Zagadnienia na kartkówkę/sprawdzian/pracę klasową.
- Czas pisania: 20 minut (w tym czas pisania z wykorzystaniem notatek, tj. przygotowanej osobiście kartki lub zeszytu): 2 minuty;
- Czas oceniania: 10 minut.
Po napisaniu następuje wymiana prac, pomiędzy ławkami (wymieniamy pracę z osobą siedzącą z przodu/ z tyłu), ona ocenia pracę, wg. poniższego klucza, podlicza zdobyte punkty i wpisuje proponowaną ocenę wg skali poniżej. Obie osoby podpisują się na pracy.
- Jeżeli oceniający ma wątpliwości w danej kwestii, może zaznaczyć pytajnik i dopisać literkę "W" (ew. z komentarzem), nauczyciel sam podejmie decyzję w tym temacie.
- Jeżeli oceniający nie zdąży ocenić całej pracy, zrobi to oczywiście za niego nauczyciel
Napoleon:
Punkty do zdobycia
10,5
4,5
2,5
4,5
22
Punktacja
22 6
21 5+
20 5
18 4+
17 4
14 3+
12 3
11 2+
9 2
7 1+'
Punktacja:
Temat opisowy: 1,5*7= 10,5
Temat regionalny: 1,5*4= 6
Tabela: 1*0,5= 2,5
Rysunek:1,5*3=4,5
Ocenianie: osoba "oceniająca", która wg nauczyciela nieprzyłożyła się do oceny pracy kolegi/koleżanki, traci możliwość podwyższenia własnej oceny.
Razem: 24,5 pkt.
- jeżeli komuś brakuje 0,5 punktu do wyższej oceny, możemy ją zaokrąglić do góry, czyli za 21,5 pkt możemy przyznać +Bdb
- "Basiu, WOW! Duzo wyniosłam z Twojej pracy. widać że się świetnie przygotowałeś, gratuluję!"
- "Marku, rysunek świetny, ale widać że nie opanowałaś całego materiału. Następnym razem poświęć więcej czasu na przygotowanie PLZ."
Osoba pisząca i sprawdzająca gwarantują swoim podpisem uczciwość powstawania pracy i oceny.
Zadania:
- 1 z 4 poniższych tematów
- 4 ciekawostki regionalne
- + Rysunek.
- + Tabela z bitwami: uzupełnij lukę: data, gdzie, zwycięzca i przegrany (wystarczy państwo; bez dowódców),
- np. 1809 – bitwa pod Aspern; zwycięzca: Austria; przegrany: ...... (pole puste należy wpiać: Francja, ew. Napoleon)
Zadania 1. i 2: Napisz: 7 rzeczy ważnych/ciekawych dot. 1 z 4 tematów (7 zagadnień, ew. rozbudowanych/złożonych zdań):
- Droga Napoleona na szczyt, zakończona koronacją (+Reformy państwa); Cała kariera aż do roku 1805, życie osobiste (pochodzenie, żony, etc.)
- Napoleon podbija Świat, cz. 1: 1805-1809 (wojny z koalicjami i próba wyeliminowania, m.in. kolejno: Brytanii, Austrii, Prus i Rosji, Austrii)
- Napoleon potyka się, chcąc podbić świat: 1812-1814 (wyprawa moskiewska; Lipsk; uwięzienie; dogrywka: Waterloo i koniec marzeń)
- Polacy a Napoleon (symbole: Legiony, Haiti, zawiedzione nadzieje, Księstwo Warszawskie, marszałek Józef Poniatowski)
- dodatkowo: Śląsk Cieszyński w czasach napoleońskich (Miasto Cieszyn, Książęta, chłopi, żołnierze) - 4 ciekawostki.
Punktacja (za 1 element/ zagadnienie/ zdanie/równoważnik zdania):
- 1,5 pkt:
- odpowiedź składająca się z 6-7 elementów "faktograficznych"
- Jura Gajdzica był chłopem z Cisownicy, który kolekcjonował książki, pisał także kronikę "Dlo Pamięci narodu Ludzkiego", w której opisywał wydarzenia epoki napoleońskiej
- Jura Gajdzica był chłopem z Cisownicy, który kolekcjonował książki, pisał także kronikę "Dlo Pamięci narodu Ludzkiego", w której opisywał wydarzenia epoki napoleońskiej
- Jura Gajdzica był chłopem z Cisownicy, który kolekcjonował książki, stworzył pierwszy ekslibris chłopski na ziemiach polskich; pisał także kronikę
- odpowiedź pełna; powinna zawierać zazwyczaj odpowiedzi na pytania: kto, co, kiedy? lub być bardziej rozwinięta - np.:
- w 1805 roku flota Francji została pokonane w bitwie morskiej pod Trafalgar przez flotę brytyjską dowodzoną przez Horatio Nelsona
- Inwazja na Anglię nie mogła dojść do skutku, w skutek klęski francuskiej poniesionej w w 1805 roku u wyrzeży Hiszpanii
- 1 pkt:
- odpowiedź składająca się z 4-5 elementów "faktograficznych"
- Jura Gajdzica był chłopem, który kolekcjonował książki, pochodził z Cisownicy
- odpowiedź niepełna; brak istotnego elementu:
- flota Francji została pokonana w bitwie morskiej pod Trafalgar przez flotę brytyjską
- Anglicy powstrzymali inwazję Francuzów zwyciężając w bitwie morskiej (Nelson)
- 0,5 pkt.:
- odpowiedź składająca się z 2-3 elementów "faktograficznych"
- Jura Gajdzica pochodził z Cisownicy
- odpowiedź niepełna (zawierająca śladowe ilości wiedzy)/ odpowiedź zawierająca mniej rażące błędy (coś uproszczono/delikatnie przekręcono) gdy chcemy nagrodzić samą próbę odpowiedzi);
- Franuzi zostali pokonani w bitwie morskiej
- Anglicy powstrzymali inwazję Francuzów
- odpowiedź nie na temat (piszemy NNT: 0,5p), ale dotyczące tematy wojen napoleońskich (czasami chcemy kogoś nagrodzić za to że mu się cokolwiek chciało napisać):
- Nie na temat: Jura Gajdzica, chłop z Cisownicy opisywał m.in. przemarsze wojsk przez Śląsk Cieszyński
- 2 pkt. w rzadkich i uzasadnionych przypadkach, gdy odpowiedź znacznie wykracza poza standardową, poprzez ilość poruszonych wątków, szczegółów możemy przyznać 2 lub nawet 2,5 punktów, np.:
- w 1805 roku floty Francji i Hiszpanii zostały pokonane w bitwie morskiej pod Traffalgar u wybrzeży Hiszpanii (nieopodal Gibraltaru) przez flotę brytyjską dowodzoną przez Horatio Nelsona, który pomimo, iż był inwalidą (bez ręki, oka) zwyciężył przypłacając to swym życiem.
2. Rysunek:
- Idealnie gdyby był zabawny i mądry!
- przyznajemy po 1,5 pkt. za:
- merytoryczność (kto, co, kiedy, dlaczego?)
- Rysunek powinien mieć krótki opis/komentarz autora, w którym wyjaśniono widzowi/laikowi o co chodzi, jakich wydarzeń historycznych dotyczy
- jeżeli ktoś narysował wartościowy rysunek z opisem, który przekazuje nam jakąś wiedzę historyczną (kto, co, kiedy, dlaczego?), przyznajemy max. liczbę punktów
- jeśli rysunek nie przedstawia wartości edukacyjnej, nie można się z niego nic nauczyć, wówczas otrzymuje 0 pkt. za niemerytoryczność
- poczucie humoru
- (postać może mówić coś śmiesznego, np. nawiązującego do wydarzeń historycznych, ze swojego życia);
- jeżeli żart jest zbyt "rubaszny", to jest nie na miejscu, wówczas nie przyznajemy maksymalnej liczby punktów
- staranność wykonania, kunszt, estetykę
- odbiór jest elementem subiektywnym, ale staramy się ocenić:
- czy ktoś się do rysunku "przyłożył", czy go "odwalił"
- łącznie za 3 elementy do zdobycia jest 4,5 punktów (3*1.5)
- jeśli uznajemy rusunek za "Genialny", możemy przyznać 1 punkt więcej z uzasadnieniem - dlaczego.
- Przykład:
- osoba bez ręki i oka w czapce z epoki (np. jak piracka) ; w tle statki; śpiew z tonącego statku lub tych ocalałych: "We all live in a yellow submarine!"
- Postać w czapce mówi "Ja nie chcę do rumu!"
- podpis: "Admirał Nelson tuż przed śmiercią w zwycięskiej bitwie pod Trafalgar, tuż przed włożeniem do beczki";
- Wyjaśnienie od osoby oceniającej: Rysunek Genialny! Ładny, zabawny i pouczający. Ukazuje ciało admirała zakonserwowano w beczce z rumem, by sie nie zepsuło przed przybyciem do Anglii! Okręty francuskie idą na dno, Anglicy na złość śpiewają im piosenkę Beatelsów o łodzi podwodnej: (PS: marynarze podobno go podpijali, stąd nazwa "krwawy Nelson" na jeden z napojów alkoholowych)
3. Tabela z bitwami: Mecz Francja (i Polski) o panowanie nad światem
Francja (i PL) vs reszta świata. Polecenie: uzupełnij lukę w ramce zaznaczonej liniami przerywanym (zob. powyżej): data, gdzie, zwycięzca i przegrany (wystarczy państwo; bez dowódców),
- np. 1809 – bitwa pod Aspern; zwycięsca Austria (konkretnie ks. cieszyński Karol Habsburg); przegrany: ...... (pole puste należy wpiać: Francja, ew. Napoleon)
- wytypowałem 13 najważniejszych wydarzeń: