Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

O stronie

Strona ta istnieje, by maksymalnie interesowały Was i cieszyły nasze wspólne zajęcia, inspirując  do poznawania fascynującej przeszłości ludzi i miejsc wokół nas!

Więcej o autorze i stronie, zobacz:

O stronie

Czy historia to zbiór encyklopedycznych faktów oraz nudnych opowieści o tym, co dawno i nie prawda? Wierzę, że nie! W tym celu postaram się wykazać, jak bardzo historia może być nam bliska i że wartą ją poznawać. W końcu każdy z nas jest w niej zanurzony i wystarczy, że uważnie się rozejrzy, a odnajdzie na to masę dowodów! Historia może być emocjonująca i angażująca! Właśnie taka nas porywa najbardziej! Przeszłość to nie tylko daty, ale opowieści o bliskich naszemu sercu ludziach: naszych przodkach, mieszkańcach naszego regionu i kraju! 

Bliższa ciału koszula niż sukmana - mawiali nasi dziadowie, mając na myśli, iż większe zainteresowanie poświęcamy sprawom, które nas bezpośrednio dotyczą.
Jako, że historia, a szczególnie historia Śląska Cieszyńskiego, jest moją miłością, jako nauczyciel i popularyzator, za cel stawiam sobie zainteresowanie Was m.in. dziejami naszych małych społeczności.

Strona ta ma służyć jako pomoc w zajęciach dla uczniów II LO im. M. Kopernika w Cieszynie, oferując materiały ważne i ciekawe, które mogą zapalić ich do odkrywania przeszłości. Sąd też zawiera wiele informacji dotyczących historii regionu, skupiającej w sobie masę ciekawych wątków mogących posłużyć za ilustrację do dziejów Polski i Europy. 



O autorze

 
 
Czy cieszy mnie bycie nauczycielem historii? Tak! Co najmniej tak bardzo, jak bycie badaczem-detektywem, rozwikłującym zagadki sprzed wieków! Swoją przygodę ze nauczaniem w szkole rozpocząłem we wrześniu 2020 roku. Raptem rok później odebrałem jedną z dziewięciu nagród, jakie w plebiscycie uczniów II Liceum Ogólnokształcącego im. M. Kopernika, wręczono kadrze pedagogicznej szkoły. Ta nagroda dała mi dużo satysfakcji, ale najlepszy prezent na Dzień Nauczyciela to... uśmiechnięte buzie podopiecznych, ich życzliwość i uznanie. Moi chłopscy przodkowie, na czele z prababcią Hanią Cudzich-Mądrą z Białego Dunajca (jedną z niewielu we wsi, która umiała czytać i pisać; są ze mnie dumni. Ja jestem!

Jeszcze wcześniej po raptem kilku miesiącach, na przełomie 2020 i 2021 roku, jako początkujący nauczyciel Kopera, udzieliłem wywiadu J. Lewandowskiemu wywiadu w ramach cyklu „Nauczyciel też człowiek” (ha ha!- jakie zabawne i odkrywcze), który można odnaleźć na szkolnym profilu facebookowym szkoły pod tym adresem (zob.: https://koperlo.blogspot.com/2023/06/nauczyciel-grajewski-tez-czowiek.html).

Refleksje na temat nauczania po ok. 2,5-latach spędzonych w szkole.






Oprócz pracy pedagogicznej staram się być aktywnym "wiejskim aktywistą" (kto powiedział, że mogą być tylko miejscy aktywiści!), badaczem i popularyzatorem tradycji i historii Górali Śląskich i pozostałych mieszkańców Księstwa Cieszyńskiego.  

Czy warto się chwalić? Czasami tak, wtedy nie musimy czekać na pochwały z zewnątrz :) 
A tak serio, to — jak najbardziej, szczególnie jeśli przy okazji można pochwalić się wspaniałym dziedzictwem przodków i rodaków. Jeśli je poznamy i pokochamy, to tą miłością bez trudu możemy zarazić innych! 



Biogram

Wojciech Grajewski - absolwent Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie (2010), historyk-regionalista, nauczyciel, badacz i popularyzator. Długoletni pracownik Muzeum Śląska Cieszyńskiego i Książnicy Cieszyńskiej, Miejskiego Centrum Kultury w Skoczowie i II LO w Cieszynie im. M. Kopernika. 
Od ponad dekady angażuje się społecznie w cieszyńskich organizacjach pozarządowych i naukowych, m.in. jako prezes Polskiego Towarzystwa Historycznego Oddział w Cieszynie (2017-2022), a także członek: Klubu Hobbistów i Macierzy Ziemi Cieszyńskiej, Sekcji Ludoznawcza Polskiego Związku Kulturalno-Oświatowego w Republice Czeskiej, wiceprezes Stowarzyszenia Miłośników Brennej i Górek „Jodła”, etc.Jego pasje badawcze koncentrują się wokół dziejów Śląska Cieszyńskiego i rodzinnej Brennej, czego efektem są artykuły popularnonaukowe publikowane w lokalnych czasopismach, z myślą, by przypomnieć rodakom bogactwo lokalnej historii, kultury i tradycji.

Jako popularyzator historii promuje dokonania wybitnych Cieszyniaków, m.in.: w ramach autorskiej serii gier miejskich „Śladem Bohaterów” (pięć edycji z udziałem kilkuset wolontariuszy i uczestników: Cieszyn #1939-1945, #1863, #1914, #1918, Skoczów#1919), a także wykładów plenerowych (tematyczne spacery historyczne) i warsztatów „żywej lekcji historii regionalnej” w formie dramy i warsztatów z dawną książką i prasą.

Pomysłodawca i koordynator szeregu projektów historycznych realizowanych, m.in. w ramach grantów Muzeum Historii Polski („Patriotyzm Jutra”, 2018), Fundacji „Niepodległa” („Niepodległa” i „Koalicje dla Niepodległej”, 2020). Jako historyk współtworzył obchody 100-lecia odzyskania niepodległości przez Polskę (za zaangażowanie otrzymał Srebrną odznakę Macierzy Ziemi Cieszyńskiej) oraz obchody 100-lecia bitwy pod Skoczowem, koordynując, m.in. przebieg konferencji naukowej oraz spotkanie delegacji polskich i czeskich nad mogiłami żołnierzy obu krajów poległych w wojnie.
Współtworzy kilka wydawnictw i serwisów on-line, najważniejsze to: czasopismo naukowe, pt. Pamiętnik Cieszyński, portal edukacyjny Generacja Pamięci (generacjapamieci.blogspot.com) oraz Społeczne Archiwum Cyfrowe Gminy Brenna (ojcowskidom.blogspot.com). Dla swoich uczniów prowadzi zapisy on-line, w formie bloga historycznego, w ramach którego mogą oni poznać m.in. materiały przydatne i inspirujące do poszerzania wiedzy (https://koperlo.blogspot.com/).
Autor licznych publikacji popularnonaukowych i naukowych, które ukazywały się na łamach „Pamiętnika Cieszyńskiego”, „Zwrotu”, „Wieściach znad Brennicy” itd. Autor monografii Brennej („Brenna. Dzieje góralskiej wsi Śląska Cieszyńskiego”, T. 1, Brenna 2014), współautor 6 tomu „Dziejów Śląska Cieszyńskiego” pod red. Idziego Panica.

Laureat nagrody Muzeum Górnośląski Park Etnograficzny w Chorzowie w konkursie „Rekonstrukcja i archiwizacja genealogii rodzin zamieszkujących wsie Górnego Śląska”, w ramach którego powstał tekst, pt. Beskidzka epopeja. Dzieje Hellerów z "Huty" - górali z Brennej na Śl. Cieszyńskim.
Co jeszcze ciekawego w życiu robiłem? Czym się mogę pochwalić? Zobacz mój Dorobek naukowy i popularyzatorski, który staram się aktualizować na bieżąco.

Popular posts from this blog

Klasa 5

Sprawdzian I: 490 p.n.e.- bitwa pod Maratonem, I wojna Greków z Persami 753 p.n.e. - legendarne założenie Rzymu 44 p.n.e. - śmierć Juliusza Cezara 1 rok n.e. - narodziny Jezusa Tabela: A (wersja podstawowa, na Bdb);  B (wersja rozszerzona o wyjaśnienia) Powyżej dwie tabele. Wykazy zawierają skrót wymaganych informacji.  Zastrzeżenie:  Kolorem czerwonym  oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny  bardzo dobrej Kolorem zielonym  oznaczono elementy, których opanowanie zaleca się na ocenę c elującą Elementy fioletowe i żółte  - wiedza prawie zupełnie zbędna i elementy dyskusyjne :) Sprawdzian nr I:  Zadanie I: Tabelka, luki Na podstawie powyższych tabel uzupełnij luki - tj.  ok. 10 najważniejszych postaci/ dat/ wydarzeń z historii (tematy 1.1-1.4; 2.1-2.2; 2.5; 3.2), wg powyższego schematu. Zadanie II: Uszereguj wydarzenia:  uluż w odpowiedniej kolejności wydarzenia (np. na osi czasu) od najstarszego do tego, które będzie najpóźniej Pierwszy człowiek w Europi

Pierwsza wojna światowa

Co będzie na sprawdzianie, etc.? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych, np: Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po której stronie konfliktu walczyły? Wybierz 1 z 2 zaproponowanych zagadnień (łącznie jest 7 zagadnień- zob. podwykaz) i opisz w ok. 8 minipunktach (każdy punkt, to przynajmniej 3 fakty; ktoś, coś, gdzieś itp) Wspaniałe stulecie? U progu I wojny, miniwątki które można poruszyć: Europa, Austria i Cieszyn przeł. XIX i XX w. sytuacja gospodarcza, społelczna i geopolityczna Bałkany Panujący np. FJI - sielankowy portret rozwój przemysłu, szkolnictwa, przykłady Rywalizacja narodowa w różnych częściach Europy Austria 12 Narodów - jakich, kto prześladuje a kto prześladowany? Cieszyn sielankowy z piosenki Nohavicy Tesinska, tzn.? Konflikt polsko-niemiecki na Śl. Ciesz. -  Krwawa niedziela w Cieszynie itp. dyskryminacja Polaków Szkoły  Rota - genez

Klasa 4

Podstawa programowa (2024), cz. I: "KLASA IV I. Elementy historii rodzinnej i regionalnej.  Uczeń: 1) zbiera informacje na temat historii swojej rodziny, gromadzi pamiątki rodzinne i opowiada o nich; 2) poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje. II. Najważniejsze elementy polskiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń: 1) zna symbole narodowe (barwy, godło, hymn państwowy), najważniejsze święta narodowe i państwowe, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie; 2) wiąże najważniejsze zabytki i symbole kultury polskiej z właściwymi regionami. III. Refleksja nad historią jako nauką. Uczeń: 1) wyjaśnia, na czym polega praca historyka; 2) wskazuje sposoby mierzenia czasu w historii i posługuje się pojęciami chronologicznymi; 3) rozpoznaje rodzaje źródeł historycznych; 4) odróżnia historię od dziejów legendarnych (....)". Punkt III. Rozwinięcie - Refleksja nad historią jako nauką: 1) Na czym p