Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

"1670" - zadanie Filmowe

 

Natalia W. 
Nasz odbiór
1. Serial: ,,1670’’ (2023) w reżyserii Macieja Buchwalda i Kordiana Kądzieli na podstawie scenariusza Jakuba Rużyłły
2. Komentarze, uwagi do serialu
,,Sejmik’’
Życiową ambicją Jana Pawła Adamczewskiego jest zostanie najsłynniejszym Janem Pawłem w historii Polski – już się śmiesznie zaczyna jak na komedie wypada (35:23 od końca)
,,Normalnie tu jest pięknie od czerwca do września”’ – haha (34:39 od końca)
Dzieci chłopów – Marek, Józia i …. Darek (33:56)
Adamczewski ma dwóch synów. Starszy ma odziedziczyć po nim ziemie, jednak ma z nim problemy wychowawcze  (33:44)
Mycie zębów- coś dziwnego (30:48)
Pomocnik kowala z Litwy - wymiana chłopska Erasmus (24:50)
Reakcja na Szwedów (21:38)
Rzeczpospolita Obojga Narodów – działamy obojga ale osobno (17:41)
Sejmik z zegarem z Niderlandów (12:20)
,,Folwark’’
Jędrula miał przydomek jak Kazimierz Wielki (29:32)
Marian 33 lata (16:04)
Marian ma przejść po wodzie na środek stawu (11:48)
niedasizm w Polsce (11:01)
Ostatnia szansa, metoda wielkich liderów – kłamstwo (09:58)
,,List od Krula” (09:45)
,,zapach zwycięstwa’’ (5:40)
3. a) Dobrą stroną tego serialu jest na pewno wyśmienita muzyka, charakteryzacja bohaterów, scenografia oraz rekwizyty. Bardzo podobały mi się żarty, które odnosiły się do życia współczesnego, uważam, że przez to serial może zyskać dużą liczbę młodych odbiorców, którzy na co dzień nie wybierają filmów/serialów o tematyce dawnych lat/historycznej. Mogę stwierdzić, że oglądanie tego serialu wzbudziło we mnie radość (nie mogłam przestać się śmiać). Uważam również, że serial został dobrze nakręcony (podobały mi się dopowiedzenia bohaterów prosto do kamery).
Niewątpliwie można stwierdzić, iż z tego serialu raczej nie nauczymy się historii, mianowicie jest to komedia, a nie film dokumentalny, ale nie można tego uznać jak wadę, ponieważ serial spełnia wyznaczniki swojego gatunku.
b) 1. Nie mam swojej ulubionej sceny, ponieważ raczej wszystkie były wspaniałe, ale bardzo spodobał mi się wątek kłótni sąsiedzkiej (Jakuba Adamczewskiego z Andrzejem), która przywodziła mi na myśl tą z utworu pt. ,,Zemsta” Aleksander Fredro.
2. Moim zdaniem najlepiej sportretowaną w serialu postacią jest główny bohater – Jan Paweł Adamczewski, którego postać wspaniale zagrał Bartłomiej Topa.
3. Moim zdaniem największym plusem filmu są wyśmienici aktorzy oraz ich charakteryzacja. Gra aktorska jest na wysokim poziomie zarówno w obszarze pierwszoplanowym, jak i drugoplanowym, dlatego serial przyjemnie się ogląda.
4. Poprzez tytuł tego serialu można łatwo dowiedzieć się, kiedy dzieje się akcja (1670 rok). W filmie czuć ducha epoki, dzięki dobrej charakteryzacji bohaterów. Sceną, która odzwierciedlała specyficzną mentalność ludzi tego czasu jest np. stosunek do higieny (np. mycia zębów), kiedy to córka Jakuba myła zęby, a on ją wyśmiał albo kobiet, które nie mogą mieszać się w politykę.
5. Serial ukazał, iż chłopi byli bardzo źle traktowani. Szlachta odnosiła się do nich z wyższością, a czasami okazywało się, że chłopi posiadają większą od nich wiedzę.
4. Moja ocena ocena produkcji to 9/10         (w najbliższym czasie na pewno obejrzę resztę odcinków :) 
a) W pierwszym odcinku był ukazany sejmik oraz radykalne Liberum veto. (sejmik - w dawnej Polsce organizacja terytorialna stanu szlacheckiego) Encyklopedia PWN. Sejmiki uchwalały lokalne podatki i tworzyły sądy sejmikowe. Złota era sejmików przypadała na drugą połowę wieku XVII i początek XVIII. Koniec rządów sejmikowych położył sejm niemy (sejm został tak nazwany z powodu niedopuszczenia posłów do głosu, w obawie przed zerwaniem obrad) z 1717 roku, pozbawiając sejmiki wielu kompetencji.
b) https://sztukmix.pl/1670-recenzja/
umiejętne połączenie XVII wiecznych realiów, z naszymi współczesnymi problemami. ,,XVII wiek to z jednej strony złote czasy Rzeczpospolitej, ale też totalne rozpasanie szlachty, które w późniejszym czasie doprowadziło do upadku naszego kraju a finalnie rozbiorów. Liberum veto (chociaż oczywiście nie wyglądało tak radykalnie jak w serialu), brak otwartości na nowe ścieżki rozwoju gospodarczego, przeświadczenie o swojej sarmacko-narodowej wielkości, dość niefajne traktowanie chłopów ”. Ocena: 5,5/6 Mariusz Jagiełło
https://www.youtube.com/watch?v=Ce4jnVg60dc&ab_channel=Pogadajmyorzeczach (2:10)
nie czerpać wiedzy historycznej z tego serialu; produkcja kostiumowa, a nie historyczna; aby zrozumieć większość żartów, trzeba znać historię
https://www.youtube.com/watch?v=nxMtXIWnnrw&ab_channel=NaGa%C5%82%C4%99zi (1:57)
serial nie posiada osi historii; jest to bardziej zlepek scenek rodzajowych


Emilka R
 ODCINEK 1
a) 12:52- czyżby tekst wzięty z Facebooka?
b)14:00 słowa majàce miejsce i we współczesności
c) 14:29- typowy menel pod sklepem
d) 30:09- tekst nauczycieli w podstawówce co każdą lekcje
ODCINEK 2
a) 01:48 Zaszczany Jędrula mój ulubiony
b) 05:52 -58 czuje że ten żart ma drugie dno🤣
c)14:44- dokładnie zgadzam się, mnie też to śmieszy
d)20:32- raz się żyje Jezusie święta prawda
e) 23:25- biedny Zaszczany Jędrula
ODCINEK 3
a) 2:44-48, 4:38-42 typowi uczniowie w szkole w szatniach
b)10:37- one będą razem ja mówię to Panu
c)26:12- moja ulubiona postać, totalnie
d) 29:14- ona jest chora psychicznie
ODCINEK 4
a)17:29- mój nowy ulubiony bohater
b)18:15- najgorszy „swatacz”  jakiego widziałam
c) odcinek czwarty się skończył a ja nadal czekam aż te dwie (Zofia i matka narzeczonej Stanisława) będą razem…

To co podoba mi się w tym serialu to:
-poruszenie tematu praw kobiet, feminizmu, zmian klimatycznych, lgbt, ateizmu, różnorodności w wierze, marszu równości, tolerancyjności, wyrażania siebie, rasizmu
-bardzo przypadła mi do gustu córka głównego bohatera- Anielka stawiająca się innym, mająca swój charakterek i własne zdanie, o które walczy, a jednocześnie przepiękna i ukrycie wrażliwa. Zakochałam się w niej, dla niej oglądam ten serial + oglądałam film kiedyś z głównym udziałem tej aktorki- „na chwile na zawsze” i od tego momentu ją uwielbiam
To co mi się nie podoba:
-niektóre żenujące sceny nie wpadające trochę w moje poczucie humoru (ale jest ich mało, bo reszta mnie bawi)
-Jan Paweł- główny bohater, który swoim charakterem, nieogarnięciem i przekonaniu o swojej doskonałości mnie wkurza

Odniesienie się do punktów z instrukcji:
1.Myślę, że scena, która wywarła na mnie wrażenie to ta, gdzie Anielka i Maciej tańczą. Widać wtedy ich bliskość i pokrewieństwo dusz. Dodatkowo skojarzyło mi się to ze sceną z nowego filmu „Chłopi”, a mam do tego filmu niezwykły sentyment, więc może dlatego tak bardzo przypadła mi do gustu.
2.Moim zdaniem najlepszą bohaterką z filmu pod względem gry aktorskiej i ukształtowanego charakteru jest Zofia. Zagrała niezwykle twardą, stanowczą i poważną kobietę, a jednocześnie nieśmiałą wobec nieznanego jej wcześniej uczucia. Jest postacią zmienną, aktorka tak świetnie ją zagrała, że nawet w powadze na twarzy potrafi zagrać emocje takie jak radość.
3.Największym plusem filmu moim zdaniem jest scenografia. Da się odczuć przez ekran klimat panujący tam, zapach- poprzez podkreślenie nie mycia się bohaterów, a także poczuć ciężar roboty chłopskiej i to wszystko dzięki strojom oraz scenerii.
4.Akcja dzieje się w 1670 roku jak wskazuje na to tytuł, jednak ten rok odpowiada wydarzeniom historycznym tylko jeśli patrzymy na scenerie, która faktycznie mogła być podobna w tych latach. Poza tym nie ma za wiele wspólnego z historią.
5.Dowiedziałam się jak wygląda życie chłopskie oraz czym różni się to życie od szlachciców, zobaczyłam znaczące różnice.
6.Czy nawiązuje on do wydarzeń historycznych?
A więc jak już mówiłam- film nie ma nic wspólnego z historią poza scenerią i ukazaniem życia chłopskiego i szlacheckiego w nieco sarkastyczny sposób. Rzeczy odbiegające od historii:
-drewniane smartfony
-powstanie kapeli Barok
-wciąganie tabaki
-ulotki o zmianach klimatycznych
-marsz równości
Ciekawostki z filmu https://youtu.be/MM1-4-qhVS0?si=U_PgcPdfds6qwFjr:
-serial jest dopasowany do społeczeństwa bardziej o poglądach lewicowych (jak sporo filmów i seriali na netflixie)
-postać Jana Pawła drugiego jest taką satyrą typowego obrazu Polaka
-modele różnych Polaków we współczesnych czasów są właśnie ukazane w tym serialu

Podsumowując:
Serial bardzo mi się podobał- był rozrywką i „odmóżdżeniem” po szkole. Większość żartów wpadła w moje poczucie humoru, poleciłabym to każdemu fanowi seriali/ filmów kostiumowych! (czyli na pewno mojej mamie, bo ona już takich tyle obejrzała, że mogę i Panu polecić jeśli jest Pan chętny)



....Cieszę się, że miło i pożytecznie spędziłaś czas. Serial, mimo, że miesza problemy współczesnej Polski i tej z XVII wieku, ma zaskakująco dużo do powiedzenia o realiach sarmackiej Rzeczypospolitej, barwnie przedstawiając "prawdę esencjonalną" o ludziach i wydarzeniach sprzed trzech i pół wieku. PS Zmiany klimatyczne spowodowane przez człowieka działy się na oczach polskiej szlachty, z tym że były odwrotne od tych dzisiaj. Śmierć 90% Indian amerykańskich i rewindykacja ogromnych połaci przez dżunglę w Amerykach spowodował epokę Lodowcową w Europie. Polska II połowy XVII wieku zamarzała (w tym Bałtyk, po którym mogły przejechać kilkutonowe armaty!), co powodowało niskie zbiory i biedę. 

Popular posts from this blog

Klasa 5

Sprawdzian I: 490 p.n.e.- bitwa pod Maratonem, I wojna Greków z Persami 753 p.n.e. - legendarne założenie Rzymu 44 p.n.e. - śmierć Juliusza Cezara 1 rok n.e. - narodziny Jezusa Tabela: A (wersja podstawowa, na Bdb);  B (wersja rozszerzona o wyjaśnienia) Powyżej dwie tabele. Wykazy zawierają skrót wymaganych informacji.  Zastrzeżenie:  Kolorem czerwonym  oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny  bardzo dobrej Kolorem zielonym  oznaczono elementy, których opanowanie zaleca się na ocenę c elującą Elementy fioletowe i żółte  - wiedza prawie zupełnie zbędna i elementy dyskusyjne :) Sprawdzian nr I:  Zadanie I: Tabelka, luki Na podstawie powyższych tabel uzupełnij luki - tj.  ok. 10 najważniejszych postaci/ dat/ wydarzeń z historii (tematy 1.1-1.4; 2.1-2.2; 2.5; 3.2), wg powyższego schematu. Zadanie II: Uszereguj wydarzenia:  uluż w odpowiedniej kolejności wydarzenia (np. na osi czasu) od najstarszego do tego, które będzie najpóźniej Pierwszy człowiek w Europi

Pierwsza wojna światowa

Co będzie na sprawdzianie, etc.? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych, np: Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po której stronie konfliktu walczyły? Wybierz 1 z 2 zaproponowanych zagadnień (łącznie jest 7 zagadnień- zob. podwykaz) i opisz w ok. 8 minipunktach (każdy punkt, to przynajmniej 3 fakty; ktoś, coś, gdzieś itp) Wspaniałe stulecie? U progu I wojny, miniwątki które można poruszyć: Europa, Austria i Cieszyn przeł. XIX i XX w. sytuacja gospodarcza, społelczna i geopolityczna Bałkany Panujący np. FJI - sielankowy portret rozwój przemysłu, szkolnictwa, przykłady Rywalizacja narodowa w różnych częściach Europy Austria 12 Narodów - jakich, kto prześladuje a kto prześladowany? Cieszyn sielankowy z piosenki Nohavicy Tesinska, tzn.? Konflikt polsko-niemiecki na Śl. Ciesz. -  Krwawa niedziela w Cieszynie itp. dyskryminacja Polaków Szkoły  Rota - genez

Klasa 4

Podstawa programowa (2024), cz. I: "KLASA IV I. Elementy historii rodzinnej i regionalnej.  Uczeń: 1) zbiera informacje na temat historii swojej rodziny, gromadzi pamiątki rodzinne i opowiada o nich; 2) poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje. II. Najważniejsze elementy polskiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń: 1) zna symbole narodowe (barwy, godło, hymn państwowy), najważniejsze święta narodowe i państwowe, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie; 2) wiąże najważniejsze zabytki i symbole kultury polskiej z właściwymi regionami. III. Refleksja nad historią jako nauką. Uczeń: 1) wyjaśnia, na czym polega praca historyka; 2) wskazuje sposoby mierzenia czasu w historii i posługuje się pojęciami chronologicznymi; 3) rozpoznaje rodzaje źródeł historycznych; 4) odróżnia historię od dziejów legendarnych (....)". Punkt III. Rozwinięcie - Refleksja nad historią jako nauką: 1) Na czym p