Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Klasa 4



Podstawa programowa (2024), cz. I:
  • "KLASA IV
  • I. Elementy historii rodzinnej i regionalnej. 
  • Uczeń:
  • 1) zbiera informacje na temat historii swojej rodziny, gromadzi pamiątki rodzinne i opowiada o nich;
  • 2) poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje.

  • II. Najważniejsze elementy polskiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń:
  • 1) zna symbole narodowe (barwy, godło, hymn państwowy), najważniejsze święta narodowe i państwowe, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie;
  • 2) wiąże najważniejsze zabytki i symbole kultury polskiej z właściwymi regionami.

  • III. Refleksja nad historią jako nauką. Uczeń:
  • 1) wyjaśnia, na czym polega praca historyka;
  • 2) wskazuje sposoby mierzenia czasu w historii i posługuje się pojęciami chronologicznymi;
  • 3) rozpoznaje rodzaje źródeł historycznych;
  • 4) odróżnia historię od dziejów legendarnych (....)".



Punkt III. Rozwinięcie - Refleksja nad historią jako nauką:

  • 1) Na czym polega praca historyka?
  • Historyk niczym detektyw:
    • Bada przeszłość – stara się poznać wydarzenia, które miały miejsce w przeszłości.
      • >>>
    • Analizuje ślady (przeszłości) – szuka i bada różne źródła, np. dokumenty, książki, obrazy, przedmioty, aby dowiedzieć się więcej o dawnych czasach.
      • >>>
    • Konfrontuje świadków (zeznania) etc., porównuje różne informacje – sprawdza różne źródła, aby upewnić się, że to, co odkrył, jest prawdziwe.
  • >>> Niczym naukowiec, pisarz lub filmowiec-scenarzysta:
    • próbuje połączyć znane sobie ślady w jedną, spójną opowieść
    • tworzy opisy 
      • co i dlaczego wydarzyło się
      • co odkrył, co wiemy, a co przypuszczamy
    • dzieli się wynikami swoich dociekań, swoimi odkryciami, 
      • pisze książki, artykuły 
      • lub prowadzi wykłady.
  • 2) Sposoby mierzenia czasu w historii i pojęcia chronologiczne
    • Rok – najprostsza miara czasu, która trwa 365 dni.
    • Dekada – okres 10 lat, np. lata 90. XX wieku to dekada od 1990 do 1999.
    • Wiek – okres 100 lat, np. wiek XX to lata od 1901 do 2000.
    • Era – to okres czasu, który zaczyna się od ważnego wydarzenia, np. era naszej ery (n.e.), która zaczyna się od narodzin Chrystusa.
    • Przed naszą erą (p.n.e.) – czas, który wydarzył się przed rokiem 1 naszej ery.
  • 3) Rodzaje źródeł historycznych
  • Źródła:
    • pisane – dokumenty, listy, kroniki, książki, które zawierają informacje o przeszłości.
    • niepisane – przedmioty, obrazy, budynki, narzędzia, które pokazują, jak ludzie żyli.
  • inny podział:
    • ikonograficzne – obrazy, malowidła, rzeźby, które przedstawiają sceny z przeszłości.
    • ustne – opowieści przekazywane z pokolenia na pokolenie, np. legendy i mity.
    • cyfrowe – zapisy w internecie, nagrania audio i wideo dotyczące wydarzeń z przeszłości.
  • 4) Odróżnianie historii od dziejów legendarnych
    • Historia oparta jest na faktach – historyk bada rzeczywiste wydarzenia, które można potwierdzić w źródłach.
    • Dzieje legendarne to opowieści i mity – są to historie przekazywane ustnie, często z dodatkami fantastycznymi, np. o smokach.
      • często trudno jest udowodnić, że dana opowieść miała miejsce naprawdę.
      • mogą być całkowicie zmyślone, albo być echem prawdziwych wydarzeń 
    • W historii ważne są dowody 
      • wydarzenia historyczne można potwierdzić dowodami, np. zapisami w dokumentach, przedmiotami znalezionymi przez archeologów.
    • czasami historia i legenda się ze sobą styka 
      • wojna trojańska mogła być prawdziwa (historia), 
      • ale opowieści o herosie Achillesie i jego nadludzkich mocach są już legendą.




Poniżej kilka słów ode mnie:

Sprawdzian tudzież praca klasowa (bo pracujemy z użyciem podręcznika, z którego można korzystać przez ok. 5 minut) - to nasza pierwsza próba wspólnej pracy pisemnej. Jako, że pracujemy razem od niedawna, nie musi wszystko się jeszcze udać idealnie. Proszę o wyrozumiałość zarówno dla mnie, jak i dla dzieci. Uczniowie nie muszą być przygotowani perfekcyjnie. Będę starał się oceniać, biorąc to pod uwagę. W ostateczności nawet jeśli ktoś miałby nie dostać oceny bardzo dobrej, czy celującej, to biorąc pod uwagę, iż większość dzieci ma już po kilka 5 i 6 z aktywności, to nie powinno to być problemem, gdyż staram się na bieżąco budować poczucie sprawczości i własnej wartości uczniów :)

Dla ułatwienia przygotowałem "tabelkowy" skrót informacji.


Minisprawdzian/ praca klasowa nr I - Regiony Polski i chronologia

  • Zadanie I: Zaznacz na mapie (po jednym z wskazanych niżej elementów): 
    • a) historyczne regiony Polski 
      • Małopolska, Wielkopolska, Mazowsze; 
      • Śląsk Górny; Śląsk Dolny, Śląsk Cieszyński, 
    • b) miasta (mniej więcej z dokładnością do 100 km/ tj. jaki region): Poznań, Gniezno, Kraków, Wrocław
    • c) góry: Sudety, Karpaty, Beskid Śląski (gdzie źródła rzeki Wisły)
    • d) rzeki: Wisła, Odra, Olza


Kolorem czerwonym oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny bardzo dobrej
Kolorem zielonym oznaczono elementy, których opanowanie zaleca się na ocenę celującą
Elementy fioletowe - wiedza absolutnie zbędna i elementy dyskusyjne :)


Polska jedna, czy różne Polski?

Kim jestem? Kim byli moi przodkowie? Skąd pochodzili? Czy to jest ważne?


 

Ćwiczenie nr. 1: Zastanów się, skąd pochodzą Twoi przodkowie? 

By sobie to zobrazować: 
a) Narysuj lub skopiuj mapę Polski/ Śląska itp. i zaznacz na niej  literkami: TT - miejsce urodzenia Dziadka nr 1; MT - urodzenia Babci nr 1 i następnie analogicznie: TM: MM; jeżeli znasz miejsca urodzenia jakiegoś pradziadka to też spróbuj to zrobić, np. TTT (pradziadek nr 1) itp :); 
b) następnie dopisz powyżej tych punktów miejscowości i najbliższe duże miasta 
c) na poniższych mapach odszukaj, jak nazywamy te regiony. 

Co ci wyjdzie: np. a: TT- b: Szopienice, k. Katowic c: (Górny Śląsk); itd: MT - Puńców, k. Cieszyna (Śląsk Cieszyński); MM Kalwaria k. Krakowa (Małopolska) ; 
d) dla osób bardziej wtajemniczonych: jeśli wiesz, że Twoi pradziadkowie pochodzili z innych miejscowości niż ich dzieci (Twoi dziadkowie) też to możesz oznaczyć
e) oblicz w ilu procentach jesteś z pochodzenia: Ślązakiem (Górnoślązakiem), Cieszyniakiem (Ślązakiem Cieszyńskim), Małopolaninem, etc. (po każdym dziadku dziedziczysz statystycznie 25% krwi, genów etc.)


Czy to ma znacznie? Tak, gdyś każdy region ma inny kod kulturowy, inną historię, etc. Warto mieć tego świadomość. Różnorodność regionów buduje nasze bogactwo historii Polski i Europy. Nie da się zrozumieć historii Polski, bez kontekstu historii regionalnej i na odwrót.


Minisprawdzian/ praca klasowa nr II - Historia Polski - średniowiecze

  


  • Zadanie I: 4 najważniejsze postacie/ daty/ wydarzenia z historii Polski "wczesnego średniowiecza", wg powyższego schematu.
  • Zadanie II: Zapisz 2 wybrane przez siebie ciekawostki z zajęć (Każda minimum 2 pełne zdania wyjaśnienia).

  • Zadanie IV: Banknot à la komiks
    • na bazie np. jednej z zapisanych wyżej ciekawostek, tworzymy coś na kształt komiksu; a dokładnie - satyryczny rysunek edukacyjny. 
    • Tworzymy wartościowy pod względem edukacyjnym obrazek, który przekazuje nam jakąś wiedzę historyczną (lub mobilizuje do poszerzenia wiedzy). 
    • Nasz rysunek ma potencjalnie przekazać np. naszemu rówieśnikowi, który nie chodzi z nami na lekcje historii jakąś interesującą wiedzę historyczną.
    • Trzy kroki:
    • a) narysuj szkic banknotu 10 lub 20 zł, 
      • wystarczy 3 elementy: 
        • obwód- to jest ramkę, 
        • nominał, tj. np. 10 zł 
        • zarys głowy władcy)
    • b) podpisz, jakiego przedstawia władcę:  Mieszko I / Bolesław Chrobry 
    • c) wymyśl, co może mówić śmiesznego i mądrego? 
      • poniżej kilka przykładów:
      • 1) Mieszko I może mówić coś o:
        • swoich przodkach, np. Piaście kołodzieju, 
        • swoich 7 pogańskich żonach
        • czeskiej Dobrawie (Ahoj!)
        • chrzcie
      • 2) Bolesław Chrobry może mówić coś o: 
        • podbojach (np. Czechy, Słowacja, ziemie dziś niemieckie lub Kijów, miecz Szczerbiec)
        • drużynie wojów (m.in. Wikingów?)
        • św. Wojciechu (jego raieniu)
        • zjeździe Gnieźnieńskim
        • koronacji
      • Rysunek, przykłady:


      • Omówienie: 
      • Rysunek Bardzo staranny
      • "Jestem Mieszko I, będzie jakoś 966 rok po Chrystusie, jak się ożeniłem z czeską księżniczka i przyjąłem chrzest. Dziś nie żałuję tej decyzji. Jedna żona zamiast siedmiu, to odczuwalna różnica!"
      • PS zdecydowanie mniej się w domu kłócimy. A jak jestem dla Dobrawy nie miły to proszę biskupa o rozgrzeszenie. Wierzę, że Polska może być miłym miejscem do życia! Wesołych świąt Rodacy!



 

 







Wartościowe filmy o św. Wojciechu i Chrobrym (ok. 10 minut): 

  

Św. Wojciech - człowiek, którego śmierć zmieniła losy milionów ludzi nad Wisłą https://youtu.be/ToaRumKe_0A ; https://www.youtube.com/watch?v=cs9X2RiKb2E&ab_channel=Fundacja%C5%9Awi%C4%99tokrzyskaGoryHistorii



Podstawa programowa (2024), cz. II:

"IV. Postacie i wydarzenia o doniosłym znaczeniu dla kształtowania polskiej tożsamości kulturowej. Uczeń sytuuje w czasie i opowiada o:
1) księciu Mieszku i czeskiej Dobrawie - chrzcie Polski;
    [1. Plemiona słowiańskie.
    2. Misja św. Wojciecha. Zakony w Polsce. Rozwój piśmiennictwa i rolnictwa.]
2) Bolesławie Chrobrym - pierwszym królu - i zjeździe w Gnieźnie;
3) Kazimierzu Wielkim - ostatnim z Piastów;
4) królowej Jadwidze, Władysławie Jagielle, unii polsko-litewskiej i zwycięstwie grunwaldzkim;
    [4. Złoty wiek kultury polskiej. Osiągnięcia architektury i sztuki - Wawel].
5) Mikołaju Koperniku i krakowskich żakach;
6) Janie Zamoyskim - wodzu i mężu stanu;
7) królu Janie III Sobieskim i innych bohaterach wojen XVII w.;
8) Tadeuszu Kościuszce i kosynierach spod Racławic;
9) Janie Henryku Dąbrowskim i Józefie Wybickim oraz polskim hymnie;
10) Romualdzie Traugutcie i powstańczym państwie;
   [ 8. Strajk dzieci we Wrześni. Germanizacja, rusyfikacja.]
11) Marii Skłodowskiej -Curie - laureatce Nagrody Nobla;
12) Józefie Piłsudskim i jego żołnierzach;
    [9. Bitwa Warszawska 1920 r. (....)".]
13) Eugeniuszu Kwiatkowskim i budowie Gdyni;
14) „Zośce”, „Alku”, „Rudym” i „Szarych Szeregach”;
15) Witoldzie Pileckimi - jego wojennych i powojennych wyborach, Danucie Siedzikównie „Ince”;
16) papieżu Janie Pawle II i jego pierwszej pielgrzymce do Polski;
17) „Solidarności” i jej bohaterach.

Treści dodatkowe, nieobowiązkowe, do wyboru przez nauczyciela w porozumieniu z uczniami. Nauczyciel może zaproponować także inną tematykę, ważną dla jego uczniów.
1. Plemiona słowiańskie.
2. Misja św. Wojciecha. Zakony w Polsce. Rozwój piśmiennictwa i rolnictwa.
3. Zamki i rycerze. Znaczenie, uzbrojenie, obyczaje.
4. Złoty wiek kultury polskiej. Osiągnięcia architektury i sztuki - Wawel.
5. Gdańsk - Polska spichlerzem Europy. Miasto, port, rozwój handlu zbożem.
6. Zygmunt III Waza. Warszawa stolicą Polski.
7. Obiady czwartkowe króla Stanisława Augusta Poniatowskiego. Rozkwit kultury za ostatniego króla.
8. Strajk dzieci we Wrześni. Germanizacja, rusyfikacja.
9. Bitwa Warszawska 1920 r. (....)".



Sprawdzian/ praca klasowa: Polska 1300-1800 

  • zagadnienia obejmują tematy: R. II (t.: 3-6); R. III 1-4.
  • przez ok. 5 minut pracujemy z użyciem podręcznika, co może przydać się np. podczas uzupełniania map (zob. s. 82 i 93).
  • Uczniowie nie muszą być przygotowani perfekcyjnie, ważne żeby się starali, np. zrobili rysunek edukacyjny. 
  • Dla ułatwienia rozpisałem główne zagadnienia w kilku punktach:

  • Zadanie I: 
    • Kilka najważniejszych postaci i wydarzeń z historii Polski z lat 1300-1800, wg załączonego na zajęciach (i być może poniżej) schematu:
    • Polecenia:
    • Połącz postać z wydarzeniem
    • napisz w którym wieku żyli lub uszereguj od postaci żyjących najwcześniej po postacie żyjące najpóźniej
Kolorem czerwonym oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny bardzo dobrej
Kolorem zielonym oznaczono elementy, których opanowanie zaleca się na ocenę celującą
Elementy fioletowe - wiedza absolutnie zbędna i elementy dyskusyjne :)

  • Zadanie II: Zapisz 2 wybrane przez siebie ciekawostki z zajęć 
    • Każda minimum 2 pełne zdania wyjaśnienia, 
      • poniżej przykład - jedna z nich, 
      • tu nieco więcej, ale wystarczy 2 zdania:
    • Jadwiga:
      • była Królem Polski (a nie królową!), 
      • wyszła za Litwina Jagiełłę, dało to początek Unii Polski z Litwą
      • dzięki jej małżeństwu Litwa przyjęła chrzest
      • zmarła młodo, przy narodzinach córki
      • swoje skarby, klejnoty etc. przekazała na rzecz społeczeństwa, a konkretnie na"
        • Odnowienie Akademii Krakowskiej, uniwersytetu stworzonego przez Kazimierza Wielkiego
        • dziś uczelnia ta nazywa się Uniwersytet Jagielloński, a więc nosi imię Jagiełły! Tymczasem powinna nazywać się Uniwersytet Jadwigi?! Co nie!? To trochę taki skandal! Skoro to Jadwiga uratowała jego istnienie (taki staroświecki szowinizm!?)
        • Można o tym wspomnieć w rysunku!
        • Na Uniw. Jagiellońskim kształcił się:
          • Mikołaj Kopernik
          • wielu Ślązaków i Cieszybniaków, np. Wacław Grodecki
          • i m.in. ja to jest Wojciech Grajewski :
  • Zadanie III: Zapoznaj się z mapami na s. 82 i 93.
    • Zaznacz na mapie (po jednym ze wskazanych niżej elementów): 
      • a) przybliżone miejsca bitew: Grunwald; Wiedeń, Kircholm, Racławice
      • c) przybliżone miejsca powstania: Wawel; Akademia Krakowska (później Uniwersytet Jagielloński) = Kraków: Legionów Polskich (Północne Włochy
      • b) Sąsiadów itp. z którymi Polacy toczyli wojny: Szwecja, Rosja, Prusy, Austria, Turcja, 
  • Zadanie IV: Banknot à la komiks: 
    • Jagiełło (100 zł) 
    • Zygmunt Stary (200), 
    • Jan III Sobieski (500), 
    • na bazie np. jednej z ciekawostek, tworzymy coś na kształt komiksu; a dokładnie - satyryczny rysunek edukacyjny. 
      • Tworzymy wartościowy pod względem edukacyjnym obrazek, który przekazuje nam jakąś wiedzę historyczną (lub mobilizuje do poszerzenia wiedzy). 
      • Nasz rysunek ma potencjalnie przekazać np. naszemu rówieśnikowi, który nie chodzi z nami na lekcje historii jakąś interesującą wiedzę historyczną.
    • Trzy kroki:
    • a) narysuj szkic banknotu, jednego z: 100, 200, 500 zł, 
      • wystarczy 3 elementy: 
        • obwód- to jest ramkę, 
        • nominał, tj. np. 100 zł 
        • zarys głowy władcy
    • b) podpisz, jakiego przedstawia władcę...
    • c) wymyśl, co może mówić śmiesznego i mądrego? 
      • poniżej kilka przykładów:
      • 1) Jagiełło może mówić coś o:
        • rycerzach, np. Zawiszy Czarnym
        • Grunwaldzie, Krzyżakach
        • Jadwidze, ślubie
        • pogaństwie lub chrześciajańskie
        • Unii Polski z Litwą
        • Uniwersytecie Jagiellońskim...
      • 2) Zygmunt Stary może mówić coś o:
        • Wawelu
        • żonie-Bonie
        • Mikołaju Koperniku
        • Renesansie...
      • 3) Jan III Sobieski może mówić coś o:
        • husarii
        • bitwach
        • Turkach
        • tym że uratował chrześcijaństwo
        • żonie Marysieńce...
      • Tak na marginesie mamy też zabytki na banknotach
        • 20 - rotunda w Cieszynie
        • 50 - panorama Krakowa i Kazimierza (niegdyś odrębnego miasta, dziś dzielnicy Krakowa) 
        • 100 zł - Zamek w Malborku. 
        • 200 zł - Zamek na Wawelu. 
        • 500 zł - Pałac w Wilanowie



40 6
38 5+
36 5
33 4+
30 4
26 3+
20 3
16 2+
12 2
10 1+'


Temat data z życia wiek kto Wydarzenia / osiągnięcia

1 II.4 Jadwiga 1385 XIV król Polski Unia Polski i Litwy Odnowienie Akademii Krakowskiej

2 II.4 Jagiełło 1410 XV król Polski bitwa pod Grunwaldem, pokonanie Zakonu Krzyżackiego Banknot 100 zł

3 II.5 Zawisza Czarny 1410 XV rycerz bitwa pod Grunwaldem, „rycerz bez skazy” – mówimy: „polegać jak na Zawiszy”

4 III.2 Bona i Zygmunt I Stary XVI władcy Perła renesansu – Wawelu – budowa jego imię nosi kaplica Zygmuntowska i dzwon Zygmunta na Wawelu Banknot 200 zł

5 II.6 Mikołaj Kopernik 1534 XVI Naukowiec-matematyk, astronom ceniony na całym świecie geniusz. Jego teorie okazały rewolucyjne dla nauki i filozofii „Wstrzymał słońce ruszył ziemię” Tworzy dzieło „O obrotach sfer niebieskich”

6 III.1 Jan Zamojski XVI kanclerz, hetman= główny dowódca Perła renesansu –Zamość – budowa „takie będą Rzeczypospolite, jakie młodzieży [wy]chowanie”

7 III.2 Jan III Sobieski 1683 XVII hetman= główny dowódca, król Polski bitwa pod Wiedniem pokonanie Turcji, ratunek dla Austrii i chrześcijańskiej Europy Banknot 500 zł

8 III.* Stanisław August Poniatowski 1795 XVIII król Polski Słynne obiady czwartkowe, wspieranie kultury Konstytucja 3. Maja- próba ratunku państwa Współwinny rozbiorów Polski

9 III.3 Tadeusz Kościuszko 1795 XVIII dowódca, naczelnik powstania naczelnik tzw. powstania kościuszkowskiego jego klęska doprowadziła do III., ostatniego rozbioru Polski


Punktacja:

  •  
  • klasa 4
  • punktacja
  • Zadanie / max. liczba punktów do zdobycia
  • 1 / 4
  • 2 / 8
  • 3 / 4
  • 4 / 10 (w tym 3 pkt. na 6)
  • 5 / 4 (i ew. 2 pkt. ekstra ZA humor - niewliczane do punktacji na 5,6 etc. - w końcu humoru nie można wymagać od nikogo :)
  • razem 30
  • ale (jeśli dobrze pamiętam) przyjąłem, że 6 jest możliwa od 26 pkt
    •  26    6
    •  25    5+
    •  23    5
    •  22    4+
    •  20    4
    •  17    3+
    •  14    3
    •  12    2+
    •  10    2
    •  8    1+'

      

    materiały dodatkowe (nieobowiązkowe):
     






    Popular posts from this blog

    Klasa 5

    Sprawdzian I: 490 p.n.e.- bitwa pod Maratonem, I wojna Greków z Persami 753 p.n.e. - legendarne założenie Rzymu 44 p.n.e. - śmierć Juliusza Cezara 1 rok n.e. - narodziny Jezusa Tabela: A (wersja podstawowa, na Bdb);  B (wersja rozszerzona o wyjaśnienia) Powyżej dwie tabele. Wykazy zawierają skrót wymaganych informacji.  Zastrzeżenie:  Kolorem czerwonym  oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny  bardzo dobrej Kolorem zielonym  oznaczono elementy, których opanowanie zaleca się na ocenę c elującą Elementy fioletowe i żółte  - wiedza prawie zupełnie zbędna i elementy dyskusyjne :) Sprawdzian nr I:  Zadanie I: Tabelka, luki Na podstawie powyższych tabel uzupełnij luki - tj.  ok. 10 najważniejszych postaci/ dat/ wydarzeń z historii (tematy 1.1-1.4; 2.1-2.2; 2.5; 3.2), wg powyższego schematu. Zadanie II: Uszereguj wydarzenia:  uluż w odpowiedniej kolejności wydarzenia (np. na osi czasu) od najstarszego do tego, które będzie najpóźniej Pierwszy człowiek w Europi

    Pierwsza wojna światowa

    Co będzie na sprawdzianie, etc.? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych, np: Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po której stronie konfliktu walczyły? Wybierz 1 z 2 zaproponowanych zagadnień (łącznie jest 7 zagadnień- zob. podwykaz) i opisz w ok. 8 minipunktach (każdy punkt, to przynajmniej 3 fakty; ktoś, coś, gdzieś itp) Wspaniałe stulecie? U progu I wojny, miniwątki które można poruszyć: Europa, Austria i Cieszyn przeł. XIX i XX w. sytuacja gospodarcza, społelczna i geopolityczna Bałkany Panujący np. FJI - sielankowy portret rozwój przemysłu, szkolnictwa, przykłady Rywalizacja narodowa w różnych częściach Europy Austria 12 Narodów - jakich, kto prześladuje a kto prześladowany? Cieszyn sielankowy z piosenki Nohavicy Tesinska, tzn.? Konflikt polsko-niemiecki na Śl. Ciesz. -  Krwawa niedziela w Cieszynie itp. dyskryminacja Polaków Szkoły  Rota - genez