Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Chłopi i szlachta XV-XVIII w

 

https://ostojatradycji.pl/

Film Jasyr: scena marszu ok. 10 min, śpiewu; 

2,5 miliona niewolników w XVI i XVII wieku, czyli więcej niż niewolników z Afryki!


 

tylko dla widzów 16+ "JASYR" Arkadiusza Olszewskiego - Zwiastun 
https://www.youtube.com/watch?v=NOZNjsHMI-o&ab_channel=ArkadiuszOlszewski
od 2:14 do 2:25 
https://www.youtube.com/watch?v=4K8mOzV1bcE&ab_channel=OstojaTradycji



https://www.youtube.com/watch?v=zmyPS-uua0Q&ab_channel=OstojaTradycji





 
Oba trailery, dla osób +16: https://www.youtube.com/watch?v=gmn86IeFVic&ab_channel=NetflixPolska
https://www.youtube.com/watch?v=I9BHdMPKVa8&ab_channel=NetflixPolska

  
Jeden super, drugi nie nadaje się, gdyż może być niezrozumiany dla współczesnego pokolenia:
Jak mieszkała szlachta wg Netflixa: https://youtu.be/-J_vPKB88WU?si=gUvhKHBDRRQTy6ky

Gregory Clark napisał w 1986 r. prowokacyjnie, iż chłopi w średniowieczu nie pracowali więcej niż 150 dni w ciągu roku. Tak narodził się pewnien mit, który trwa do dziś!
"W rzeczywistości chłopi zajmujący się produkcją rolną na własne potrzeby żyli w tak złych warunkach, że masowo migrowali do wczesnych miast przemysłowych, a wczesne miasta przemysłowe były znacznie gorsze niż współczesne miasta Trzeciego Świata.
Krótko mówiąc, żyli znacznie gorzej niż ludzie, którzy żyli znacznie gorzej niż ludzie, którzy dzisiaj mają najgorzej.

https://www.adamsmith.org/blog/regulation-industry/medieval-peasants-really-did-not-work-only-150-days-a-year






 

Mycie jest zdrowe: Prezentownik Jana Pawła | 1670 | Netflix https://youtu.be/ZImu42yAro0?si=v3ngsJY7cpHfvQq_ ; Wybory Młodzieżowego Słowa BaRoku | 1670 |  https://youtu.be/5ttKH31vc8g?si=PggHvEzqPYI6hMXa

 
Polecam recenzję, tudzież omówienie serialu autorstwa historyka dr Piotra Napierały (badacza kontrowersyjnego, m.in. ze względu na krytyczne podejście względem tradycyjnej historiografii pronarodowej, ale twórczego) - który wskazuje ok. 20 elementów prawdopodobnych i oddających ducha epoki
https://www.youtube.com/watch?v=v1rQyd58cg8&ab_channel=drPiotrNapiera%C5%82a
humor z księżowskiego zeszytu:  https://youtu.be/SYTu_XwFSTw?si=bW1jGKHv1224Xz46


https://www.youtube.com/watch?v=8Kp84bzNWjU&ab_channel=Netshorty



1670, w opinii Tomasza Raczka
https://www.youtube.com/watch?v=0CP7_-8Zh9o&ab_channel=TomaszRaczek

Popular posts from this blog

Klasa 5

Sprawdzian I: 490 p.n.e.- bitwa pod Maratonem, I wojna Greków z Persami 753 p.n.e. - legendarne założenie Rzymu 44 p.n.e. - śmierć Juliusza Cezara 1 rok n.e. - narodziny Jezusa Tabela: A (wersja podstawowa, na Bdb);  B (wersja rozszerzona o wyjaśnienia) Powyżej dwie tabele. Wykazy zawierają skrót wymaganych informacji.  Zastrzeżenie:  Kolorem czerwonym  oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny  bardzo dobrej Kolorem zielonym  oznaczono elementy, których opanowanie zaleca się na ocenę c elującą Elementy fioletowe i żółte  - wiedza prawie zupełnie zbędna i elementy dyskusyjne :) Sprawdzian nr I:  Zadanie I: Tabelka, luki Na podstawie powyższych tabel uzupełnij luki - tj.  ok. 10 najważniejszych postaci/ dat/ wydarzeń z historii (tematy 1.1-1.4; 2.1-2.2; 2.5; 3.2), wg powyższego schematu. Zadanie II: Uszereguj wydarzenia:  uluż w odpowiedniej kolejności wydarzenia (np. na osi czasu) od najstarszego do tego, które będzie najpóźniej Pierwszy człowiek w Europi

Pierwsza wojna światowa

Co będzie na sprawdzianie, etc.? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych, np: Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po której stronie konfliktu walczyły? Wybierz 1 z 2 zaproponowanych zagadnień (łącznie jest 7 zagadnień- zob. podwykaz) i opisz w ok. 8 minipunktach (każdy punkt, to przynajmniej 3 fakty; ktoś, coś, gdzieś itp) Wspaniałe stulecie? U progu I wojny, miniwątki które można poruszyć: Europa, Austria i Cieszyn przeł. XIX i XX w. sytuacja gospodarcza, społelczna i geopolityczna Bałkany Panujący np. FJI - sielankowy portret rozwój przemysłu, szkolnictwa, przykłady Rywalizacja narodowa w różnych częściach Europy Austria 12 Narodów - jakich, kto prześladuje a kto prześladowany? Cieszyn sielankowy z piosenki Nohavicy Tesinska, tzn.? Konflikt polsko-niemiecki na Śl. Ciesz. -  Krwawa niedziela w Cieszynie itp. dyskryminacja Polaków Szkoły  Rota - genez

Klasa 4

Podstawa programowa (2024), cz. I: "KLASA IV I. Elementy historii rodzinnej i regionalnej.  Uczeń: 1) zbiera informacje na temat historii swojej rodziny, gromadzi pamiątki rodzinne i opowiada o nich; 2) poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje. II. Najważniejsze elementy polskiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń: 1) zna symbole narodowe (barwy, godło, hymn państwowy), najważniejsze święta narodowe i państwowe, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie; 2) wiąże najważniejsze zabytki i symbole kultury polskiej z właściwymi regionami. III. Refleksja nad historią jako nauką. Uczeń: 1) wyjaśnia, na czym polega praca historyka; 2) wskazuje sposoby mierzenia czasu w historii i posługuje się pojęciami chronologicznymi; 3) rozpoznaje rodzaje źródeł historycznych; 4) odróżnia historię od dziejów legendarnych (....)". Punkt III. Rozwinięcie - Refleksja nad historią jako nauką: 1) Na czym p