PSO - Przedmiotowy System Oceniania z przedmiotów: Historia... w II LO im. Mikołaja Kopernika w Cieszynie
tekst roboczy dokumentu, pod dyskusję:
Przedmiotowy System Oceniania z przedmiotów: Historia, Edukacja Obywatelska (...) w II LO im. Mikołaja Kopernika w Cieszynie
1. Podstawa prawna opracowania Przedmiotowego Systemu Oceniania (dalej: PSO)
Przedmiotowy system oceniania z historii został opracowany w oparciu o: rozporządzenie MEN z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzenia sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. z 2007 r. nr 83, poz. 562 z późniejszymi zmianami) Wewnątrzszkolny System Oceniania.
2. Przedmiotem oceny z Historii (oraz EO...) jest:
1. Wiedza merytoryczna.
2. Praca ze źródłami, umiejętność pracy z materiałem kartograficznym i ikonograficznym.
3. Rozumienie i interpretacja faktów.
4. Formułowanie wypowiedzi ustnej/pisemnej.
5. Przygotowanie pracy pisemnej lub prezentacji.
6. Aktywność ucznia na lekcji i w pracy pozalekcyjnej (np. udział w konkursach przedmiotowych, projektach).
1. Wiedza merytoryczna.
2. Praca ze źródłami, umiejętność pracy z materiałem kartograficznym i ikonograficznym.
3. Rozumienie i interpretacja faktów.
4. Formułowanie wypowiedzi ustnej/pisemnej.
5. Przygotowanie pracy pisemnej lub prezentacji.
6. Aktywność ucznia na lekcji i w pracy pozalekcyjnej (np. udział w konkursach przedmiotowych, projektach).
3. Na śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną mogą składać się następujące elementy:
1) oceny z testów,
2) oceny z prac klasowych i sprawdzianów,
3) oceny z kartkówek,
4) oceny z odpowiedzi ustnych,
5) oceny za pracę na lekcji,
6) oceny z prac domowych,
7) oceny za udział w projektach oraz za opracowanie referatów,
8) oceny za udział w konkursach, olimpiadach przedmiotowych i zawodach…,
9) oceny z innych form aktywności ucznia.
1) oceny z testów,
2) oceny z prac klasowych i sprawdzianów,
3) oceny z kartkówek,
4) oceny z odpowiedzi ustnych,
5) oceny za pracę na lekcji,
6) oceny z prac domowych,
7) oceny za udział w projektach oraz za opracowanie referatów,
8) oceny za udział w konkursach, olimpiadach przedmiotowych i zawodach…,
9) oceny z innych form aktywności ucznia.
4. Tryb oceniania osiągnięć edukacyjnych ucznia:
a) Sprawdziany oraz praca klasowa obejmujące dużą partię materiału
…muszą być zapowiedziane przez nauczyciela na co najmniej tydzień przed terminem i odnotowane w dzienniku lekcyjnym
Uczeń nieobecny na sprawdzianie z powodu nieobecności dłuższej niż jeden dzień ma obowiązek niezwłocznego ustalenia z nauczycielem terminu przystąpienia do sprawdzianu. W przypadku niedopełnienia powyższego obowiązku, termin ustala nauczyciel (bez konsultacji z uczniem).
Uczeń nieobecny na sprawdzianie z powodu jednodniowej nieobecności ma obowiązek napisać sprawdzian w terminie wyznaczonym przez nauczyciela (termin nie musi być konsultowany z uczniem).
b) Kartkówki i odpowiedzi ustne obejmujące materiał do 3 ostatnich zagadnień tematycznych nie musi być zapowiedziana przez nauczyciela.
c) Zadania domowe oddane po terminie i niespełniające wymogów formalnych mogą nie podlegać ocenie.
Uczeń, który podczas pracy pisemnej w szkole lub w domu korzysta z niedozwolonych form pomocy, otrzymuje ocenę niedostateczną.
Uczeń ma prawo do poprawienia każdej oceny niedostatecznej. O możliwości poprawy oceny pozytywnej decyduje nauczyciel.
Ocenę niedostateczną można poprawić tylko raz, w terminie do dwóch tygodni od poinformowania ucznia o uzyskanej ocenie. Formę i termin poprawy ustalają wspólnie nauczyciel i uczeń, odpowiednio do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia.
Uzyskana w wyniku poprawy taka sama ocena lub niższa nie może zostać wpisana do dziennika.
a) Sprawdziany oraz praca klasowa obejmujące dużą partię materiału
…muszą być zapowiedziane przez nauczyciela na co najmniej tydzień przed terminem i odnotowane w dzienniku lekcyjnym
Uczeń nieobecny na sprawdzianie z powodu nieobecności dłuższej niż jeden dzień ma obowiązek niezwłocznego ustalenia z nauczycielem terminu przystąpienia do sprawdzianu. W przypadku niedopełnienia powyższego obowiązku, termin ustala nauczyciel (bez konsultacji z uczniem).
Uczeń nieobecny na sprawdzianie z powodu jednodniowej nieobecności ma obowiązek napisać sprawdzian w terminie wyznaczonym przez nauczyciela (termin nie musi być konsultowany z uczniem).
b) Kartkówki i odpowiedzi ustne obejmujące materiał do 3 ostatnich zagadnień tematycznych nie musi być zapowiedziana przez nauczyciela.
c) Zadania domowe oddane po terminie i niespełniające wymogów formalnych mogą nie podlegać ocenie.
Uczeń, który podczas pracy pisemnej w szkole lub w domu korzysta z niedozwolonych form pomocy, otrzymuje ocenę niedostateczną.
Uczeń ma prawo do poprawienia każdej oceny niedostatecznej. O możliwości poprawy oceny pozytywnej decyduje nauczyciel.
Ocenę niedostateczną można poprawić tylko raz, w terminie do dwóch tygodni od poinformowania ucznia o uzyskanej ocenie. Formę i termin poprawy ustalają wspólnie nauczyciel i uczeń, odpowiednio do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia.
Uzyskana w wyniku poprawy taka sama ocena lub niższa nie może zostać wpisana do dziennika.
Ustala się następującą skalę stopniową przy wystawianiu ocen z prac pisemnych:
1) celujący - 100 %,
2) bardzo dobry - 90 %-99 %,
3) dobry - 75 %-89 %,
4) dostateczny - 55 %-74 %,
5) dopuszczający - 40 %-54 %,
6) niedostateczny - 0 %-39 %.
1) celujący - 100 %,
2) bardzo dobry - 90 %-99 %,
3) dobry - 75 %-89 %,
4) dostateczny - 55 %-74 %,
5) dopuszczający - 40 %-54 %,
6) niedostateczny - 0 %-39 %.
5. Ocena śródroczna, końcoworoczna
Ocena śródroczna i końcoworoczna nie są średnią arytmetyczną.
Ustalając ocenę śródroczną i końcoworoczną nauczyciel za podstawę bierze oceny ze sprawdzianów, testów, prac klasowych, kartkówek, odpowiedzi ustnych. Te formy pozwalają w sposób bezsprzeczny określić rzeczywistą wiedzę i umiejętności ucznia. Dodatkowo brane są także pod uwagę oceny z innych form oceniania wymienionych w punkcie 3 PSO. Ocena końcoworoczna obejmuje oceny z całego roku (I i II semestr).
Pozostałe zasady oceniania stosowane będą zgodnie z zapisami Statutu Szkoły.
Ocena śródroczna i końcoworoczna nie są średnią arytmetyczną.
Ustalając ocenę śródroczną i końcoworoczną nauczyciel za podstawę bierze oceny ze sprawdzianów, testów, prac klasowych, kartkówek, odpowiedzi ustnych. Te formy pozwalają w sposób bezsprzeczny określić rzeczywistą wiedzę i umiejętności ucznia. Dodatkowo brane są także pod uwagę oceny z innych form oceniania wymienionych w punkcie 3 PSO. Ocena końcoworoczna obejmuje oceny z całego roku (I i II semestr).
Pozostałe zasady oceniania stosowane będą zgodnie z zapisami Statutu Szkoły.
