Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Gmach LO i jego otoczenie

 

Gmach LO Kopernika przed 1918 roku znajdował się na styku Kaiserin Elisabethstraße (ul. Cesarzowej Elżbiety) i Rudolfplatz (Plac. Arcyksięcia Rudolfa - syna Elżbiety)


 

Fragmenty publikacji: Aleksander Dorda, Marek Fiedor i Stanisław Kawecki, Pomniki przyrody CieszynaCieszyn 2019, dostępnej pod adresem: 
 
 

 
Kaiserin Elisabethstraße. Widok na ul. Stalmacha, na końcu której znajdowała się pierwsza lokalizacja Gimnazjum Macierzy Szkolnej dla Księstwa Cieszyńskiego (z którego wywodzi się LO Kopernika), zob: https://fotopolska.eu/284133,foto.html?o=u1385&p=1


Cenne drzewa wokół nas:

  • klon srebrzysty na rogu Szkoły i sali gimnastycznej (ok. 100 lat)
  • dąb zasadzony przed LO im. M. Kopernika przez Cesarza Franciszka Józefa I (142 lata?)
  • klon polny, ok. 3 metry obwodu (niespełna 175-200 lat?)
  • kasztanowiec pospolity, ok. 4 metry obwodu (niespełna 175-200 lat?)
  • lipa szerokolistna w Parku Pokoju, niemal 5 metrów obwodu (ok. 200-225 lat?)





Widok z Erzherzog-Eugen-Strasse (dzisiejsza ul. Błogocka) na Kaiserin-Elisabeth-Strasse. W 1895 r. w narożnej kamienicy Alfonsa Mattera po lewej stronie swoją siedzibę miało pierwsze polskie prywatne gimnazjum, założone przez Towarzystwo Szkolne Polskie Księstwa Cieszyńskiego. 


  • KLON SREBRZYSTY na tyłach "Kopernika"
    • Monumentalna sylwetka
      • ma ponad cztery metry obwodu! (412 cm)
      • Swą okazałą sylwetką dominuje w perspektywie ul. Stalmacha. 
    • Miejsce
      • rośnie na wysokości południowego narożnika naszego liceum (Liceum Ogólnokształcące im. M. Kopernika i Szkoły Podstawowej nr 4); 
      • neorenesansowy gmach z 1879 r. mieścił pierwotnie niemiecką szkołę podstawową i żeńską szkołę miejską 
    • Wiek
      • Potężny pień i rozłożysta korona zdają się sugerować wiekowość klonu, a jednak...
      • mamy dowody, że jest inaczej... na kilku różnych fotografiach tego fragmentu miasta, powstałych na przełomie XIX i XX wieku, nie sposób wypatrzeć żadnego drzewa rosnącego w miejscu, w którym dziś „króluje” pomnik przyrody. 
      • Czyżby to drzewo było młodzikiem liczącym „zaledwie” około stu lat? Niewiarygodne, nieprawdaż?
    • Choroba
      • Od kilku lat drzewo wydziela duże ilości posusz, co może świadczyć o powolnym pro-cesie jego zamierania.
      • Postępujący posusz w obrębie pomnikowego klonu srebrzystego spowodował konieczność częściowej redukcji okazałej niegdyś korony
    • Liście
      • Charakterystyczną cechą klonu srebrzystego jest jego dłoniasta, 5-klapowa i bardzo głęboko powcinana blaszka liściowa, o srebrzysto- białej spodniej stronie
      • Przed opadnięciem na zimę liście klonu srebrzystego przebarwiają się na żółtoczerwony kolor

    Popular posts from this blog

    Klasa 5

    Sprawdzian I: 490 p.n.e.- bitwa pod Maratonem, I wojna Greków z Persami 753 p.n.e. - legendarne założenie Rzymu 44 p.n.e. - śmierć Juliusza Cezara 1 rok n.e. - narodziny Jezusa Tabela: A (wersja podstawowa, na Bdb);  B (wersja rozszerzona o wyjaśnienia) Powyżej dwie tabele. Wykazy zawierają skrót wymaganych informacji.  Zastrzeżenie:  Kolorem czerwonym  oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny  bardzo dobrej Kolorem zielonym  oznaczono elementy, których opanowanie zaleca się na ocenę c elującą Elementy fioletowe i żółte  - wiedza prawie zupełnie zbędna i elementy dyskusyjne :) Sprawdzian nr I:  Zadanie I: Tabelka, luki Na podstawie powyższych tabel uzupełnij luki - tj.  ok. 10 najważniejszych postaci/ dat/ wydarzeń z historii (tematy 1.1-1.4; 2.1-2.2; 2.5; 3.2), wg powyższego schematu. Zadanie II: Uszereguj wydarzenia:  uluż w odpowiedniej kolejności wydarzenia (np. na osi czasu) od najstarszego do tego, które będzie najpóźniej Pierwszy człowiek w Europi

    Pierwsza wojna światowa

    Co będzie na sprawdzianie, etc.? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych, np: Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po której stronie konfliktu walczyły? Wybierz 1 z 2 zaproponowanych zagadnień (łącznie jest 7 zagadnień- zob. podwykaz) i opisz w ok. 8 minipunktach (każdy punkt, to przynajmniej 3 fakty; ktoś, coś, gdzieś itp) Wspaniałe stulecie? U progu I wojny, miniwątki które można poruszyć: Europa, Austria i Cieszyn przeł. XIX i XX w. sytuacja gospodarcza, społelczna i geopolityczna Bałkany Panujący np. FJI - sielankowy portret rozwój przemysłu, szkolnictwa, przykłady Rywalizacja narodowa w różnych częściach Europy Austria 12 Narodów - jakich, kto prześladuje a kto prześladowany? Cieszyn sielankowy z piosenki Nohavicy Tesinska, tzn.? Konflikt polsko-niemiecki na Śl. Ciesz. -  Krwawa niedziela w Cieszynie itp. dyskryminacja Polaków Szkoły  Rota - genez

    Klasa 4

    Podstawa programowa (2024), cz. I: "KLASA IV I. Elementy historii rodzinnej i regionalnej.  Uczeń: 1) zbiera informacje na temat historii swojej rodziny, gromadzi pamiątki rodzinne i opowiada o nich; 2) poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje. II. Najważniejsze elementy polskiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń: 1) zna symbole narodowe (barwy, godło, hymn państwowy), najważniejsze święta narodowe i państwowe, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie; 2) wiąże najważniejsze zabytki i symbole kultury polskiej z właściwymi regionami. III. Refleksja nad historią jako nauką. Uczeń: 1) wyjaśnia, na czym polega praca historyka; 2) wskazuje sposoby mierzenia czasu w historii i posługuje się pojęciami chronologicznymi; 3) rozpoznaje rodzaje źródeł historycznych; 4) odróżnia historię od dziejów legendarnych (....)". Punkt III. Rozwinięcie - Refleksja nad historią jako nauką: 1) Na czym p