Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Dramy - Piastowie

Zadanie:

Macie do odegrania scenkę z życia pierwszych władców Polski. Wasi koledzy muszą odgadnąć: a) jakiego władcy dana historia dotyczy b) co takiego ciekawego mu się przydarzyło (co chcieliście pokazać).

Poniżej scenariusze, należy je twórczo ulepszać. Postacie mogą być przerysowane, gesty komiczne itp. Im bardziej tym lepiej!


I. Tytuł: Spotkanie na szczycie i mariaż

Aktorzy: 4 ; postacie: Urz. 1; Urz. 2; Wł. 1; Wł2; S. 1. S. 2; Zw 1; Zw. 2


II. Tytuł: Spotkanie na szczycie i piękny gest/zwierz

Aktorzy: 8 ; postacie: Urz. 1; Urz. 2; Wł. 1; Wł2; S. 1. S. 2; Zw 1; Zw. 2

Akcja: 2 grupy postaci po przeciwnych stronach sali reprezentujący 2 kraje (po Prawej, czyli od drzwi=nr 1=  Polacy); witają się oficjalnie; WŁADCY: stoją dumnie, pokazują swoją postawą potęgę swoją i państwa, które reprezentują; szepczą do urzędników; ci tłumaczą; Obok nich równie dumni SYNOWIE i URZĘDNICY (księża, widać, że poważni, mądrzy, pobożni)

Następuje: Urzędnicy: Powitanie po łacinie (coś ala: Urz. 1: Ave Imperatore Sacrum Imperium Romanum; Urz. 2: Ave Fratre Mesco);  WŁADCY: zapewniają o swojej przyjaźni/ miłości (gest serduszka, pokazują na siebie?); pokazują na swoich synów, gestami każą im sie iść wspólnie bawić; 

SYNOWIE: S1 i S2 spotykają się pośrodku sali i opowiadają sobie na ucho różne historie; Starszy S (PL) może opowiadać gestami młodemu np. o swoich podbojach - udizle w bitwach i miłosnych, pięknych kobietach w Słowiańszczyźnie (pokazywać ich atrakcyjne kształty, itp); młodszy słucha najpierw z zainteresowaniem i wielkim uznaniem (wielkie oczy, zagryzanie palców, otwarta, śliniącą się buzia, ale zasłoniętą, ze skromności i "niedowiary" :), po czym jednak pokazuje na Urzędnika 2, siebie i dając do zrozumienia, że interesują go inne rzeczy-zbawienie duszy, ważna misja na ziemi (wymownie pokazuje na siebie i aureolę, że chce naśladować aniołów i świętych).

W tym czasie WŁADCY się zbliżają - wymieniają przyjazny uścisk; Wł. 1, pokazuje że ma prezent dla Wł. 2, a konkretnie jego syna; gestami nakazuje Urz. 1 wprowadzenie Zwierzęcia 1 i 2. Urzędnik 1 idzie na korytarz i wprowadza za uzdę dziwnego stwora (dwóch aktorów - jeden gra przód zwierza drugi tył idzie koślawo i niechętnie za urzędnikiem; opiera się mu Urz. robi wymowne gesty, grozi mu gestami i ponagla gestem lub rózgą)






Popular posts from this blog

Pierwsza wojna światowa

    1915 , Kartka wydana w roku 1915 z jakiejś okazji Cesarza Franciszka Józefa. "Majątek i krew dla Cesarza Majątek i krew dla Ojczyzny" - tak brzmi napis na kartce. To tak jakby ludność wszystko co miała najcenniejszego zawierzyła swemu cesarzowi. Mała pomoc by się przydała. cesarz Franciszek Józef I wizytował Cieszyn (1851, 1880, 1890, 1906), w czasie trzech ostatnich wizyt sieddział na specjalnym tronie, który do dziś przechowywany jest w Kościele Jezusowym. zobaz więcej : broszura Cieszyn Mały Wiedeń https://www.archiwum.cieszyn.pl/?p=categoriesShow&iCategory=12 historia polskiego szkolnictwa w Cieszynie: http://sp1cieszyn.edu.pl/strona/historia-polskiego-szkolnictwa-powszechnego-w-cieszynie Matka ośmiorga dzieci opuszcza męża i przenosi się do Warszawy, by pisać poezję. Autorka bajki "O krasnoludkach i o sierotce Marysi" chorą córkę zamyka w szpitalu psychiatrycznym. Pochylająca się nad losem dzieci społeczniczka oddaje obcym ludziom własnego wnuka......

Klasa 5

Mieszko I - family tree - EntiTree https://www.entitree.com/en/family_tree/Q53435?0d1=d&0d1d0=d&0d1d0d1=d&0d1d0d3=d Elekcja Anny Jagiellonki i Stefana Batorego na królów Polski !!! https://www.youtube.com/watch?v=qe5Xa7iu41M&ab_channel=kazimieszkowalski   Podstawa programowa (2024), cz. II: II. Bizancjum i świat islamu. Uczeń: 1) umiejscawia w czasie i przestrzeni narodziny islamu i wyjaśnia wpływ cywilizacji muzułmańskiej na Europę; 2) umiejscawia w czasie i przestrzeni cesarstwo bizantyjskie i rozpoznaje osiągnięcia kultury bizantyjskiej (prawo, architektura, sztuka); dostrzega różnice między chrześcijaństwem wschodnim i zachodnim.       Punktacja: 36 6 35 5+ 32 5 30 4+ 27 4 23 3+ 18 3 15 2+ 11 2 9 1+' klasa 5 punktacja Zadanie / max. liczba punktów do zdobycia 1 / 6 2 / 4 3 / 9 (w tym 2 pkt. na 6, niewliczane do punktacji) 4 / 4 (i ew. 2 pkt. ekstra ZA humor - niewliczane do punktacji na ...

Klasa 6

Przygotowując się do lekcji, sprawdzianu, itd. możemy wykorzystać m.in. treści przygotowane przez Wiesława Zdziabka (zob.:  https://www.e-historia.com.pl/szkola-podstawowa-notatki-z-historii.html  i pod poniższymi linkami ) .  KLASA 6 R. I: Europa i świat - XVI w. 1. 1. PRZYCZYNY I PRZEBIEG WIELKICH ODKRYĆ GEOGRAFICZNYCH 1. 2. SKUTKI ODKRYĆ GEOGRAFICZNYCH 1. 3. ODRODZENIE 1. 4. SZTUKA RENESANSU 1. 5. REFORMACJA 1. 6. KONTRREFORMACJA I REFORMA WEWNĘTRZNA KOŚCIOŁA R. II 2. 1. DEMOKRACJA SZLACHECKA W POLSCE 2. 2. FOLWARK PAŃSZCZYŹNIANY 2. 3. POLSKA ZA PANOWANIA OSTATNICH JAGIELLONÓW 2. 4. RENESANS W POLSCE 2. 5. UNIA LUBELSKA I POCZĄTKI RZECZYPOSPOLITEJ OBOJGA NARODÓW 2. 6. REFORMACJA W POLSCE 2. 7. POLSKA MONARCHIĄ ELEKCYJNĄ R. III 3. 1. WOJNY Z ROSJĄ 3. 2. WOJNY POLSKO-SZWEDZKIE W PIERWSZEJ POŁOWIE XVII W. 3. 3. POWSTANIA KOZACKIE NA UKRAINIE 3. 4. POTOP SZWEDZKI 3. 5. WOJNY POLSKO-TURECKIE 3. 6. KRYZYS WEWNĘTRZNY RZECZYPOSPOLITEJ 3. 7. BAROK W EUROPIE I W POLSCE R. IV 4. ...