Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Prezentacje

Umiejętność tworzenia prezentacji to rzecz ważna i przydatna w życiu. Trenujemy ją na przykładzie historii!
Poniżej zamieszczone są tematy, a także niektóre instrukcje, porady, etc. W przypadku pytań proszę pisać na dzienniku i Teamsie - służę pomocą. 

  • Pracujemy w pojedynkę lub w grupach (zależnie od ustaleń z nauczycielem)
    • grupy max: 2 osobowe 
  • Wybieramy temat (chyba że nauczyciel już go nam wskazał)
    • Poniżej lista tematów, klikając na dany link, dany temat się rozwinie, dzięki będziemy mogli wiedzieć, mniej więcej, co można omówić, jakie zagadnienia wchodzą w grę.
  • Treści prezentacji:
    • Nie trzeba danego tematu omówić "od deski do deski" - by starać się omówić jak najwięcej; można skupić się na jakimś wąskim zagadnieniu. 
    • Staramy się też by prezentacje nie były "szkolne" - sztampowe i nudne :). 
    • Z obszernej tematyki danej lekcji wybieramy zagadnienia, które są:
      • najbardziej nas interesujące 
      • lub zagadnienie potencjalnie najciekawsze dla odbiorców. 
    • Na końcu jedynie wspomnieć, że oprócz tego działo się jeszcze parę innych rzeczy ważnych, o których nie mamy czasu się rozgadywać.
    • Inspiracji szukamy np. na YT 
  • Forma (najważniejsze wskazówki techniczne)
    • Prezentacja powinna trwać ok. 15 minut (nie mniej niż 12 nie więcej niż 17), w tym przerywnik filmowy
    • dużo zdjęć/slajdów (optymalnie 7; min. 5, max 15)
      • Prezentujemy głównie zdjęcia, mapy, etc.; które omawiamy w sposób interesujący
    • mało tekstu 
      • Czy odbiorca jest w stanie przyswoić sobie z zainteresowaniem ścianę tekstu? Nie!
      • max. 50- 100 słów (chyba że jest to rzadki przypadek, kiedy tekst/wyjaśnienie jest absolutnie niezbędny)
      • nie wrzucamy rozbudowanych definicji (np. 2-3 akapity, skopiowane z Wikipedii)
    • Wideo
      • wskazane jest użycie krótkiego filmiku
      • czas trwania: max 2-4 min.
      • wideo może być, np. wstępem lub elementem rozładowującym napięcie
        • wskazane jest by było zabawne i mądre jednocześnie

Przykłady prac na szóstkę:


I. Film: 10 ciekawostek o Aleksandrze Wielkim - Piotr Waszut i Dominik Kiełkowski


II. Prezentacja: Prezi - Justyna Macura i Weronika Krzempek






Tematy do wyboru:


O) OJCZYSTY PANTEON, OJCZYSTE SPORY

O 1. Ojczyzna „duża” i „mała” w średniowieczu
O 2. Początki unii polsko-litewskiej
O 3. Państwo szlachty polskiej
O 4. Rzeczpospolita Obojga Narodów
O 5. Wiek wojen
O 6. Konstytucja 3 maja
O 7. Powstanie kościuszkowskie i trzeci rozbiór Polski
O 8. Księstwo Warszawskie i Królestwo Polskie
O 9. Spiski i powstania
O 10. Bić się czy nie bić
O 11. Kształtowanie się narodu polskiego
O 12. Przemiany społeczne w XIX wieku
O 13. Śląsk Cieszyński XVIII i XIX wieku
O 14. Sprawa polska podczas I wojny światowej
O 15. Śląsk Cieszyński w XIX wieku
O 16. Kształtowanie się granic
O 17. Parlamentaryzm w II Rzeczypospolitej
O 18. Odrodzona Rzeczpospolita
O 19. Polacy podczas II wojny światowej
O 20. Polska Ludowa – niepodległa czy zależna?
O 21. Drogi do wolności
O 22. Ojczyzna „duża” i „mała” – perspektywy na przyszłość











Stara i nowa Japonia: https://youtu.be/eDU3yHFWNng

Popular posts from this blog

Klasa 5

Sprawdzian I: 490 p.n.e.- bitwa pod Maratonem, I wojna Greków z Persami 753 p.n.e. - legendarne założenie Rzymu 44 p.n.e. - śmierć Juliusza Cezara 1 rok n.e. - narodziny Jezusa Tabela: A (wersja podstawowa, na Bdb);  B (wersja rozszerzona o wyjaśnienia) Powyżej dwie tabele. Wykazy zawierają skrót wymaganych informacji.  Zastrzeżenie:  Kolorem czerwonym  oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny  bardzo dobrej Kolorem zielonym  oznaczono elementy, których opanowanie zaleca się na ocenę c elującą Elementy fioletowe i żółte  - wiedza prawie zupełnie zbędna i elementy dyskusyjne :) Sprawdzian nr I:  Zadanie I: Tabelka, luki Na podstawie powyższych tabel uzupełnij luki - tj.  ok. 10 najważniejszych postaci/ dat/ wydarzeń z historii (tematy 1.1-1.4; 2.1-2.2; 2.5; 3.2), wg powyższego schematu. Zadanie II: Uszereguj wydarzenia:  uluż w odpowiedniej kolejności wydarzenia (np. na osi czasu) od najstarszego do tego, które będzie najpóźniej Pierwszy człowiek w Europi

Pierwsza wojna światowa

Co będzie na sprawdzianie, etc.? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych, np: Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po której stronie konfliktu walczyły? Wybierz 1 z 2 zaproponowanych zagadnień (łącznie jest 7 zagadnień- zob. podwykaz) i opisz w ok. 8 minipunktach (każdy punkt, to przynajmniej 3 fakty; ktoś, coś, gdzieś itp) Wspaniałe stulecie? U progu I wojny, miniwątki które można poruszyć: Europa, Austria i Cieszyn przeł. XIX i XX w. sytuacja gospodarcza, społelczna i geopolityczna Bałkany Panujący np. FJI - sielankowy portret rozwój przemysłu, szkolnictwa, przykłady Rywalizacja narodowa w różnych częściach Europy Austria 12 Narodów - jakich, kto prześladuje a kto prześladowany? Cieszyn sielankowy z piosenki Nohavicy Tesinska, tzn.? Konflikt polsko-niemiecki na Śl. Ciesz. -  Krwawa niedziela w Cieszynie itp. dyskryminacja Polaków Szkoły  Rota - genez

Klasa 4

Podstawa programowa (2024), cz. I: "KLASA IV I. Elementy historii rodzinnej i regionalnej.  Uczeń: 1) zbiera informacje na temat historii swojej rodziny, gromadzi pamiątki rodzinne i opowiada o nich; 2) poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje. II. Najważniejsze elementy polskiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń: 1) zna symbole narodowe (barwy, godło, hymn państwowy), najważniejsze święta narodowe i państwowe, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie; 2) wiąże najważniejsze zabytki i symbole kultury polskiej z właściwymi regionami. III. Refleksja nad historią jako nauką. Uczeń: 1) wyjaśnia, na czym polega praca historyka; 2) wskazuje sposoby mierzenia czasu w historii i posługuje się pojęciami chronologicznymi; 3) rozpoznaje rodzaje źródeł historycznych; 4) odróżnia historię od dziejów legendarnych (....)". Punkt III. Rozwinięcie - Refleksja nad historią jako nauką: 1) Na czym p