Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Nauczyciel - ile pracuje







Inną kwestią jest liczba godziny przy tablicy

""Ze średniej wyszło mu, że polski nauczyciel spędza 29 godzin i 47 minut przy tablicy. To blisko dwa razy więcej, niż zapisano w ustawie. Tylko 10 proc. nauczycieli zadeklarowało, że pracuje ustawowych 18 godzin". - pisze Gazeta Wyborcza." 

https://www.facebook.com/DealerzyWiedzy/posts/pfbid02QXrKXw9XVB3LHMhnw2CEBWwGzsaZ82nGDu2Vder6JnGJMfPBi8YrSZBcCeRj4u3Gl?ref=embed_post

https://www.o2.pl/biznes/ile-pracuje-nauczyciel-dwa-razy-wiecej-niz-mowi-ustawa-oto-dane-6968612813449728a

Pomysł na ankietę dotyczącą liczby wypracowywanych przez nauczycieli godzin przy tablicy (pensum) tkwił we mnie od dawna. Wiem (choćby z własnego poletka), że wielu nauczycieli bierze nawet ponad 30 godzin. Ale ciekawiło mnie, jaka jest skala zjawiska - ilu ich jest i jak wiele są gotowi udźwignąć. I tak zrodziła się ankieta.


W ciągu 2 dni zebrałem 3000 odpowiedzi. Doskonale wiem, że to nie jest 100-procentowe odzwierciedlenie tego, jak pracują wszyscy nauczyciele, ale myślę, że to wystarczająco dużo, żeby traktować te wyniki jako dość mocno ugruntowane zjawisko.


A zjawisko jest mocno zaskakujące i zatrważające. Właściwie w każdym przedmiocie, na każdym stanowisku, nauczyciele wypracowują średnio niemal 30 godzin pensum tygodniowo. TRZYDZIEŚCI. To w przypadku przedmiotowców jest 1 ⅔ etatu! Tylko co dziesiąty-dwudziesty (5-10%) nauczyciel pracuje w okolicy klasycznego pensum (15-20 h), większość robi 26-35 godzin, a rekordziści wzięli na siebie 45, 50 lub więcej godzin*.


Kto mnie zna, ten wie, że uznaję 18-godzinne pensum za zbyt niskie i nie da się zapewnić godziwego wynagrodzenia za tak niski wymiar godzin tablicowych. Ale też to wynagrodzenie nie powinno być na upokarzającym poziomie minimalnej krajowej! Często sugeruję 24-godzinne pensum jako optymalne - taki wymiar powinien zapewnić zadowalające pieniądze (i nie chodzi mi o to, że podwyżka pensji ma wynikać tylko z podniesienia pensum, bo to nie załatwia sprawy). I równie często twierdzę, że powyżej tych 24 godzin zaczyna się ryzyko spadku jakości pracy nauczyciela - przestaje wystarczać czasu na szukanie nowych pomysłów, na samorozwój, na poświęcenie uwagi uczniom słabszym i zdolnym, którzy potrzebują indywidualnego zainteresowania i wsparcia. Z każdą dodatkowo wziętą godziną zaczyna się szukanie wytchnienia i odpoczynku (tak bardzo potrzebnego) kosztem ograniczenia innych aktywności potrzebnych szkole i uczniom: dodatkowych imprez, konkursów, zabaw, wyjść, wycieczek itp. I nie ma wyjścia, po pewnym czasie zamiast empatycznego nauczyciela-przewodnika mamy bezdusznego robota, który wraz z dzwonkiem odwraca się na pięcie i ma swoich uczniów gdzieś. A jeśli jeszcze nie stracili całkiem pasji i radości działania, odbywa się to kosztem ich zdrowia, dobrostanu i relacji z rodzinami, dla których pozostaje coraz mniej czasu.


I o ile do tej pory słowa te były przede wszystkim wyrazem moich przemyśleń i poglądów, o tyle teraz dostałem niesamowite potwierdzenie, że tak właśnie jest. Nauczyciele biorący udział w ankiecie mieli też możliwość wpisania swojego komentarza na temat liczby godzin, jaką pracują. Pytanie było całkowicie neutralne, nie prosiłem o wyżalanie się czy skupianie na jakimś konkretnym aspekcie pracy. Tymczasem wśród odpowiedzi (szczególnie tych z bardzo wysoką liczbą godzin pracy) pojawiły się dziesiątki komentarzy jednoznacznie wskazujących, że nauczyciel wziął na siebie tak wielką liczbę godzin, bo inaczej nie rady utrzymać siebie i rodziny, spłacić kredytu, opłacić rachunków, zapewnić godnego rozwoju swoim dzieciom. Bardzo smutno się to czyta… Ale kolejne dziesiątki komentarzy wskazują na jeszcze bardziej zatrważające zjawisko - to poczucie, że ta liczba godzin to zbyt wiele, że nie dają rady, są przemęczeni i mają dość. Gdy się złoży razem te liczbowe statystyki i komentarze, wyłania się dramatyczny obraz zawodu, który zwyczajnie upada.


Jeśli te głosy nie zostaną wzięte pod uwagę przy kolejnych dyskusjach o stanie polskiej oświaty, będziemy pogrążać się z marazmie i niemocy. To nie jest chwilowe czy miejscowe zjawisko. To stan permanentny, dotykający tysięcy nauczycieli.

__________________________________________________________________


Dziękuję wszystkim nauczycielom, którzy wypełnili ankietę i podzielili się swoimi uwagami. Dziękuję też wszystkim, którzy udostępnili ankietę pomagając zebrać tak wiele głosów. Ankieta pozostanie aktywna, więc można się dopisywać dalej, a ja za jakiś czas zaktualizuję tabelkę, choć niewiele się już w niej zmieni, na pewno nie na lepsze.

https://www.facebook.com/groups/dealerzywiedzy/posts/1515489462535018

_______________________________________________________________

Jak zawsze - jeśli się przydało, postaw mi w rewanżu kawę

Popular posts from this blog

Pierwsza wojna światowa

    1915 , Kartka wydana w roku 1915 z jakiejś okazji Cesarza Franciszka Józefa. "Majątek i krew dla Cesarza Majątek i krew dla Ojczyzny" - tak brzmi napis na kartce. To tak jakby ludność wszystko co miała najcenniejszego zawierzyła swemu cesarzowi. Mała pomoc by się przydała. cesarz Franciszek Józef I wizytował Cieszyn (1851, 1880, 1890, 1906), w czasie trzech ostatnich wizyt sieddział na specjalnym tronie, który do dziś przechowywany jest w Kościele Jezusowym. zobaz więcej : broszura Cieszyn Mały Wiedeń https://www.archiwum.cieszyn.pl/?p=categoriesShow&iCategory=12 historia polskiego szkolnictwa w Cieszynie: http://sp1cieszyn.edu.pl/strona/historia-polskiego-szkolnictwa-powszechnego-w-cieszynie Matka ośmiorga dzieci opuszcza męża i przenosi się do Warszawy, by pisać poezję. Autorka bajki "O krasnoludkach i o sierotce Marysi" chorą córkę zamyka w szpitalu psychiatrycznym. Pochylająca się nad losem dzieci społeczniczka oddaje obcym ludziom własnego wnuka......

Klasa 5

Punktacja: 36 6 35 5+ 32 5 30 4+ 27 4 23 3+ 18 3 15 2+ 11 2 9 1+' klasa 5 punktacja Zadanie / max. liczba punktów do zdobycia 1 / 6 2 / 4 3 / 9 (w tym 2 pkt. na 6, niewliczane do punktacji) 4 / 4 (i ew. 2 pkt. ekstra ZA humor - niewliczane do punktacji na 5,6 etc. - w końcu humoru nie można wymagać od nikogo :) 5 14 (w tym 3 pkt. na 6, niewliczane do punktacji) razem 37 ale (jeśli dobrze pamiętam) przyjąłem, że 6 jest możliwa od 36 pkt zadanie I: BC ca AC Sprawdzian I: 490 p.n.e.- bitwa pod Maratonem, I wojna Greków z Persami 753 p.n.e. - legendarne założenie Rzymu 44 p.n.e. - śmierć Juliusza Cezara 1 rok n.e. - narodziny Jezusa Tabela: A (wersja podstawowa, na Bdb);  B (wersja rozszerzona o wyjaśnienia) Powyżej dwie tabele. Wykazy zawierają skrót wymaganych informacji.  Zastrzeżenie:  Kolorem czerwonym  oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny  bardzo dob...

Klasa 6

Przygotowując się do lekcji, sprawdzianu, itd. możemy wykorzystać m.in. treści przygotowane przez Wiesława Zdziabka (zob.:  https://www.e-historia.com.pl/szkola-podstawowa-notatki-z-historii.html  i pod poniższymi linkami ) .  KLASA 6 R. I: Europa i świat - XVI w. 1. 1. PRZYCZYNY I PRZEBIEG WIELKICH ODKRYĆ GEOGRAFICZNYCH 1. 2. SKUTKI ODKRYĆ GEOGRAFICZNYCH 1. 3. ODRODZENIE 1. 4. SZTUKA RENESANSU 1. 5. REFORMACJA 1. 6. KONTRREFORMACJA I REFORMA WEWNĘTRZNA KOŚCIOŁA R. II 2. 1. DEMOKRACJA SZLACHECKA W POLSCE 2. 2. FOLWARK PAŃSZCZYŹNIANY 2. 3. POLSKA ZA PANOWANIA OSTATNICH JAGIELLONÓW 2. 4. RENESANS W POLSCE 2. 5. UNIA LUBELSKA I POCZĄTKI RZECZYPOSPOLITEJ OBOJGA NARODÓW 2. 6. REFORMACJA W POLSCE 2. 7. POLSKA MONARCHIĄ ELEKCYJNĄ R. III 3. 1. WOJNY Z ROSJĄ 3. 2. WOJNY POLSKO-SZWEDZKIE W PIERWSZEJ POŁOWIE XVII W. 3. 3. POWSTANIA KOZACKIE NA UKRAINIE 3. 4. POTOP SZWEDZKI 3. 5. WOJNY POLSKO-TURECKIE 3. 6. KRYZYS WEWNĘTRZNY RZECZYPOSPOLITEJ 3. 7. BAROK W EUROPIE I W POLSCE R. IV 4. ...