Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Historia w kulturze I. 1.



GERO NA LACHACH - Poemat Mieczysława Romanowskiego
 


Poemat Mieczysława Romanowskiego, polskiego poety epoki romantyzmu, poległego w wieku 30-lat w czasie powstania styczniowego (*Autor wiersza urodził się 12 kwietnia 1833 w Żukowie na Pokuciu, zginął 24 kwietnia 1863 koło Józefowa Biłgorajskiego)
 

Z chaty do chaty leci wieść
Zachodni wiatr ją począł nieść,
Płacze nią w polach - w możny dwór,
Bije nią jako piorun z chmur,

Przeraża panów, rycerzy, kmieci-
Zatrważa starców, matki, dzieci;
Pomordowanych książąt wdowy
Ze snu takiemi budzi słowy;

- O! płaczcie wdowy; płakać czas,
Niema już komu bronić was!
Niema już komu bronić grodu,
Ni kmiecej strzechy, ni narodu.
- Mężowie wasi, wasi kochani,
W domu Gerona pomordowani.
I zapłakały wdowy wraz:
"Niema już komu bronić nas!"

A mężny Gero syna do się zwie,
"Sygfrydzie, rzecze, młody ty mój lwie,
Trzoda bez stróża łupami dla zwierza,
Naród bez wodza łupem dla rycerza,
Wybiłem wodzów z nadodrzańskich stron -
Waleczny synu - pójdźmy zbierać plon!"
Tak wyrzekł Gero, i na ławie siada,
Lecz Sygfryd stoi i nie odpowiada.

Więc Gero znowu: "Nasz cesarz i Pan,
Znany z potęgi a i z łaski znan;
Lecz pańska łaska, to szalony koń,
Dziś mu ta miłą, jutro owa błoń.
Dobrze, gdy pomny Pan swojej czeladzi,
Lepiej, gdy sługa sam o sobie radzi".

- "Dziś ja margrafem, Otto możny król;
Dla mnież to niema na królestwo pól?
Otto po Łabę - moje państwo dalej -
Synu! Sygfrydzie, będziem królowali,
Prześcigniem całą Ottonową moc,
Zbierz lud, na Sławian wyruszymy w noc". (305)
A Sygfryd rzecze: "Ojcze, Bóg ukarze;
Pomordowanych śniły mi się twarze,
Śniły się w nocy w strasznym, wieszczym śnie.
Ojcze, ty zgubisz i siebie, i mnie!"

Lecz Gero powstał, zmarszczył czarną brew,
I rzecze groźno: "Myślałem, żeś lew,
A ciebie widzą trwoży jasna stal-
Młodej ci żony i uścisków żal".
Więc poszedł Sygfryd zbierać lud do wojny,
A Geron usiadł i dumał spokojny.

A gdy na zamek spadła noc,
Stanęła rządem grafa moc.
Stanęła licznie po rozkazie,
Od stóp do głowy w żelazie
I rżą rumaki, biedz gotowe,
Tylko graf Sygfryd spuścił głową.
W oknie go płacze żona młoda,
Szkoda mu żony, lat mu szkoda.

Lecz Gero skinął - skoczą wraz,
Od setnych kopyt zagrzmiał głaz,
Od okna biała
Chustka powiała,
Powiała może ostatni raz.
I lecą, palą grody, wsie,
Do grafa kolan lud się gnie,
A którzy klękną, już nie powstają;
Mężów Gerona knechty ścinają,
Dziatwą i żony gonią w plon,
Tak graf buduje sobie tron.

A gdy już w Odrą mieli skoczyć wpław:
"Sygfrydzie, synu, rzecze dumny graf -
Coś tak posępny - czego stronisz mnie?".
"Pomordowanych znów widziałem w śnie".

"Ha - ha! to dobrze - dobrześ synu śnił,
Jutro Lach będzie u nóg mi się wił".
A Sygfryd rzecze: "Ojcze, Bóg ukarze,
Pomordowani mieli groźne twarze". (306)

Lecz graf nie słucha. Spiął się pod nim koń -
Pognał przez pola, skoczył w modrą toń -
Szeregi za nim śród spienionych fal.
Dobili brzegu. Gero wznosi stal
I woła: "Synu! jutro z Lachem boje -
Jutro królestwo oddam w ręce twoje".

Rozbili obóz; zaszła cicha noc -
Graf się zadumał, waży swoją moc.
Sygfryd obchodzi obozowe straże,
Radby zapomnieć pościnanych twarze
I usnąć radby, lecz się lęka śnić.
Usnęli...

Rankiem zorzy złota nić
Obiegła mgłami zaciemniony wschód
I budzi obóz u odrzańskich wód.
"Synu - graf rzecze - czego patrzysz w dal?"
"Patrzą jak w zorzy błyszczy Lachów stal!".
"Gdzie? pokaż! wzrok mroczy się od snu".
"Patrzaj mój Ojcze zbliżają się tu".
"Na koń! graf krzyknął - Lachów książę sam
Do kolan dzisiaj pokłoni się nam!"

I stają męże, Gero stawia szyki,
Z borów wychodzą łąckie wojowniki,
Oblani zorzą wznoszą jasną broń:
Piękny - dorodny każdy mąż i koń.
Mieszko ich wiedzie na hufy Gerona -
Przy Mieszku z orłem chorągiew czerwona.

"Naprzód Sygfrydzie! niedługi tu trud!"
Zawołał Gero - i już zwarł się lud.
Skruszyli kopie, miecze chwycą wraz,
W tarcze i w hełmy wiodą, silny raz,
Skruszyli miecze, chwycą za topory;
Szczęk się rozlega przez pola i bory.

"Ojcze Geronie, ciężka z Lachem gra -
Dzielnie Lach walczy - twarde ramią ma".
"Tem większa sława dla nas synu mój,
Koroną da nam ten rycerski bój!"
I poskoczyli do boju ochoczo,
Pewni, że z Lachów wszystką krew wytoczą, (307)

I znowu rzecze Sygfryd: "Tu nam kres!"
"Nie - nie mój synu, Lacha weźmie bies",
I znowu walczą, lecz wtem pęka szyk -
"Sława Mieszkowi!" Lachy wznieśli krzyk
I tną Germanów toporami wkoło:
Gero i Sygfryd jeszcze stawią czoło.

Lecz wtem: "Sygfrydzie!" jęknął graf i zbladł -
Pod ciosem Mieszka młody Sygfryd padł.
Padł z rozłupaną wpół toporem głową
I oblał się krwi strugą purpurową.
O! grafie, jakaż boleść ciebie zgina?
Innej purpury chciałeś ty dla syna...

I w drżące ręce syna chwycił graf -
Skoczył do Odry - przebywa ją wpław:
Za nim rycerstwo, knechty skaczą w toń,
Resztę tnie w polu sroga Lachów broń.
Tak się skończyła wyprawa Gerona,
Tak go minęły sława i korona.

A kiedy wrócił, zbroją z siebie zdjął,
Odział się kutą, kij do ręki wziął,
I szedł w pielgrzymkę, jak uczynił ślub -
Potem dla syna wymurował grób,
I wraz z synową klękał na tym grobie,
I płakał rzewnie i złorzeczył sobie.


Popular posts from this blog

Klasa 5

Sprawdzian I: 490 p.n.e.- bitwa pod Maratonem, I wojna Greków z Persami 753 p.n.e. - legendarne założenie Rzymu 44 p.n.e. - śmierć Juliusza Cezara 1 rok n.e. - narodziny Jezusa Tabela: A (wersja podstawowa, na Bdb);  B (wersja rozszerzona o wyjaśnienia) Powyżej dwie tabele. Wykazy zawierają skrót wymaganych informacji.  Zastrzeżenie:  Kolorem czerwonym  oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny  bardzo dobrej Kolorem zielonym  oznaczono elementy, których opanowanie zaleca się na ocenę c elującą Elementy fioletowe i żółte  - wiedza prawie zupełnie zbędna i elementy dyskusyjne :) Sprawdzian nr I:  Zadanie I: Tabelka, luki Na podstawie powyższych tabel uzupełnij luki - tj.  ok. 10 najważniejszych postaci/ dat/ wydarzeń z historii (tematy 1.1-1.4; 2.1-2.2; 2.5; 3.2), wg powyższego schematu. Zadanie II: Uszereguj wydarzenia:  uluż w odpowiedniej kolejności wydarzenia (np. na osi czasu) od najstarszego do tego, które będzie najpóźniej Pierwszy człowiek w Europi

Pierwsza wojna światowa

Co będzie na sprawdzianie, etc.? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych, np: Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po której stronie konfliktu walczyły? Wybierz 1 z 2 zaproponowanych zagadnień (łącznie jest 7 zagadnień- zob. podwykaz) i opisz w ok. 8 minipunktach (każdy punkt, to przynajmniej 3 fakty; ktoś, coś, gdzieś itp) Wspaniałe stulecie? U progu I wojny, miniwątki które można poruszyć: Europa, Austria i Cieszyn przeł. XIX i XX w. sytuacja gospodarcza, społelczna i geopolityczna Bałkany Panujący np. FJI - sielankowy portret rozwój przemysłu, szkolnictwa, przykłady Rywalizacja narodowa w różnych częściach Europy Austria 12 Narodów - jakich, kto prześladuje a kto prześladowany? Cieszyn sielankowy z piosenki Nohavicy Tesinska, tzn.? Konflikt polsko-niemiecki na Śl. Ciesz. -  Krwawa niedziela w Cieszynie itp. dyskryminacja Polaków Szkoły  Rota - genez

Klasa 4

Podstawa programowa (2024), cz. I: "KLASA IV I. Elementy historii rodzinnej i regionalnej.  Uczeń: 1) zbiera informacje na temat historii swojej rodziny, gromadzi pamiątki rodzinne i opowiada o nich; 2) poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje. II. Najważniejsze elementy polskiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń: 1) zna symbole narodowe (barwy, godło, hymn państwowy), najważniejsze święta narodowe i państwowe, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie; 2) wiąże najważniejsze zabytki i symbole kultury polskiej z właściwymi regionami. III. Refleksja nad historią jako nauką. Uczeń: 1) wyjaśnia, na czym polega praca historyka; 2) wskazuje sposoby mierzenia czasu w historii i posługuje się pojęciami chronologicznymi; 3) rozpoznaje rodzaje źródeł historycznych; 4) odróżnia historię od dziejów legendarnych (....)". Punkt III. Rozwinięcie - Refleksja nad historią jako nauką: 1) Na czym p