Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

II.6: ...kultura grecka podbija świat!

II.6: Kultura Greków – Filar naszego świata 


Co musimy wiedzieć o kulturze antycznej Grecji? 


A. Najważniejsze pojęcia do opanowania (np. na sprawdzian):

  • filozofia („umiłowanie mądrości) – nauka zajmująca się szukaniem odpowiedzi na temat miejsca i roli człowieka w świecie
    • Tales z Miletu (panta rhei - wszystko płynie)
    • Sokrates (filozof wyprzedzający epokę - "zadziobany być musiał")
    • sofiści
      • Platon (twórca Akademii)
      • Arystoteles (nauczyciel Aleksandra Macedońskiego)
  • Literatura
    • Homer: "Iliada", "Odyseja"
    • Hezjod: "Teogonia" (utwór o pochdzeniu bogów)
    • Herodot - "Dzieje" (pierwsze dzieło historyczne opisujące, m.in.: historia wojen perskich, V w. p.n.e.)
  • Dramat i teatr w starożytnej Grecji
    • gatunek literacki przeznaczony do prezentacji na scenie teatralnej
    • początki dramatu greckiego związane są z obchodami święta Dionizosa, tzw. dionizjami, które ewoluowały w czasie (od procesji, przez występy chórów, po teatr), dając podstawy pod stworzenie teatru
    • aktorami byli mężczyźni
    • rekwizyty: maski, koturny (buty)
    • Grecy budowali teatry na zboczach gór, nadając widowni amfiteatralny układ 
    • najważniejsze gatunki dramatyczne:
      • tragedia
        • Ajschylos ("Siedmiu przeciw Tebom")
        • Sofokles ("Antygona")
        • a także wielu innych, m.in. Eurypides ("Medea")
      • komedia
  • Sztuka grecka
    • rzeźba
      • Fidiasz (rzeźby i budowle na Akropolu w Atenach)
      • Myron (Dyskobol)
  • architektura:
    • świątynie
    • porządki architektoniczne
      • dorycki 
      • joński  
      • koryncki 
    • Najważniejsze zabytki architektury greckiej:
      • Akropol  – zespół świątynny na wzgórzu dominująym nad Atenami
      • Partenon  – świątynia Ateny na Akropolu
      • Erechtejon  – świątynia (z kolumnami w kształcie postaci kobiet – kariatyd) na Akropolu
      • Propyleje – monumentalna brama prowadząca na Akropol
  • Igrzyska olimpijskie
    • pierwsze igrzyska ku czci Zeusa z Olimpii – 776 r. p.n.e.
    • Zasady obowiązujące podczas igrzysk:
      • "święty rozejm"
      • wykluczenie kobiet z udziału w zawodach; a mężatek z oglądania zawodów
      • nagrodą były wieńce oraz sława – brak nagród materialnych
  • główne dyscypliny sportowe:
    • rzut oszczepem
    • rzut dyskiem
    • bieg
    • skok w dal
    • zapasy
    • wyścigi rydwanów
  • Kultura hellenistyczna (hellenizm)
    • trwa od śmierci Aleksandra III Wielkiego (323 p.n.e.) do zagarnięcia przez Rzym Egiptu  (30 r. p.n.e.).
    • sztuka hellenistyczna łączyła w sobie cechy kultury greckiej z dorobkiem cywilizacji Bliskiego Wschodu
    • ośrodki, np.: 
      • Aleksandria w Egipcie Ptolemeuszy, główny ośrodek kultury hellenistycznej  
        • Muzeum
        • Biblioteka Aleksandryjska
        • (a także latarnia, będąca jednym z 7 cudów świata)
    • filozofia hellenistyczna.
      • stoicyzm – twórcą Zenon z Kition 
      • epikureizm – twórcą Epikur z Aten
    • naukowcy okresu hellenistycznego
      • Archimedes – fizyk, matematyk, konstruktor śruby wodnej i machin wojennych
      • Ptolemeusz – twórca systemu geocentrycznego
      • Hipokrates – rozinął medycynę (słynna Przysięga Hipokratesa)


A. Treść naszych zajęć (materiał do nauki dla osób ambitnych):

Grekom zawdzięczamy:
  • powstanie pierwszych w dziejach świata dzieł historycznych; 
  • najstarsze zachowane do naszych czasów dramaty
  • stworzenie podstaw filozofii
  • oraz m.in. unikatowedzieła architektoniczne, rzeźbiarskie, 
Można bez przesady stwierdzić, iż starożytni Grecy stworzyli dzieła, które przeszły do kanonu kultury, stając się bazą do rozwoju cywilizacji europejskiej i ogólnoludzkiej, inspirując kolejne pokolenia, aż po dzień dzisiejszy.


„Myśmy też stworzyli najwięcej sposobności do wypoczynku po trudach, urządzając przez cały rok spektakle i uroczystości religijne. [...] Kochamy bowiem pięknot ale z prostotą, kochamy wiedzę, ale bez zniewieściałości, bogactwem się nie chwalimy, lecz używamy go w potrzebie” 

Inspiracje:

Co zawdzięczamy Grekom? Czy ich idee są do dziś aktualne?

Historia i kultura w nico luźniejszym stylu...


W dziejach Grecji, w tym szczególnie kultury, warto rozróżnić trzy okresy:

  1. okres archaiczny (IX-VI w. p.n.e.)
  2. okres klasyczny (V-IV w. p.n.e.)
  3. okres hellenistyczny (koniec IV w. - schyłek I w. p.n.e.; ściśle: 323-30 r. p.n.e.)


Kultura (literatura, dramat)

Podstawowe nazwiska i pojęcia

Powstanie literatury greckiej było możliwe dzięki stworzeniu alfabetu greckiego (24 litery) 
- Grecy zapożyczyli piano od Fenicjan i zmodyfikowali, posługiwali się nim od ok. IX w. p.n.e.


Oto niektóre dokonania Greków doby klasycznej:


♦ Rozkwit dramatu i teatru
  • Teatr powiązany ze świętami Dionizosa (boga wina i ekstazy); 
  • tzw. dionizje, ewoluowały w czasie (od procesji, przez występy chórów, po teatr), dając podstawy pod stworzenie teatru
    • 1. procesja ofiarna, urozmaicana tańcami i śpiewem, 
    • 2. z czasem urozmaicona występami chórów 
    • 3. do chórów dołączają aktorzy z monologami; 
    • 4. z czasem liczba aktorów wzrasta, dochodzi do interakcji między nimi; chór schodzi na dalszy plan - powstaje teatr
  • budowa amfiteatrów na stokach gór; 
  • aktorzy (mężczyźni) ubrani w maski, peruki, buty na koturnach i specjalne stroje
♦ Filozofia (gr.: zamiłowanie do mądrości)
„Od młodości obieraj mądrość za towarzyszką życia, z wszystkich dóbr ona najpewniejsza" to dewiza życiowa Greków, 
Grecy kochali filozofię i retorykę, poszukując odpowiedzi na pytania dotyczące duszy, rozumu, wszechświata, idealnego państwa, pytali o naturę duszy ludzkiej

♦ Sofiści
Ważną rolę w Grecji doby klasycznej (poł. V w. p.n.e.) pełnili sofiści - "ludzie mądrzy" 
  • opłacani nauczyciele
  • uczyli m.in. sztuki wymowy, dykcji, sposobów argumentacji,
  • nauczali młodzież według zasady, że nie ma prawdy obiektywnej i powszechnej (Protagoras, Hippiasz)



Platon i Arystoteles





♦ Najważniejsi twórcy i ich dzieła:

  • literatura
    • Ezop - bajki,
    • Homer - Iliada (o wojnie trojańskiej), Odyseja (wędrówka Odyseusza) - powstały prawdopodobnie VIII w. p.n.e.,
    • Hezjod - m.in. Teogonia (epos o powstaniu wszechświata i genealogii bogów),
    • inni: Alkajos, Safona, Anakreont, Solon - poezja, pieśni biesiadne, liryki,
  • historycy
    • Herodot - historia wojen perskich (Dzieje) - V w. p.n.e.,
    • Tukidydes z Aten (pierwszy historyk pragmatyk, twórca metody naukowej w badaniach historycznych - krytyka źródeł, wywiad, autopsja) - Wojna peloponeska,
    • Ksenofont - Historia grecka - kontynuował dzieło Tukidydesa,
  • dramat 
    • tragedie
      • Ajschylos - dzieła: Persowie (o bitwie pod Salaminą), Siedmiu przeciw Tebom (o wyprawie Polinejkesa, syna Edypa przeciw Tebom),
      • Sofokles - Antygona (sprzeciwiła się władcy Teb i pogrzebała ciało brata Poiinejkesa),
      • Eurypides - Medea (tragedia psychologiczna o zazdrości kobiecej silniejszej od innych uczuć),
    • komediopisarze: Aiystofanes, Filemon, Menander.
  • filozofia
    • jońska filozofia przyrody - VII - VI w. p.n.e. odpowiedź na pytanie z czego powstał świat
      • Tales z Miletu (połowa VI w. p.n.e.) - początkiem wszechświata jest woda, uważany za najmądrzejszego spośród siedmiu starożytnych mędrców oraz „ojca” europejskiej myśli filozoficznej,
      • Anaksymander z Miletu - pramaterią jest „apejron” nieokreślony i nieskończony, z którego pod wpływem ruchu wyłoniło się ciepło i zimno, powodując różne skupienia materii,
      • Anaksymenes z Miletu - prasubstancją jest powietrze, gdyż jest ono bezkresne i ożywia świat podobnie jak dusza organizmy żywe,
      • Heraklit z Efezu - wszechświat powstał z ognia, przyroda jest w ustawicznym ruchu (panta rhei), „niepodobna dwukrotnie wstąpić do tej samej rzeki”,
    • Demokryt z Abdery 
      • twórca atomizmu, atom najmniejszą i niepodzielną cząstką materii,
    • Sokrates 
      • „wiem, że nic nie wiem"
      • istnieje obiektywna prawda i bezwzględne dobro; 
      • skazany w 399 r. p.n.e. za „demoralizowanie młodzieży i wprowadzanie nowych bogów” oraz krytykę ustroju demokratycznego; 
      • zmuszał dociekliwymi pytaniami do myślenia, do krytycznej oceny twierdzeń,
    • Platon 
      • uczeń Sokratesa, twórca: idealizmu filozoficznego - przedmioty na ziemi są odbiciem idealnych pierwowzorów - idei niewidzialnego świata; 
      • traktat Państwo - wzór idealnego społeczeństwa pod rządami filozofów; 
      • twórca szkoły w gaju Akademosa, która przetrwała do 529 r. n.e.,
    • Arystoteles
      • uczeń Platona, 
      • twórca praw logiki i teorii poznania oraz szkoły w ogrodach Lykejonu; 
      • dokonał systematyki ustrojów państwowych oraz określił pojęcia takie jak: monarchia, demokracja, sąd; dokonał klasyfikacji różnych gatunków zwierząt, 
      • był nauczycielem Aleksandra Wielkiego.


Rzeźba
Fidiasz - rzeźby na Akropolu (Atena Partenos - posąg o wysokości 11 m., wykonany ze złota i kości słoniowej), kierował pracami budowlanymi w Atenach,
Myron - Dyskobol, Atena z Marsjaszem, mistrz odlewu brązowego,
Poliklet - Doryforos (młodzieniec niosący włócznię - idealne proporcje ciała),
Praksyteles - Hermes z małym Dionizosem, Afrodyta Knidyjska,
Lizyp - posąg Apoksyomenos - nowy u wysmuklony kanon ciała ludzkiego, nadworny portrecista Aleksandra Wielkiego.


♦ Architektura
  • cechy charakterystyczne: 
    • budowle na planie prostokąta, 
    • otoczone kolumnadą, 
    • dwuspadowe dachy, 
    • płaskorzeźby na frontonie
  • style:
    • dorycki - kolumny wyrastały wprost z podłogi, kapitel tworzyła prosta czworokątna płyta,
    • joński - kolumny smuklejsze, żłobkowane, kapitel w kształcie baranich rogów,
    • koryncki - styl późnoklasyczny z IV w. p.n.e., kapitel w kształcie liści akantu,
  • przykłady architektury: 
    • budowle teatrów, m.in.: w Epidauros, Atenach, Delfach (gdzie znajdowała się również słynna wyrocznia),
    • świątynie 
      • Zeusa w Olimpii, 
      • Apollina w Delfach
      • Artemidy w Efezie (spalona w 356 r. p.n.e. przez Herostratesa, który w ten sposób chciał przejść do historii), 
    • budowle na Akropolu w Atenach
      • Partenon (świątynia Ateny Partenos „Dziewicy”) w stylu doryckim z białego marmuru,
      • Erechtejon - dach przedsionka podtrzymywały posągi dziewcząt (kariatydy),
      • Propyleje - monumentalna brama z nieparzystą ilością przejść,
      • świątynia bogini zwycięstwa Nike w stylu jońskim,
„Najwięcej zaś pięknego wyglądu i ozdoby przysparzały Atenom wznoszone w tym mieście wspaniale budowle publiczne. One to budziły za granicą największy podziw, a dzisiaj także są dla Hellady jedynym świadectwem tego, że głośna jej potęga i dawna świetność nie były tylko wymysłem. ” Plutarch


M.in. Polecamy od 12 minuty o architekturze i rzeźbie w antycznej Grecji (https://youtu.be/A2iCiSJ2wG8?t=729)



Sport 
  • od 776 r p.n.e. organizowano igrzyska w Olimpii z różnymi dyscyplinami sportowymi 
    • rzut dyskiem i oszczepem, zapasy, skoki, biegi o różnej długości, wyścigi wozów
  • idea powszechnego pokoju w okresie igrzysk,
  • gimnazjon - teren przystosowany do ćwiczeń fizycznych.

 

Religia
  • politeizm - wielobóstwo,
  • mity o bogach, herosach i bohaterach,
  • antropomorfizm - wizerunek boga na podobieństwo człowieka,
  • kult - składano ofiary, procesje, pieśni, igrzyska sportowe; wiara w wyrocznie, wróżby,
  • wiara w życie pozagrobowe - nieśmiertelna cząstka człowieka - psyche mogła znaleźć się w zaświatach, gdy ciało było pogrzebane,
  • hierarchiczny świat bogów: 
    • Zeus - najważniejszy 
    • Hades - bóg świata zmarłych, 
    • Posejdon - bóg wody, morza, 
    • Afrodyta - bogini miłości, 
    • Atena - bogini mądrości,
Co już powinniście wiedzieć o wierzeniach Greków?



Mitologia grecka - wersja dla humanistów i fanów starożytności







Post scriptum: Kultura grecka po podbojach Aleksandra Wielkiego


Znaczenie hellenizmu
  • upowszechnienie kultury i języka greckiego w całym starożytnym świecie,
  • wpływ na kulturę starożytnego Rzymu, a później na Europę nowożytną.


Nauka
Euklides - Elementy - podręcznik geometrii,
Archimedes z Syrakuz (na Sycylii) - fizyk (prawo o wyporności), matematyk, konstruktor machin wojennych i śruby wodnej, twórca liczby n i wzorów obliczania objętości brył,
Ptolemeusz - twórca systemu geocentrycznego - Ziemia nieruchomą w centrum wszechświata,
Arystarch z Samos - głosił teorię, że słońce jest w centrum, ale nie potrafił tego udowodnić (uczynił to w XVI w. Mikołaj Kopernik),
Eratostenes - twórca siatki geograficznej, obliczył długość południka ziemskiego i obwód Ziemi.
Filozofia
stoicyzm Zenona z Kitionu - głoszący tezę, że cnota jest najwyższym dobrem, wszyscy ludzie są równi, wzywał do aktywności politycznej, dążył do usunięcia granic państwowych i różnic między narodami, zachęcał do poszukiwania wartości wyższych i nie poddawania się emocjom i namiętnościom,
epikureizm - najwyższym dobrem jest doznawanie przyjemności, szczęście osiągnąć można poprzez mądrość i doskonalenie swojego umysłu, człowiek jest tym szczęśliwszy im mniej ma potrzeb i zmartwień - „żyj w ukryciu”, propagował atomizm Demokryta i co za tym idzie uznawał, że nie istnieje życie pozagrobowe, gdyż człowiek jest układem atomów ulegających rozpadowi,
sceptycyzm Pyrrona - żadnego problemu nie można trafnie rozwiązać, niczego nie można obiektywnie i z całą pewnością poznać, wątpienie w rzeczywistość świata zewnętrznego.

* Piśmiennictwo
Kallimach z Kyrene - epigramaty, hymny,
Teokryt - sielanki (Żniwiarze), obrazy rodzajowe z życia miasta (iSyrakuzanfd),
Polibiusz - historyk, kronikarz (Historia powszechna).
* Architektura i sztuka - budowa miast według planów z rynkiem i symetrycznymi ulicami oraz systemem kanalizacyjnym i murami obronnymi; przepych budowli, monumentalne formy, ekspresja w rzeźbie
ołtarz Zeusa w Pergamonie, 

rzeźby: 
  • Kolos Rodyjski (34 m. statua boga słońca Heliosa na wyspie Rodos), 
  • Wenus z Milo, 
  • Nike z Samotrake, 
  • Grupa Laokoona (scena śmierci kapłana trojańskiego i jego synów w uściskach węży), 
  • Umierający Gal, 
  • Chłopiec duszący gęś, 
  • Stara pijana kobieta; 
  • latarnia morska na wyspie Faros przy wejściu do Aleksandrii zaliczana do siedmiu cudów świata (130 m.).




Tak na marginesie:





Życie codzienne Greków






Notatki przygotowano m.in. w oparciu o publikację Małgorzaty Ciejki, pt. NOTATKI Z LEKCJI. Historia, Część I (Wydanie II poprawione, Wydawnictwo Szkolne Omega, Kraków 1999)

Popular posts from this blog

Klasa 5

Sprawdzian I: 490 p.n.e.- bitwa pod Maratonem, I wojna Greków z Persami 753 p.n.e. - legendarne założenie Rzymu 44 p.n.e. - śmierć Juliusza Cezara 1 rok n.e. - narodziny Jezusa Tabela: A (wersja podstawowa, na Bdb);  B (wersja rozszerzona o wyjaśnienia) Powyżej dwie tabele. Wykazy zawierają skrót wymaganych informacji.  Zastrzeżenie:  Kolorem czerwonym  oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny  bardzo dobrej Kolorem zielonym  oznaczono elementy, których opanowanie zaleca się na ocenę c elującą Elementy fioletowe i żółte  - wiedza prawie zupełnie zbędna i elementy dyskusyjne :) Sprawdzian nr I:  Zadanie I: Tabelka, luki Na podstawie powyższych tabel uzupełnij luki - tj.  ok. 10 najważniejszych postaci/ dat/ wydarzeń z historii (tematy 1.1-1.4; 2.1-2.2; 2.5; 3.2), wg powyższego schematu. Zadanie II: Uszereguj wydarzenia:  uluż w odpowiedniej kolejności wydarzenia (np. na osi czasu) od najstarszego do tego, które będzie najpóźniej Pierwszy człowiek w Europi

Pierwsza wojna światowa

Co będzie na sprawdzianie, etc.? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych, np: Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po której stronie konfliktu walczyły? Wybierz 1 z 2 zaproponowanych zagadnień (łącznie jest 7 zagadnień- zob. podwykaz) i opisz w ok. 8 minipunktach (każdy punkt, to przynajmniej 3 fakty; ktoś, coś, gdzieś itp) Wspaniałe stulecie? U progu I wojny, miniwątki które można poruszyć: Europa, Austria i Cieszyn przeł. XIX i XX w. sytuacja gospodarcza, społelczna i geopolityczna Bałkany Panujący np. FJI - sielankowy portret rozwój przemysłu, szkolnictwa, przykłady Rywalizacja narodowa w różnych częściach Europy Austria 12 Narodów - jakich, kto prześladuje a kto prześladowany? Cieszyn sielankowy z piosenki Nohavicy Tesinska, tzn.? Konflikt polsko-niemiecki na Śl. Ciesz. -  Krwawa niedziela w Cieszynie itp. dyskryminacja Polaków Szkoły  Rota - genez

Klasa 4

Podstawa programowa (2024), cz. I: "KLASA IV I. Elementy historii rodzinnej i regionalnej.  Uczeń: 1) zbiera informacje na temat historii swojej rodziny, gromadzi pamiątki rodzinne i opowiada o nich; 2) poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje. II. Najważniejsze elementy polskiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń: 1) zna symbole narodowe (barwy, godło, hymn państwowy), najważniejsze święta narodowe i państwowe, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie; 2) wiąże najważniejsze zabytki i symbole kultury polskiej z właściwymi regionami. III. Refleksja nad historią jako nauką. Uczeń: 1) wyjaśnia, na czym polega praca historyka; 2) wskazuje sposoby mierzenia czasu w historii i posługuje się pojęciami chronologicznymi; 3) rozpoznaje rodzaje źródeł historycznych; 4) odróżnia historię od dziejów legendarnych (....)". Punkt III. Rozwinięcie - Refleksja nad historią jako nauką: 1) Na czym p