Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Dąb przed Koperem (i inne dęby itp.)

Nastolatku, powiedz mi jak wysoki jesteś, a powiem ci, jakim wiekowym drzewem "jesteś"!

Każdy nastolatek jest w stanie oszacować wiek drzewa. Wiedząc, że wzrost człowieka jest niemal równy jego objętości ramion (zazwyczaj różnica jest nieduża i wynosi 5 cm; tzn. ramiona są dłuższe o długość palców jednej z rąk), łatwo jest zbadać obwód drzewa i porównać go z tabelami jego wzrostu.

Dla przykładu. Najniżsi uczniowie i uczennice kończący szkołę podstawową (klasa 8, ok. 14 lat) mają ok. 150 cm wzrostu, a długość ich ramion wynosi nieco mniej, czyli dokładnie tyle ile statystycznie mają 100-letnie dęby. Wystarczy więc pojedynczo lub np. w parze objąć dane drzewo, by sprawdzić ile może mieć lat. Czyli uczniowie najniźsi w klasie są w stanie objąć wiekowy dąb!

Uczniowie o ok. 10 cm wyżsi (mierzący ok. 160 cm) powinni umieć objąć 100-letni buk i grab; jeszcze wyżsi klon (ok. 180 cm); rekordziści zaś Jesion wyniosły (ok. 190 cm).



Wybierzmy dla niego imię! Jakie?

  • Pawła Probosza i cieszyńskich orląt

kilka ogólnych uwag:
  • roczny przyrost wielkości dębu (w pierśnicy, tj. na wys. 130 cm) to średnio obwódka, czy plaster o wielkości ok. ćwierć centymetra ; 
    • biorąc pod uwagę przyrost w skali średnicy, to będzie to niespełna pół centymetra na rok
    • mówiąc nieco precyzyjniej dęby rosną niespełna 10 cm "w obwodzie" w ciągu niespełna 7 lat (6,75 lat)
  • wyjaśnienie biologiczne przyrostu rocznego:
    • Drewno występujących w Polsce drzew przyrasta w każdym roku o dwa słoje: 
      • słój jasny na wiosnę 
        • Wiosną komórki wytwarzane są szybko i słoje stają się szersze.
      • słój ciemny na koniec lata. 
      • W ten sposób liczba podwójnych par słojów (jasnego i ciemnego) wskazuje liczbę lat.
        •  Jesienią i zimą komórki maleją, a słoje przyrastają wolniej, są też mniejsze i ciemniejsze. Zmiany te mają wpływ na twardość drewna - wiosenne jest miękkie, zimowe twarde.
    • "Wiek drzewa – w poszczególnych fazach rozwoju drzewostanu drzewa wykazują zróżnicowane tempo przyrostu na grubość. 
      • Zazwyczaj przyrastające słoje są coraz szersze, aż do pewnego momentu, 
      • gdy drzewo zaczyna obficiej owocować przyrastające słoje są coraz cieńsze. 
      • Fazą w której słoje mają największą średnicę, jest faza drągowiny (ok. 35-50 lat), wtedy drzewo ma większy przyrost na grubość, a mniejszy na wysokość"
    • miazga, tj. Kambium - Tkanka twórcza leżąca między łykiem a drewnem, która przez podział komórek wytwarza:
      • nowe warstwy łyka na zewnątrz 
      • nowe słoje drewna do wewnątrz pnia. 
      • "Nowo powstające elementy łyka podkładają się pod jego starsze warstwy. Wobec tego 
        • po jednej stronie kambium leży najmłodszy słój drewna, 
        • po drugiej — najmłodsza warstwa łyka. 
        • "Odkładanie przez kambium komórek w stronę drewna przebiega około 10 razy częściej niż w stronę łyka, wskutek czego w pniu silniej przyrasta drewno niż łyko. W miarę przyrostu średnicy pnia powierzchnia warstwy kambium musi się stopniowo zwiększać. Odbywa się to w znikomym stopniu przez rozrastanie się komórek kambium w kierunku stycznym do obwodu pnia, głównie zaś przez podział antyklinalny komórek prostopadle do obwodu pnia, często ukośnie do podłużnej osi komórki. Powstałe w ten sposób dwie skrócone komórki kambium rosną na długość i wklinowują się między sąsiednie komórki. Wzrost taki nazywamy wzrostem intruzywnym".
    • "Słój roczny, słój przyrostu wtórnego – warstwy drewna wtórnego powstające w wyniku działalności kambium. Ze względu na zróżnicowanie działalności kambium w okresie różnych pór roku podczas przyrostu wtórnego drzew powstają naprzemiennie warstwy drewna wiosennego i drewna letniego.
    • "Słój przyrostu rocznego jest warstwą drewna powstającą naprzemiennie na początku i na końcu okresu wegetacyjnego. Słoje widoczne na przekroju poprzecznym pnia są w postaci jaśniejszych i ciemniejszych pierścieni. Warstwy drewna powstają w wyniku tkanki twórczej – kambium, której działalność jest zależna od pór roku".
    • Drewno wczesne powstaje w pierwszym okresie sezonu wegetacyjnego – na wiosnę, drewno późne pod koniec lata.
    • Drewno wczesne jest jaśniejsze od późnego. W klimacie umiarkowanym kambium zawiesza swoją działalność poza sezonem wegetacyjnym. 

  • Wysokość dębu:
    • Jaką wysokość osiąga dąb w ciągu roku od zasadzenia? Rośnie stosunkowo szybko, rocznie przyrasta o około 80 cm. Po 10 latach uprawy drzewa osiągają około 8 metrów wysokości. 
  • "normalny"=typowy dąb pomnikowy, który ma 3 metry obwodu na 130 ma 4 metry u podstawy; czyli proporcja wynosi 3/4; 75 %
  • jak oszacować wiek dębu?
    • Ogólne, "rozeznaniowe" przeliczenie grubości dębu (w pierśnicy-na wys. 130 cm) na wiek:
    • 50 cm=ok. 34 lata
    • 100 cm=68 lat
    • 150 cm=100 lat
    • 300 cm=200 lat
    • 450=300 lat
    • 600 cm= 400 lat
    • 750=500 lat

Popular posts from this blog

Klasa 5

Punktacja: 36 6 35 5+ 32 5 30 4+ 27 4 23 3+ 18 3 15 2+ 11 2 9 1+' klasa 5 punktacja Zadanie / max. liczba punktów do zdobycia 1 / 6 2 / 4 3 / 9 (w tym 2 pkt. na 6, niewliczane do punktacji) 4 / 4 (i ew. 2 pkt. ekstra ZA humor - niewliczane do punktacji na 5,6 etc. - w końcu humoru nie można wymagać od nikogo :) 5 14 (w tym 3 pkt. na 6, niewliczane do punktacji) razem 37 ale (jeśli dobrze pamiętam) przyjąłem, że 6 jest możliwa od 36 pkt zadanie I: BC ca AC Sprawdzian I: 490 p.n.e.- bitwa pod Maratonem, I wojna Greków z Persami 753 p.n.e. - legendarne założenie Rzymu 44 p.n.e. - śmierć Juliusza Cezara 1 rok n.e. - narodziny Jezusa Tabela: A (wersja podstawowa, na Bdb);  B (wersja rozszerzona o wyjaśnienia) Powyżej dwie tabele. Wykazy zawierają skrót wymaganych informacji.  Zastrzeżenie:  Kolorem czerwonym  oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny  bardzo dobrej Kolorem zielonym

Pierwsza wojna światowa

Co będzie na sprawdzianie, etc.? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych, np: Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po której stronie konfliktu walczyły? Wybierz 1 z 2 zaproponowanych zagadnień (łącznie jest 7 zagadnień- zob. podwykaz) i opisz w ok. 8 minipunktach (każdy punkt, to przynajmniej 3 fakty; ktoś, coś, gdzieś itp) Wspaniałe stulecie? U progu I wojny, miniwątki które można poruszyć: Europa, Austria i Cieszyn przeł. XIX i XX w. sytuacja gospodarcza, społelczna i geopolityczna Bałkany Panujący np. FJI - sielankowy portret rozwój przemysłu, szkolnictwa, przykłady Rywalizacja narodowa w różnych częściach Europy Austria 12 Narodów - jakich, kto prześladuje a kto prześladowany? Cieszyn sielankowy z piosenki Nohavicy Tesinska, tzn.? Konflikt polsko-niemiecki na Śl. Ciesz. -  Krwawa niedziela w Cieszynie itp. dyskryminacja Polaków Szkoły  Rota - genez

Klasa 4

Podstawa programowa (2024), cz. I: "KLASA IV I. Elementy historii rodzinnej i regionalnej.  Uczeń: 1) zbiera informacje na temat historii swojej rodziny, gromadzi pamiątki rodzinne i opowiada o nich; 2) poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje. II. Najważniejsze elementy polskiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń: 1) zna symbole narodowe (barwy, godło, hymn państwowy), najważniejsze święta narodowe i państwowe, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie; 2) wiąże najważniejsze zabytki i symbole kultury polskiej z właściwymi regionami. III. Refleksja nad historią jako nauką. Uczeń: 1) wyjaśnia, na czym polega praca historyka; 2) wskazuje sposoby mierzenia czasu w historii i posługuje się pojęciami chronologicznymi; 3) rozpoznaje rodzaje źródeł historycznych; 4) odróżnia historię od dziejów legendarnych (....)". Punkt III. Rozwinięcie - Refleksja nad historią jako nauką: 1) Na czym p