Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Wasz feedback #2024

Jak młodzież nas widzi? Co ceni w naszych zajęciach? Jakie braki i wady dostrzega? Nie zawsze łatwo nauczycielowi jest się skonfrontować z opinią uczniów na temat siebie i swoich osiągnięć pedagogicznych. Postanowiłem spróbować i poznać opinie o prowadzonych przeze mnie zajęciach.

  
Przykładowe wypowiedzi uczniów. 

Pomimo świadomości wszelkich niedoskonałości, wynikających m.in. z niewielkiego doświadczenia w zawodzie, niedostatecznego nakładu czasu (powiększająca się rodzina, dwa etaty, itd.), czy komplikacji w rodzaju zdalnego nauczania, etc. w kwietniu 2024 roku, gdy zbliżał się koniec roku szkolnego dla czwartych klas zrobiliśmy sobie ćwiczenie pisemne, a po jego ukończeniu ustne podsumowanie i dyskusję na temat minionych czterech lat i tego co zapamiętaliśmy ze wspólnie spędzonego czasu. 

Na ostatnich zajęciach poprosiłem przyszłych maturzystów, by odpowiedzieli na piśmie na kilka pytań. Ćwiczenie to zrealizowaliśmy bodaj we wszystkich czterech  klasach czwartych. Było to na krótko przed maturami (ok. 24.04.2024), dlatego na zajęcia przychodziło już jedynie 7-12 osób z około 30 przypisanych do klas. 

Łącznie zebrałem ok. 35 wypowiedzi, od wszystkich osób obecnych na zajęciach, - by być fair w stosunku do odbiorców - wszystkie te relacje (co do jednej!) załączam. 

Uczniów tych uczyłem przez cztery pierwsze lata mojej "kariery pedagogicznej" ich zdanie było więc dla mnie szczególnie cenne, gdyż zżyłem się z nimi niezwykle. Prace te miały być również dla mnie pamiątką i rodzajem pożegnania. Być może podobne odczucia towarzyszyły młodzieży, co mogło nieco złagodzić ich chęć "dopieczenia" nauczycielowi

Wśród oddanych prac nie wychwyciłem ani jednej, która byłaby złośliwa, czy jak się to mówi w dzisiejszym świecie "hejterska", co wystawia pozytywne świadectwo naszej młodzieży. Ogólny życzliwy wydźwięk sondy wynikać  może również z tego, iż relacja uczeń-pedagog na naszych zajęciach była zawsze partnerska (minimum agresji, stresu i poniżania, maksimum komfortu, życzliwości i humoru).

Oto jedna z wypowiedzi 18-letniego człowieka, które dają mi wiarę, że to, co robię ma sens. 

Uczniowie, którzy wzięli udział w ankiecie byli więc świadkami moich trudnych początków, wzlotów i upadków. Jestem dumny, iż na około 500 uwag, zdecydowana większość jest pozytywna. Jedynie ok. 30 jest negatywnych, a i wśród tych znaczna część budzi bardziej uśmiech niż zażenowanie. Życzyłbym sobie, by faktycznie utrzymać ten poziom, niemal 95% "usatysfakcjonowanych klientów", a w tym wypadku zadowolonych ze swojej przygody edukacyjnej młodych ludzi. Mam nadzieję, iż dane mi będzie jeszcze inspirować, bawić i uczyć kolejne rzesze naszej wspaniałej, cieszyńskiej młodzieży.

Na czym polegało zadanie? Jego treść wymyślałem na bieżąco, dodając kolejne pytania (w pierwszych dwóch klasach było ich zdecydowanie mniej). Zależało mi, np. by wychwycić czy nasze zajęcia odbiegały od wysokich standardów szkoły (stąd pytanie nr 2). Najbardziej jednak byłem ciekaw, czy nasze zajęcia rozbudziły entuzjazm uczniów do przedmiotu, jakim jest historia (Pytanie nr 1) i co zapamiętali najbardziej i co będą wspominali po latach.

Oto wybór zabawnych, ciekawych i skłaniających do refleksji odpowiedzi uczniów:

  • „Historia była troszkę odskocznia od ciężkiego, szkolnego życia.”
  • „Można było dowiedzieć się wielu ciekawych rzeczy, które dotyczyły nas samych.”
  • „Lekcje nigdy nie były nudne.”
  • „Nietypowe ciekawostki historyczne.”
  • „Śmieszna, miła atmosfera.”
  • „Fajna okazja do zdobycia ocen.”
  • „Nietypowo prowadzone lekcje.”
  • „Nawiązanie do lokalnej historii.”
  • „Przyjazna atmosfera na lekcjach.”
  • „Nieprzywiązywanie tak dużej wagi do ocen.”
  • „[Zapamiętam] Wielką pasja Pana Wojtka do lokalnej historii, która inspirowała oraz zaskakiwała .”
  • „Dowiedziałam się wielu rzeczy o okolicy, z której pochodzę i myślę, że na długi je zapamiętam.”
  • „Wiedzą, która nie wszyscy są w stanie zdobyć w szkole.”
  • „Zaangażowanie do nauczania.”
  • „Oryginalne sprawdziany.”
  • „Dostawanie plusów za chęć rozmowy.”
  • „Dzielenie się klasa własną wiedzą.”
  • „Starania o to, by zainteresować młodzież historią.”
  • „Nietypowa formuła zajęć.”
  • „Bardzo cenię Pana wrażliwość i zaangażowanie w istotne dla Pana sprawy.”
  • „Przedstawianie tematów genialne.”
  • „Ciekawe zajęcia, dużo ciekawostek.”
  • „Nie trzeba się dużo uczyć na pamięć.”
  • „Wrażenie zrobiła na mnie wiedzą pana Wojtka na temat Cieszyna i okolic, nietuzinkowy sposób prowadzenia zajęć.”
  • „Luźne, miła atmosfera.”
  • „Będziemy tęsknić.”
  • „Niestandardowe podejście do historii, nie tylko wkuwanie, ale odkrywanie.”
  • „Brak stresu.”
  • „Fajnie, że bez podręcznika.”
  • „Wszystko zostaje w głowie.”
  • „Pomysłowe lekcje, dużo śmiechu.”
  • „Najlepsze lekcje o Cieszynie i okolicach.”
  • „Historia, o której się nie mówi.”
  • „Przyjemny przekaz.”
  • „Pana pasją do historii jest niewiarygodna i czuć ja w całym pomieszczeniu,gdy prowadzi lekcje.”
  • „Wiedzę ma Pan ogromną, i myślę, że z łatwością mógłby pan wykładać historie na jakimś uniwersytecie.”
  • „Ciekawie pan opowiada, nigdy mi się nie nudziło.”
  • „Potrafi pan rozbawić całą klasę.”
  • „Kiedyś nie lubiłam historii, nic nie umiałam zapamiętać, a teraz lubię historie i nadal nie umiem nic zapamiętać.”
  • „Odkrywanie różne fajne miejsca w Cieszynie.”
  • „Cieszyn góra, Brenna stolicą Polski.”

Chciałem znać dobre i złe strony zajęć, stąd prośba o wymienienie plusów i minusów. W tej ostatniej kwestii nie wywierałem żadnej presji na uczniów, zostawiając im dowolność w przedstawianiu opinii. Uczniowie mieli możliwość podpisać się, bądź oddać kartkę anonimowo; z tej pierwszej opcji skorzystało ok. 1/3 ankietowanych (na potrzeby wersji poglądowej, tj. on-line postanowiłem ich wypowiedzi zanonimizować). Prace oddawali też anonimowo, zbiorczo, co zapewniało komfort wypowiedzi. 

Żeby dodać miły akcent, w finalnej wersji zadania, poprosiłem również o rysunek, który przedstawiałby jakąś scenę z naszych zajęć, którą zapamiętali najbardziej.

Oto jak prezentowały się odpowiedzi w całości. Ich większość udzielono na 1 kartce b5, choć zdarzały się i odpowiedzi rozłożone na dwóch lub trzech kartkach. Załączam wszystkie wypowiedzi uczniów, nie ingerując w ich treść (zachowałem jednak prawo do usunięcia łącznie 8-10 słów z przeszło tysiąca słów wykorzystanych przez uczniów).




Zadanie w wersji finałowej:

"Gdy kończymy nasze zajęcia mam prośbę o feedback z naszych lekcji 

Chciałbym poznać Wasze zdanie nt. kluczowych spraw. 

  • Przede wszystkim, jak oceniacie nasze zajęcia?  
  • Czy po zajęciach Twój entuzjazm do historii zwiększył się, czy zmniejszył? 
  • Czy lekcje historii 

  • 1: Oceń w skali 1-6
  • a) swoją sympatię do Historii
    • a1) przed zajęciami z WG
    • a2) po zajęciach z WG
  • 2. zajęcia/ lekcje 
    • b1) w Koperze w ogóle (tj. zbiorczo wszystko od matmy, polskiego, przez języki obce, itp., po WF)
    • b2) historię z WG
    • kiedyś warto dopisać/dopytać [To pytanie niestety nie padło!] 
      • oceń swoją wiedzę historyczną (historia świata, Polski, regionu) na tle rówieśników z innych szkół/klas, 
        • 1) po szkole podstawowej (tj. przed liceum)
        • 2) po liceum ogólnokształcącym
  • 3. Wskaż dobre i złe strony naszych zajęć... 
    • Co było fajne, a co można poprawić...
    • +
    • -
  • 4. Co zapamiętaliście szczególnie
    • po 10-20 latach będziecie pamiętać (?)
  • 5. Jakie tematy Cię zainteresowały szczególnie...
    • czy jakiś temat historyczny zainteresował Cię na tyle, że będzie ci się chciało kiedyś doczytać o nim, samemu go pogłębić?
  • 6. Rysunek
    • Narysuj coś, np. wydarzenie/scenę/postać, które szczególnie zapadły Ci w pamięć / wzbudziły Twoją sympatię/zainteresowanie..."






Popular posts from this blog

Pierwsza wojna światowa

    1915 , Kartka wydana w roku 1915 z jakiejś okazji Cesarza Franciszka Józefa. "Majątek i krew dla Cesarza Majątek i krew dla Ojczyzny" - tak brzmi napis na kartce. To tak jakby ludność wszystko co miała najcenniejszego zawierzyła swemu cesarzowi. Mała pomoc by się przydała. cesarz Franciszek Józef I wizytował Cieszyn (1851, 1880, 1890, 1906), w czasie trzech ostatnich wizyt sieddział na specjalnym tronie, który do dziś przechowywany jest w Kościele Jezusowym. zobaz więcej : broszura Cieszyn Mały Wiedeń https://www.archiwum.cieszyn.pl/?p=categoriesShow&iCategory=12 historia polskiego szkolnictwa w Cieszynie: http://sp1cieszyn.edu.pl/strona/historia-polskiego-szkolnictwa-powszechnego-w-cieszynie Matka ośmiorga dzieci opuszcza męża i przenosi się do Warszawy, by pisać poezję. Autorka bajki "O krasnoludkach i o sierotce Marysi" chorą córkę zamyka w szpitalu psychiatrycznym. Pochylająca się nad losem dzieci społeczniczka oddaje obcym ludziom własnego wnuka......

Klasa 5

Mieszko I - family tree - EntiTree https://www.entitree.com/en/family_tree/Q53435?0d1=d&0d1d0=d&0d1d0d1=d&0d1d0d3=d Elekcja Anny Jagiellonki i Stefana Batorego na królów Polski !!! https://www.youtube.com/watch?v=qe5Xa7iu41M&ab_channel=kazimieszkowalski   Podstawa programowa (2024), cz. II: II. Bizancjum i świat islamu. Uczeń: 1) umiejscawia w czasie i przestrzeni narodziny islamu i wyjaśnia wpływ cywilizacji muzułmańskiej na Europę; 2) umiejscawia w czasie i przestrzeni cesarstwo bizantyjskie i rozpoznaje osiągnięcia kultury bizantyjskiej (prawo, architektura, sztuka); dostrzega różnice między chrześcijaństwem wschodnim i zachodnim.       Punktacja: 36 6 35 5+ 32 5 30 4+ 27 4 23 3+ 18 3 15 2+ 11 2 9 1+' klasa 5 punktacja Zadanie / max. liczba punktów do zdobycia 1 / 6 2 / 4 3 / 9 (w tym 2 pkt. na 6, niewliczane do punktacji) 4 / 4 (i ew. 2 pkt. ekstra ZA humor - niewliczane do punktacji na ...

Klasa 6

Przygotowując się do lekcji, sprawdzianu, itd. możemy wykorzystać m.in. treści przygotowane przez Wiesława Zdziabka (zob.:  https://www.e-historia.com.pl/szkola-podstawowa-notatki-z-historii.html  i pod poniższymi linkami ) .  KLASA 6 R. I: Europa i świat - XVI w. 1. 1. PRZYCZYNY I PRZEBIEG WIELKICH ODKRYĆ GEOGRAFICZNYCH 1. 2. SKUTKI ODKRYĆ GEOGRAFICZNYCH 1. 3. ODRODZENIE 1. 4. SZTUKA RENESANSU 1. 5. REFORMACJA 1. 6. KONTRREFORMACJA I REFORMA WEWNĘTRZNA KOŚCIOŁA R. II 2. 1. DEMOKRACJA SZLACHECKA W POLSCE 2. 2. FOLWARK PAŃSZCZYŹNIANY 2. 3. POLSKA ZA PANOWANIA OSTATNICH JAGIELLONÓW 2. 4. RENESANS W POLSCE 2. 5. UNIA LUBELSKA I POCZĄTKI RZECZYPOSPOLITEJ OBOJGA NARODÓW 2. 6. REFORMACJA W POLSCE 2. 7. POLSKA MONARCHIĄ ELEKCYJNĄ R. III 3. 1. WOJNY Z ROSJĄ 3. 2. WOJNY POLSKO-SZWEDZKIE W PIERWSZEJ POŁOWIE XVII W. 3. 3. POWSTANIA KOZACKIE NA UKRAINIE 3. 4. POTOP SZWEDZKI 3. 5. WOJNY POLSKO-TURECKIE 3. 6. KRYZYS WEWNĘTRZNY RZECZYPOSPOLITEJ 3. 7. BAROK W EUROPIE I W POLSCE R. IV 4. ...