Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Wymagania (podstawa programowa)

 

II klasa 

Odkrycia geograficzne i europejski kolonializm doby nowożytnej. Uczeń:

  • charakteryzuje przyczyny i przebieg wypraw odkrywczych;
  • opisuje udział poszczególnych państw europejskich w podziale Nowego Świata w XVI–XVIII w.;
  • wyjaśnia wpływ wielkich odkryć geograficznych na społeczeństwo, gospodarkę i kulturę Europy oraz obszarów pozaeuropejskich.
Czasy renesansu. Uczeń:
  • wyjaśnia główne prądy ideowe epoki;
  • rozpoznaje dokonania twórców renesansowych w dziedzinie kultury;
  • charakteryzuje sztukę renesansową.
Reformacja i jej skutki. Uczeń:
  • wyjaśnia religijne, polityczne, gospodarcze, społeczne, kulturowe uwarunkowania i następstwa reformacji, opisując jej główne nurty i postaci;
  • wyjaśnia rolę soboru trydenckiego i opisuje różne aspekty reformy Kościoła katolickiego;
  • opisuje mapę polityczną i wyznaniową Europy w XVI w.



Europa w XVI–XVII w. Uczeń:

  • przedstawia drogę do nowego modelu monarchii europejskich w epoce nowożytnej, z uwzględnieniem charakterystyki i oceny absolutyzmu francuskiego;
  • charakteryzuje konflikty polityczne w Europie, z uwzględnieniem ekspansji tureckiej i charakteru wojny trzydziestoletniej;
  • wyjaśnia genezę i opisuje następstwa rewolucji angielskich;
  • opisuje przemiany w kulturze europejskiej w XVII w.



Państwo polsko-litewskie w czasach ostatnich Jagiellonów. Uczeń:
  • opisuje zmiany terytorialne państwa polsko-litewskiego i charakteryzuje jego stosunki z sąsiadami w XVI w.;
  • wyjaśnia funkcjonowanie najważniejszych instytucji życia politycznego w XVI-wiecznej Polsce i ocenia funkcjonowanie demokracji szlacheckiej;
  • omawia polską specyfikę w zakresie rozwiązań ustrojowych, struktury społecznej i modelu życia gospodarczego (gospodarka folwarczno-pańszczyźniana) na tle europejskim;
  • przedstawia sytuację wyznaniową na ziemiach państwa polsko-litewskiego w XVI w.
Powstanie Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Uczeń:
  • wyjaśnia przyczyny, okoliczności i następstwa zawarcia unii realnej pomiędzy Koroną a Litwą;
  • charakteryzuje ustrój Rzeczypospolitej Obojga Narodów w świetle postanowień unii lubelskiej;
  • opisuje strukturę terytorialną i ludnościową Rzeczypospolitej Obojga Narodów;
  • wyjaśnia prawne i kulturowe podstawy tolerancji religijnej na ziemiach Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVI w.
Pierwsze wolne elekcje i ich następstwa. Uczeń:
  • opisuje okoliczności, zasady, przebieg i następstwa pierwszych wolnych elekcji;
  • charakteryzuje działania Stefana Batorego w zakresie polityki wewnętrznej i zagranicznej;
  • zestawia najważniejsze wydarzenia z dziejów państwa polsko-litewskiego w XVI w. z wydarzeniami europejskimi.
Renesans w Polsce. Uczeń:
  • ocenia dorobek polskiej myśli politycznej doby renesansu;
  • rozpoznaje dokonania twórców polskiego odrodzenia w dziedzinie kultury.


Polityka wewnętrzna i zagraniczna Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVII w. Uczeń:
  • omawia konflikty wewnętrzne i zewnętrzne Rzeczypospolitej Obojga Narodów w okresie panowania Wazów;
  • opisuje sytuację wewnętrzną i położenie międzynarodowe Rzeczypospolitej Obojga Narodów w latach 1669–1696;
  • ocenia znaczenie bitwy pod Wiedniem dla losów Rzeczypospolitej Obojga Narodów i Europy;
  • charakteryzuje zmiany granic Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVII w.;
  • zestawia najważniejsze wydarzenia z dziejów Rzeczypospolitej Obojga Narodów i Europy i świata w XVII w.
Ustrój, społeczeństwo i kultura Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVII w. Uczeń:
  • opisuje proces oligarchizacji życia politycznego Rzeczypospolitej Obojga Narodów, uwzględniając wpływy obce, liberum veto i rokosze;
  • wyjaśnia przyczyny kryzysów wewnętrznych oraz załamania gospodarczego Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVII w.;
  • ocenia polską specyfikę w zakresie rozwiązań ustrojowych, struktury społecznej i modelu życia gospodarczego na tle europejskim w XVII w.;
  • rozpoznaje dokonania twórców epoki baroku powstałe na terytorium Rzeczypospolitej Obojga Narodów.




Europa w dobie oświecenia. Uczeń:
  • charakteryzuje postęp techniczny i przemiany kapitalistyczne w Europie Zachodniej;
  • wyjaśnia główne idee oświecenia i rozpoznaje dokonania epoki w dziedzinie kultury;
  • charakteryzuje absolutyzm oświecony na przykładach państw sąsiadujących z Rzecząpospolitą Obojga Narodów;
  • charakteryzuje proces modernizacji Rosji w XVIII w. i rosyjską ideę imperium.
Rewolucje XVIII w. Uczeń:
  • wyjaśnia genezę i charakteryzuje następstwa amerykańskiej wojny o niepodległość;
  • charakteryzuje ustrój Stanów Zjednoczonych w świetle założeń konstytucji amerykańskiej;
  • wyjaśnia przyczyny i opisuje skutki rewolucji francuskiej;
  • ocenia znaczenie rewolucji amerykańskiej i francuskiej z perspektywy politycznej, gospodarczej i społecznej;
  • przedstawia wkład Polaków w walkę o niepodległość Stanów Zjednoczonych.




Rzeczpospolita w XVIII w. (od czasów saskich do Konstytucji 3 maja). Uczeń:
  • opisuje i ocenia sytuację wewnętrzną i międzynarodową Rzeczypospolitej w czasach saskich;
  • charakteryzuje politykę Rosji, Prus i Austrii wobec Rzeczypospolitej, wskazując przejawy osłabienia suwerenności państwa polskiego;
  • przedstawia reformy z pierwszych lat panowania Stanisława Augusta;
  • wyjaśnia przyczyny i przedstawia zasięg terytorialny pierwszego rozbioru Rzeczypospolitej;
  • wyjaśnia okoliczności zwołania Sejmu Wielkiego i przedstawia jego reformy, ze szczególnym uwzględnieniem postanowień Konstytucji 3 maja.
Upadek Rzeczypospolitej (wojna z Rosją i powstanie kościuszkowskie). Uczeń:
  • wyjaśnia wpływ konfederacji targowickiej na wybuch wojny z Rosją;
  • charakteryzuje przebieg powstania kościuszkowskiego, z uwzględnieniem roli jego przywódców;
  • opisuje zasięg terytorialny drugiego i trzeciego rozbioru Rzeczypospolitej;
  • przedstawia przyczyny upadku Rzeczypospolitej w XVIII w.;
  • zestawia najważniejsze wydarzenia z dziejów Rzeczypospolitej w XVIII w. z wydarzeniami w Europie i na świecie.
Kultura doby oświecenia w Rzeczypospolitej. Uczeń:
  • rozpoznaje dokonania przedstawicieli polskiego oświecenia w dziedzinie kultury;
  • rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze zabytki architektury i sztuki doby oświecenia w Polsce;
  • omawia rolę instytucji oświeceniowych (Komisja Edukacji Narodowej, Biblioteka Załuskich, teatr, czasopiśmiennictwo).



Epoka napoleońska. Uczeń:
  • charakteryzuje walkę Francji o dominację w Europie;
  • przedstawia sukcesy i porażki wewnętrznej polityki Napoleona;
  • przedstawia przykłady zaangażowania się Polaków po stronie Napoleona, z uwzględnieniem Legionów Polskich we Włoszech;
  • charakteryzuje genezę, ustrój i dzieje Księstwa Warszawskiego;
  • ocenia znaczenie epoki napoleońskiej dla losów Francji i Europy.
  • Europa i świat po kongresie wiedeńskim. Uczeń:


Popular posts from this blog

Pierwsza wojna światowa

    1915 , Kartka wydana w roku 1915 z jakiejś okazji Cesarza Franciszka Józefa. "Majątek i krew dla Cesarza Majątek i krew dla Ojczyzny" - tak brzmi napis na kartce. To tak jakby ludność wszystko co miała najcenniejszego zawierzyła swemu cesarzowi. Mała pomoc by się przydała. cesarz Franciszek Józef I wizytował Cieszyn (1851, 1880, 1890, 1906), w czasie trzech ostatnich wizyt sieddział na specjalnym tronie, który do dziś przechowywany jest w Kościele Jezusowym. zobaz więcej : broszura Cieszyn Mały Wiedeń https://www.archiwum.cieszyn.pl/?p=categoriesShow&iCategory=12 historia polskiego szkolnictwa w Cieszynie: http://sp1cieszyn.edu.pl/strona/historia-polskiego-szkolnictwa-powszechnego-w-cieszynie Matka ośmiorga dzieci opuszcza męża i przenosi się do Warszawy, by pisać poezję. Autorka bajki "O krasnoludkach i o sierotce Marysi" chorą córkę zamyka w szpitalu psychiatrycznym. Pochylająca się nad losem dzieci społeczniczka oddaje obcym ludziom własnego wnuka......

Klasa 5

Punktacja: 36 6 35 5+ 32 5 30 4+ 27 4 23 3+ 18 3 15 2+ 11 2 9 1+' klasa 5 punktacja Zadanie / max. liczba punktów do zdobycia 1 / 6 2 / 4 3 / 9 (w tym 2 pkt. na 6, niewliczane do punktacji) 4 / 4 (i ew. 2 pkt. ekstra ZA humor - niewliczane do punktacji na 5,6 etc. - w końcu humoru nie można wymagać od nikogo :) 5 14 (w tym 3 pkt. na 6, niewliczane do punktacji) razem 37 ale (jeśli dobrze pamiętam) przyjąłem, że 6 jest możliwa od 36 pkt zadanie I: BC ca AC Sprawdzian I: 490 p.n.e.- bitwa pod Maratonem, I wojna Greków z Persami 753 p.n.e. - legendarne założenie Rzymu 44 p.n.e. - śmierć Juliusza Cezara 1 rok n.e. - narodziny Jezusa Tabela: A (wersja podstawowa, na Bdb);  B (wersja rozszerzona o wyjaśnienia) Powyżej dwie tabele. Wykazy zawierają skrót wymaganych informacji.  Zastrzeżenie:  Kolorem czerwonym  oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny  bardzo dob...

Klasa 6

Przygotowując się do lekcji, sprawdzianu, itd. możemy wykorzystać m.in. treści przygotowane przez Wiesława Zdziabka (zob.:  https://www.e-historia.com.pl/szkola-podstawowa-notatki-z-historii.html  i pod poniższymi linkami ) .  KLASA 6 R. I: Europa i świat - XVI w. 1. 1. PRZYCZYNY I PRZEBIEG WIELKICH ODKRYĆ GEOGRAFICZNYCH 1. 2. SKUTKI ODKRYĆ GEOGRAFICZNYCH 1. 3. ODRODZENIE 1. 4. SZTUKA RENESANSU 1. 5. REFORMACJA 1. 6. KONTRREFORMACJA I REFORMA WEWNĘTRZNA KOŚCIOŁA R. II 2. 1. DEMOKRACJA SZLACHECKA W POLSCE 2. 2. FOLWARK PAŃSZCZYŹNIANY 2. 3. POLSKA ZA PANOWANIA OSTATNICH JAGIELLONÓW 2. 4. RENESANS W POLSCE 2. 5. UNIA LUBELSKA I POCZĄTKI RZECZYPOSPOLITEJ OBOJGA NARODÓW 2. 6. REFORMACJA W POLSCE 2. 7. POLSKA MONARCHIĄ ELEKCYJNĄ R. III 3. 1. WOJNY Z ROSJĄ 3. 2. WOJNY POLSKO-SZWEDZKIE W PIERWSZEJ POŁOWIE XVII W. 3. 3. POWSTANIA KOZACKIE NA UKRAINIE 3. 4. POTOP SZWEDZKI 3. 5. WOJNY POLSKO-TURECKIE 3. 6. KRYZYS WEWNĘTRZNY RZECZYPOSPOLITEJ 3. 7. BAROK W EUROPIE I W POLSCE R. IV 4. ...