Wymagania: Mezopot., Egipt, Izrael, Grecja
- 1. Uzupełnij luki
- Kilka najw. dat rocznych
- 776 r. p.n.e. pierwsze igrzyska olimpijskie
- 490 r. p.n.e. bitwa Maratonem
- 480 r. p.n.e. bitwa pod Termopilami
- 338 r. p.n.e. bitwa pod Cheroneją
- 333 r. p.n.e. bitwa pod Issos
- 2. Przyporządkuj postać do wydarzenia:
- (Najważniejsze informacje nt. .... i Greków - tylko najważniejsze pojęcia wymienione niżej)
- A) Przyporządkuj postacie z powiązanymi z nimi:
- państwem/cywilizacją,
- wydarzeniem
- funkcją, jaką pełniły
- Kombinacje:
- Minos, legendarny władca Krety, przedstawiciel kultury minojskiej (?)
- Pizystrat - tyran, Ateny
- Agamemnon, król Achajów, cywilizacja Mykkeńska, uczestnik wojny trojańskiej
- Dariusz III - władca, Persja, bitwa pod Gaugamellą
- Leonidas - król, Sparta; klęska pod Termopilami
- Sokrates - filozof, Ateny; nauczyciel Platona
- Aleksander Wielki - Macedonia, bitwa pod Issos (zwycięstwo), podbój Persji
- Filip II - Macedonia, bitwa pod Cheroneą (zwycięstwo), podbój Grecji
- Ptolemeusz - macedoński władca Egiptu, przodek Kleopatry
- III Wybierz 1 z 2 zaproponowanych zagadnień (łącznie jest ok. 6 zagadnień) i opisz w ok. 6 minipunktach (każdy punkt, to przynajmniej 3 fakty; ktoś, coś, gdzieś, itp)
- a) dlaczego powstały, kiedy i gdzie; czym się wyróżniały pod względem polityki (władzy, wydarzeń, postaci), religii i osiągnięć cywilizacje stworzone w:
- Mezopotamii
- Egipcie
oraz żydowska (jej podróż wraz z ludem od Mezopotamii, przez Egipt, do Ziemi obiecanej)- b) dział II:
- 4. Grecy i Persowie
- 5. Ateny i Sparta - charatkerystyka - podobieństwa i różnice; dlaczego są ważne dla historii Grecji i kultury Europy?
- 6. Macedonia Aleksandra Wielkiego, jej podbój Grecji i Persji i znaczenie dla świata
- Zadanie V: luki
- dysponując podobną grafiką jak niżej zaznacz na mapie (po jednym ze wskazanych przez nauczyciela niżej elementów):
- a) historyczne krainy
- Mezopotamia (Sumer- przy zatoce; Asyria - w górnym nurcie Tygrysu, Egipt, Palestyna, Grecja,
- Macedonia, Persja (Persepolis, "nad" zatoką Perską),
- b) miasta (mniej więcej z dokładnością do 100-200 km/ tj. jaki region):
- Ateny, Sparta, Jerozolima, Rzym, Babilon
- c) Morza itp.:
- Śródziemne, Czerwone,
- Czarne, Zatoka Perska
- d) rzeki:
- Nil, Tygrys,
- Eufrat,
- 3) miejsca bitew: Maraton; Granikus; Issos,
- Zadanie V: RYSUNEK
- na bazie jednej z zapisanych wyżej ciekawostek, tworzymy coś na kształt komiksu; a dokładnie - satyryczny rysunek edukacyjny. Tworzymy wartościowy pod względem edukacyjnym obrazek, który przekazuje nam jakąś wiedzę historyczną (lub mobilizuje do poszerzenia wiedzy). Nasz rysunek ma potencjalnie przekazać np. naszemu rówieśnikowi, który nie chodzi z nami na lekcje historii jakąś interesującą wiedzę historyczną.
- Zadanie V. Polecenie: Narysuj satyryczny rysunek o wartości edukacyjnej, dotyczący starożytności (do roku 300 pne).
- Rysunek powinien mieć krótki opis/komentarz autora, w którym wyjaśniono widzowi/laikowi, o co chodzi, jakich wydarzeń historycznych dotyczy.
- Klucz - Satyryczny rys. edukacyjny (3*2= 6 pkt). przyznajemy po 2 pkt. za:
- 1) Pomysłowość, staranność wykonania, czy autor się do rysunku "przyłożył"
- 2) historyczność, tj. merytoryczność (kto, co, kiedy, dlaczego?) „wartościowy edukacyjnie rysunek (z opisem), który przekazuje nam jakąś wiedzę historyczną, przyznajemy max. liczbę punktów.
- 3) poczucie humoru (wg ciebie jest zabawny? humor słowny?)
- Jak to zrobić?
- a) narysuj szkic, np.
- 2 ludzików, najlepiej, żeby trzymali / nosili na głowie jakieś elementy charakterystyczne dla danej postaci, np. koronę, hełm itd.
- wystarczy 3 elementy:
- ludziki - tj. postacie historyczne (ewentualnie tłum, zwierzęta, budynki itd.)
- dymki - co mówią lub myślą dane osoby
- można elementy dodatkowe - jakąś scenografię w tle, np. piramidy, statki lub inny charakterystyczny element
- postacie mogą, a nawet powinny ze sobą np. rozmawiać;
- ewentualnie mogą robić coś śmiesznego i to komentować, np.
- budować piramidę i mówić, że w tym tempie, bez pomocy kosmitów, to nie zdarzą jej dokończyć, przed wynalezieniem elektrycznych samochodów
- b) podpisz, kogo przedstawia obraz (np. władcę/ kapłana/ wojownika/ naukowca?)
- c) podpisz kiedy i gdzie "dzieje się" ta scena, np. Egipt ok. 3 tys. p.n.e. zdjęcie koloryzowane
- poniżej kilka luźnych przykładów:
- 1) Aleksander Macedoński może mówić coś o:
- podbojach
- np. Wybacz mamo, ale skoro w 10 lat podbiłem cały cywilizowany świat aż po Egipt i Indie; a na ziemiach barbarzyńskich, np. Polsce nie ma nic ciekawego, idę oglądać seriale na Netflixie, lekcje do szkoły już zrobiłem!
- greckich/macedońskich wojownikach (hoplitach) i ich broni, np.:
- Aleksander mówi do Arystotelesa: Wiem, że to zabrzmi głupio, ale Arystotelesie - skoro jesteś takim mądrym filozofem, powiedz mi: skoro moi Macedońscy żołnierze wyposażeni w 5-metrowe włócznie (sarissy) byli w stanie podbić niemal cały świat (Grecję, Persję, Egipt i Indie), to czy z 10-metrowymi podbijemy Chiny?
- przyjacielu - koniu Bucefale
- nauczycielu- Arystotelesie
- tacie - Zeusie
- tacie - jednookim Filipie II macedońskim

