Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Diabły i nie tylko... Kreacje teatralne

Film o Wampirach:

https://www.facebook.com/watch/?v=1684405758965333

https://www.facebook.com/share/v/MGdUnbB2fA3t3NKP/

Obok miłości do dziejów Małej Ojczyzny, jedną z moich pasji jest teatr, dlatego też zdecydowałem się stworzyć DNO, czyli Dom Niezwykłych Opowieści, zob. https://domopowiesci.blogspot.com/.

https://domopowiesci.blogspot.com/p/przekleta-gora.html


Łącznie niemal dziesięć występów teatralnych w czterech miejscowościach (Cieszynie, Ustroniu, Brennej i Koniakowie) w ramach Domu Niezwykłych Opowieści (w skrócie: https://koperlo.blogspot.com/2023/12/diaby-i-nie-tylko-kreacje-teatralne.html). Występ aktorski i współreżyseria czterech spektakli Domu Niezwykłych Opowieści, bazujących na historiach i opowieściach ludowych Śląska Cieszyńskiego. 

Inne kreacje sceniczne w roku 2024:


źródło: https://www.facebook.com/photo/?fbid=947643813594607&set=pcb.947646700260985



 
Cieszyn 06.12.2023 ORSZAK ŚWIĘTEGO MIKOŁAJA I ROZŚWIETLENIE CHOINKI NA CIESZYŃSKIM RYNKU (9 min.)  https://www.youtube.com/watch?v=w_sctKYdpx4&ab_channel=PortalOX.PL  / Cieszyn 06.12.2023 - Jaszczur (11 min.) https://www.youtube.com/watch?v=-nYENrmCsY8&ab_channel=PLjaszczur



 
Szersza relacja filmowa: https://www.youtube.com/watch?v=WDaT6btIrx8&ab_channel=PLjaszczur



 







https://afrofeminas.com/2017/12/10/a-massive-blackface-in-alcoy-may-be-an-intangible-heritage-of-humanity/comment-page-2/

https://dilemma-x.net/2019/01/11/spain-annual-blackface-parade-whites-in-blackface-represent-black-african-moors/





Zad IV
  1. PC
  2. PC
  3. E
  4. E
  5. 1914
  6. 1915
  7. 1917
  8. 1919

Zad V
  1. AC
  2. AB
  3. BA




Popular posts from this blog

Klasa 5

Sprawdzian I: 490 p.n.e.- bitwa pod Maratonem, I wojna Greków z Persami 753 p.n.e. - legendarne założenie Rzymu 44 p.n.e. - śmierć Juliusza Cezara 1 rok n.e. - narodziny Jezusa Tabela: A (wersja podstawowa, na Bdb);  B (wersja rozszerzona o wyjaśnienia) Powyżej dwie tabele. Wykazy zawierają skrót wymaganych informacji.  Zastrzeżenie:  Kolorem czerwonym  oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny  bardzo dobrej Kolorem zielonym  oznaczono elementy, których opanowanie zaleca się na ocenę c elującą Elementy fioletowe i żółte  - wiedza prawie zupełnie zbędna i elementy dyskusyjne :) Sprawdzian nr I:  Zadanie I: Tabelka, luki Na podstawie powyższych tabel uzupełnij luki - tj.  ok. 10 najważniejszych postaci/ dat/ wydarzeń z historii (tematy 1.1-1.4; 2.1-2.2; 2.5; 3.2), wg powyższego schematu. Zadanie II: Uszereguj wydarzenia:  uluż w odpowiedniej kolejności wydarzenia (np. na osi czasu) od najstarszego do tego, które będzie najpóźniej Pierwszy człowiek w Europi

Pierwsza wojna światowa

Co będzie na sprawdzianie, etc.? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych, np: Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po której stronie konfliktu walczyły? Wybierz 1 z 2 zaproponowanych zagadnień (łącznie jest 7 zagadnień- zob. podwykaz) i opisz w ok. 8 minipunktach (każdy punkt, to przynajmniej 3 fakty; ktoś, coś, gdzieś itp) Wspaniałe stulecie? U progu I wojny, miniwątki które można poruszyć: Europa, Austria i Cieszyn przeł. XIX i XX w. sytuacja gospodarcza, społelczna i geopolityczna Bałkany Panujący np. FJI - sielankowy portret rozwój przemysłu, szkolnictwa, przykłady Rywalizacja narodowa w różnych częściach Europy Austria 12 Narodów - jakich, kto prześladuje a kto prześladowany? Cieszyn sielankowy z piosenki Nohavicy Tesinska, tzn.? Konflikt polsko-niemiecki na Śl. Ciesz. -  Krwawa niedziela w Cieszynie itp. dyskryminacja Polaków Szkoły  Rota - genez

Klasa 4

Podstawa programowa (2024), cz. I: "KLASA IV I. Elementy historii rodzinnej i regionalnej.  Uczeń: 1) zbiera informacje na temat historii swojej rodziny, gromadzi pamiątki rodzinne i opowiada o nich; 2) poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje. II. Najważniejsze elementy polskiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń: 1) zna symbole narodowe (barwy, godło, hymn państwowy), najważniejsze święta narodowe i państwowe, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie; 2) wiąże najważniejsze zabytki i symbole kultury polskiej z właściwymi regionami. III. Refleksja nad historią jako nauką. Uczeń: 1) wyjaśnia, na czym polega praca historyka; 2) wskazuje sposoby mierzenia czasu w historii i posługuje się pojęciami chronologicznymi; 3) rozpoznaje rodzaje źródeł historycznych; 4) odróżnia historię od dziejów legendarnych (....)". Punkt III. Rozwinięcie - Refleksja nad historią jako nauką: 1) Na czym p