Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Co kocham? Brenną, Śląsk Cieszyński i oczywiście swoją żonę!

 

Jestem Bardzo dumny z mojej Małej Ojczyzny, a szczególnie tej "najmniejszej" i najbliższej sercu, czyli Brennej. Oto krótki film, który pokazuje piękno przyrody i folkloru Brennej. Film ten jest dla mnie szczególnie ważny, gdyż stworzyły go zaledwie trzy osoby, poza reżyserem i operatorem kamery (Marcin Machej oraz jego żona), jego autorem jest Dorota Greń-Grajewska, czyli moja żona, która stworzyła scenariusz, zorganizowała plenery, aktorów i statystów, etc. tworząc "swe dzieło życia".

 

Brenna Ziołami Pachnąca


 


 



Często straszę swoją żoną jako czarownicą. To brzmi strasznie, ale może jednak nie całkowicie bezzasadne?! Zazwyczaj nieco przy tym koloryzuję niektóre fakty z jej życiorysu, okazuje się jednak, iż rola czarownicy nie jest jej obca...

W rolę wiedźmy wciela się nie tylko od święta...





Ponieważ moja żona nigdy sie sama nie chwali, więc ja od czasu do czasu chwale ją podwójnie :)

Dzięki mojej żonie (a poza tym dzięki Wójtowi, kilkorgu radnych i ówczesnej dyrektor OPKiS gminy Brenna i firmie projektowej Wzorro z Katowic) w 2018 roku otwarty został w Brennej Beskidzki Dom Zielin "Przytulia". Miejsce to otrzymało "duszę" (tj. całą zawartość merytoryczną, wystawę itd.) właśnie dzięki Dorotce. Teraz gdy po kilku latach, mogła wrócić tam do pracy, miejsce to ponownie ożyło, stając się z dnia na dzień jednym z najciekawszych "żywych muzeów" w okolicy. Świadczy o tym m.in. zamieszczony poniżej film, na którym Dorotka i "Przytulia" pokonały (Od 3 do 8 minuty: Śląsk Cieszyński) pod względem atrakcyjności nie tylko Ślązaczki i góralki z Trójwsi, ale nawet Rotundę w Cieszynie i alpaki w Zabrzu :)

Oglądaj od 3:23: https://youtu.be/zzP3HRvvFr8?t=203; Śląsk, w tym oczywiście 🌄Śląsk Cieszyński są bardzo atrakcyjne, ale okazuje się, że.... moja żona 🤷‍♀️Dorotka Greń-Grajewska jest najatrakcyjniejszą Ślązaczką i góralką przynajmniej w całym województwie! Skradła kilka minut "czasu antenowego" promowanej przez władze wojewódzkie - SLASKIE.travel, dość ambitnej produkcji vlogerskiej (A chodźże na pole, którzy filmem tym zajęli 🥈II miejsce w Polsce w 🎬🏆5. Ogólnopolskich Mistrzostwach Vlogerów).















Popular posts from this blog

Klasa 5

Sprawdzian I: 490 p.n.e.- bitwa pod Maratonem, I wojna Greków z Persami 753 p.n.e. - legendarne założenie Rzymu 44 p.n.e. - śmierć Juliusza Cezara 1 rok n.e. - narodziny Jezusa Tabela: A (wersja podstawowa, na Bdb);  B (wersja rozszerzona o wyjaśnienia) Powyżej dwie tabele. Wykazy zawierają skrót wymaganych informacji.  Zastrzeżenie:  Kolorem czerwonym  oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny  bardzo dobrej Kolorem zielonym  oznaczono elementy, których opanowanie zaleca się na ocenę c elującą Elementy fioletowe i żółte  - wiedza prawie zupełnie zbędna i elementy dyskusyjne :) Sprawdzian nr I:  Zadanie I: Tabelka, luki Na podstawie powyższych tabel uzupełnij luki - tj.  ok. 10 najważniejszych postaci/ dat/ wydarzeń z historii (tematy 1.1-1.4; 2.1-2.2; 2.5; 3.2), wg powyższego schematu. Zadanie II: Uszereguj wydarzenia:  uluż w odpowiedniej kolejności wydarzenia (np. na osi czasu) od najstarszego do tego, które będzie najpóźniej Pierwszy człowiek w Europi

Pierwsza wojna światowa

Co będzie na sprawdzianie, etc.? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych, np: Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po której stronie konfliktu walczyły? Wybierz 1 z 2 zaproponowanych zagadnień (łącznie jest 7 zagadnień- zob. podwykaz) i opisz w ok. 8 minipunktach (każdy punkt, to przynajmniej 3 fakty; ktoś, coś, gdzieś itp) Wspaniałe stulecie? U progu I wojny, miniwątki które można poruszyć: Europa, Austria i Cieszyn przeł. XIX i XX w. sytuacja gospodarcza, społelczna i geopolityczna Bałkany Panujący np. FJI - sielankowy portret rozwój przemysłu, szkolnictwa, przykłady Rywalizacja narodowa w różnych częściach Europy Austria 12 Narodów - jakich, kto prześladuje a kto prześladowany? Cieszyn sielankowy z piosenki Nohavicy Tesinska, tzn.? Konflikt polsko-niemiecki na Śl. Ciesz. -  Krwawa niedziela w Cieszynie itp. dyskryminacja Polaków Szkoły  Rota - genez

Klasa 4

Podstawa programowa (2024), cz. I: "KLASA IV I. Elementy historii rodzinnej i regionalnej.  Uczeń: 1) zbiera informacje na temat historii swojej rodziny, gromadzi pamiątki rodzinne i opowiada o nich; 2) poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje. II. Najważniejsze elementy polskiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń: 1) zna symbole narodowe (barwy, godło, hymn państwowy), najważniejsze święta narodowe i państwowe, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie; 2) wiąże najważniejsze zabytki i symbole kultury polskiej z właściwymi regionami. III. Refleksja nad historią jako nauką. Uczeń: 1) wyjaśnia, na czym polega praca historyka; 2) wskazuje sposoby mierzenia czasu w historii i posługuje się pojęciami chronologicznymi; 3) rozpoznaje rodzaje źródeł historycznych; 4) odróżnia historię od dziejów legendarnych (....)". Punkt III. Rozwinięcie - Refleksja nad historią jako nauką: 1) Na czym p