Zadanie filmowe dla osób mniej aktywnych (które muszą się wykazać) lub ochotników, chcących poprawić swoją sytuację w dzienniku.
Spróbujmy zmierzyć się z klasyką kina historycznego...
Na czym polega praca? Wybierz film z listy: https://koperlo.blogspot.com/2021/12/wielkie-historie-na-duzym-ekranie.html i odnieś się do niego zgodnie ze wskazówkami/poleceniami.
Wskazówki ogólne:
- Wybierz film z listy: https://koperlo.blogspot.com/2021/12/wielkie-historie-na-duzym-ekranie.html
- W czasie seansu wynotuj sobie w notatniku (np. na kartce/w telefonie) swoje subiektywne uwagi dotyczące filmu (ok. 6 uwag; tj. jedna na 15-20 minut), np.
- "Wow! Epicka scena bitewna" (10:20);
- "Ale mu przygadał! Dialog wspaniały/bez sensu" (m: 16-20);
- te proste komentarze mogą ci się później przydać. Możesz zapisać minuty, by ew. wrócić do najważniejszej sceny ponownie.
- Swoje komentarze - nawet te "rubaszne" - załącz do pracy - Te notatki są ważne także dlatego, że są widomym śladem zaangażowania w odbiór produkcji :).
- Po projekcji:
- a) zanotuj na gorąco, kilka myśli, np: najważniejsze Twoim zdaniem dobre i złe strony filmu);
- b) oprócz tego odnieś się w 2-3 zdaniach do każdego z punktów:
- Jaka scena wywarła na Tobie największe wrażenie? Dlaczego?
- Jaka postać/wątek został sportretowany w filmie Twoim zdaniem najlepiej?
- Największy plus/minus filmu? (np.: scenografia/ gra aktorska: bohaterowie pierwszoplanowi/ drugoplanowi/ wierność realiom epoki, przystępny odbiór etc.)
Zastanów się czy jesteś w stanie samodzielnie oszacować kiedy dzieje się akcja (jaka to epoka, wiek lub rok)?
Czy w filmie czuć ducha epoki? Czy zwróciłeś uwagę na jakąś scenę, która odzwierciedlałaby specyficzną mentalność ludzi tego czasu (poprzez
zachowania, światopogląd, wiarę, etc. różny od naszego
).
- Co ciekawego o przeszłości dowiedziałem się z filmu (1-2 wątki)
II. Zrób krótki research (zależnie od ilości czasu i ambicji: poprzestań na punkcie a, b lub c)
Jakie
historyczne
wydarzenia lub
postacie historyczne pojawiły się na ekranie? Podaj 3 nazwiska/wydarzenia/daty- Co na ich temat mówi Encyklopedia PWN (ew. Wikipedia jeśli brak hasła). Streść w 2-3 zdaniach, uzupełniając opowieść o nich o coś, czego NIE dowiedziałeś się z filmu.
- Czy film znacznie odbiega od wydarzeń historycznych, bądź wyobrażeń na ich temat?
- wyszukaj w internecie, jakie były reakcje na film różnych środowisk zaangażowanych emocjonalnie w wydarzenia historyczne, które opisuje, to jest:
- a) np. w przypadku "Pasji" itp. księży/kościoła katolickiego; środowisk żydowskich
- b) np. w przypadku filmu wojennego znawców i widzów z róznych krajów zaangażownych w konflikt, np. polskich i niemieckich w przypadku filmu o niemieckiej okupacji, czy amerykańskich i japońskich w przypadku filmu o bombie atomowej zrzuconej na Japonię etc.
- Jak film przyjęli znawcy i fani historii? Jakie są ich zarzuty/pochwały; w tym celu znajdź:
- w Internecie krytyczną analizę filmu, pod kątem wierności wydarzeniom historycznym (wpisz frazy: tyt. filmu i np. historic rewiew lub historically Accurate). Podaj link i 2 ciekawostki z niego, np. https://screenrant.com/ridley-scott-gladiator-movie-historical-accuracy-guide/
- na YT recenzję, która omawiałaby "historyczne" błędy/ niedopracowania / uproszczenia (podaj link i 2 ciekawostki z niego)
- na YT film popularnonaukowy, który traktuje o wydarzeniach historycznych przedstawionych w filmie (podaj link i 2 ciekawostki z niego): wpisując odpowiednie nazwiska poszukaj np. na kanałach: Kings and Generals (https://youtu.be/cLtDWIsOs1E), Epic History TV, etc.
informacje nieaktualne:
c) (Dla osób najambitniejszych, ubiegających się o szóstkę)
- na bazie powyższych notatek (koniecznie załącz je: szczególnie
- połącz wszystkie elementy MINIrecenzję (1-2 strony A4), którą mógłbyś np. udostępnić na Facebooku. Dla uczciwości i rzetelności podaj na końcu bibliografię materiałów, filmów.
III. Przed odesłaniem pracy:
a) podpisz plik (nazwa pliku i opis w nagłówku pracy), wg wzoru: 3zGrajewski-Gladiator
b) prześlij w formacie .doc; docx. (ew. w formie plików zdjęciowych, z zachowaniem nazwy j.w.)
Praca nie musi być obszerna (1-2 strony A4), ale zrobiona z "sercem" (plagiat, etc. jest niedopuszczalny).
Praca musi być wykonana nie później niż na 3 tygodnie przed wystawieniem ocen.
W przypadku niewykonania zadania w terminie, przez osoby, które zostały do tego "nominowane" (z powodu braku oceny z aktywności lub innych zaległości - zostały wskazane przez nauczyciela) - konieczność jego wykonania "przechodzi na następny semestr" i wtedy zostanie ocenione (drugim terminie: praca będzie oceniana surowiej).