Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Epoka napoleońska - sprawdzian

 




Zagadnienia na kartkówkę/sprawdzian/pracę klasową. 

  • Czas pisania: 20 minut (w tym czas pisania z wykorzystaniem notatek, tj. przygotowanej osobiście kartki lub zeszytu): 2 minuty; 
  • Czas oceniania: 10 minut.

Po napisaniu następuje wymiana prac, pomiędzy ławkami (wymieniamy pracę z osobą siedzącą z przodu/ z tyłu), ona ocenia pracę, wg. poniższego klucza, podlicza zdobyte punkty i wpisuje proponowaną ocenę wg skali poniżej. Obie osoby podpisują się na pracy. 

  • Jeżeli oceniający ma wątpliwości w danej kwestii, może zaznaczyć pytajnik i dopisać literkę "W" (ew. z komentarzem), nauczyciel sam podejmie decyzję w tym temacie. 
  • Jeżeli oceniający nie zdąży ocenić całej pracy, zrobi to oczywiście za niego nauczyciel
 Napoleon:
Punkty do zdobycia
10,5
4,5
2,5
4,5
22

Punktacja
 22     6
 21     5+
 20     5
 18     4+
 17     4
 14     3+
 12     3
 11     2+
 9         2
 7         1+'


Punktacja:

Temat opisowy: 1,5*7= 10,5
Temat regionalny: 1,5*4= 6
Tabela: 1*0,5= 2,5
Rysunek:1,5*3=4,5 
Ocenianie: osoba "oceniająca", która wg nauczyciela nieprzyłożyła się do oceny pracy kolegi/koleżanki, traci możliwość podwyższenia własnej oceny.
Razem: 24,5 pkt.



- jeżeli komuś brakuje 0,5 punktu do wyższej oceny, możemy ją zaokrąglić do góry, czyli za 21,5 pkt możemy przyznać +Bdb

  • Osoba oceniająca powinna krótko ocenić słownie pracę kolegi/koleżanki, np.:
    • "Basiu, WOW! Duzo wyniosłam z Twojej pracy.  widać że się świetnie przygotowałeś, gratuluję!"
    • "Marku, rysunek świetny, ale widać że nie opanowałaś całego materiału. Następnym razem poświęć więcej czasu na przygotowanie PLZ."

    Osoba pisząca i sprawdzająca gwarantują swoim podpisem uczciwość powstawania pracy i oceny.

    Zadania:

    1. 1 z 4 poniższych tematów 
    2. 4 ciekawostki regionalne 
    3. + Rysunek. 
    4. + Tabela z bitwami: uzupełnij lukę: data, gdzie, zwycięzca i przegrany (wystarczy państwo; bez dowódców), 
      • np. 1809 – bitwa pod Aspern; zwycięzca: Austria; przegrany: ...... (pole puste należy wpiać: Francja, ew. Napoleon)

    Zadania 1. i 2: Napisz: 7 rzeczy ważnych/ciekawych dot. 1 z 4 tematów (7 zagadnień, ew. rozbudowanych/złożonych zdań):

    1. Droga Napoleona na szczyt, zakończona koronacją (+Reformy państwa); Cała kariera aż do roku 1805, życie osobiste (pochodzenie, żony, etc.)
    2. Napoleon podbija Świat, cz. 1: 1805-1809 (wojny z koalicjami i próba wyeliminowania, m.in. kolejno: Brytanii, Austrii, Prus i Rosji, Austrii)
    3. Napoleon potyka się, chcąc podbić świat: 1812-1814 (wyprawa moskiewska; Lipsk; uwięzienie; dogrywka: Waterloo i koniec marzeń)
    4. Polacy a Napoleon (symbole: Legiony, Haiti, zawiedzione nadzieje, Księstwo Warszawskie, marszałek Józef Poniatowski)
    • dodatkowo: Śląsk Cieszyński w czasach napoleońskich (Miasto Cieszyn, Książęta, chłopi, żołnierze) - 4 ciekawostki.

    Punktacja (za 1 element/ zagadnienie/ zdanie/równoważnik zdania):

    • 1,5 pkt: 
      • odpowiedź składająca się z 6-7 elementów "faktograficznych"
        • Jura Gajdzica był chłopem z Cisownicy, który kolekcjonował książki, pisał także  kronikę "Dlo Pamięci narodu Ludzkiego", w której opisywał wydarzenia epoki napoleońskiej
        • Jura Gajdzica był chłopem Cisownicy, który kolekcjonował książki, pisał także  kronikę "Dlo Pamięci narodu Ludzkiego", w której opisywał wydarzenia epoki napoleońskiej
        • Jura Gajdzica był chłopem Cisownicy, który kolekcjonował książki, stworzył pierwszy ekslibris chłopski na ziemiach polskich; pisał także kronikę 
      • odpowiedź pełna; powinna zawierać zazwyczaj odpowiedzi na pytania: kto, co, kiedy? lub być bardziej rozwinięta - np.: 
        • w 1805 roku flota Francji została pokonane w bitwie morskiej pod Trafalgar przez flotę brytyjską dowodzoną przez Horatio Nelsona
        • Inwazja na Anglię nie mogła dojść do skutku, w skutek klęski francuskiej poniesionej w w 1805 roku u wyrzeży Hiszpanii
    • 1 pkt: 
      • odpowiedź składająca się z 4-5 elementów "faktograficznych"
        • Jura Gajdzica był chłopem, który kolekcjonował książki, pochodził z Cisownicy 
      • odpowiedź niepełna; brak istotnego elementu: 
        • flota Francji została pokonana w bitwie morskiej pod Trafalgar przez flotę brytyjską 
        • Anglicy powstrzymali inwazję Francuzów zwyciężając w bitwie morskiej (Nelson)
    • 0,5 pkt.: 
      • odpowiedź składająca się z 2-3 elementów "faktograficznych"
        • Jura Gajdzica pochodził z Cisownicy 
      • odpowiedź niepełna (zawierająca śladowe ilości wiedzy)/ odpowiedź zawierająca  mniej rażące błędy (coś uproszczono/delikatnie przekręcono) gdy chcemy nagrodzić samą próbę odpowiedzi); 
        • Franuzi zostali pokonani w bitwie morskiej 
        • Anglicy powstrzymali inwazję Francuzów
      • odpowiedź nie na temat (piszemy NNT: 0,5p), ale dotyczące tematy wojen napoleońskich (czasami chcemy kogoś nagrodzić za to że mu się cokolwiek chciało napisać):
        • Nie na temat: Jura Gajdzica, chłop z Cisownicy opisywał m.in. przemarsze wojsk przez Śląsk Cieszyński 
    • pkt. w rzadkich i uzasadnionych przypadkach, gdy odpowiedź znacznie wykracza poza standardową, poprzez ilość poruszonych wątków, szczegółów możemy przyznać 2 lub nawet 2,5 punktów, np.: 
      • w 1805 roku floty Francji i Hiszpanii zostały pokonane w bitwie morskiej pod Traffalgar u wybrzeży Hiszpanii (nieopodal Gibraltaru) przez flotę brytyjską dowodzoną przez Horatio Nelsona, który pomimo, iż był inwalidą (bez ręki, oka) zwyciężył przypłacając to swym życiem.
    2. Rysunek: 
    • Idealnie gdyby był zabawny i mądry!
      • przyznajemy po 1,5 pkt. za:
        • merytoryczność (kto, co, kiedy, dlaczego?)
          • Rysunek powinien mieć krótki opis/komentarz autora, w którym wyjaśniono widzowi/laikowi o co chodzi, jakich wydarzeń historycznych dotyczy
          • jeżeli ktoś narysował wartościowy rysunek z opisem, który przekazuje nam jakąś wiedzę historyczną (kto, co, kiedy, dlaczego?), przyznajemy max. liczbę punktów
          • jeśli rysunek nie przedstawia wartości edukacyjnej, nie można się z niego nic nauczyć, wówczas otrzymuje 0 pkt. za niemerytoryczność
        • poczucie humoru 
          • (postać może mówić coś śmiesznego, np. nawiązującego do wydarzeń historycznych, ze swojego życia); 
          • jeżeli żart jest zbyt "rubaszny", to jest nie na miejscu, wówczas nie przyznajemy maksymalnej liczby punktów
        • staranność wykonania, kunszt, estetykę 
          • odbiór jest elementem subiektywnym, ale staramy się ocenić: 
          • czy ktoś się do rysunku "przyłożył", czy go "odwalił"
      • łącznie za 3 elementy do zdobycia jest 4,5 punktów (3*1.5) 
        • jeśli uznajemy rusunek za "Genialny", możemy przyznać 1 punkt więcej z uzasadnieniem - dlaczego. 
      • Przykład: 
        • osoba bez ręki i oka w czapce z epoki (np. jak piracka) ; w tle statki; śpiew z tonącego statku lub tych ocalałych: "We all live in a yellow submarine!"
        • Postać w czapce mówi "Ja nie chcę do rumu!" 
        • podpis: "Admirał Nelson tuż przed śmiercią w zwycięskiej bitwie pod Trafalgar, tuż przed włożeniem do beczki"; 
        • Wyjaśnienie od osoby oceniającej: Rysunek Genialny! Ładny, zabawny i pouczający. Ukazuje ciało admirała zakonserwowano w beczce z rumem, by sie nie zepsuło przed przybyciem do Anglii! Okręty francuskie idą na dno, Anglicy na złość śpiewają im piosenkę Beatelsów o łodzi podwodnej: (PS: marynarze podobno go podpijali, stąd nazwa "krwawy Nelson" na jeden z napojów alkoholowych)

    3. Tabela z bitwami:  Mecz Francja (i Polski) o panowanie nad światem

    Francja (i PL) vs reszta świata. Polecenie: uzupełnij lukę w ramce zaznaczonej liniami przerywanym (zob. powyżej): data, gdzie, zwycięzca i przegrany (wystarczy państwo; bez dowódców), 

    • np. 1809 – bitwa pod Aspern; zwycięsca Austria (konkretnie ks. cieszyński Karol Habsburg); przegrany: ...... (pole puste należy wpiać: Francja, ew. Napoleon)
    • wytypowałem 13 najważniejszych wydarzeń: 

    Popular posts from this blog

    Pierwsza wojna światowa

        1915 , Kartka wydana w roku 1915 z jakiejś okazji Cesarza Franciszka Józefa. "Majątek i krew dla Cesarza Majątek i krew dla Ojczyzny" - tak brzmi napis na kartce. To tak jakby ludność wszystko co miała najcenniejszego zawierzyła swemu cesarzowi. Mała pomoc by się przydała. cesarz Franciszek Józef I wizytował Cieszyn (1851, 1880, 1890, 1906), w czasie trzech ostatnich wizyt sieddział na specjalnym tronie, który do dziś przechowywany jest w Kościele Jezusowym. zobaz więcej : broszura Cieszyn Mały Wiedeń https://www.archiwum.cieszyn.pl/?p=categoriesShow&iCategory=12 historia polskiego szkolnictwa w Cieszynie: http://sp1cieszyn.edu.pl/strona/historia-polskiego-szkolnictwa-powszechnego-w-cieszynie Matka ośmiorga dzieci opuszcza męża i przenosi się do Warszawy, by pisać poezję. Autorka bajki "O krasnoludkach i o sierotce Marysi" chorą córkę zamyka w szpitalu psychiatrycznym. Pochylająca się nad losem dzieci społeczniczka oddaje obcym ludziom własnego wnuka......

    Klasa 5

    Punktacja: 36 6 35 5+ 32 5 30 4+ 27 4 23 3+ 18 3 15 2+ 11 2 9 1+' klasa 5 punktacja Zadanie / max. liczba punktów do zdobycia 1 / 6 2 / 4 3 / 9 (w tym 2 pkt. na 6, niewliczane do punktacji) 4 / 4 (i ew. 2 pkt. ekstra ZA humor - niewliczane do punktacji na 5,6 etc. - w końcu humoru nie można wymagać od nikogo :) 5 14 (w tym 3 pkt. na 6, niewliczane do punktacji) razem 37 ale (jeśli dobrze pamiętam) przyjąłem, że 6 jest możliwa od 36 pkt zadanie I: BC ca AC Sprawdzian I: 490 p.n.e.- bitwa pod Maratonem, I wojna Greków z Persami 753 p.n.e. - legendarne założenie Rzymu 44 p.n.e. - śmierć Juliusza Cezara 1 rok n.e. - narodziny Jezusa Tabela: A (wersja podstawowa, na Bdb);  B (wersja rozszerzona o wyjaśnienia) Powyżej dwie tabele. Wykazy zawierają skrót wymaganych informacji.  Zastrzeżenie:  Kolorem czerwonym  oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny  bardzo dob...

    Klasa 6

    Przygotowując się do lekcji, sprawdzianu, itd. możemy wykorzystać m.in. treści przygotowane przez Wiesława Zdziabka (zob.:  https://www.e-historia.com.pl/szkola-podstawowa-notatki-z-historii.html  i pod poniższymi linkami ) .  KLASA 6 R. I: Europa i świat - XVI w. 1. 1. PRZYCZYNY I PRZEBIEG WIELKICH ODKRYĆ GEOGRAFICZNYCH 1. 2. SKUTKI ODKRYĆ GEOGRAFICZNYCH 1. 3. ODRODZENIE 1. 4. SZTUKA RENESANSU 1. 5. REFORMACJA 1. 6. KONTRREFORMACJA I REFORMA WEWNĘTRZNA KOŚCIOŁA R. II 2. 1. DEMOKRACJA SZLACHECKA W POLSCE 2. 2. FOLWARK PAŃSZCZYŹNIANY 2. 3. POLSKA ZA PANOWANIA OSTATNICH JAGIELLONÓW 2. 4. RENESANS W POLSCE 2. 5. UNIA LUBELSKA I POCZĄTKI RZECZYPOSPOLITEJ OBOJGA NARODÓW 2. 6. REFORMACJA W POLSCE 2. 7. POLSKA MONARCHIĄ ELEKCYJNĄ R. III 3. 1. WOJNY Z ROSJĄ 3. 2. WOJNY POLSKO-SZWEDZKIE W PIERWSZEJ POŁOWIE XVII W. 3. 3. POWSTANIA KOZACKIE NA UKRAINIE 3. 4. POTOP SZWEDZKI 3. 5. WOJNY POLSKO-TURECKIE 3. 6. KRYZYS WEWNĘTRZNY RZECZYPOSPOLITEJ 3. 7. BAROK W EUROPIE I W POLSCE R. IV 4. ...