii i systemów etycznych: hinduizmu, buddyzmu, konfucjanizmu i taoizmu

Osiągnięcia cywilizacji Dalekiego Wschodu i Indii

II. Pradzieje i historia starożytnego

Wschodu

Uczeń:

[...] 2) porównuje uwarunkowania geograficzne rozwoju cywilizacji na Bliskim i Dalekim Wschodzie; 3) charakteryzuje organizację państw i strukturę społeczeństw w cywilizacjach starożytnego Bliskiego Wschodu; 4) rozpoznaje najważniejsze osiągnięcia kulturowe starożytnych cywilizacji Bliskiego i Dalekiego Wschodu; 5) charakteryzuje wierzenia ludów tworzących cywilizacje starożytnego Bliskiego i Dalekiego Wschodu, z uwzględnieniem judaizmu.


II. Dzieje starożytnej Grecji

9

Hellada i Hellenowie

1

Wpływ ukształtowania terenu na cywilizację antycznej Grecji

Charakterystyka polis greckiej

Elementy wspólnoty greckiej

Rola religii greckiej

Wielka kolonizacja i jej znaczenie

III. Świat starożytnych Greków Uczeń:

1) charakteryzuje geograficzne warunki ukształtowania się cywilizacji greckiej; 2) porównuje organizację społeczeństwa Aten i Sparty oraz formy ustrojowe greckich polis; 3) opisuje różne formy ekspansji w świecie greckim (kolonizację grecką i fenicką, wojny grecko-perskie i ekspansję Aleksandra Macedońskiego); 4) charakteryzuje religię starożytnych Greków; 5) rozpoznaje osiągnięcia kulturowe starożytnych Greków.

10

Atenska

demokracja

1

Początki Aten

Pierwotny ustrój Aten

Społeczeństwo ateńskie

Reformatorzy ustroju ateńskiego

Charakterystyka demokracji ateńskiej w czasach Peryklesa

Osiągnięcia i dziedzictwo starożytnych Aten

III. Świat starożytnych Greków Uczeń: [...] 2) porównuje organizację społeczeństwa Aten i Sparty oraz formy ustrojowe greckich polis; [...] 5) rozpoznaje osiągnięcia kulturowe starożytnych Greków.

11

Sparta

1

Początki Sparty

Oligarchiczny ustrój Sparty

Organizacja społeczeństwa Sparty

Wychowanie i życie Spartan

III. Świat starożytnych Greków Uczeń: [...] 2) porównuje organizację społeczeństwa Aten i Sparty oraz formy ustrojowe greckich polis; [...] 5) rozpoznaje osiągnięcia kulturowe starożytnych Greków.

12

Wojny grecko- perskie

1

Narodziny i ekspansja imperium perskiego na Bliskim Wschodzie

Specyficzne rozwiązania militarne Greków

Przebieg działań zbrojnych podczas wojen perskich

Odniesienia do zmagań grecko- perskich w kulturze współczesnej

Ekspansja Aten po zwycięstwie nad Persją

III. Świat starożytnych Greków Uczeń: 1) charakteryzuje geograficzne warunki ukształtowania się cywilizacji greckiej; [...] 3) opisuje różne formy ekspansji w świecie greckim (kolonizację grecką i fenicką, wojny grecko-perskie i ekspansję Aleksandra Macedońskiego).

13

Podboje Aleksandra Macedonskiego

1

Skutki rywalizacji wewnątrz świata greckiego po zakończeniu wojen perskich

Przebieg podbojów Aleksandra Macedońskiego

Organizacja imperium macedońskiego

Znaczenie podbojów macedońskich dla kultury greckiej

Narodziny kultury hellenistycznej

Świat hellenistyczny

III. Świat starożytnych Greków Uczeń: [...] 3) opisuje różne formy ekspansji w świecie greckim (kolonizację grecką i fenicką, wojny grecko-perskie i ekspansję Aleksandra Macedońskiego); 4) charakteryzuje religię starożytnych Greków; 5) rozpoznaje osiągnięcia kulturowe starożytnych Greków.

14

Kultura starozytnej Grecji

1

Narodziny filozofii greckiej

Starożytny grecki teatr

Architektura grecka

Literatura i teatr grecki

Igrzyska olimpijskie i rola kultury fizycznej w antycznej Grecji

III. Świat starożytnych Greków Uczeń: [...] 4) charakteryzuje religię starożytnych Greków; 5) rozpoznaje osiągnięcia kulturowe starożytnych Greków.

Popular posts from this blog

Klasa 5

Sprawdzian I: 490 p.n.e.- bitwa pod Maratonem, I wojna Greków z Persami 753 p.n.e. - legendarne założenie Rzymu 44 p.n.e. - śmierć Juliusza Cezara 1 rok n.e. - narodziny Jezusa Tabela: A (wersja podstawowa, na Bdb);  B (wersja rozszerzona o wyjaśnienia) Powyżej dwie tabele. Wykazy zawierają skrót wymaganych informacji.  Zastrzeżenie:  Kolorem czerwonym  oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny  bardzo dobrej Kolorem zielonym  oznaczono elementy, których opanowanie zaleca się na ocenę c elującą Elementy fioletowe i żółte  - wiedza prawie zupełnie zbędna i elementy dyskusyjne :) Sprawdzian nr I:  Zadanie I: Tabelka, luki Na podstawie powyższych tabel uzupełnij luki - tj.  ok. 10 najważniejszych postaci/ dat/ wydarzeń z historii (tematy 1.1-1.4; 2.1-2.2; 2.5; 3.2), wg powyższego schematu. Zadanie II: Uszereguj wydarzenia:  uluż w odpowiedniej kolejności wydarzenia (np. na osi czasu) od najstarszego do tego, które będzie najpóźniej Pierwszy człowiek w Europi

Pierwsza wojna światowa

Co będzie na sprawdzianie, etc.? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych, np: Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po której stronie konfliktu walczyły? Wybierz 1 z 2 zaproponowanych zagadnień (łącznie jest 7 zagadnień- zob. podwykaz) i opisz w ok. 8 minipunktach (każdy punkt, to przynajmniej 3 fakty; ktoś, coś, gdzieś itp) Wspaniałe stulecie? U progu I wojny, miniwątki które można poruszyć: Europa, Austria i Cieszyn przeł. XIX i XX w. sytuacja gospodarcza, społelczna i geopolityczna Bałkany Panujący np. FJI - sielankowy portret rozwój przemysłu, szkolnictwa, przykłady Rywalizacja narodowa w różnych częściach Europy Austria 12 Narodów - jakich, kto prześladuje a kto prześladowany? Cieszyn sielankowy z piosenki Nohavicy Tesinska, tzn.? Konflikt polsko-niemiecki na Śl. Ciesz. -  Krwawa niedziela w Cieszynie itp. dyskryminacja Polaków Szkoły  Rota - genez

Klasa 4

Podstawa programowa (2024), cz. I: "KLASA IV I. Elementy historii rodzinnej i regionalnej.  Uczeń: 1) zbiera informacje na temat historii swojej rodziny, gromadzi pamiątki rodzinne i opowiada o nich; 2) poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje. II. Najważniejsze elementy polskiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń: 1) zna symbole narodowe (barwy, godło, hymn państwowy), najważniejsze święta narodowe i państwowe, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie; 2) wiąże najważniejsze zabytki i symbole kultury polskiej z właściwymi regionami. III. Refleksja nad historią jako nauką. Uczeń: 1) wyjaśnia, na czym polega praca historyka; 2) wskazuje sposoby mierzenia czasu w historii i posługuje się pojęciami chronologicznymi; 3) rozpoznaje rodzaje źródeł historycznych; 4) odróżnia historię od dziejów legendarnych (....)". Punkt III. Rozwinięcie - Refleksja nad historią jako nauką: 1) Na czym p