Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

W. Grajewski - audycje radiowe i filmy, etc.

Poniżej wybór aktywności medialnych: 

  • Filmy:
  • Artykuły odnoszące się do działalności
    • Cieszyn, 2012: https://kultura.wiara.pl/doc/1299168.Ksiadz-z-malowanej-skrzyni/2 ; https://www.gosc.pl/doc/1212384.Spacerkiem-przez-historie
    • Cieszyn, 2014 https://zwrot.cz/2014/08/ernestyna-swibowna/; https://krytykapolityczna.pl/kraj/miasto/lokalni-kolbergowie-Slaska-cieszynskiego-wyklad/
    • Cieszyn 2015: https://cieszyn.naszemiasto.pl/w-ksiaznicy-przedstawia-historie-dziedzictwa-bl-jana/ar/c13-3590414
    • https://glos.live/Wiadomosci/detail/_nasz_konstruktor_nasz_czyli_czyj_jozef_bozek_bohaterem_mur/0
    • https://wiadomosci.ox.pl/przodkowie-z-cieszynskiego-jak-i-gdzie-szukac-swoich-przodkow,32684
    • wykład - Kisielów 1919: https://goleszow.pl/cz/news/w-lesznej-gornej-i-kisielowie-strazacy-obchodzili-swoje-swieto
    • Katowice, 2012: Między Ojczyzną-Austrią, a Ojczyzną-Polską. Cieszyńscy Polacy w latach 1914–1918 - w ramach: Konferencja naukowa „Śląsk a I wojna światowa. Znaczenie regionu w czasie wojny i wpływ wojny na sytuację lokalną” https://katowice.ipn.gov.pl/pl3/aktualnosci/18573,Konferencja-naukowa-Slask-a-I-wojna-swiatowa-Znaczenie-regionu-w-czasie-wojny-i-.html


Inne:

Prelekcje
11.06.2022 „Role na sałaszu” w ramach redyku - „Pasterskie spotkanie w Bacówce u Greniów w Brennej” https://wiadomosci.ox.pl/spotkanie-pasterskie-w-bacowce-u-greniow,76199

21.05.2022 „O zwierzętach na sałaszu” w ramach redyku - „Pasterskie spotkanie w Bacówce na Skałce w Brennej”, https://wiadomosci.ox.pl/redyk-na-skalce-w-brennej,75729







Współprowadzenie audycji w Radio Anioł Beskidów, pt. Ks. Józef Londzina - w 160 rocznicę urodzin (ks. Londzin był nauczycielem w Gimnazjum Polskim, z którego wywodzi się LO Kopernika): https://drive.google.com/file/d/1DME-5Stp15onkRvhDThH92SYD9beJWzY/view


Prowadzenie projektu badawczego, poświęconego Janowi Gaszczykowi, lokalnemu bohaterowi (a prywatnie wujkowi babci uczennicy Martyny H. z kl. 3R z LO im. Kopernika), w rezultacie którego udało się sprowadzić z Niemiec ostatnią pamiątkę -”relikwię” po zasłużonym działaczu społecznym ofierze II wojny światowej. Finałem poszukiwań było odsłonięcie w Brennej tablicy pamiątkowej przygotowanej przez W. Grajewskiego i zorganizowanie imprezy, pt. “Czas do domu” (Niektóre informacje na ten temat: http://ojcowskidom.blogspot.com/2022/04/janku-czas-do-domu-wspomnienie.html)
W czasie ww. wydarzenia wygłoszeno referat, pt. “Zagadka życia i śmierci Janka Gaszczyka”
Z wyżej wymienionymi wiąże się udział w audycjach radiowych:
Program 3. Polskiego Radia: Kim był Jan Gaszczyk? Niezwykła historia zegarka i zjednoczenia rodziny (premiera na antenie: 6.05.2022 g. 13:50)  https://trojka.polskieradio.pl/artykul/2945082
Radio Katowice (premiera na antenie: ok. 1.03.2022 g. 13:50): https://drive.google.com/file/d/1_zFKMYM_5q3UDZrSkpPQ5L3ZAgxs3rxi/view



Popular posts from this blog

Klasa 5

Sprawdzian I: 490 p.n.e.- bitwa pod Maratonem, I wojna Greków z Persami 753 p.n.e. - legendarne założenie Rzymu 44 p.n.e. - śmierć Juliusza Cezara 1 rok n.e. - narodziny Jezusa Tabela: A (wersja podstawowa, na Bdb);  B (wersja rozszerzona o wyjaśnienia) Powyżej dwie tabele. Wykazy zawierają skrót wymaganych informacji.  Zastrzeżenie:  Kolorem czerwonym  oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny  bardzo dobrej Kolorem zielonym  oznaczono elementy, których opanowanie zaleca się na ocenę c elującą Elementy fioletowe i żółte  - wiedza prawie zupełnie zbędna i elementy dyskusyjne :) Sprawdzian nr I:  Zadanie I: Tabelka, luki Na podstawie powyższych tabel uzupełnij luki - tj.  ok. 10 najważniejszych postaci/ dat/ wydarzeń z historii (tematy 1.1-1.4; 2.1-2.2; 2.5; 3.2), wg powyższego schematu. Zadanie II: Uszereguj wydarzenia:  uluż w odpowiedniej kolejności wydarzenia (np. na osi czasu) od najstarszego do tego, które będzie najpóźniej Pierwszy człowiek w Europi

Pierwsza wojna światowa

Co będzie na sprawdzianie, etc.? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych, np: Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po której stronie konfliktu walczyły? Wybierz 1 z 2 zaproponowanych zagadnień (łącznie jest 7 zagadnień- zob. podwykaz) i opisz w ok. 8 minipunktach (każdy punkt, to przynajmniej 3 fakty; ktoś, coś, gdzieś itp) Wspaniałe stulecie? U progu I wojny, miniwątki które można poruszyć: Europa, Austria i Cieszyn przeł. XIX i XX w. sytuacja gospodarcza, społelczna i geopolityczna Bałkany Panujący np. FJI - sielankowy portret rozwój przemysłu, szkolnictwa, przykłady Rywalizacja narodowa w różnych częściach Europy Austria 12 Narodów - jakich, kto prześladuje a kto prześladowany? Cieszyn sielankowy z piosenki Nohavicy Tesinska, tzn.? Konflikt polsko-niemiecki na Śl. Ciesz. -  Krwawa niedziela w Cieszynie itp. dyskryminacja Polaków Szkoły  Rota - genez

Klasa 4

Podstawa programowa (2024), cz. I: "KLASA IV I. Elementy historii rodzinnej i regionalnej.  Uczeń: 1) zbiera informacje na temat historii swojej rodziny, gromadzi pamiątki rodzinne i opowiada o nich; 2) poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje. II. Najważniejsze elementy polskiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń: 1) zna symbole narodowe (barwy, godło, hymn państwowy), najważniejsze święta narodowe i państwowe, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie; 2) wiąże najważniejsze zabytki i symbole kultury polskiej z właściwymi regionami. III. Refleksja nad historią jako nauką. Uczeń: 1) wyjaśnia, na czym polega praca historyka; 2) wskazuje sposoby mierzenia czasu w historii i posługuje się pojęciami chronologicznymi; 3) rozpoznaje rodzaje źródeł historycznych; 4) odróżnia historię od dziejów legendarnych (....)". Punkt III. Rozwinięcie - Refleksja nad historią jako nauką: 1) Na czym p