Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

PSO - Przedmiotowy System Oceniania z przedmiotów: Historia... w II LO im. Mikołaja Kopernika w Cieszynie

tekst roboczy dokumentu, pod dyskusję:

Przedmiotowy System Oceniania z przedmiotów: Historia, Edukacja Obywatelska (...) w II LO im. Mikołaja Kopernika w Cieszynie


1. Podstawa prawna opracowania Przedmiotowego Systemu Oceniania (dalej: PSO)
Przedmiotowy system oceniania z historii został opracowany w oparciu o: rozporządzenie MEN z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzenia sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. z 2007 r. nr 83, poz. 562 z późniejszymi zmianami) Wewnątrzszkolny System Oceniania.

2. Przedmiotem oceny z Historii (oraz EO...) jest:
1. Wiedza merytoryczna.
2. Praca ze źródłami, umiejętność pracy z materiałem kartograficznym i ikonograficznym.
3. Rozumienie i interpretacja faktów.
4. Formułowanie wypowiedzi ustnej/pisemnej.
5. Przygotowanie pracy pisemnej lub prezentacji.
6. Aktywność ucznia na lekcji i w pracy pozalekcyjnej (np. udział w konkursach przedmiotowych, projektach).

3. Na śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną mogą składać się następujące elementy:
1) oceny z testów,
2) oceny z prac klasowych i sprawdzianów,
3) oceny z kartkówek,
4) oceny z odpowiedzi ustnych,
5) oceny za pracę na lekcji,
6) oceny z prac domowych,
7) oceny za udział w projektach oraz za opracowanie referatów,
8) oceny za udział w konkursach, olimpiadach przedmiotowych i zawodach…,
9) oceny z innych form aktywności ucznia.

4. Tryb oceniania osiągnięć edukacyjnych ucznia:
a) Sprawdziany oraz praca klasowa obejmujące dużą partię materiału
muszą być zapowiedziane przez nauczyciela na co najmniej tydzień przed terminem i odnotowane w dzienniku lekcyjnym
Uczeń nieobecny na sprawdzianie z powodu nieobecności dłuższej niż jeden dzień ma obowiązek niezwłocznego ustalenia z nauczycielem terminu przystąpienia do sprawdzianu. W przypadku niedopełnienia powyższego obowiązku, termin ustala nauczyciel (bez konsultacji z uczniem).
Uczeń nieobecny na sprawdzianie z powodu jednodniowej nieobecności ma obowiązek napisać sprawdzian w terminie wyznaczonym przez nauczyciela (termin nie musi być konsultowany z uczniem).
b) Kartkówki i odpowiedzi ustne obejmujące materiał do 3 ostatnich zagadnień tematycznych nie musi być zapowiedziana przez nauczyciela.
c) Zadania domowe oddane po terminie i niespełniające wymogów formalnych mogą nie podlegać ocenie.
Uczeń, który podczas pracy pisemnej w szkole lub w domu korzysta z niedozwolonych form pomocy, otrzymuje ocenę niedostateczną.
Uczeń ma prawo do poprawienia każdej oceny niedostatecznej. O możliwości poprawy oceny pozytywnej decyduje nauczyciel.
Ocenę niedostateczną można poprawić tylko raz, w terminie do dwóch tygodni od poinformowania ucznia o uzyskanej ocenie. Formę i termin poprawy ustalają wspólnie nauczyciel i uczeń, odpowiednio do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia.
Uzyskana w wyniku poprawy taka sama ocena lub niższa nie może zostać wpisana do dziennika.

Ustala się następującą skalę stopniową przy wystawianiu ocen z prac pisemnych:
1) celujący - 100 %, 
2) bardzo dobry - 90 %-99 %, 
3) dobry - 75 %-89 %, 
4) dostateczny - 55 %-74 %,
5) dopuszczający - 40 %-54 %,
6) niedostateczny - 0 %-39 %.

5. Ocena śródroczna, końcoworoczna
Ocena śródroczna i końcoworoczna nie są średnią arytmetyczną.
Ustalając ocenę śródroczną i końcoworoczną nauczyciel za podstawę bierze oceny ze sprawdzianów, testów, prac klasowych, kartkówek, odpowiedzi ustnych. Te formy pozwalają w sposób bezsprzeczny określić rzeczywistą wiedzę i umiejętności ucznia. Dodatkowo brane są także pod uwagę oceny z innych form oceniania wymienionych w punkcie 3 PSO. Ocena końcoworoczna obejmuje oceny z całego roku (I i II semestr).
Pozostałe zasady oceniania stosowane będą zgodnie z zapisami Statutu Szkoły.