Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Wasz feedback #2024

Jak młodzież nas widzi? Co ceni w naszych zajęciach? Jakie braki i wady dostrzega? Nie zawsze łatwo nauczycielowi jest się skonfrontować z opinią uczniów na temat siebie i swoich osiągnięć pedagogicznych. Postanowiłem spróbować i poznać opinie o prowadzonych przeze mnie zajęciach.

  
Przykładowe wypowiedzi uczniów. 

Pomimo świadomości wszelkich niedoskonałości, wynikających m.in. z niewielkiego doświadczenia w zawodzie, niedostatecznego nakładu czasu (powiększająca się rodzina, dwa etaty, itd.), czy komplikacji w rodzaju zdalnego nauczania, etc. w kwietniu 2024 roku, gdy zbliżał się koniec roku szkolnego dla czwartych klas zrobiliśmy sobie ćwiczenie pisemne, a po jego ukończeniu ustne podsumowanie i dyskusję na temat minionych czterech lat i tego co zapamiętaliśmy ze wspólnie spędzonego czasu. 

Na ostatnich zajęciach poprosiłem przyszłych maturzystów, by odpowiedzieli na piśmie na kilka pytań. Ćwiczenie to zrealizowaliśmy bodaj we wszystkich czterech  klasach czwartych. Było to na krótko przed maturami (ok. 24.04.2024), dlatego na zajęcia przychodziło już jedynie 7-12 osób z około 30 przypisanych do klas. 

Łącznie zebrałem ok. 35 wypowiedzi, od wszystkich osób obecnych na zajęciach, - by być fair w stosunku do odbiorców - wszystkie te relacje (co do jednej!) załączam. 

Uczniów tych uczyłem przez cztery pierwsze lata mojej "kariery pedagogicznej" ich zdanie było więc dla mnie szczególnie cenne, gdyż zżyłem się z nimi niezwykle. Prace te miały być również dla mnie pamiątką i rodzajem pożegnania. Być może podobne odczucia towarzyszyły młodzieży, co mogło nieco złagodzić ich chęć "dopieczenia" nauczycielowi

Wśród oddanych prac nie wychwyciłem ani jednej, która byłaby złośliwa, czy jak się to mówi w dzisiejszym świecie "hejterska", co wystawia pozytywne świadectwo naszej młodzieży. Ogólny życzliwy wydźwięk sondy wynikać  może również z tego, iż relacja uczeń-pedagog na naszych zajęciach była zawsze partnerska (minimum agresji, stresu i poniżania, maksimum komfortu, życzliwości i humoru).

Oto jedna z wypowiedzi 18-letniego człowieka, które dają mi wiarę, że to, co robię ma sens. 

Uczniowie, którzy wzięli udział w ankiecie byli więc świadkami moich trudnych początków, wzlotów i upadków. Jestem dumny, iż na około 500 uwag, zdecydowana większość jest pozytywna. Jedynie ok. 30 jest negatywnych, a i wśród tych znaczna część budzi bardziej uśmiech niż zażenowanie. Życzyłbym sobie, by faktycznie utrzymać ten poziom, niemal 95% "usatysfakcjonowanych klientów", a w tym wypadku zadowolonych ze swojej przygody edukacyjnej młodych ludzi. Mam nadzieję, iż dane mi będzie jeszcze inspirować, bawić i uczyć kolejne rzesze naszej wspaniałej, cieszyńskiej młodzieży.

Na czym polegało zadanie? Jego treść wymyślałem na bieżąco, dodając kolejne pytania (w pierwszych dwóch klasach było ich zdecydowanie mniej). Zależało mi, np. by wychwycić czy nasze zajęcia odbiegały od wysokich standardów szkoły (stąd pytanie nr 2). Najbardziej jednak byłem ciekaw, czy nasze zajęcia rozbudziły entuzjazm uczniów do przedmiotu, jakim jest historia (Pytanie nr 1) i co zapamiętali najbardziej i co będą wspominali po latach.

Oto wybór zabawnych, ciekawych i skłaniających do refleksji odpowiedzi uczniów:

  • „Historia była troszkę odskocznia od ciężkiego, szkolnego życia.”
  • „Można było dowiedzieć się wielu ciekawych rzeczy, które dotyczyły nas samych.”
  • „Lekcje nigdy nie były nudne.”
  • „Nietypowe ciekawostki historyczne.”
  • „Śmieszna, miła atmosfera.”
  • „Fajna okazja do zdobycia ocen.”
  • „Nietypowo prowadzone lekcje.”
  • „Nawiązanie do lokalnej historii.”
  • „Przyjazna atmosfera na lekcjach.”
  • „Nieprzywiązywanie tak dużej wagi do ocen.”
  • „[Zapamiętam] Wielką pasja Pana Wojtka do lokalnej historii, która inspirowała oraz zaskakiwała .”
  • „Dowiedziałam się wielu rzeczy o okolicy, z której pochodzę i myślę, że na długi je zapamiętam.”
  • „Wiedzą, która nie wszyscy są w stanie zdobyć w szkole.”
  • „Zaangażowanie do nauczania.”
  • „Oryginalne sprawdziany.”
  • „Dostawanie plusów za chęć rozmowy.”
  • „Dzielenie się klasa własną wiedzą.”
  • „Starania o to, by zainteresować młodzież historią.”
  • „Nietypowa formuła zajęć.”
  • „Bardzo cenię Pana wrażliwość i zaangażowanie w istotne dla Pana sprawy.”
  • „Przedstawianie tematów genialne.”
  • „Ciekawe zajęcia, dużo ciekawostek.”
  • „Nie trzeba się dużo uczyć na pamięć.”
  • „Wrażenie zrobiła na mnie wiedzą pana Wojtka na temat Cieszyna i okolic, nietuzinkowy sposób prowadzenia zajęć.”
  • „Luźne, miła atmosfera.”
  • „Będziemy tęsknić.”
  • „Niestandardowe podejście do historii, nie tylko wkuwanie, ale odkrywanie.”
  • „Brak stresu.”
  • „Fajnie, że bez podręcznika.”
  • „Wszystko zostaje w głowie.”
  • „Pomysłowe lekcje, dużo śmiechu.”
  • „Najlepsze lekcje o Cieszynie i okolicach.”
  • „Historia, o której się nie mówi.”
  • „Przyjemny przekaz.”
  • „Pana pasją do historii jest niewiarygodna i czuć ja w całym pomieszczeniu,gdy prowadzi lekcje.”
  • „Wiedzę ma Pan ogromną, i myślę, że z łatwością mógłby pan wykładać historie na jakimś uniwersytecie.”
  • „Ciekawie pan opowiada, nigdy mi się nie nudziło.”
  • „Potrafi pan rozbawić całą klasę.”
  • „Kiedyś nie lubiłam historii, nic nie umiałam zapamiętać, a teraz lubię historie i nadal nie umiem nic zapamiętać.”
  • „Odkrywanie różne fajne miejsca w Cieszynie.”
  • „Cieszyn góra, Brenna stolicą Polski.”

Chciałem znać dobre i złe strony zajęć, stąd prośba o wymienienie plusów i minusów. W tej ostatniej kwestii nie wywierałem żadnej presji na uczniów, zostawiając im dowolność w przedstawianiu opinii. Uczniowie mieli możliwość podpisać się, bądź oddać kartkę anonimowo; z tej pierwszej opcji skorzystało ok. 1/3 ankietowanych (na potrzeby wersji poglądowej, tj. on-line postanowiłem ich wypowiedzi zanonimizować). Prace oddawali też anonimowo, zbiorczo, co zapewniało komfort wypowiedzi. 

Żeby dodać miły akcent, w finalnej wersji zadania, poprosiłem również o rysunek, który przedstawiałby jakąś scenę z naszych zajęć, którą zapamiętali najbardziej.

Oto jak prezentowały się odpowiedzi w całości. Ich większość udzielono na 1 kartce b5, choć zdarzały się i odpowiedzi rozłożone na dwóch lub trzech kartkach. Załączam wszystkie wypowiedzi uczniów, nie ingerując w ich treść (zachowałem jednak prawo do usunięcia łącznie 8-10 słów z przeszło tysiąca słów wykorzystanych przez uczniów).




Zadanie w wersji finałowej:

"Gdy kończymy nasze zajęcia mam prośbę o feedback z naszych lekcji 

Chciałbym poznać Wasze zdanie nt. kluczowych spraw. 

  • Przede wszystkim, jak oceniacie nasze zajęcia?  
  • Czy po zajęciach Twój entuzjazm do historii zwiększył się, czy zmniejszył? 
  • Czy lekcje historii 

  • 1: Oceń w skali 1-6
  • a) swoją sympatię do Historii
    • a1) przed zajęciami z WG
    • a2) po zajęciach z WG
  • 2. zajęcia/ lekcje 
    • b1) w Koperze w ogóle (tj. zbiorczo wszystko od matmy, polskiego, przez języki obce, itp., po WF)
    • b2) historię z WG
    • kiedyś warto dopisać/dopytać [To pytanie niestety nie padło!] 
      • oceń swoją wiedzę historyczną (historia świata, Polski, regionu) na tle rówieśników z innych szkół/klas, 
        • 1) po szkole podstawowej (tj. przed liceum)
        • 2) po liceum ogólnokształcącym
  • 3. Wskaż dobre i złe strony naszych zajęć... 
    • Co było fajne, a co można poprawić...
    • +
    • -
  • 4. Co zapamiętaliście szczególnie
    • po 10-20 latach będziecie pamiętać (?)
  • 5. Jakie tematy Cię zainteresowały szczególnie...
    • czy jakiś temat historyczny zainteresował Cię na tyle, że będzie ci się chciało kiedyś doczytać o nim, samemu go pogłębić?
  • 6. Rysunek
    • Narysuj coś, np. wydarzenie/scenę/postać, które szczególnie zapadły Ci w pamięć / wzbudziły Twoją sympatię/zainteresowanie..."






Popular posts from this blog

Klasa 5

Sprawdzian I: 490 p.n.e.- bitwa pod Maratonem, I wojna Greków z Persami 753 p.n.e. - legendarne założenie Rzymu 44 p.n.e. - śmierć Juliusza Cezara 1 rok n.e. - narodziny Jezusa Tabela: A (wersja podstawowa, na Bdb);  B (wersja rozszerzona o wyjaśnienia) Powyżej dwie tabele. Wykazy zawierają skrót wymaganych informacji.  Zastrzeżenie:  Kolorem czerwonym  oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny  bardzo dobrej Kolorem zielonym  oznaczono elementy, których opanowanie zaleca się na ocenę c elującą Elementy fioletowe i żółte  - wiedza prawie zupełnie zbędna i elementy dyskusyjne :) Sprawdzian nr I:  Zadanie I: Tabelka, luki Na podstawie powyższych tabel uzupełnij luki - tj.  ok. 10 najważniejszych postaci/ dat/ wydarzeń z historii (tematy 1.1-1.4; 2.1-2.2; 2.5; 3.2), wg powyższego schematu. Zadanie II: Uszereguj wydarzenia:  uluż w odpowiedniej kolejności wydarzenia (np. na osi czasu) od najstarszego do tego, które będzie najpóźniej Pierwszy człowiek w Europi

Pierwsza wojna światowa

Co będzie na sprawdzianie, etc.? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych, np: Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po której stronie konfliktu walczyły? Wybierz 1 z 2 zaproponowanych zagadnień (łącznie jest 7 zagadnień- zob. podwykaz) i opisz w ok. 8 minipunktach (każdy punkt, to przynajmniej 3 fakty; ktoś, coś, gdzieś itp) Wspaniałe stulecie? U progu I wojny, miniwątki które można poruszyć: Europa, Austria i Cieszyn przeł. XIX i XX w. sytuacja gospodarcza, społelczna i geopolityczna Bałkany Panujący np. FJI - sielankowy portret rozwój przemysłu, szkolnictwa, przykłady Rywalizacja narodowa w różnych częściach Europy Austria 12 Narodów - jakich, kto prześladuje a kto prześladowany? Cieszyn sielankowy z piosenki Nohavicy Tesinska, tzn.? Konflikt polsko-niemiecki na Śl. Ciesz. -  Krwawa niedziela w Cieszynie itp. dyskryminacja Polaków Szkoły  Rota - genez

Klasa 4

Podstawa programowa (2024), cz. I: "KLASA IV I. Elementy historii rodzinnej i regionalnej.  Uczeń: 1) zbiera informacje na temat historii swojej rodziny, gromadzi pamiątki rodzinne i opowiada o nich; 2) poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje. II. Najważniejsze elementy polskiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń: 1) zna symbole narodowe (barwy, godło, hymn państwowy), najważniejsze święta narodowe i państwowe, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie; 2) wiąże najważniejsze zabytki i symbole kultury polskiej z właściwymi regionami. III. Refleksja nad historią jako nauką. Uczeń: 1) wyjaśnia, na czym polega praca historyka; 2) wskazuje sposoby mierzenia czasu w historii i posługuje się pojęciami chronologicznymi; 3) rozpoznaje rodzaje źródeł historycznych; 4) odróżnia historię od dziejów legendarnych (....)". Punkt III. Rozwinięcie - Refleksja nad historią jako nauką: 1) Na czym p