Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Epoka napoleońska i koniec Polski - sprawdzian, itp

  

Zagadnienia na kartkówkę/sprawdzian/pracę klasową. 

  • praca będzie podobna do tych co zawsze
    • zasadniczo wystarczą podsumowania rozdziału o czasach napoleońskich i nasz mecz piłkarski
    • osoby najambitniejsze (Celujący, bardzo dobry) powinny przypomnieć sobie podsumowanie rozdziału o upadku RP
  • zagadnienia/pytania w 80% podałem już na zajęciach 
    • do tego dochodzi kolejność ok. 10 wydarzeń z historii Polski z lat 1760-1815 i Europy z lat 1795-1815
  • do tego kolejność chronologiczna, 
  • Czas pisania: 20 minut (w tym czas pisania z wykorzystaniem notatek, tj. przygotowanej osobiście kartki lub zeszytu): 2 minuty; 
  • Czas oceniania: 10 minut.

 


Zadania:

  1. 1 z 4 poniższych tematów 
  2. 4 ciekawostki regionalne 
  3. + Rysunek. 
  4. + Tabela z bitwami: uzupełnij lukę: data, gdzie, zwycięzca i przegrany (wystarczy państwo; bez dowódców), 
  • np. 1809 – bitwa pod Aspern; zwycięzca: Austria; przegrany: ...... (pole puste należy wpiać: Francja, ew. Napoleon)
4. Tabela z bitwami:  Mecz Francja (i Polski) o panowanie nad światem

Francja (i PL) vs reszta świata. Polecenie: uzupełnij lukę w ramce zaznaczonej liniami przerywanym (zob. powyżej): data, gdzie, zwycięzca i przegrany (wystarczy państwo; bez dowódców), 

  • np. 1809 – bitwa pod Aspern; zwycięzca Austria (konkretnie ks. cieszyński Karol Habsburg); przegrany: ...... (pole puste należy wpisać: Francja, ew. Napoleon)
  • wytypowałem 13 najważniejszych wydarzeń: 

Zadania 1. i 2: Napisz: 4 rzeczy ważne/ciekawe dot. 1 z 4 tematów (4 zagadnień, ew. rozbudowanych/złożonych zdań):

  1. Droga Napoleona na szczyt, zakończona koronacją (+Reformy państwa); Cała kariera aż do roku 1805, życie osobiste (pochodzenie, żony, etc.)
  2. Napoleon podbija Świat, 
    1. cz. 1: 1805-1809 (wojny z koalicjami i próba wyeliminowania, m.in. kolejno: Brytanii, Austrii, Prus i Rosji, Austrii)
    2. cz. 2: Napoleon potyka się, chcąc podbić świat: 1812-1814 (wyprawa moskiewska; Lipsk; uwięzienie; dogrywka: Waterloo i koniec marzeń
  3. Polacy a Napoleon (symbole: Legiony, Haiti, zawiedzione nadzieje, Księstwo Warszawskie, marszałek Józef Poniatowski)
    1. do roku 1806 (np. Włochy, Haiti, Hiszpania)
    2. po roku 1806 (Księstwo Warszawskie, marszałek J. Poniatowski, m.in. trzy ważne bitwy: Raszyn, Berezyna i Lipsk, gdzie osłaniali odwrót; a także Borodino Waterloo...)
  • dodatkowo: Śląsk Cieszyński w czasach napoleońskich (Miasto Cieszyn, Książęta, chłopi, żołnierze) - 4 ciekawostki.

Punktacja (za 1 element/ zagadnienie/ zdanie/równoważnik zdania):

  • punkty przydzielamy wg wzoru: liczba minifaktów dzielona przez 4 = liczba punktów
  • minifakty, nie powinny się powtarzać, najlepiej gdyby nie zostały przepisane z innej części sprawdzianu (wówczas mogą być "niepunktowane" podwójnie)
  • 2 pkt: 
    • odpowiedź składająca się z minimum 8 elementów "faktograficznych"
    • czyli
      • Jura Gajdzica (1-2) był chłopem Cisownicy (3-4), trudniącym się furmaństwem (dzisiej powiedzielibyśmy, iż był spedytorem-tirowcem) (5-6), którego pasją było kolekcjonowanie książek (7-8), 
      • Gajdzica zbierane książki zdobił ekslibrisem (1-2)pierwszą chłopską pieczęcią własnościową na ziemiach polskich (3-4); pisał także kronikę, którą nazwał "Dlo Pamięci narodu Ludzkiego" (5-6), w niej opisywał wydarzenia epoki napoleońskiej, z perspektywy cieszyniaków (8)
    • odpowiedź pełna; powinna zawierać zazwyczaj odpowiedzi na pytania: kto, co, kiedy? lub być bardziej rozwinięta - np.: 
      • Jura Gajdzica, chłop z Cisownicy opisywał m.in. przemarsze wojsk ery napoleońskiej przez Śląsk Cieszyński i pobór do wojska (8)
      • bitwę pod Trafalgar zwyciężyła flota brytyjska pod dowództwem Horatio Nelsona (1-4), który jednak zginął w walce (5); admirał do Anglii dotarł w beczce rumu (6-7)
      • Inwazja na Anglię nie mogła dojść do skutku (1-3), wskutek (4) klęski (5) francuskiej (6) poniesionej w 1805 roku u wybrzeży Hiszpanii pod Trafalgar (7-9)
  • 1,5 pkt: 
    • odpowiedź składająca się z 6 elementów "faktograficznych", przyczynowo-skutkowych
      • w 1805 roku floty Francji i Hiszpanii (1-4) została pokonana w bitwie morskiej pod Trafalgar przez Brytyjczyków (4-6)
      • Jura Gajdzica był chłopem (1-3), który kolekcjonował książki, pochodził z Cisownicy (5-6)
    • odpowiedź niepełna; brak istotnego elementu: 
      • flota Francji została pokonana w bitwie morskiej pod Trafalgar przez flotę brytyjską (5 szt)
      • Anglicy powstrzymali inwazję Francuzów zwyciężając w bitwie morskiej (Nelson) (6)
  • 1 pkt.: 
    • odpowiedź składająca się z minimum 3 elementów "faktograficznych"
      • Jura Gajdzica pochodził z Cisownicy 
    • odpowiedź niepełna (zawierająca śladowe ilości wiedzy)/ odpowiedź zawierająca  mniej rażące błędy (coś uproszczono/delikatnie przekręcono) gdy chcemy nagrodzić samą próbę odpowiedzi); 
      • Francuzi zostali pokonani w bitwie morskiej 
      • Anglicy powstrzymali inwazję Francuzów
  • 0,5p: odpowiedź nie na temat (piszemy NNT: ), ale dotyczące tematy wojen napoleońskich (czasami chcemy kogoś nagrodzić za to że mu się cokolwiek chciało napisać):
      • Nie na temat: ......
  • pkt. w rzadkich i uzasadnionych przypadkach, gdy odpowiedź znacznie wykracza poza standardową, poprzez ilość poruszonych wątków, szczegółów możemy przyznać 3 punkty, np.: 12-15 mini-faktów
    • w 1805 roku floty Francji i Hiszpanii zostały pokonane w bitwie morskiej pod Trafalgar u wybrzeży Hiszpanii (nieopodal Gibraltaru) przez flotę brytyjską dowodzoną przez Horatio Nelsona, który pomimo, iż był inwalidą (bez ręki, oka) zwyciężył przypłacając to swym życiem.
2. Rysunek: 
  • Idealnie gdyby był zabawny i mądry!
    • przyznajemy po 2 pkt. za:
      • merytoryczność (kto, co, kiedy, dlaczego?)
        • Rysunek powinien mieć krótki opis/komentarz autora, w którym wyjaśniono widzowi/laikowi, o co chodzi, jakich wydarzeń historycznych dotyczy
        • jeżeli ktoś narysował wartościowy rysunek z opisem, który przekazuje nam jakąś wiedzę historyczną (kto, co, kiedy, dlaczego?), przyznajemy max. liczbę punktów
        • jeśli rysunek nie przedstawia wartości edukacyjnej, nie można się z niego nic nauczyć, wówczas otrzymuje 0 pkt. za niemerytoryczność
      • poczucie humoru 
        • (postać może mówić coś śmiesznego, np. nawiązującego do wydarzeń historycznych, ze swojego życia); 
        • jeżeli żart jest zbyt "rubaszny", to jest nie na miejscu, wówczas nie przyznajemy maksymalnej liczby punktów
      • staranność wykonania, kunszt, estetykę 
        • odbiór jest elementem subiektywnym, ale staramy się ocenić: 
        • czy ktoś się do rysunku "przyłożył", czy go "odwalił"
    • łącznie za 3 elementy do zdobycia jest 6 punktów (3*2) 
      • jeśli uznajemy rysunek za "Genialny", możemy przyznać 1 punkt więcej z uzasadnieniem - dlaczego. 
    • Przykład: 
      • osoba bez ręki i oka w czapce z epoki (np. jak piracka) ; w tle statki; śpiew z tonącego statku lub tych ocalałych: "We all live in a yellow submarine!"
      • Postać w czapce mówi "Ja nie chcę do rumu!" 
      • podpis: "Admirał Nelson tuż przed śmiercią w zwycięskiej bitwie pod Trafalgar, tuż przed włożeniem do beczki"; 
      • Wyjaśnienie od osoby oceniającej: Rysunek Genialny! Ładny, zabawny i pouczający. Ukazuje ciało admirała zakonserwowano w beczce z rumem, by sie nie zepsuło przed przybyciem do Anglii! Okręty francuskie idą na dno, Anglicy na złość śpiewają im piosenkę Beatelsów o łodzi podwodnej: (PS: marynarze podobno go podpijali, stąd nazwa "krwawy Nelson" na jeden z napojów alkoholowych)






Punktacja:

Temat opisowy: 3*7= 10,5
Temat regionalny: 1,5*4= 6
Tabela: 1*0,5= 2,5
Rysunek: 2*3=4,5 
Ocenianie: osoba "oceniająca", która wg nauczyciela nieprzyłożyła się do oceny pracy kolegi/koleżanki, traci możliwość podwyższenia własnej oceny.
Razem: 24,5 pkt.



Po napisaniu następuje wymiana prac, pomiędzy ławkami (wymieniamy pracę z osobą siedzącą z przodu/ z tyłu), ona ocenia pracę, wg. poniższego klucza, podlicza zdobyte punkty i wpisuje proponowaną ocenę wg skali poniżej. Obie osoby podpisują się na pracy. 

  • Jeżeli oceniający ma wątpliwości w danej kwestii, może zaznaczyć pytajnik i dopisać literkę "W" (ew. z komentarzem), nauczyciel sam podejmie decyzję w tym temacie. 
  • Jeżeli oceniający nie zdąży ocenić całej pracy, zrobi to oczywiście za niego nauczyciel

- jeżeli komuś brakuje 0,5 punktu do wyższej oceny, możemy ją zaokrąglić do góry, czyli za 21,5 pkt możemy przyznać +Bdb

  • Osoba oceniająca powinna krótko ocenić słownie pracę kolegi/koleżanki, np.:
    • "Basiu, WOW! Duzo wyniosłam z Twojej pracy.  widać że się świetnie przygotowałeś, gratuluję!"
    • "Marku, rysunek świetny, ale widać że nie opanowałaś całego materiału. Następnym razem poświęć więcej czasu na przygotowanie PLZ."

    Osoba pisząca i sprawdzająca gwarantują swoim podpisem uczciwość powstawania pracy i oceny.


    Punktacja

    • Zadanie l. punktów
    • 1 7
    • 2 6
    • 3 8
    • 4 8
    • 5 8
    • 6 4 +2
    • razem 41 (+2 za rys)


    • 41     6
    • 39    5+
    •  37    5
    •  34    4+
    •  31    4
    •  27    3+
    •  23    3
    •  20    2+
    •  16    2
    •  13    1+'

    ABac*2 

    CB; BC; AB



    1. P
    2. F
    3. F
    4. F
    5. P
    6. P

    Rene
    1. BC
    2. BC
    3. CA

    Punktacja

    • Zadanie liczba punktów
    • 1 6
    • 2 6
    • 3 8
    • 4 8
    • 5 4 +2
    • razem 32 (+2 za humor rys.)
  •  
    •  32    6
    •  31    5+
    •  29    5
    •  27    4+
    •  24    4
    •  21    3+
    •  18    3
    •  15    2+
    •  13    2
    •  10    1+'




    Popular posts from this blog

    Klasa 5

    Sprawdzian I: 490 p.n.e.- bitwa pod Maratonem, I wojna Greków z Persami 753 p.n.e. - legendarne założenie Rzymu 44 p.n.e. - śmierć Juliusza Cezara 1 rok n.e. - narodziny Jezusa Tabela: A (wersja podstawowa, na Bdb);  B (wersja rozszerzona o wyjaśnienia) Powyżej dwie tabele. Wykazy zawierają skrót wymaganych informacji.  Zastrzeżenie:  Kolorem czerwonym  oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny  bardzo dobrej Kolorem zielonym  oznaczono elementy, których opanowanie zaleca się na ocenę c elującą Elementy fioletowe i żółte  - wiedza prawie zupełnie zbędna i elementy dyskusyjne :) Sprawdzian nr I:  Zadanie I: Tabelka, luki Na podstawie powyższych tabel uzupełnij luki - tj.  ok. 10 najważniejszych postaci/ dat/ wydarzeń z historii (tematy 1.1-1.4; 2.1-2.2; 2.5; 3.2), wg powyższego schematu. Zadanie II: Uszereguj wydarzenia:  uluż w odpowiedniej kolejności wydarzenia (np. na osi czasu) od najstarszego do tego, które będzie najpóźniej Pierwszy człowiek w Europi

    Pierwsza wojna światowa

    Co będzie na sprawdzianie, etc.? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych, np: Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po której stronie konfliktu walczyły? Wybierz 1 z 2 zaproponowanych zagadnień (łącznie jest 7 zagadnień- zob. podwykaz) i opisz w ok. 8 minipunktach (każdy punkt, to przynajmniej 3 fakty; ktoś, coś, gdzieś itp) Wspaniałe stulecie? U progu I wojny, miniwątki które można poruszyć: Europa, Austria i Cieszyn przeł. XIX i XX w. sytuacja gospodarcza, społelczna i geopolityczna Bałkany Panujący np. FJI - sielankowy portret rozwój przemysłu, szkolnictwa, przykłady Rywalizacja narodowa w różnych częściach Europy Austria 12 Narodów - jakich, kto prześladuje a kto prześladowany? Cieszyn sielankowy z piosenki Nohavicy Tesinska, tzn.? Konflikt polsko-niemiecki na Śl. Ciesz. -  Krwawa niedziela w Cieszynie itp. dyskryminacja Polaków Szkoły  Rota - genez

    Klasa 4

    Podstawa programowa (2024), cz. I: "KLASA IV I. Elementy historii rodzinnej i regionalnej.  Uczeń: 1) zbiera informacje na temat historii swojej rodziny, gromadzi pamiątki rodzinne i opowiada o nich; 2) poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje. II. Najważniejsze elementy polskiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń: 1) zna symbole narodowe (barwy, godło, hymn państwowy), najważniejsze święta narodowe i państwowe, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie; 2) wiąże najważniejsze zabytki i symbole kultury polskiej z właściwymi regionami. III. Refleksja nad historią jako nauką. Uczeń: 1) wyjaśnia, na czym polega praca historyka; 2) wskazuje sposoby mierzenia czasu w historii i posługuje się pojęciami chronologicznymi; 3) rozpoznaje rodzaje źródeł historycznych; 4) odróżnia historię od dziejów legendarnych (....)". Punkt III. Rozwinięcie - Refleksja nad historią jako nauką: 1) Na czym p