Zagadnienia na kartkówkę/sprawdzian/pracę klasową.
- praca będzie podobna do tych co zawsze
 - zasadniczo wystarczą podsumowania rozdziału o czasach napoleońskich i nasz mecz piłkarski
 - osoby najambitniejsze (Celujący, bardzo dobry) powinny przypomnieć sobie podsumowanie rozdziału o upadku RP
 - zagadnienia/pytania w 80% podałem już na zajęciach
 - do tego dochodzi kolejność ok. 10 wydarzeń z historii Polski z lat 1760-1815 i Europy z lat 1795-1815
 - do tego kolejność chronologiczna,
 - Czas pisania: 20 minut (w tym czas pisania z wykorzystaniem notatek, tj. przygotowanej osobiście kartki lub zeszytu): 2 minuty;
 - Czas oceniania: 10 minut.
 
Zadania:
- 1 z 4 poniższych tematów
 - 4 ciekawostki regionalne
 - + Rysunek.
 - + Tabela z bitwami: uzupełnij lukę: data, gdzie, zwycięzca i przegrany (wystarczy państwo; bez dowódców),
 
- np. 1809 – bitwa pod Aspern; zwycięzca: Austria; przegrany: ...... (pole puste należy wpiać: Francja, ew. Napoleon)
 
4. Tabela z bitwami: 	Mecz Francja (i Polski) o panowanie nad światem		
Francja (i PL) vs reszta świata. Polecenie: uzupełnij lukę w ramce zaznaczonej liniami przerywanym (zob. powyżej): data, gdzie, zwycięzca i przegrany (wystarczy państwo; bez dowódców), 
- np. 1809 – bitwa pod Aspern; zwycięzca Austria (konkretnie ks. cieszyński Karol Habsburg); przegrany: ...... (pole puste należy wpisać: Francja, ew. Napoleon)
 - wytypowałem 13 najważniejszych wydarzeń:
 
Zadania 1. i 2: Napisz: 4 rzeczy ważne/ciekawe dot. 1 z 4 tematów (4 zagadnień, ew. rozbudowanych/złożonych zdań):
- Droga Napoleona na szczyt, zakończona koronacją (+Reformy państwa); Cała kariera aż do roku 1805, życie osobiste (pochodzenie, żony, etc.)
 - Napoleon podbija Świat,
 - cz. 1: 1805-1809 (wojny z koalicjami i próba wyeliminowania, m.in. kolejno: Brytanii, Austrii, Prus i Rosji, Austrii)
 - cz. 2: Napoleon potyka się, chcąc podbić świat: 1812-1814 (wyprawa moskiewska; Lipsk; uwięzienie; dogrywka: Waterloo i koniec marzeń
 - Polacy a Napoleon (symbole: Legiony, Haiti, zawiedzione nadzieje, Księstwo Warszawskie, marszałek Józef Poniatowski)
 - do roku 1806 (np. Włochy, Haiti, Hiszpania)
 - po roku 1806 (Księstwo Warszawskie, marszałek J. Poniatowski, m.in. trzy ważne bitwy: Raszyn, Berezyna i Lipsk, gdzie osłaniali odwrót; a także Borodino Waterloo...)
 
- dodatkowo: Śląsk Cieszyński w czasach napoleońskich (Miasto Cieszyn, Książęta, chłopi, żołnierze) - 4 ciekawostki.
 
Punktacja (za 1 element/ zagadnienie/ zdanie/równoważnik zdania):
- punkty przydzielamy wg wzoru: liczba minifaktów dzielona przez 4 = liczba punktów
 - minifakty, nie powinny się powtarzać, najlepiej gdyby nie zostały przepisane z innej części sprawdzianu (wówczas mogą być "niepunktowane" podwójnie)
 - 2 pkt:
 - odpowiedź składająca się z minimum 8 elementów "faktograficznych"
 - czyli
 - Jura Gajdzica (1-2) był chłopem z Cisownicy (3-4), trudniącym się furmaństwem (dzisiej powiedzielibyśmy, iż był spedytorem-tirowcem) (5-6), którego pasją było kolekcjonowanie książek (7-8),
 - Gajdzica zbierane książki zdobił ekslibrisem (1-2), pierwszą chłopską pieczęcią własnościową na ziemiach polskich (3-4); pisał także kronikę, którą nazwał "Dlo Pamięci narodu Ludzkiego" (5-6), w niej opisywał wydarzenia epoki napoleońskiej, z perspektywy cieszyniaków (8)
 - odpowiedź pełna; powinna zawierać zazwyczaj odpowiedzi na pytania: kto, co, kiedy? lub być bardziej rozwinięta - np.:
 - Jura Gajdzica, chłop z Cisownicy opisywał m.in. przemarsze wojsk ery napoleońskiej przez Śląsk Cieszyński i pobór do wojska (8)
 - bitwę pod Trafalgar zwyciężyła flota brytyjska pod dowództwem Horatio Nelsona (1-4), który jednak zginął w walce (5); admirał do Anglii dotarł w beczce rumu (6-7)
 - Inwazja na Anglię nie mogła dojść do skutku (1-3), wskutek (4) klęski (5) francuskiej (6) poniesionej w 1805 roku u wybrzeży Hiszpanii pod Trafalgar (7-9)
 - 1,5 pkt:
 - odpowiedź składająca się z 6 elementów "faktograficznych", przyczynowo-skutkowych
 - w 1805 roku floty Francji i Hiszpanii (1-4) została pokonana w bitwie morskiej pod Trafalgar przez Brytyjczyków (4-6)
 - Jura Gajdzica był chłopem (1-3), który kolekcjonował książki, pochodził z Cisownicy (5-6)
 - odpowiedź niepełna; brak istotnego elementu:
 - flota Francji została pokonana w bitwie morskiej pod Trafalgar przez flotę brytyjską (5 szt)
 - Anglicy powstrzymali inwazję Francuzów zwyciężając w bitwie morskiej (Nelson) (6)
 - 1 pkt.:
 - odpowiedź składająca się z minimum 3 elementów "faktograficznych"
 - Jura Gajdzica pochodził z Cisownicy
 - odpowiedź niepełna (zawierająca śladowe ilości wiedzy)/ odpowiedź zawierająca mniej rażące błędy (coś uproszczono/delikatnie przekręcono) gdy chcemy nagrodzić samą próbę odpowiedzi);
 - Francuzi zostali pokonani w bitwie morskiej
 - Anglicy powstrzymali inwazję Francuzów
 - 0,5p: odpowiedź nie na temat (piszemy NNT: ), ale dotyczące tematy wojen napoleońskich (czasami chcemy kogoś nagrodzić za to że mu się cokolwiek chciało napisać):
 - Nie na temat: ......
 - 3 pkt. w rzadkich i uzasadnionych przypadkach, gdy odpowiedź znacznie wykracza poza standardową, poprzez ilość poruszonych wątków, szczegółów możemy przyznać 3 punkty, np.: 12-15 mini-faktów
 - w 1805 roku floty Francji i Hiszpanii zostały pokonane w bitwie morskiej pod Trafalgar u wybrzeży Hiszpanii (nieopodal Gibraltaru) przez flotę brytyjską dowodzoną przez Horatio Nelsona, który pomimo, iż był inwalidą (bez ręki, oka) zwyciężył przypłacając to swym życiem.
 
2. Rysunek: 
- Idealnie gdyby był zabawny i mądry!
 - przyznajemy po 2 pkt. za:
 - merytoryczność (kto, co, kiedy, dlaczego?)
 - Rysunek powinien mieć krótki opis/komentarz autora, w którym wyjaśniono widzowi/laikowi, o co chodzi, jakich wydarzeń historycznych dotyczy
 - jeżeli ktoś narysował wartościowy rysunek z opisem, który przekazuje nam jakąś wiedzę historyczną (kto, co, kiedy, dlaczego?), przyznajemy max. liczbę punktów
 - jeśli rysunek nie przedstawia wartości edukacyjnej, nie można się z niego nic nauczyć, wówczas otrzymuje 0 pkt. za niemerytoryczność
 - poczucie humoru
 - (postać może mówić coś śmiesznego, np. nawiązującego do wydarzeń historycznych, ze swojego życia);
 - jeżeli żart jest zbyt "rubaszny", to jest nie na miejscu, wówczas nie przyznajemy maksymalnej liczby punktów
 - staranność wykonania, kunszt, estetykę
 - odbiór jest elementem subiektywnym, ale staramy się ocenić:
 - czy ktoś się do rysunku "przyłożył", czy go "odwalił"
 - łącznie za 3 elementy do zdobycia jest 6 punktów (3*2)
 - jeśli uznajemy rysunek za "Genialny", możemy przyznać 1 punkt więcej z uzasadnieniem - dlaczego.
 - Przykład:
 - osoba bez ręki i oka w czapce z epoki (np. jak piracka) ; w tle statki; śpiew z tonącego statku lub tych ocalałych: "We all live in a yellow submarine!"
 - Postać w czapce mówi "Ja nie chcę do rumu!"
 - podpis: "Admirał Nelson tuż przed śmiercią w zwycięskiej bitwie pod Trafalgar, tuż przed włożeniem do beczki";
 - Wyjaśnienie od osoby oceniającej: Rysunek Genialny! Ładny, zabawny i pouczający. Ukazuje ciało admirała zakonserwowano w beczce z rumem, by sie nie zepsuło przed przybyciem do Anglii! Okręty francuskie idą na dno, Anglicy na złość śpiewają im piosenkę Beatelsów o łodzi podwodnej: (PS: marynarze podobno go podpijali, stąd nazwa "krwawy Nelson" na jeden z napojów alkoholowych)
 
Punktacja:
Temat opisowy: 3*7= 10,5
Temat regionalny: 1,5*4= 6
Tabela: 1*0,5= 2,5
Rysunek: 2*3=4,5 
Ocenianie: osoba "oceniająca", która wg nauczyciela nieprzyłożyła się do oceny pracy kolegi/koleżanki, traci możliwość podwyższenia własnej oceny.
Razem: 24,5 pkt.
Po napisaniu następuje wymiana prac, pomiędzy ławkami (wymieniamy pracę z osobą siedzącą z przodu/ z tyłu), ona ocenia pracę, wg. poniższego klucza, podlicza zdobyte punkty i wpisuje proponowaną ocenę wg skali poniżej. Obie osoby podpisują się na pracy.
- Jeżeli oceniający ma wątpliwości w danej kwestii, może zaznaczyć pytajnik i dopisać literkę "W" (ew. z komentarzem), nauczyciel sam podejmie decyzję w tym temacie.
 - Jeżeli oceniający nie zdąży ocenić całej pracy, zrobi to oczywiście za niego nauczyciel
 
- jeżeli komuś brakuje 0,5 punktu do wyższej oceny, możemy ją zaokrąglić do góry, czyli za 21,5 pkt możemy przyznać +Bdb
- "Basiu, WOW! Duzo wyniosłam z Twojej pracy. widać że się świetnie przygotowałeś, gratuluję!"
 - "Marku, rysunek świetny, ale widać że nie opanowałaś całego materiału. Następnym razem poświęć więcej czasu na przygotowanie PLZ."
 
Osoba pisząca i sprawdzająca gwarantują swoim podpisem uczciwość powstawania pracy i oceny.
Punktacja
- Zadanie l. punktów
 - 1 7
 - 2 6
 - 3 8
 - 4 8
 - 5 8
 - 6 4 +2
 - razem 41 (+2 za rys)
 
- 41 6
 - 39 5+
 - 37 5
 - 34 4+
 - 31 4
 - 27 3+
 - 23 3
 - 20 2+
 - 16 2
 - 13 1+'
 
ABac*2
CB; BC; AB
- P
 - F
 - F
 - F
 - P
 - P
 
Rene
- BC
 - BC
 - CA
 
Punktacja
- Zadanie liczba punktów
 - 1 6
 - 2 6
 - 3 8
 - 4 8
 - 5 4 +2
 - razem 32 (+2 za humor rys.)
 
- 32 6
 - 31 5+
 - 29 5
 - 27 4+
 - 24 4
 - 21 3+
 - 18 3
 - 15 2+
 - 13 2
 - 10 1+'
 

