Uczniowie, którzy wzięli udział w ankiecie byli więc świadkami moich trudnych początków, wzlotów i upadków. Jestem dumny, iż na około 500 uwag, zdecydowana większość jest pozytywna. Jedynie ok. 30 jest negatywnych, a i wśród tych znaczna część budzi bardziej uśmiech niż zażenowanie. Życzyłbym sobie, by faktycznie utrzymać ten poziom, niemal 95% "usatysfakcjonowanych klientów", a w tym wypadku zadowolonych ze swojej przygody edukacyjnej młodych ludzi. Mam nadzieję, iż dane mi będzie jeszcze inspirować, bawić i uczyć kolejne rzesze naszej wspaniałej, cieszyńskiej młodzieży.
Na czym polegało zadanie? Jego treść wymyślałem na bieżąco, dodając kolejne pytania (w pierwszych dwóch klasach było ich zdecydowanie mniej). Zależało mi, np. by wychwycić czy nasze zajęcia odbiegały od wysokich standardów szkoły (stąd pytanie nr 2). Najbardziej jednak byłem ciekaw, czy nasze zajęcia rozbudziły entuzjazm uczniów do przedmiotu, jakim jest historia (Pytanie nr 1) i co zapamiętali najbardziej i co będą wspominali po latach.
Oto wybór zabawnych, ciekawych i skłaniających do refleksji odpowiedzi uczniów:
- „Historia była troszkę odskocznia od ciężkiego, szkolnego życia.”
- „Można było dowiedzieć się wielu ciekawych rzeczy, które dotyczyły nas samych.”
- „Lekcje nigdy nie były nudne.”
- „Nietypowe ciekawostki historyczne.”
- „Śmieszna, miła atmosfera.”
- „Fajna okazja do zdobycia ocen.”
- „Nietypowo prowadzone lekcje.”
- „Nawiązanie do lokalnej historii.”
- „Przyjazna atmosfera na lekcjach.”
- „Nieprzywiązywanie tak dużej wagi do ocen.”
- „[Zapamiętam] Wielką pasja Pana Wojtka do lokalnej historii, która inspirowała oraz zaskakiwała .”
- „Dowiedziałam się wielu rzeczy o okolicy, z której pochodzę i myślę, że na długi je zapamiętam.”
- „Wiedzą, która nie wszyscy są w stanie zdobyć w szkole.”
- „Zaangażowanie do nauczania.”
- „Oryginalne sprawdziany.”
- „Dostawanie plusów za chęć rozmowy.”
- „Dzielenie się klasa własną wiedzą.”
- „Starania o to, by zainteresować młodzież historią.”
- „Nietypowa formuła zajęć.”
- „Bardzo cenię Pana wrażliwość i zaangażowanie w istotne dla Pana sprawy.”
- „Przedstawianie tematów genialne.”
- „Ciekawe zajęcia, dużo ciekawostek.”
- „Nie trzeba się dużo uczyć na pamięć.”
- „Wrażenie zrobiła na mnie wiedzą pana Wojtka na temat Cieszyna i okolic, nietuzinkowy sposób prowadzenia zajęć.”
- „Luźne, miła atmosfera.”
- „Będziemy tęsknić.”
- „Niestandardowe podejście do historii, nie tylko wkuwanie, ale odkrywanie.”
- „Brak stresu.”
- „Fajnie, że bez podręcznika.”
- „Wszystko zostaje w głowie.”
- „Pomysłowe lekcje, dużo śmiechu.”
- „Najlepsze lekcje o Cieszynie i okolicach.”
- „Historia, o której się nie mówi.”
- „Przyjemny przekaz.”
- „Pana pasją do historii jest niewiarygodna i czuć ja w całym pomieszczeniu,gdy prowadzi lekcje.”
- „Wiedzę ma Pan ogromną, i myślę, że z łatwością mógłby pan wykładać historie na jakimś uniwersytecie.”
- „Ciekawie pan opowiada, nigdy mi się nie nudziło.”
- „Potrafi pan rozbawić całą klasę.”
- „Kiedyś nie lubiłam historii, nic nie umiałam zapamiętać, a teraz lubię historie i nadal nie umiem nic zapamiętać.”
- „Odkrywanie różne fajne miejsca w Cieszynie.”
- „Cieszyn góra, Brenna stolicą Polski.”
Chciałem znać dobre i złe strony zajęć, stąd prośba o wymienienie plusów i minusów. W tej ostatniej kwestii nie wywierałem żadnej presji na uczniów, zostawiając im dowolność w przedstawianiu opinii. Uczniowie mieli możliwość podpisać się, bądź oddać kartkę anonimowo; z tej pierwszej opcji skorzystało ok. 1/3 ankietowanych (na potrzeby wersji poglądowej, tj. on-line postanowiłem ich wypowiedzi zanonimizować). Prace oddawali też anonimowo, zbiorczo, co zapewniało komfort wypowiedzi.
Żeby dodać miły akcent, w finalnej wersji zadania, poprosiłem również o rysunek, który przedstawiałby jakąś scenę z naszych zajęć, którą zapamiętali najbardziej.
Oto jak prezentowały się odpowiedzi w całości. Ich większość udzielono na 1 kartce b5, choć zdarzały się i odpowiedzi rozłożone na dwóch lub trzech kartkach. Załączam wszystkie wypowiedzi uczniów, nie ingerując w ich treść (zachowałem jednak prawo do usunięcia łącznie 8-10 słów z przeszło tysiąca słów wykorzystanych przez uczniów).
Zadanie w wersji finałowej:
"Gdy kończymy nasze zajęcia mam prośbę o feedback z naszych lekcji
Chciałbym poznać Wasze zdanie nt. kluczowych spraw.
- Przede wszystkim, jak oceniacie nasze zajęcia?
- Czy po zajęciach Twój entuzjazm do historii zwiększył się, czy zmniejszył?
- Czy lekcje historii
- 1: Oceń w skali 1-6
- a) swoją sympatię do Historii
- a1) przed zajęciami z WG
- a2) po zajęciach z WG
- 2. zajęcia/ lekcje
- b1) w Koperze w ogóle (tj. zbiorczo wszystko od matmy, polskiego, przez języki obce, itp., po WF)
- b2) historię z WG
- kiedyś warto dopisać/dopytać [To pytanie niestety nie padło!]
- oceń swoją wiedzę historyczną (historia świata, Polski, regionu) na tle rówieśników z innych szkół/klas,
- 1) po szkole podstawowej (tj. przed liceum)
- 2) po liceum ogólnokształcącym
- 3. Wskaż dobre i złe strony naszych zajęć...
- Co było fajne, a co można poprawić...
- +
- -
- 4. Co zapamiętaliście szczególnie
- po 10-20 latach będziecie pamiętać (?)
- 5. Jakie tematy Cię zainteresowały szczególnie...
- czy jakiś temat historyczny zainteresował Cię na tyle, że będzie ci się chciało kiedyś doczytać o nim, samemu go pogłębić?
- 6. Rysunek
- Narysuj coś, np. wydarzenie/scenę/postać, które szczególnie zapadły Ci w pamięć / wzbudziły Twoją sympatię/zainteresowanie..."