Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Rzym - praca klasowa


Powtórka:
% % pkt (od) ocena
6 100 - 65    6
5+ 96 99 62    5+
5 90 - 95 59    5
4+ 83 89 54    4+
4 75 - 82 49    4
3+ 65 74 42    3+
3 55 - 67 36    3
2+ 48 54 31    2+
2 40 - 47 26    2
1+ 31 - 39 20    1+'




4 42 66
20 35 6
8 34 5+
32 32 5
29 4+
26 4
23 3+
19 3
17 2+
14 2
11 1+'




pkt (od) ocena
 30    6
 29    5+
 27    5
 25    4+
 23    4
 20    3+
 17    3
 14    2+
 12    2
 9    1+'


okolica
3U
1 Balcarek 3 5 6
2 Bartek 4 4 plBdb
3 Bujok 1 3 Bdb
4 Chamot 2 2 +db
5 Gawlas 4 1 db
6 Glajcar 4 0: +dost
7 Hankus 4
8 Jaszczurowska 3
9 Kaczmarczyk 0
10 Kakol 4
11 Kłus 4
12 Kotecka 1
13 Kozyra 1
14 Krużołek 5
15 Kukuczka 0
16 Kusz 5
17 Krzempek 5
18 Macura 5
19 Mikszan 5
20 Paprota 0
21 Przepiorą 0
22 Sembol 4
23 Słowik
24 Wakuła 2
25 Walica 2
26 Waligóra 4
27 Witas 0
28 Witoszek 3
29 Zawada 0
okolica inn
R 4 cel 3: +bdb 2 Bdb
1 Balcar 2 1 +db
2 Biernat 2 0: +dost
3 Braun 4 cel
4 Bruchajzer 4 3: +bdb
5 Bylok 0 2 Bdb
6 Chlebek 2 1 +db
7 Chrapek 1 0: +dost
6 Czulak 0
9 Gazur 0
10 Gomola 3
11 Gómiok 0
12 Grabowski 0
13 Heller 0
14 Holeksa 1
15 Janasik 2
16 Kajmowicz 0
17 Kawulok 0
18 Kiczek 1
19 Kłaptocz 0
20 Kmiecik 3
21 Marekwica 4
22 Mencnarowska 1
23 Nowakowska 1
24 Pilch 3
25 Rucka 4
26 Rygiel 1
27 Staniek 2
28 Stosio 0
29 Szlauer 1
30 Waleczek 0
Aktywność - zdalne
W
1 Białek 1
2 Bisch 5 5 6
3 Czuryło 1 4 plBdb
4 Gibiec 5 3 Bdb
S Greń 3 2 +db
6 Greń 6 1 db
7 Greń 2 0: +dost
8 Hubczyk 2
9 Iskrzycka 4
10 Kiełkowski 0
11 Knauer 5
12 Kocyan 3
13 Kucięba 1
14 Lebioda 5
1S Lerch 3
16 Łakomska 4
17 Maciaś 1
18 Mędrzak 4
19 Niedzielska 3
20 Nowak 5
21 Piwko 2
22 Plinta 1
23 Płonka 2
24 Staniek 2
25 Szalbot 5
26 Szymiczek 4
27 Ślusarczyk 0
28 Wałga 0
29 Waszut 0
30 Zowada 2


T
1 Bandarewicz 0
2 Bocek 0
3 Boniakowski 2
4 Broda 0
5 Budziński-Lipka 2
6 Cieślar 3
7 Dobeś 2
8 Grygierek 1
9 Grzelec 5
10 Kowalczyk 1
11 Lebioda 5
12 Legierski 2
13 Lipowczan 0
14 Łacek 5 lol :)
15 Maciąg 0
16 Marianek 0
17 Mendroch 3
18 Nowak 0 4 cel
19 Pawłowska 1 3: +bdb
20 Pniok 3 2 Bdb
21 Potok 2 1 +db
22 Sędek 2 0: +dost
23 Stefka 0
24 Stoszek 2
25 Sztefka 2
26 Śliwka 2
27 Trojan
28 Wardas 0
29 Wrzeszcz 3   



Mając do dyspozycji przez 5 minut podręcznik i zeszyt (pomocny może być, np. film historia Rzymu w 20 minut - mieliście też do niej kserówkę z lukami... - można z niej skorzystać), rozwiąż w 20 minut 2 zadania.


Zad. I:      Wybierz jeden z 4 tematów i opisz (Mamy do wykorzystania ok. 12-20 zdań), 16 pkt
Wybierz jeden z 4 tematów i opisz.

Opisz własnymi słowami najważniejsze wydarzenia/zjawiska/ postacie z danego okresu
  • Podaj maksimum konkretów: najważniejszą datę/imię/nazwę krainy, wniosek/przyczyna/skutek (za każdy "konkret" może być przyznany punkt).
  • Bazujemy na tym co poznawaliśmy na zajęciach i czego dowiedzieliście się podczas pracy domowej (podsumowania)
  • Tworzymy własną wypowiedź: używamy pełnych zdań lub myślników
  • Postaraj się poruszyć jak najwięcej zagadnień
  • Postaraj się opisać temat, wykorzystując zaproponowane "minizagadnienia".
  • przewidziano 14 pkt za 14 faktów/wniosków/przyczyn/skutków etc. + 2 punkty za poruszenie wszystkich „minizagadnień” lub inne zalety (styl, kompozycja, etc.)

1 Rzym polityka i stosunki społeczne w czasach Republiki (nim doszło do I triumwiratu), a także kultura i osiągnięcia.
"minizagadnienia": 
  • jak państwo było zbudowane (jakie instytucje?), jak funkcjonowało, najważniejsze zjawiska polityki wewnętrznej (spór pomiędzy „klasami”) 
  • Kultura (np. Twórca i jego dzieło; 
  • Osiągnięcia (np zabytek, umiejętność)
  • religia (nie wystarczy wymienić bogów, choć to też dobre, ale lepiej porównać ich do greckich...)
2 Budując imperium: Wojny i ekspansja Rzymu (od czasów najstarszych po I w. p.n.e.), zagadnienia: 
  • - walki z Galami, Pyrusem i Kartaginą, inne wojny (powstanie niewolników) - przyczyny, przebieg i skutki;
  • - wojskowość Rzymian (jakie rozwiązania stosowali)
  • - przyczyny sukcesów 
  • - (ew. także: tworzenie prowincji, stosunek do miejscowych ludów)
3 Cesarstwo w dwóch okresach:
a) próby budowy: Juliusz Cezar, Gajusz Oktawian, 
b) czasy świetności (I i II wiek n.e.): 
zagadnienia do każdego z okresów: 
  • - walki i spory wewnętrzne (triumwirat)
  • - podboje (jakie prowincje) i obrona granic (jak broniono)
  • - kiedy Rzym osiągnął największy rozwój terytorialny?
  • - początki chrześcijaństwa (dzięki komu szerzyło się poza Palestyną)
4 Kolos i barbarzyńcy (III-V w. n.e.)
zagadnienia: 
  • - Przyczyny kryzysu państwa w III-V w. n.e. 
  • - barbarzyńcy u bram (ich relacje z Rzymem), m.in. Germanie (jakie plemiona?)
  • - Próby reform państwa 
  • - stosunek Rzymu do Chrześcijan (dlaczego był zły?)
  • - Wielka Wędrówka Ludów (gdzie, kto i po co szły), jak wpłynęła na Rzym?

II. Pamiętasz filmy, które oglądałeś w ramach powtórki/zadania on-line? Co Cię najbardziej zainteresowało/zafascynowało w temacie starożytnego Rzymu, dlaczego? Uzasadnij... (przekonywająco: 2 pkt) podaj jakieś konkretne ciekawostki/fakty (4 elementy=4 pkt.; +2 pkt. za informacje naprawdę ciekawe)  (ok. 6 zdań /myślników; 8 pkt)

Popular posts from this blog

Klasa 5

Sprawdzian I: 490 p.n.e.- bitwa pod Maratonem, I wojna Greków z Persami 753 p.n.e. - legendarne założenie Rzymu 44 p.n.e. - śmierć Juliusza Cezara 1 rok n.e. - narodziny Jezusa Tabela: A (wersja podstawowa, na Bdb);  B (wersja rozszerzona o wyjaśnienia) Powyżej dwie tabele. Wykazy zawierają skrót wymaganych informacji.  Zastrzeżenie:  Kolorem czerwonym  oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny  bardzo dobrej Kolorem zielonym  oznaczono elementy, których opanowanie zaleca się na ocenę c elującą Elementy fioletowe i żółte  - wiedza prawie zupełnie zbędna i elementy dyskusyjne :) Sprawdzian nr I:  Zadanie I: Tabelka, luki Na podstawie powyższych tabel uzupełnij luki - tj.  ok. 10 najważniejszych postaci/ dat/ wydarzeń z historii (tematy 1.1-1.4; 2.1-2.2; 2.5; 3.2), wg powyższego schematu. Zadanie II: Uszereguj wydarzenia:  uluż w odpowiedniej kolejności wydarzenia (np. na osi czasu) od najstarszego do tego, które będzie najpóźniej Pierwszy człowiek w Europi

Pierwsza wojna światowa

Co będzie na sprawdzianie, etc.? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych, np: Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po której stronie konfliktu walczyły? Wybierz 1 z 2 zaproponowanych zagadnień (łącznie jest 7 zagadnień- zob. podwykaz) i opisz w ok. 8 minipunktach (każdy punkt, to przynajmniej 3 fakty; ktoś, coś, gdzieś itp) Wspaniałe stulecie? U progu I wojny, miniwątki które można poruszyć: Europa, Austria i Cieszyn przeł. XIX i XX w. sytuacja gospodarcza, społelczna i geopolityczna Bałkany Panujący np. FJI - sielankowy portret rozwój przemysłu, szkolnictwa, przykłady Rywalizacja narodowa w różnych częściach Europy Austria 12 Narodów - jakich, kto prześladuje a kto prześladowany? Cieszyn sielankowy z piosenki Nohavicy Tesinska, tzn.? Konflikt polsko-niemiecki na Śl. Ciesz. -  Krwawa niedziela w Cieszynie itp. dyskryminacja Polaków Szkoły  Rota - genez

Klasa 4

Podstawa programowa (2024), cz. I: "KLASA IV I. Elementy historii rodzinnej i regionalnej.  Uczeń: 1) zbiera informacje na temat historii swojej rodziny, gromadzi pamiątki rodzinne i opowiada o nich; 2) poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje. II. Najważniejsze elementy polskiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń: 1) zna symbole narodowe (barwy, godło, hymn państwowy), najważniejsze święta narodowe i państwowe, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie; 2) wiąże najważniejsze zabytki i symbole kultury polskiej z właściwymi regionami. III. Refleksja nad historią jako nauką. Uczeń: 1) wyjaśnia, na czym polega praca historyka; 2) wskazuje sposoby mierzenia czasu w historii i posługuje się pojęciami chronologicznymi; 3) rozpoznaje rodzaje źródeł historycznych; 4) odróżnia historię od dziejów legendarnych (....)". Punkt III. Rozwinięcie - Refleksja nad historią jako nauką: 1) Na czym p