Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Klub Odkrywców

Klub Odkrywców / Kopernikański krąg historyczny

Uwaga, uwaga! Stratuje nasze "kółko historyczne"! 

Nie jest to jednak zwykłe "kółko zainteresowań", a prawdziwy Krąg Wtajemniczonych... Kto czuje w sobie żyłkę detektywa, kto czuje szacunek i podziw dla dziedzictwa przodków - ten nie może przegapić naszych zajęć. Zapraszamy wszystkich chętnych! 

Na zajęciach Kręgu:

Już teraz sprawdź nasze flagowe projekty: 




Oto lista zadań, jakie dotąd realizowaliśmy?

Najbliższe spotkanie organizacyjne odbędzie się on-line na Teamsie 17.02.2022, o godzinie 18:30, link.

Zajęcia będą się odbywać zdalnie, za pośrednictwem platformy Teams; a ok. raz w miesiącu, stacjonarnie - w formie wycieczki, spaceru.

Do udziału w zajęciach dodatkowych zaproszeni są wszyscy uczniowie II LO; szczególnie zaś klas pierwszych i drugich (B, D, F, G) oraz trzecich (R, U, W, T).









Projekty, w których możemy brać udział:

  • „Nieznane miejsca pamięci w mojej okolicy”. Konkurs fotograficzno-literacki
    • https://edukacja.ipn.gov.pl/edu/konkursy-i-projekty/nieznane-miejsca-pamiec/182380,Oglaszamy-nowa-edycje-konkursu-Nieznane-miejsca-pamieci-w-mojej-okolicy-Tegorocz.html
    • konkurs dla uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych w kraju i za granicą – w wieku od 11 do 19 lat – do II edycji jednoetapowego konkursu fotograficzno-literackiego „Nieznane miejsca pamięci w mojej okolicy”.
    • Zadanie konkursowe polega na upamiętnieniu w formie: zdjęcia lub zdjęć (maksymalnie 3) jednego miejsca pamięci związanego z historią Polski w XX w.
    • oraz napisaniu krótkiego utworu literackiego (szczegóły: §4. regulaminu).
    • Te dwie formy artystyczne składają się na jedną pracę i powinny tworzyć spójną całość. Autorem zdjęć i utworu literackiego może być tylko jedna osoba, nie zespół.
    • Praca przesłana na konkurs powinna być fotografią artystyczną.
    • Pamiętajcie o nadaniu pracy tytułu. Cykl zdjęć wraz z utworem – to jedna praca, zatem tytuł nadajemy całości, nie każdemu zdjęciu z osobna.
    • Prace wraz ze skanami wypełnionych i podpisanych formularzy należy przesyłać wyłącznie drogą mailową na adres mailowy wskazany w regulaminie (§4. pkt 11), z dopiskiem w tytule: „Nieznane miejsca pamięci w mojej okolicy”.
    • Terminy:
    • Uczestnicy konkursu przysyłają prace do 23 maja 2023 r. (do godz. 23.59).
    • Rozstrzygnięcie konkursu nastąpi 1 czerwca 2023 r.
    • Koordynator: Maryla Czupryńska-Szczupak, tel. (22) 581 85 65, e-mail: maryla.szczupak@ipn.gov.pl


    • Ogólnopolski Konkurs Literacko-Etnograficzny Dla Dzieci I Młodzieży „Oczami naszych pradziadków”

     

    Zapraszamy do udziału w konkursie literacko-etnograficznym dla dzieci i młodzieży pn. „Oczami naszych pradziadków” organizowanym przez Muzeum „Górnośląski Park Etnograficzny w Chorzowie”! Jak przygotować pracę konkursową?
    • Porozmawiaj z kimś z Bliskich o zamieszkiwanej miejscowości – jej historii, losach mieszkańców, lokalnych zwyczajach, wierzeniach, umiejętnościach itd.
    • Poproś o wspomnienia w tym zakresie.
    • Spisz je, dbając o szczegóły i wierne oddanie opisywanych kwestii.
    • Dodaj miejsce i czas rozgrywających się wydarzeń lub rejon i okres, w którym np. kultywowane były przytaczane zwyczaje.

    Prace konkursowe – liczące od 400 do 800 słów – należy przesłać pocztą (list polecony) lub przynieść osobiście do siedziby muzeum do 14.11.2023 r. Adres: Muzeum „Górnośląski Park Etnograficzny w Chorzowie” ul. Parkowa 25 41-500 Chorzów z dopiskiem „Oczami naszych pradziadków”. Na zwycięzców czekają nagrody!

    • „Póki nie jest za późno" - O co chodzi w naszym projekcie?
      • http://www.nzs1980.com.pl/konkurs_powrot_slaska.html

    "REGULAMIN KONKURSU
    Jak było to możliwe? Stulecie powrotu Śląska do Polski po sześciu wiekach oddzielenia
    ORGANIZOWANEGO PRZEZ STOWARZYSZENIE NZS 1980
    Konkurs ma charakter historyczno-literacki i jest adresowany do uczniów szkół średnich.
    Patronat nad Konkursem objęli: Wojewoda Śląski – Jarosław Wieczorek oraz Śląski Kurator Oświaty – Urszula Bauer.
    Celem konkursu jest:
    rozbudzanie zainteresowań przeżyciami i doświadczeniami minionych pokoleń wobec ważnych wydarzeń historii najnowszej,
    rozbudzanie zainteresowań historią Polski poprzez poznawanie dziejów własnej rodziny, lokalnej społeczności, miejscowości, regionu,
    rozpowszechnianie godnych naśladowania patriotycznych wzorców osobowych i moralnych,
    kształtowanie umiejętności kreatywno-krytycznego myślenia oraz pracy ze źródłami historycznymi,
    kształtowanie umiejętności znajdywania powiązań pomiędzy wydarzeniami historycznymi a ich odległymi w czasie skutkami.
    Zadaniem uczestników jest opracowanie indywidualnej pracy w formie pisemnej: wywiad, rozprawka, opowiadanie, esej itp.; maksymalnie 5 stron formatu A4.
    Prace zbiorowe nie będą oceniane.
    Prace konkursowe wysyłać należy wyłącznie w formie elektronicznej w formacie PDF lub RTF pocztą elektroniczną na adres organizatora: nzs1980katowice@gmail.com
    Wraz z pracą należy przesłać skan zgłoszenia, którego formularz znajduje się na załączonej do regulaminu karcie.
    Termin nadsyłania prac mija z dniem 31 października
    Nad prawidłowym przebiegiem konkursu czuwać będzie komisja konkursowa powołana przez prezesa Stowarzyszenia.
    Kryteria oceny prac:
    poziom merytoryczny nadesłanych prac,
    umiejętność uzasadnienia swojej opinii.

    • „Póki nie jest za późno" - O co chodzi w naszym projekcie?

    XIV edycji Ogólnopolskiego konkursu na projekt historyczny pt. „Póki nie jest za późno".

    Celem konkursu jest wzbudzenie zainteresowania historią oraz współczesnym stanem miejsc, obiektów i znaków pamięci narodowej lub miejsc wydarzeń historycznych, nieupamiętnionych dotychczas w trwały, materialny sposób, a także losami świadków historii bezpośrednio związanymi z miejscami zarówno upamiętnionymi, jak i nieupamiętnionymi. Tematyka prac powinna dotyczyć wojen i konfliktów zbrojnych w XX wieku.

    Praca nad projektami stworzy uczniom możliwość poszukiwania i badania różnorodnych źródeł historycznych oraz ich prezentacji w interesującej i nowatorskiej formie.

    Projekty wraz ze sprawozdaniem, oświadczeniem i wypełnionym komputerowo formularzem zgłoszenia należy nadsyłać do 8 kwietnia 2022 r. na adres mailowy: konkursnaprojekt@cmjw.pl. Ogłoszenie wyników nastąpi 10 czerwca 2022 r.




    • VII Wojewódzki Konkurs "Żołnierze Wyklęci. Niezłomni Bohaterowie".

    zgłoszenia konkursowe oczekujemy do 18 lutego 2022 r.

    Laureaci w obu kategoriach wraz z opiekunami, jeśli tylko sytuacja pandemiczna ulegnie poprawie i będzie taka możliwość, na zaproszenie Pani Europoseł odwiedzą Parlament Europejski w Brukseli.

    Ponadto na zwycięzców i finalistów czekają nagrody książkowe oraz gry historyczne, a wszyscy uczestnicy i ich nauczyciele otrzymają imienne dyplomy potwierdzające udział w Konkursie.

    Popular posts from this blog

    Klasa 5

    Sprawdzian I: 490 p.n.e.- bitwa pod Maratonem, I wojna Greków z Persami 753 p.n.e. - legendarne założenie Rzymu 44 p.n.e. - śmierć Juliusza Cezara 1 rok n.e. - narodziny Jezusa Tabela: A (wersja podstawowa, na Bdb);  B (wersja rozszerzona o wyjaśnienia) Powyżej dwie tabele. Wykazy zawierają skrót wymaganych informacji.  Zastrzeżenie:  Kolorem czerwonym  oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny  bardzo dobrej Kolorem zielonym  oznaczono elementy, których opanowanie zaleca się na ocenę c elującą Elementy fioletowe i żółte  - wiedza prawie zupełnie zbędna i elementy dyskusyjne :) Sprawdzian nr I:  Zadanie I: Tabelka, luki Na podstawie powyższych tabel uzupełnij luki - tj.  ok. 10 najważniejszych postaci/ dat/ wydarzeń z historii (tematy 1.1-1.4; 2.1-2.2; 2.5; 3.2), wg powyższego schematu. Zadanie II: Uszereguj wydarzenia:  uluż w odpowiedniej kolejności wydarzenia (np. na osi czasu) od najstarszego do tego, które będzie najpóźniej Pierwszy człowiek w Europi

    Pierwsza wojna światowa

    Co będzie na sprawdzianie, etc.? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych, np: Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po której stronie konfliktu walczyły? Wybierz 1 z 2 zaproponowanych zagadnień (łącznie jest 7 zagadnień- zob. podwykaz) i opisz w ok. 8 minipunktach (każdy punkt, to przynajmniej 3 fakty; ktoś, coś, gdzieś itp) Wspaniałe stulecie? U progu I wojny, miniwątki które można poruszyć: Europa, Austria i Cieszyn przeł. XIX i XX w. sytuacja gospodarcza, społelczna i geopolityczna Bałkany Panujący np. FJI - sielankowy portret rozwój przemysłu, szkolnictwa, przykłady Rywalizacja narodowa w różnych częściach Europy Austria 12 Narodów - jakich, kto prześladuje a kto prześladowany? Cieszyn sielankowy z piosenki Nohavicy Tesinska, tzn.? Konflikt polsko-niemiecki na Śl. Ciesz. -  Krwawa niedziela w Cieszynie itp. dyskryminacja Polaków Szkoły  Rota - genez

    Klasa 4

    Podstawa programowa (2024), cz. I: "KLASA IV I. Elementy historii rodzinnej i regionalnej.  Uczeń: 1) zbiera informacje na temat historii swojej rodziny, gromadzi pamiątki rodzinne i opowiada o nich; 2) poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje. II. Najważniejsze elementy polskiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń: 1) zna symbole narodowe (barwy, godło, hymn państwowy), najważniejsze święta narodowe i państwowe, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie; 2) wiąże najważniejsze zabytki i symbole kultury polskiej z właściwymi regionami. III. Refleksja nad historią jako nauką. Uczeń: 1) wyjaśnia, na czym polega praca historyka; 2) wskazuje sposoby mierzenia czasu w historii i posługuje się pojęciami chronologicznymi; 3) rozpoznaje rodzaje źródeł historycznych; 4) odróżnia historię od dziejów legendarnych (....)". Punkt III. Rozwinięcie - Refleksja nad historią jako nauką: 1) Na czym p