Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Cieszyn - miasto tajemnic, ale nie dla nas... czyli edukacja poprzez spacery tematyczne

Czy spacerując po rodzinnym mieście można uczyć się historii? Oczywiście, szczególnie jeśli mieszka się w Cieszynie! Tutaj w co drugiej kamienicy/zamkowym budynku spędzał wigilię jakiś Cesarz, czy król Polski :), a to tylko wierzchołek prawdziwej góry lodowej tajemnic, które czeka na odkrycie!


Na naszych zajęciach historycznych (lekcjach HIS-u oraz historii), a także w ramach naszego szkolnego Klubu Historycznego (https://koperlo.blogspot.com/2021/12/krag.html, pod patronatem Polskiego Towarzystwa Historycznego, Oddział w Cieszynie) staramy się w terenie uczyć historii Europy, Polski i naszej Małej Ojczyzny. Poza wycieczkami realizowaliśmy szereg angażujących projektów (zob. https://koperlo.blogspot.com/p/nasze-projektyzadania.html).


Nasze wycieczki mają zazwyczaj dwa scenariusze:

1. Tematyczna wycieczka po mieście, np. Śladem...

  1. miasta średniowiecznego (układ urbanistyczny, przykłady sztuki romańskiej i gotyku, zwiedzanie m.in. Kościoła Marii Magdaleny, Rotundy i Wierzy Piastowskiej)
  2. miasta renesansowego (architektura, epidemie- legenda o czterech śmierciach, tysiąc grobów ofiar-cmentarz epidemiczny)
  3. baroku, polskich królów (Cieszyn czasów Jana Kazmierza i Jana III Sobieskiego - architektura, pamiątki)
  4. Oświecenia i klasycyzmu (Władcy reformatorzy: Maria Teresa, Józef II i Albert Sasko-Cieszyński i ich dzieła)
  5. I wojny światowej, n.in. Cieszyn siedzibą sztabu Austro-Węgier, Legiony, ślady po pobycie J. Piłsudskiego, tysiąc grobów ofiar wojny
  6. ... średniowiecza (m.in.: pielgrzymka do grobu Przemysława Noszaka; madonna na Starym Targu; gotycki kościół św. Jerzego)
  7. ... przełomu średniowiecza i nowożytności (założenia architektoniczne słowiańskiego grodu i miasta średniowiecznego lokowanego na prawie niemieckim; dawne mury miejskie i rynki, kościoły itd.; detale architektoniczne gotyku i renesansu: dziedziniec muzealny; resturacja pod Brunatnym Jeleniem
  8. ... cieszyńskich szkół i naukowców (m.in. dawne gmachy szkół austriackich; Gimnazjum Polskiego w Cieszynie, szkoły katolickiej, etc.; postacie ks. Leopolda Jana Szersznika i Józefa Bożka)
  9. ... cmentarzy i śmierci w dawnym Cieszynie


Co już zwiedziliśmy? M.in. 

  • Książnica Cieszyńska
    • nie starczyłoby dnia, by wymieniać, ale mieliśmy m.in. okazję trzymać w rękach idealną replikę średniowiecznego modlitewnika należącego do księżnej Elżbiety Lukrecji
  • Ratusz 
    • mury, które skrywają blisko 500-leat historii...
    • sala sesyjna, z wystrojem z ok. 1800 roku
  • "Herbowa" - Kamienica książęca "z laubami"
    • malowidła ścienne z ok. XVII wieku
    • tutaj wigilię roku 1655 spędzał król Jan Kazimierz
  • Muzeum Śląska Cieszyńskiego
    • udział w lekcjach bibliotecznych (Cieszyn w XX wieku) i bezpłatnych zwiedzaniach Muzeum: 
    • m.in.: 10.12.2021; 13.12.2021,
  • COK Domem Narodowym 
    • wystawa czasowa - Cieszyński filigran i jego twórcy
    • wizyta w Centrum Folkloru Śląska Cieszyńskiego (16.09.2021),
  • Muzeum Czwartego Pułku Strzelców Podhalańskich
    • m.in. 01.04.2022: klasa 3 W; 3 T



poruszamy wątek zazębiania się świata przyrody, człowieka oraz jego cywilizacji; podejmując tematy: 

1. przejścia pierwszych ludzi ze świata przyrody do „własnego”; 

2. dziedzictwa/miejsc pamięci Małej Ojczyzny (najstarsze pomnikowe drzewa, np. Ok. 700-letni Dąb Mieszko w Kończycach Wielkich, a także inne , np. Cisy w innych wioskach jako niemi świadkowie historii); zmian cywilizacyjnych, które odcisnęły piętno w przyrodzie (nieczynne sztolnie i pokopalnianie jeziora etc. w lasach Górek Wielkich, Lipowca, Cisownicy); co obrazuje tekst: Świat przyrody i świat historii - dwa różne światy? https://koperlo.blogspot.com/2021/12/swiat-przyrody-i-swiat-historii-dwa.html ;  


Popular posts from this blog

Klasa 5

Sprawdzian I: 490 p.n.e.- bitwa pod Maratonem, I wojna Greków z Persami 753 p.n.e. - legendarne założenie Rzymu 44 p.n.e. - śmierć Juliusza Cezara 1 rok n.e. - narodziny Jezusa Tabela: A (wersja podstawowa, na Bdb);  B (wersja rozszerzona o wyjaśnienia) Powyżej dwie tabele. Wykazy zawierają skrót wymaganych informacji.  Zastrzeżenie:  Kolorem czerwonym  oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny  bardzo dobrej Kolorem zielonym  oznaczono elementy, których opanowanie zaleca się na ocenę c elującą Elementy fioletowe i żółte  - wiedza prawie zupełnie zbędna i elementy dyskusyjne :) Sprawdzian nr I:  Zadanie I: Tabelka, luki Na podstawie powyższych tabel uzupełnij luki - tj.  ok. 10 najważniejszych postaci/ dat/ wydarzeń z historii (tematy 1.1-1.4; 2.1-2.2; 2.5; 3.2), wg powyższego schematu. Zadanie II: Uszereguj wydarzenia:  uluż w odpowiedniej kolejności wydarzenia (np. na osi czasu) od najstarszego do tego, które będzie najpóźniej Pierwszy człowiek w Europi

Pierwsza wojna światowa

Co będzie na sprawdzianie, etc.? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych, np: Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po której stronie konfliktu walczyły? Wybierz 1 z 2 zaproponowanych zagadnień (łącznie jest 7 zagadnień- zob. podwykaz) i opisz w ok. 8 minipunktach (każdy punkt, to przynajmniej 3 fakty; ktoś, coś, gdzieś itp) Wspaniałe stulecie? U progu I wojny, miniwątki które można poruszyć: Europa, Austria i Cieszyn przeł. XIX i XX w. sytuacja gospodarcza, społelczna i geopolityczna Bałkany Panujący np. FJI - sielankowy portret rozwój przemysłu, szkolnictwa, przykłady Rywalizacja narodowa w różnych częściach Europy Austria 12 Narodów - jakich, kto prześladuje a kto prześladowany? Cieszyn sielankowy z piosenki Nohavicy Tesinska, tzn.? Konflikt polsko-niemiecki na Śl. Ciesz. -  Krwawa niedziela w Cieszynie itp. dyskryminacja Polaków Szkoły  Rota - genez

Klasa 4

Podstawa programowa (2024), cz. I: "KLASA IV I. Elementy historii rodzinnej i regionalnej.  Uczeń: 1) zbiera informacje na temat historii swojej rodziny, gromadzi pamiątki rodzinne i opowiada o nich; 2) poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje. II. Najważniejsze elementy polskiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń: 1) zna symbole narodowe (barwy, godło, hymn państwowy), najważniejsze święta narodowe i państwowe, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie; 2) wiąże najważniejsze zabytki i symbole kultury polskiej z właściwymi regionami. III. Refleksja nad historią jako nauką. Uczeń: 1) wyjaśnia, na czym polega praca historyka; 2) wskazuje sposoby mierzenia czasu w historii i posługuje się pojęciami chronologicznymi; 3) rozpoznaje rodzaje źródeł historycznych; 4) odróżnia historię od dziejów legendarnych (....)". Punkt III. Rozwinięcie - Refleksja nad historią jako nauką: 1) Na czym p