Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Klasa 4






40 6
38 5+
36 5
33 4+
30 4
26 3+
20 3
16 2+
12 2
10 1+'



Sprawdzian/ praca klasowa: Polska 1300-1800 

  • zagadnienia obejmują tematy: R. II (t.: 3-6); R. III 1-4.
  • przez ok. 5 minut pracujemy z użyciem podręcznika, co może przydać się np. podczas uzupełniania map (zob. s. 82 i 93).
  • Uczniowie nie muszą być przygotowani perfekcyjnie, ważne żeby się starali, np. zrobili rysunek edukacyjny. 
  • Dla ułatwienia rozpisałem główne zagadnienia w kilku punktach:

  • Zadanie I: 
    • Kilka najważniejszych postaci i wydarzeń z historii Polski z lat 1300-1800, wg załączonego na zajęciach (i być może poniżej) schematu:
    • Polecenia:
    • Połącz postać z wydarzeniem
    • napisz w którym wieku żyli lub uszereguj od postaci żyjących najwcześniej po postacie żyjące najpóźniej
Kolorem czerwonym oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny bardzo dobrej
Kolorem zielonym oznaczono elementy, których opanowanie zaleca się na ocenę celującą
Elementy fioletowe - wiedza absolutnie zbędna i elementy dyskusyjne :)

  • Zadanie II: Zapisz 2 wybrane przez siebie ciekawostki z zajęć 
    • Każda minimum 2 pełne zdania wyjaśnienia, 
      • poniżej przykład - jedna z nich, 
      • tu nieco więcej, ale wystarczy 2 zdania:
    • Jadwiga:
      • była Królem Polski (a nie królową!), 
      • wyszła za Litwina Jagiełłę, dało to początek Unii Polski z Litwą
      • dzięki jej małżeństwu Litwa przyjęła chrzest
      • zmarła młodo, przy narodzinach córki
      • swoje skarby, klejnoty etc. przekazała na rzecz społeczeństwa, a konkretnie na"
        • Odnowienie Akademii Krakowskiej, uniwersytetu stworzonego przez Kazimierza Wielkiego
        • dziś uczelnia ta nazywa się Uniwersytet Jagielloński, a więc nosi imię Jagiełły! Tymczasem powinna nazywać się Uniwersytet Jadwigi?! Co nie!? To trochę taki skandal! Skoro to Jadwiga uratowała jego istnienie (taki staroświecki szowinizm!?)
        • Można o tym wspomnieć w rysunku!
        • Na Uniw. Jagiellońskim kształcił się:
          • Mikołaj Kopernik
          • wielu Ślązaków i Cieszybniaków, np. Wacław Grodecki
          • i m.in. ja to jest Wojciech Grajewski :
  • Zadanie III: Zapoznaj się z mapami na s. 82 i 93.
    • Zaznacz na mapie (po jednym ze wskazanych niżej elementów): 
      • a) przybliżone miejsca bitew: Grunwald; Wiedeń, Kircholm, Racławice
      • c) przybliżone miejsca powstania: Wawel; Akademia Krakowska (później Uniwersytet Jagielloński) = Kraków: Legionów Polskich (Północne Włochy
      • b) Sąsiadów itp. z którymi Polacy toczyli wojny: Szwecja, Rosja, Prusy, Austria, Turcja, 
  • Zadanie IV: Banknot à la komiks: 
    • Jagiełło (100 zł) 
    • Zygmunt Stary (200), 
    • Jan III Sobieski (500), 
    • na bazie np. jednej z ciekawostek, tworzymy coś na kształt komiksu; a dokładnie - satyryczny rysunek edukacyjny. 
      • Tworzymy wartościowy pod względem edukacyjnym obrazek, który przekazuje nam jakąś wiedzę historyczną (lub mobilizuje do poszerzenia wiedzy). 
      • Nasz rysunek ma potencjalnie przekazać np. naszemu rówieśnikowi, który nie chodzi z nami na lekcje historii jakąś interesującą wiedzę historyczną.
    • Trzy kroki:
    • a) narysuj szkic banknotu, jednego z: 100, 200, 500 zł, 
      • wystarczy 3 elementy: 
        • obwód- to jest ramkę, 
        • nominał, tj. np. 100 zł 
        • zarys głowy władcy
    • b) podpisz, jakiego przedstawia władcę...
    • c) wymyśl, co może mówić śmiesznego i mądrego? 
      • poniżej kilka przykładów:
      • 1) Jagiełło może mówić coś o:
        • rycerzach, np. Zawiszy Czarnym
        • Grunwaldzie, Krzyżakach
        • Jadwidze, ślubie
        • pogaństwie lub chrześciajańskie
        • Unii Polski z Litwą
        • Uniwersytecie Jagiellońskim...
      • 2) Zygmunt Stary może mówić coś o:
        • Wawelu
        • żonie-Bonie
        • Mikołaju Koperniku
        • Renesansie...
      • 3) Jan III Sobieski może mówić coś o:
        • husarii
        • bitwach
        • Turkach
        • tym że uratował chrześcijaństwo
        • żonie Marysieńce...
      • Tak na marginesie mamy też zabytki na banknotach
        • 20 - rotunda w Cieszynie
        • 50 - panorama Krakowa i Kazimierza (niegdyś odrębnego miasta, dziś dzielnicy Krakowa) 
        • 100 zł - Zamek w Malborku. 
        • 200 zł - Zamek na Wawelu. 
        • 500 zł - Pałac w Wilanowie



Temat data z życia wiek kto Wydarzenia / osiągnięcia

1 II.4 Jadwiga 1385 XIV król Polski Unia Polski i Litwy Odnowienie Akademii Krakowskiej

2 II.4 Jagiełło 1410 XV król Polski bitwa pod Grunwaldem, pokonanie Zakonu Krzyżackiego Banknot 100 zł

3 II.5 Zawisza Czarny 1410 XV rycerz bitwa pod Grunwaldem, „rycerz bez skazy” – mówimy: „polegać jak na Zawiszy”

4 III.2 Bona i Zygmunt I Stary XVI władcy Perła renesansu – Wawelu – budowa jego imię nosi kaplica Zygmuntowska i dzwon Zygmunta na Wawelu Banknot 200 zł

5 II.6 Mikołaj Kopernik 1534 XVI Naukowiec-matematyk, astronom ceniony na całym świecie geniusz. Jego teorie okazały rewolucyjne dla nauki i filozofii „Wstrzymał słońce ruszył ziemię” Tworzy dzieło „O obrotach sfer niebieskich”

6 III.1 Jan Zamojski XVI kanclerz, hetman= główny dowódca Perła renesansu –Zamość – budowa „takie będą Rzeczypospolite, jakie młodzieży [wy]chowanie”

7 III.2 Jan III Sobieski 1683 XVII hetman= główny dowódca, król Polski bitwa pod Wiedniem pokonanie Turcji, ratunek dla Austrii i chrześcijańskiej Europy Banknot 500 zł

8 III.* Stanisław August Poniatowski 1795 XVIII król Polski Słynne obiady czwartkowe, wspieranie kultury Konstytucja 3. Maja- próba ratunku państwa Współwinny rozbiorów Polski

9 III.3 Tadeusz Kościuszko 1795 XVIII dowódca, naczelnik powstania naczelnik tzw. powstania kościuszkowskiego jego klęska doprowadziła do III., ostatniego rozbioru Polski


Punktacja:

  •  
  • klasa 4
  • punktacja
  • Zadanie / max. liczba punktów do zdobycia
  • 1 / 4
  • 2 / 8
  • 3 / 4
  • 4 / 10 (w tym 3 pkt. na 6)
  • 5 / 4 (i ew. 2 pkt. ekstra ZA humor - niewliczane do punktacji na 5,6 etc. - w końcu humoru nie można wymagać od nikogo :)
  • razem 30
  • ale (jeśli dobrze pamiętam) przyjąłem, że 6 jest możliwa od 26 pkt
    •  26    6
    •  25    5+
    •  23    5
    •  22    4+
    •  20    4
    •  17    3+
    •  14    3
    •  12    2+
    •  10    2
    •  8    1+'






    Poniżej kilka słów ode mnie:

    Sprawdzian tudzież praca klasowa (bo pracujemy z użyciem podręcznika, z którego można korzystać przez ok. 5 minut) - to nasza pierwsza próba wspólnej pracy pisemnej. Jako, że pracujemy razem od niedawna, nie musi wszystko się jeszcze udać idealnie. Proszę o wyrozumiałość zarówno dla mnie, jak i dla dzieci. Uczniowie nie muszą być przygotowani perfekcyjnie. Będę starał się oceniać, biorąc to pod uwagę. W ostateczności nawet jeśli ktoś miałby nie dostać oceny bardzo dobrej, czy celującej, to biorąc pod uwagę, iż większość dzieci ma już po kilka 5 i 6 z aktywności, to nie powinno to być problemem, gdyż staram się na bieżąco budować poczucie sprawczości i własnej wartości uczniów :)

    Dla ułatwienia przygotowałem "tabelkowy" skrót informacji.


     


    Minisprawdzian: 

    • Zadanie I: 4 najważniejsze postacie/ daty/ wydarzenia z historii Polski "wczesnego średniowiecza", wg powyższego schematu.
    • Zadanie II: Zapisz 2 wybrane przez siebie ciekawostki z zajęć (Każda minimum 2 pełne zdania wyjaśnienia).
    • Zadanie III: Zaznacz na mapie (po jednym z wskazanych niżej elementów): 
      • a) historyczne regiony Polski 
        • Małopolska, Wielkopolska, Mazowsze; 
        • Śląsk Górny; Śląsk Dolny, Śląsk Cieszyński, 
      • b) miasta (mniej więcej z dokładnością do 100 km/ tj. jaki region): Poznań, Gniezno, Kraków, Wrocław
      • c) góry: Sudety, Karpaty, Beskid Śląski (gdzie źródła rzeki Wisły)
      • d) rzeki: Wisła, Odra, Olza
    • Zadanie IV: Banknot à la komiks
      • na bazie np. jednej z zapisanych wyżej ciekawostek, tworzymy coś na kształt komiksu; a dokładnie - satyryczny rysunek edukacyjny. 
      • Tworzymy wartościowy pod względem edukacyjnym obrazek, który przekazuje nam jakąś wiedzę historyczną (lub mobilizuje do poszerzenia wiedzy). 
      • Nasz rysunek ma potencjalnie przekazać np. naszemu rówieśnikowi, który nie chodzi z nami na lekcje historii jakąś interesującą wiedzę historyczną.
      • Trzy kroki:
      • a) narysuj szkic banknotu 10 lub 20 zł, 
        • wystarczy 3 elementy: 
          • obwód- to jest ramkę, 
          • nominał, tj. np. 10 zł 
          • zarys głowy władcy)
      • b) podpisz, jakiego przedstawia władcę:  Mieszko I / Bolesław Chrobry 
      • c) wymyśl, co może mówić śmiesznego i mądrego? 
        • poniżej kilka przykładów:
        • 1) Mieszko I może mówić coś o:
          • swoich przodkach, np. Piaście kołodzieju, 
          • swoich 7 pogańskich żonach
          • czeskiej Dobrawie (Ahoj!)
          • chrzcie
        • 2) Bolesław Chrobry może mówić coś o: 
          • podbojach (np. Czechy, Słowacja, ziemie dziś niemieckie lub Kijów, miecz Szczerbiec)
          • drużynie wojów (m.in. Wikingów?)
          • św. Wojciechu (jego raieniu)
          • zjeździe Gnieźnieńskim
          • koronacji
        • Rysunek, przykłady:


        • Omówienie: 
        • Rysunek Bardzo staranny
        • "Jestem Mieszko I, będzie jakoś 966 rok po Chrystusie, jak się ożeniłem z czeską księżniczka i przyjąłem chrzest. Dziś nie żałuję tej decyzji. Jedna żona zamiast siedmiu, to odczuwalna różnica!"
        • PS zdecydowanie mniej się w domu kłócimy. A jak jestem dla Dobrawy nie miły to proszę biskupa o rozgrzeszenie. Wierzę, że Polska może być miłym miejscem do życia! Wesołych świąt Rodacy!
    Kolorem czerwonym oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny bardzo dobrej
    Kolorem zielonym oznaczono elementy, których opanowanie zaleca się na ocenę celującą
    Elementy fioletowe - wiedza absolutnie zbędna i elementy dyskusyjne :)


    Polska jedna, czy różne Polski?

    Kim jestem? Kim byli moi przodkowie? Skąd pochodzili? Czy to jest ważne?


     

    Ćwiczenie nr. 1: Zastanów się, skąd pochodzą Twoi przodkowie? 

    By sobie to zobrazować: 
    a) Narysuj lub skopiuj mapę Polski/ Śląska itp. i zaznacz na niej  literkami: TT - miejsce urodzenia Dziadka nr 1; MT - urodzenia Babci nr 1 i następnie analogicznie: TM: MM; jeżeli znasz miejsca urodzenia jakiegoś pradziadka to też spróbuj to zrobić, np. TTT (pradziadek nr 1) itp :); 
    b) następnie dopisz powyżej tych punktów miejscowości i najbliższe duże miasta 
    c) na poniższych mapach odszukaj, jak nazywamy te regiony. 

    Co ci wyjdzie: np. a: TT- b: Szopienice, k. Katowic c: (Górny Śląsk); itd: MT - Puńców, k. Cieszyna (Śląsk Cieszyński); MM Kalwaria k. Krakowa (Małopolska) ; 
    d) dla osób bardziej wtajemniczonych: jeśli wiesz, że Twoi pradziadkowie pochodzili z innych miejscowości niż ich dzieci (Twoi dziadkowie) też to możesz oznaczyć
    e) oblicz w ilu procentach jesteś z pochodzenia: Ślązakiem (Górnoślązakiem), Cieszyniakiem (Ślązakiem Cieszyńskim), Małopolaninem, etc. (po każdym dziadku dziedziczysz statystycznie 25% krwi, genów etc.)


    Czy to ma znacznie? Tak, gdyś każdy region ma inny kod kulturowy, inną historię, etc. Warto mieć tego świadomość. Różnorodność regionów buduje nasze bogactwo historii Polski i Europy. Nie da się zrozumieć historii Polski, bez kontekstu historii regionalnej i na odwrót.


     

     







    Wartościowe filmy o św. Wojciechu i Chrobrym (ok. 10 minut): 

      

    Św. Wojciech - człowiek, którego śmierć zmieniła losy milionów ludzi nad Wisłą https://youtu.be/ToaRumKe_0A ; https://www.youtube.com/watch?v=cs9X2RiKb2E&ab_channel=Fundacja%C5%9Awi%C4%99tokrzyskaGoryHistorii

    Popular posts from this blog

    Pierwsza wojna światowa

    Tutaj moje info o osobach, które walczyły 20 lat wcześniej na I wojnie: https://ojcowskidom.blogspot.com/2021/11/na-frontach-i-wojny-swiatowej.html Możemy szacować, iż żałobę z powodu śmierci domownika przeżywano wówczas, w co czwartym domu w Brennej i Górkach. Rodzin w Brennej i Górkach, które straciły bliskich na I wojnie było przeszło sto. Na I wojnie zginął przynajmniej co 20 mężczyzna z naszych wiosek, podczas gdy ranny mógł zostać nawet co czwarty lub piąty. Jeśli odejmiemy osoby niepełnoletnie i seniorów oraz inwalidów etc. i policzymy jedynie mężczyzn objętych poborem, wówczas liczby te wzrosną ok. dwukrotnie (!). Z rachunku tego wynika, iż tylko co drugi mężczyzna powołany na front I wojny światowej wrócił z niej cały i względnie zdrowy. Co będzie na sprawdzianie? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po k

    Klasa 5

    Klasa 5 R. I 1. 1. POCZĄTKI LUDZKOŚCI 1. 2. CYWILIZACJE MEZOPOTAMII 1. 3. STAROŻYTNY EGIPT 1. 4. STAROŻYTNY IZRAEL 1. 5. CYWILIZACJE INDII I CHIN 1. 6. NARODZINY I ROZWÓJ PISMA R. II 2. 1. ATENY I SPARTA 2. 2. WOJNY PERSKIE 2. 3. WIERZENIA RELIGIJNE STAROŻYTNYCH GREKÓW 2. 4. KULTURA STAROŻYTNYCH GREKÓW 2. 5. PODBOJE ALEKSANDRA WIELKIEGO R. III 3. 1. USTRÓJ POLITYCZNY STAROŻYTNEGO RZYMU 3. 2. POWSTANIE I UPADEK IMPERIUM RZYMSKIEGO 3. 3. KULTURA UMYSŁOWA I RELIGIA STAROŻYTNEGO RZYMU 3. 4. SZTUKA STAROŻYTNEGO RZYMU 3. 5. NARODZINY CHRZEŚCIJAŃSTWA R. IV 4. 1. BIZANCJUM 4. 2. NARODZINY ISLAMU 4. 3. NA GRUZACH CESARSTWA ZACHODNIEGO 4. 4. WALKA O WŁADZĘ NA ŚWIATEM CHRZEŚCIJAŃSKIM 4. 5. DZIEJE WYPRAW KRZYŻOWYCH R. V 5. 1. SPOŁECZEŃSTWO FEUDALNE 5. 2. STAN RYCERSKI 5. 3. MIESZCZANIE I CHŁOPI 5. 4. KOŚCIÓŁ W ŚREDNIOWIECZU 5. 5. SZTUKA ŚREDNIOWIECZNA R. VI 6. 1. PRADZIEJE ZIEM POLSKICH 6. 2. POCZĄTKI PAŃSTWA POLSKIEGO 6. 3. POLSKA POD PANOWANIEM BOLESŁAWA CHROBREGO 6. 4. KRYZYS PAŃSTWA PIERWSZYCH

    Europa i świat doby Oświecenia

    Na naszych zajęciach (wspólnie i/lub samodzielnie): 5. 1. Przemiany gospodarcze i społeczne w XVIII wieku 5. 2. Oświecenie 5. 3. Absolutyzm oświecony 5. 4. Wojna o niepodległość Stanów Zjednoczonych 5. 5. Wybuch Wielkiej Rewolucji Francuskiej 5. 6. Francja republiką - przemiany polityczne we Francji w latach 1973-1799     https://www.youtube.com/watch?v=zxYrqV1rFIA&ab_channel=By%C5%82osobie...%28HelloMaestro%29 7:27 Ziemniak i rozbiór Polski, Katarzyna Wielka, Maria Teresa "Byl Sobie Czlowiek" - Świat przyspiesza- Wynalazki, zmiany społeczno-gospodarcze i polityczne XIX wieku, m.in. Wiosna Ludów https://www.youtube.com/watch?v=vLqbldp2OPc&list=PLyJ5tp6WmjKj-lHgWpsK4-xqnpEDoezbi&index=23&ab_channel=FranciszekF1 5. 1. Jesteśmy drugą Anglią. Czego Goethe szuka na Śląsku? a) Muzy b) elfów c) zachodnich technologii Świat idzie naprzód, czyli Geothe na Śląsku, a my stajemy się drugą Anglią.   Porównaj wiersz Goethego w tłumaczeniu Szymborskiej:  https://wiersze.an