Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Zadanie filmowe - Spotkanie z wielką historią na dużym ekranie

Zadanie filmowe dla osób mniej aktywnych (które muszą się wykazać) lub ochotników, chcących poprawić swoją sytuację w dzienniku.

Przed Wami ciekawe wyzwanie... bo chyba każdy z nas uwielbia wielkie produkcje spod znaku wytwórni Hollywood, czy np. Netflixa! 

Spróbujmy zmierzyć się z klasyką kina historycznego...

Na czym polega praca? Wybierz film z listy: https://koperlo.blogspot.com/2021/12/wielkie-historie-na-duzym-ekranie.html i odnieś się do niego zgodnie ze wskazówkami/poleceniami. 

Wskazówki ogólne:

  1. Wybierz film z listy: https://koperlo.blogspot.com/2021/12/wielkie-historie-na-duzym-ekranie.html 
  2. W czasie seansu wynotuj sobie w notatniku (np. na kartce/w telefonie) swoje subiektywne uwagi dotyczące filmu (ok. 6 uwag; tj. jedna na 15-20 minut), np. 
    • "Wow! Epicka scena bitewna" (10:20); 
    • "Ale mu przygadał! Dialog wspaniały/bez sensu" (m: 16-20); 
    • te proste komentarze mogą ci się później przydać. Możesz zapisać minuty, by ew. wrócić do najważniejszej sceny ponownie. 
    • Swoje komentarze - nawet te "rubaszne" - załącz do pracy - Te notatki są ważne także dlatego, że są widomym śladem zaangażowania w odbiór produkcji :). 
  3. Po projekcji: 
    • a) zanotuj na gorąco, kilka myśli, np: najważniejsze Twoim zdaniem dobre i złe strony filmu); 
    • b) oprócz tego odnieś się w 2-3 zdaniach do każdego z punktów:
    1. Jaka scena wywarła na Tobie największe wrażenie? Dlaczego?
    2. Jaka postać/wątek został sportretowany w filmie Twoim zdaniem najlepiej?
    3. Największy plus/minus filmu? (np.: scenografia/ gra aktorska: bohaterowie pierwszoplanowi/ drugoplanowi/ wierność realiom epoki, przystępny odbiór etc.)
    4. Zastanów się czy jesteś w stanie samodzielnie oszacować kiedy dzieje się akcja (jaka to epoka, wiek lub rok)?

      Czy w filmie czuć ducha epoki? Czy zwróciłeś uwagę na jakąś scenę, która odzwierciedlałaby specyficzną mentalność ludzi tego czasu (poprzez 

      zachowania, światopogląd, wiarę, etc. różny od naszego

      ). 

       

    5. Co ciekawego o przeszłości dowiedziałem się z filmu (1-2 wątki)
4. Oceń produkcję w skali od 1 do 10. 
II. Zrób krótki research (zależnie od ilości czasu i ambicji: poprzestań na punkcie a, b lub c)
a) (podstawa - praca na zaliczenie lub piątkę)
  • Jakie 

    historyczne 

    wydarzenia lub 

    postacie historyczne pojawiły się na ekranie? Podaj 3 nazwiska/wydarzenia/daty
  • Co na ich temat mówi Encyklopedia PWN (ew. Wikipedia jeśli brak hasła). Streść w 2-3 zdaniach, uzupełniając opowieść o nich o coś, czego NIE dowiedziałeś się z filmu.
b) (Dla osób ambitniejszych: ubiegających się +piątkę) Jak krytycy przyjęli film? Dowiedz się:
  • Czy film znacznie odbiega od wydarzeń historycznych, bądź wyobrażeń na ich temat?
    • wyszukaj w internecie, jakie były reakcje na film różnych środowisk zaangażowanych emocjonalnie w wydarzenia historyczne, które opisuje, to jest:
    • a) np. w przypadku "Pasji" itp. księży/kościoła katolickiego; środowisk żydowskich
    • b) np. w przypadku filmu wojennego znawców i widzów z róznych krajów zaangażownych w konflikt, np. polskich i niemieckich w przypadku filmu o niemieckiej okupacji, czy amerykańskich i japońskich w przypadku filmu o bombie atomowej zrzuconej na Japonię etc.
  • Jak film przyjęli znawcy i fani historii? Jakie są ich zarzuty/pochwały; w tym celu znajdź: 

    • w Internecie krytyczną analizę filmu, pod kątem wierności wydarzeniom historycznym (wpisz frazy: tyt. filmu i np. historic rewiew lub historically Accurate). Podaj link i 2 ciekawostki z niego, np. https://screenrant.com/ridley-scott-gladiator-movie-historical-accuracy-guide/
    • na YT recenzję, która omawiałaby "historyczne" błędy/ niedopracowania / uproszczenia (podaj link i 2 ciekawostki z niego)
    • na YT film popularnonaukowy, który traktuje o wydarzeniach historycznych przedstawionych w filmie (podaj link i 2 ciekawostki z niego): wpisując odpowiednie nazwiska poszukaj np. na kanałach: Kings and Generals (https://youtu.be/cLtDWIsOs1E), 
    • Epic History TV,  etc.



informacje nieaktualne: 

c) (Dla osób najambitniejszych, ubiegających się o szóstkę)

    • na bazie powyższych notatek (koniecznie załącz je: szczególnie 
    • połącz wszystkie elementy MINIrecenzję (1-2 strony A4), którą mógłbyś np. udostępnić na Facebooku. Dla uczciwości i rzetelności podaj na końcu bibliografię materiałów, filmów.

III. Przed odesłaniem pracy:

a) podpisz plik (nazwa pliku i opis w nagłówku pracy), wg wzoru: 3zGrajewski-Gladiator

b) prześlij w formacie .doc; docx. (ew. w formie plików zdjęciowych, z zachowaniem nazwy j.w.)


Praca nie musi być obszerna (1-2 strony A4), ale zrobiona z "sercem" (plagiat, etc. jest niedopuszczalny).


Praca musi być wykonana nie później niż na 3 tygodnie przed wystawieniem ocen.

W przypadku niewykonania zadania w terminie, przez osoby, które zostały do tego "nominowane" (z powodu braku oceny z aktywności lub innych zaległości - zostały wskazane przez nauczyciela) - konieczność jego wykonania "przechodzi na następny semestr" i wtedy zostanie ocenione (drugim terminie:  praca będzie oceniana surowiej).

Popular posts from this blog

Pierwsza wojna światowa

    1915 , Kartka wydana w roku 1915 z jakiejś okazji Cesarza Franciszka Józefa. "Majątek i krew dla Cesarza Majątek i krew dla Ojczyzny" - tak brzmi napis na kartce. To tak jakby ludność wszystko co miała najcenniejszego zawierzyła swemu cesarzowi. Mała pomoc by się przydała. cesarz Franciszek Józef I wizytował Cieszyn (1851, 1880, 1890, 1906), w czasie trzech ostatnich wizyt sieddział na specjalnym tronie, który do dziś przechowywany jest w Kościele Jezusowym. zobaz więcej : broszura Cieszyn Mały Wiedeń https://www.archiwum.cieszyn.pl/?p=categoriesShow&iCategory=12 historia polskiego szkolnictwa w Cieszynie: http://sp1cieszyn.edu.pl/strona/historia-polskiego-szkolnictwa-powszechnego-w-cieszynie Matka ośmiorga dzieci opuszcza męża i przenosi się do Warszawy, by pisać poezję. Autorka bajki "O krasnoludkach i o sierotce Marysi" chorą córkę zamyka w szpitalu psychiatrycznym. Pochylająca się nad losem dzieci społeczniczka oddaje obcym ludziom własnego wnuka......

Klasa 5

Punktacja: 36 6 35 5+ 32 5 30 4+ 27 4 23 3+ 18 3 15 2+ 11 2 9 1+' klasa 5 punktacja Zadanie / max. liczba punktów do zdobycia 1 / 6 2 / 4 3 / 9 (w tym 2 pkt. na 6, niewliczane do punktacji) 4 / 4 (i ew. 2 pkt. ekstra ZA humor - niewliczane do punktacji na 5,6 etc. - w końcu humoru nie można wymagać od nikogo :) 5 14 (w tym 3 pkt. na 6, niewliczane do punktacji) razem 37 ale (jeśli dobrze pamiętam) przyjąłem, że 6 jest możliwa od 36 pkt zadanie I: BC ca AC Sprawdzian I: 490 p.n.e.- bitwa pod Maratonem, I wojna Greków z Persami 753 p.n.e. - legendarne założenie Rzymu 44 p.n.e. - śmierć Juliusza Cezara 1 rok n.e. - narodziny Jezusa Tabela: A (wersja podstawowa, na Bdb);  B (wersja rozszerzona o wyjaśnienia) Powyżej dwie tabele. Wykazy zawierają skrót wymaganych informacji.  Zastrzeżenie:  Kolorem czerwonym  oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny  bardzo dob...

Klasa 6

Przygotowując się do lekcji, sprawdzianu, itd. możemy wykorzystać m.in. treści przygotowane przez Wiesława Zdziabka (zob.:  https://www.e-historia.com.pl/szkola-podstawowa-notatki-z-historii.html  i pod poniższymi linkami ) .  KLASA 6 R. I: Europa i świat - XVI w. 1. 1. PRZYCZYNY I PRZEBIEG WIELKICH ODKRYĆ GEOGRAFICZNYCH 1. 2. SKUTKI ODKRYĆ GEOGRAFICZNYCH 1. 3. ODRODZENIE 1. 4. SZTUKA RENESANSU 1. 5. REFORMACJA 1. 6. KONTRREFORMACJA I REFORMA WEWNĘTRZNA KOŚCIOŁA R. II 2. 1. DEMOKRACJA SZLACHECKA W POLSCE 2. 2. FOLWARK PAŃSZCZYŹNIANY 2. 3. POLSKA ZA PANOWANIA OSTATNICH JAGIELLONÓW 2. 4. RENESANS W POLSCE 2. 5. UNIA LUBELSKA I POCZĄTKI RZECZYPOSPOLITEJ OBOJGA NARODÓW 2. 6. REFORMACJA W POLSCE 2. 7. POLSKA MONARCHIĄ ELEKCYJNĄ R. III 3. 1. WOJNY Z ROSJĄ 3. 2. WOJNY POLSKO-SZWEDZKIE W PIERWSZEJ POŁOWIE XVII W. 3. 3. POWSTANIA KOZACKIE NA UKRAINIE 3. 4. POTOP SZWEDZKI 3. 5. WOJNY POLSKO-TURECKIE 3. 6. KRYZYS WEWNĘTRZNY RZECZYPOSPOLITEJ 3. 7. BAROK W EUROPIE I W POLSCE R. IV 4. ...