Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Różne ciekawostki do XIX wieku

 


czeskie biblioteki on-line: https://ndk.cz/

https://ndk.cz/search?q=T%C4%9B%C5%A1%C3%ADnsk%C3%A9%20Beskydy%20na%20sklonku%20feudalismu%20:%20sala%C5%A1nictv%C3%AD%20a%20lesn%C3%AD%20hospod%C3%A1%C5%99stv%C3%AD%20

 


A reconstruction of the ʀoмᴀɴ ғoʀuм, the grand plaza at the heart of ʀoмᴇ.
Photo credit: @demilked


Dan's Roman History


The Circus Maximus the same as the last post but from a better vantage point. It lay between two of Rome's Seven Hills, the Aventie and Palatine. The large structures on the right are the Imperial residences, so the elite could watch from formal gatherings, if not already sitting in the Imperial Boxes. As can be seen seating capacity has been estimated at anywhere between 175 000 - 250 000 people. That is one quarter of Rome's 1 million people at its height ca. 120 AD. Today the area is just open parkland to the public. When combined with the Colosseum's 50 000 capacity, that is an enormous 300 000 people located in two controlled areas.


The median strip in the middle of the track, the Spina, was designed to hold trainers, staff to remove debris off the track, decorative features such as the famous Egyptian Obelisk and metae which were large colums at either end which visually showed racers what lap number they were on. The holding stalls for the charioteers were at the far left of picture while the closest curved end was completely for seating. Indeed, the corner views were the preferred seating positions as the horrifically dangerous and often fatal crashes occurred at the turns as competitors jostled for inside position which invariably resulted in contact and collisions. Sources tell us that same races came down to only one or two finishers as the rest were maimed or unable to continue.


https://www.reddit.com/.../virtual_reconstruction_of.../...

 

8 kwietnia 1271: Po trzydziestu sześciu dniach oblężenia twierdza Hospitallerska Krak des Chevaliers padła sułtanowi Bajbarsowi z Egiptu. Pierwotnie zbudowana przez dynastię Mirdasidów w Aleppo, została okupowana przez krzyżowców pod Tancredem, księcia Galilei w 1110 roku. Hospitaller Rycerzy otrzymali zamek przez Raymonda II, hrabiego Trypolisu, w latach 1142-1444, a zarządzenie uczyniło go centrum administracji nowych posiadłości, podejmując prace na zamku, które uczyniłyby go jedną z najbardziej misternych fortyfikacji krzyżackich w Lewancie. Na szczycie na początku XIII wieku Krak des Chevaliers mieścił garnizon liczący około dwóch tysięcy, dzięki czemu Hospitallerzy mogli wydać hołd z szerokiego obszaru. Od 1250. los Szpitalnika Rycerzy pogorszył się na gorsze i zdobyciem twierdzy sięgnął dna.



15 min ciekawe o Elżbiecie Wielkiej: https://youtu.be/lswKi3SLsy8?t=709



4 kwietnia 1794 r. miała miejsce bitwa pod Racławicami.
W bitwie tej wielkim męstwem odznaczył się Wojciech (Bartos) Głowacki, jego bohaterski czyn zdobycia rosyjskiego działa przeszedł do historii (jako pierwszy dotarł do baterii nieprzyjaciela, wybił kosą załogę, a własną czapką zagasił lont armaty). Po bitwie 8 kwietnia 1794 r. Tadeusz Kościuszko mianował go (razem z dwoma innymi kosynierami – Stanisławem Świstackim i Jędrzejem Łakomskim) chorążym Grenadierów Krakowskich, a więc przez nadanie stopnia oficerskiego zrównał go ze stanem szlacheckim. Ponadto otrzymał nazwisko Głowacki (chłopskie nazwisko Bartos nie przystało oficerowi), zwolniony został z poddaństwa, a także otrzymał w dziedziczne posiadanie zamieszkiwaną przez siebie zagrodę. Wojciech Głowacki zmarł 9 czerwca 1794 r. w wyniku śmiertelnych ran odniesionych podczas bitwy pod Szczekocinami, został pochowany prawdopodobnie przy kościele pw. Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny w Kielcach.






https://youtu.be/nnACCqrDQQo?t=1825

Great Movie Cavalry Charges from British History



Akcja filmu dzieje się od Luwru po Pałac Buckingham, od slumsów Paryża po oblężenie La Rochelle. W królestwie podzielonym wojnami religijnymi i zagrożonym inwazją Anglii, garstka mężczyzn i kobiet skrzyżuje miecze, by ratować Francję. 




Popular posts from this blog

Klasa 5

Sprawdzian I: 490 p.n.e.- bitwa pod Maratonem, I wojna Greków z Persami 753 p.n.e. - legendarne założenie Rzymu 44 p.n.e. - śmierć Juliusza Cezara 1 rok n.e. - narodziny Jezusa Tabela: A (wersja podstawowa, na Bdb);  B (wersja rozszerzona o wyjaśnienia) Powyżej dwie tabele. Wykazy zawierają skrót wymaganych informacji.  Zastrzeżenie:  Kolorem czerwonym  oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny  bardzo dobrej Kolorem zielonym  oznaczono elementy, których opanowanie zaleca się na ocenę c elującą Elementy fioletowe i żółte  - wiedza prawie zupełnie zbędna i elementy dyskusyjne :) Sprawdzian nr I:  Zadanie I: Tabelka, luki Na podstawie powyższych tabel uzupełnij luki - tj.  ok. 10 najważniejszych postaci/ dat/ wydarzeń z historii (tematy 1.1-1.4; 2.1-2.2; 2.5; 3.2), wg powyższego schematu. Zadanie II: Uszereguj wydarzenia:  uluż w odpowiedniej kolejności wydarzenia (np. na osi czasu) od najstarszego do tego, które będzie najpóźniej Pierwszy człowiek w Europi

Pierwsza wojna światowa

Co będzie na sprawdzianie, etc.? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych, np: Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po której stronie konfliktu walczyły? Wybierz 1 z 2 zaproponowanych zagadnień (łącznie jest 7 zagadnień- zob. podwykaz) i opisz w ok. 8 minipunktach (każdy punkt, to przynajmniej 3 fakty; ktoś, coś, gdzieś itp) Wspaniałe stulecie? U progu I wojny, miniwątki które można poruszyć: Europa, Austria i Cieszyn przeł. XIX i XX w. sytuacja gospodarcza, społelczna i geopolityczna Bałkany Panujący np. FJI - sielankowy portret rozwój przemysłu, szkolnictwa, przykłady Rywalizacja narodowa w różnych częściach Europy Austria 12 Narodów - jakich, kto prześladuje a kto prześladowany? Cieszyn sielankowy z piosenki Nohavicy Tesinska, tzn.? Konflikt polsko-niemiecki na Śl. Ciesz. -  Krwawa niedziela w Cieszynie itp. dyskryminacja Polaków Szkoły  Rota - genez

Klasa 4

Podstawa programowa (2024), cz. I: "KLASA IV I. Elementy historii rodzinnej i regionalnej.  Uczeń: 1) zbiera informacje na temat historii swojej rodziny, gromadzi pamiątki rodzinne i opowiada o nich; 2) poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje. II. Najważniejsze elementy polskiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń: 1) zna symbole narodowe (barwy, godło, hymn państwowy), najważniejsze święta narodowe i państwowe, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie; 2) wiąże najważniejsze zabytki i symbole kultury polskiej z właściwymi regionami. III. Refleksja nad historią jako nauką. Uczeń: 1) wyjaśnia, na czym polega praca historyka; 2) wskazuje sposoby mierzenia czasu w historii i posługuje się pojęciami chronologicznymi; 3) rozpoznaje rodzaje źródeł historycznych; 4) odróżnia historię od dziejów legendarnych (....)". Punkt III. Rozwinięcie - Refleksja nad historią jako nauką: 1) Na czym p