Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Wasz Feedback

Największą radością nauczyciela jest chyba zobaczyć efekty swojej pracy. Nie chodzi tyle o wyniki w nauczaniu (choć świetnie napisane matury na pewno jest mile widziane!), co o zarażenie pasją i chęcią odkrywania świata, a w moim przypadku - miłością do historii Małej i Dużej Ojczyzny. Równie ważne jest nawiązanie relacji z podopiecznymi, zdobycie uznania w ich oczach, czego wyrazem mogą być często proste gesty i słowa. W świecie, w którym często zamiast międzyludzkich relacji i harmonijnego rozwoju rządzą "słupki statystyk" i "papierologia", każdy przejaw sympatii, docenienia i podziękowania jest ważny.

Są przynajmniej dwa powody, dla których chciałem się podzielić Waszymi uwagami. Jednym jest nieskrywana radość i duma. Drugim, iż wasze wsparcie i pozytywny feedback to dla mnie mobilizacja do jeszcze większej pracy i doskonalenia.

 
Czy cieszy mnie bycie nauczycielem historii? Tak! Co najmniej tak bardzo, jak bycie badaczem-detektywem, rozwikłującym zagadki sprzed wieków! Swoją przygodę ze nauczaniem w szkole rozpocząłem we wrześniu 2020 roku. Raptem rok później odebrałem jedną z dziewięciu nagród, jakie w plebiscycie uczniów II Liceum Ogólnokształcącego im. M. Kopernika, wręczono kadrze pedagogicznej szkoły. Ta nagroda dała mi dużo satysfakcji, ale najlepszy prezent na Dzień Nauczyciela to... uśmiechnięte buzie podopiecznych, ich życzliwość i uznanie. 

Zdaję sobie sprawę, że jako początkujący nauczyciel popełniam wiele błędów, a nasze zajęcia dalekie są od doskonałości. Części z nich jestem świadom i staram się je wyeliminować. Jestem świadomy, że mój odbiór zajęć jest inny, niż pozostałych ich uczestników. Dlatego też zawsze będę wdzięczny za wszelkie uwagi, szczególnie głosy krytyczne, które mogą pomóc ulepszyć nasze zajęcia.

Poniżej niektóre z Waszych uwag, którymi zechcieliście się w cztery oczy, czy publicznie podzielić. Oczywiście rozeumiem, że Wasze uwagi nie zawsze będą dość krytyczne, bo nie chcieliście mi robić przykrości, prowokować niekomfortowej sytuacji itp. Nie mniej wiele Waszych opinii autentycznie mnie cieszy i jestem z nich dumny! Poniżej jedna z nich, która ukazała się w maju 2022 na łamach regionalnego portalu (Ox.pl).

Lekcje historii jak zawsze pierwszorzędne! (...) Urszula: Czy masz ulubionego nauczyciela w naszej szkole? Jalo: Jasna sprawa! - na co dodał entuzjastycznie PO POLSKU - „Pan Grajewski jest moim bohaterem! Uwielbiam go!”. Podobno już na pierwszych lekcjach Pan profesor wyciągnął pomocną dłoń do Jalo i starał się przełamywać bariery kulturowe. Myślę, że każdy z nas docenia entuzjazm naszego wspaniałego nauczyciela historii! Bo kto inny z taką pasją opowiadałby nam o dawnych czasach? Nikt! (...) Oczywiście, że będę tęsknić. Myślę, że najbardziej będzie mi brakować ludzi. Pana Grajewskiego, rówieśników ze szkoły, ludzi, których spotkałem na imprezach… No i na pewno mam zamiar wrócić do Polski. Naprawdę lubię to miejsce". 

To fragment wywiadu z Jalo z Tampere w Finlandii, który przez rok na przełomie 2021 i 2022 roku był uczniem klasy 2F. (Zob. całość wywiadu, pt. „Usłyszeć nieznany język w znanym miejscu - czyli wywiad z uczniem z wymiany!”: https://wiadomoscizgmin.ox.pl/uslyszec-nieznany-jezyk-w-znanym-miejscu-czyli-wywiad-z-uczniem-z-wymiany,75902). Obszerny wywiad z Jalo, podobny do pierwszego, ale jednak inny ukazał się również w wersji drukowanej w "Głosie Ziemi Cieszyńskiej". I tam znalazły się życzliwe słowa z jego strony pod adresem 

Poniżej niektóre z Waszych odpowiedzi, na prośbę o feedback z naszych lekcji, które zebrałem pod przy okazji jednego z zadań w 2022 roku. Pytałem wówczas mniej więcej o to by... "ocenić zajęcia z historii... Czy po zajęciach Twój entuzjazm do historii zwiększył się, czy zmniejszył? (...) Będziesz je wspominał z sentymentem? Czy będzie ci się chciało kiedyś doczytać coś na potencjalnie interesujący temat historyczny?")
  • „Zwiększył się mój entuzjazm, przed zajęciami było to 4/10, teraz jest to natomiast 9/10. Jestem pewna, że zajęcia będę wspominać z radością i uśmiechem :)” Natalia, kl. 3, IV 2022
  • „Po naszych zajęciach jest to 8/10, uczę się mniej w domu historii, ale zapamiętuje więcej :)” Małgosia, kl. 3, IV 2022
  • „Jeżeli chodzi o entuzjazm do historii po zajęciach z Panem, to myślę, że się zwiększył :) wcześniej i tak był wysoki, ponieważ lubię ten przedmiot, ale tak jak wspomniałam, teraz jest jeszcze wyższy. Lekcje są naprawdę ciekawe! Jeśli chodzi o skalę od 1 do 10, to jest to zdecydowanie 10, a nasze zajęcia na pewno pozostaną ze mną na długo i będą wspominane z sentymentem :)” Marcelina, kl. 3, IV 2022
  • „Przed zajęciami nie byłam zbytnio zainteresowana historią, co musiałam wiedzieć, to wiedziałam więcej mnie nie interesowało. Dzięki zajęciom poznała historie z innej strony bardziej dokładnie wiec myślę, że mocne 8-9” Natalia, kl. 3, IV 2022
  • „Lekcje historii z panem Grajewskim są bardzo ciekawym przeżyciem. Super, że angażuje pan uczniów w prowadzenie lekcji jednakże uważam, że powinniśmy poruszać więcej tematów dotyczących „świeżej” historii, np z ubiegłego wieku, ponieważ uważam, że posiadamy mniej wiedzy na ten temat, niż powinniśmy. Lekcje z panem będę wspominała z wielka sympatia i zdecydowanie będzie mi ich brakować :))) wiem ze momentami się nie udzielam śle niech pan wie ze z lekcji wyniosłam ogromne ilości wiedzy na temat świata” Paulina, kl. 3, IV 2022
  • „Zajęcia poruszają niesamowicie ciekawe tematy. Szczerze mówiąc, nigdy nie przepadałem za historią, pomimo tego, że zawsze się jej uczyłem, ale tematy, które omawiamy przypadły mi do gustu. To nie znaczy, że stałem się fanem historii, ale na pewno zmienia ocenę patrzenia na przedmiot z 3/10 do 7,5/10. Jest Pan super nauczycielem :D” Piotrek, kl. 3, IV 2022
  • „Ocena zajęć 10/10 😊” Wiktoria, kl. 3, IV 2022
  • „Lubię lekcje historii, ponieważ stara się pan dać nam ciekawostki o epoce oraz postaciach”. Piotrek, kl. 2, IV 2022.
  • „Zajęcia są bardzo ciekawe, mimo, że nie interesuję się historią. Często udaje mi się zapamiętać różne ciekawostki z lekcji :)” Oliwia, kl. 2, VI 2022
  • „Dzięki naszym zajęciom dowiedziałam się mnóstwo ciekawych rzeczy dotyczących Cieszyna. Bardzo podobają mi się nasze wycieczki :)” Karolina, kl. 2, VI 2022
  • „Przed zajęciami: 2; po zajęciach; 8. Mega ciekawie Pan opowiada i często skłaniało mnie to do szukania wielu dodatkowych informacji o danym temacie. Także styl lekcji bardzo mi się podoba, bo te lekcje są poprostu mega przyjemne i interesujące, co strasznie ułatwia naukę na bieżąco :) Mimo tego, że historia to kompletnie nie moja dziedzina nauki, dzięki lekcjom z Panem miło się uczy tych wszelkich zawiłości historycznych :)” Paulina, kl. 2, VI 2022
  • „Przed naszymi zajęciami było 2 a po naszych zajęciach 8,5. Tak, z pewnością” Marzena, kl. 2, VI 2022
  • „Historia niestety nigdy nie była dla mnie fascynującym przedmiotem, jednak uważam, że jakieś podstawy każdy powinien znać. Po roku historii z Panem Grajewskim zauważyłam, że w sumie to historia nie polega tylko na wkuwaniu dat i nudnych wydarzeń, lecz też można w zabawny sposób się tego nauczyć, więc z pewnością mój entuzjazm do historii się w jakimś stopniu zwiększył”. Maja, kl. 1, VI 2022
  • „Przed 3 po 7 (nie jestem fanką historii, ale ciekawie pan opowiada :))” Matylda, kl. 1, VI 2022
  • „Kiedyś nie przepadałam za historią, ale odkąd mam lekcje z Panem, to bardzo ją polubiłam i na pewno będę utrwalać wiedzę na tematy historyczne” Magda, kl. 1, VI 2022
Idąc tym tropem poprosiłem o podobne (choć dużo bardziej rozbudowane opinie) uczniów pod koniec kwietnia 2024 roku. Ich fragmenty i pełen wykaz znajduje się pod adresem: https://koperlo.blogspot.com/2024/04/wasz-feedback-2024.html

Popular posts from this blog

Pierwsza wojna światowa

Tutaj moje info o osobach, które walczyły 20 lat wcześniej na I wojnie: https://ojcowskidom.blogspot.com/2021/11/na-frontach-i-wojny-swiatowej.html Możemy szacować, iż żałobę z powodu śmierci domownika przeżywano wówczas, w co czwartym domu w Brennej i Górkach. Rodzin w Brennej i Górkach, które straciły bliskich na I wojnie było przeszło sto. Na I wojnie zginął przynajmniej co 20 mężczyzna z naszych wiosek, podczas gdy ranny mógł zostać nawet co czwarty lub piąty. Jeśli odejmiemy osoby niepełnoletnie i seniorów oraz inwalidów etc. i policzymy jedynie mężczyzn objętych poborem, wówczas liczby te wzrosną ok. dwukrotnie (!). Z rachunku tego wynika, iż tylko co drugi mężczyzna powołany na front I wojny światowej wrócił z niej cały i względnie zdrowy. Co będzie na sprawdzianie? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po k

Klasa 5

Klasa 5 R. I 1. 1. POCZĄTKI LUDZKOŚCI 1. 2. CYWILIZACJE MEZOPOTAMII 1. 3. STAROŻYTNY EGIPT 1. 4. STAROŻYTNY IZRAEL 1. 5. CYWILIZACJE INDII I CHIN 1. 6. NARODZINY I ROZWÓJ PISMA R. II 2. 1. ATENY I SPARTA 2. 2. WOJNY PERSKIE 2. 3. WIERZENIA RELIGIJNE STAROŻYTNYCH GREKÓW 2. 4. KULTURA STAROŻYTNYCH GREKÓW 2. 5. PODBOJE ALEKSANDRA WIELKIEGO R. III 3. 1. USTRÓJ POLITYCZNY STAROŻYTNEGO RZYMU 3. 2. POWSTANIE I UPADEK IMPERIUM RZYMSKIEGO 3. 3. KULTURA UMYSŁOWA I RELIGIA STAROŻYTNEGO RZYMU 3. 4. SZTUKA STAROŻYTNEGO RZYMU 3. 5. NARODZINY CHRZEŚCIJAŃSTWA R. IV 4. 1. BIZANCJUM 4. 2. NARODZINY ISLAMU 4. 3. NA GRUZACH CESARSTWA ZACHODNIEGO 4. 4. WALKA O WŁADZĘ NA ŚWIATEM CHRZEŚCIJAŃSKIM 4. 5. DZIEJE WYPRAW KRZYŻOWYCH R. V 5. 1. SPOŁECZEŃSTWO FEUDALNE 5. 2. STAN RYCERSKI 5. 3. MIESZCZANIE I CHŁOPI 5. 4. KOŚCIÓŁ W ŚREDNIOWIECZU 5. 5. SZTUKA ŚREDNIOWIECZNA R. VI 6. 1. PRADZIEJE ZIEM POLSKICH 6. 2. POCZĄTKI PAŃSTWA POLSKIEGO 6. 3. POLSKA POD PANOWANIEM BOLESŁAWA CHROBREGO 6. 4. KRYZYS PAŃSTWA PIERWSZYCH

Europa i świat doby Oświecenia

Na naszych zajęciach (wspólnie i/lub samodzielnie): 5. 1. Przemiany gospodarcze i społeczne w XVIII wieku 5. 2. Oświecenie 5. 3. Absolutyzm oświecony 5. 4. Wojna o niepodległość Stanów Zjednoczonych 5. 5. Wybuch Wielkiej Rewolucji Francuskiej 5. 6. Francja republiką - przemiany polityczne we Francji w latach 1973-1799     https://www.youtube.com/watch?v=zxYrqV1rFIA&ab_channel=By%C5%82osobie...%28HelloMaestro%29 7:27 Ziemniak i rozbiór Polski, Katarzyna Wielka, Maria Teresa "Byl Sobie Czlowiek" - Świat przyspiesza- Wynalazki, zmiany społeczno-gospodarcze i polityczne XIX wieku, m.in. Wiosna Ludów https://www.youtube.com/watch?v=vLqbldp2OPc&list=PLyJ5tp6WmjKj-lHgWpsK4-xqnpEDoezbi&index=23&ab_channel=FranciszekF1 5. 1. Jesteśmy drugą Anglią. Czego Goethe szuka na Śląsku? a) Muzy b) elfów c) zachodnich technologii Świat idzie naprzód, czyli Geothe na Śląsku, a my stajemy się drugą Anglią.   Porównaj wiersz Goethego w tłumaczeniu Szymborskiej:  https://wiersze.an