Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

II.6: ...kultura grecka podbija świat!

II.6: Kultura Greków – Filar naszego świata 


Co musimy wiedzieć o kulturze antycznej Grecji? 


A. Najważniejsze pojęcia do opanowania (np. na sprawdzian):

  • filozofia („umiłowanie mądrości) – nauka zajmująca się szukaniem odpowiedzi na temat miejsca i roli człowieka w świecie
    • Tales z Miletu (panta rhei - wszystko płynie)
    • Sokrates (filozof wyprzedzający epokę - "zadziobany być musiał")
    • sofiści
      • Platon (twórca Akademii)
      • Arystoteles (nauczyciel Aleksandra Macedońskiego)
  • Literatura
    • Homer: "Iliada", "Odyseja"
    • Hezjod: "Teogonia" (utwór o pochdzeniu bogów)
    • Herodot - "Dzieje" (pierwsze dzieło historyczne opisujące, m.in.: historia wojen perskich, V w. p.n.e.)
  • Dramat i teatr w starożytnej Grecji
    • gatunek literacki przeznaczony do prezentacji na scenie teatralnej
    • początki dramatu greckiego związane są z obchodami święta Dionizosa, tzw. dionizjami, które ewoluowały w czasie (od procesji, przez występy chórów, po teatr), dając podstawy pod stworzenie teatru
    • aktorami byli mężczyźni
    • rekwizyty: maski, koturny (buty)
    • Grecy budowali teatry na zboczach gór, nadając widowni amfiteatralny układ 
    • najważniejsze gatunki dramatyczne:
      • tragedia
        • Ajschylos ("Siedmiu przeciw Tebom")
        • Sofokles ("Antygona")
        • a także wielu innych, m.in. Eurypides ("Medea")
      • komedia
  • Sztuka grecka
    • rzeźba
      • Fidiasz (rzeźby i budowle na Akropolu w Atenach)
      • Myron (Dyskobol)
  • architektura:
    • świątynie
    • porządki architektoniczne
      • dorycki 
      • joński  
      • koryncki 
    • Najważniejsze zabytki architektury greckiej:
      • Akropol  – zespół świątynny na wzgórzu dominująym nad Atenami
      • Partenon  – świątynia Ateny na Akropolu
      • Erechtejon  – świątynia (z kolumnami w kształcie postaci kobiet – kariatyd) na Akropolu
      • Propyleje – monumentalna brama prowadząca na Akropol
  • Igrzyska olimpijskie
    • pierwsze igrzyska ku czci Zeusa z Olimpii – 776 r. p.n.e.
    • Zasady obowiązujące podczas igrzysk:
      • "święty rozejm"
      • wykluczenie kobiet z udziału w zawodach; a mężatek z oglądania zawodów
      • nagrodą były wieńce oraz sława – brak nagród materialnych
  • główne dyscypliny sportowe:
    • rzut oszczepem
    • rzut dyskiem
    • bieg
    • skok w dal
    • zapasy
    • wyścigi rydwanów
  • Kultura hellenistyczna (hellenizm)
    • trwa od śmierci Aleksandra III Wielkiego (323 p.n.e.) do zagarnięcia przez Rzym Egiptu  (30 r. p.n.e.).
    • sztuka hellenistyczna łączyła w sobie cechy kultury greckiej z dorobkiem cywilizacji Bliskiego Wschodu
    • ośrodki, np.: 
      • Aleksandria w Egipcie Ptolemeuszy, główny ośrodek kultury hellenistycznej  
        • Muzeum
        • Biblioteka Aleksandryjska
        • (a także latarnia, będąca jednym z 7 cudów świata)
    • filozofia hellenistyczna.
      • stoicyzm – twórcą Zenon z Kition 
      • epikureizm – twórcą Epikur z Aten
    • naukowcy okresu hellenistycznego
      • Archimedes – fizyk, matematyk, konstruktor śruby wodnej i machin wojennych
      • Ptolemeusz – twórca systemu geocentrycznego
      • Hipokrates – rozinął medycynę (słynna Przysięga Hipokratesa)


A. Treść naszych zajęć (materiał do nauki dla osób ambitnych):

Grekom zawdzięczamy:
  • powstanie pierwszych w dziejach świata dzieł historycznych; 
  • najstarsze zachowane do naszych czasów dramaty
  • stworzenie podstaw filozofii
  • oraz m.in. unikatowedzieła architektoniczne, rzeźbiarskie, 
Można bez przesady stwierdzić, iż starożytni Grecy stworzyli dzieła, które przeszły do kanonu kultury, stając się bazą do rozwoju cywilizacji europejskiej i ogólnoludzkiej, inspirując kolejne pokolenia, aż po dzień dzisiejszy.


„Myśmy też stworzyli najwięcej sposobności do wypoczynku po trudach, urządzając przez cały rok spektakle i uroczystości religijne. [...] Kochamy bowiem pięknot ale z prostotą, kochamy wiedzę, ale bez zniewieściałości, bogactwem się nie chwalimy, lecz używamy go w potrzebie” 

Inspiracje:

Co zawdzięczamy Grekom? Czy ich idee są do dziś aktualne?

Historia i kultura w nico luźniejszym stylu...


W dziejach Grecji, w tym szczególnie kultury, warto rozróżnić trzy okresy:

  1. okres archaiczny (IX-VI w. p.n.e.)
  2. okres klasyczny (V-IV w. p.n.e.)
  3. okres hellenistyczny (koniec IV w. - schyłek I w. p.n.e.; ściśle: 323-30 r. p.n.e.)


Kultura (literatura, dramat)

Podstawowe nazwiska i pojęcia

Powstanie literatury greckiej było możliwe dzięki stworzeniu alfabetu greckiego (24 litery) 
- Grecy zapożyczyli piano od Fenicjan i zmodyfikowali, posługiwali się nim od ok. IX w. p.n.e.


Oto niektóre dokonania Greków doby klasycznej:


♦ Rozkwit dramatu i teatru
  • Teatr powiązany ze świętami Dionizosa (boga wina i ekstazy); 
  • tzw. dionizje, ewoluowały w czasie (od procesji, przez występy chórów, po teatr), dając podstawy pod stworzenie teatru
    • 1. procesja ofiarna, urozmaicana tańcami i śpiewem, 
    • 2. z czasem urozmaicona występami chórów 
    • 3. do chórów dołączają aktorzy z monologami; 
    • 4. z czasem liczba aktorów wzrasta, dochodzi do interakcji między nimi; chór schodzi na dalszy plan - powstaje teatr
  • budowa amfiteatrów na stokach gór; 
  • aktorzy (mężczyźni) ubrani w maski, peruki, buty na koturnach i specjalne stroje
♦ Filozofia (gr.: zamiłowanie do mądrości)
„Od młodości obieraj mądrość za towarzyszką życia, z wszystkich dóbr ona najpewniejsza" to dewiza życiowa Greków, 
Grecy kochali filozofię i retorykę, poszukując odpowiedzi na pytania dotyczące duszy, rozumu, wszechświata, idealnego państwa, pytali o naturę duszy ludzkiej

♦ Sofiści
Ważną rolę w Grecji doby klasycznej (poł. V w. p.n.e.) pełnili sofiści - "ludzie mądrzy" 
  • opłacani nauczyciele
  • uczyli m.in. sztuki wymowy, dykcji, sposobów argumentacji,
  • nauczali młodzież według zasady, że nie ma prawdy obiektywnej i powszechnej (Protagoras, Hippiasz)



Platon i Arystoteles





♦ Najważniejsi twórcy i ich dzieła:

  • literatura
    • Ezop - bajki,
    • Homer - Iliada (o wojnie trojańskiej), Odyseja (wędrówka Odyseusza) - powstały prawdopodobnie VIII w. p.n.e.,
    • Hezjod - m.in. Teogonia (epos o powstaniu wszechświata i genealogii bogów),
    • inni: Alkajos, Safona, Anakreont, Solon - poezja, pieśni biesiadne, liryki,
  • historycy
    • Herodot - historia wojen perskich (Dzieje) - V w. p.n.e.,
    • Tukidydes z Aten (pierwszy historyk pragmatyk, twórca metody naukowej w badaniach historycznych - krytyka źródeł, wywiad, autopsja) - Wojna peloponeska,
    • Ksenofont - Historia grecka - kontynuował dzieło Tukidydesa,
  • dramat 
    • tragedie
      • Ajschylos - dzieła: Persowie (o bitwie pod Salaminą), Siedmiu przeciw Tebom (o wyprawie Polinejkesa, syna Edypa przeciw Tebom),
      • Sofokles - Antygona (sprzeciwiła się władcy Teb i pogrzebała ciało brata Poiinejkesa),
      • Eurypides - Medea (tragedia psychologiczna o zazdrości kobiecej silniejszej od innych uczuć),
    • komediopisarze: Aiystofanes, Filemon, Menander.
  • filozofia
    • jońska filozofia przyrody - VII - VI w. p.n.e. odpowiedź na pytanie z czego powstał świat
      • Tales z Miletu (połowa VI w. p.n.e.) - początkiem wszechświata jest woda, uważany za najmądrzejszego spośród siedmiu starożytnych mędrców oraz „ojca” europejskiej myśli filozoficznej,
      • Anaksymander z Miletu - pramaterią jest „apejron” nieokreślony i nieskończony, z którego pod wpływem ruchu wyłoniło się ciepło i zimno, powodując różne skupienia materii,
      • Anaksymenes z Miletu - prasubstancją jest powietrze, gdyż jest ono bezkresne i ożywia świat podobnie jak dusza organizmy żywe,
      • Heraklit z Efezu - wszechświat powstał z ognia, przyroda jest w ustawicznym ruchu (panta rhei), „niepodobna dwukrotnie wstąpić do tej samej rzeki”,
    • Demokryt z Abdery 
      • twórca atomizmu, atom najmniejszą i niepodzielną cząstką materii,
    • Sokrates 
      • „wiem, że nic nie wiem"
      • istnieje obiektywna prawda i bezwzględne dobro; 
      • skazany w 399 r. p.n.e. za „demoralizowanie młodzieży i wprowadzanie nowych bogów” oraz krytykę ustroju demokratycznego; 
      • zmuszał dociekliwymi pytaniami do myślenia, do krytycznej oceny twierdzeń,
    • Platon 
      • uczeń Sokratesa, twórca: idealizmu filozoficznego - przedmioty na ziemi są odbiciem idealnych pierwowzorów - idei niewidzialnego świata; 
      • traktat Państwo - wzór idealnego społeczeństwa pod rządami filozofów; 
      • twórca szkoły w gaju Akademosa, która przetrwała do 529 r. n.e.,
    • Arystoteles
      • uczeń Platona, 
      • twórca praw logiki i teorii poznania oraz szkoły w ogrodach Lykejonu; 
      • dokonał systematyki ustrojów państwowych oraz określił pojęcia takie jak: monarchia, demokracja, sąd; dokonał klasyfikacji różnych gatunków zwierząt, 
      • był nauczycielem Aleksandra Wielkiego.


Rzeźba
Fidiasz - rzeźby na Akropolu (Atena Partenos - posąg o wysokości 11 m., wykonany ze złota i kości słoniowej), kierował pracami budowlanymi w Atenach,
Myron - Dyskobol, Atena z Marsjaszem, mistrz odlewu brązowego,
Poliklet - Doryforos (młodzieniec niosący włócznię - idealne proporcje ciała),
Praksyteles - Hermes z małym Dionizosem, Afrodyta Knidyjska,
Lizyp - posąg Apoksyomenos - nowy u wysmuklony kanon ciała ludzkiego, nadworny portrecista Aleksandra Wielkiego.


♦ Architektura
  • cechy charakterystyczne: 
    • budowle na planie prostokąta, 
    • otoczone kolumnadą, 
    • dwuspadowe dachy, 
    • płaskorzeźby na frontonie
  • style:
    • dorycki - kolumny wyrastały wprost z podłogi, kapitel tworzyła prosta czworokątna płyta,
    • joński - kolumny smuklejsze, żłobkowane, kapitel w kształcie baranich rogów,
    • koryncki - styl późnoklasyczny z IV w. p.n.e., kapitel w kształcie liści akantu,
  • przykłady architektury: 
    • budowle teatrów, m.in.: w Epidauros, Atenach, Delfach (gdzie znajdowała się również słynna wyrocznia),
    • świątynie 
      • Zeusa w Olimpii, 
      • Apollina w Delfach
      • Artemidy w Efezie (spalona w 356 r. p.n.e. przez Herostratesa, który w ten sposób chciał przejść do historii), 
    • budowle na Akropolu w Atenach
      • Partenon (świątynia Ateny Partenos „Dziewicy”) w stylu doryckim z białego marmuru,
      • Erechtejon - dach przedsionka podtrzymywały posągi dziewcząt (kariatydy),
      • Propyleje - monumentalna brama z nieparzystą ilością przejść,
      • świątynia bogini zwycięstwa Nike w stylu jońskim,
„Najwięcej zaś pięknego wyglądu i ozdoby przysparzały Atenom wznoszone w tym mieście wspaniale budowle publiczne. One to budziły za granicą największy podziw, a dzisiaj także są dla Hellady jedynym świadectwem tego, że głośna jej potęga i dawna świetność nie były tylko wymysłem. ” Plutarch


M.in. Polecamy od 12 minuty o architekturze i rzeźbie w antycznej Grecji (https://youtu.be/A2iCiSJ2wG8?t=729)



Sport 
  • od 776 r p.n.e. organizowano igrzyska w Olimpii z różnymi dyscyplinami sportowymi 
    • rzut dyskiem i oszczepem, zapasy, skoki, biegi o różnej długości, wyścigi wozów
  • idea powszechnego pokoju w okresie igrzysk,
  • gimnazjon - teren przystosowany do ćwiczeń fizycznych.

 

Religia
  • politeizm - wielobóstwo,
  • mity o bogach, herosach i bohaterach,
  • antropomorfizm - wizerunek boga na podobieństwo człowieka,
  • kult - składano ofiary, procesje, pieśni, igrzyska sportowe; wiara w wyrocznie, wróżby,
  • wiara w życie pozagrobowe - nieśmiertelna cząstka człowieka - psyche mogła znaleźć się w zaświatach, gdy ciało było pogrzebane,
  • hierarchiczny świat bogów: 
    • Zeus - najważniejszy 
    • Hades - bóg świata zmarłych, 
    • Posejdon - bóg wody, morza, 
    • Afrodyta - bogini miłości, 
    • Atena - bogini mądrości,
Co już powinniście wiedzieć o wierzeniach Greków?



Mitologia grecka - wersja dla humanistów i fanów starożytności







Post scriptum: Kultura grecka po podbojach Aleksandra Wielkiego


Znaczenie hellenizmu
  • upowszechnienie kultury i języka greckiego w całym starożytnym świecie,
  • wpływ na kulturę starożytnego Rzymu, a później na Europę nowożytną.


Nauka
Euklides - Elementy - podręcznik geometrii,
Archimedes z Syrakuz (na Sycylii) - fizyk (prawo o wyporności), matematyk, konstruktor machin wojennych i śruby wodnej, twórca liczby n i wzorów obliczania objętości brył,
Ptolemeusz - twórca systemu geocentrycznego - Ziemia nieruchomą w centrum wszechświata,
Arystarch z Samos - głosił teorię, że słońce jest w centrum, ale nie potrafił tego udowodnić (uczynił to w XVI w. Mikołaj Kopernik),
Eratostenes - twórca siatki geograficznej, obliczył długość południka ziemskiego i obwód Ziemi.
Filozofia
stoicyzm Zenona z Kitionu - głoszący tezę, że cnota jest najwyższym dobrem, wszyscy ludzie są równi, wzywał do aktywności politycznej, dążył do usunięcia granic państwowych i różnic między narodami, zachęcał do poszukiwania wartości wyższych i nie poddawania się emocjom i namiętnościom,
epikureizm - najwyższym dobrem jest doznawanie przyjemności, szczęście osiągnąć można poprzez mądrość i doskonalenie swojego umysłu, człowiek jest tym szczęśliwszy im mniej ma potrzeb i zmartwień - „żyj w ukryciu”, propagował atomizm Demokryta i co za tym idzie uznawał, że nie istnieje życie pozagrobowe, gdyż człowiek jest układem atomów ulegających rozpadowi,
sceptycyzm Pyrrona - żadnego problemu nie można trafnie rozwiązać, niczego nie można obiektywnie i z całą pewnością poznać, wątpienie w rzeczywistość świata zewnętrznego.

* Piśmiennictwo
Kallimach z Kyrene - epigramaty, hymny,
Teokryt - sielanki (Żniwiarze), obrazy rodzajowe z życia miasta (iSyrakuzanfd),
Polibiusz - historyk, kronikarz (Historia powszechna).
* Architektura i sztuka - budowa miast według planów z rynkiem i symetrycznymi ulicami oraz systemem kanalizacyjnym i murami obronnymi; przepych budowli, monumentalne formy, ekspresja w rzeźbie
ołtarz Zeusa w Pergamonie, 

rzeźby: 
  • Kolos Rodyjski (34 m. statua boga słońca Heliosa na wyspie Rodos), 
  • Wenus z Milo, 
  • Nike z Samotrake, 
  • Grupa Laokoona (scena śmierci kapłana trojańskiego i jego synów w uściskach węży), 
  • Umierający Gal, 
  • Chłopiec duszący gęś, 
  • Stara pijana kobieta; 
  • latarnia morska na wyspie Faros przy wejściu do Aleksandrii zaliczana do siedmiu cudów świata (130 m.).




Tak na marginesie:





Życie codzienne Greków






Notatki przygotowano m.in. w oparciu o publikację Małgorzaty Ciejki, pt. NOTATKI Z LEKCJI. Historia, Część I (Wydanie II poprawione, Wydawnictwo Szkolne Omega, Kraków 1999)

Popular posts from this blog

Pierwsza wojna światowa

Tutaj moje info o osobach, które walczyły 20 lat wcześniej na I wojnie: https://ojcowskidom.blogspot.com/2021/11/na-frontach-i-wojny-swiatowej.html Możemy szacować, iż żałobę z powodu śmierci domownika przeżywano wówczas, w co czwartym domu w Brennej i Górkach. Rodzin w Brennej i Górkach, które straciły bliskich na I wojnie było przeszło sto. Na I wojnie zginął przynajmniej co 20 mężczyzna z naszych wiosek, podczas gdy ranny mógł zostać nawet co czwarty lub piąty. Jeśli odejmiemy osoby niepełnoletnie i seniorów oraz inwalidów etc. i policzymy jedynie mężczyzn objętych poborem, wówczas liczby te wzrosną ok. dwukrotnie (!). Z rachunku tego wynika, iż tylko co drugi mężczyzna powołany na front I wojny światowej wrócił z niej cały i względnie zdrowy. Co będzie na sprawdzianie? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po k

Klasa 5

Klasa 5 R. I 1. 1. POCZĄTKI LUDZKOŚCI 1. 2. CYWILIZACJE MEZOPOTAMII 1. 3. STAROŻYTNY EGIPT 1. 4. STAROŻYTNY IZRAEL 1. 5. CYWILIZACJE INDII I CHIN 1. 6. NARODZINY I ROZWÓJ PISMA R. II 2. 1. ATENY I SPARTA 2. 2. WOJNY PERSKIE 2. 3. WIERZENIA RELIGIJNE STAROŻYTNYCH GREKÓW 2. 4. KULTURA STAROŻYTNYCH GREKÓW 2. 5. PODBOJE ALEKSANDRA WIELKIEGO R. III 3. 1. USTRÓJ POLITYCZNY STAROŻYTNEGO RZYMU 3. 2. POWSTANIE I UPADEK IMPERIUM RZYMSKIEGO 3. 3. KULTURA UMYSŁOWA I RELIGIA STAROŻYTNEGO RZYMU 3. 4. SZTUKA STAROŻYTNEGO RZYMU 3. 5. NARODZINY CHRZEŚCIJAŃSTWA R. IV 4. 1. BIZANCJUM 4. 2. NARODZINY ISLAMU 4. 3. NA GRUZACH CESARSTWA ZACHODNIEGO 4. 4. WALKA O WŁADZĘ NA ŚWIATEM CHRZEŚCIJAŃSKIM 4. 5. DZIEJE WYPRAW KRZYŻOWYCH R. V 5. 1. SPOŁECZEŃSTWO FEUDALNE 5. 2. STAN RYCERSKI 5. 3. MIESZCZANIE I CHŁOPI 5. 4. KOŚCIÓŁ W ŚREDNIOWIECZU 5. 5. SZTUKA ŚREDNIOWIECZNA R. VI 6. 1. PRADZIEJE ZIEM POLSKICH 6. 2. POCZĄTKI PAŃSTWA POLSKIEGO 6. 3. POLSKA POD PANOWANIEM BOLESŁAWA CHROBREGO 6. 4. KRYZYS PAŃSTWA PIERWSZYCH

Europa i świat doby Oświecenia

Na naszych zajęciach (wspólnie i/lub samodzielnie): 5. 1. Przemiany gospodarcze i społeczne w XVIII wieku 5. 2. Oświecenie 5. 3. Absolutyzm oświecony 5. 4. Wojna o niepodległość Stanów Zjednoczonych 5. 5. Wybuch Wielkiej Rewolucji Francuskiej 5. 6. Francja republiką - przemiany polityczne we Francji w latach 1973-1799     https://www.youtube.com/watch?v=zxYrqV1rFIA&ab_channel=By%C5%82osobie...%28HelloMaestro%29 7:27 Ziemniak i rozbiór Polski, Katarzyna Wielka, Maria Teresa "Byl Sobie Czlowiek" - Świat przyspiesza- Wynalazki, zmiany społeczno-gospodarcze i polityczne XIX wieku, m.in. Wiosna Ludów https://www.youtube.com/watch?v=vLqbldp2OPc&list=PLyJ5tp6WmjKj-lHgWpsK4-xqnpEDoezbi&index=23&ab_channel=FranciszekF1 5. 1. Jesteśmy drugą Anglią. Czego Goethe szuka na Śląsku? a) Muzy b) elfów c) zachodnich technologii Świat idzie naprzód, czyli Geothe na Śląsku, a my stajemy się drugą Anglią.   Porównaj wiersz Goethego w tłumaczeniu Szymborskiej:  https://wiersze.an