Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Rzym ciekawostki 2

 







10. Wybierz jeden z filmów i wynotuj z niego 5 najciekawszych informacji: 
a) 10 brutalnych faktów o Rzymianach [TOPOWA DYCHA] https://youtu.be/sLc7EkUMdNQ?t=19
b) 10 faktów o starożytnym Rzymie 2 [TOPOWA DYCHA]: https://youtu.be/Y2-6d1ktL3U
c) 10 faktów o starożytnych rzymianach [TOPOWA DYCHA] https://youtu.be/uXsnCQWR0_g?t=4

Zacznij od wskazania, który film wybrałeś:
A lub B/C: treść odpowiedzi

(jeśli odpowiedzi będą "małociekawe" lub kopiowane od kolegów, to liczba punktów, a zatem ocena będzie mniejsza/niższa)
1. Nauczyciele bili dzieci pięścią gdy nie było pod ręki rózgi w zamian za niegrzeczne zachowanie 2. Kara ukrzyżowania była stosowana również przez Greków i Persów 3. Żaden z zamachowców na Juliusza Cezara nie zmarł śmiercią naturalną 4. Kaligula mianował senatorem swojego ulubionego konia i karmił ciałami przestępców zwierzęta 5. Neron zamordował swoją pierwszą żonę, a jej głowę wysłał swojej kochance
1 odpowiedź
Punkty
/ 5 pkt
Wymaga sprawdzenia
1.barber był nazywano tonsorami 2.Etruskowie byli dobrze zaznajomieni z chirurgią 3.Rzymianie opanowali technikę leczenia ropniaka opłucnej 4. uchwalenie prawa które pozwalało w ciągu dnia na wjazd do rzymu tylko pojazdom budowy 5.Ciągłość rodziny w Rzymie była stawiana na pierwszym miejscu, szybki rozwód nie był wtedy mile widziany
1 odpowiedź
Punkty
/ 5 pkt
Wymaga sprawdzenia
10. Wybrałam A) ;) - Uwagi dla dzieci nie były zapisywane, uczniowie byli karani rózgą lub pięściami. - Aby nie przystępować do obowiązkowej służby wojskowej wielu ludzi odcinało sobie kciuki (nie dadzą rady utrzymać miecza - kara śmierci za brak służby w wojsku). - Ukrzyżowanie, czyli jedna z najbardziej bolesnych śmierci, na drewnianym krzyżu (poprzez uduszenie i utratę krwi. - Kaligula, człowiek, który mianował swojego ulubionego konia senatorem. - Neron, czyli człowiek, który prześladował chrześcijan, wieszał ich na krzyżach, zamordował własną matkę, kochankę i żonę.
1 odpowiedź
Punkty
/ 5 pkt
Wymaga sprawdzenia
A 1. Nauczyciele byli dzieci w szkole 2.Juliusz Cezar został pchnięty 23 razy nożem podczas zamachu na nim który wykonał Brutus 3.Ciało Juliusza Cezara przeleżało prawie 3h na podłodze w senacie zanim ktoś je znalazł. 4.Wielu młodych Rzymian z podbitych krajów odcinało sobie kciuki żeby nie musieć odbywać obowiązkowej służby wojskowej. 5.Kaligula mianował swego konia senatorem
1 odpowiedź
Punkty
/ 5 pkt
Wymaga sprawdzenia
A) - w szkole rzymskiej, jako "uwaga" bito dzieci rózgą, albo ręką - Juliusz Cezar został zabity przez grupę spiskowców. W jaki sposób? Pchnięto go nożem 23 razy. Jego ciało od czasu zgonu przeleżało 3 godziny na podłodze senatu. - Wielu ludzi z podbitych krajów nie chciało służyć w Rzymskiej armii i by uniknąć służby wojskowej odcinało sobie kciuki - Kaligula, aka szalony cesarz, mianował senatorem swojego konia - Kaligula karmił swoje zwierzęta ciałami przestępców, by oszczędzić na paszy
1 odpowiedź
Punkty
/ 5 pkt
Wymaga sprawdzenia
A) 1. Brutus popełnił samobójstwo a nikt z zamachowców na Cezara nie zginął śmiercią naturalną. 2. Mianowanie konia na senatora 3. Walki statkami na arenie 4. Stawianie skazańców koło rozwścieczonych os i smarowanie ich miodem 5. 6tys. ukrzyżowanych jeńców wzdłuż drogi.
1 odpowiedź
Punkty
/ 5 pkt
Wymaga sprawdzenia
A: 1) bicie dzieci w szkołach 2) krzyżowanie 3)ludobójstwa 4)walki gladiatorów 5)egzekucja- zażądlenie przez owady
1 odpowiedź
Punkty
/ 5 pkt
Wymaga sprawdzenia
A: Po nieudanym buncie ukrzyżowano 6000 osób 2. Juliusza Cezara pchnięto nożem aż 23 razy 3. Kaligula mianował senatorem swojego konia 4. konie karmiono ciałami przestępców aby zaoszczędzić na paszy 5. Jedną z kar śmierci było "zażądlenie" przez osy
1 odpowiedź
Punkty
/ 5 pkt
Wymaga sprawdzenia
A: stosowano kary cielesne w szkołach, zadźgane martwe ciało juliusza cezara przeleżało 3 godziny na podłodze senatu zanim ktoś się nim zajął, a żaden z wykonawców zamachu nie zmarł z przyczyn naturalnych, Caligula mianował senatorem swojego ulubionego konia, organizowano pokazy gladiatorskie bitew morskich na arenie ktorą napełniano wodą, w toaletach pubnlicznych zamiast papieru uzywano gąbki którą tylko przepłukiwano
1 odpowiedź
Punkty
/ 5 pkt
Wymaga sprawdzenia
B 1. Ułożenie uliczek i alei Rzymu stanowiły wielką splątaną siatkę, co prawdopodobnie sprzyjało pożarowi podczas panowania Nerona, o którym wspomniałam wcześniej. 2. Status społeczny Rzymian opierał się na opinii innych, a że byli bardzo przywiązani do tradycji, bardzo nie podobało im się jak ktoś wprowadzał coś nowego. 3. Etruskowie wprowadzili do Rzymu wróżbiarstwo i składanie ofiar. Najciekawsze było czytanie wróżb z wątroby składanej w ofierze bogom. Dzięki niej odczytywali dobre lub złe sygnały. 4. Małżeństwo mogło zostać wykonane tylko, jeżeli zakochani dostali błogosławieństwo obu rodzin. Po ślubie, żona albo stawała się własnością męża, ale pozostawała w panowaniu ojca. 5. Codziennością Rzymian było układanie włosów i brody. Ci bardziej zamożni mieli swojego własnego tonsora (barbera), a ci biedniejsi chodzili do publicznych tonsorów w mieście.
1 odpowiedź
Punkty
/ 5 pkt
Wymaga sprawdzenia
B za czasów cesarza Augusta nadeszły wielkie kłopoty finansowe, bo przeważała defensywa zamiast ataku(najlepszą obroną jest atak), rzymskie małżenstwa można podzielić na kummanu i sinemanu(kobieta należała albo mężowi albo ojcowi), rozwój medycyny dzięki otrzymaniu świątyni patrona medycyny (leczenie ropniaka opłucnego i rozumienie jego powstawania)
1 odpowiedź
Punkty
/ 5 pkt
Wymaga sprawdzenia
B: -przez wielki rcuh na uliczach Rzymu uchwalono prawo które zabraniało jakim kolwiek pojazdom poruszać się po ulicach poza pojazdami budowlanym, -Rzymianie cenili wszystko co pochodziło od ich przodków a do wszystkiego co nowe podchodzili nieufnie. -im wyżej rodzina rodzina znajdowała się w społeczeństwie tym lepiej musiała się prezentować. -By doszlo do małżeństwa musiało dojść do błogosławieństwa obu rodzin. -Mąż mógł rozwieźć się z żoną lecz żona nie mogła rozwieźć się z mężem.
1 odpowiedź
Punkty
/ 5 pkt
Wymaga sprawdzenia
B: 1)Rzymianie codziennie chodzili do łaźni, tam można było wyczyścić ciała i była dostępna nawet dla nabiedniejszych warstw społecznych, było prawie 1000 łaźni. 2)Rzymianie odnosili wiele zwycięstw, ale ostatecznie przegrali, ponieważ rolnicy nie byli w stanie zaopatrywać tylu ludzi i zaczęli przenosić się do miast. 3)System wartości rzymian opierała się na wielobóstwie i statusie społecznym, cenili tradycje, a do tego co nowe podchodzili nieufnie. 4)Greckie osiągnięcia medycyny zaczęły wchodzić do Rzymu, np. zaczęli leczyc ropniaka opłucnej. 5)Ułożenie włosów i przystrzyżenie brody były codziennym rytułałem rzymskich mężczyzn, niektórzy rzymianie mogli mieć w domu prywatnego tonsora, czyli fryzjera.
1 odpowiedź
Punkty
/ 5 pkt
Wymaga sprawdzenia
C) -niektórzy Rzymianie mieli nawet 20 tysięcy niewolników, -purpurowy kolor szat był dozwolony jedynie dla cesarza i generałów, którzy odnieśli zwycięstwo; gdyby ktoś inny je nosił, mógłby być skazany na karę śmierci, -Rzymianie wybudowali więcej kilometrów dróg, niż ma Amerykański system autostrad, -Rzymianie uważali, że picie krwi gladiatorów leczy niepłodność, -w każdym miejscu, gdzie łączyły się 3 drogi, były umieszczane biuletyny informacyjne
1 odpowiedź
Punkty
/ 5 pkt
Wymaga sprawdzenia
C: -Picie wina przez kobiety było zakazane -Cesarz/Imperator mógł posiadać nawet 20tys niewolników -Fosa obok wału Hadriana została zasypana po zaledwie roku. -Rzymianie mieli w sumie więcej dróg niż dzisiejsza Ameryka -Rzymianie wymyślili cesarskie cięcie
1 odpowiedź
Punkty
/ 5 pkt
Wymaga sprawdzenia
C: -W roku 100 niewolnicy stanowili niemal 40% populacji Rzymu, -Cesarz mógł mieć nawet 20 tys. niewolników, -Kolor purpury zarezerwowany był dla cesarza i odnoszących zwycięstwa ,,generałów", -Leworęczność w Rzymie postrzegana była jako wada, -Rzymianie wybudowali ok. 87 tys. km. dróg
1 odpowiedź
Punkty
/ 5 pkt
Wymaga sprawdzenia
Rzymianie słynęli z masowego krzyżowania swoich wrogów. Żaden z zabójców cezara nie umarł śmiercią naturalną. Każdy mężczyzna i obywatel imperium miał obowiązek służenia w wojsku w przeciwnym razie zabijano ich. Na arenach prowadzono również wojny morskie. Rzymianie byli w stanie dokonywać egzekucji za pomocą os.
1 odpowiedź
Punkty
/ 5 pkt
Wymaga sprawdzenia
a) - Podczas krzyżowania gwoździe prawdopodobnie wbijano w nadgarstek, a ręce wspierano linami, - Juliusz Cezar był dźgnięty nożem 23 razy, a jego ciało leżało prawie 3h na podłodze w senacie - Ludzie z podbitych państw często odcinali sobie kciuki by nie musieć służyć w armii Rzymskiej- Kalibula rządził Rzymem, ogłosił swojego ulubionego konia jednym z senatorów -Jedną z form egzekucji było za żądlenie na śmierć, smarowani skazańca miodem i ustawiano obok wściekłych owadów
1 odpowiedź
Punkty
/ 5 pkt
Wymaga sprawdzenia
a) 1. W rzymskich szkołach powszechnie stosowano kary cielesne 2. Po zdobyciu Kartaginy, ziemię posypano solą aby nic na niej nie wyrosło. 3. Obowiązkowa służba wojskowa, przed którą uciekano ucinając sobie kciuk. 4. Kaligula mianował senatorem swojego ulubionego konia. 5. Neron zamordował swoją żonę po czym wysłał jej głowę swojej kochance.
1 odpowiedź
Punkty
/ 5 pkt
Wymaga sprawdzenia
a) w szkole zamiast uwag dzieci się biło, obowiązkowa służba wojskowa , kartagina została zrównana z ziemią i podobo posypano tą ziemię solą aby nic tam nie wyrosło, Kaligula mianował swojego konia jako jego senatorem, wzdłuż drogi Apijskiej ukrzyżowano 6000 jeńców
1 odpowiedź
Punkty
/ 5 pkt
Wymaga sprawdzenia
b . 1fryzury starożytnego Rzymu- bogaci mogli sobie pozwolić na barbera w domu natomiast normalni ludzie zadowalali się prostymi strzyżeniami. jedynie neron nosił fryzury niecodzienne. 2 małżeństwa w starożytnym Rzymie mogły się odbywać w trybie kummanu czyli kobieta pod kontrolą męża lub sinemanu czyli pod kontrolą ojca. 3 budowano publiczne łaźnie gdzie ludzie nawet najniższej grupy społecznej mogli wyczyścić swoje spocone ciało. 4 podział społeczeństwa na wolnych obywateli Rzymu lub innych państw i niewolników. im wyżej ktoś stał w hierarchii tym lepiej musiał się prezentować i skandale nie uchodziły im na sucho. 5 etruskowie wnieśli do Rzymu wróżbiarstwo np z wątroby
1 odpowiedź
Punkty
/ 5 pkt
Wymaga sprawdzenia
c) To dzięki Rzymianom, mamy takie rzeczy jak leki przeciwbólowe oraz cesarskie cięcie dodatkowo trzymali się oni bardzo higieny w medycynie, - Męzowie na powitanie pod koniec dnia zawsze całowali żonę w usta żeby wyczuć czy ta nie imprezowała poprzez smak wina, -na skrzyżowaniu trzech dróg zawsze były umieszczane biuletyny informacyjne które nazwyano Trivią, - gdy Rzymianie chcieli zbudowac latarnię morską na Tybrze nie mieli jak zroibć dla niej podstawy więc zatopili statek pełen soczewicy który stanowił tą podstawę, - Po jednej stronie muru Hadriana miała być fosa, która została wykopana lecz później zasypana co zmarnowało wiele czasu i ludzkiej pracy
1 odpowiedź
Punkty
/ 5 pkt
Wymaga sprawdzenia
wybrałem A: - w szkołach zamiast uwag dzieci bito rózgą, walki gladiatorów czyli pojedynki 1vs1 lub z dzikimi zwierzętami, krzyżowanie ludzi, neron zamordował swoją pierwsza żonę a głowe wysłał kochance potem zabił kochanke i matkę, egzekucje-zażądlenie na śmieć przez owady
1 odpowiedź
Punkty
/ 5 pkt
Wymaga sprawdzenia
Nie podano odpowiedzi.
1 odpowiedź
0
/ 5 pkt
Ocenione automatycznie

Popular posts from this blog

Klasa 5

Sprawdzian I: 490 p.n.e.- bitwa pod Maratonem, I wojna Greków z Persami 753 p.n.e. - legendarne założenie Rzymu 44 p.n.e. - śmierć Juliusza Cezara 1 rok n.e. - narodziny Jezusa Tabela: A (wersja podstawowa, na Bdb);  B (wersja rozszerzona o wyjaśnienia) Powyżej dwie tabele. Wykazy zawierają skrót wymaganych informacji.  Zastrzeżenie:  Kolorem czerwonym  oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny  bardzo dobrej Kolorem zielonym  oznaczono elementy, których opanowanie zaleca się na ocenę c elującą Elementy fioletowe i żółte  - wiedza prawie zupełnie zbędna i elementy dyskusyjne :) Sprawdzian nr I:  Zadanie I: Tabelka, luki Na podstawie powyższych tabel uzupełnij luki - tj.  ok. 10 najważniejszych postaci/ dat/ wydarzeń z historii (tematy 1.1-1.4; 2.1-2.2; 2.5; 3.2), wg powyższego schematu. Zadanie II: Uszereguj wydarzenia:  uluż w odpowiedniej kolejności wydarzenia (np. na osi czasu) od najstarszego do tego, które będzie najpóźniej Pierwszy człowiek w Europi

Pierwsza wojna światowa

Co będzie na sprawdzianie, etc.? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych, np: Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po której stronie konfliktu walczyły? Wybierz 1 z 2 zaproponowanych zagadnień (łącznie jest 7 zagadnień- zob. podwykaz) i opisz w ok. 8 minipunktach (każdy punkt, to przynajmniej 3 fakty; ktoś, coś, gdzieś itp) Wspaniałe stulecie? U progu I wojny, miniwątki które można poruszyć: Europa, Austria i Cieszyn przeł. XIX i XX w. sytuacja gospodarcza, społelczna i geopolityczna Bałkany Panujący np. FJI - sielankowy portret rozwój przemysłu, szkolnictwa, przykłady Rywalizacja narodowa w różnych częściach Europy Austria 12 Narodów - jakich, kto prześladuje a kto prześladowany? Cieszyn sielankowy z piosenki Nohavicy Tesinska, tzn.? Konflikt polsko-niemiecki na Śl. Ciesz. -  Krwawa niedziela w Cieszynie itp. dyskryminacja Polaków Szkoły  Rota - genez

Klasa 4

Podstawa programowa (2024), cz. I: "KLASA IV I. Elementy historii rodzinnej i regionalnej.  Uczeń: 1) zbiera informacje na temat historii swojej rodziny, gromadzi pamiątki rodzinne i opowiada o nich; 2) poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje. II. Najważniejsze elementy polskiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń: 1) zna symbole narodowe (barwy, godło, hymn państwowy), najważniejsze święta narodowe i państwowe, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie; 2) wiąże najważniejsze zabytki i symbole kultury polskiej z właściwymi regionami. III. Refleksja nad historią jako nauką. Uczeń: 1) wyjaśnia, na czym polega praca historyka; 2) wskazuje sposoby mierzenia czasu w historii i posługuje się pojęciami chronologicznymi; 3) rozpoznaje rodzaje źródeł historycznych; 4) odróżnia historię od dziejów legendarnych (....)". Punkt III. Rozwinięcie - Refleksja nad historią jako nauką: 1) Na czym p