Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Wracamy po swoich... na tropie zapomnianych bohaterów i ofiar wojny


  • Chcesz 
    • być jak Sherlock Holmes? 
    • Zrobić coś dobrego dla małej społeczności, odnajdując jej zapomnianych bohaterów?
    • Odszukać swojego rodaka, który np. 80 lat temu, w czasie II wojny światowej, wyszedł z domu i nigdy do niego nie wrócił, a wszelki słuch po nim zaginął?
  • Może uda Ci się dopisać kolejny rozdział do historii sprzed lat?  Może to za Twoim pośrednictwem do domu wrócą ostatnie pamiątki po bohaterach i ofiarach II wojny światowej? Zob. https://pnwm.org/wp-content/uploads/2019/10/Broszura_Poszukiwane_Odnalezione.pdf

Przeszukaj bazy danych pod kontem swojej miejscowości lub nazwiska krewnych i wykonaj polecenia.

Odeślij kilka znalezionych przykładów



Odeślij mi via Teams lub E-dziennik kilka printscrenów znalezionych krewnych lub rodaków-wiesniaków (osób z Twojej wioski itp.) wraz z kilkoma zdaniami komentarza. Co udało ci się odnaleźć? Jakie są Twoje refleksje na ten temat? Ew. co sądzisz o naszych zajęciach.  



Przykłady:


 
Gotycki kościół i klasztor benedyktyński Saint-Michel w Normandii ukazuje potęgę zakonów w średniowieczu https://youtu.be/-rhtVj0gJMU?t=47
Dawny klasztor benedyktyński (z 966 roku) na wzgórzu Mont Saint-Michel w Normandii na wybrzeżu atlantyckim Francji. 







Poniżej inne bazy danych:

Jaki okres Cię interesuje?


XIX i XX wiek
  • informacje na temat ok. półtora tysiąca rodzin z naszego terenu zebrał dr Michael Morys Twarowski z Cieszyna, zob.: http://przodkowiezcieszyna.blogspot.com/p/blog-page.html
    • setki naszych dziadków służyło np. w armii austriackiej przeciw Napoleonowi Bonaparte itd. Może uda ci się kogoś z Twojej rodziny lub wioski wyszukać?
    • możesz uczyć wyszukiwarki u góry strony, by odnaleźć dane nt. interesującego Cię nazwiska/wioski etc.
  • ogólne dane o rodach, rodzinach, geografia rozmieszczenia nazwiska w Polsce i na świecie: https://nazwiska.ijp.pan.pl/

I wojna światowa

  • ciekawostki: 
    • ok. pół miliona Polaków straciło życie w czasie I w. Światowej, walcząc w armiach zaborczych. Biorąc pod uwagę, iż łącznie powołano pod broń nawet 4-4,5 mln, można przyjąć, iż co dziesiąty powołany do wojska spoczął w mogile z dala od domu...
    • W armii austriackiej w I wojnie światowej wg. szacunków miało służyć ok. 40 tys. cieszyniaków, w tym kilkuset walczących, jako ochotnicy, u boku Austriaków, w Legionach Polskich.
  • Nasi przodkowie z zaboru austriackiego, którzy służyli w wojsku, mogą być wymienieni m.in. na tzw. Listach strat.
    • Pod pojęciem List strat funkcjonują dwa informatory: właściwe „Listy strat” (niem. Verlustlisten Österreich-Ungarn) i „Wiadomości o rannych i chorych” (niem. Nachrichten über Verwundete und Kranke).
    • W sumie publikacje te, ukazujące się w latach 1914-1919, zajmują ponad 78 000 stron, dlatego dziś korzystamy z wyszukiwarek
    • Można je dziś przeszukać na wielu stronach, m.in.
  • Wiele miejscowości zachowało pomniki/ tablice pamiątkowe z wykazem poległych, które można obecnie wyszukać, wpisując nazwę miejscowości (lu bezpośrednio interesujące nas nazwisko):
  • Na stronie: (https://digitalnistudovna.army.cz/search?collections=vc:6edcb600-4172-4812-8610-c59e938be83b) praskiego Wojskowego Instytutu Historycznego (VOJENSKÝ ÚSTŘEDNÍ ARCHIV) opublikowano:
    • alternatywne wykazy poległych, dane pochodzą z dokumentacji jednostek wojskowych, garnizonujących, m.in. na Morawach i na Śląsku., zob: Kartotéka padlých v 1. světové válce  
    • dawniej wyszukiwanie było łatwiejsze, niestety strona nie istnieje, została przeniesiona?) http://www.vuapraha.cz/fallensoldierdatabase -
  • Na stronie: http://legie100.com/krev-legionare/ znajdziemy Cieszyniaków, którzy, jako żołnierze austryjaccy dostali się do niewoli (włoskiej lub rosyjskiej) i np. na Syberii wstąpili do legii czechosłowackich (i z nimi wrócili na okrętach do Europy)

Żołnierze polscy z lat 1914-1947

    • dane na ich temat dostępne są poprzez wyszukiwarkę na stronie: https://wbh.wp.mil.pl/pl/skanywyszukiwarka_bazy_personalne/
    • a także w katalogu kartkowym: https://wbh.wp.mil.pl/pl/skanywyszukiwarka_zaawansowana/
    • znajdziemy tam m.in. wykazy:
      • Kolekcja Akt Personalnych i Odznaczeniowych - gdzie zachowały się wnioski (a wraz z nimi np. biogramy, opisy zasług wojennych etc.) bohaterów wojennych walczących, m.in. w legionach, wojnie 1920 roku, kampanii wrześniowej etc.
      • a także akta:  żołnierzy polskich poległych, zaginionych i zmarłych w Polskich Siłach Zbrojnych na Zachodzie; żołnierzy polskich powracających z PSZnZ 1945-1948; ujawnionych członków AK i BCh;
      • by uzyskać najpełniejsze wyniki można w polu: "kategoria bazy osobowej" zostawić domyślny wpis "---------", wtedy wyszukiwarka przeszuka wszystkie bazy danych
II wojna światowa
Biblioteki:
https://kramerius.army.cz/search/?language=cs&

Akta poszczególnych jednostek wojskowych (z terenu Czech i Słowacji): 
http://www.vuapraha.cz/node/109

Akta (karty osobowe) poległych w I wojnie światowej.


https://anno.onb.ac.at/


Genialna wyszukiwarka: m.in. Sprawozdania stenograficzne sejmu w Opawie
https://www.digitalniknihovna.cz/mzk/search?q=Brenna




biblioteki: 
https://digi.landesbibliothek.at/viewer/searchadvanced/
https://anno.onb.ac.at/









Popular posts from this blog

Klasa 5

Sprawdzian I: 490 p.n.e.- bitwa pod Maratonem, I wojna Greków z Persami 753 p.n.e. - legendarne założenie Rzymu 44 p.n.e. - śmierć Juliusza Cezara 1 rok n.e. - narodziny Jezusa Tabela: A (wersja podstawowa, na Bdb);  B (wersja rozszerzona o wyjaśnienia) Powyżej dwie tabele. Wykazy zawierają skrót wymaganych informacji.  Zastrzeżenie:  Kolorem czerwonym  oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny  bardzo dobrej Kolorem zielonym  oznaczono elementy, których opanowanie zaleca się na ocenę c elującą Elementy fioletowe i żółte  - wiedza prawie zupełnie zbędna i elementy dyskusyjne :) Sprawdzian nr I:  Zadanie I: Tabelka, luki Na podstawie powyższych tabel uzupełnij luki - tj.  ok. 10 najważniejszych postaci/ dat/ wydarzeń z historii (tematy 1.1-1.4; 2.1-2.2; 2.5; 3.2), wg powyższego schematu. Zadanie II: Uszereguj wydarzenia:  uluż w odpowiedniej kolejności wydarzenia (np. na osi czasu) od najstarszego do tego, które będzie najpóźniej Pierwszy człowiek w Europi

Pierwsza wojna światowa

Co będzie na sprawdzianie, etc.? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych, np: Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po której stronie konfliktu walczyły? Wybierz 1 z 2 zaproponowanych zagadnień (łącznie jest 7 zagadnień- zob. podwykaz) i opisz w ok. 8 minipunktach (każdy punkt, to przynajmniej 3 fakty; ktoś, coś, gdzieś itp) Wspaniałe stulecie? U progu I wojny, miniwątki które można poruszyć: Europa, Austria i Cieszyn przeł. XIX i XX w. sytuacja gospodarcza, społelczna i geopolityczna Bałkany Panujący np. FJI - sielankowy portret rozwój przemysłu, szkolnictwa, przykłady Rywalizacja narodowa w różnych częściach Europy Austria 12 Narodów - jakich, kto prześladuje a kto prześladowany? Cieszyn sielankowy z piosenki Nohavicy Tesinska, tzn.? Konflikt polsko-niemiecki na Śl. Ciesz. -  Krwawa niedziela w Cieszynie itp. dyskryminacja Polaków Szkoły  Rota - genez

Klasa 4

Podstawa programowa (2024), cz. I: "KLASA IV I. Elementy historii rodzinnej i regionalnej.  Uczeń: 1) zbiera informacje na temat historii swojej rodziny, gromadzi pamiątki rodzinne i opowiada o nich; 2) poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje. II. Najważniejsze elementy polskiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń: 1) zna symbole narodowe (barwy, godło, hymn państwowy), najważniejsze święta narodowe i państwowe, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie; 2) wiąże najważniejsze zabytki i symbole kultury polskiej z właściwymi regionami. III. Refleksja nad historią jako nauką. Uczeń: 1) wyjaśnia, na czym polega praca historyka; 2) wskazuje sposoby mierzenia czasu w historii i posługuje się pojęciami chronologicznymi; 3) rozpoznaje rodzaje źródeł historycznych; 4) odróżnia historię od dziejów legendarnych (....)". Punkt III. Rozwinięcie - Refleksja nad historią jako nauką: 1) Na czym p