Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Dramy - Piastowie

Zadanie:

Macie do odegrania scenkę z życia pierwszych władców Polski. Wasi koledzy muszą odgadnąć: a) jakiego władcy dana historia dotyczy b) co takiego ciekawego mu się przydarzyło (co chcieliście pokazać).

Poniżej scenariusze, należy je twórczo ulepszać. Postacie mogą być przerysowane, gesty komiczne itp. Im bardziej tym lepiej!


I. Tytuł: Spotkanie na szczycie i mariaż

Aktorzy: 4 ; postacie: Urz. 1; Urz. 2; Wł. 1; Wł2; S. 1. S. 2; Zw 1; Zw. 2


II. Tytuł: Spotkanie na szczycie i piękny gest/zwierz

Aktorzy: 8 ; postacie: Urz. 1; Urz. 2; Wł. 1; Wł2; S. 1. S. 2; Zw 1; Zw. 2

Akcja: 2 grupy postaci po przeciwnych stronach sali reprezentujący 2 kraje (po Prawej, czyli od drzwi=nr 1=  Polacy); witają się oficjalnie; WŁADCY: stoją dumnie, pokazują swoją postawą potęgę swoją i państwa, które reprezentują; szepczą do urzędników; ci tłumaczą; Obok nich równie dumni SYNOWIE i URZĘDNICY (księża, widać, że poważni, mądrzy, pobożni)

Następuje: Urzędnicy: Powitanie po łacinie (coś ala: Urz. 1: Ave Imperatore Sacrum Imperium Romanum; Urz. 2: Ave Fratre Mesco);  WŁADCY: zapewniają o swojej przyjaźni/ miłości (gest serduszka, pokazują na siebie?); pokazują na swoich synów, gestami każą im sie iść wspólnie bawić; 

SYNOWIE: S1 i S2 spotykają się pośrodku sali i opowiadają sobie na ucho różne historie; Starszy S (PL) może opowiadać gestami młodemu np. o swoich podbojach - udizle w bitwach i miłosnych, pięknych kobietach w Słowiańszczyźnie (pokazywać ich atrakcyjne kształty, itp); młodszy słucha najpierw z zainteresowaniem i wielkim uznaniem (wielkie oczy, zagryzanie palców, otwarta, śliniącą się buzia, ale zasłoniętą, ze skromności i "niedowiary" :), po czym jednak pokazuje na Urzędnika 2, siebie i dając do zrozumienia, że interesują go inne rzeczy-zbawienie duszy, ważna misja na ziemi (wymownie pokazuje na siebie i aureolę, że chce naśladować aniołów i świętych).

W tym czasie WŁADCY się zbliżają - wymieniają przyjazny uścisk; Wł. 1, pokazuje że ma prezent dla Wł. 2, a konkretnie jego syna; gestami nakazuje Urz. 1 wprowadzenie Zwierzęcia 1 i 2. Urzędnik 1 idzie na korytarz i wprowadza za uzdę dziwnego stwora (dwóch aktorów - jeden gra przód zwierza drugi tył idzie koślawo i niechętnie za urzędnikiem; opiera się mu Urz. robi wymowne gesty, grozi mu gestami i ponagla gestem lub rózgą)






Popular posts from this blog

Pierwsza wojna światowa

Tutaj moje info o osobach, które walczyły 20 lat wcześniej na I wojnie: https://ojcowskidom.blogspot.com/2021/11/na-frontach-i-wojny-swiatowej.html Możemy szacować, iż żałobę z powodu śmierci domownika przeżywano wówczas, w co czwartym domu w Brennej i Górkach. Rodzin w Brennej i Górkach, które straciły bliskich na I wojnie było przeszło sto. Na I wojnie zginął przynajmniej co 20 mężczyzna z naszych wiosek, podczas gdy ranny mógł zostać nawet co czwarty lub piąty. Jeśli odejmiemy osoby niepełnoletnie i seniorów oraz inwalidów etc. i policzymy jedynie mężczyzn objętych poborem, wówczas liczby te wzrosną ok. dwukrotnie (!). Z rachunku tego wynika, iż tylko co drugi mężczyzna powołany na front I wojny światowej wrócił z niej cały i względnie zdrowy. Co będzie na sprawdzianie? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po k

Klasa 5

Klasa 5 R. I 1. 1. POCZĄTKI LUDZKOŚCI 1. 2. CYWILIZACJE MEZOPOTAMII 1. 3. STAROŻYTNY EGIPT 1. 4. STAROŻYTNY IZRAEL 1. 5. CYWILIZACJE INDII I CHIN 1. 6. NARODZINY I ROZWÓJ PISMA R. II 2. 1. ATENY I SPARTA 2. 2. WOJNY PERSKIE 2. 3. WIERZENIA RELIGIJNE STAROŻYTNYCH GREKÓW 2. 4. KULTURA STAROŻYTNYCH GREKÓW 2. 5. PODBOJE ALEKSANDRA WIELKIEGO R. III 3. 1. USTRÓJ POLITYCZNY STAROŻYTNEGO RZYMU 3. 2. POWSTANIE I UPADEK IMPERIUM RZYMSKIEGO 3. 3. KULTURA UMYSŁOWA I RELIGIA STAROŻYTNEGO RZYMU 3. 4. SZTUKA STAROŻYTNEGO RZYMU 3. 5. NARODZINY CHRZEŚCIJAŃSTWA R. IV 4. 1. BIZANCJUM 4. 2. NARODZINY ISLAMU 4. 3. NA GRUZACH CESARSTWA ZACHODNIEGO 4. 4. WALKA O WŁADZĘ NA ŚWIATEM CHRZEŚCIJAŃSKIM 4. 5. DZIEJE WYPRAW KRZYŻOWYCH R. V 5. 1. SPOŁECZEŃSTWO FEUDALNE 5. 2. STAN RYCERSKI 5. 3. MIESZCZANIE I CHŁOPI 5. 4. KOŚCIÓŁ W ŚREDNIOWIECZU 5. 5. SZTUKA ŚREDNIOWIECZNA R. VI 6. 1. PRADZIEJE ZIEM POLSKICH 6. 2. POCZĄTKI PAŃSTWA POLSKIEGO 6. 3. POLSKA POD PANOWANIEM BOLESŁAWA CHROBREGO 6. 4. KRYZYS PAŃSTWA PIERWSZYCH

Europa i świat doby Oświecenia

Na naszych zajęciach (wspólnie i/lub samodzielnie): 5. 1. Przemiany gospodarcze i społeczne w XVIII wieku 5. 2. Oświecenie 5. 3. Absolutyzm oświecony 5. 4. Wojna o niepodległość Stanów Zjednoczonych 5. 5. Wybuch Wielkiej Rewolucji Francuskiej 5. 6. Francja republiką - przemiany polityczne we Francji w latach 1973-1799     https://www.youtube.com/watch?v=zxYrqV1rFIA&ab_channel=By%C5%82osobie...%28HelloMaestro%29 7:27 Ziemniak i rozbiór Polski, Katarzyna Wielka, Maria Teresa "Byl Sobie Czlowiek" - Świat przyspiesza- Wynalazki, zmiany społeczno-gospodarcze i polityczne XIX wieku, m.in. Wiosna Ludów https://www.youtube.com/watch?v=vLqbldp2OPc&list=PLyJ5tp6WmjKj-lHgWpsK4-xqnpEDoezbi&index=23&ab_channel=FranciszekF1 5. 1. Jesteśmy drugą Anglią. Czego Goethe szuka na Śląsku? a) Muzy b) elfów c) zachodnich technologii Świat idzie naprzód, czyli Geothe na Śląsku, a my stajemy się drugą Anglią.   Porównaj wiersz Goethego w tłumaczeniu Szymborskiej:  https://wiersze.an