Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

WOS - Tematy do dyskusji

ZUS jest piramidą finansową i zbankrutuje?

https://oko.press/mentzen-zus-piramida-bredni-mitow-i-polprawd?utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwAR1lE3-QUrQrshoKze-YIFXTFmEgZLtqABXwFNFpNdbmSb1e1auvOsSf7KI#Echobox=1673707398


   
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Skywalker_family?fbclid=IwAR2ZPH7fGAuCiBgDsXrUfpnDQVKnrc2Id5Nvhqtok9JEkT1MPSby91izmn0






Wartośiowe treci on-line: Crazy Nauka, Podcastex czy Dział Zagraniczny


 
Dziki Trener "POLSCY INFLUENCERZY" https://youtu.be/iSt5qcCKpdQ?t=1


Dziki Trener zamiast naukowca. Dlaczego media odpuściły naukę? „Chłopie jaki Ty jesteś konkretny i logiczny!! Chętniej Ciebie słucham niż obecnych naukowców, lekarzy czy profesorów [pisownia oryginalna – red.]”. Taki komentarz pojawił się pod jednym z filmów Dzikiego Trenera, jednego z youtube'owych ekspertów od wszystkiego. „Doprowadziliśmy do przerwania łączności między społeczeństwem a naukowcami” - stwierdził Jakub Wiech, mając na myśli dziennikarzy. Dlaczego tak się stało?

753 tys. subskrybentów na YouTubie ma Dziki Trener, rozpiętość poruszanych przez niego tematów sięga przywilejów dla Ukraińców i kryzysu na granicy, Eurowizji i Antka Królikowskiego, a także szczepionek i witaminy C. Wszystkie jego filmy mają ponad 120,5 mln wyświetleń. „Dziki Trener komentuje sprawy z przeróżnych dziedzin, jednak w odróżnieniu od tak zwanych ludzi renesansu – na żadnej się nie zna” - pisał niedawno Piotr Wójcik w serwisie Krytykapolityczna.pl. 

Tymczasem fizyk i popularyzator nauki Tomasz Rożek na swoim kanale Nauka. To Lubię ma 688 tys. subskrybentów. Ale jego filmy, choć ma ich niemal równo dwa razy więcej niż Dziki Trener, mają w sumie niecałe 80 mln wyświetleń.





Czy jednak odsłony nadal nie będą generowane przez tych, którzy tego typu ludzi zapraszają? - Fundamentalne jest to, że ludzie w istotnej mierze oglądają Dzikiego Trenera dlatego, że on mówi im to, co chcą usłyszeć, co stoi w zgodzie z ich poglądami. Trzeba postawić na klasyczną edukację szkolną, która jest w stanie uodpornić nas na pewne rzeczy. Zawsze będzie pewien odsetek ludzi, którzy słuchają osób jak Dziki Trener, ale możliwe jest ograniczenie ich liczby za pomocą podnoszenia standardów w innych mediach. Myślę, że dojdzie do przewartościowania, odwróci się trend i dobrze ugruntowane informacje zyskają znaczenie w odbiorze. Wbrew pozorom to już się dzieje – mówi Wiech. (...) - Potrzebne są komunikacja, edukacja oraz pewna odpowiedzialność środowiska akademickiego. Sytuacja bardzo się poprawiła, choć niektórzy naukowcy mówili też wiele głupot, także o Covidzie. Dziennikarze są tu istotnym elementem, ale bardziej niż oni – media.(...) 

- Czy dziennikarze mogą to naprawić? (...) Ponieśliśmy wielką porażkę społecznie, zaszczepionych na Covid jest efektywnie nieznacznie ponad 50 procent Polaków. Mieliśmy bezpośrednie zagrożenie i niezłe, choć oczywiście nieidealne, rozwiązanie, dostępne za darmo w prosty sposób wszędzie. A jednak prawie połowa Polaków nie zdecydowała się na to, bo została okłamana, zmanipulowana, to także zasługa rosyjskiej dezinformacji – dodaje. Czy jednak poprawa tej sytuacji nie jest syzyfową pracą? - Nie, to nie jest skazane na niepowodzenie. Mamy przykłady rozmaitych sukcesów, natomiast u ich podstaw leżą edukacja i dobra komunikacja. To rola zarówno dla dziennikarzy, jak i PR-owców i władz państwowych – uważa Stanisławski. - Wystarczy spojrzeć na poziomy wyszczepienia w różnych krajach, na co też nakłada się świadomość bycia społeczeństwem w znaczeniu wspólnoty. Widać między krajami różnice. I zaryzykuję stwierdzenie, że to niezły wskaźnik tego, jak ludzie w różnych krajach rozumieją naukę. Choć też część krajów była celem zdecydowanych ataków rosyjskich służb dezinformacyjnych, a inne nie, co też miało wpływ na poziom wyszczepienia. Jednak wszystko to pokazuje, że można ludzi edukować i komunikować im informacje w sposób skuteczny. Ale można też nic nie robić – dodaje Stanisławski.


Czytaj więcej na: https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/kto-to-jest-dziki-trener-naukowiec-tomasz-rozek-media-nauka?fbclid=IwAR2VPTbnkbfCfNJOpKg92kvHBKOYuG3tsCqw0EzoO889y1eFGt2R1LRYYp0

 






źródło grafik: https://www.facebook.com/visualcapitalist



 



  




 










 






















Taktyka w bitwach:

Timestamps: 00:40 - Oblique Order 01:39 - Concentrated Center 02:35 - Hidden Flank 03:31 - Inverted Wedge 04:19 - Crescent Formation 05:17 - Feigned Retreat 06:25 - Hit and Run 07:39 - Single/Double Envelopment 08:40 - Schiltron 09:32 - Triplex Acies







Nierozliczeni zbrodniarze:

https://ciekawostkihistoryczne.pl/2016/01/16/mordowal-setki-dzieci-i-kroil-ich-mozgi-dlaczego-swiat-pozwolil-by-na-zbrodniach-zbudowal-oszalamiajaca-kariere/





Skąd się wzięła szlachta?

https://www.salon24.pl/u/polskawikingow/1123098,skad-sie-wziela-szlachta,6

Autor książki „Mieszko I tajemniczy” - Przemysław Urbańczyk uważa, że: „Dzisiaj możemy być pewni, że Piastowie handlowali ludźmi. Ale to, jak ten proceder był ważny dla ich gospodarki, nadal pozostaje dla nas tajemnicą.(...) Spekulowano na temat eksportu futer, miodu pitnego lub soli warzonej nad Bałtykiem. (...) Ale żadna z wymienionych rzeczy - łącznie ze wspomnianą solą - nie mogła stanowić stabilnej podstawy coraz bardziej centralizującego się państwa. Dlatego - kilkanaście, a może nawet już dwadzieścia kilka lat temu - badacze zwrócili uwagę na przemoc, jako sposób pozyskiwania kapitału niezbędnego do zorganizowania i funkcjonowania państwa". 

Czy wikińska tradycja polowań na ludzi i sobole (szw. sobel) mogła przetrwać w Polsce znacznie dłużej, niż na pierwszy rzut oka mogłoby nam się wydawać? Czy w niezwykle popularnej staropolskiej, szlacheckiej pieśni „Pojedziemy na łów” do dzisiaj nie pobrzmiewają echa wikińskich polowań na zwierzęta i ludzi?





Jak zniszczyć Polskę – list carycy Katarzyny II do ministra Panina- 

List to fikcja literacka, Tekst pochodzi z książki Waldemara Łysiaka - Milczące psy

https://www.glosgminny.pl/jak-zniszczyc-polske-list-carycy-katarzyny-ii-do-ministra-panina/



Czy konstytucja 3 maja doprowadziła do upadku I Rzeczpospolitej?


Zapomniane wspólnoty: Karaimi

https://przekroj.pl/spoleczenstwo/karaimi-ci-o-ktorych-nikt-nie-slyszal-agnieszka-rostkowska?fbclid=IwAR3kLnwKss5fvxLaXdQcU4uqjtL6yHPw48zL9EjXRc_7DPqMLon7e5VToRE







"mit self-made mana. Wciąż wielu ludzi jest mylnie przekonanych, że dochody i sukces zależą wyłącznie od ciężkiej pracy, a biedni są biedni, bo tylko na tyle zasłużyli". 

"wydatki państwa to marnotrawstwo, bo bez nich każdy by sobie radził znacznie lepiej, więc należy zwijać państwo, prywatyzować jego mienie i ciąć świadczenia społeczne"

https://krytykapolityczna.pl/kraj/wojcik-przywileje-koneksje-pogadajmy-o-kasie-i-klasie/?utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwAR1xCsFexQnDu4eCJ0lrbU1uxtV1Igj1PK5SDvjAzDE6NpQwkoQnrA2wBWc#Echobox=1630171709-1


Koniec wojen? https://youtu.be/NbuUW9i-mHs


Why The War on Drugs Is a Huge Failure https://youtu.be/wJUXLqNHCaI



https://psmag.com/environment/17-to-1-reproductive-success






Zapis rozważań prof. R. Zenderowskiego z Cieszyna, w którym stawia tezę, że nieuchronna w Europie trzeciej dekady XXI wieku jest powszechna renacjonalizacja życia społeczno-politycznego.
***
"Wzrost popularności nacjonalizmu na Starym Kontynencie w drugiej dekadzie XXI wieku jest niekwestionowanym faktem. Nieprzypadkowo agresywny nacjonalizm pojawia się zwłaszcza w dobie kryzysu politycznego i gospodarczego, w czasie niepewności, jaką współcześnie generuje głównie pandemia i narastająca presja migracyjna. Nacjonalizmy europejskie, zwłaszcza te występujące na Zachodzie, były przez długi czas „zamrożone” względnym dobrobytem i nadzieją na szybki rozwój. Były one często niewidoczne, pozostając pod przykryciem integracyjnej retoryki i technologiczno-rozrywkowego płaszcza globalizacji. Pogłębiający się kryzys gospodarczy w zestawieniu z procesem starzenia się tradycyjnych europejskich narodów, w połączeniu z coraz większą liczbą odmawiających integracji imigrantów (zwłaszcza z państw muzułmańskich), oznaczać musi powrót do nacjonalistycznej przeszłości.
Współczesne nacjonalizmy w Unii Europejskiej wskazywane jako źródło kryzysu, są jedynie jego przejawem, efektem. Erupcja roszczeń nacjonalistycznych, których jesteśmy obecnie świadkami, ma swoje źródła, które warto rozumieć jeśli chce się formułować pomysły na sanację Unii Europejskiej.
Po pierwsze, poszczególne nacjonalizmy w Europie, zwłaszcza w jej zachodniej części, o czym już była mowa, nie zostały „zniwelowane” lub w jakiś sposób unieważnione. Tak jak komunizm „zamroził” wschodnie etnonacjonalizmy, tak szybki wzrost gospodarczy i państwo dobrobytu na Zachodzie „uśpiły” tamtejsze nacjonalizmy.
Po drugie, źródłem współczesnych nacjonalizmów europejskich są trwające kilka dekad demoliberalne próby unieważnienia potrzeby wspólnoty opartej na wspólnie podzielanych wartościach, wzorach życia i bycia w świecie społecznym, wreszcie imperatywie poświęcenia indywidualnych korzyści dla dobra ogółu. Skrajny indywidualizm jako wzór postawy społecznej od samego początku stał w jaskrawej opozycji do oczekiwanej roli jednostki w innych kręgach cywilizacyjnych, tworząc wyraźne napięcie między demoliberalnym Zachodem a w gruncie rzeczy konserwatywną resztą świata. Tenże postnowoczestny wzorzec zachowań był do utrzymania w warunkach dobrobytu i wzrostu gospodarczego, ale stał się zupełnie dysfunkcyjny w warunkach kryzysu i wszechogarniającej niepewności.
Po trzecie, co stanowi swoisty paradoks, jednym ze źródeł popularności współczesnych nacjonalizmów jest niezgoda na niesprawiedliwość o charakterze ekonomicznym i rozwieranie się nożyc dochodowych: postępującej pauperyzacji szerokich rzesz społeczeństwa i szybkiego, spektakularnego bogacenia się nielicznych. Krytyka nacjonalistów wymierzona jest z jednej strony w wielkie koncerny, z drugiej strony na ławie oskarżonych stawiane przez nacjonali-stów są te państwa członkowskie Unii Europejskiej, które posądza się o celowe wywoływanie kryzysów ekonomicznych w poszczególnych państwach po to, by w ich następstwie móc jesz-cze silniej oddziaływać na dany system gospodarczy poprzez jego systemowy drenaż.
Po czwarte, współczesne europejskie nacjonalizmy w sposób oczywisty żywią się lękiem i niechęcią wobec obcych, nazywanych różnorako w zależności od regionu Europy. Tra-dycyjnym obcym i wrogiem w XIX i XX wiecznej historii Europy były mniejszości narodowe i etniczne, pełniące rolę kozła ofiarnego. Ale mówiąc o okresie po II wojnie światowej, zwłaszcza o ostatnich 50 latach, należy stwierdzić, że w rolę „Tego Innego” w coraz większym stopniu wcielały się grupy imigrantów spoza Europy, głównie z byłych krajów kolonialnych.
Po piąte, wydaje się, że odrodzenie myślenia nacjonalistycznego ma wiele wspólnego z coraz silniej rysującym się kontrastem między wielkimi kosmopolitycznymi i liberalnymi aglomeracjami (cosmopolis) a szeroko rozumianą prowincją, reprezentującą na ogół bardziej konserwatywną i zachowawczą wizję świata społecznego. Moim zdaniem, prawdopodobnym efektem takiego pęknięcia może być powstanie swoistej „unii aglomeracji”, której siły okażą się wystarczające do zapanowania nad potencjalnym „buntem prowincji”. "






https://youtu.be/oY3bOZbqcdY?t=4042

Leszek Balcerowicz - człowiek, który potrafi dyskutować i kulturalnie polemizować. Oto jego debata z młodzieżą. Od 1:07:20 gdy zaczyna być drążony temat zmian klimatycznych i Balcerowicz jak na rasowego profesora przystało uczciwie przyznaje, że jest szereg różnych zmiennych, o nieoszacowanym dotychczas znaczeniu, zasadniczą sprzeciwiając się tezie, że zmiany klimatyczne są dziełem człowieka, młodzież zaczyna tracić wyraźnie do niego cierpliwość.

"To jest doskonały dowód na to, że niemała część polskiej młodzieży ma w pogardzie racjonalne i krytyczne myślenie i jest przesiąknięta jakąś krzywą lewacką propagandą o jutrzejszym końcu świata spowodowanym tym, że człowiek psuje klimat. Ci sami ludzie należą do generacji megakonsumentów, którzy rok w rok zużywają kilka razy więcej zasobów niż ich rówieśnicy jeszcze 20 lat temu. Te miliardy gadżetów, którymi żyją i którymi się otaczają, generują tyle gnoju do atmosfery jak nigdy wcześniej, ale oni... nie widzą tu żadnej niekonsekwencji między własnymi poglądami a postawami.
Smutne jest oglądać profesora wyśmiewanego i lekceważonego przez niezbyt mądrych młodych ludzi, którym odpowiednio wcześniej ktoś wyłączył myślenie."



geneza wulgaryzmu

"Kur... -  najbardziej polskie, arcypolskie słowo. Mrożek dziwił się kiedyś, że nie występuje ani razu w naszej konstytucji. Skąd się wzięło? (...) Na początku lat 50. angielski architekt i samorodny geniusz językowy Michael Ventris (syn pułkownika armii brytyjskiej w Indiach Edwarda Ventrisa i urodzonej w Anglii, ale wywodzącej się z rodziny warszawskich Żydów Anny Doroty Janasz) odszyfrował pismo mykeńskie, tzw. pismo linearne B, i stwierdził ku zdumieniu całego świata naukowego, że była to archaiczna forma greki.
Sylabariusz, czyli osobne znaki dla kilkudziesięciu sylab, nie nadawał się do zapisu greki tak dobrze jak pismo alfabetyczne, ale alfabet Grecy pożyczyli od Fenicjan znacznie później, dopiero w VIII wieku p.n.e. Na razie, w XVI-XIV wieku, sylabizowali na swoich tabliczkach takie słowa jak ti-ri-po (tripos - trójnóg), e-ra-wa (elaiwa - oliwa), ku-mi-no (kyminos - kmin) albo sa-sa-ma (sasama - sezam). To, że w słowie „elaiwa” występuje „w”, jest ważne, bo w klasycznej grece ta głoska zniknęła. Ze względu na formę zapisu w archaicznym alfabecie greckim nazywa się ją „digamma”. Wymawiało się ją jak angielskie „w” albo jak nasze „ł”. Czyli „elajła” - oliwa.
Na mykeńskich tabliczkach występuje też słowo ko-wo, które odczytuje się „korwos”. Znaczy „młodzieniec”. W klasycznej grece gubi „w” i występuje w formie „κοῦρος”, „kouros”.
Ma ono swój odpowiednik żeński, na tabliczkach mykeńskich ko-wa.
Ko-wa, czyli „korwa” (czytane „korła”). „Dziewczyna”, „panna”, „niezamężna kobieta”. W klasycznej grece „κόρη”, „kore”.
Są dziesiątki posągów kurosów i kor, przeważnie z VI wieku p.n.e. Kurosi są zawsze nadzy, a kory zawsze ubrane w długą szatę. Na ustach półuśmiech, który historycy sztuki nazywają „zagadkowym”. Trochę jak Mona Liza, trochę jak Budda na posągach. Ten uśmiech później znika z greckiej rzeźby.
(...) To jest to samo, co z „dziewką” i „dziwką”, tylko na znacznie starszym substracie językowym.
(...) Na zakończenie hasła Bańkowski pisze: „W polskiej mowie potocznej dziś już nic nie znaczy, używane jako partykuła emfatyczna (bezpośrednio po wyrazie, który mówca chce podkreślić)”.
Nic nie znaczy? Moim zdaniem to jedyny wyraz polski, który znaczy, kur..., wszystko"

Popular posts from this blog

Pierwsza wojna światowa

Tutaj moje info o osobach, które walczyły 20 lat wcześniej na I wojnie: https://ojcowskidom.blogspot.com/2021/11/na-frontach-i-wojny-swiatowej.html Możemy szacować, iż żałobę z powodu śmierci domownika przeżywano wówczas, w co czwartym domu w Brennej i Górkach. Rodzin w Brennej i Górkach, które straciły bliskich na I wojnie było przeszło sto. Na I wojnie zginął przynajmniej co 20 mężczyzna z naszych wiosek, podczas gdy ranny mógł zostać nawet co czwarty lub piąty. Jeśli odejmiemy osoby niepełnoletnie i seniorów oraz inwalidów etc. i policzymy jedynie mężczyzn objętych poborem, wówczas liczby te wzrosną ok. dwukrotnie (!). Z rachunku tego wynika, iż tylko co drugi mężczyzna powołany na front I wojny światowej wrócił z niej cały i względnie zdrowy. Co będzie na sprawdzianie? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po k

Klasa 5

Klasa 5 R. I 1. 1. POCZĄTKI LUDZKOŚCI 1. 2. CYWILIZACJE MEZOPOTAMII 1. 3. STAROŻYTNY EGIPT 1. 4. STAROŻYTNY IZRAEL 1. 5. CYWILIZACJE INDII I CHIN 1. 6. NARODZINY I ROZWÓJ PISMA R. II 2. 1. ATENY I SPARTA 2. 2. WOJNY PERSKIE 2. 3. WIERZENIA RELIGIJNE STAROŻYTNYCH GREKÓW 2. 4. KULTURA STAROŻYTNYCH GREKÓW 2. 5. PODBOJE ALEKSANDRA WIELKIEGO R. III 3. 1. USTRÓJ POLITYCZNY STAROŻYTNEGO RZYMU 3. 2. POWSTANIE I UPADEK IMPERIUM RZYMSKIEGO 3. 3. KULTURA UMYSŁOWA I RELIGIA STAROŻYTNEGO RZYMU 3. 4. SZTUKA STAROŻYTNEGO RZYMU 3. 5. NARODZINY CHRZEŚCIJAŃSTWA R. IV 4. 1. BIZANCJUM 4. 2. NARODZINY ISLAMU 4. 3. NA GRUZACH CESARSTWA ZACHODNIEGO 4. 4. WALKA O WŁADZĘ NA ŚWIATEM CHRZEŚCIJAŃSKIM 4. 5. DZIEJE WYPRAW KRZYŻOWYCH R. V 5. 1. SPOŁECZEŃSTWO FEUDALNE 5. 2. STAN RYCERSKI 5. 3. MIESZCZANIE I CHŁOPI 5. 4. KOŚCIÓŁ W ŚREDNIOWIECZU 5. 5. SZTUKA ŚREDNIOWIECZNA R. VI 6. 1. PRADZIEJE ZIEM POLSKICH 6. 2. POCZĄTKI PAŃSTWA POLSKIEGO 6. 3. POLSKA POD PANOWANIEM BOLESŁAWA CHROBREGO 6. 4. KRYZYS PAŃSTWA PIERWSZYCH

Europa i świat doby Oświecenia

Na naszych zajęciach (wspólnie i/lub samodzielnie): 5. 1. Przemiany gospodarcze i społeczne w XVIII wieku 5. 2. Oświecenie 5. 3. Absolutyzm oświecony 5. 4. Wojna o niepodległość Stanów Zjednoczonych 5. 5. Wybuch Wielkiej Rewolucji Francuskiej 5. 6. Francja republiką - przemiany polityczne we Francji w latach 1973-1799     https://www.youtube.com/watch?v=zxYrqV1rFIA&ab_channel=By%C5%82osobie...%28HelloMaestro%29 7:27 Ziemniak i rozbiór Polski, Katarzyna Wielka, Maria Teresa "Byl Sobie Czlowiek" - Świat przyspiesza- Wynalazki, zmiany społeczno-gospodarcze i polityczne XIX wieku, m.in. Wiosna Ludów https://www.youtube.com/watch?v=vLqbldp2OPc&list=PLyJ5tp6WmjKj-lHgWpsK4-xqnpEDoezbi&index=23&ab_channel=FranciszekF1 5. 1. Jesteśmy drugą Anglią. Czego Goethe szuka na Śląsku? a) Muzy b) elfów c) zachodnich technologii Świat idzie naprzód, czyli Geothe na Śląsku, a my stajemy się drugą Anglią.   Porównaj wiersz Goethego w tłumaczeniu Szymborskiej:  https://wiersze.an