Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Praca / zadanie - film - Pradzieje i nasze praszczury

 Zadanie: zobacz na YT film jeden z poniższych filmów i na jego bazie stwórz mapę myśli i satyryczny rysunek edukacyjny. Zarezerwuj sobie na to od 50 do 90 minut (zależnie od tego ile już zrobiłeś na zajęciach). Termin: klasy  - do X; dla klasy : do X 2024. 

Szczegóły i instrukcje poniżej (tj. pod adresem: https://koperlo.blogspot.com/2024/10/praca-zadanie-film-pradzieje-i-nasze.html). 









Informacja dla osób, które nie wiedzą, o co chodzi z pracą domową, 
  • Jeśli nie było Cię na zajęciach, to musisz nadrobić zaległości:
  • 1. w domu zobaczyć film
  • 2. rozpisać pracę - ciekawostki nt. pradziejów, na kartce a4 w formie mapy myśli (analogicznie do przykładów: https://rekrutacja.umcs.pl/najlepszy-sposob-na-notatki-mapy-mysli/)
  • 3. Na odwrocie narysować satyryczny rysunek edukacyjny na bazie ciekawostek z filmu i zajęć poświęconych temu zagadnieniu (analogicznie jak na sprawdzianach i pracach klasowych)
  • 4. przynieść pracę na zajęcia do oceny
  • KARTKÓWKA? 
    • w przypadku nieoddania pracy w przewidzianym terminie (indywidualny dla każdej klasy, delikwentów czeka kartkówka, Co takiego czeka "delikwentów na kartkówce"? Na przykład przedstawienie ostatnich tematów w 15 punktach.
    • Rozpisz w formie myślników najważniejszych i najciekawszych pojęć/uwag:
    • a)  
    • b)  
Instrukcje:
  • Przed Tobą intensywne 30 minut audycji filmowej. 
  • Interesuje nas Kilka głównych zagadnień, propozycje wytłuszczono poniżej. 
    • Kiedy i gdzie żyli
    • Jak żyli
    • co jedli
    • sukcesy/osiągnięcia - z czego mogą być dumni

  • Słuchaj uważnie, 
  • Postaraj się wynotować jak najwięcej ciekawych lub ważnych informacji 
    • możesz stosować formę np. 
      • mapy myśli lub tabeli
      • rozgałęziających się haseł wywoławczych
      • równoważników zdań 
  • Postaraj się wynotować w każdej z podstawowej kategorii między 4 a 10 uwag. średnio 7; czyli łącznie ok. 35 krótszych lub dłuższych UWAG
    • uwagi mogą się "rozgałęziać": od ogółu do szczegółu
      • układ gałązek odchodzących od pnia
      • taki układ zyska dodatkowe punkty
  • Łącznie powinieneś mieć więc między 20 a 50 uwag
  • NA BAZIE PRACY Stwórz autorski, satyryczny rysunek edukacyjny nt. pradziejów i praludzi
  • Ocena 
    • będzie zależna od 
      • ilości i "jakości" 1. części pracy - mapy myśli (max 50 punktów do zdobycia)
      • "jakości" 2. części pracy - satyrycznego rysunku edukacyjnego (max. 30 punktów)
    • ocena będzie zależna od ilości notatek i jakością rysunku, zgodnie ze wzorem*:
      • dop: 30 punktów (za merytoryczne, zabawne uwagi i rysunek)
      • dst - 40 punktów
      • dobry - 55 punktów
      • b. dobry - 70 punktów
      • powyższy schemat jest podany jako wartość orientacyjna (ostateczna ocena należy do nauczyciela, który rozpatruje i ocenia każdą prace indywidualnie)
      • + 1 stopień dla kilku najlepszych prac, tj. 
        • prac najbardziej wartościowych pod względem edukacyjnym (postaraj się by odbiorca miał jak najlepszy obraz wydarzeń)
        • prac najlepiej "zaplanowanych", rozrysowanych (to jest o najlepszym układzie graficznym) 
      • minimalnie: - 0,5 stopnia dla prac niesamodzielnych, polegających na:"przepisaniu" / skopiowaniu treści 
        • sugerowanych przez nauczyciela na zajęciach, 
        • stworzonych przez kogoś innego (lub udostępnienie własnych treści do "przepisania przez kolegę"

  • Po projekcji i stworzeniu mapy myśli przygotuj mem/ obrazek satyryczny o potencjale edukacyjnym (analogicznie jak na pracach klasowych/sprawdzianach)
    1. Narysuj satyryczny rysunek o wartości edukacyjnej, dot. Sobieskiego i jego czasów
    2. Rysunek powinien mieć krótki opis/komentarz autora, w którym wyjaśniono widzowi/laikowi, o co chodzi, jakich wydarzeń historycznych dotyczy. 
    3. Oceniana jest:
      • 1. Pomysłowość, 
      • 2. Staranność wykonania, czy autor się do rysunku "przyłożył" 
      • 3. Historyczność, tj. merytoryczność (kto, co, kiedy, dlaczego?) 
        • wartościowy edukacyjnie rysunek (z opisem), który przekazuje nam jakąś wiedzę historyczną, 
      • 4. Humor - poczucie humoru (humor słowny, sytuacyjny etc. mile widziany)

Punktacja Szczegółowa:





Popular posts from this blog

Klasa 5

Sprawdzian I: 490 p.n.e.- bitwa pod Maratonem, I wojna Greków z Persami 753 p.n.e. - legendarne założenie Rzymu 44 p.n.e. - śmierć Juliusza Cezara 1 rok n.e. - narodziny Jezusa Tabela: A (wersja podstawowa, na Bdb);  B (wersja rozszerzona o wyjaśnienia) Powyżej dwie tabele. Wykazy zawierają skrót wymaganych informacji.  Zastrzeżenie:  Kolorem czerwonym  oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny  bardzo dobrej Kolorem zielonym  oznaczono elementy, których opanowanie zaleca się na ocenę c elującą Elementy fioletowe i żółte  - wiedza prawie zupełnie zbędna i elementy dyskusyjne :) Sprawdzian nr I:  Zadanie I: Tabelka, luki Na podstawie powyższych tabel uzupełnij luki - tj.  ok. 10 najważniejszych postaci/ dat/ wydarzeń z historii (tematy 1.1-1.4; 2.1-2.2; 2.5; 3.2), wg powyższego schematu. Zadanie II: Uszereguj wydarzenia:  uluż w odpowiedniej kolejności wydarzenia (np. na osi czasu) od najstarszego do tego, które będzie najpóźniej Pierwszy człowiek w Europi

Pierwsza wojna światowa

Co będzie na sprawdzianie, etc.? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych, np: Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po której stronie konfliktu walczyły? Wybierz 1 z 2 zaproponowanych zagadnień (łącznie jest 7 zagadnień- zob. podwykaz) i opisz w ok. 8 minipunktach (każdy punkt, to przynajmniej 3 fakty; ktoś, coś, gdzieś itp) Wspaniałe stulecie? U progu I wojny, miniwątki które można poruszyć: Europa, Austria i Cieszyn przeł. XIX i XX w. sytuacja gospodarcza, społelczna i geopolityczna Bałkany Panujący np. FJI - sielankowy portret rozwój przemysłu, szkolnictwa, przykłady Rywalizacja narodowa w różnych częściach Europy Austria 12 Narodów - jakich, kto prześladuje a kto prześladowany? Cieszyn sielankowy z piosenki Nohavicy Tesinska, tzn.? Konflikt polsko-niemiecki na Śl. Ciesz. -  Krwawa niedziela w Cieszynie itp. dyskryminacja Polaków Szkoły  Rota - genez

Klasa 4

Podstawa programowa (2024), cz. I: "KLASA IV I. Elementy historii rodzinnej i regionalnej.  Uczeń: 1) zbiera informacje na temat historii swojej rodziny, gromadzi pamiątki rodzinne i opowiada o nich; 2) poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje. II. Najważniejsze elementy polskiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń: 1) zna symbole narodowe (barwy, godło, hymn państwowy), najważniejsze święta narodowe i państwowe, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie; 2) wiąże najważniejsze zabytki i symbole kultury polskiej z właściwymi regionami. III. Refleksja nad historią jako nauką. Uczeń: 1) wyjaśnia, na czym polega praca historyka; 2) wskazuje sposoby mierzenia czasu w historii i posługuje się pojęciami chronologicznymi; 3) rozpoznaje rodzaje źródeł historycznych; 4) odróżnia historię od dziejów legendarnych (....)". Punkt III. Rozwinięcie - Refleksja nad historią jako nauką: 1) Na czym p