Kim jestem? Kim byli moi przodkowie? Jak żyli, jakie były ich radości i smutki? Jakie dziedzictwo mi pozostawili? By zrozumieć nasze miejsce w obecnym świecie, by poznać i pokochać historię Dużej i Małej Ojczyzny, powinniśmy zacząć od poznania przeszłości najbliższych nam osób - rodziców, dziadków i pradziadków. Ich indywidualne losy splatają się i składają, wraz z historiami innych mieszkańców naszego regionu i kraju, na historię Polski, jakiej uczymy się (zazwyczaj bez entuzjazmu) w szkołach. Tymczasem historia budzi emocje i warto poznać, a może nawet pokochać ojczyste dzieje!
Zadanie: stworzyć tablicę genealogiczną, która przedstawiałaby nasze pochodzenie oraz podstawowe dane o losach przodków.
Dla chętnych (zadanie na dodatkową ocenę): Jako uzupełnienie tablicy można zrobić wywiad, w ramach którego pozyskano by dodatkowe informacje, mogące w przyszłości stać się punktem wyjścia do gruntownych studiów tematu.
Opis zadania
Pozyskaj maksymalnie dużo informacji, wg poniższych wskazówek.
I. Tablica Genealogiczna
Krok 1: Przyjmując schemat półokręgów (ew. inny, np. drzewa genealogicznego), rozrysuj sobie na brudno pochodzenie poszczególnych członków Twojej rodziny. Zapisz z pamięci, jak najwięcej danych na temat życia i działalności poszczególnych osób, np. przybliżone daty (z pytajnikiem), nazwy miejscowości zamieszkania, główne zajęcie danej osoby itd.
- Gdzie pochowani są moi bliscy? Czy w miejscowości tej żyje jeszcze jakiś krewny, który może mi pomóc lub sam mogę wybrać się tam na wycieczkę?
- Może ciocia/kuzyn mogą przesłać mi telefonem zdjęcie np. nagrobka lub rodzinnych pamiątek, w ten sposób łatwo pozyskam informacje!?
- Czy jest ktoś, kto w mojej rodzinie pełni rolę "strażnika pamięci", tj. kopalni wiedzy o rodzinie.
- Warto zadzwonić do takiej osoby i chwilę z nią porozmawiać, by uzyskać najważniejsze informacje, można się też od razu z nią umówić "na kawę"
- Gdzie mogą być przechowane rodzinne pamiątki po przodkach, tj. dziadkach, pradziadkach, etc.
- Najczęściej jest to dom/gospodarstwo, z którego wywodzi się rodzina
Krok 2: Porozmawiaj z rodzicami i/lub dziadkami lub zbierz dane z dostępnych "od ręki" dokumentów, by poprawić i uzupełnić schemat o:
- szczegółowe daty, informacje o edukacji i karierze poszczególnych osób, ich rodzeństwie, życiowych dramatach itd. Pozyskane dane rozpisz w formie karty formatu A4 lub A3.
Pozyskaj jak najwięcej informacji, odnośnie:
- dat dziennych
- Warto zdobyć przynajmniej jedną, możliwie najstarszą datę dzienną, np. narodziny pradziadka: 12.02.1925, jeśli jest możliwość odczytania jej np. z nagrobka; gdyż może to procentować w przyszłości podczas poszerzonych poszukiwań genealogicznych
- miejscowości narodzin lub zamieszkania,
- jaki to adres dzisiaj? jaki dawniej? (np. 50 lat temu, przed wprowadzeniem ulic?)
- często dawne numery domu, zachowane są w pamięci/dokumentach rodzinnych/ w formie starych tabliczek. Ich poznanie jest ważne, gdyż może dać nam szansę, by w przyszłości odszukać informacje o przodkach np. w księgach parafialnych lub innych dokumentach)
- inf. dodatkowe. warto odnotować nazwę przysiółka lub przydomku gospodarstwa
- niektóre gospodarstwa miały dawniej swoje przydomki, które stawały się później przydomkami rodzin (często było to nazwisko dawnego gospodarza, np. Heller "Od Filipa", Holeksa "Wiewiórka", Madzia "od Korabiana" itd.)
- wykonywanego zawodu / zaangażowania społecznego.
- warto zaznaczyć, np. rolnik/siedlak/zagrodnik,
- inf. dodatkowe. np. ok. 8 hektarów pola, 2 hektary lasu; udziały w sałaszu na Węgierskim itd.
- założyciel lub członek straży pożarnej/czytelni katolickiej itd.
- charakterystycznych/ ciekawych losów, np.: udział w II wojnie światowej,
- walka na froncie wschodnim/ 5-lat niewoli sowieckiej/ itd.
Zorientuj się, kto z rodziny może być najlepszym źródłem informacji, z kim warto przeprowadzić bardziej szczegółowy wywiad.
Krok 3. Zbierz pozyskane dane i przelej na papier (najlepiej formatu A3).
Jeśli chcesz, możesz do pracy także dołączyć wydruk ciekawego dokumentu lub zdjęcia wiążącego się z życiem Twojej rodziny (np. opisane zdjęcie z postaciami uwiecznionymi w wykazie).
O czym warto pamiętać?
Na ocenę wpływ ma przede wszystkim staranność wykonania, w tym liczba pozyskanych informacji i ich wartość "niematerialna". Ważne jest bowiem wszystko co "naj", czyli:
- pozyskanie jak największej liczby informacji,
- zdobycie danych na temat jak największej liczby postaci (minimum to informacje o pradziadkach, czyli dziadkach naszych rodziców, o których oni powinni mieć całkiem sporo informacji)
- zebranie jak najdokładniejszych danych (np. dzień, miesiąc i miejsce/adres urodzenia, co zaprocentuje w przyszłości, jeśli postaramy się doszukać dodatkowych danych w metrykach kościelnych, dostępnych m.in. on-line),
- w czasie wywiadu (1. wstępnego lub/i 2. dodatkowego- uzupełniającego) warto pozyskać i krótko zapisać jak najwięcej najciekawszych, najbardziej angażujące emocjonalnie istorii. Cenne jest zebranie przejmujących historii dot. własnej rodziny (radości i dramaty czasów wojny i pokoju).
- Ponadto brane są pod uwagę m.in. takie elementy, jak: termin oddania pracy, estetyka wykonania.
- Dodatkowe rady:
- Może ktoś z rodziny sporządził już jej drzewo genealogiczne?
- Może u dziadków znajdę "Ahnenpass", tj. wykaz przodków (który musieli sporządzić Ślązacy ok. 1940 roku, by wykazać brak żydowskich korzeni), zawierający dane o minimum 3 pokoleniach przodków.
- Rozmowę z seniorem rodu warto nagrać na własny użytek
- Roboczą i/lub gotową tablicę genealogiczną warto przesłać np. poprzez Whatsupp członkom rodziny (ciociom, itp.), które mogą uzupełnić/poprawić jakieś informacje
II. Wywiad (zadanie dodatkowe - dla chętnych - jeśli ktoś jest zainteresowany drugą oceną: piątką/szóstką)
Krok 1. Przeprowadź wywiad z seniorem lub strażnikiem pamięci (to jest: najstarszym przedstawicielem lub osobą najlepiej zorientowaną w historii rodzinnej) swojego rodu, który jeszcze bardziej pomoże Ci uszczegółowić dane o przodkach.
W ramach wywiadu postaraj się pozyskać dalsze, szczegółowe informacje na temat przodków.
Wywiad - rady
I. Zapytaj o potwierdzenie podstawowych danych/ich uzupełnienie:
- urzędnik/nauczyciel w...,
- rolnik (właściciel 10 hektarów; 3 krów itd.),
- robotnik (funkcja w cementowni, cukrowni, etc.)
- członek lub działacz: OSP; parafii; harcerstwa; chóru; kółka teatralnego, itd.
- Anegdoty - humorystyczne lub ciekawe opowieści na temat konkretnego wydarzenia z życia
- Uczestnictwo w wydarzeniach "wielkiej historii", m.in.:
- służba wojskowa (np. w czasie I lub II wojny światowej);
- represje systemów totalitarnych - nazistów lub komunistów (np. odebranie gruntu/warsztatu);
- wysiedlenie lub emigracja;
- udział w wielkich wydarzeniach Małej Ojczyzny (budowa kościoła, remizy, itd.)
II. Krótko przedstaw informatora, zdobądź autograf osoby, z którą przeprowadzony został wywiad.
III. Ważna rada: Warto nagrać rozmowę, zarówno na potrzeby zadania (by wynotować sobie później na spokojnie szczegóły opowieści), jak i jako pamiątkę. Dzięki zarówno Ty, jak i Twoi bliscy będą mogli skorzystać z niej w przyszłości, ale też będzie ona niezwykłą rodzinną pamiątką. Pomyśl jakiej wartości nabierze np. za 20-40 lat, gdy będą ją mogły odsłuchać wasze dzieci a później wnuki!
Warto odnaleźć samego siebie w hierarchii sztafety pokoleniowej i raz jeszcze odpowiedzieć na pytanie - kim jestem. Polakiem i Europejczykiem - zapewne tak! Ale przy tym najczęściej również Cieszyniakiem i Ślązakiem, synkiem lub dziełchą stela, tj. "z dziedziny". Może więc warto nie odcinać się zupełnie od tradycji, kultywując dziedzictwo pokoleń przodków i przekazując pamięć o nim dalej!
Chcesz przeżyć ekscytującą przygodę? Pozyskane dane możesz wykorzystać również jako przysłowiowy list w butelce, tj. wiadomość, którą (wraz z danymi kontaktowymi) włożysz do wypalonego znicza na grobie np. pradziadków, a która odnaleziona przez inne osoby opiekujące się tym grobem! Ten krok może okazać się początkiem niezwykłej przygody, w wyniku której poznasz swoich "zaginionych" bliskich i dowiesz się nowych, nieznanych bliskiej rodzinie faktów o swoich przodkach.