Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

klasa 8: Ja i moje miejsce na ziemi

 

Ćwiczenie: Ja i Mała Ojczyzna - kształtowanie postaw obywatelskich

Nawiązując do takich zagadnień i tematów, jak:

  • role społeczne (T. I.1.)
  • aktywność obywatelska (T. II. 4: Obywatele a organy samorządu)
  • wolontariat (T. V.7: Organizacje Obywatelskie)

Jakie role społeczne pełnisz? Jesteś jednocześnie synem, wnukiem, przyjacielem, uczniem, przyszłym obywatelem... Co robisz w wolnym czasie, by się rozwijać, uczestniczyć w życiu społecznym w domu, szkole i twojej okolicy?

Treść zadania:

Zastanów się i na kartce A4, stwórz diagram (narysuj koło i później je wypełnij) i odpowiedz na pytania:

  • 1 a) „Co robisz w wolnym czasie, aby rozwijać swoje umiejętności lub pomagać innym?”
    • hobby
    • wolontariat
    • sport
  • 1 b) „Czy uczestniczysz w życiu społecznym (np. w szkole, domu, okolicy)?”
    • organizacja - harcerstwo, straż pożarna, etc.
  • 2. Ile czasu tygodniowo lub miesięcznie poświęcasz na daną aktywność?
    • Stwórz diagram kołowy: podziel go na części odpowiadające różnym aktywnościom, rolom społecznym i czasowi, który im poświęcasz w ciągu tygodnia.
    • Zilustruj swój rozwój, używając kolorów do oznaczenia:
      • Aktywności związanych z domem.
      • Aktywności szkolnych.
      • Zaangażowania w życie lokalne.
  • 3. „Jakie aktywności społeczne lub wydarzenia, w których brałeś udział były (np. dla Ciebie) szczególnie ważne?”
  • 4. „Z czego jesteś najbardziej dumny w swoich osiągnięciach?”
    • być może twoja ty, lub drużyna sportowa/strażacka osiągnęliście jakiś sukces, itd.
    • może występowałeś na jakiejś akademii?
    • brałeś udział w jakimś projekcie?
    • uczestniczyłeś w lokalnych uroczystościach?
  • 5. Jak widzisz swoją rolę jako obywatela w przyszłości?

 

Napisz np. AD 3: "Pomagałem przy organizacji..." ; "Brałem udział w wyborach..."








Zadanie 2: na przyszłość

Staramy się dokonać autorefleksji i wypisać/opisać swoje:

  • mocne i słabe strony
  • codzienne zaangażowanie - na co poświęcamy czas
  • plany i ambicje
  • osiągnięcia
  • zaangażowanie społeczne
  • samorozwój

 Jestem wolontariuszem? Co robię? jak często?

spędzam czas z innymi ludźmi - jak?

rozwijam się - jak? Czytam książki? Słucham podcastów?


Na ile się to możliwe postaram się ocenić staranność waszej pracy, wg klucza ilości i jakości odpowiedzi. Będę przydzielał punkty. I szukał dopowiedniej oceny, w skali zaangażowania w zadanie całej klasy.


  • 55 
  • 50 5+ 
  • 45 
  • 40 4+ 
  • 35 
  • 30  3+ 
  • 25 
  • 20  2+ 
  • 15 
  • 10  1+' 


II RP:

  • 80   6 
  • 70  5+ 
  • 60   5 
  • 50  4+ 
  • 45   4 
  • 40   3+ 
  • 35   3 
  • 30   2+ 
  • 25   2 
  • 20   1+' 

Wypisz ile czasu spędzasz na poszczególnych rolach, aktywnościach? czy działasz w jakiś organizacjach? w jakich wydarzeniach brałeś udział jako wolontariusz? z czego jesteś dumny jeśli chodzi o osiągnięcia (sportowe, etc.)? Jak się rozwijasz?" wymyśl jak to zadanie mogłoby wyglądać? jak je rozpisać w formie diagramu itp. ew. Popraaw pytania w cudzysłowie - przedstwaw 3 alternatywy, żeby były najciekawsze dla odbiorcy