Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Epoka napoleońska - sprawdzian

 




Zagadnienia na kartkówkę/sprawdzian/pracę klasową. 

  • Czas pisania: 20 minut (w tym czas pisania z wykorzystaniem notatek, tj. przygotowanej osobiście kartki lub zeszytu): 2 minuty; 
  • Czas oceniania: 10 minut.

Po napisaniu następuje wymiana prac, pomiędzy ławkami (wymieniamy pracę z osobą siedzącą z przodu/ z tyłu), ona ocenia pracę, wg. poniższego klucza, podlicza zdobyte punkty i wpisuje proponowaną ocenę wg skali poniżej. Obie osoby podpisują się na pracy. 

  • Jeżeli oceniający ma wątpliwości w danej kwestii, może zaznaczyć pytajnik i dopisać literkę "W" (ew. z komentarzem), nauczyciel sam podejmie decyzję w tym temacie. 
  • Jeżeli oceniający nie zdąży ocenić całej pracy, zrobi to oczywiście za niego nauczyciel
 Napoleon:
Punkty do zdobycia
10,5
4,5
2,5
4,5
22

Punktacja
 22     6
 21     5+
 20     5
 18     4+
 17     4
 14     3+
 12     3
 11     2+
 9         2
 7         1+'


Punktacja:

Temat opisowy: 1,5*7= 10,5
Temat regionalny: 1,5*4= 6
Tabela: 1*0,5= 2,5
Rysunek:1,5*3=4,5 
Ocenianie: osoba "oceniająca", która wg nauczyciela nieprzyłożyła się do oceny pracy kolegi/koleżanki, traci możliwość podwyższenia własnej oceny.
Razem: 24,5 pkt.



- jeżeli komuś brakuje 0,5 punktu do wyższej oceny, możemy ją zaokrąglić do góry, czyli za 21,5 pkt możemy przyznać +Bdb

  • Osoba oceniająca powinna krótko ocenić słownie pracę kolegi/koleżanki, np.:
    • "Basiu, WOW! Duzo wyniosłam z Twojej pracy.  widać że się świetnie przygotowałeś, gratuluję!"
    • "Marku, rysunek świetny, ale widać że nie opanowałaś całego materiału. Następnym razem poświęć więcej czasu na przygotowanie PLZ."

    Osoba pisząca i sprawdzająca gwarantują swoim podpisem uczciwość powstawania pracy i oceny.

    Zadania:

    1. 1 z 4 poniższych tematów 
    2. 4 ciekawostki regionalne 
    3. + Rysunek. 
    4. + Tabela z bitwami: uzupełnij lukę: data, gdzie, zwycięzca i przegrany (wystarczy państwo; bez dowódców), 
      • np. 1809 – bitwa pod Aspern; zwycięzca: Austria; przegrany: ...... (pole puste należy wpiać: Francja, ew. Napoleon)

    Zadania 1. i 2: Napisz: 7 rzeczy ważnych/ciekawych dot. 1 z 4 tematów (7 zagadnień, ew. rozbudowanych/złożonych zdań):

    1. Droga Napoleona na szczyt, zakończona koronacją (+Reformy państwa); Cała kariera aż do roku 1805, życie osobiste (pochodzenie, żony, etc.)
    2. Napoleon podbija Świat, cz. 1: 1805-1809 (wojny z koalicjami i próba wyeliminowania, m.in. kolejno: Brytanii, Austrii, Prus i Rosji, Austrii)
    3. Napoleon potyka się, chcąc podbić świat: 1812-1814 (wyprawa moskiewska; Lipsk; uwięzienie; dogrywka: Waterloo i koniec marzeń)
    4. Polacy a Napoleon (symbole: Legiony, Haiti, zawiedzione nadzieje, Księstwo Warszawskie, marszałek Józef Poniatowski)
    • dodatkowo: Śląsk Cieszyński w czasach napoleońskich (Miasto Cieszyn, Książęta, chłopi, żołnierze) - 4 ciekawostki.

    Punktacja (za 1 element/ zagadnienie/ zdanie/równoważnik zdania):

    • 1,5 pkt: 
      • odpowiedź składająca się z 6-7 elementów "faktograficznych"
        • Jura Gajdzica był chłopem z Cisownicy, który kolekcjonował książki, pisał także  kronikę "Dlo Pamięci narodu Ludzkiego", w której opisywał wydarzenia epoki napoleońskiej
        • Jura Gajdzica był chłopem Cisownicy, który kolekcjonował książki, pisał także  kronikę "Dlo Pamięci narodu Ludzkiego", w której opisywał wydarzenia epoki napoleońskiej
        • Jura Gajdzica był chłopem Cisownicy, który kolekcjonował książki, stworzył pierwszy ekslibris chłopski na ziemiach polskich; pisał także kronikę 
      • odpowiedź pełna; powinna zawierać zazwyczaj odpowiedzi na pytania: kto, co, kiedy? lub być bardziej rozwinięta - np.: 
        • w 1805 roku flota Francji została pokonane w bitwie morskiej pod Trafalgar przez flotę brytyjską dowodzoną przez Horatio Nelsona
        • Inwazja na Anglię nie mogła dojść do skutku, w skutek klęski francuskiej poniesionej w w 1805 roku u wyrzeży Hiszpanii
    • 1 pkt: 
      • odpowiedź składająca się z 4-5 elementów "faktograficznych"
        • Jura Gajdzica był chłopem, który kolekcjonował książki, pochodził z Cisownicy 
      • odpowiedź niepełna; brak istotnego elementu: 
        • flota Francji została pokonana w bitwie morskiej pod Trafalgar przez flotę brytyjską 
        • Anglicy powstrzymali inwazję Francuzów zwyciężając w bitwie morskiej (Nelson)
    • 0,5 pkt.: 
      • odpowiedź składająca się z 2-3 elementów "faktograficznych"
        • Jura Gajdzica pochodził z Cisownicy 
      • odpowiedź niepełna (zawierająca śladowe ilości wiedzy)/ odpowiedź zawierająca  mniej rażące błędy (coś uproszczono/delikatnie przekręcono) gdy chcemy nagrodzić samą próbę odpowiedzi); 
        • Franuzi zostali pokonani w bitwie morskiej 
        • Anglicy powstrzymali inwazję Francuzów
      • odpowiedź nie na temat (piszemy NNT: 0,5p), ale dotyczące tematy wojen napoleońskich (czasami chcemy kogoś nagrodzić za to że mu się cokolwiek chciało napisać):
        • Nie na temat: Jura Gajdzica, chłop z Cisownicy opisywał m.in. przemarsze wojsk przez Śląsk Cieszyński 
    • pkt. w rzadkich i uzasadnionych przypadkach, gdy odpowiedź znacznie wykracza poza standardową, poprzez ilość poruszonych wątków, szczegółów możemy przyznać 2 lub nawet 2,5 punktów, np.: 
      • w 1805 roku floty Francji i Hiszpanii zostały pokonane w bitwie morskiej pod Traffalgar u wybrzeży Hiszpanii (nieopodal Gibraltaru) przez flotę brytyjską dowodzoną przez Horatio Nelsona, który pomimo, iż był inwalidą (bez ręki, oka) zwyciężył przypłacając to swym życiem.
    2. Rysunek: 
    • Idealnie gdyby był zabawny i mądry!
      • przyznajemy po 1,5 pkt. za:
        • merytoryczność (kto, co, kiedy, dlaczego?)
          • Rysunek powinien mieć krótki opis/komentarz autora, w którym wyjaśniono widzowi/laikowi o co chodzi, jakich wydarzeń historycznych dotyczy
          • jeżeli ktoś narysował wartościowy rysunek z opisem, który przekazuje nam jakąś wiedzę historyczną (kto, co, kiedy, dlaczego?), przyznajemy max. liczbę punktów
          • jeśli rysunek nie przedstawia wartości edukacyjnej, nie można się z niego nic nauczyć, wówczas otrzymuje 0 pkt. za niemerytoryczność
        • poczucie humoru 
          • (postać może mówić coś śmiesznego, np. nawiązującego do wydarzeń historycznych, ze swojego życia); 
          • jeżeli żart jest zbyt "rubaszny", to jest nie na miejscu, wówczas nie przyznajemy maksymalnej liczby punktów
        • staranność wykonania, kunszt, estetykę 
          • odbiór jest elementem subiektywnym, ale staramy się ocenić: 
          • czy ktoś się do rysunku "przyłożył", czy go "odwalił"
      • łącznie za 3 elementy do zdobycia jest 4,5 punktów (3*1.5) 
        • jeśli uznajemy rusunek za "Genialny", możemy przyznać 1 punkt więcej z uzasadnieniem - dlaczego. 
      • Przykład: 
        • osoba bez ręki i oka w czapce z epoki (np. jak piracka) ; w tle statki; śpiew z tonącego statku lub tych ocalałych: "We all live in a yellow submarine!"
        • Postać w czapce mówi "Ja nie chcę do rumu!" 
        • podpis: "Admirał Nelson tuż przed śmiercią w zwycięskiej bitwie pod Trafalgar, tuż przed włożeniem do beczki"; 
        • Wyjaśnienie od osoby oceniającej: Rysunek Genialny! Ładny, zabawny i pouczający. Ukazuje ciało admirała zakonserwowano w beczce z rumem, by sie nie zepsuło przed przybyciem do Anglii! Okręty francuskie idą na dno, Anglicy na złość śpiewają im piosenkę Beatelsów o łodzi podwodnej: (PS: marynarze podobno go podpijali, stąd nazwa "krwawy Nelson" na jeden z napojów alkoholowych)

    3. Tabela z bitwami:  Mecz Francja (i Polski) o panowanie nad światem

    Francja (i PL) vs reszta świata. Polecenie: uzupełnij lukę w ramce zaznaczonej liniami przerywanym (zob. powyżej): data, gdzie, zwycięzca i przegrany (wystarczy państwo; bez dowódców), 

    • np. 1809 – bitwa pod Aspern; zwycięsca Austria (konkretnie ks. cieszyński Karol Habsburg); przegrany: ...... (pole puste należy wpiać: Francja, ew. Napoleon)
    • wytypowałem 13 najważniejszych wydarzeń: 

    Popular posts from this blog

    Klasa 5

    Sprawdzian I: 490 p.n.e.- bitwa pod Maratonem, I wojna Greków z Persami 753 p.n.e. - legendarne założenie Rzymu 44 p.n.e. - śmierć Juliusza Cezara 1 rok n.e. - narodziny Jezusa Tabela: A (wersja podstawowa, na Bdb);  B (wersja rozszerzona o wyjaśnienia) Powyżej dwie tabele. Wykazy zawierają skrót wymaganych informacji.  Zastrzeżenie:  Kolorem czerwonym  oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny  bardzo dobrej Kolorem zielonym  oznaczono elementy, których opanowanie zaleca się na ocenę c elującą Elementy fioletowe i żółte  - wiedza prawie zupełnie zbędna i elementy dyskusyjne :) Sprawdzian nr I:  Zadanie I: Tabelka, luki Na podstawie powyższych tabel uzupełnij luki - tj.  ok. 10 najważniejszych postaci/ dat/ wydarzeń z historii (tematy 1.1-1.4; 2.1-2.2; 2.5; 3.2), wg powyższego schematu. Zadanie II: Uszereguj wydarzenia:  uluż w odpowiedniej kolejności wydarzenia (np. na osi czasu) od najstarszego do tego, które będzie najpóźniej Pierwszy człowiek w Europi

    Pierwsza wojna światowa

    Co będzie na sprawdzianie, etc.? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych, np: Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po której stronie konfliktu walczyły? Wybierz 1 z 2 zaproponowanych zagadnień (łącznie jest 7 zagadnień- zob. podwykaz) i opisz w ok. 8 minipunktach (każdy punkt, to przynajmniej 3 fakty; ktoś, coś, gdzieś itp) Wspaniałe stulecie? U progu I wojny, miniwątki które można poruszyć: Europa, Austria i Cieszyn przeł. XIX i XX w. sytuacja gospodarcza, społelczna i geopolityczna Bałkany Panujący np. FJI - sielankowy portret rozwój przemysłu, szkolnictwa, przykłady Rywalizacja narodowa w różnych częściach Europy Austria 12 Narodów - jakich, kto prześladuje a kto prześladowany? Cieszyn sielankowy z piosenki Nohavicy Tesinska, tzn.? Konflikt polsko-niemiecki na Śl. Ciesz. -  Krwawa niedziela w Cieszynie itp. dyskryminacja Polaków Szkoły  Rota - genez

    Klasa 4

    Podstawa programowa (2024), cz. I: "KLASA IV I. Elementy historii rodzinnej i regionalnej.  Uczeń: 1) zbiera informacje na temat historii swojej rodziny, gromadzi pamiątki rodzinne i opowiada o nich; 2) poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje. II. Najważniejsze elementy polskiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń: 1) zna symbole narodowe (barwy, godło, hymn państwowy), najważniejsze święta narodowe i państwowe, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie; 2) wiąże najważniejsze zabytki i symbole kultury polskiej z właściwymi regionami. III. Refleksja nad historią jako nauką. Uczeń: 1) wyjaśnia, na czym polega praca historyka; 2) wskazuje sposoby mierzenia czasu w historii i posługuje się pojęciami chronologicznymi; 3) rozpoznaje rodzaje źródeł historycznych; 4) odróżnia historię od dziejów legendarnych (....)". Punkt III. Rozwinięcie - Refleksja nad historią jako nauką: 1) Na czym p