Zagadnienia na kartkówkę/sprawdzian/pracę klasową.
- praca będzie podobna do tych co zawsze
- zasadniczo wystarczą podsumowania rozdziału o czasach napoleońskich i nasz mecz piłkarski
- osoby najambitniejsze (Celujący, bardzo dobry) powinny przypomnieć sobie podsumowanie rozdziału o upadku RP
- zagadnienia/pytania w 80% podałem już na zajęciach
- do tego dochodzi kolejność ok. 10 wydarzeń z historii Polski z lat 1760-1815 i Europy z lat 1795-1815
- do tego kolejność chronologiczna,
- Czas pisania: 20 minut (w tym czas pisania z wykorzystaniem notatek, tj. przygotowanej osobiście kartki lub zeszytu): 2 minuty;
- Czas oceniania: 10 minut.
Zadania:
- 1 z 4 poniższych tematów
- 4 ciekawostki regionalne
- + Rysunek.
- + Tabela z bitwami: uzupełnij lukę: data, gdzie, zwycięzca i przegrany (wystarczy państwo; bez dowódców),
- np. 1809 – bitwa pod Aspern; zwycięzca: Austria; przegrany: ...... (pole puste należy wpiać: Francja, ew. Napoleon)
4. Tabela z bitwami: Mecz Francja (i Polski) o panowanie nad światem
Francja (i PL) vs reszta świata. Polecenie: uzupełnij lukę w ramce zaznaczonej liniami przerywanym (zob. powyżej): data, gdzie, zwycięzca i przegrany (wystarczy państwo; bez dowódców),
- np. 1809 – bitwa pod Aspern; zwycięzca Austria (konkretnie ks. cieszyński Karol Habsburg); przegrany: ...... (pole puste należy wpisać: Francja, ew. Napoleon)
- wytypowałem 13 najważniejszych wydarzeń:
Zadania 1. i 2: Napisz: 4 rzeczy ważne/ciekawe dot. 1 z 4 tematów (4 zagadnień, ew. rozbudowanych/złożonych zdań):
- Droga Napoleona na szczyt, zakończona koronacją (+Reformy państwa); Cała kariera aż do roku 1805, życie osobiste (pochodzenie, żony, etc.)
- Napoleon podbija Świat,
- cz. 1: 1805-1809 (wojny z koalicjami i próba wyeliminowania, m.in. kolejno: Brytanii, Austrii, Prus i Rosji, Austrii)
- cz. 2: Napoleon potyka się, chcąc podbić świat: 1812-1814 (wyprawa moskiewska; Lipsk; uwięzienie; dogrywka: Waterloo i koniec marzeń
- Polacy a Napoleon (symbole: Legiony, Haiti, zawiedzione nadzieje, Księstwo Warszawskie, marszałek Józef Poniatowski)
- do roku 1806 (np. Włochy, Haiti, Hiszpania)
- po roku 1806 (Księstwo Warszawskie, marszałek J. Poniatowski, m.in. trzy ważne bitwy: Raszyn, Berezyna i Lipsk, gdzie osłaniali odwrót; a także Borodino Waterloo...)
- dodatkowo: Śląsk Cieszyński w czasach napoleońskich (Miasto Cieszyn, Książęta, chłopi, żołnierze) - 4 ciekawostki.
Punktacja (za 1 element/ zagadnienie/ zdanie/równoważnik zdania):
- punkty przydzielamy wg wzoru: liczba minifaktów dzielona przez 4 = liczba punktów
- minifakty, nie powinny się powtarzać, najlepiej gdyby nie zostały przepisane z innej części sprawdzianu (wówczas mogą być "niepunktowane" podwójnie)
- 2 pkt:
- odpowiedź składająca się z minimum 8 elementów "faktograficznych"
- czyli
- Jura Gajdzica (1-2) był chłopem z Cisownicy (3-4), trudniącym się furmaństwem (dzisiej powiedzielibyśmy, iż był spedytorem-tirowcem) (5-6), którego pasją było kolekcjonowanie książek (7-8),
- Gajdzica zbierane książki zdobił ekslibrisem (1-2), pierwszą chłopską pieczęcią własnościową na ziemiach polskich (3-4); pisał także kronikę, którą nazwał "Dlo Pamięci narodu Ludzkiego" (5-6), w niej opisywał wydarzenia epoki napoleońskiej, z perspektywy cieszyniaków (8)
- odpowiedź pełna; powinna zawierać zazwyczaj odpowiedzi na pytania: kto, co, kiedy? lub być bardziej rozwinięta - np.:
- Jura Gajdzica, chłop z Cisownicy opisywał m.in. przemarsze wojsk ery napoleońskiej przez Śląsk Cieszyński i pobór do wojska (8)
- bitwę pod Trafalgar zwyciężyła flota brytyjska pod dowództwem Horatio Nelsona (1-4), który jednak zginął w walce (5); admirał do Anglii dotarł w beczce rumu (6-7)
- Inwazja na Anglię nie mogła dojść do skutku (1-3), wskutek (4) klęski (5) francuskiej (6) poniesionej w 1805 roku u wybrzeży Hiszpanii pod Trafalgar (7-9)
- 1,5 pkt:
- odpowiedź składająca się z 6 elementów "faktograficznych", przyczynowo-skutkowych
- w 1805 roku floty Francji i Hiszpanii (1-4) została pokonana w bitwie morskiej pod Trafalgar przez Brytyjczyków (4-6)
- Jura Gajdzica był chłopem (1-3), który kolekcjonował książki, pochodził z Cisownicy (5-6)
- odpowiedź niepełna; brak istotnego elementu:
- flota Francji została pokonana w bitwie morskiej pod Trafalgar przez flotę brytyjską (5 szt)
- Anglicy powstrzymali inwazję Francuzów zwyciężając w bitwie morskiej (Nelson) (6)
- 1 pkt.:
- odpowiedź składająca się z minimum 3 elementów "faktograficznych"
- Jura Gajdzica pochodził z Cisownicy
- odpowiedź niepełna (zawierająca śladowe ilości wiedzy)/ odpowiedź zawierająca mniej rażące błędy (coś uproszczono/delikatnie przekręcono) gdy chcemy nagrodzić samą próbę odpowiedzi);
- Francuzi zostali pokonani w bitwie morskiej
- Anglicy powstrzymali inwazję Francuzów
- 0,5p: odpowiedź nie na temat (piszemy NNT: ), ale dotyczące tematy wojen napoleońskich (czasami chcemy kogoś nagrodzić za to że mu się cokolwiek chciało napisać):
- Nie na temat: ......
- 3 pkt. w rzadkich i uzasadnionych przypadkach, gdy odpowiedź znacznie wykracza poza standardową, poprzez ilość poruszonych wątków, szczegółów możemy przyznać 3 punkty, np.: 12-15 mini-faktów
- w 1805 roku floty Francji i Hiszpanii zostały pokonane w bitwie morskiej pod Trafalgar u wybrzeży Hiszpanii (nieopodal Gibraltaru) przez flotę brytyjską dowodzoną przez Horatio Nelsona, który pomimo, iż był inwalidą (bez ręki, oka) zwyciężył przypłacając to swym życiem.
2. Rysunek:
- Idealnie gdyby był zabawny i mądry!
- przyznajemy po 2 pkt. za:
- merytoryczność (kto, co, kiedy, dlaczego?)
- Rysunek powinien mieć krótki opis/komentarz autora, w którym wyjaśniono widzowi/laikowi, o co chodzi, jakich wydarzeń historycznych dotyczy
- jeżeli ktoś narysował wartościowy rysunek z opisem, który przekazuje nam jakąś wiedzę historyczną (kto, co, kiedy, dlaczego?), przyznajemy max. liczbę punktów
- jeśli rysunek nie przedstawia wartości edukacyjnej, nie można się z niego nic nauczyć, wówczas otrzymuje 0 pkt. za niemerytoryczność
- poczucie humoru
- (postać może mówić coś śmiesznego, np. nawiązującego do wydarzeń historycznych, ze swojego życia);
- jeżeli żart jest zbyt "rubaszny", to jest nie na miejscu, wówczas nie przyznajemy maksymalnej liczby punktów
- staranność wykonania, kunszt, estetykę
- odbiór jest elementem subiektywnym, ale staramy się ocenić:
- czy ktoś się do rysunku "przyłożył", czy go "odwalił"
- łącznie za 3 elementy do zdobycia jest 6 punktów (3*2)
- jeśli uznajemy rysunek za "Genialny", możemy przyznać 1 punkt więcej z uzasadnieniem - dlaczego.
- Przykład:
- osoba bez ręki i oka w czapce z epoki (np. jak piracka) ; w tle statki; śpiew z tonącego statku lub tych ocalałych: "We all live in a yellow submarine!"
- Postać w czapce mówi "Ja nie chcę do rumu!"
- podpis: "Admirał Nelson tuż przed śmiercią w zwycięskiej bitwie pod Trafalgar, tuż przed włożeniem do beczki";
- Wyjaśnienie od osoby oceniającej: Rysunek Genialny! Ładny, zabawny i pouczający. Ukazuje ciało admirała zakonserwowano w beczce z rumem, by sie nie zepsuło przed przybyciem do Anglii! Okręty francuskie idą na dno, Anglicy na złość śpiewają im piosenkę Beatelsów o łodzi podwodnej: (PS: marynarze podobno go podpijali, stąd nazwa "krwawy Nelson" na jeden z napojów alkoholowych)
Punktacja:
Temat opisowy: 3*7= 10,5
Temat regionalny: 1,5*4= 6
Tabela: 1*0,5= 2,5
Rysunek: 2*3=4,5
Ocenianie: osoba "oceniająca", która wg nauczyciela nieprzyłożyła się do oceny pracy kolegi/koleżanki, traci możliwość podwyższenia własnej oceny.
Razem: 24,5 pkt.
Po napisaniu następuje wymiana prac, pomiędzy ławkami (wymieniamy pracę z osobą siedzącą z przodu/ z tyłu), ona ocenia pracę, wg. poniższego klucza, podlicza zdobyte punkty i wpisuje proponowaną ocenę wg skali poniżej. Obie osoby podpisują się na pracy.
- Jeżeli oceniający ma wątpliwości w danej kwestii, może zaznaczyć pytajnik i dopisać literkę "W" (ew. z komentarzem), nauczyciel sam podejmie decyzję w tym temacie.
- Jeżeli oceniający nie zdąży ocenić całej pracy, zrobi to oczywiście za niego nauczyciel
- jeżeli komuś brakuje 0,5 punktu do wyższej oceny, możemy ją zaokrąglić do góry, czyli za 21,5 pkt możemy przyznać +Bdb
- "Basiu, WOW! Duzo wyniosłam z Twojej pracy. widać że się świetnie przygotowałeś, gratuluję!"
- "Marku, rysunek świetny, ale widać że nie opanowałaś całego materiału. Następnym razem poświęć więcej czasu na przygotowanie PLZ."
Osoba pisząca i sprawdzająca gwarantują swoim podpisem uczciwość powstawania pracy i oceny.
Punktacja
- Zadanie l. punktów
- 1 7
- 2 6
- 3 8
- 4 8
- 5 8
- 6 4 +2
- razem 41 (+2 za rys)
- 41 6
- 39 5+
- 37 5
- 34 4+
- 31 4
- 27 3+
- 23 3
- 20 2+
- 16 2
- 13 1+'
ABac*2
CB; BC; AB
- P
- F
- F
- F
- P
- P
Rene
- BC
- BC
- CA
Punktacja
- Zadanie liczba punktów
- 1 6
- 2 6
- 3 8
- 4 8
- 5 4 +2
- razem 32 (+2 za humor rys.)
- 32 6
- 31 5+
- 29 5
- 27 4+
- 24 4
- 21 3+
- 18 3
- 15 2+
- 13 2
- 10 1+'