Ile treści może kryć się na jednym kawałku papieru? Za każdym zdjęciem kryje się ciekawa historia... Historia bardziej lub mniej szczęśliwa, niekiedy zaskakująca i nieoczywista, ale zawsze ciekawa, nawet jeśli dotyczy losów "zwykłych" ludzi, takich jak nasi przodkowie, sąsiedzi (a tym bardziej gdy dotyczy bohaterów zbiorowej wyobraźni). Spróbujmy przedstawić losy postaci oraz wydarzeń społecznych, politycznych itd., które kryją się za fotografiami, które są dla nas cenne. Przed nami nowe ciekawe zadanie! Oto najważniejsze informacje.
Historia to ludzie, tacy jak my, tylko żyjący w innych okolicznościach. Spróbujmy odnaleźć i przedstawić bądź to ludzkie oblicze historii; bądź ślady "wielkiej historii" w losach naszych przodków/sąsiadów/idoli...
W tym celu weź do ręki, np:
1) album fotograficzny dziadków,
2) wydawnictwo dotyczące Twojej małej ojczyzny
a następnie przekartkuj je uważnie...
Jesteś w stanie odnaleźć w nich interesującą lub ładną fotografię, na bazie, której można by opowiedzieć o szerszym spektrum danego zjawiska, dalszych lub wcześniejszych losach bohaterów fotografii? Jeśli tak to spróbuj opisać, dlaczego to zdjęcie jest ważne/ciekawe; czy na jego bazie da się coś "opowiedzieć" o przeszłości?
Najważniejsza rada: zadbaj o dobór ładnego/intrygującego zdjęcia lub takiego, które pozwala na opowiedzenie ciekawej historii, a następnie ją opowiedz!
Opisując fotografię, przedstaw wyczerpujące (ale nie rozwleczone informacje) o danym zdjęciu i jego bohaterach. Tekst musi być "skrojony na miarę", tj. być krótki, wyczerpujący i ciekawy. Powinien zmieścić się na standardowej kartce A4.
Najważniejsze informacje
Co powstanie finalnie?
Ciekawy artykuł, który możne następnie być zamieszczony na blogu własnym/szkoły, etc. lub opublikowany w lokalnej gazetce. Inspiracją może być dla nas np. serwis i książka: https://www.facebook.com/krotkahistoriajednegozdjecia
Tematyka, propozycje:
1) Rodzinna (około +0,5/1 stopień dodany do oceny)
Może dysponujesz interesującym zdjęciem, np. pradziadka lub innego krewnego, np. w czasie zabawy/ obowiązków gospodarskich; w pracy lub w wojsku.
2) Regionalna/lokalna
Weź książkę/album o twojej wiosce/miasteczku, wybierz jedno z najładniejszych/najciekawszych zdjęć. i opisz jaka kryje się za nim historia.
Za każdym ze zdjęć skrywa się interesująca historia. Opierając się na relacji krewnych i źródłach historycznych przybliż czytelnikowi bohaterów widniejących na fotografiach, moment wykonania zdjęć czy w końcu to, co dane wydarzenie zmieniło w losach naszej rodziny, bądź małej/dużej ojczyzny (ew. świata).
Prosta rada: Jeśli znajdziesz interesujące zdjęcie w rodzinnym albumie, to zrób mu zdjęcie i np. przy pomocy Whatsuppa roześlij je do dalszych członków rodziny z prośbą o pomoc w odczytaniu kiedy i w jakich okolicznościach zostało zrobione!
Wymogi formalne:
praca składa się z 2 elementów:
1) Tekstu - pliku z opisem fotografii (formaty: .doc, .odt, .docx); ważne: opis powinien składać się z min. 2000 znaków; maksimum: 6000 znaków; a więc mieścić się na standardowym wydruku A4. Pracę przesyłamy w zadaniu Teams.
2) Zdjęcia, w postaci skanu w formacie .jpg (o rozdzielczości min. 1000x1000 px; ważącego pomiędzy 1 a 5 mb; 300 dpi; wyjątki możliwe za zgodą)
O czym należy pamiętać? Co uwzględnić tworząc pracę?
- Inne porady:
- - możesz przedstawić okoliczności powstania zdjęcia; "odmalowując" jego scenerię/ realia i stopniowo zanurzając się w głąb historii.
- - uwzględnij ciekawostki, anegdoty
- - możesz ułatwić odbiór, ubarwiając opis, stosując jakieś zabiegi literackie, np.: stosując styl reportażu
- - kto figuruje na zdjęciu? Dlaczego jest tak a nie inaczej ubrany? Czy pozuje, czy został uchwycony w trakcie codziennych obowiązków?
- - czasem ważniejsze w danym zdjęciu jest to, kogo na tym zdjęciu nie ma... (np. tata zginął na wojnie lub z innego powodu jest nieobecny...)
- - warto sięgnąć po zdjęcia odnoszące się do obrazów/wydarzeń/ postaci historycznych znanych odbiorcy,
- budzących czytelne skojarzenia (np. II wojna światowa; upadek komunizmu);
- legendarnych "marek": Prince Polo, Baltona, Frania, Fiat 125p, Miś Uszatek, itd.;
- "postaci ikonicznych" swoich czasów (Papież, Gierek, Jaruzelski);
- nawiązujące do "kamieni milowych" danej epoki: powstanie Polski w 1918 roku; wojna; zakończenie wojny; odbudowa kraju; Solidarność; upadek komunizmu.
Co będzie oceniane?
1) staranność (i/lub szacowana czasochłonność) pracy
2) walory edukacyjne pracy (wartość poznawcza);
3) walory artystyczne zdjęcia (atrakcyjność wizualna, wiek)
4) oryginalne ujęcie (np. wartka akcja opisu?; historia "detektywistyczna").
4) atrakcyjność wątków historycznych
5) inne (styl reportażu, humor itp.)
Tutaj zostaną zamieszczone przykładowe prace.
Przykład I.: np. Zdjęcie ślubne dziadków/pradziadków
- Akapit 1.: Czy da się zacząć opis jakoś intrygująco? Jeśli nie to opisujemy, np. wg standardu:
- Opis samego zdjęcia, np.: Miejscowość, data wykonania: co przedstawia zdjęcie, np:
- Dwójka uśmiechniętych młodych, ludzi w strojach galowych/ regionalnych; Zagajenie np. To dla nich ważny dzień. Właśnie wrócili z uroczystości ślubnych... To pierwszy dzień ich małżeństwa, które potrwa jeszcze 33 lata i doczeka się licznego potomstwa, wnuków etc.
- można poruszyć temat mody, akcesoriów, tła zdjęcia, kto jest jego autorem (członek rodziny, zawodowy fotograf?)
- Akapit 2.: Kto jest na zdjęciu - poszerzenie tematu. Opis personaliów, krótki biogram; np.:
- Pan młody to Józef Gruszka, ur. Górkach Wielkich pod numerem 44, syn bogatych gospodarzy, obecnie pracownik fizyczny w...
- Akapit 3.: Szerszy kontekst historyczny życia/losów/ ciekawostki: Po 1 akapicie o losach babci i dziadka w tym czasie (i/lub) ich wcześniejszym (i/lub) późniejszym życiu; ew. losach ich rodzin np. Gdzie sie poznali itp; Dlaczego się ożenili? Mieli dzieci? Co robili zawodowo? Byli aktywni społecznie itp.?
- Akapit ...: Szerszy kontekst historyczny: anegdoty/ rodzinne dramaty w czasie wydareń przełomowych, np. II wojny światowej.
- praca na piątkę, bardzo dobra kompozycja, krótko i na temat,
- składa się z trzech części: ciekawego wprowadzenia, rozwinięcia i symbolicznego podsumowania.
- jest pewien niedosyt - treść mocno odtwórcza... wszystkie dane pochodzą z jednego źródła: http://ojcowskidom.blogspot.com/2018/11/dzieci-szkolne-szkoa-nr-2-w-hucie-ok.html
- nie uwzględniono sugerowanego źródła: https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/19191/Morys-Twarowski%2C%20rec.%20Karol%20F.%20Sabath.pdf?sequence=1&isAllowed=y; https://bielsko.gosc.pl/doc/4506574.Ostatni-taki-redaktor
- drobne błędy faktograficzne ("Karol Ferdynand Sabath siedzący na zdjęciu w 1 rzędzie od dołu, przedostatni od lewej strony") i stylistyczne ("Szczegółowy opis owego zdjęcia odnaleziony został przez córkę Karola Ferdynanda - Helenę Wróblewską. Przekazała je ona do szerszej publiki, przez co spuścizna jej ojca ma dziś szersze grono odbiorców. ")
- zawiera podstawowe informacje faktograficzne, ale mogło ich być więcej. Praca pod względem "kronikarskim", czy biograficznym jest przyzwoita, ale...
- należałoby uzupełnić ciekawe szczegóły biograficzne bohatera... np. pisząc: Zdjęcie przetrwało, choć sam Karol Sabath w wieku zaledwie 40 lat poniósł męczęńską śmierć w obozie koncentracyjnym. Zginał przed 80 laty, 23. grudnia 1942 r., ale dzięki jego pracy, wrażliwości i skrupulatności (oraz przezorności jego bliskich) przetrwał m.in. ten unikatowy dokument. sprzed wieku, przywracając pamięć o minionych czasach i pokoleniach...
- nawiasami i kursywą oznaczono poprawki dokonane w pracy
Grudzien 1947. “Misiek”, bo tak wołali na
Zygmunta Nowotarskiego jego koledzy z drużyny, wjechał właśnie na lodowisko na katowickim
“Torkacie” mieszczącym się przy ul.Bankowej. Był on najwyższym zawodnikiem Piasta
Cieszyn, którego barwy reprezentował. Choć miał zaledwie 22 lata, nie czuł
strachu przed o wiele silniejszą drużyną Cracovii Kraków, która przed dwoma
tygodniami wywalczyła sobie tytuł Mistrza Polski. Piast był z góry skazywany na
porażkę z utytułowaną drużyną, więc “misiek” chciał po prostu pokazać się z
dobrej strony przed wypełnionymi trybunami “Torkatu”. Zygmunt Nowotarski był
synem Włodzimierza Nowotarskiego nastoletniego posłańca podczas I wojny
światowej oraz obrońcy Cieszyna we Wrześniu 1939 roku. Niestety, obrony zakończonej
jego śmiercią przez strzał jednego z niemieckich żołnierzy. Matka Katarzyna
Nowotarska z domu Pasiek zaginęła w październiku 1940 w niewyjaśnionych
okolicznościach. 15-letni wówczas Zyguś nie miał nawet możliwości pożegnać się
z mamą, która wyszła ze swojego domu przy ulicy Cselesty (aktualnie ul.
Kochanowskiego przyp.red.) I już więcej do niego nie wróciła. Młodemu
Nowotarskiemu został tylko dziadek Andrzej. Przygarnął go do swojego mieszkania
na ulicy Głebokiej. To on zaszczepił w nim pasję do hokeja. Brał go na mecze KS
Gumna czy SK Cesky Tesin. W jednym meczu tych drużyn doszło do niemałej
szarpaniny pomiędzy zawodnikami, którzy zaczęli się popychać i przewracać.
Młodzieniec zapytał się więć dziadka dlaczego sędzia nie interweniuje, lecz on
mu odpowiedział że problem leży w tym że sędzia leży na samym spodzie. Właśnie
wtedy Zygmunt zaczął marzyć o swojej wielkiej hokejowej karierze, o strzelonych
bramkach I o tym że będzie niezapomnianą legendą tej dyscypliny sportowej.
Mecz na “Torkacie” się rozpoczął. Od początku warunki spotkania dyktowała Cracovia, w pierwszej tercji strzelając jedną bramkę I dokładając jeszcze dwie w tercji numer 2. Zostało im tylko przypieczętować wygraną w ostatniej tercji. Nowotarski był zawiedziony tym jak wygląda mecz w jego wykonaniu. Podniósł o głowę I spojrzał w okolicę trybun. Zobaczył tam swojego dziadka, stojącego I gorączkowo wymachującemu w jego stronę. “Misiek” postanowił że zrobi wszystko by odwrócić losy spotkania. W pierwszej akcji dostrzegł stojącego przed bramką rywali Marka Grzelaka, dograł mu krążek, a ten strzelił bramkę na 3:1. Następna akcja to popis najmniejszego w szeregach Piasta Karola Branny, który swoją indywidualną akcją dał Cieszynianom bramkę kontaktową. Zostały trzy minuty do końca meczu, gdy strzałem w samo okienko popisał się sam Nowotarski. Sensacja staje się faktem. Poddenerowani hokeiści spod Krakowa ruszyli do ataku, lecz nadziali się na kontrę Nowotarskiego, który mijając bramkarza Cracovii wpakował krążek do pustej bramki. Akcja ta została uwieczniona na zdjęciu, lecz to co się działo później wiemy tylko z opowieści ludzi którzy tam byli. Szał radości całego Piasta Cieszyn I kibiców można było usłyszeć nawet poza lodowiskiem. W jednym kącie trybun pewien człowiek zamiast skakać I wrzeszczeć z radości, po prostu usiadł I rozpłakał się jak dziecko, oczywiście ze szczęscia, Był to Andrzej Nowotarski.
5 lat później Zygmunt Nowotarski dostał się
do kadry narodowej Polski na Igrzyska olimpijskie w St.Moritz. Dowiedział się o
tym w swoim nowym mieszkaniu na ulicy Menniczej. Właśnie tam umarł w wieku 80
lat jako wybitny hokeista, działacz sportowy, niestety bez rodziny. Nie znalazł
żony, lecz umarł tak jak sobie wymarzył za młodu- jako legenda hokeja, a na pewno
ktoś wyjątkowy tutaj w Cieszynie.
- praca na szóstkę (genialna ale... z zastrzeżenimi :), bardzo dobra kompozycja,
- świetny styl reportażu,
- jest pewien niedosyt - treść została w dużym stopniu zmyślona przez autora
- należałoby skorygować szczegóły biograficzne bohatera... w oparciu o istniejącą literaturę, by tekst nie miał charakteru literatury fantastycznej :)
- praca na piątkę (ew. +5), uderza w niej m.in. staranność wykonania i zaangażowanie emocjonalne autora.
- składa się z trzech części: Opisu zdjęcia; rozwinięcia wątku biograficznego i anegdoty/ osobistego wspomnienia. Brak wprowadzenia i zakończenia - nie wiemy więc m.in. czy bohater jeszcze żyje, czy też nie.
- zawiera podstawowe informacje faktograficzne (miejsce zamieszkania, ulica itd.), ale mogło ich być więcej. Praca pod względem "kronikarskim", czy biograficznym jest przyzwoita, ale należałoby uzupełnić szczegóły biograficzne kariery zawodowej bohatera. Bliscy zapamiętali go jako "złotą rączkę", natomiast dla tysięcy pacjentów, był superbohaterem, który uratował im życie - szkoda że wątku tego w ten sposób nie pokierowano i rozbudowano! Możemy się więc jedynie domyśla, że bohater zdjęcia był na codzień wysokiej klasy lekarzem, pracującym np. w szpitalu specjalistycznym jako radiolog (szpital w Gliwicach jest w tej dziedzinie "trendseterem" dla całej Polski)
- forma osobowa narracji zdradza zaangażowanie emocjonalne autora - na plus
- zamieszczono anegdotę z konstrukcją "kajaka", możnabyło uzupełnić ten fragment o wydarzenie o "przygodowym" charakterze
- możnabyło wykorzystać i rozbudować wątek kolorowych aparatów Polaroid, które ok. 1990 roku były w Polsce czymś dużo rzadszym niż Fiat 126p; np. rozpocząć opis od osoby autora zdjęcia i samego aparatu - jak udało się zdobyć taki aparat w latach kryzysu gosodarczego i zamkniętych granic? - pracabyłaby bogatsza
- praca na szóstkę, jest to propozycja maximum (praca mogłaby być o połowę krótsza - z korzyścią dla niej)
- praca dobra "kronikarsko", ale nieco przeładowana informacjami, należałoby ją odchudzić o ok. połowę. by była ciekawym artykułem
- starano się zachować styl reportażu
- uwzględniono bardzo dużo informacji zebranych od informatorów
- zawiera ciekawostki (atak wilków, nocne lektury babci...)
- zawiera informacje faktograficzne (miejsce zamieszkania, ulica itd.), ale nie jest przeładowana datami
- mogłaby być krótsza by utrzymać zainteresowanie czytelników
- opisano losy wzystkich bohaterów
- wydobyto ciekawe wątki społeczne: niskie pochodzenie społeczne i wykształcenie, a jednocześnie duże kulturalne i oświatowe aspiracje członków rodziny
Przykład 2a: Zdjęcie ślubne dziadków - AK:
Ślub po pół roku znajomości i długie szczęśliwe życie...
Wydarzyło się to blisko 50 lat temu, w 1964 roku pod Skoczowem: Babcia w pracy w skoczowskim Pledanie poznała kolegę, który niebawem odwiedził ją w domu w Ochabach i przedstawił jej brata, który w pół roku później wylądował z nią "na ślubnym kobiercu". Jak do tego doszło?
Dziadek przyjeżdżał do babci w odwiedziny, zaczęli się spotykać i po jakimś czasie mój pradziadek powiedział, że jest już dobry czas, żeby się pobrać, skoro już trwa to parę miesięcy, zaproponował więc córce zamążpójście. Babcia pobrała się więc mając jedynie 19 lat. Oczywiście, w drugiej kolejności musieli się domówić "młodzi". Nie byli pod żadną presją że muszą się pobrać, ale z perspektywy jej rodziców, widząc że córka przez dłuższy czas jest odwiedzana przez młodzieńca, zaproponowali wesele. Do małżeństwa pewnie i tak by doszło, natomiast dzięki rodzicom, postanowili podjąć tę decyzję trochę szybciej i tak jak wspomniałam w informacjach, pobrali się po niespełna pół roku. Małżeństwo to doczekało się czwórki potomstwa. Dalsze losy... [1-2 akapity]
Babcia do dziś z sentymentem i rozżewnieniem wspomina miłosne perypetie i ów pamiętny dzień ślubu.
Uwagi i wskazówki do pracy:
- w obecnej formie praca na piątkę (po uzupełnieniu 1-2 akapitów - na szóstkę)
- praca jest edycją pierwotenej wersji; powstała w wyniku bierzących konsultacji z nauczycielem
- duży potencjał historii, ale opisanie zdawkowe, należy pracę rozwinąć o 1-2 akapity (np. informacje o rodzinie z Ochab, dalszych losach bohaterów itd.
Przykład 2b: Zdjęcie ślubne pradziadków - MM
Uwagi i wskazówki do pracy:- W obecnej formie praca na dobry (ocena zawyżona za dotarcie do cennych materiałów sprzed 100 lat)
- Bardzo duży potencjał historii, ale opisanie zdawkowe, należy ją rozwinąć o 1-2 akapity.
- Cenna byłaby np. anegdota, otwierająca tekst
- Dopisanie miejsca wykonania zdjęcia i życia bohaterów, pozwoliłby rozwinąć historię; np. mieszkali w Zebrzydowicach (miejscowości ważnej ze względu na... węzeł komunikacyjny- dworzec kolejowy; miejscowości gdzie lada moment nastał państwowa granica).
- Data zdjęcia pozwala na rozwinięcie wielu wątków historycznych. Można spokojnie dopisać 1 albo 2 akapity o kłopotach rodziny; Dokładnie 2 miesiące po ślubie młodej pary w lipcu 1920 roku ich Małą Ojczyznę, w tym okoliczne miejscowości przecięła nowa polsko-czechosłowacka granica, co wywołało w życiu rodziny liczne kłopoty i perturbacje... jakie problemy? np problemy z dotarciem do pracy na kopalni, szykany ze strony urzędników czeskich; pozostanie części gospodarstwa lub bliskiej rodziny w Czechosłowacji; problem z odwiedzinami itp.;
- Ponadto osobny akapit można by dodać o losach ich dzieci, np. córki;
- Osobny akapit o dramacie rodziny w czasach historycznych przełomów: II wojny światowej (ew. o służbie na I wojnie; echach wojny czechosłowacko-polskiej)
Niedużo trzeba, by wyszła z tego naprawdę genialna historia...
Przykład 3: Zdjęcie lokalnego bohatera - A. S.
Na zdjęciu widać miło wyglądającego pana. Kto to jest i czym się zasłużył, że został zapamiętany na Śląsku Cieszyńskim?
Jest to ks. Franiszek Michejda, który urodził się w 1848 roku. Był księdzem ewangelicko – augsburskim i już od najmłodszych lat był działaczem narodowym. Uczył się w gimnazjum ewangelickim w Cieszynie, gdzie był współzałożycielem tajnego stowarzyszenia zrzeszającego młodzież o nazwie „Wzajemność”, które miało na celu kształcenie się w nauce języka polskiego i czytanie polskiej literatury.
Jako dorosły brał czynny udział w pokazywaniu przejawów polskiego życia na Śląsku Cieszyńskim. Był prezesem rady nadzorczej Towarzystwa Oszczędności i Zaliczek i to właśnie on doprowadził do budowy Domu Narodowego przy rynku. Oprócz tego brał udział w pracach Czytelni Ludowej i Towarzystwa Rolniczego. Był inicjatorem, sekretarzem i prezesem Towarzystwa Ewangelickiego Oświaty Ludowej, które powstało w 1881 roku. Towarzystwo między innymi wydawało polskie książki religijne, co miało na celu krzewienie polskiej oświaty ewangelickiej. Jako prezes tego Towarzystwa przyczynił się również do założenia polskiego alumnatu dla dziewcząt w 1918 roku. Od początku istnienia Macierzy Szkolnej dla Księstwa Cieszyńskiego, czyli od 1885 roku, należał do jej zarządu i uczestniczył w staraniach o utworzenie polskiego gimnazjum w Cieszynie.
W 1884 roku został współzałożycielem ugrupowania narodowego o nazwie Polityczne Towarzystwo Ludowe. Brał udział w pracach Ligi Polskiej oraz Stronnictwa Demokratyczno – Narodowego. Utrzymywał również kontakt z działaczami narodowymi innych ziem polskich pod zaborami, brał udział w deputacji do Wiednia w sprawie równouprawnienia polskiego społeczeństwa na Śląsku Cieszyńskim. Ruch narodowy jego i jego braci na Śląsku Cieszyńskim nosił nazwę „Michejdowskiego”
Po zakończeniu pierwszej wojny światowej rozpoczął działania mające na celu połączenie kościoła ewangelickiego na Śląsku z kościołem ewangelickim w odradzającej się Polsce. Ponadto walczył o pozostawienie całego Śląska Cieszyńskiego przy Polsce, gdy jednak zapadła decyzja o podziale Śląska Cieszyńskiego między Polskę a Czechosłowację podupadł na zdrowiu. Zmarł w 1921 roku, a na jego pogrzeb przyjechało tysiące Polaków z obu części Śląska Cieszyńskiego, co stało się wielką manifestacją narodową.
Uwagi i wskazówki do pracy:
- W obecnej formie praca na dostateczny, gdyż praca mocno odtwórcza, bazująca na materiale internetowym, mocno "inspirowana" tekstem: https://cieszynska.luteranie.pl/100-rocznica-smierci-ks-franciszka-michejdy/
- nie wykorzystano potencjału narracyjnego zawartego w słowach: "Decyzja [z lipca 1920 r.]o podziale Śląska Cieszyńskiego pomiędzy Polskę i Czechosłowację sprawiła, że podupadł na zdrowiu. Zmarł 12 lutego 1921 roku w Nawsiu, które zostało po stronie czechosłowackiej i tam został pochowany. Jego pogrzeb zgromadził tysiące Polaków z obu części Śląska Cieszyńskiego i stał się wielką manifestacją narodową." Gdyż zdjęcie wykonano najpewniej ok. 1920 roku, a więc na krótki czas przed śmiercią; widać na nim człowieka mocno doświadczonego przez życie; którego życie zatrzęso się w posadach w 1920 roku, a cała jego publiczna dzialalność została postawiona pod znakiem zapytania.
Przykład 4: Zdjęcie pradziadka przy pracy - KC
Uwagi i wskazówki do pracy:
- W obecnej formie praca na dobry,
- wymaga rozwnięcia, m.in. o 1-2 akapity szczegółów biograficznych, informacji o rodzinie
- styl mógłby być bardziej reporterski
https://histmag.org/Album-rodzinny-historia-zapisana-obrazem-1776
https://blog.myheritage.pl/2013/08/nostalgia-stare-fotografie-rodzinne/
https://pl.aleteia.org/2019/05/10/za-tymi-zdjeciami-kryja-sie-wyjatkowe-historie-znacie-je/
https://patronite.pl/khjz
https://dzieje.pl/dziedzictwo-kulturowe/archiwistka-uwazajmy-na-rodzinne-zdjecia-i-dokumenty-podczas-swiat
Apel na koniec:
Opisujmy stare zdjęcia!
"Wiele zdjęć skrywanych w domowych archiwach jest jednak anonimowa... Osoby, które znały postacie na nich uwiecznione umierają. - Niestety niektóre fotografie, które zostały do nas dostarczone, nie są opisane. Wnukowie i prawnukowie, którzy dziś są ich posiadaczami nie zawsze wiedzą, kto się na nich znajduje. Zachęcam więc do opisywania zdjęć, nawet tych współczesnych. Miejscowość, data i krótki opis na ich odwrocie będzie ułatwieniem dla przyszłych pokoleń" Marcin Moeglich.
inne sprawy:
https://blog.myheritage.pl/2021/02/nowosc-dodaj-animacje-do-twarzy-na-zdjeciach/
Esej historyczny: https://pol.mainstreetartisans.com/4022607-how-to-write-an-essay-on-history-a-sample-outline-of-the-essay-on-the-history-topics
inne warianty zadania
Krótka historia jednego zdjęcia / Historie zastygłe w obrazach - zadanie
Zadanie powinny wykonać osoby, które:
a) nie dostarczyły jednej z dwóch poprzednich prac (1. Wikibohaterowie; 2. Popularyzacja: Cieszyńska droga do Polski 1840-1920); Termin: ...
b) chcą uzyskać dodatkową, dobrą ocenę przed zakończeniem semestru.
3) Fanowska (to najłatwiejsza tematyka, więc musisz się postarać, by dostać np. szóstkę)
Jesteś fanem np. gwiazdy pop/piłki nożnej/kultury wysokiej itd. Na przykładzie konkretnego zdjęcia spróbuj skonstruować ciekawą narrację ukazującą, np.: 1) nieznane oblicze znanych postaci; 2. zdarzenia ważne z historycznego czy też społecznego punktu widzenia; itp.