Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Odpowiedź ustna. Czyli co odpowiedzieć by nie WD*P*Ć

PDW? PDWC? WDPC? etc. - co może kryć się pod tymi skrótami?



Fani piłki nożnej kojarzą ze stadionów prześcieradła z napisem "PDW Mario", etc. Zawsze zastanawiałem się jak odczytać ten skrót, a tu chodzi o wiadomość przekazaną do... więzienia dla kolegi odsiadującego jakiś wyrok! Czyli PDW to... "Pozdrowienia do więzienia?"Abstrahując od powiązań światka kibicowskiego z półświatkiem, tak się składa, że litery P-D-W ro również pierwsze litery najważniejszych dla nas haseł, które musimy kojarzyć po każdych zajęciach historycznych, tj. 

  • P, jak postać
  • D, jak data
  • W, jak wydarzenie
  • do tego możemy też dodać C, jak ciekawostka

Choć skrót PDW nie do końca odpowiada naszym realiom, to jednak - zważywszy że uczniowie są niejako do 18 urodzin "skazani na szkołę", sens się zgadza. Tak długo, jak macie drodzy Państwo historię ze mną, tak długo jesteście "skazani" na uważanie na zajęciach i "hasłowe" kojarzenie ostatnich lekcji (w czym pomóc może zeszyt!) Po każdych zajęciach powinniśmy mieć zapisane w zeszycie jako minimum po jednym przykładzie odnoszącym się do ww. haseł, tak by w razie czego umieć je rozwinąć. 

Z tego będziemy rozliczali się na każdych zajęciach. I tu powracamy do przywołanych haseł i akronimu: PDWC.

Na naszych zajęciach będę odpytywał regularnie** z kryjących się pod tymi pojęciami znaczeń, odpowiadającymi tym, czym zajmowaliśmy się na ostatnich trzech zajęciach. (najczęściej na początku zajęć, ale i w środku i na końcu- w ramach powtórki). 

Modele odpytywania i oceniania wypowiedzi

  • Model A: WDPĆ - "Krótki szpil": hasło - odzew
    • Ekspresowe odpytywanie*: Wiem/nie wiem?
    • Zazwyczaj kończy się jedną z trzech ocen: 
      • 5- odpowiedź świetna (bez zbędnego zastanowienia, pełna), 
      • 3- odpowiedź dostateczna (tj. wartościowa, ale nie pełna) 
      • 1- odpowiedź niedostateczna (tj. zawierająca śladowe ilości wiedzy i/lub "dukana")
  • Model B:  PWC - "Odpytywanie standardowe"
    • Uczeń lub nauczyciel wywołują tematy/pytania, rozwijając je:

    • P, jak postać - hasło i poprawne rozwinięcie (przybliżone daty życia/panowania, funkcja) 
    • W, jak wydarzenie, - hasło i poprawne rozwinięcie (np. data, uczestnicy, przebieg; przyczyny, skutki) 
    • ew. Ciekawostka/Humor, o czym ciekawym lub śmiesznym mówiliśmy na poprzednich zająciach - hasło i poprawne rozwinięcie
    • skala ocen 1-6
    • Zasadniczo każdy z wątków można wywołać i rozwinąć, np. Postać - nazwisko (i imię, ew. tytuł, ród etc.) i kim była, tj. z jakiej roli w dziejach została zapamiętana. Za każdy z trzech podpunktów możemy otrzymać najczęściej 2 pkt (tj. stopnie), ew. jeśli hasło wywołał Nauczyciel mniej (1 pkt/stopień). Odpowiedź może być też bardziej lub mniej rozbudowana. Inaczej oceniana jest odpowiedź półsłówkami, a inaczej pełnymi zdaniami. Za całą odpowiedź można uzyskać w ten sposób ok. 6 punktów, w sam raz by wyastawić ocenę w skali 1-6. 
  • Model C: PDWC - Odpytywanie pełne
    • Gdy dysponujemy komfortem czasowym, możemy dokładniej przyjrzeć się pewnym zagadnieniom
    • punkty przyznawane są za "zarzucenie" tematu i krótkiej definicji
    • maksymalnie mamy do zdobycia 8 punktów (w sam raz żeby obsadzić, każdą z ocen pomiędzy 1 a 5), dodatkowe 1-2 punkty mogą zdecydować o +bdb lub cel.
    • przyznawane są za 4 wywołane tematy/pytania:

      • P, jak postać, kto: imię i nazwisko (ew. ród), tytuł (kim był? gdzie?) jego największy sukces/porażka: 3 pkt 
      • D, jak data, kiedy: wiek; rok: 2 pkt
      • W, jak wydarzenie, co się dzieje: czynność i przyczyny, skutki: 3 pkt
      • razem do zdobycia jest nawet 8 pkt.
      • Ciekawostka/Śmiesznostka/Humor, najcenniejszy jest humor historyczny - od 1-2 pkt


* stosowane najczęściej, gdy uczeń przeszkadza na zajęciach lub w czasie odpytywania kolegi
** Pytanie może odbywać się wg. wyznaczonego harmonogramu:
  • kolejno numerami, od przodu/tyłu dziennika
  • rzędami: I rząd w pierwszych 10 dniach miesiąca; II. rząd w kolejnych, itd.
  • wg tajemniczego kryterium nauczyciela



Post Scriptum

Biorąc pod uwagę, iż polskie szkoły nadal kształcą w duchu pruskim, niczym rekruta na kolejną wojnę, metodą kar i nagród, skrót PDW również pasuje (Pozdrowienia dla wojskowego!), ale można go twórczo rozwijać pewnie i w innych kierunkach... jako że wszyscyśmy "z ludu" hasło "Pozdrowienia 


Dla rozluźnienia atmosfery dodajmy, iż w sposób niezamierzony stworzyliśmy niepowtarzalny akronim (tj. skrótowiec, nazwa utworzona z pierwszych liter danego wyrazu. np. PZPN, PZU, ZUS, etc.), w naszym wypadku jest to WDPC, co daje podczas czytania liter zgodnie z ich brzmieniem:  Wydup*ć), co może przywoływać na myśl śląski regionalny wulgaryzm...





To sto razy lepsze niż Rihanna i Eminem, amerykanie sie palą ze wstydu, 
jak porównają sobie nasz "Familok" z "Love the way you lie".
Słowo "Wdup*ć" występuje w etnolekcie śląskim, np. w piosence Kabaretu Smile

Słowo "Wdup*ć" występuje w etnolekcie śląskim, np. w piosence Kabaretu Smile:

  • "Siedzã z bajtlem na szpilplacu
  • Pyrtek w piŏsku ciaprŏ sie
  • Obok cera na klopfsztandze
  • Wartko się kolybie
  • Wnet dupło coś, choby z flinty szus
  • Pancer jaki szczylŏ kajś
  • I sztokowiec ze szałfynstrem
  • rozdupiło w drobny mak
  • Wdupiło nŏm cały familok
  • i nie ôstoł nawet jedyn sztok
  • Wdupiło nŏm cały familok
  • Gōrnicze szkody to je pierōńskie zło (...)"

"(...) słowo wdupić występuje w śląszczyźnie i w języku potocznym, nie oznacza to, że można go używać w szkole, na lekcji, czyli w sytuacjach oficjalnych, publicznych. Tu obowiązuje język ogólny, standardowy, zgodny z normą wysoką (...). Uczeń, jako członek społeczności językowej, powinien mieć świadomość pewnych ograniczeń w używaniu języka, społecznych i sytuacyjnych uwarunkowań zachowań językowych i komunikacyjnych. Warto mu też uświadomić, że istnieje etyka słowa, która nakłada na użytkownika języka pewne obowiązki. (...)" (źródło: Małgorzata Kita, za: http://www.poradniajezykowa.us.edu.pl/baza_archiwum.php?TEMAT=Grzeczno%B6%E6%20j%EAzykowa)

Tyle na ten temat pisze profesor Uniwersytetu Śląskiego Małgorzata Kita, z którą zgadzamy się, co do tego, iż wulgaryzmy na zajęciach są niedopuszczalne. Możemy jednak przyjąć, iż na historii, której przesłanie nakierowane jest na poszanowanie tradycji narodowych i regionalnych możemy czasami nieco pobłażliwiej potraktować wypowiedź gwarową... Warto też od czasu do czasu z odrobiną dystansu spojrzeć na otaczającą nas rzeczywistość, w której kultura miesza się z kontrkulturą i pastiszem.

Warto znać też historyczne konotacje i genezę słowa, które stało się bazą kontrowersyjnej frazy:

prof. Mirosław Bańko w Poradni Językowej PWN, tłumaczy, iż słowo dupa jest bardzo stare:

"pochodzi z języka prasłowiańskiego, w którym oznaczało zagłębienie w ziemi, skale, jakimś przedmiocie, a także w ciele ludzkim. Spokrewniona z nim jest m.in. dziupla – zagłębienie w drzewie. Etymologowie wskazują jeszcze starsze, praindoeuropejskie źródła dupy, zob. np. Słownik etymologiczny języka polskiego W. Borysia".

Jest więc szansa, że nasi "bracia i siostry" w Indiach, Włochach, czy innych Brazyliach zrozumieją, nasz relację, iż "coś dupło"! Dlaczego? Zapraszamy do lekcji o Indoeuropejczykach...



Popular posts from this blog

Klasa 5

Punktacja: 36 6 35 5+ 32 5 30 4+ 27 4 23 3+ 18 3 15 2+ 11 2 9 1+' klasa 5 punktacja Zadanie / max. liczba punktów do zdobycia 1 / 6 2 / 4 3 / 9 (w tym 2 pkt. na 6, niewliczane do punktacji) 4 / 4 (i ew. 2 pkt. ekstra ZA humor - niewliczane do punktacji na 5,6 etc. - w końcu humoru nie można wymagać od nikogo :) 5 14 (w tym 3 pkt. na 6, niewliczane do punktacji) razem 37 ale (jeśli dobrze pamiętam) przyjąłem, że 6 jest możliwa od 36 pkt zadanie I: BC ca AC Sprawdzian I: 490 p.n.e.- bitwa pod Maratonem, I wojna Greków z Persami 753 p.n.e. - legendarne założenie Rzymu 44 p.n.e. - śmierć Juliusza Cezara 1 rok n.e. - narodziny Jezusa Tabela: A (wersja podstawowa, na Bdb);  B (wersja rozszerzona o wyjaśnienia) Powyżej dwie tabele. Wykazy zawierają skrót wymaganych informacji.  Zastrzeżenie:  Kolorem czerwonym  oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny  bardzo dobrej Kolorem zielonym

Pierwsza wojna światowa

Co będzie na sprawdzianie, etc.? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych, np: Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po której stronie konfliktu walczyły? Wybierz 1 z 2 zaproponowanych zagadnień (łącznie jest 7 zagadnień- zob. podwykaz) i opisz w ok. 8 minipunktach (każdy punkt, to przynajmniej 3 fakty; ktoś, coś, gdzieś itp) Wspaniałe stulecie? U progu I wojny, miniwątki które można poruszyć: Europa, Austria i Cieszyn przeł. XIX i XX w. sytuacja gospodarcza, społelczna i geopolityczna Bałkany Panujący np. FJI - sielankowy portret rozwój przemysłu, szkolnictwa, przykłady Rywalizacja narodowa w różnych częściach Europy Austria 12 Narodów - jakich, kto prześladuje a kto prześladowany? Cieszyn sielankowy z piosenki Nohavicy Tesinska, tzn.? Konflikt polsko-niemiecki na Śl. Ciesz. -  Krwawa niedziela w Cieszynie itp. dyskryminacja Polaków Szkoły  Rota - genez

Klasa 4

Podstawa programowa (2024), cz. I: "KLASA IV I. Elementy historii rodzinnej i regionalnej.  Uczeń: 1) zbiera informacje na temat historii swojej rodziny, gromadzi pamiątki rodzinne i opowiada o nich; 2) poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje. II. Najważniejsze elementy polskiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń: 1) zna symbole narodowe (barwy, godło, hymn państwowy), najważniejsze święta narodowe i państwowe, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie; 2) wiąże najważniejsze zabytki i symbole kultury polskiej z właściwymi regionami. III. Refleksja nad historią jako nauką. Uczeń: 1) wyjaśnia, na czym polega praca historyka; 2) wskazuje sposoby mierzenia czasu w historii i posługuje się pojęciami chronologicznymi; 3) rozpoznaje rodzaje źródeł historycznych; 4) odróżnia historię od dziejów legendarnych (....)". Punkt III. Rozwinięcie - Refleksja nad historią jako nauką: 1) Na czym p