Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

O stronie

Strona ta istnieje, by maksymalnie interesowały Was i cieszyły nasze wspólne zajęcia, inspirując  do poznawania fascynującej przeszłości ludzi i miejsc wokół nas!

Więcej o autorze i stronie, zobacz:

O stronie

Czy historia to zbiór encyklopedycznych faktów oraz nudnych opowieści o tym, co dawno i nie prawda? Wierzę, że nie! W tym celu postaram się wykazać, jak bardzo historia może być nam bliska i że wartą ją poznawać. W końcu każdy z nas jest w niej zanurzony i wystarczy, że uważnie się rozejrzy, a odnajdzie na to masę dowodów! Historia może być emocjonująca i angażująca! Właśnie taka nas porywa najbardziej! Przeszłość to nie tylko daty, ale opowieści o bliskich naszemu sercu ludziach: naszych przodkach, mieszkańcach naszego regionu i kraju! 

Bliższa ciału koszula niż sukmana - mawiali nasi dziadowie, mając na myśli, iż większe zainteresowanie poświęcamy sprawom, które nas bezpośrednio dotyczą.
Jako, że historia, a szczególnie historia Śląska Cieszyńskiego, jest moją miłością, jako nauczyciel i popularyzator, za cel stawiam sobie zainteresowanie Was m.in. dziejami naszych małych społeczności.

Strona ta ma służyć jako pomoc w zajęciach dla uczniów II LO im. M. Kopernika w Cieszynie, oferując materiały ważne i ciekawe, które mogą zapalić ich do odkrywania przeszłości. Sąd też zawiera wiele informacji dotyczących historii regionu, skupiającej w sobie masę ciekawych wątków mogących posłużyć za ilustrację do dziejów Polski i Europy. 



O autorze

 
 
Czy cieszy mnie bycie nauczycielem historii? Tak! Co najmniej tak bardzo, jak bycie badaczem-detektywem, rozwikłującym zagadki sprzed wieków! Swoją przygodę ze nauczaniem w szkole rozpocząłem we wrześniu 2020 roku. Raptem rok później odebrałem jedną z dziewięciu nagród, jakie w plebiscycie uczniów II Liceum Ogólnokształcącego im. M. Kopernika, wręczono kadrze pedagogicznej szkoły. Ta nagroda dała mi dużo satysfakcji, ale najlepszy prezent na Dzień Nauczyciela to... uśmiechnięte buzie podopiecznych, ich życzliwość i uznanie. Moi chłopscy przodkowie, na czele z prababcią Hanią Cudzich-Mądrą z Białego Dunajca (jedną z niewielu we wsi, która umiała czytać i pisać; są ze mnie dumni. Ja jestem!

Jeszcze wcześniej po raptem kilku miesiącach, na przełomie 2020 i 2021 roku, jako początkujący nauczyciel Kopera, udzieliłem wywiadu J. Lewandowskiemu wywiadu w ramach cyklu „Nauczyciel też człowiek” (ha ha!- jakie zabawne i odkrywcze), który można odnaleźć na szkolnym profilu facebookowym szkoły pod tym adresem (zob.: https://koperlo.blogspot.com/2023/06/nauczyciel-grajewski-tez-czowiek.html).

Refleksje na temat nauczania po ok. 2,5-latach spędzonych w szkole.






Oprócz pracy pedagogicznej staram się być aktywnym "wiejskim aktywistą" (kto powiedział, że mogą być tylko miejscy aktywiści!), badaczem i popularyzatorem tradycji i historii Górali Śląskich i pozostałych mieszkańców Księstwa Cieszyńskiego.  

Czy warto się chwalić? Czasami tak, wtedy nie musimy czekać na pochwały z zewnątrz :) 
A tak serio, to — jak najbardziej, szczególnie jeśli przy okazji można pochwalić się wspaniałym dziedzictwem przodków i rodaków. Jeśli je poznamy i pokochamy, to tą miłością bez trudu możemy zarazić innych! 



Biogram

Wojciech Grajewski - absolwent Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie (2010), historyk-regionalista, nauczyciel, badacz i popularyzator. Długoletni pracownik Muzeum Śląska Cieszyńskiego i Książnicy Cieszyńskiej, Miejskiego Centrum Kultury w Skoczowie i II LO w Cieszynie im. M. Kopernika. 
Od ponad dekady angażuje się społecznie w cieszyńskich organizacjach pozarządowych i naukowych, m.in. jako prezes Polskiego Towarzystwa Historycznego Oddział w Cieszynie (2017-2022), a także członek: Klubu Hobbistów i Macierzy Ziemi Cieszyńskiej, Sekcji Ludoznawcza Polskiego Związku Kulturalno-Oświatowego w Republice Czeskiej, wiceprezes Stowarzyszenia Miłośników Brennej i Górek „Jodła”, etc.Jego pasje badawcze koncentrują się wokół dziejów Śląska Cieszyńskiego i rodzinnej Brennej, czego efektem są artykuły popularnonaukowe publikowane w lokalnych czasopismach, z myślą, by przypomnieć rodakom bogactwo lokalnej historii, kultury i tradycji.

Jako popularyzator historii promuje dokonania wybitnych Cieszyniaków, m.in.: w ramach autorskiej serii gier miejskich „Śladem Bohaterów” (pięć edycji z udziałem kilkuset wolontariuszy i uczestników: Cieszyn #1939-1945, #1863, #1914, #1918, Skoczów#1919), a także wykładów plenerowych (tematyczne spacery historyczne) i warsztatów „żywej lekcji historii regionalnej” w formie dramy i warsztatów z dawną książką i prasą.

Pomysłodawca i koordynator szeregu projektów historycznych realizowanych, m.in. w ramach grantów Muzeum Historii Polski („Patriotyzm Jutra”, 2018), Fundacji „Niepodległa” („Niepodległa” i „Koalicje dla Niepodległej”, 2020). Jako historyk współtworzył obchody 100-lecia odzyskania niepodległości przez Polskę (za zaangażowanie otrzymał Srebrną odznakę Macierzy Ziemi Cieszyńskiej) oraz obchody 100-lecia bitwy pod Skoczowem, koordynując, m.in. przebieg konferencji naukowej oraz spotkanie delegacji polskich i czeskich nad mogiłami żołnierzy obu krajów poległych w wojnie.
Współtworzy kilka wydawnictw i serwisów on-line, najważniejsze to: czasopismo naukowe, pt. Pamiętnik Cieszyński, portal edukacyjny Generacja Pamięci (generacjapamieci.blogspot.com) oraz Społeczne Archiwum Cyfrowe Gminy Brenna (ojcowskidom.blogspot.com). Dla swoich uczniów prowadzi zapisy on-line, w formie bloga historycznego, w ramach którego mogą oni poznać m.in. materiały przydatne i inspirujące do poszerzania wiedzy (https://koperlo.blogspot.com/).
Autor licznych publikacji popularnonaukowych i naukowych, które ukazywały się na łamach „Pamiętnika Cieszyńskiego”, „Zwrotu”, „Wieściach znad Brennicy” itd. Autor monografii Brennej („Brenna. Dzieje góralskiej wsi Śląska Cieszyńskiego”, T. 1, Brenna 2014), współautor 6 tomu „Dziejów Śląska Cieszyńskiego” pod red. Idziego Panica.

Laureat nagrody Muzeum Górnośląski Park Etnograficzny w Chorzowie w konkursie „Rekonstrukcja i archiwizacja genealogii rodzin zamieszkujących wsie Górnego Śląska”, w ramach którego powstał tekst, pt. Beskidzka epopeja. Dzieje Hellerów z "Huty" - górali z Brennej na Śl. Cieszyńskim.
Co jeszcze ciekawego w życiu robiłem? Czym się mogę pochwalić? Zobacz mój Dorobek naukowy i popularyzatorski, który staram się aktualizować na bieżąco.

Popular posts from this blog

Pierwsza wojna światowa

Tutaj moje info o osobach, które walczyły 20 lat wcześniej na I wojnie: https://ojcowskidom.blogspot.com/2021/11/na-frontach-i-wojny-swiatowej.html Możemy szacować, iż żałobę z powodu śmierci domownika przeżywano wówczas, w co czwartym domu w Brennej i Górkach. Rodzin w Brennej i Górkach, które straciły bliskich na I wojnie było przeszło sto. Na I wojnie zginął przynajmniej co 20 mężczyzna z naszych wiosek, podczas gdy ranny mógł zostać nawet co czwarty lub piąty. Jeśli odejmiemy osoby niepełnoletnie i seniorów oraz inwalidów etc. i policzymy jedynie mężczyzn objętych poborem, wówczas liczby te wzrosną ok. dwukrotnie (!). Z rachunku tego wynika, iż tylko co drugi mężczyzna powołany na front I wojny światowej wrócił z niej cały i względnie zdrowy. Co będzie na sprawdzianie? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po k

Klasa 5

Klasa 5 R. I 1. 1. POCZĄTKI LUDZKOŚCI 1. 2. CYWILIZACJE MEZOPOTAMII 1. 3. STAROŻYTNY EGIPT 1. 4. STAROŻYTNY IZRAEL 1. 5. CYWILIZACJE INDII I CHIN 1. 6. NARODZINY I ROZWÓJ PISMA R. II 2. 1. ATENY I SPARTA 2. 2. WOJNY PERSKIE 2. 3. WIERZENIA RELIGIJNE STAROŻYTNYCH GREKÓW 2. 4. KULTURA STAROŻYTNYCH GREKÓW 2. 5. PODBOJE ALEKSANDRA WIELKIEGO R. III 3. 1. USTRÓJ POLITYCZNY STAROŻYTNEGO RZYMU 3. 2. POWSTANIE I UPADEK IMPERIUM RZYMSKIEGO 3. 3. KULTURA UMYSŁOWA I RELIGIA STAROŻYTNEGO RZYMU 3. 4. SZTUKA STAROŻYTNEGO RZYMU 3. 5. NARODZINY CHRZEŚCIJAŃSTWA R. IV 4. 1. BIZANCJUM 4. 2. NARODZINY ISLAMU 4. 3. NA GRUZACH CESARSTWA ZACHODNIEGO 4. 4. WALKA O WŁADZĘ NA ŚWIATEM CHRZEŚCIJAŃSKIM 4. 5. DZIEJE WYPRAW KRZYŻOWYCH R. V 5. 1. SPOŁECZEŃSTWO FEUDALNE 5. 2. STAN RYCERSKI 5. 3. MIESZCZANIE I CHŁOPI 5. 4. KOŚCIÓŁ W ŚREDNIOWIECZU 5. 5. SZTUKA ŚREDNIOWIECZNA R. VI 6. 1. PRADZIEJE ZIEM POLSKICH 6. 2. POCZĄTKI PAŃSTWA POLSKIEGO 6. 3. POLSKA POD PANOWANIEM BOLESŁAWA CHROBREGO 6. 4. KRYZYS PAŃSTWA PIERWSZYCH

Europa i świat doby Oświecenia

Na naszych zajęciach (wspólnie i/lub samodzielnie): 5. 1. Przemiany gospodarcze i społeczne w XVIII wieku 5. 2. Oświecenie 5. 3. Absolutyzm oświecony 5. 4. Wojna o niepodległość Stanów Zjednoczonych 5. 5. Wybuch Wielkiej Rewolucji Francuskiej 5. 6. Francja republiką - przemiany polityczne we Francji w latach 1973-1799     https://www.youtube.com/watch?v=zxYrqV1rFIA&ab_channel=By%C5%82osobie...%28HelloMaestro%29 7:27 Ziemniak i rozbiór Polski, Katarzyna Wielka, Maria Teresa "Byl Sobie Czlowiek" - Świat przyspiesza- Wynalazki, zmiany społeczno-gospodarcze i polityczne XIX wieku, m.in. Wiosna Ludów https://www.youtube.com/watch?v=vLqbldp2OPc&list=PLyJ5tp6WmjKj-lHgWpsK4-xqnpEDoezbi&index=23&ab_channel=FranciszekF1 5. 1. Jesteśmy drugą Anglią. Czego Goethe szuka na Śląsku? a) Muzy b) elfów c) zachodnich technologii Świat idzie naprzód, czyli Geothe na Śląsku, a my stajemy się drugą Anglią.   Porównaj wiersz Goethego w tłumaczeniu Szymborskiej:  https://wiersze.an