Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Wasz Feedback

Największą radością nauczyciela jest chyba zobaczyć efekty swojej pracy. Nie chodzi tyle o wyniki w nauczaniu (choć świetnie napisane matury na pewno jest mile widziane!), co o zarażenie pasją i chęcią odkrywania świata, a w moim przypadku - miłością do historii Małej i Dużej Ojczyzny. Równie ważne jest nawiązanie relacji z podopiecznymi, zdobycie uznania w ich oczach, czego wyrazem mogą być często proste gesty i słowa. W świecie, w którym często zamiast międzyludzkich relacji i harmonijnego rozwoju rządzą "słupki statystyk" i "papierologia", każdy przejaw sympatii, docenienia i podziękowania jest ważny.

Są przynajmniej dwa powody, dla których chciałem się podzielić Waszymi uwagami. Jednym jest nieskrywana radość i duma. Drugim, iż wasze wsparcie i pozytywny feedback to dla mnie mobilizacja do jeszcze większej pracy i doskonalenia.

 
Czy cieszy mnie bycie nauczycielem historii? Tak! Co najmniej tak bardzo, jak bycie badaczem-detektywem, rozwikłującym zagadki sprzed wieków! Swoją przygodę ze nauczaniem w szkole rozpocząłem we wrześniu 2020 roku. Raptem rok później odebrałem jedną z dziewięciu nagród, jakie w plebiscycie uczniów II Liceum Ogólnokształcącego im. M. Kopernika, wręczono kadrze pedagogicznej szkoły. Ta nagroda dała mi dużo satysfakcji, ale najlepszy prezent na Dzień Nauczyciela to... uśmiechnięte buzie podopiecznych, ich życzliwość i uznanie. 

Zdaję sobie sprawę, że jako początkujący nauczyciel popełniam wiele błędów, a nasze zajęcia dalekie są od doskonałości. Części z nich jestem świadom i staram się je wyeliminować. Jestem świadomy, że mój odbiór zajęć jest inny, niż pozostałych ich uczestników. Dlatego też zawsze będę wdzięczny za wszelkie uwagi, szczególnie głosy krytyczne, które mogą pomóc ulepszyć nasze zajęcia.

Poniżej niektóre z Waszych uwag, którymi zechcieliście się w cztery oczy, czy publicznie podzielić. Oczywiście rozeumiem, że Wasze uwagi nie zawsze będą dość krytyczne, bo nie chcieliście mi robić przykrości, prowokować niekomfortowej sytuacji itp. Nie mniej wiele Waszych opinii autentycznie mnie cieszy i jestem z nich dumny! Poniżej jedna z nich, która ukazała się w maju 2022 na łamach regionalnego portalu (Ox.pl).

Lekcje historii jak zawsze pierwszorzędne! (...) Urszula: Czy masz ulubionego nauczyciela w naszej szkole? Jalo: Jasna sprawa! - na co dodał entuzjastycznie PO POLSKU - „Pan Grajewski jest moim bohaterem! Uwielbiam go!”. Podobno już na pierwszych lekcjach Pan profesor wyciągnął pomocną dłoń do Jalo i starał się przełamywać bariery kulturowe. Myślę, że każdy z nas docenia entuzjazm naszego wspaniałego nauczyciela historii! Bo kto inny z taką pasją opowiadałby nam o dawnych czasach? Nikt! (...) Oczywiście, że będę tęsknić. Myślę, że najbardziej będzie mi brakować ludzi. Pana Grajewskiego, rówieśników ze szkoły, ludzi, których spotkałem na imprezach… No i na pewno mam zamiar wrócić do Polski. Naprawdę lubię to miejsce". 

To fragment wywiadu z Jalo z Tampere w Finlandii, który przez rok na przełomie 2021 i 2022 roku był uczniem klasy 2F. (Zob. całość wywiadu, pt. „Usłyszeć nieznany język w znanym miejscu - czyli wywiad z uczniem z wymiany!”: https://wiadomoscizgmin.ox.pl/uslyszec-nieznany-jezyk-w-znanym-miejscu-czyli-wywiad-z-uczniem-z-wymiany,75902). Obszerny wywiad z Jalo, podobny do pierwszego, ale jednak inny ukazał się również w wersji drukowanej w "Głosie Ziemi Cieszyńskiej". I tam znalazły się życzliwe słowa z jego strony pod adresem 

Poniżej niektóre z Waszych odpowiedzi, na prośbę o feedback z naszych lekcji, które zebrałem pod przy okazji jednego z zadań w 2022 roku. Pytałem wówczas mniej więcej o to by... "ocenić zajęcia z historii... Czy po zajęciach Twój entuzjazm do historii zwiększył się, czy zmniejszył? (...) Będziesz je wspominał z sentymentem? Czy będzie ci się chciało kiedyś doczytać coś na potencjalnie interesujący temat historyczny?")
  • „Zwiększył się mój entuzjazm, przed zajęciami było to 4/10, teraz jest to natomiast 9/10. Jestem pewna, że zajęcia będę wspominać z radością i uśmiechem :)” Natalia, kl. 3, IV 2022
  • „Po naszych zajęciach jest to 8/10, uczę się mniej w domu historii, ale zapamiętuje więcej :)” Małgosia, kl. 3, IV 2022
  • „Jeżeli chodzi o entuzjazm do historii po zajęciach z Panem, to myślę, że się zwiększył :) wcześniej i tak był wysoki, ponieważ lubię ten przedmiot, ale tak jak wspomniałam, teraz jest jeszcze wyższy. Lekcje są naprawdę ciekawe! Jeśli chodzi o skalę od 1 do 10, to jest to zdecydowanie 10, a nasze zajęcia na pewno pozostaną ze mną na długo i będą wspominane z sentymentem :)” Marcelina, kl. 3, IV 2022
  • „Przed zajęciami nie byłam zbytnio zainteresowana historią, co musiałam wiedzieć, to wiedziałam więcej mnie nie interesowało. Dzięki zajęciom poznała historie z innej strony bardziej dokładnie wiec myślę, że mocne 8-9” Natalia, kl. 3, IV 2022
  • „Lekcje historii z panem Grajewskim są bardzo ciekawym przeżyciem. Super, że angażuje pan uczniów w prowadzenie lekcji jednakże uważam, że powinniśmy poruszać więcej tematów dotyczących „świeżej” historii, np z ubiegłego wieku, ponieważ uważam, że posiadamy mniej wiedzy na ten temat, niż powinniśmy. Lekcje z panem będę wspominała z wielka sympatia i zdecydowanie będzie mi ich brakować :))) wiem ze momentami się nie udzielam śle niech pan wie ze z lekcji wyniosłam ogromne ilości wiedzy na temat świata” Paulina, kl. 3, IV 2022
  • „Zajęcia poruszają niesamowicie ciekawe tematy. Szczerze mówiąc, nigdy nie przepadałem za historią, pomimo tego, że zawsze się jej uczyłem, ale tematy, które omawiamy przypadły mi do gustu. To nie znaczy, że stałem się fanem historii, ale na pewno zmienia ocenę patrzenia na przedmiot z 3/10 do 7,5/10. Jest Pan super nauczycielem :D” Piotrek, kl. 3, IV 2022
  • „Ocena zajęć 10/10 😊” Wiktoria, kl. 3, IV 2022
  • „Lubię lekcje historii, ponieważ stara się pan dać nam ciekawostki o epoce oraz postaciach”. Piotrek, kl. 2, IV 2022.
  • „Zajęcia są bardzo ciekawe, mimo, że nie interesuję się historią. Często udaje mi się zapamiętać różne ciekawostki z lekcji :)” Oliwia, kl. 2, VI 2022
  • „Dzięki naszym zajęciom dowiedziałam się mnóstwo ciekawych rzeczy dotyczących Cieszyna. Bardzo podobają mi się nasze wycieczki :)” Karolina, kl. 2, VI 2022
  • „Przed zajęciami: 2; po zajęciach; 8. Mega ciekawie Pan opowiada i często skłaniało mnie to do szukania wielu dodatkowych informacji o danym temacie. Także styl lekcji bardzo mi się podoba, bo te lekcje są poprostu mega przyjemne i interesujące, co strasznie ułatwia naukę na bieżąco :) Mimo tego, że historia to kompletnie nie moja dziedzina nauki, dzięki lekcjom z Panem miło się uczy tych wszelkich zawiłości historycznych :)” Paulina, kl. 2, VI 2022
  • „Przed naszymi zajęciami było 2 a po naszych zajęciach 8,5. Tak, z pewnością” Marzena, kl. 2, VI 2022
  • „Historia niestety nigdy nie była dla mnie fascynującym przedmiotem, jednak uważam, że jakieś podstawy każdy powinien znać. Po roku historii z Panem Grajewskim zauważyłam, że w sumie to historia nie polega tylko na wkuwaniu dat i nudnych wydarzeń, lecz też można w zabawny sposób się tego nauczyć, więc z pewnością mój entuzjazm do historii się w jakimś stopniu zwiększył”. Maja, kl. 1, VI 2022
  • „Przed 3 po 7 (nie jestem fanką historii, ale ciekawie pan opowiada :))” Matylda, kl. 1, VI 2022
  • „Kiedyś nie przepadałam za historią, ale odkąd mam lekcje z Panem, to bardzo ją polubiłam i na pewno będę utrwalać wiedzę na tematy historyczne” Magda, kl. 1, VI 2022
Idąc tym tropem poprosiłem o podobne (choć dużo bardziej rozbudowane opinie) uczniów pod koniec kwietnia 2024 roku. Ich fragmenty i pełen wykaz znajduje się pod adresem: https://koperlo.blogspot.com/2024/04/wasz-feedback-2024.html

Popular posts from this blog

Klasa 5

Sprawdzian I: 490 p.n.e.- bitwa pod Maratonem, I wojna Greków z Persami 753 p.n.e. - legendarne założenie Rzymu 44 p.n.e. - śmierć Juliusza Cezara 1 rok n.e. - narodziny Jezusa Tabela: A (wersja podstawowa, na Bdb);  B (wersja rozszerzona o wyjaśnienia) Powyżej dwie tabele. Wykazy zawierają skrót wymaganych informacji.  Zastrzeżenie:  Kolorem czerwonym  oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny  bardzo dobrej Kolorem zielonym  oznaczono elementy, których opanowanie zaleca się na ocenę c elującą Elementy fioletowe i żółte  - wiedza prawie zupełnie zbędna i elementy dyskusyjne :) Sprawdzian nr I:  Zadanie I: Tabelka, luki Na podstawie powyższych tabel uzupełnij luki - tj.  ok. 10 najważniejszych postaci/ dat/ wydarzeń z historii (tematy 1.1-1.4; 2.1-2.2; 2.5; 3.2), wg powyższego schematu. Zadanie II: Uszereguj wydarzenia:  uluż w odpowiedniej kolejności wydarzenia (np. na osi czasu) od najstarszego do tego, które będzie najpóźniej Pierwszy człowiek w Europi

Pierwsza wojna światowa

Co będzie na sprawdzianie, etc.? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych, np: Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po której stronie konfliktu walczyły? Wybierz 1 z 2 zaproponowanych zagadnień (łącznie jest 7 zagadnień- zob. podwykaz) i opisz w ok. 8 minipunktach (każdy punkt, to przynajmniej 3 fakty; ktoś, coś, gdzieś itp) Wspaniałe stulecie? U progu I wojny, miniwątki które można poruszyć: Europa, Austria i Cieszyn przeł. XIX i XX w. sytuacja gospodarcza, społelczna i geopolityczna Bałkany Panujący np. FJI - sielankowy portret rozwój przemysłu, szkolnictwa, przykłady Rywalizacja narodowa w różnych częściach Europy Austria 12 Narodów - jakich, kto prześladuje a kto prześladowany? Cieszyn sielankowy z piosenki Nohavicy Tesinska, tzn.? Konflikt polsko-niemiecki na Śl. Ciesz. -  Krwawa niedziela w Cieszynie itp. dyskryminacja Polaków Szkoły  Rota - genez

Klasa 4

Podstawa programowa (2024), cz. I: "KLASA IV I. Elementy historii rodzinnej i regionalnej.  Uczeń: 1) zbiera informacje na temat historii swojej rodziny, gromadzi pamiątki rodzinne i opowiada o nich; 2) poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje. II. Najważniejsze elementy polskiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń: 1) zna symbole narodowe (barwy, godło, hymn państwowy), najważniejsze święta narodowe i państwowe, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie; 2) wiąże najważniejsze zabytki i symbole kultury polskiej z właściwymi regionami. III. Refleksja nad historią jako nauką. Uczeń: 1) wyjaśnia, na czym polega praca historyka; 2) wskazuje sposoby mierzenia czasu w historii i posługuje się pojęciami chronologicznymi; 3) rozpoznaje rodzaje źródeł historycznych; 4) odróżnia historię od dziejów legendarnych (....)". Punkt III. Rozwinięcie - Refleksja nad historią jako nauką: 1) Na czym p