Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Nasze bazy danych, czyli... Indiana Jones, gdyby żył, to by z pewnością korzystałby z...

Nasze bazy danych, czyli... Indiana Jones, gdyby żył, to by z pewnością korzystałby z...


https://pl.wikipedia.org/wiki/Czeskie_i_niemieckie_nazwy_miejscowo%C5%9Bci_na_%C5%9Al%C4%85sku_Cieszy%C5%84skim



Baz danych: 

Fotopolska: https://fotopolska.eu/zdjecia/m97,Cieszyn.html?zakres=1&zdjeciaOd=1000&zdjeciaDo=1849

NAC: https://audiovis.nac.gov.pl/search/02333eb1da99451d3c46024189f56557:1/

Muzeum Cieszyn: http://www.katalog.muzeumcieszyn.pl/

po kliknięciu: otwórz link w nowej karcie będzie możliwość zapisania zdjęcia w wysokiej rozdzielczości

https://audiovis.nac.gov.pl/obraz/198916/02333eb1da99451d3c46024189f56557/

Elektroniczny Słownik Biograficzny: http://slownik.kc-cieszyn.pl/online,591/

Czeska biblioteka cyfrowa: http://www.digitalniknihovna.cz/cdk/search?accessibility=public&keywords=%C4%8Ce%C5%A1i%20a%20Pol%C3%A1ci,,Slezsko%20(%C4%8Cesko)


<iframe width="560" height="315" src="https://maps.arcanum.com/en/map/europe-19century-thirdsurvey/embed/?bbox=2086610.7442203562%2C6409075.077239488%2C2104793.2023236924%2C6415610.443157871&map-list=1&layers=160%2C166" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>


https://polska.geoportal2.pl/map/www/mapa.php?link=545063AE5DFE


Świat sprzed ponad 200 lat!


poprzez Bazę: Camea

wyszukajcie sobie np miejscowość

http://camea2.svkos.cz/search/r.jsp?forProfile=search&forProfile_sorting_dir=&debug=&sort=&q=heller&issn=&title=&keywords=&author=&rok=&udc=&ddc=&shelfLocator=&physicalLocation=


Słowniki biograficze

Jerzy Klistała, m.in.:

https://041940.pl/gehenna-obozowa/suplement-do-martyrologium-jerzego-klistaly/suplement-do-martyrologium-jerzego-klistaly/


Popular posts from this blog

Klasa 5

Sprawdzian I: 490 p.n.e.- bitwa pod Maratonem, I wojna Greków z Persami 753 p.n.e. - legendarne założenie Rzymu 44 p.n.e. - śmierć Juliusza Cezara 1 rok n.e. - narodziny Jezusa Tabela: A (wersja podstawowa, na Bdb);  B (wersja rozszerzona o wyjaśnienia) Powyżej dwie tabele. Wykazy zawierają skrót wymaganych informacji.  Zastrzeżenie:  Kolorem czerwonym  oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny  bardzo dobrej Kolorem zielonym  oznaczono elementy, których opanowanie zaleca się na ocenę c elującą Elementy fioletowe i żółte  - wiedza prawie zupełnie zbędna i elementy dyskusyjne :) Sprawdzian nr I:  Zadanie I: Tabelka, luki Na podstawie powyższych tabel uzupełnij luki - tj.  ok. 10 najważniejszych postaci/ dat/ wydarzeń z historii (tematy 1.1-1.4; 2.1-2.2; 2.5; 3.2), wg powyższego schematu. Zadanie II: Uszereguj wydarzenia:  uluż w odpowiedniej kolejności wydarzenia (np. na osi czasu) od najstarszego do tego, które będzie najpóźniej Pierwszy człowiek w Europi

Pierwsza wojna światowa

Co będzie na sprawdzianie, etc.? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych, np: Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po której stronie konfliktu walczyły? Wybierz 1 z 2 zaproponowanych zagadnień (łącznie jest 7 zagadnień- zob. podwykaz) i opisz w ok. 8 minipunktach (każdy punkt, to przynajmniej 3 fakty; ktoś, coś, gdzieś itp) Wspaniałe stulecie? U progu I wojny, miniwątki które można poruszyć: Europa, Austria i Cieszyn przeł. XIX i XX w. sytuacja gospodarcza, społelczna i geopolityczna Bałkany Panujący np. FJI - sielankowy portret rozwój przemysłu, szkolnictwa, przykłady Rywalizacja narodowa w różnych częściach Europy Austria 12 Narodów - jakich, kto prześladuje a kto prześladowany? Cieszyn sielankowy z piosenki Nohavicy Tesinska, tzn.? Konflikt polsko-niemiecki na Śl. Ciesz. -  Krwawa niedziela w Cieszynie itp. dyskryminacja Polaków Szkoły  Rota - genez

Klasa 4

Podstawa programowa (2024), cz. I: "KLASA IV I. Elementy historii rodzinnej i regionalnej.  Uczeń: 1) zbiera informacje na temat historii swojej rodziny, gromadzi pamiątki rodzinne i opowiada o nich; 2) poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje. II. Najważniejsze elementy polskiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń: 1) zna symbole narodowe (barwy, godło, hymn państwowy), najważniejsze święta narodowe i państwowe, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie; 2) wiąże najważniejsze zabytki i symbole kultury polskiej z właściwymi regionami. III. Refleksja nad historią jako nauką. Uczeń: 1) wyjaśnia, na czym polega praca historyka; 2) wskazuje sposoby mierzenia czasu w historii i posługuje się pojęciami chronologicznymi; 3) rozpoznaje rodzaje źródeł historycznych; 4) odróżnia historię od dziejów legendarnych (....)". Punkt III. Rozwinięcie - Refleksja nad historią jako nauką: 1) Na czym p