Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Wymagania (podstawa programowa)

 

II klasa 

Odkrycia geograficzne i europejski kolonializm doby nowożytnej. Uczeń:

  • charakteryzuje przyczyny i przebieg wypraw odkrywczych;
  • opisuje udział poszczególnych państw europejskich w podziale Nowego Świata w XVI–XVIII w.;
  • wyjaśnia wpływ wielkich odkryć geograficznych na społeczeństwo, gospodarkę i kulturę Europy oraz obszarów pozaeuropejskich.
Czasy renesansu. Uczeń:
  • wyjaśnia główne prądy ideowe epoki;
  • rozpoznaje dokonania twórców renesansowych w dziedzinie kultury;
  • charakteryzuje sztukę renesansową.
Reformacja i jej skutki. Uczeń:
  • wyjaśnia religijne, polityczne, gospodarcze, społeczne, kulturowe uwarunkowania i następstwa reformacji, opisując jej główne nurty i postaci;
  • wyjaśnia rolę soboru trydenckiego i opisuje różne aspekty reformy Kościoła katolickiego;
  • opisuje mapę polityczną i wyznaniową Europy w XVI w.



Europa w XVI–XVII w. Uczeń:

  • przedstawia drogę do nowego modelu monarchii europejskich w epoce nowożytnej, z uwzględnieniem charakterystyki i oceny absolutyzmu francuskiego;
  • charakteryzuje konflikty polityczne w Europie, z uwzględnieniem ekspansji tureckiej i charakteru wojny trzydziestoletniej;
  • wyjaśnia genezę i opisuje następstwa rewolucji angielskich;
  • opisuje przemiany w kulturze europejskiej w XVII w.



Państwo polsko-litewskie w czasach ostatnich Jagiellonów. Uczeń:
  • opisuje zmiany terytorialne państwa polsko-litewskiego i charakteryzuje jego stosunki z sąsiadami w XVI w.;
  • wyjaśnia funkcjonowanie najważniejszych instytucji życia politycznego w XVI-wiecznej Polsce i ocenia funkcjonowanie demokracji szlacheckiej;
  • omawia polską specyfikę w zakresie rozwiązań ustrojowych, struktury społecznej i modelu życia gospodarczego (gospodarka folwarczno-pańszczyźniana) na tle europejskim;
  • przedstawia sytuację wyznaniową na ziemiach państwa polsko-litewskiego w XVI w.
Powstanie Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Uczeń:
  • wyjaśnia przyczyny, okoliczności i następstwa zawarcia unii realnej pomiędzy Koroną a Litwą;
  • charakteryzuje ustrój Rzeczypospolitej Obojga Narodów w świetle postanowień unii lubelskiej;
  • opisuje strukturę terytorialną i ludnościową Rzeczypospolitej Obojga Narodów;
  • wyjaśnia prawne i kulturowe podstawy tolerancji religijnej na ziemiach Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVI w.
Pierwsze wolne elekcje i ich następstwa. Uczeń:
  • opisuje okoliczności, zasady, przebieg i następstwa pierwszych wolnych elekcji;
  • charakteryzuje działania Stefana Batorego w zakresie polityki wewnętrznej i zagranicznej;
  • zestawia najważniejsze wydarzenia z dziejów państwa polsko-litewskiego w XVI w. z wydarzeniami europejskimi.
Renesans w Polsce. Uczeń:
  • ocenia dorobek polskiej myśli politycznej doby renesansu;
  • rozpoznaje dokonania twórców polskiego odrodzenia w dziedzinie kultury.


Polityka wewnętrzna i zagraniczna Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVII w. Uczeń:
  • omawia konflikty wewnętrzne i zewnętrzne Rzeczypospolitej Obojga Narodów w okresie panowania Wazów;
  • opisuje sytuację wewnętrzną i położenie międzynarodowe Rzeczypospolitej Obojga Narodów w latach 1669–1696;
  • ocenia znaczenie bitwy pod Wiedniem dla losów Rzeczypospolitej Obojga Narodów i Europy;
  • charakteryzuje zmiany granic Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVII w.;
  • zestawia najważniejsze wydarzenia z dziejów Rzeczypospolitej Obojga Narodów i Europy i świata w XVII w.
Ustrój, społeczeństwo i kultura Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVII w. Uczeń:
  • opisuje proces oligarchizacji życia politycznego Rzeczypospolitej Obojga Narodów, uwzględniając wpływy obce, liberum veto i rokosze;
  • wyjaśnia przyczyny kryzysów wewnętrznych oraz załamania gospodarczego Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVII w.;
  • ocenia polską specyfikę w zakresie rozwiązań ustrojowych, struktury społecznej i modelu życia gospodarczego na tle europejskim w XVII w.;
  • rozpoznaje dokonania twórców epoki baroku powstałe na terytorium Rzeczypospolitej Obojga Narodów.




Europa w dobie oświecenia. Uczeń:
  • charakteryzuje postęp techniczny i przemiany kapitalistyczne w Europie Zachodniej;
  • wyjaśnia główne idee oświecenia i rozpoznaje dokonania epoki w dziedzinie kultury;
  • charakteryzuje absolutyzm oświecony na przykładach państw sąsiadujących z Rzecząpospolitą Obojga Narodów;
  • charakteryzuje proces modernizacji Rosji w XVIII w. i rosyjską ideę imperium.
Rewolucje XVIII w. Uczeń:
  • wyjaśnia genezę i charakteryzuje następstwa amerykańskiej wojny o niepodległość;
  • charakteryzuje ustrój Stanów Zjednoczonych w świetle założeń konstytucji amerykańskiej;
  • wyjaśnia przyczyny i opisuje skutki rewolucji francuskiej;
  • ocenia znaczenie rewolucji amerykańskiej i francuskiej z perspektywy politycznej, gospodarczej i społecznej;
  • przedstawia wkład Polaków w walkę o niepodległość Stanów Zjednoczonych.




Rzeczpospolita w XVIII w. (od czasów saskich do Konstytucji 3 maja). Uczeń:
  • opisuje i ocenia sytuację wewnętrzną i międzynarodową Rzeczypospolitej w czasach saskich;
  • charakteryzuje politykę Rosji, Prus i Austrii wobec Rzeczypospolitej, wskazując przejawy osłabienia suwerenności państwa polskiego;
  • przedstawia reformy z pierwszych lat panowania Stanisława Augusta;
  • wyjaśnia przyczyny i przedstawia zasięg terytorialny pierwszego rozbioru Rzeczypospolitej;
  • wyjaśnia okoliczności zwołania Sejmu Wielkiego i przedstawia jego reformy, ze szczególnym uwzględnieniem postanowień Konstytucji 3 maja.
Upadek Rzeczypospolitej (wojna z Rosją i powstanie kościuszkowskie). Uczeń:
  • wyjaśnia wpływ konfederacji targowickiej na wybuch wojny z Rosją;
  • charakteryzuje przebieg powstania kościuszkowskiego, z uwzględnieniem roli jego przywódców;
  • opisuje zasięg terytorialny drugiego i trzeciego rozbioru Rzeczypospolitej;
  • przedstawia przyczyny upadku Rzeczypospolitej w XVIII w.;
  • zestawia najważniejsze wydarzenia z dziejów Rzeczypospolitej w XVIII w. z wydarzeniami w Europie i na świecie.
Kultura doby oświecenia w Rzeczypospolitej. Uczeń:
  • rozpoznaje dokonania przedstawicieli polskiego oświecenia w dziedzinie kultury;
  • rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze zabytki architektury i sztuki doby oświecenia w Polsce;
  • omawia rolę instytucji oświeceniowych (Komisja Edukacji Narodowej, Biblioteka Załuskich, teatr, czasopiśmiennictwo).



Epoka napoleońska. Uczeń:
  • charakteryzuje walkę Francji o dominację w Europie;
  • przedstawia sukcesy i porażki wewnętrznej polityki Napoleona;
  • przedstawia przykłady zaangażowania się Polaków po stronie Napoleona, z uwzględnieniem Legionów Polskich we Włoszech;
  • charakteryzuje genezę, ustrój i dzieje Księstwa Warszawskiego;
  • ocenia znaczenie epoki napoleońskiej dla losów Francji i Europy.
  • Europa i świat po kongresie wiedeńskim. Uczeń:


Popular posts from this blog

Pierwsza wojna światowa

Tutaj moje info o osobach, które walczyły 20 lat wcześniej na I wojnie: https://ojcowskidom.blogspot.com/2021/11/na-frontach-i-wojny-swiatowej.html Możemy szacować, iż żałobę z powodu śmierci domownika przeżywano wówczas, w co czwartym domu w Brennej i Górkach. Rodzin w Brennej i Górkach, które straciły bliskich na I wojnie było przeszło sto. Na I wojnie zginął przynajmniej co 20 mężczyzna z naszych wiosek, podczas gdy ranny mógł zostać nawet co czwarty lub piąty. Jeśli odejmiemy osoby niepełnoletnie i seniorów oraz inwalidów etc. i policzymy jedynie mężczyzn objętych poborem, wówczas liczby te wzrosną ok. dwukrotnie (!). Z rachunku tego wynika, iż tylko co drugi mężczyzna powołany na front I wojny światowej wrócił z niej cały i względnie zdrowy. Co będzie na sprawdzianie? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po k

Klasa 5

Klasa 5 R. I 1. 1. POCZĄTKI LUDZKOŚCI 1. 2. CYWILIZACJE MEZOPOTAMII 1. 3. STAROŻYTNY EGIPT 1. 4. STAROŻYTNY IZRAEL 1. 5. CYWILIZACJE INDII I CHIN 1. 6. NARODZINY I ROZWÓJ PISMA R. II 2. 1. ATENY I SPARTA 2. 2. WOJNY PERSKIE 2. 3. WIERZENIA RELIGIJNE STAROŻYTNYCH GREKÓW 2. 4. KULTURA STAROŻYTNYCH GREKÓW 2. 5. PODBOJE ALEKSANDRA WIELKIEGO R. III 3. 1. USTRÓJ POLITYCZNY STAROŻYTNEGO RZYMU 3. 2. POWSTANIE I UPADEK IMPERIUM RZYMSKIEGO 3. 3. KULTURA UMYSŁOWA I RELIGIA STAROŻYTNEGO RZYMU 3. 4. SZTUKA STAROŻYTNEGO RZYMU 3. 5. NARODZINY CHRZEŚCIJAŃSTWA R. IV 4. 1. BIZANCJUM 4. 2. NARODZINY ISLAMU 4. 3. NA GRUZACH CESARSTWA ZACHODNIEGO 4. 4. WALKA O WŁADZĘ NA ŚWIATEM CHRZEŚCIJAŃSKIM 4. 5. DZIEJE WYPRAW KRZYŻOWYCH R. V 5. 1. SPOŁECZEŃSTWO FEUDALNE 5. 2. STAN RYCERSKI 5. 3. MIESZCZANIE I CHŁOPI 5. 4. KOŚCIÓŁ W ŚREDNIOWIECZU 5. 5. SZTUKA ŚREDNIOWIECZNA R. VI 6. 1. PRADZIEJE ZIEM POLSKICH 6. 2. POCZĄTKI PAŃSTWA POLSKIEGO 6. 3. POLSKA POD PANOWANIEM BOLESŁAWA CHROBREGO 6. 4. KRYZYS PAŃSTWA PIERWSZYCH

Europa i świat doby Oświecenia

Na naszych zajęciach (wspólnie i/lub samodzielnie): 5. 1. Przemiany gospodarcze i społeczne w XVIII wieku 5. 2. Oświecenie 5. 3. Absolutyzm oświecony 5. 4. Wojna o niepodległość Stanów Zjednoczonych 5. 5. Wybuch Wielkiej Rewolucji Francuskiej 5. 6. Francja republiką - przemiany polityczne we Francji w latach 1973-1799     https://www.youtube.com/watch?v=zxYrqV1rFIA&ab_channel=By%C5%82osobie...%28HelloMaestro%29 7:27 Ziemniak i rozbiór Polski, Katarzyna Wielka, Maria Teresa "Byl Sobie Czlowiek" - Świat przyspiesza- Wynalazki, zmiany społeczno-gospodarcze i polityczne XIX wieku, m.in. Wiosna Ludów https://www.youtube.com/watch?v=vLqbldp2OPc&list=PLyJ5tp6WmjKj-lHgWpsK4-xqnpEDoezbi&index=23&ab_channel=FranciszekF1 5. 1. Jesteśmy drugą Anglią. Czego Goethe szuka na Śląsku? a) Muzy b) elfów c) zachodnich technologii Świat idzie naprzód, czyli Geothe na Śląsku, a my stajemy się drugą Anglią.   Porównaj wiersz Goethego w tłumaczeniu Szymborskiej:  https://wiersze.an