Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Zadanie filmowe - Spotkanie z wielką historią na dużym ekranie

Zadanie filmowe dla osób mniej aktywnych (które muszą się wykazać) lub ochotników, chcących poprawić swoją sytuację w dzienniku.

Przed Wami ciekawe wyzwanie... bo chyba każdy z nas uwielbia wielkie produkcje spod znaku wytwórni Hollywood, czy np. Netflixa! 

Spróbujmy zmierzyć się z klasyką kina historycznego...

Na czym polega praca? Wybierz film z listy: https://koperlo.blogspot.com/2021/12/wielkie-historie-na-duzym-ekranie.html i odnieś się do niego zgodnie ze wskazówkami/poleceniami. 

Wskazówki ogólne:

  1. Wybierz film z listy: https://koperlo.blogspot.com/2021/12/wielkie-historie-na-duzym-ekranie.html 
  2. W czasie seansu wynotuj sobie w notatniku (np. na kartce/w telefonie) swoje subiektywne uwagi dotyczące filmu (ok. 6 uwag; tj. jedna na 15-20 minut), np. 
    • "Wow! Epicka scena bitewna" (10:20); 
    • "Ale mu przygadał! Dialog wspaniały/bez sensu" (m: 16-20); 
    • te proste komentarze mogą ci się później przydać. Możesz zapisać minuty, by ew. wrócić do najważniejszej sceny ponownie. 
    • Swoje komentarze - nawet te "rubaszne" - załącz do pracy - Te notatki są ważne także dlatego, że są widomym śladem zaangażowania w odbiór produkcji :). 
  3. Po projekcji: 
    • a) zanotuj na gorąco, kilka myśli, np: najważniejsze Twoim zdaniem dobre i złe strony filmu); 
    • b) oprócz tego odnieś się w 2-3 zdaniach do każdego z punktów:
    1. Jaka scena wywarła na Tobie największe wrażenie? Dlaczego?
    2. Jaka postać/wątek został sportretowany w filmie Twoim zdaniem najlepiej?
    3. Największy plus/minus filmu? (np.: scenografia/ gra aktorska: bohaterowie pierwszoplanowi/ drugoplanowi/ wierność realiom epoki, przystępny odbiór etc.)
    4. Zastanów się czy jesteś w stanie samodzielnie oszacować kiedy dzieje się akcja (jaka to epoka, wiek lub rok)?

      Czy w filmie czuć ducha epoki? Czy zwróciłeś uwagę na jakąś scenę, która odzwierciedlałaby specyficzną mentalność ludzi tego czasu (poprzez 

      zachowania, światopogląd, wiarę, etc. różny od naszego

      ). 

       

    5. Co ciekawego o przeszłości dowiedziałem się z filmu (1-2 wątki)
4. Oceń produkcję w skali od 1 do 10. 
II. Zrób krótki research (zależnie od ilości czasu i ambicji: poprzestań na punkcie a, b lub c)
a) (podstawa - praca na zaliczenie lub piątkę)
  • Jakie 

    historyczne 

    wydarzenia lub 

    postacie historyczne pojawiły się na ekranie? Podaj 3 nazwiska/wydarzenia/daty
  • Co na ich temat mówi Encyklopedia PWN (ew. Wikipedia jeśli brak hasła). Streść w 2-3 zdaniach, uzupełniając opowieść o nich o coś, czego NIE dowiedziałeś się z filmu.
b) (Dla osób ambitniejszych: ubiegających się +piątkę) Jak krytycy przyjęli film? Dowiedz się:
  • Czy film znacznie odbiega od wydarzeń historycznych, bądź wyobrażeń na ich temat?
    • wyszukaj w internecie, jakie były reakcje na film różnych środowisk zaangażowanych emocjonalnie w wydarzenia historyczne, które opisuje, to jest:
    • a) np. w przypadku "Pasji" itp. księży/kościoła katolickiego; środowisk żydowskich
    • b) np. w przypadku filmu wojennego znawców i widzów z róznych krajów zaangażownych w konflikt, np. polskich i niemieckich w przypadku filmu o niemieckiej okupacji, czy amerykańskich i japońskich w przypadku filmu o bombie atomowej zrzuconej na Japonię etc.
  • Jak film przyjęli znawcy i fani historii? Jakie są ich zarzuty/pochwały; w tym celu znajdź: 

    • w Internecie krytyczną analizę filmu, pod kątem wierności wydarzeniom historycznym (wpisz frazy: tyt. filmu i np. historic rewiew lub historically Accurate). Podaj link i 2 ciekawostki z niego, np. https://screenrant.com/ridley-scott-gladiator-movie-historical-accuracy-guide/
    • na YT recenzję, która omawiałaby "historyczne" błędy/ niedopracowania / uproszczenia (podaj link i 2 ciekawostki z niego)
    • na YT film popularnonaukowy, który traktuje o wydarzeniach historycznych przedstawionych w filmie (podaj link i 2 ciekawostki z niego): wpisując odpowiednie nazwiska poszukaj np. na kanałach: Kings and Generals (https://youtu.be/cLtDWIsOs1E), 
    • Epic History TV,  etc.



informacje nieaktualne: 

c) (Dla osób najambitniejszych, ubiegających się o szóstkę)

    • na bazie powyższych notatek (koniecznie załącz je: szczególnie 
    • połącz wszystkie elementy MINIrecenzję (1-2 strony A4), którą mógłbyś np. udostępnić na Facebooku. Dla uczciwości i rzetelności podaj na końcu bibliografię materiałów, filmów.

III. Przed odesłaniem pracy:

a) podpisz plik (nazwa pliku i opis w nagłówku pracy), wg wzoru: 3zGrajewski-Gladiator

b) prześlij w formacie .doc; docx. (ew. w formie plików zdjęciowych, z zachowaniem nazwy j.w.)


Praca nie musi być obszerna (1-2 strony A4), ale zrobiona z "sercem" (plagiat, etc. jest niedopuszczalny).


Praca musi być wykonana nie później niż na 3 tygodnie przed wystawieniem ocen.

W przypadku niewykonania zadania w terminie, przez osoby, które zostały do tego "nominowane" (z powodu braku oceny z aktywności lub innych zaległości - zostały wskazane przez nauczyciela) - konieczność jego wykonania "przechodzi na następny semestr" i wtedy zostanie ocenione (drugim terminie:  praca będzie oceniana surowiej).

Popular posts from this blog

Klasa 5

Sprawdzian I: 490 p.n.e.- bitwa pod Maratonem, I wojna Greków z Persami 753 p.n.e. - legendarne założenie Rzymu 44 p.n.e. - śmierć Juliusza Cezara 1 rok n.e. - narodziny Jezusa Tabela: A (wersja podstawowa, na Bdb);  B (wersja rozszerzona o wyjaśnienia) Powyżej dwie tabele. Wykazy zawierają skrót wymaganych informacji.  Zastrzeżenie:  Kolorem czerwonym  oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny  bardzo dobrej Kolorem zielonym  oznaczono elementy, których opanowanie zaleca się na ocenę c elującą Elementy fioletowe i żółte  - wiedza prawie zupełnie zbędna i elementy dyskusyjne :) Sprawdzian nr I:  Zadanie I: Tabelka, luki Na podstawie powyższych tabel uzupełnij luki - tj.  ok. 10 najważniejszych postaci/ dat/ wydarzeń z historii (tematy 1.1-1.4; 2.1-2.2; 2.5; 3.2), wg powyższego schematu. Zadanie II: Uszereguj wydarzenia:  uluż w odpowiedniej kolejności wydarzenia (np. na osi czasu) od najstarszego do tego, które będzie najpóźniej Pierwszy człowiek w Europi

Pierwsza wojna światowa

Co będzie na sprawdzianie, etc.? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych, np: Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po której stronie konfliktu walczyły? Wybierz 1 z 2 zaproponowanych zagadnień (łącznie jest 7 zagadnień- zob. podwykaz) i opisz w ok. 8 minipunktach (każdy punkt, to przynajmniej 3 fakty; ktoś, coś, gdzieś itp) Wspaniałe stulecie? U progu I wojny, miniwątki które można poruszyć: Europa, Austria i Cieszyn przeł. XIX i XX w. sytuacja gospodarcza, społelczna i geopolityczna Bałkany Panujący np. FJI - sielankowy portret rozwój przemysłu, szkolnictwa, przykłady Rywalizacja narodowa w różnych częściach Europy Austria 12 Narodów - jakich, kto prześladuje a kto prześladowany? Cieszyn sielankowy z piosenki Nohavicy Tesinska, tzn.? Konflikt polsko-niemiecki na Śl. Ciesz. -  Krwawa niedziela w Cieszynie itp. dyskryminacja Polaków Szkoły  Rota - genez

Klasa 4

Podstawa programowa (2024), cz. I: "KLASA IV I. Elementy historii rodzinnej i regionalnej.  Uczeń: 1) zbiera informacje na temat historii swojej rodziny, gromadzi pamiątki rodzinne i opowiada o nich; 2) poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje. II. Najważniejsze elementy polskiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń: 1) zna symbole narodowe (barwy, godło, hymn państwowy), najważniejsze święta narodowe i państwowe, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie; 2) wiąże najważniejsze zabytki i symbole kultury polskiej z właściwymi regionami. III. Refleksja nad historią jako nauką. Uczeń: 1) wyjaśnia, na czym polega praca historyka; 2) wskazuje sposoby mierzenia czasu w historii i posługuje się pojęciami chronologicznymi; 3) rozpoznaje rodzaje źródeł historycznych; 4) odróżnia historię od dziejów legendarnych (....)". Punkt III. Rozwinięcie - Refleksja nad historią jako nauką: 1) Na czym p