Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Prezentacje

Umiejętność tworzenia prezentacji to rzecz ważna i przydatna w życiu. Trenujemy ją na przykładzie historii!
Poniżej zamieszczone są tematy, a także niektóre instrukcje, porady, etc. W przypadku pytań proszę pisać na dzienniku i Teamsie - służę pomocą. 

  • Pracujemy w pojedynkę lub w grupach (zależnie od ustaleń z nauczycielem)
    • grupy max: 2 osobowe 
  • Wybieramy temat (chyba że nauczyciel już go nam wskazał)
    • Poniżej lista tematów, klikając na dany link, dany temat się rozwinie, dzięki będziemy mogli wiedzieć, mniej więcej, co można omówić, jakie zagadnienia wchodzą w grę.
  • Treści prezentacji:
    • Nie trzeba danego tematu omówić "od deski do deski" - by starać się omówić jak najwięcej; można skupić się na jakimś wąskim zagadnieniu. 
    • Staramy się też by prezentacje nie były "szkolne" - sztampowe i nudne :). 
    • Z obszernej tematyki danej lekcji wybieramy zagadnienia, które są:
      • najbardziej nas interesujące 
      • lub zagadnienie potencjalnie najciekawsze dla odbiorców. 
    • Na końcu jedynie wspomnieć, że oprócz tego działo się jeszcze parę innych rzeczy ważnych, o których nie mamy czasu się rozgadywać.
    • Inspiracji szukamy np. na YT 
  • Forma (najważniejsze wskazówki techniczne)
    • Prezentacja powinna trwać ok. 15 minut (nie mniej niż 12 nie więcej niż 17), w tym przerywnik filmowy
    • dużo zdjęć/slajdów (optymalnie 7; min. 5, max 15)
      • Prezentujemy głównie zdjęcia, mapy, etc.; które omawiamy w sposób interesujący
    • mało tekstu 
      • Czy odbiorca jest w stanie przyswoić sobie z zainteresowaniem ścianę tekstu? Nie!
      • max. 50- 100 słów (chyba że jest to rzadki przypadek, kiedy tekst/wyjaśnienie jest absolutnie niezbędny)
      • nie wrzucamy rozbudowanych definicji (np. 2-3 akapity, skopiowane z Wikipedii)
    • Wideo
      • wskazane jest użycie krótkiego filmiku
      • czas trwania: max 2-4 min.
      • wideo może być, np. wstępem lub elementem rozładowującym napięcie
        • wskazane jest by było zabawne i mądre jednocześnie

Przykłady prac na szóstkę:


I. Film: 10 ciekawostek o Aleksandrze Wielkim - Piotr Waszut i Dominik Kiełkowski


II. Prezentacja: Prezi - Justyna Macura i Weronika Krzempek






Tematy do wyboru:


O) OJCZYSTY PANTEON, OJCZYSTE SPORY

O 1. Ojczyzna „duża” i „mała” w średniowieczu
O 2. Początki unii polsko-litewskiej
O 3. Państwo szlachty polskiej
O 4. Rzeczpospolita Obojga Narodów
O 5. Wiek wojen
O 6. Konstytucja 3 maja
O 7. Powstanie kościuszkowskie i trzeci rozbiór Polski
O 8. Księstwo Warszawskie i Królestwo Polskie
O 9. Spiski i powstania
O 10. Bić się czy nie bić
O 11. Kształtowanie się narodu polskiego
O 12. Przemiany społeczne w XIX wieku
O 13. Śląsk Cieszyński XVIII i XIX wieku
O 14. Sprawa polska podczas I wojny światowej
O 15. Śląsk Cieszyński w XIX wieku
O 16. Kształtowanie się granic
O 17. Parlamentaryzm w II Rzeczypospolitej
O 18. Odrodzona Rzeczpospolita
O 19. Polacy podczas II wojny światowej
O 20. Polska Ludowa – niepodległa czy zależna?
O 21. Drogi do wolności
O 22. Ojczyzna „duża” i „mała” – perspektywy na przyszłość











Stara i nowa Japonia: https://youtu.be/eDU3yHFWNng

Popular posts from this blog

Pierwsza wojna światowa

    1915 , Kartka wydana w roku 1915 z jakiejś okazji Cesarza Franciszka Józefa. "Majątek i krew dla Cesarza Majątek i krew dla Ojczyzny" - tak brzmi napis na kartce. To tak jakby ludność wszystko co miała najcenniejszego zawierzyła swemu cesarzowi. Mała pomoc by się przydała. cesarz Franciszek Józef I wizytował Cieszyn (1851, 1880, 1890, 1906), w czasie trzech ostatnich wizyt sieddział na specjalnym tronie, który do dziś przechowywany jest w Kościele Jezusowym. zobaz więcej : broszura Cieszyn Mały Wiedeń https://www.archiwum.cieszyn.pl/?p=categoriesShow&iCategory=12 historia polskiego szkolnictwa w Cieszynie: http://sp1cieszyn.edu.pl/strona/historia-polskiego-szkolnictwa-powszechnego-w-cieszynie Matka ośmiorga dzieci opuszcza męża i przenosi się do Warszawy, by pisać poezję. Autorka bajki "O krasnoludkach i o sierotce Marysi" chorą córkę zamyka w szpitalu psychiatrycznym. Pochylająca się nad losem dzieci społeczniczka oddaje obcym ludziom własnego wnuka......

Klasa 5

Punktacja: 36 6 35 5+ 32 5 30 4+ 27 4 23 3+ 18 3 15 2+ 11 2 9 1+' klasa 5 punktacja Zadanie / max. liczba punktów do zdobycia 1 / 6 2 / 4 3 / 9 (w tym 2 pkt. na 6, niewliczane do punktacji) 4 / 4 (i ew. 2 pkt. ekstra ZA humor - niewliczane do punktacji na 5,6 etc. - w końcu humoru nie można wymagać od nikogo :) 5 14 (w tym 3 pkt. na 6, niewliczane do punktacji) razem 37 ale (jeśli dobrze pamiętam) przyjąłem, że 6 jest możliwa od 36 pkt zadanie I: BC ca AC Sprawdzian I: 490 p.n.e.- bitwa pod Maratonem, I wojna Greków z Persami 753 p.n.e. - legendarne założenie Rzymu 44 p.n.e. - śmierć Juliusza Cezara 1 rok n.e. - narodziny Jezusa Tabela: A (wersja podstawowa, na Bdb);  B (wersja rozszerzona o wyjaśnienia) Powyżej dwie tabele. Wykazy zawierają skrót wymaganych informacji.  Zastrzeżenie:  Kolorem czerwonym  oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny  bardzo dob...

Klasa 6

Przygotowując się do lekcji, sprawdzianu, itd. możemy wykorzystać m.in. treści przygotowane przez Wiesława Zdziabka (zob.:  https://www.e-historia.com.pl/szkola-podstawowa-notatki-z-historii.html  i pod poniższymi linkami ) .  KLASA 6 R. I: Europa i świat - XVI w. 1. 1. PRZYCZYNY I PRZEBIEG WIELKICH ODKRYĆ GEOGRAFICZNYCH 1. 2. SKUTKI ODKRYĆ GEOGRAFICZNYCH 1. 3. ODRODZENIE 1. 4. SZTUKA RENESANSU 1. 5. REFORMACJA 1. 6. KONTRREFORMACJA I REFORMA WEWNĘTRZNA KOŚCIOŁA R. II 2. 1. DEMOKRACJA SZLACHECKA W POLSCE 2. 2. FOLWARK PAŃSZCZYŹNIANY 2. 3. POLSKA ZA PANOWANIA OSTATNICH JAGIELLONÓW 2. 4. RENESANS W POLSCE 2. 5. UNIA LUBELSKA I POCZĄTKI RZECZYPOSPOLITEJ OBOJGA NARODÓW 2. 6. REFORMACJA W POLSCE 2. 7. POLSKA MONARCHIĄ ELEKCYJNĄ R. III 3. 1. WOJNY Z ROSJĄ 3. 2. WOJNY POLSKO-SZWEDZKIE W PIERWSZEJ POŁOWIE XVII W. 3. 3. POWSTANIA KOZACKIE NA UKRAINIE 3. 4. POTOP SZWEDZKI 3. 5. WOJNY POLSKO-TURECKIE 3. 6. KRYZYS WEWNĘTRZNY RZECZYPOSPOLITEJ 3. 7. BAROK W EUROPIE I W POLSCE R. IV 4. ...