Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Wielkie historie na dużym ekranie

Wielkie historie na dużym ekranie - lista filmów historycznych (i z historią) w tle

Najlepsze filmy historyczne w historii? Trudno wybrać. Polecamy* następujące produkcje:

cenne linki: 


Filmy od 13-16 roku życia:

Starożytność 

  • Kleopatra (1963) reż. Joseph L. Mankiewicz
    • Elizabeth Taylor w roli władczyni Egiptu. Epickie przedsięwzięcie, ze scenariuszem (luźno) opartym na dziełach najwybitniejszych historyków rzymskich. Cztery Oscary!
  • Spartakus (1960) reż. Stanley Kubrick
    • Wielkie widowisko. Historia niewolnika (Kirk Douglas), który porwał za sobą braci w cierpieniu i przeciwstawił się wszechmocnemu Rzymowi. Cztery statuetki Oscarów.
  • Faraon (1965) reż. Jerzy Kawalerowicz
    • Walka o władzę pomiędzy faraonem a kapłanami. Chociaż Ramzes XIII (bohater filmu i pierwowzoru B. Prusa) jest postacią fikcyjną, realia historyczne starożytnego Egiptu zostały oddane z należytym rozmachem i wyjątkową wiernością, nad którą w trakcie produkcji czuwali wykwalifikowani egiptolodzy, czuwający nad kostiumami, charakteryzacją itd.
  • Ben Hur (1959) reż. William Wyler / Remake: 2016
    • "Ben Hur to absolutna klasyka. Produkcja obsypana Oscarami i niewątpliwy przykład tego, jak powinno się robić filmy historyczne. Mamy więc porywającą historię, bohaterów z krwi i kości, którym kibicujemy, a prawie czterogodzinny seans mija w mgnieniu oka. Akcja rozgrywa się w czasach Jezusa Chrystusa, a bohaterem jest żydowski książę Juda Ben Hur. Dowódca legionów rzymskich Messala, z którym przyjaźni się Juda, namawia go na współpracę z Rzymem i wydawanie wrogów politycznych cesarstwa. Gdy ten odmawia, ściąga na siebie i swoją rodzinę gniew Rzymu. W filmie jest praktycznie wszystko – miłość, nienawiść, zemsta i epicki rozmach, któremu tylko niektóre produkcje są w stanie dotrzymać kroku". 
    • W 2016 roku film doczekał się nowej adaptacji, która nieco ustępuję orginałowi, nie mniej można rozważyć jej obejrzenie. 
  • Gladiator (2000) Ridley Scott
    • Po śmierci cesara-filozofa Marka Aureliusza jego syn Kommodus staje do walki z generałem/gladiatorem Maximusem. Kino historyczne to dużo powiedziane; mamy tu bowiem do czynienia z "kostiumem  historycznym", dziełem które swobodnie podchodzi do prawdy historycznej,  eksplorując rolę fikcyjnego bohatera. Duża porcja emocji, patosu, wspaniałe kostiumy, muzyka i kreację aktorskie Russela Crowe i Jaquena Phenixa
  • Troja (2004) reż. Wolfgang Petersen
    • Historia wojny trojańskiej. Wielkie widowisko z Heleną, Achillesem i Hektorem, uproszczono na potrzeby ekranizacji, ale to nadal przyzwoite, angażujące dzieło, znajdujące dla starożytnych herosów interesującą, pożenioną z historycznym realizmem inscenizację.
  • Agora (2009)
    • Feminizm w starożytności? Antychrześcijański manifest? Nie do końca... Z pewnością świetnie zrealizowane wielowątkowe widowisko, które może być punktem wyjścia do ważnej i budującej dyskusji. 
    • Aleksandria egipska rok 391 n.e. Imperium rzymskie i jeden z jego głównych ośrodków miejskich przeżywają ciężkie czasy. Pomimo tego, miasto to olśniewa każdego. Może pochwalić się nie tylko słynną biblioteką i latarnią morską (jednym z siedmiu cudów świata). Jej chlubą jest również najsłynniejsza kobieta-naukowiec czasów starożytnych. Hypatia z Aleksandrii już wtedy uchodzi za genialnego filozofa i astronoma (miała wynaleźć m.in. astrolabium i areometr oraz redagować dzieła Diofantosa „Ptolemeusza”, „Euklidesa” oraz „Arytmetykę” ). Hypatia jest żywym symbolem. Kobietą niezależną (prekursorka feminizmu?), wierną staremu pogańskiemu porządku, panującym niegdyś w Rzymie. Dodatkowo jest autorytetem, jako ówczesny "profesor", wychowawca młodzieży studiującej w mieście. Dlatego też jest znienawidzona przez wielu zazdrośników, polityków i przywódców religijnych, w tym przez swojego krewnego, przywódcę miejscowych chrześcijan - Cyryla z Aleksandrii (późniejszego święgego). Powtarza się historia z Sokratesem, przybierając jeszcze bardziej dramatyczne oblicze. Hypatia zostaje  oskarżona m. in. o czary. Czy zdoła się wybronić? Jak potoczą się losy rywalizacji chrzećścijan i pogan? Czy nauka zatriumfuje nad religijnym fanatyzmem? 
    • Historia z dalekiej przeszłości stanowi lustro dla dzisiejszych problemów: fundamentalizm religijny i zamachy terrorystyczne, kwestia tolerancji religigijnej, mjsece kobiet w nauce i społeczeństwie - to aktualne pytania na które próbuje odpowiedzieć film. Z pewnością film jest kontrowersyjny ukazuje bowiem chrześcijaństwo jako sektę, która podbiła świat m.in. dzięki odwoływaniu się do krwawych instynktów człowieka. Jego wymowę możnaby nazwać feminnistyczną, gdyby nie to że jest "feministyczną ściemą”, gdyż Hypatia, chociaż sama przrbiła szklany sufit (jest szanowaną nauczycielką akademicką),  nie robi ani jednego gestu w stronę "wyzwolenia" innych kobiet, co więcej  z arogancją i obojętnością traktuje rónież niewolników (co zasługuje na uznanie gdyż wiernie odzwierciedla epokę, w której rzymscy obywatele nie uznawali niewolników za ludzi)
  • Centurion (2010)
  • Julius Caesar (1953)
  • King Arthur (2004)
  • Pompeii (2014)
  • The Fall of the Roman Empire (1964)
  • The Eagle (2011)
  • The Last Legion (2007)
Średniowiecze 
  • Braveheart – Waleczne Serce (1995) Mel Gibson, 
    • Szkocja, XIII-wiek, rebelia i jej bohater, którzy przejdą do legendy. To kino historyczne totalne: Epickie sceny bitew; doskonała muzyka, świetne kreacje aktorskie. Mel Gibson w głównej roli to heroiczny kochanek, wytrawny wojownik i charyzmatyczny przywódca. Braveheart uderza w tony liryczne, nie zamieniając się jednak w ckliwy banał. Mamy tu jednak do czynienia z "hollywoodyzacją" histrorii i "romantyzacją" głównego bohatera. Film jest przez to patetyczny i hagiograficzny (nieco wynaturzając rzeczywistość - film można odczytywać więc jako amerykańską, alternatywną wariację nt. historii Szkocji), co nie zmie
  • Król 2019 David Michôd 
    • Anglia, historia Henryka V -
  • Królestwo niebieskie (2005) reż. Ridley Scott
    • Produkcja nie błyszczy oryginalnością i nie pachnie świeżością, ale należy oddać, że ogląda się ją z wypiekami na twarzy. Epicka historia z czasów wypraw krzyżowych z humanistycznym, ponadczasowym przesłaniem. 
  • Krzyżacy (1960) reż. Aleksander Ford
    • "Prawdziwy fenomen w historii polskiej kinematografii. Po blisko 60 latach od wejścia na ekrany nadal dzierży rekord oglądalności (ponad 32 miliony widzów!!!). Podobał się zresztą nie tylko u nas, ale i poza granicami kraju. Nie powinno to dziwić, gdyż jest to nie tylko idealna adaptacja klasyki polskiej literatury, ale też znakomity epos historyczny, którego nie powstydziłoby się w swoich złotych latach Hollywood. Technicznie nic a nic się zresztą nie zestarzał, wciąż porywając swym rozmachem oraz przepychem wielowątkowej opowieści. Prawdziwe arcydzieło, co przyznaje nawet sam Martin Scorsese".
  • Małgorzata, córka łazarza (1967), reż.  František Vláčil
    • "Kino nieraz dało nam powód do narzekań na mało realistyczne ukazanie średniowiecza. Jeżeli jednak ktoś poszukuje czegoś ambitniejszego w tym względzie, idealną opcją byłaby czechosłowacka produkcja. Vláčil rewelacyjnie ukazuje życie w owej epoce, przy okazji nakreślając wciągającą i oryginalną historię na podstawie powieści Vladislava Vančury. Kto zatem ma dość robionych na jedno kopyto hollywoodzkich produkcji tego typu, zapraszamy na Małgorzatę!" 
  • Męczeństwo Joanny d’Arc (1928), reż. Carl Theodor Dreyer
    • Produkcja z 1928 roku to "kamień milowy w kinematografii, którego nie sposób przecenić. Struktura tragedii antycznej, nowatorskie jak na tamte czasy zbliżenia, niesamowicie mocny przekaz, przy którym nawet niemieccy ekspresjoniści mogą chylić czoła – to wszystko czyni z Męczeństwa obraz zdatny do degustacji nawet we współczesnej, konsumpcyjnej rzeczywistości. A przypominamy, że mamy tu do czynienia z filmem niemym".
  • Andriej Rublow (1966), reż. Andriej Tarkowski
    • Jeden z najlepszych filmów w historii kina. Tarkowski to radziecki reżyser, który wszystko czego dotknie zmienia w złoto... Tym razem przedstawia opowieść o mnichu i pisarzu ikon w jednym, który przemierzającym średniowieczną Ruś wzdłuż i wszerz, dzięki czemu widzimy szeroką jej panoramę (z tarciami między lokalnymi książętami, najazdami tatarów, ubóstwem i kłopotami egzystencji ludności). Film bogaty w symbolikę i odniesienia, pozwala wyruszyć w podróż w głąb siebie, w głąb człowieczeństwa i w głąb toczących ludzką duszę meandrów wiary. Andriej Rublow to dzieło wyważone i doskonałe na wielu płaszczyznach wręcz niepowtarzalne!


Nowożytność 

  • Wyprawa do raju (1992) reż. Ridley Scott
    • Produkcja na 500-lecie dopłynięcia Krzysztofa Kolumba do Ameryki. Gérard Depardieu w filmie, który nie stara się wybielać Kolumba
  • Tron we krwi (1957) reż. Akira Kurosawa
    • Akira Kurosawa sięga do wydarzeń historycznych (epoki Sengoku, czyli okresu w Japonii, kiedy władza szogunatu malała, a do głosu dochodzili pomniejsi watażkowie, daimyō), by opowiadać historie ponadczasowe, w tym wypadku nawiązując do szekspirowskiego Makbeta. To okres krwawych bitew, ale też czasy kształtowania się japońskiej tradycji związanej z światem samurajów. 
  • Harakiri (1963), reż. Masaki Kobayashi
    • Klasyka kina japońskiego. Dzieło Kobayashiego to genialna wręcz kompozycyjnie historia ronina pragnącego popełnić honorowe samobójstwo. Doświadczony wojownik robi w tym celu dość powszechną wtedy rzecz: przybywa na dwór jednego z wielkich panów. Jako że z początku nie spotyka się z zaufaniem, opowiada historię swojego życia. Polecamy jako bardziej tradycyjne podejście do kultury japońskiej. Fabuła, ekspozycja postaci i znakomita choreografia walk sprawiają, że to propozycja nie tylko dla koneserów!
  • Bunt (1967), reż. Masaki Kobayashi
    • Historia samurajów: ojca i syna, którzy wskutek nieuczciwych i niehonorowych zabiegów zostają zmuszeni do popełnienia harakiri, stają jednak do walki z losem i przeciwnikami. Dzieło zachwycające kompozycją i wysublimowanymi kadrami, które na stałe przeszły do historii kina. 
  • Królowa Margot (1994) reż. Patrice Chéreau *** FILM przeznaczony dla widzów pełnoletnich
    • Rok 1572. Katoliczka Małgorzata de Valois, zwana Margot, ma poślubić protestanta – Henryka Burbon, króla Nawarry. Ślub ma zakończyć wojnę domową - konflikt religijny we Francji, ale noc św. Bartłomieja zmienia te plany. Królowa Margot to dzieło wybitne także aktorsko – Isabelle Adjani jako tytułowa Margot, Daniel Auteil jako Henryk Nawarski czy absolutnie genialna w roli Katarzyny Medycejskiej Virna Lisi. 
  • Młot na czarownice (1969), reż. Otakar Vávra
    • Polowań na czarownice nie kojarzymy zazwyczaj z wyluzowanymi i zdystansowanymi w kwestiach wiary Czechami. Tymczasem właśnie czechosłowacki reżyser  Otakar Vávra przed pół wiekiem postanowił rozliczyć się z mroczną przeszłością własnego kraju. Przenosi nas w realia XVII-wiecznej czeskiej prowincji, wówczas już pod rządami Habburgów, która jednak jeśli chodzi o zabobony, etc. wcale nie odbiega od realiów "głębowkieog średniowiecza". O tym właśnie opowiada Młot na czarownice.
  • Iwan Groźny i Iwan Groźny: Spisek bojarów (1944 i 1945), reż. Siergiej Eisenstein
    • Dwa dzieła Siergieja Eisensteina, traktującej o najokrutniejszego władcy w historii Europy carze Iwanie IV Groźnym. "Legendarny radziecki reżyser stworzył bowiem dzieło komplementarne, zazębiające się i przede wszystkim – co znając warsztat Eisensteina nie powinno nas dziwić – dopracowane do najmniejszego formalnego szczegółu. Twórca był przecież czołowym przedstawicielem i w zasadzie założycielem sowieckiej szkoły montażu, która przetrwała próbę czasu lepiej niż jakikolwiek inny nurt w historii kina, a to właśnie dlatego, że metody kadrowania a la Eisenstein do dzisiaj stanowią podstawę każdego – powtarzam – każdego filmu fabularnego. Jedyną wadą jest chyba fakt, że stalinowska cenzura nie dopuściła do powstania trzeciej części (w zamyśle Iwan Groźny miał być trylogią) i de facto do zrujnowania kariery (i życia) reżysera"
  • Henryk V (1985), reż. Kenneth Branagh
    • "Henryk V, czyli opowieść o niedoświadczonym angielskim królu, który po namowach duchowieństwa rozpętuje wojnę z Francją o swoje kruche roszczenia do francuskiego tronu. Wyjściowa sytuacja daje spore pole do popisu, zwłaszcza, że twórcy inspirują się tutaj jednym z mniej znanych utworów Szekspira. To obraz dla fanów sporej teatralizacji, symboliczności, oszczędności scenograficznej. Dodajmy do tego kostiumy na najwyższym poziomie i odrobinę oryginalności, a otrzymamy bardzo charakterystyczny dramat historyczny".
  • Elizabeth (1998), reż. Shekhar Kapur
    • Gwiazdorska obsada: Cate Blanchett w roli Eliżbiety Wielkiej, a ponadto: Geoffrey Rush, Richard Attenborough czy Joseph Fiennes. Film zabiera widza do XVI wiecznej Anglii targanej religijnymi i wojennymi konfliktami. Opowiada o losach tytułowej bohaterki, która obejmuje angielski tron po śmierci swojej starszej, nieprzychylnej bohaterce siostrze – królowej Marii I. Młoda i energiczna władczyni musi stawić czoło presji ze strony spiskującej przeciwko niej angielskiej arystokracji. Dwór domaga się również od królowej potomka, a tym samym rychłego zamążpójścia. Elizabeth, która stopniowo przekształca się z romantycznej dziewczyny w wyrachowaną i zdecydowaną władczynię, która musi poradzić sobie ze spiskującymi sąsiadami i konkurentami: Szkocją, Francją i Hiszpanią. 

- Polska

  • Pan Wołodyjowski (1969) reż. Jerzy Hoffman
    • Klasyka kina historycznego, z czasów gdy kręcono bez użycia efektów specjalnych, a jedynie z wykorzystaniem statystów. Produkcja pełna jest kultowych już scen, które na dobre weszły do polskiej kinematografii, a pieśń Ballada stepowa jest po prostu świetna. Do dziś film uznawany jest przez niektórych za najlepszą ekranizację tej części trylogii Sienkiewicza i nie jest to opinia na wyrost. 
  • Ogniem i mieczem (1999) reż. Jerzy Hoffman
    • Pierwsza część słynnej trylogii Sienkiewicza, zekranizowana przez Jerzego Hoffmana jako ostatnia – już po realizacji Pana Wołodyjowskiego (1969) i Potopu (1974). Bestseller - ponad 7 milionów widzów – najlepszy frekwencyjny wynik kinowy po 1989 roku w Polsce świadczy o jakości tej produkcji.
  • Potop (1974) reż. Jerzy Hoffman
    • Kino klasy światowej. Wspaniale nakręcona epopeja, doceniona poprzez nominacją do Oscara. Genialny Daniel Olbrychski, który do historii kina wszedł kreacją Andrzeja Kmicica. 


XVIII wiek, wojny napoleońskie
  • Rob Roy (1995), reż. Michael Caton-Jones
    • Rok 1713. Szkocja czasów powstań jakobickich. Opowieść o bezkompromisowym szkockim buntowniku (świetna rola Liama Neesona) to historia pełna emocji, ludzkich dramatów i pojedynków na śmierć i życie. Wielkie starcie dwóch światów i ludzi je reprezentujących: konserwatywnej Szkocji i nowoczesnej-imperialnej Anglii.
  • Misja (1986) reż. Roland Joffé
    • Film oparty jest na prawdziwych wydarzeniach, które miały miejsce na pograniczu Brazylii, Paragwaju i Argentyny w roku 1750. Robert De Niro wciela się w rolę byłego łowcy niewolników, który zostaje jezuitą, by odkupić swoje winy. Czas tworzonych przez chrześcijańskich zakonników utopii w Ameryce Południowej dobiega jednak końca. Film otrzymał też Złotą Palmę w Cannes. Klasyką stał się soundtrack filmu autorstwa Ennia Morricone; na wyróźnienei zasługują świetne zdjęcia, jak i obsada z Liamem Neesonem, Jeremyym Ironsem, czy Roberte de Niro na czele.
  • Ostatni Mohikanin (1992) 
    • Dwa światy: białych i indian
  • Bunt na Bounty (1984) reż. Roger Donaldson
    • Anthony Hopkins i Mel Gibson w pojedynku na śmierć i życie! Rebelia na HMS Bountyna południowym Pacyfiku w 1789 roku. 
  • Patriota (2000) reż. Roland Emmerich
    • Efekciarskie dzieło, które pod płaszczykiem historycznego widowiska opowiada o konflikcie między brytyjskim pułkownikiem "samo zło" a bohaterskim amerykańskim kolonistą – w tej roli Mel Gibson (a wśród jego synów, m.in.  Heath Ledger!). Film był krytykowany za mijanie się z faktami, ale jest to sprawie nakręcone widowisko. 
  • Danton (1982), reż. Andrzej Wajda
    • "Danton Wajdy osadzony został w burzliwych czasach Wielkiej Rewolucji Francuskiej. Widowisko bedące owocem współpracy polsko-francuskiej to opowieść o losach jednego z przywódców Rewolucji – Dantona, w któego wcielił się Gérard Depardieu. Obraz został jednak skradziony przez fenomenalnego Wojciecha Pszoniaka jako Robespierre’a. Reszta obsady nie pozostała daleko w tyle – zarówno Polacy, jak i Francuzi wywiązali się ze swojego zadania wyśmienicie. Aktorzy to jednak nie jedyny atut tego dzieła. Zalet jest naprawdę sporo: dobre kostiumy, świetna muzyka i dramatyczna, pełna tragizmu historia konfliktu między wielkimi osobowościami stojącymi na czele Rewolucji. Ten film to świetny przykład tego, że kino historyczne naprawdę może wciągać".
  • Pojedynek (1977), reż. Ridley Scott
    • Adaptacja dzieła Joseppha Conrada. To pozycja obowiązkowa dla każdego miłośnika gatunku i dobrego kina. Znakomicie zarysowane i zagrane postacie (w obsadzie m.in. Harvey Keitel, Albert Finney i Keith Corradine) i świetnie przeniesiony na ekran konflikt dwóch mężczyzn na tle burzliwego okresu napoleońskiego.
  • Kapitan Alatriste (2006), reż. Augustin Diaz Yanez
    • Świetnego, hiszpańskie widowisko historyczne, z udziałem samego Viggo Mortensena. Adaptacja dzieła Arturo Pereza-Reverte, przenosi nas do czasów napoleońskich, ukazując bogactwo kostiumów i scen batalistycznych epoki. Niemal 2 i pół godzinna produkcja jest dziełęm orginalnym. Film ma nietypową strukturę, prawie nie posiada głównego wątku i jest tak naprawdę zbiorem wielu epizodów. To twarde i bezkompromisowe dzieło.
  • Pan i władca: Na krańcu świata (2003) reż. Peter Weir
    • Brytyjski HMS Surprise w pościgu za francuskim statkiem korsarskim, Acheronem przenosi nas do czasów wojen napoleońskich (w powieściowym orginale były amerykańsko-brytyjskie!). Fascynujące studium psychologiczne postaci: kapitana Aubreya (Russell Crowe) i jego przyjaciela doktora Maturina (Paul Bettany), a z nimi zamkniętą pomiędzy burtami statku różnorodną załogę. Są piękne zdjęcia i niezwykle sugestywny dźwięk (jedno i drugie nagrodzone Oscarem).  
    • Amadeusz (1984) reż. Miloš Forman
      • Film to luźna, twórcza wariacja na temat życiorysu najsłynniejszego kompozytora w dziejach. 

    XIX wiek 

    • Barry Lyndon (1975), reż. Stanley Kubrick
      • Arcydzieło. Inspirowany okresem oświecenia obraz zachwyca nie mniej niż pozostałe, dzieła Kubricka legendarne "2001: Odyseja kosmiczna", czy "Mechaniczna pomarańcza". Dzieło uosabia kompletny, momentami do granic możliwości pedantyczny, styl Kubricka, który wyraża się również poprzez charakterystyczne naturalne oświetlenie, niebanalną historię, aż po wzorcowe oddanie ducha epoki. Film jest oparty na klasycznej łotrzykowskiej XIX-wiecznej powieści, która przedstawia losy irlandzkiego 
    • Przeminęło z wiatrem (1939)
      • Nieśmiertelny romans z wielką historią (wydarzenia wojny secesyjnej) w tle. Z dzisiejszego punktu widzenia trochę dziwne może być trzymanie strony Południa – gdy już sam wstęp filmu informuje nas o wspaniałych czasach, w których na amerykańskiej ziemi toczyło się szczęśliwe, urodzajne życie panów i niewolników. Przeminęło z wiatrem to film historyczny – i kawał historii kina. 
    • Lincoln (2012) Steven Spielberg 
      • Daniel Day-Lewis jako prezydent USA podczas ostatnich miesięcy sprawowania urzędu, podczas siejącej spustoszenie wojny, przekonywał do zniesienia niewolnictwa 
    • Zniewolony / Steve McQueen 2013 poł. XIX wieku. 
      • Wieloletnia odyseja czarnego nowojorczyka, porwanego i sprzedanego w niewolę. 
    • Chwała (1989) 
      • W filmie poznajemy oddział czarnoskórych żołnierzy, którymi dowodził biały pułkownik, Robert Gould Shaw, o którym do dziś uczą na lekcjach historii. Świetny dramat, który ukazuje ciekawą perspektywę tego konfliktu.
    • Lampart (1963), reż. Luchino Visconti
      • Jedna z najlepszych produkcji włoskich. Główna nagroda w Canes, zasłużona ze względu na gę aktorską i spektakularne: bogactwo dekoracji i scenografii. Film oparto na powieści o tym samym tytule. Jest to portret obyczajów i perypietii różnych klas społecznych w unifikującej się Italii, poł. XIX wieku. Proces jednoczenia się Włoch wiąże się ze słabnięciem wpływów arystokracji, co skutkuje zmianami, których przejawem jest sportretowana w filmie sytuacja sycylijskiego księcia, którego przyszłość staje pod znakiem zapytania w skutek nadchodzących zmian. Film to w istocie opowieść o tym, jak stare zastępuje nowe na oczach popleczników starego porządku. 
    • Gettysburg (1993), reż. Ron Maxwell
      • Wojna secesyjna, wraz z jej decydującym starciem – bitwą pod Gettysburgiem, gdzie armie Unii i Południa (konkretnie Północnej Wirginii) starły się w najbardziej krwawym starciu tej bratobójczej wojny. Trwający niemal 5 godzin film robi wrażenie pod wieloma względami. Tym, co wyróżnia ten obrazek na tle "ultrapatriotycznych", lub poprawnych politycznie laurek jest ukazywanie obu armii zarówno z dobrej, jak i złej strony. Nie ma tu więc cukierkowych tonów, czy czarno-białych kreacji charakterystycznych dla produkcji dotyczących przeszłości USA, w tym np. Patrioty Mela Gibsona.
    • Amistad (1997), reż. Steven Spielberg
      • Gwiazdorska obsada z udziałem: Morgana Freemana, Matthew McConaugheya, Petea Postlethwaita i  Anthony’ego Hopkinsa. Scenariusz oparty jest na autentycznych wydarzeniach z roku 1839, kiedy to miał miejsce bunt czarnoskórych niewolników na pokładzie statku, który płynął z Afryki do Ameryki Północnej. W rezultacie statek zamiast zawracać do Afryki jednak dobija do wybrzeży Ameryki, gdzie buntownicy zostają aresztowani. Film koncentruje się na procesie sądowym, który ma zadecydować o losie niewolników, dzieje się to zaś w czasach gdy kwestia stosunku do niewolnictwa staje się jednym z głównych wątków debaty publicznej w stanach Zjednoczoncych Ameryki. 
    • Ostatni samuraj (2003) reż. Edward Zwick
      • Amerykański weteran trafia do niewoli japońskich samurajów. Wzorcowe hollywoodzkie widowisko, znane motywy konowe, ale wyjątkowa sceneria! Dzieło świetnie, pomimo pewnych uproszczeń. W sam raz na początek zainteresowania samurajską kulturą – co jest ważnym atutem każdego dobrego filmu historycznego. 
    • Gangi Nowego Jorku (2002) reż. Martin Scorsese
      • Inne spojrzenie na historię. Jak powstał tygiel kultur, wyznań i narodowości w USA? Na pewno nie bez kontrowersji, starć i ofiar. W filmie poznajemy amerykańskie przedmieścia poł. XIX wieku i ich półświatek. Brawurowo opowiedziana historia; genialne postaci i kreacje aktorskie, na czele z takimi gwiazdami jak: Daniel Day-Lewis, Leonardo DiCaprio, Cameron Diaz i Liama Nessona. 
    • Zagadka Kaspara Hausera (1974), reż. Werner Herzog
      • Klasyka kina. Nagroda Specjalna na MFF w Cannes. Oparta na faktach historia: "w roku 1828 w niewielkim miasteczku N. (Norymberga) pojawia się tytułowy Kaspar, który nie potrafi mówić, ani jeść jak normalny człowiek. Ma ze sobą list, z którego wynika, że całe swoje dotychczasowe życie spędził w lochu, jedząc tylko chleb i pijąc wodę. Nie wie jak obcować z innymi ludźmi, oraz jak wygląda reszta świata w którym przyszło mu żyć. Kasper trafia pod opiekę profesora Daumera, który stopniowo uczy go mówić, pisać, a nawet grać na pianinie". 


    I wojna światowa 

    • Czas wojny / Steven Spielberg 2011 (świat)
      • splecione wojną losy zwierzęcia - konia i człowieka 
    • 1917 / Sam Mendes 2019 (świat)

    • Pancernik Potiomkin (1925), reż. Siergiej Eisenstein
      • Pancernik Potiomkin to arcydzieło kina historycznego, który przedstawia epizod z rewolucji roku 1905: bunt na pokładzie okrętu wojennego Kniaź Potiomkin Tawriczeskij. Jedna z sekwencji filmu, ukazująca masakrę cywilów na schodach w Odessie, jest uznawana za jedną z najlepszych scen filmowych w historii kina. Film miał za zadanie uświetnienie 20. rocznicy wspomnianej rewolucji z 1905 roku. Władze sowieckie powierzyły realizację filmu reżyserowi Siergiejowi Eisensteinowi, który wówczas miał zaledwie 27 lat. W 2005 roku film poddano "liftingowi" (rekonstrukcji, obróbce cyfrowej i ponownego nagrania ścierzki dzwiękowej).

    II wojna światowa 


    Frot zachodni 
    • Najdłuższy dzień / The Longest Day 
      • Gwiazdorska obsada z udziałem: Johna Wayne'a, Henry'ego Fondy, Roberta Mitchuma i Roberta Wagnera. Wielki obraz, który świetnie oddaje prawdziwie epicki moment w historii ludzkości. Film przedstawia szczegółowo przygotowania i realizację operacji inwazji Aliantów na Normandię, a więc m.in. rozważania gen. Eisenhowera, czy dać zielone światło misji, brytyjskich żołnierzy lecących do Francji w drewnianych szybowcach, czy szturm amerykańskich żołnierzy plaż Normandii. 
    • Most na rzece Kwai
      • Podczas II wojny światowej grupa brytyjskich jeńców wojennych otrzymuje od Japończyków rozkaz zbudowania mostu dla kolei Syjam-Birma. Zamiast sabotować most (jak to się robi jako jeniec wojenny), ludzie, pod dowództwem pułkownika Nicholsona, budują najlepszy most, jaki tylko mogą - coś, co przetrwa wieki. Most staje się metaforą bezsensu i szaleństwa wojny, egoistycznej dumy, wiary w zachowanie "twarzy" i upartego, ścisłego posłuszeństwa wobec klasy, kodeksów wojskowych i zasad.
    • Szeregowiec Ryan (1998)
      • Najbardziej realistyczny i przerażający obraz wojny w historii kina, którego symbolem w filmie jest scena lądowania aliantów na plażach Normandii. "Szeregowiec Ryan od samego początku zanurza widza w napięcie i horror inwazji aliantów na Europę. Tom Hanks gra kapitana armii, który dowodzi małym oddziałem, którego zadaniem jest odnalezienie i odesłanie do domu żołnierza, który stracił na wojnie wszystkich trzech swoich braci. Sceny walki w filmie są fascynujące, ale sama historia i pytanie, jakie się z nią wiąże, jest jeszcze bardziej fascynujące: Po co ryzykować życie kilku ludzi, żeby uratować jednego?"
    • Wielka ucieczka
      • Oparta na prawdziwych wydarzeniach "Wielka ucieczka" opowiada o grupie amerykańskich i brytyjskich jeńców wojennych, którzy próbują wydostać się z nazistowskiego więzienia. Choć może się wydawać, że ten film narusza kryteria, zgodnie z którymi pozycje na tej liście skupiają się na doświadczeniu pola walki, jeńcy wojenni uważali swoje obozy za przedłużenie linii frontu; oczekiwano od nich, że zrobią wszystko, co w ich mocy, by uciec, jeśli nie po to, by szczęśliwie dotrzeć do domu, to przynajmniej po to, by nękać wroga, odwracając jego uwagę i uszczuplając jego zasoby. Tak, jest akcja, w tym Steve McQueen skaczący przez płot na motocyklu, ale tematy walki z podległością, pomysłowo improwizując, gdy żetony są w dół, i podejmując zacięte zobowiązanie do koleżeństwa są tym, co sprawia, że ten film jest tak cholernie pociągający i wielokrotnego oglądania. 
    • Das Boot
      • Wydarzenia II wojny światowej śledzimy zwykle z perspektywy zwycięzców, przede wszystkim Amerykanów. Kiedy oglądasz niemiecki film "Das Boot", zyskujesz pewien rodzaj sympatii i szacunku dla drugiej strony konfliktu i przerażających doświadczeń tych, którzy służyli w nimieckiej machnie zagłady. Film śledzi losy załogi U-Boota z czasów II wojny światowej, która zostaje wysłana na misję samobójczą. Doświadczamy napięcia i niepokoju, jak to jest być ściśniętym w małej metalowej tubie setki stóp pod wodą, podczas gdy ładunki głębinowe wyrzucają nas w powietrze. To klaustrofobiczne i szarpiące nerwy. Godna polecenia jest wersja orginalna z angielskimi napisami.
    • Furia David Ayer 2014 (świat)
      • Kwiecień 1945 roku, ostatnie tygodnie wojny. Jedne z najlepszych scen walki czołgów w historii kina. 
    • Patton (1970)
    • Dunkierka Christopher Nolan 2017 (świat)


    Polska / 

    • Wołyń, Wojciech Smarzowski 2016 (świat)
      • tzw. zbrodnia wołyńska - ponad 50 tys. polskich (i ukraińskich) ofiar: głównie starców, kobiet i dzieci, którzy ginęli śmiercią, jakiej nikt nie życzyłby najgorzemu wrogowi, to z pewnością trudny temat na film.
      • Prywatna opinia WG: "Temat podjęty przez Smarzowskiego jest trudny, ale ważny. Czy czarne karty w historii należy przemilczeć? Zapomnieć o ofiarach w imię wyższych celów? Uważam, że nie. Nie można zapomnieć, trzeba wskazywać na zło i nazywać je złem. Owszem Polacy (jeśli przyjąć, że mamy dziś taką moc) powinni przebaczyć narodowi ukraińskiemu, co więcej dziś (w obliczu inwazji Rosji, zagrożenia dla Ukrainy i świata oraz cierpień nią spowodowanych) z całych sił pomagać Ukrainie, ale do tego trudnego tematu bratnie narody powinny kiedyś wrócić. Gdy sytuacja międzynarodowa się uspokoi, należy z obu stron zrobić jeszcze więcej dla pojednania i zrozumienia drugiej strony (przy czym ruch jest raczej po stronie Ukraińskiej, która przez lata nie była dojrzała do rozmowy na ten temat i podstawowych kroków, by uczcić pamięć ofiar a nie katów)
    • Pianista (2002) Roman Polański 
      • II wojna; losy pianisty i kompozytora Władysława Szpilmana.
      • Najbardziej osobisty film Romana Polańskiego, żydowskiego chłopca który przeżył Holocaust, w tym utratę rodziców. Polański w najdrobniejszych szczegółach odtwarza realia warszawskiego getta. Na tym płótnie umieszcza głównego bohatera i otacza go niejednoznacznymi, sprzecznymi bohaterami postaciami i sytuacjami. Wszystko obserwujemy z perspektywy jednostki - Szpilmana. Genialne dzieło Polańskiego!
    • Lista Schindlera (1993) Stevena Spielberga,
      • Film monumentalny (tysiące statystów, obszerne plenery, realizacyjny rozmach), a zarazem przejmujący i intymny. Jego tytułowym bohaterem jest Oskar Schindler (świetna rola Liama Neesona)- Niemiecki przedsiębiorca, który zatrudniając do swojej fabryki żydów stara się ich uratować przed eksterminacją. 




    III Rzesza i (okupowana) Europa

    • Upadek (2004) reż. Oliver Hirschbiegel
      • Ostatnie miesiące życia Adolfa Hitlera (genialna rola Bruno Ganza) charyzmatycznego przywódcy, a jednocześnie obłąkanego szaleńca odpowiedzialnego za śmierć milionów ludzi. 
    • Życie jest piękne (1997) Robert Benigni 
    • Wielka Ucieczka (1963) John Sturges
      • próba ucieczki pilotów alianckich z obozu pracy dla jeńców wojennych.
    • Wyrok w Norymberdze (1961), reż. Stanley Kramer
      • elementy kina historycznego oraz prawniczego, przedstawiające kulisy rozpraw nazistowskich zbrodniarzy wojennych. Film fascynuje kunsztem, zmysłem reżyserskim i genialnymi popisami aktorskimi Maximiliana Schella, Spencera Tracy’ego, Montgomery’ego Clifta, czy Burta Lancastera. Jest to dzieło porażające nasze sumienia oraz budzące człowiecze odruchy. 
    • Gra tajemnic Morten Tyldum
      • Historia niezwykle utalentowanego Alana Turinga, brytyjskiego matematyka, który w kluczowym momencie II wojny światowej złamał niemiecki kod Enigma. 


    Daleki Wschód

    • Przełęcz ocalonych, Mel Gibson 2016 (świat)
      • Schyłek drugiej wojny światowej. Ciężkie walki z Japończykami o każdy skrawek lądu na Pacyfiku, w tym Okinawę. Historia sanitariusza, który ze względu na przekonania religijne odmówił noszenia broni. 
    • Niezłomny (2014) / Angelinaa Jolie,
      • losy pilota-rozbitka na Oceanie Spokojnym podczas II wojny światowej.
    •  Cienka czerwona linia (1998)
      • Genialny film wojenny o humanistycznej i antywojennej wymowie, z udziałem takich gwiazd jak m.in.: Nick Nolte, Sean Penn, Woody Harrelson, John Travolta, George Clooney, Adrien Brody. "Oparty na powieści Jamesa Jonesa śledzi losy kompanii żołnierzy w fabularyzowanej relacji z bitwy o Mount Austen na Guadalcanal. Cienka czerwona linia pokazuje w najdrobniejszych szczegółach brutalność i trudy wojny na wyspach. Ma epicką skalę. Sceny akcji przeplatane są scenami, w których główni bohaterowie próbują zrozumieć, co wojna dla nich znaczy. Dla jednych jest ona daremna i bezsensowna, dla innych to szansa na wykazanie się odwagą i honorem. Po obejrzeniu filmu nie zostaje się z jasnym przesłaniem na temat wojny, a jedynie z tym, że jest to skomplikowana, niewiarygodnie ludzka sprawa". 


    II poł. XX wieku 

    • Wiek XX (1976), reż. Bernardo Bertolucci
      • Dzieła monumentalne (ponad 5 godzin), ze świetną obsadą (m.in. Robert De Niro, Donald Sutherland, Gérard Depardieu, czy Sterling Hayden), o nietypowej kompozycji (trącącej nutką fantastyki), zyskało szerokie uznanie.
    • Apollo 13 (1995) 
      • jeden z rutynowych lotów statku Apollo 13 przerodził się w wyścig z czasem, w którym stawką była walka o życie pasażerów, którzy znaleźli się w uszkodzonej maszynie, bardzo daleko od ziemi. Kapitalna gra aktorska (m.in. Toma Hanksa!).
    • Wyścig/ Rush / Ron Howard 2013
      • Lata 70. XX wieku. Dwaj kierowcy Formuły 1, Brytyjczyk James Hunt i Austriak Niki Lauda, toczą skrajnie niebezpieczną rywalizację o tytuł mistrza świata.
    • Krwawa niedziela (2002), reż. Paul Greengrass
      • Irlandia Północna, 1972 rok. Pokojowe demonstracje Irlandczyków wymykają się spod kontroli, dochodzi do masakry ludności dokonanej przez armię brytyjską. Film to wciągający paradokument portretujący zbiorowego bohatera, jakim są dwie strony konfliktu: młodzi Irlandczycy i brytyjscy żołnierze. 
    • JFK (1991) Oliver Stone
      • Śledztwo Jima Garrisona wokół tajemniczego morderstwa Prezydenta Stanów Zjednoczonych, Johna F. Kennedy'ego - trzeba przygotować się na 3.5-godzinny seans!
    • Ostatni król Szkocji (2006) reż. Kevin Macdonald
      • Szkocki lekarz zostaje osobistym medykiem nowego dyktatora Ugandy (Foresta Whitaker), szaleńca, który ma krew setek tysięcy ludzi. Fascynująca opowieść o człowieku, który za swoją lekkomyślność będzie musiał srogo zapłacić.
    • Spaleni słońcem (1994), reż. Nikita Michałkow
      • Rosyjski film, ukazujący w sposób przewrotny realia życia w przedwojennym Związku Sowieckim. Na ekranie widzimy wzorową rodzinę, idyllę dobrobytu i dobrostanu, której prawdziwy obraz szybko zostaje zdemaskowany. Film to wysmakowane widowisko, a jednocześnie świetne, metaforyczne stadium pewnej mentalności.



    Biograficzne
    • Pierwszy człowiek (2018) 
      • Fragment z życia Neila Armstronga.
    • Twój Vincent / Dorota Kobiela / Hugh Welchman 2017 
    • Żelazna dama / Phyllida Lloyd 2011 
    • Róża / Wojciech Smarzowski 2011 (świat)
    • Teoria wszystkiego / James Marsh 2014 (świat)
    • Bogowie / Łukasz Palkowski 2014 (świat): Brawurowa biografia Zbigniewa Religi w realiach późnego PRL-u, 
    • Kamerdyner / Lee Daniels 2013
    • Gandhi (1982)  Richard Attenborough
      • biografia jednego z najbardziej znanych duchowych przywódców w historii -  życie religijne guru i wyjaśnienie tego, czym właściwie kierował się w życiu.
    • Jak zostać królem (2010) reż. Tom Hooper
      • Droga Jerzego VI na tron. Oscar za najlepszy film 2010 roku. 
    • Malcolm X (1992), reż. Spike Lee
      • "Historia Malcolma X – jednej z najbardziej wpływowych, a zarazem kontrowersyjnych postaci Ameryki lat 60, została przeniesiona na duży ekran w 1992 roku za sprawą Spike’a Lee. Sam reżyser twierdził wówczas, że jest to jego swego rodzaju pomnik dla legendarnego przywódcy. Za scenariusz do filmu posłużyła autobiografia Malcolma X, który obok Martina Luthera Kinga był najsłynniejszym działaczem na rzecz równouprawnienia Afroamerykanów w zdominowanym przez Białych kraju. Mówiąc o tym filmie, nie sposób pominąć wspaniałej, brawurowej roli Denzela Washingtona, za którą amerykański aktor został nominowany w 1993 roku w kategorii Najlepszy aktor pierwszoplanowy, zarówno do Oscara, jak i Złotego Globu".
    • Ostatni cesarz (1987), reż. Bernardo Bertolucci
      • "Obraz w reżyserii Bernarda Bertolucciego przedstawia historię ostatniego chińskiego cesarza Pu Yi. Jest to opowieść o człowieku, któremu nigdy nie było dane kierować własnym życiem. Jako 3 letni chłopiec został cesarzem Chin, lecz nigdy nie posiadał faktycznej władzy, będąc marionetką polityków i obcych mocarstw. Otoczony eunuchami, nigdy nie mógł opuścić murów Zakazanego Miasta. Największym marzeniem Pu Yi było wieść życie takie jak jego zwykły poddany. Burzliwe życie cesarza zmienia się wraz z pojawieniem angielskiego nauczyciela Reginalda Johnstona, który wzbudził u młodego władcy zainteresowanie kulturą zachodu. Po II wojnie światowej Pu Yi zostaje wzięty do niewoli przez Rosjan, by w końcu ostatnie lata życia spędzić jako zwykły ogrodnik. Ostatni Cesarz to największa zachodnia produkcja zrealizowana w Chinach od czasu rewolucji Mao Tse-Tunga. Pomimo ciągłej kontroli ze strony chińskiej policji oraz licznych utrudnień ze strony lokalnych władz, twórcom udało się zrobić obraz, który odniósł niebywały sukces. Film zgarnął wszystkie najważniejsze nagrody w 1987 roku i na stałe zapisał się złotymi literami w historii światowego kina".

    Wietnam
    • Czas Apokalipsy (Apocalypse Now, 1979) – Francis Ford Coppola
      • Czas Apokalipsy Coppoli został zainspirowany głośną powieścią Josepha Conrada, pt. Jądro ciemności, ale osadzony został w realiach wojny w Wietnamie. Pułkownik Walter E. Kurtz (Marlon Brando) dezerteruje z amerykańskiej armii i na peryferiach Kambodży zakłada własne państwo. Amerykanie wydają wyrok śmierci na nieposłusznego żołnierza, a misja jego wykonania zostaje powierzona kapitanowi Benjaminowi Willardowi (Martin Sheen). Gdy wojskowy wraz ze swoimi ludźmi trafia do dzikiej dżungli, cała sprawa przestaje być dla niego jednoznaczna. Film zdobył między innymi dwa Oscary, trzy Złote Globy, Złotą Palmę etc.
    • Łowca jeleni (The Deer Hunter, 1978) – Michael Cimino
      • Film zdobył między innymi pięć Oscarów, Złoty Glob, etc. "Utwór przedstawia historię trzech przyjaciół: Mike’a (Robert De Niro), Nicka (Christopher Walken) i Stevena (John Savage), którzy zostają wysłani na front do Wietnamu. W ojczyźnie zostawiają swoje żony, narzeczone i rodziny. Tuż przed podróżą Mike wybiera się na polowanie, którego celem jest ustrzelenie jelenia. Podczas działań wojennych przyjaciele trafiają do niewoli, gdzie są prześladowani przez sadystycznych wrogich dowódców. Pewnego dnia udaje się im uciec, jednak w trakcie ewakuacji zdarza się wypadek i żołnierze zostają rozdzieleni – każdy z nich jest zdany jedynie na siebie".
    • Pola śmierci (The Killing Fields, 1984) – Roland Joffe
      • "Głównymi bohaterami obrazu są: amerykański korespondent wojenny, Sydney Schanberg (Sam Waterston) i jego asystent Dith Pran (Haing S. Ngor). Kiedy w Kambodży wybucha wojna domowa pomiędzy frakcją Czerwonych Khmerów a rządem, sytuacja obu mężczyzn ulega dramatycznemu pogorszeniu. Pran, wraz z innymi mieszkańcami stolicy Phnom Penh zostaje zesłany do obozu pracy. Film zdobył wiele prestiżowych nagród, w tym trzy Oscary i sześć statuetek BAFTA".
    • Pluton (Platoon, 1986) – Oliver Stone
      • Pluton to jeden z kultowych filmów wojennych. Akcja dzieła Olivera Stone’a rozgrywa się w czasie wojny w Wietnamie. Młody, pełen zapału amerykański żołnierz – Chris Taylor (w tej roli Charlie Sheen) – zostaje wysłany na front. Bezpośrednie doświadczenie wojny jest dla młodego człowieka szokiem. Mężczyzna szybko przekonuje się, że nieustanne balansowanie na granicy życia i śmierci jest zbyt wymagającą próbą dla przeciętnego człowieka. Wybitną kreację w filmie obok Sheena stworzył również Willem Defoe. Film nagrodzono między innymi czterema Oscarami.
    • Pełny magazynek (Full Metal Jacket, 1987) – Stanley Kubrick
      • "Opowiada o losach młodego korespondenta wojennego i żołnierza, Jokera, który wyjeżdża do Wietnamu, żeby walczyć i relacjonować przebieg konfliktu. Film powstał na podstawie wspomnień Gustava Hasforda. W rolę głównego bohatera wcielił się Matthew Modine. Jego towarzyszy zagrali zaś Adam Baldwin, Vincent D’Onofrio i Arliss Howard".
    • Urodzony 4 lipca (Born on the Fourth of July, 1989) – Oliver Stone
      • Kultowy film Olivera Stone’a opowiada o wojennych losach autentycznej postaci, Rona Kovica (Tom Cruise). Mężczyzna zgłasza się do armii na ochotnika i wyjeżdża do Wietnamu. Wierzy, że jego postawa przysłuży się dobru ojczyzny i przyszłym pokoleniom. Z wojny wraca jednak poważnie okaleczony, a jego spojrzenie na świat ulega całkowitej przemianie. Film został nagrodzony Oscarami za reżyserię i montaż; zdobył również cztery Złote Globy.
    • Byliśmy żołnierzami (We Were Soldiers, 2002) – Randall Wallace
      • Akcja obrazu rozgrywa się w 1965 roku, podczas jednej z pierwszych bitew Amerykanów z Wietkongiem – w Dolinie la Drang. Głównym bohaterem filmu jest podpułkownik Harold Moor (w tej roli Mel Gibson), którego oddział wpada w potrzask i musi zmierzyć się z przeważającą siłą wroga. Byliśmy żołnierzami obnaża absurd wojny i ponoszonych w niej ofiar.


    Bałkany / Afganistan
    • Ziemia niczyja (No Man’s Land, 2001) – Danis Tanović
      • Film o wojnie domowej w Jugosławii w latach 90. XX wieku. "Z walki dwóch wrogich oddziałów cało wychodzą jedynie Serb i Bośniak, a także znajdujący się na minie ranny żołnierz. W celu uratowania kompana mężczyźni zawierają rozejm. Wkrótce na miejscu zjawiają się siły ONZ i telewizyjna kamera, która transmituje sensacyjne wydarzenie. Utrzymana w klimacie tragikomedii Ziemia niczyja zdobyła między innymi Oscara, Złoty Glob i Złotą Palmę".
    • 9 kompania (9 rota, 2005) – Fiodor Bondarczuk
      • 9 kompania to głośny rosyjski film wojenny, który ukazuje wojnę w Afganistanie. Konflikt, w który ZSRR zaangażowała swoje duże siły, okazał się porażką dla wielkiego mocarstwa. Pamięć o tej klęsce jest zaś dla Rosjan szczególnie bolesna. 9 kompania to film propagandowy, zrealizowany na wzór amerykańskich superprodukcji. Opowieść o losach tytułowej 9 kompanii, radzieckim oddziale żołnierzy bohatersko broniącym wzgórza 3234, zawiera liczne przekłamania i nieścisłości, które mają wyeksponować wyjątkową postawę Rosjan.


    Afryka

    • Hotel Ruanda (Hotel Rwanda, 2004) – Terry George
      • "To oparty na faktach dramat, którego akcja rozgrywa się w Rwandzie podczas krwawych walk plemion Tutsi i Hutu, w 1994 roku. Głównym bohaterem filmu jest Paul Rusesabagina, menadżer luksusowego hotelu. Kiedy wybucha wojna domowa mężczyzna decyduje się udzielić schronienia ponad 1200 uchodźcom. Z narażeniem życia własnego i swojej rodziny Paul walczy o ocalenie ufających mu ludzi.W rolach głównych wystąpili Don Cheadle i Sophie Okonedo, którzy za swoje kreacje aktorskie zostali nominowani do Oscara. Ponadto film zdobył nominację do Nagrody Akademii za najlepszy scenariusz oraz kilka nominacji do Złotych Globów i nagrody BAFTA".
    • Łzy słońca (Tears of the Sun, 2003) – Antoine Fuqua
      • "Wojna w Nigerii  - Łzy słońca to film opowiadający o wojnie domowej w Nigerii pod koniec lat 60. ubiegłego stulecia. Nigeryjscy rebelianci zaczynają masowo mordować swoich przeciwników oraz przebywających w kraju Europejczyków. Amerykański oddział pod dowództwem porucznika Watersa (Bruce Willis) zostaje oddelegowany do ewakuacji młodej lekarki, doktor Leny Kendricks (Monica Belluci). Kobieta nie chce jednak opuścić kraju bez dzieci, które ma pod swoją opieką. Początkowo sceptyczny Waters ostatecznie zgadza się jej pomóc. Część pacjentów zostaje przetransportowana helikopterami, a pozostała grupa musi przeprawić się przez dżunglę do granicy Kamerunu".
    • Helikopter w ogniu (Black Hawk Down, 2001) – Ridley Scott
      • Wojna w Somalii -" Helikopter w ogniu to głośny film Ridleya Scotta, którego akcja rozgrywa się w czasie wojny domowej w Somalii w latach 90. Obraz dotyczy jednego z epizodów konfliktu: bitwy w Mogadiszu. Fabuła została oparta na książce Marka Bowdena, przedstawiającej prawdziwe wydarzenia. Amerykański oddział ma porwać dwóch somalijskich przywódców. Akcja jednak się komplikuje, dwa helikoptery zostają zestrzelone, a żołnierze muszą stawić czoło rozwścieczonemu tłumowi. Film zdobył dwa Oscary: za montaż i dźwięk, a autorem zdjęć do dzieła Scotta był Sławomir Idziak. W filmie wystąpili między innymi Josh Hartnett, Ewan McGregor, Tom Sizemore czy Eric Bana".

    XXI wiek 


    Irak

    • Jarhead. Żołnierz piechoty morskiej (2005) – Sam Mendes
      • "Jarhead to film o wojnie w Zatoce Perskiej. Wojska irackie wkraczają do Iraku. USA wysyłają swoje siły w rejon konfliktu. Jednym z żołnierzy jest dwudziestoletni Swoff (Jake Gyllenhaal), ochotnik, który z entuzjazmem zaciąga się do oddziałów marines. Po szkoleniu mężczyzna trafia na front i zderza swoje wyobrażenia z rzeczywistym obrazem wojny – całkowicie absurdalnej, chaotycznej rzezi". 
    • The Hurt Locker. W pułapce wojny (2008) – Kathryn Bigelow
      • "The Hurt Locker to nagrodzony sześcioma Oscarami film wojenny Kathryn Bigelow, opowiadający o wojnie w Iraku. Autorka przedstawia losy oddziału amerykańskich saperów, którzy muszą zmierzyć się z nieustannym balansowaniem na granicy życia i śmierci. Głównym bohaterem obrazu jest sierżant William James (w tej roli Jeremy Renner), który po śmierci swojego poprzednika obejmuje dowództwo. Wkrótce wojna staje się jego uzależnieniem".
    • Snajper (American Sniper, 2014) – Clint Eastwood
      • "Oparta na faktach opowieść o losach Chrisa Kyle’a, uznawanego za najlepszego snajpera w Navy SEALs. W legendarną postać wcielił się Bradley Cooper. Jego żonę zagrała zaś Sienna Miller. Snajper to historia rozgrywająca się na pograniczu dwóch światów: wojny i pokoju, życia rodzinnego i samotności. Ironia losu polega zaś na tym, że największe zagrożenie może czyhać w najbardziej niewinnych okolicznościach".

    Ranking był inspirowany następującymi zestawieniami (skąd też pochodzi część opisów):

    • https://moviesroom.pl/publicystyka/rankingi/14005-top-50-najlepsze-filmy-historyczne/
    • https://filmkot.pl/2021/03/19/top-10-najlepsze-filmy-historyczne/
    • https://film.org.pl/plebiscyt/najlepsze-filmy-historyczne-ranking-czytelnikow-233019
    • https://moviesroom.pl/publicystyka/rankingi/najlepsze-seriale-historyczne-na-netflix-top-20/
    • https://historycy.pl/wojna/babr/10-najlepszych-filmow-wojennych-wszech-czasow.html
    • http://kulturamasowa.pl/filmy-i-seriale/najlepsze-rosyjskie-filmy-wojenne-top-7/
    • https://oldcamera.pl/top-20-filmy-wojenne-wietnam-irak-afganistan/

    * Filmy przedstawione w zestawieniu dostępne są dla publiczności powyżej 16 roku życia, nie mniej zawierają sceny brutalne, etc., stąd - każdy odbiorca (w przypadku osób niepełnoletnich - opiekun) musi uznać czy chce oglądać daną produkcję, czy też nie zrezygnować z seansu. W przypadku obecności na liście obrazów jedynie dla widzów pełnoletnich, zbyt kontrowersyjnych, obrażających uczucia, etc., proszę o kontakt, w takim wypadku film zostanie skreślony z listy i obwarowany stosownymi zastrzeżeniami.

    Popular posts from this blog

    Klasa 5

    Sprawdzian I: 490 p.n.e.- bitwa pod Maratonem, I wojna Greków z Persami 753 p.n.e. - legendarne założenie Rzymu 44 p.n.e. - śmierć Juliusza Cezara 1 rok n.e. - narodziny Jezusa Tabela: A (wersja podstawowa, na Bdb);  B (wersja rozszerzona o wyjaśnienia) Powyżej dwie tabele. Wykazy zawierają skrót wymaganych informacji.  Zastrzeżenie:  Kolorem czerwonym  oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny  bardzo dobrej Kolorem zielonym  oznaczono elementy, których opanowanie zaleca się na ocenę c elującą Elementy fioletowe i żółte  - wiedza prawie zupełnie zbędna i elementy dyskusyjne :) Sprawdzian nr I:  Zadanie I: Tabelka, luki Na podstawie powyższych tabel uzupełnij luki - tj.  ok. 10 najważniejszych postaci/ dat/ wydarzeń z historii (tematy 1.1-1.4; 2.1-2.2; 2.5; 3.2), wg powyższego schematu. Zadanie II: Uszereguj wydarzenia:  uluż w odpowiedniej kolejności wydarzenia (np. na osi czasu) od najstarszego do tego, które będzie najpóźniej Pierwszy człowiek w Europi

    Pierwsza wojna światowa

    Co będzie na sprawdzianie, etc.? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych, np: Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po której stronie konfliktu walczyły? Wybierz 1 z 2 zaproponowanych zagadnień (łącznie jest 7 zagadnień- zob. podwykaz) i opisz w ok. 8 minipunktach (każdy punkt, to przynajmniej 3 fakty; ktoś, coś, gdzieś itp) Wspaniałe stulecie? U progu I wojny, miniwątki które można poruszyć: Europa, Austria i Cieszyn przeł. XIX i XX w. sytuacja gospodarcza, społelczna i geopolityczna Bałkany Panujący np. FJI - sielankowy portret rozwój przemysłu, szkolnictwa, przykłady Rywalizacja narodowa w różnych częściach Europy Austria 12 Narodów - jakich, kto prześladuje a kto prześladowany? Cieszyn sielankowy z piosenki Nohavicy Tesinska, tzn.? Konflikt polsko-niemiecki na Śl. Ciesz. -  Krwawa niedziela w Cieszynie itp. dyskryminacja Polaków Szkoły  Rota - genez

    Klasa 4

    Podstawa programowa (2024), cz. I: "KLASA IV I. Elementy historii rodzinnej i regionalnej.  Uczeń: 1) zbiera informacje na temat historii swojej rodziny, gromadzi pamiątki rodzinne i opowiada o nich; 2) poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje. II. Najważniejsze elementy polskiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń: 1) zna symbole narodowe (barwy, godło, hymn państwowy), najważniejsze święta narodowe i państwowe, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie; 2) wiąże najważniejsze zabytki i symbole kultury polskiej z właściwymi regionami. III. Refleksja nad historią jako nauką. Uczeń: 1) wyjaśnia, na czym polega praca historyka; 2) wskazuje sposoby mierzenia czasu w historii i posługuje się pojęciami chronologicznymi; 3) rozpoznaje rodzaje źródeł historycznych; 4) odróżnia historię od dziejów legendarnych (....)". Punkt III. Rozwinięcie - Refleksja nad historią jako nauką: 1) Na czym p