Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Wymagania (podstawa programowa)

 

II klasa 

Odkrycia geograficzne i europejski kolonializm doby nowożytnej. Uczeń:

  • charakteryzuje przyczyny i przebieg wypraw odkrywczych;
  • opisuje udział poszczególnych państw europejskich w podziale Nowego Świata w XVI–XVIII w.;
  • wyjaśnia wpływ wielkich odkryć geograficznych na społeczeństwo, gospodarkę i kulturę Europy oraz obszarów pozaeuropejskich.
Czasy renesansu. Uczeń:
  • wyjaśnia główne prądy ideowe epoki;
  • rozpoznaje dokonania twórców renesansowych w dziedzinie kultury;
  • charakteryzuje sztukę renesansową.
Reformacja i jej skutki. Uczeń:
  • wyjaśnia religijne, polityczne, gospodarcze, społeczne, kulturowe uwarunkowania i następstwa reformacji, opisując jej główne nurty i postaci;
  • wyjaśnia rolę soboru trydenckiego i opisuje różne aspekty reformy Kościoła katolickiego;
  • opisuje mapę polityczną i wyznaniową Europy w XVI w.



Europa w XVI–XVII w. Uczeń:

  • przedstawia drogę do nowego modelu monarchii europejskich w epoce nowożytnej, z uwzględnieniem charakterystyki i oceny absolutyzmu francuskiego;
  • charakteryzuje konflikty polityczne w Europie, z uwzględnieniem ekspansji tureckiej i charakteru wojny trzydziestoletniej;
  • wyjaśnia genezę i opisuje następstwa rewolucji angielskich;
  • opisuje przemiany w kulturze europejskiej w XVII w.



Państwo polsko-litewskie w czasach ostatnich Jagiellonów. Uczeń:
  • opisuje zmiany terytorialne państwa polsko-litewskiego i charakteryzuje jego stosunki z sąsiadami w XVI w.;
  • wyjaśnia funkcjonowanie najważniejszych instytucji życia politycznego w XVI-wiecznej Polsce i ocenia funkcjonowanie demokracji szlacheckiej;
  • omawia polską specyfikę w zakresie rozwiązań ustrojowych, struktury społecznej i modelu życia gospodarczego (gospodarka folwarczno-pańszczyźniana) na tle europejskim;
  • przedstawia sytuację wyznaniową na ziemiach państwa polsko-litewskiego w XVI w.
Powstanie Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Uczeń:
  • wyjaśnia przyczyny, okoliczności i następstwa zawarcia unii realnej pomiędzy Koroną a Litwą;
  • charakteryzuje ustrój Rzeczypospolitej Obojga Narodów w świetle postanowień unii lubelskiej;
  • opisuje strukturę terytorialną i ludnościową Rzeczypospolitej Obojga Narodów;
  • wyjaśnia prawne i kulturowe podstawy tolerancji religijnej na ziemiach Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVI w.
Pierwsze wolne elekcje i ich następstwa. Uczeń:
  • opisuje okoliczności, zasady, przebieg i następstwa pierwszych wolnych elekcji;
  • charakteryzuje działania Stefana Batorego w zakresie polityki wewnętrznej i zagranicznej;
  • zestawia najważniejsze wydarzenia z dziejów państwa polsko-litewskiego w XVI w. z wydarzeniami europejskimi.
Renesans w Polsce. Uczeń:
  • ocenia dorobek polskiej myśli politycznej doby renesansu;
  • rozpoznaje dokonania twórców polskiego odrodzenia w dziedzinie kultury.


Polityka wewnętrzna i zagraniczna Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVII w. Uczeń:
  • omawia konflikty wewnętrzne i zewnętrzne Rzeczypospolitej Obojga Narodów w okresie panowania Wazów;
  • opisuje sytuację wewnętrzną i położenie międzynarodowe Rzeczypospolitej Obojga Narodów w latach 1669–1696;
  • ocenia znaczenie bitwy pod Wiedniem dla losów Rzeczypospolitej Obojga Narodów i Europy;
  • charakteryzuje zmiany granic Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVII w.;
  • zestawia najważniejsze wydarzenia z dziejów Rzeczypospolitej Obojga Narodów i Europy i świata w XVII w.
Ustrój, społeczeństwo i kultura Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVII w. Uczeń:
  • opisuje proces oligarchizacji życia politycznego Rzeczypospolitej Obojga Narodów, uwzględniając wpływy obce, liberum veto i rokosze;
  • wyjaśnia przyczyny kryzysów wewnętrznych oraz załamania gospodarczego Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVII w.;
  • ocenia polską specyfikę w zakresie rozwiązań ustrojowych, struktury społecznej i modelu życia gospodarczego na tle europejskim w XVII w.;
  • rozpoznaje dokonania twórców epoki baroku powstałe na terytorium Rzeczypospolitej Obojga Narodów.




Europa w dobie oświecenia. Uczeń:
  • charakteryzuje postęp techniczny i przemiany kapitalistyczne w Europie Zachodniej;
  • wyjaśnia główne idee oświecenia i rozpoznaje dokonania epoki w dziedzinie kultury;
  • charakteryzuje absolutyzm oświecony na przykładach państw sąsiadujących z Rzecząpospolitą Obojga Narodów;
  • charakteryzuje proces modernizacji Rosji w XVIII w. i rosyjską ideę imperium.
Rewolucje XVIII w. Uczeń:
  • wyjaśnia genezę i charakteryzuje następstwa amerykańskiej wojny o niepodległość;
  • charakteryzuje ustrój Stanów Zjednoczonych w świetle założeń konstytucji amerykańskiej;
  • wyjaśnia przyczyny i opisuje skutki rewolucji francuskiej;
  • ocenia znaczenie rewolucji amerykańskiej i francuskiej z perspektywy politycznej, gospodarczej i społecznej;
  • przedstawia wkład Polaków w walkę o niepodległość Stanów Zjednoczonych.




Rzeczpospolita w XVIII w. (od czasów saskich do Konstytucji 3 maja). Uczeń:
  • opisuje i ocenia sytuację wewnętrzną i międzynarodową Rzeczypospolitej w czasach saskich;
  • charakteryzuje politykę Rosji, Prus i Austrii wobec Rzeczypospolitej, wskazując przejawy osłabienia suwerenności państwa polskiego;
  • przedstawia reformy z pierwszych lat panowania Stanisława Augusta;
  • wyjaśnia przyczyny i przedstawia zasięg terytorialny pierwszego rozbioru Rzeczypospolitej;
  • wyjaśnia okoliczności zwołania Sejmu Wielkiego i przedstawia jego reformy, ze szczególnym uwzględnieniem postanowień Konstytucji 3 maja.
Upadek Rzeczypospolitej (wojna z Rosją i powstanie kościuszkowskie). Uczeń:
  • wyjaśnia wpływ konfederacji targowickiej na wybuch wojny z Rosją;
  • charakteryzuje przebieg powstania kościuszkowskiego, z uwzględnieniem roli jego przywódców;
  • opisuje zasięg terytorialny drugiego i trzeciego rozbioru Rzeczypospolitej;
  • przedstawia przyczyny upadku Rzeczypospolitej w XVIII w.;
  • zestawia najważniejsze wydarzenia z dziejów Rzeczypospolitej w XVIII w. z wydarzeniami w Europie i na świecie.
Kultura doby oświecenia w Rzeczypospolitej. Uczeń:
  • rozpoznaje dokonania przedstawicieli polskiego oświecenia w dziedzinie kultury;
  • rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze zabytki architektury i sztuki doby oświecenia w Polsce;
  • omawia rolę instytucji oświeceniowych (Komisja Edukacji Narodowej, Biblioteka Załuskich, teatr, czasopiśmiennictwo).



Epoka napoleońska. Uczeń:
  • charakteryzuje walkę Francji o dominację w Europie;
  • przedstawia sukcesy i porażki wewnętrznej polityki Napoleona;
  • przedstawia przykłady zaangażowania się Polaków po stronie Napoleona, z uwzględnieniem Legionów Polskich we Włoszech;
  • charakteryzuje genezę, ustrój i dzieje Księstwa Warszawskiego;
  • ocenia znaczenie epoki napoleońskiej dla losów Francji i Europy.
  • Europa i świat po kongresie wiedeńskim. Uczeń:


Popular posts from this blog

Klasa 5

Sprawdzian I: 490 p.n.e.- bitwa pod Maratonem, I wojna Greków z Persami 753 p.n.e. - legendarne założenie Rzymu 44 p.n.e. - śmierć Juliusza Cezara 1 rok n.e. - narodziny Jezusa Tabela: A (wersja podstawowa, na Bdb);  B (wersja rozszerzona o wyjaśnienia) Powyżej dwie tabele. Wykazy zawierają skrót wymaganych informacji.  Zastrzeżenie:  Kolorem czerwonym  oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny  bardzo dobrej Kolorem zielonym  oznaczono elementy, których opanowanie zaleca się na ocenę c elującą Elementy fioletowe i żółte  - wiedza prawie zupełnie zbędna i elementy dyskusyjne :) Sprawdzian nr I:  Zadanie I: Tabelka, luki Na podstawie powyższych tabel uzupełnij luki - tj.  ok. 10 najważniejszych postaci/ dat/ wydarzeń z historii (tematy 1.1-1.4; 2.1-2.2; 2.5; 3.2), wg powyższego schematu. Zadanie II: Uszereguj wydarzenia:  uluż w odpowiedniej kolejności wydarzenia (np. na osi czasu) od najstarszego do tego, które będzie najpóźniej Pierwszy człowiek w Europi

Pierwsza wojna światowa

Co będzie na sprawdzianie, etc.? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych, np: Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po której stronie konfliktu walczyły? Wybierz 1 z 2 zaproponowanych zagadnień (łącznie jest 7 zagadnień- zob. podwykaz) i opisz w ok. 8 minipunktach (każdy punkt, to przynajmniej 3 fakty; ktoś, coś, gdzieś itp) Wspaniałe stulecie? U progu I wojny, miniwątki które można poruszyć: Europa, Austria i Cieszyn przeł. XIX i XX w. sytuacja gospodarcza, społelczna i geopolityczna Bałkany Panujący np. FJI - sielankowy portret rozwój przemysłu, szkolnictwa, przykłady Rywalizacja narodowa w różnych częściach Europy Austria 12 Narodów - jakich, kto prześladuje a kto prześladowany? Cieszyn sielankowy z piosenki Nohavicy Tesinska, tzn.? Konflikt polsko-niemiecki na Śl. Ciesz. -  Krwawa niedziela w Cieszynie itp. dyskryminacja Polaków Szkoły  Rota - genez

Klasa 4

Podstawa programowa (2024), cz. I: "KLASA IV I. Elementy historii rodzinnej i regionalnej.  Uczeń: 1) zbiera informacje na temat historii swojej rodziny, gromadzi pamiątki rodzinne i opowiada o nich; 2) poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje. II. Najważniejsze elementy polskiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń: 1) zna symbole narodowe (barwy, godło, hymn państwowy), najważniejsze święta narodowe i państwowe, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie; 2) wiąże najważniejsze zabytki i symbole kultury polskiej z właściwymi regionami. III. Refleksja nad historią jako nauką. Uczeń: 1) wyjaśnia, na czym polega praca historyka; 2) wskazuje sposoby mierzenia czasu w historii i posługuje się pojęciami chronologicznymi; 3) rozpoznaje rodzaje źródeł historycznych; 4) odróżnia historię od dziejów legendarnych (....)". Punkt III. Rozwinięcie - Refleksja nad historią jako nauką: 1) Na czym p