Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Europa i świat doby Oświecenia - sprawdzian

Na wycieczkę wziąć artykuł o Szerszniku pióra Grajewskiego!





Co będzie na sprawdzianie?

  1. Kilka (ok. 7) najważniejszych dat rocznych
    1. Wybuch I wojny śląskiej
    2. Rewolucja we Francji
    3. Rewolucja w 13. koloniach (amerykańska)
  2. Uporządkuj chronologię wydarzeń, spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie, np.
    1. Francja: 1. otwarcie Stanów Generalnych – 2. zdobycie Bastylii – 3. uchwalenie Deklaracji Praw Człowieka i Obywatela
  3. Uporządkuj państwa, postacie historyczne, osiągnięcia. Przyporządkuj osoby (ok. 20 możliwości, zobacz wykaz na dole strony) do krajów, których byli obywatelami lub władcami, np.: dopisz I. osiągnięcie/ciekawostkę
    1. Watt James - Brytania - wynalazek maszyny parowej
    2. Bożek Józef - Austria - I. prototyp samochodu osobowego
    3. Piotr I  - Rosja - powstanie Petersburga
    4. Goethe - Saksonia / Niemcy - prekursor romantyzmu
    5. Józef II - Austria - droga cesarska Wiedeń-Kraków
    6. Maria Antonina - Francja - przyczynienie się do wybuchu rewolucji
    7. Jefferson Thomas - USA - Deklaracja Niepodległości
    8. Fryderyk Wielki - Prusy - I. obowiązek szkolny

  4. Wybierz 1 z 2 zaproponowanych zagadnień (łącznie jest ok. 6 zagadnień- zob. podwykaz) i opisz w ok. 7 punktach (każdy punkt, to przynajmniej 3 fakty; ktoś, coś, gdzieś itp): fakty i cekawostki
    1. Rewolucja w 13. koloniach (amerykańska)
    2. Rewolucja we Francji
      1. przyczyny i przebieg (do konstytucji)
      2. Radykalizacja i terror, rezultaty
  5. Opisz w 2 rozbudowanych zdaniach (ok. 6 minifaktów lub 2 ciekawostki na ich temat). 
    1. J. Bożek i ks. L. Szersznik
    2. T. Kościuszko i K. Pułaski
    3. koneksje rodzinne: Maria Antonina (jej mama i rodzeństwo) i Ludwik XVI (i jego przodkowie); ciekawostki na ich temat (do 1792 r.)
    4. Maria Krystyna i Albert S.-C.
  6. Władcy (i naukowcy) oświeceniowi: Wybierz 1 z 2 zaproponowanych postaci. Opisz w 4 rozbudowanych zdaniach (ok. 4 minifaktów lub ciekawostek)
    1. Leopold Jan Szersznik
    2. Fryderyk Wielki 
    3. Józef II (i Maria Teresa)
    4. Piotr I Wielki i Katarzyna Wielka
  7. Minizagadnienie / ciekawostki
    1. wypisz 3 inne ciekawostki
  8. Rysunek

pytania
1 4
2 6
3 8
4 4
5 8
6 4,5
34,4
  • ocena 0,5 stopni awyżej jeśli starannie oceniona praca kolegi








 34    6
 33    5+
 31    5
 28    4+
 26    4
 22    3+
 19    3
 16    2+
 14    2
 11    1+'


Kaligula
I
1. CA
2. CB

II
 Prusy - obowiązek szkolny
romantyzmu (Cierp. Mł. Wertera/ Król Olch)
1791
1776


dorota
1 AB
2 CB

II
1. Ces. Józef II - droga cesarska
2. Szkocja/Brytania
3. 1789
4. 1783






Popular posts from this blog

Klasa 5

Sprawdzian I: 490 p.n.e.- bitwa pod Maratonem, I wojna Greków z Persami 753 p.n.e. - legendarne założenie Rzymu 44 p.n.e. - śmierć Juliusza Cezara 1 rok n.e. - narodziny Jezusa Tabela: A (wersja podstawowa, na Bdb);  B (wersja rozszerzona o wyjaśnienia) Powyżej dwie tabele. Wykazy zawierają skrót wymaganych informacji.  Zastrzeżenie:  Kolorem czerwonym  oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny  bardzo dobrej Kolorem zielonym  oznaczono elementy, których opanowanie zaleca się na ocenę c elującą Elementy fioletowe i żółte  - wiedza prawie zupełnie zbędna i elementy dyskusyjne :) Sprawdzian nr I:  Zadanie I: Tabelka, luki Na podstawie powyższych tabel uzupełnij luki - tj.  ok. 10 najważniejszych postaci/ dat/ wydarzeń z historii (tematy 1.1-1.4; 2.1-2.2; 2.5; 3.2), wg powyższego schematu. Zadanie II: Uszereguj wydarzenia:  uluż w odpowiedniej kolejności wydarzenia (np. na osi czasu) od najstarszego do tego, które będzie najpóźniej Pierwszy człowiek w Europi

Pierwsza wojna światowa

Co będzie na sprawdzianie, etc.? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych, np: Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po której stronie konfliktu walczyły? Wybierz 1 z 2 zaproponowanych zagadnień (łącznie jest 7 zagadnień- zob. podwykaz) i opisz w ok. 8 minipunktach (każdy punkt, to przynajmniej 3 fakty; ktoś, coś, gdzieś itp) Wspaniałe stulecie? U progu I wojny, miniwątki które można poruszyć: Europa, Austria i Cieszyn przeł. XIX i XX w. sytuacja gospodarcza, społelczna i geopolityczna Bałkany Panujący np. FJI - sielankowy portret rozwój przemysłu, szkolnictwa, przykłady Rywalizacja narodowa w różnych częściach Europy Austria 12 Narodów - jakich, kto prześladuje a kto prześladowany? Cieszyn sielankowy z piosenki Nohavicy Tesinska, tzn.? Konflikt polsko-niemiecki na Śl. Ciesz. -  Krwawa niedziela w Cieszynie itp. dyskryminacja Polaków Szkoły  Rota - genez

Klasa 4

Podstawa programowa (2024), cz. I: "KLASA IV I. Elementy historii rodzinnej i regionalnej.  Uczeń: 1) zbiera informacje na temat historii swojej rodziny, gromadzi pamiątki rodzinne i opowiada o nich; 2) poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje. II. Najważniejsze elementy polskiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń: 1) zna symbole narodowe (barwy, godło, hymn państwowy), najważniejsze święta narodowe i państwowe, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie; 2) wiąże najważniejsze zabytki i symbole kultury polskiej z właściwymi regionami. III. Refleksja nad historią jako nauką. Uczeń: 1) wyjaśnia, na czym polega praca historyka; 2) wskazuje sposoby mierzenia czasu w historii i posługuje się pojęciami chronologicznymi; 3) rozpoznaje rodzaje źródeł historycznych; 4) odróżnia historię od dziejów legendarnych (....)". Punkt III. Rozwinięcie - Refleksja nad historią jako nauką: 1) Na czym p