Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Dramy - Piastowie

Zadanie:

Macie do odegrania scenkę z życia pierwszych władców Polski. Wasi koledzy muszą odgadnąć: a) jakiego władcy dana historia dotyczy b) co takiego ciekawego mu się przydarzyło (co chcieliście pokazać).

Poniżej scenariusze, należy je twórczo ulepszać. Postacie mogą być przerysowane, gesty komiczne itp. Im bardziej tym lepiej!


I. Tytuł: Spotkanie na szczycie i mariaż

Aktorzy: 4 ; postacie: Urz. 1; Urz. 2; Wł. 1; Wł2; S. 1. S. 2; Zw 1; Zw. 2


II. Tytuł: Spotkanie na szczycie i piękny gest/zwierz

Aktorzy: 8 ; postacie: Urz. 1; Urz. 2; Wł. 1; Wł2; S. 1. S. 2; Zw 1; Zw. 2

Akcja: 2 grupy postaci po przeciwnych stronach sali reprezentujący 2 kraje (po Prawej, czyli od drzwi=nr 1=  Polacy); witają się oficjalnie; WŁADCY: stoją dumnie, pokazują swoją postawą potęgę swoją i państwa, które reprezentują; szepczą do urzędników; ci tłumaczą; Obok nich równie dumni SYNOWIE i URZĘDNICY (księża, widać, że poważni, mądrzy, pobożni)

Następuje: Urzędnicy: Powitanie po łacinie (coś ala: Urz. 1: Ave Imperatore Sacrum Imperium Romanum; Urz. 2: Ave Fratre Mesco);  WŁADCY: zapewniają o swojej przyjaźni/ miłości (gest serduszka, pokazują na siebie?); pokazują na swoich synów, gestami każą im sie iść wspólnie bawić; 

SYNOWIE: S1 i S2 spotykają się pośrodku sali i opowiadają sobie na ucho różne historie; Starszy S (PL) może opowiadać gestami młodemu np. o swoich podbojach - udizle w bitwach i miłosnych, pięknych kobietach w Słowiańszczyźnie (pokazywać ich atrakcyjne kształty, itp); młodszy słucha najpierw z zainteresowaniem i wielkim uznaniem (wielkie oczy, zagryzanie palców, otwarta, śliniącą się buzia, ale zasłoniętą, ze skromności i "niedowiary" :), po czym jednak pokazuje na Urzędnika 2, siebie i dając do zrozumienia, że interesują go inne rzeczy-zbawienie duszy, ważna misja na ziemi (wymownie pokazuje na siebie i aureolę, że chce naśladować aniołów i świętych).

W tym czasie WŁADCY się zbliżają - wymieniają przyjazny uścisk; Wł. 1, pokazuje że ma prezent dla Wł. 2, a konkretnie jego syna; gestami nakazuje Urz. 1 wprowadzenie Zwierzęcia 1 i 2. Urzędnik 1 idzie na korytarz i wprowadza za uzdę dziwnego stwora (dwóch aktorów - jeden gra przód zwierza drugi tył idzie koślawo i niechętnie za urzędnikiem; opiera się mu Urz. robi wymowne gesty, grozi mu gestami i ponagla gestem lub rózgą)






Popular posts from this blog

Klasa 5

Sprawdzian I: 490 p.n.e.- bitwa pod Maratonem, I wojna Greków z Persami 753 p.n.e. - legendarne założenie Rzymu 44 p.n.e. - śmierć Juliusza Cezara 1 rok n.e. - narodziny Jezusa Tabela: A (wersja podstawowa, na Bdb);  B (wersja rozszerzona o wyjaśnienia) Powyżej dwie tabele. Wykazy zawierają skrót wymaganych informacji.  Zastrzeżenie:  Kolorem czerwonym  oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny  bardzo dobrej Kolorem zielonym  oznaczono elementy, których opanowanie zaleca się na ocenę c elującą Elementy fioletowe i żółte  - wiedza prawie zupełnie zbędna i elementy dyskusyjne :) Sprawdzian nr I:  Zadanie I: Tabelka, luki Na podstawie powyższych tabel uzupełnij luki - tj.  ok. 10 najważniejszych postaci/ dat/ wydarzeń z historii (tematy 1.1-1.4; 2.1-2.2; 2.5; 3.2), wg powyższego schematu. Zadanie II: Uszereguj wydarzenia:  uluż w odpowiedniej kolejności wydarzenia (np. na osi czasu) od najstarszego do tego, które będzie najpóźniej Pierwszy człowiek w Europi

Pierwsza wojna światowa

Co będzie na sprawdzianie, etc.? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych, np: Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po której stronie konfliktu walczyły? Wybierz 1 z 2 zaproponowanych zagadnień (łącznie jest 7 zagadnień- zob. podwykaz) i opisz w ok. 8 minipunktach (każdy punkt, to przynajmniej 3 fakty; ktoś, coś, gdzieś itp) Wspaniałe stulecie? U progu I wojny, miniwątki które można poruszyć: Europa, Austria i Cieszyn przeł. XIX i XX w. sytuacja gospodarcza, społelczna i geopolityczna Bałkany Panujący np. FJI - sielankowy portret rozwój przemysłu, szkolnictwa, przykłady Rywalizacja narodowa w różnych częściach Europy Austria 12 Narodów - jakich, kto prześladuje a kto prześladowany? Cieszyn sielankowy z piosenki Nohavicy Tesinska, tzn.? Konflikt polsko-niemiecki na Śl. Ciesz. -  Krwawa niedziela w Cieszynie itp. dyskryminacja Polaków Szkoły  Rota - genez

Klasa 4

Podstawa programowa (2024), cz. I: "KLASA IV I. Elementy historii rodzinnej i regionalnej.  Uczeń: 1) zbiera informacje na temat historii swojej rodziny, gromadzi pamiątki rodzinne i opowiada o nich; 2) poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje. II. Najważniejsze elementy polskiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń: 1) zna symbole narodowe (barwy, godło, hymn państwowy), najważniejsze święta narodowe i państwowe, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie; 2) wiąże najważniejsze zabytki i symbole kultury polskiej z właściwymi regionami. III. Refleksja nad historią jako nauką. Uczeń: 1) wyjaśnia, na czym polega praca historyka; 2) wskazuje sposoby mierzenia czasu w historii i posługuje się pojęciami chronologicznymi; 3) rozpoznaje rodzaje źródeł historycznych; 4) odróżnia historię od dziejów legendarnych (....)". Punkt III. Rozwinięcie - Refleksja nad historią jako nauką: 1) Na czym p