Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Spotkania kopernikańskiej sekcji historyczno-gimnastycznej - edycja 2024


Drogi Przyjacielu,
Jeśli choć lubisz historię Polski i naszego regionu, to zapraszam Cię serdecznie do udziału w spotkaniach naszego Kółka Historycznego, które inauguruje działalność w tym roku! Piszesz się na to?

A) Termin regularnych spotkań: Na ten moment wszystkim naszym klasom pasuje termin 
WTOREK, lekcja 9 - jeśli mielibyśmy się spotykać FACE TO FACE; ale w późniejszym czasie możemy też ustalić zajęcia on-line przez Teamsa.


B) Czym będziemy się zajmować? np. Ciekawymi projektami - jak „HISTORIA W SIECI” organizowany przez Muzeum Historii Polski w Warszawie.
Czekać nas może 2 dni warsztatów online (w soboty - 19 października oraz 16 listopada) oraz darmowy wyjazd do Warszawy na 2 dni - ok. 7 grudnia (zwrot kosztów), zob. https://muzhp.pl/edukacja/grupa-docelowa/projekty/historia-w-sieci-warsztaty-dla-nauczycieli-i-uczniow.
O czym dowiemy się podczas projektu? Zajęcia poruszą między innymi tematy:
  • technik cyfrowych, 
  • AI, 
  • otwartej kultury, 
  • fact-checkingu 
  • podcastów i filmików w oprowadzaniu rówieśniczym.


D) Chcesz brać udział w regularnych spotkaniach i innych akcjach (przygotowanie Nocy Muzeów, itp.) daj mi znać i przyjdź we wtorek na I. zajęcia.
Pozdrawiam i zapraszam

Popular posts from this blog

Klasa 5

Sprawdzian I: 490 p.n.e.- bitwa pod Maratonem, I wojna Greków z Persami 753 p.n.e. - legendarne założenie Rzymu 44 p.n.e. - śmierć Juliusza Cezara 1 rok n.e. - narodziny Jezusa Tabela: A (wersja podstawowa, na Bdb);  B (wersja rozszerzona o wyjaśnienia) Powyżej dwie tabele. Wykazy zawierają skrót wymaganych informacji.  Zastrzeżenie:  Kolorem czerwonym  oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny  bardzo dobrej Kolorem zielonym  oznaczono elementy, których opanowanie zaleca się na ocenę c elującą Elementy fioletowe i żółte  - wiedza prawie zupełnie zbędna i elementy dyskusyjne :) Sprawdzian nr I:  Zadanie I: Tabelka, luki Na podstawie powyższych tabel uzupełnij luki - tj.  ok. 10 najważniejszych postaci/ dat/ wydarzeń z historii (tematy 1.1-1.4; 2.1-2.2; 2.5; 3.2), wg powyższego schematu. Zadanie II: Uszereguj wydarzenia:  uluż w odpowiedniej kolejności wydarzenia (np. na osi czasu) od najstarszego do tego, które będzie najpóźniej Pierwszy człowiek w Europi

Pierwsza wojna światowa

Co będzie na sprawdzianie, etc.? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych, np: Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po której stronie konfliktu walczyły? Wybierz 1 z 2 zaproponowanych zagadnień (łącznie jest 7 zagadnień- zob. podwykaz) i opisz w ok. 8 minipunktach (każdy punkt, to przynajmniej 3 fakty; ktoś, coś, gdzieś itp) Wspaniałe stulecie? U progu I wojny, miniwątki które można poruszyć: Europa, Austria i Cieszyn przeł. XIX i XX w. sytuacja gospodarcza, społelczna i geopolityczna Bałkany Panujący np. FJI - sielankowy portret rozwój przemysłu, szkolnictwa, przykłady Rywalizacja narodowa w różnych częściach Europy Austria 12 Narodów - jakich, kto prześladuje a kto prześladowany? Cieszyn sielankowy z piosenki Nohavicy Tesinska, tzn.? Konflikt polsko-niemiecki na Śl. Ciesz. -  Krwawa niedziela w Cieszynie itp. dyskryminacja Polaków Szkoły  Rota - genez

Klasa 4

Podstawa programowa (2024), cz. I: "KLASA IV I. Elementy historii rodzinnej i regionalnej.  Uczeń: 1) zbiera informacje na temat historii swojej rodziny, gromadzi pamiątki rodzinne i opowiada o nich; 2) poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje. II. Najważniejsze elementy polskiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń: 1) zna symbole narodowe (barwy, godło, hymn państwowy), najważniejsze święta narodowe i państwowe, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie; 2) wiąże najważniejsze zabytki i symbole kultury polskiej z właściwymi regionami. III. Refleksja nad historią jako nauką. Uczeń: 1) wyjaśnia, na czym polega praca historyka; 2) wskazuje sposoby mierzenia czasu w historii i posługuje się pojęciami chronologicznymi; 3) rozpoznaje rodzaje źródeł historycznych; 4) odróżnia historię od dziejów legendarnych (....)". Punkt III. Rozwinięcie - Refleksja nad historią jako nauką: 1) Na czym p