Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

II wojna światowa - konspekty zajęć

  •  

  • "Czy można było uniknąć klęski? Kampania wrześniowa 1939 roku
  • 1. Cele lekcji
  • a) Wiadomości
  • Uczeń zna:


  • ustalenia paktu Ribbentrop‑Mołotow – 23 sierpnia 1939,

  • znaczenie terminu dziwna wojna,

  • przebieg obrony Westerplatte,

  • przebieg bitwy nad Bzurą – największej batalii kampanii wrześniowej,

  • przebieg obrony Warszawy,

  • okoliczności internowania władz polskich w Rumunii,

  • straty Polaków i Niemców poniesione w trakcie kampanii wrześniowej.

  • b) Umiejętności
  • Uczeń potrafi:

  • opisać przebieg kampanii wrześniowej (najważniejsze fakty: Hel, Westerplatte, obrona Warszawy, internowanie władz polskich, agresja sowiecka, itd.),

  • określić przyczyny klęski kampanii wrześniowej,

  • porównywać potencjał militarny obydwu armii,

  • omówić znaczenie lotnictwa i broni pancernej dla przebiegu kampanii,

  • ukazać kampanię wrześniową w perspektywie polityki międzynarodowej.

  • 2. Metoda i forma pracy
  • Metoda podająca: przedstawienie sytuacji wewnętrznej i międzynarodowej Polski w przededniu wybuchu II wojny światowej. Głośna lektura dokumentów związanych z tym okresem (m.in. Pakt o nieagresji między Rzeszą Niemiecką a ZSRR).

  • Metoda praktyczna: uczniowie analizują podane informacje na temat potencjałów armii polskiej i niemieckiej i oceniają szanse i przewagi każdej ze stron.

  • Metoda poszukująca: zastanowienie się nad hipotetycznymi rozwiązaniami, które mogłyby zapobiec wybuchowi wojny.

  • Nauczyciel przedstawia przebieg kampanii wrześniowej. Uczniowie oceniają postawy polskich żołnierzy, dowództwa, rządu i sojuszników.

  • 3. Środki dydaktyczne
  • Mapa II Rzeczpospolitej

  • Skopiowane fragmenty dokumentów z okresu wybuchu II wojny światowej (m.in. pakt o nieagresji między Rzeszą Niemiecką a ZSRR, układy sojusznicze Polski z Wielką Brytanią oraz Francją)

  • 4. Przebieg lekcji
  • a) Faza przygotowawcza
  • Ukazanie międzynarodowego tła agresji Rzeszy Niemieckiej na Polskę, układów sojuszniczych Polski z Anglią i Francją.

  • Przypomnienie słynnego przemówienia ministra Becka ze stwierdzeniem, że Polska nie zna pojęcia pokoju za wszelką cenę.

  • b) Faza realizacyjna
  • Wykład nauczyciela:

  • Omówienie przebiegu kampanii wrześniowej 1939:

  • siła ekonomiczna Rzeczpospolitej w przededniu wojny,

  • militarne przygotowanie Polski do konfliktu,

  • poziom techniczny uzbrojenia, wyszkolenie wojskowe,

  • porównanie potencjałów wojskowych Polski i Niemiec,

  • operacja Fall Weiss – taktyka wojny błyskawicznej (Blitzkrieg) prowadzonej przez Niemców,

  • strategia obronna Polaków,

  • przebieg bitwy nad Bzurą – największej batalii kampanii wrześniowej,

  • obrona Westerplatte – znacznie moralne i symboliczne,

  • agresja sowiecka – 17 września 1939,

  • obrona i kapitulacja Warszawy,

  • internowanie władz polskich i Naczelnego Dowództwa w Rumunii,

  • kapitulacja.

  • Przedstawienie przyczyn klęski Polski w 1939:

  • druzgocąca przewaga Niemiec w artylerii przeciwpancernej i czołgach,

  • uwarunkowania geograficzne – trudność zorganizowania skutecznej obrony granic Polski,

  • dziwna wojna – niewywiązanie się sojuszników ze swoich zobowiązań, osamotnienie Polski wobec agresora,

  • przygotowanie Polski do wojny.

  • Przedstawienie sytuacji Polski po klęsce:

  • ostra krytyka rządu sanacyjnego w pierwszych miesiącach po klęsce wrześniowej,

  • osłabienie krytyki po błyskotliwych sukcesach Hitlera w Europie (przede wszystkim kapitulacja Francji),

  • moralne i psychologiczne znaczenie kampanii wrześniowej jako pierwszego aktu oporu wobec Hitlera.

  • c) Faza podsumowująca
  • Dyskusja na temat znaczenia kampanii wrześniowej dla przebiegu II wojny światowej.

  • a) Zadanie domowe
  • Polska przegrała wojnę, czy może raczej to Europa przegrała kampanię polską? Napisz swoją odpowiedź i ją uzasadnij. (praca pisemna, objętość ok. 600 słów).

  • 7. Czas trwania lekcji
  • 2 x 45 minut

  • 8. Uwagi do scenariusza
  • Hitler miał powiedzieć: Broń pancerna i lotnictwo – to klucz naszego sukcesu. Gdyby Polska miała broń przeciwpancerną, to zwycięski pochód nie byłby możliwy. Polska armia nie rozporządzała nowoczesnym uzbrojeniem, ale w jej szeregach walczyli żołnierze, którzy pokazali silną wolę stawienia oporu Hitlerowi. I to oni są bohaterami kampanii wrześniowej. Polska nie miała szans przeciwstawić się w pojedynkę dwóm potężnym żywiołom, ale swoim oporem otworzyła oczy"  https://zpe.gov.pl/a/czy-mozna-bylo-uniknac-kleski-kampania-wrzesniowa-1939-roku/DOeDUObIu



  • "Żołnierze polscy na frontach II wojny światowej
  • 1. Cele lekcji
  • a) Wiadomości
  • Uczeń zna:
  • operacje wojenne Brygady Strzelców Karpackich gen. Kopańskiego,

  • szlak bojowy Pierwszej Dywizji Pancernej gen. Maczka,

  • działania Armii gen. Andersa,

  • szlak bojowy Pierwszego Korpusu Polskich Sił Zbrojnych gen. Berlinga.

  • b) Umiejętności
  • Uczeń potrafi:
  • wyjaśnić znaczenie najważniejszych starć i operacji, w których uczestniczyli żołnierze polscy podczas II wojny światowej,

  • omówić znaczenie udziału Brygady Strzelców Podhalańskich w walkach o Norwegię, znaczenie udziału pilotów polskich w bitwie o Anglię, znaczenie Samodzielnej Brygady Spadochronowej gen. Sosabowskiego w operacji Market‑Garden,

  • wskazywać na mapie szlak bojowy polskich wojsk.

  • 2. Metoda i forma pracy
  • Forma pracy ma charakter przede wszystkim podający. Uczniowie aktywnie uczestniczą w zajęciach, wskazując na mapie miejsca formowania się i szlaki bojowe polskich oddziałów. Opcjonalnie można obejrzeć fragment filmu O jeden most za daleko, przedstawiający operację Market‑Garden.
  • 3. Środki dydaktyczne
  • Mapa (mapy) obejmująca teatr działań wojennych z udziałem żołnierzy polskich
  • Film w reżyserii Richarda Attenborough O jeden most za daleko
  • 4. Przebieg lekcji
  • a) Faza przygotowawcza
  • Przedstawienie sytuacji w Polsce na początku II wojny światowej:
  • klęska kampanii wrześniowej,

  • rozkaz Naczelnego Wodza do Armii o wycofaniu się na tzw. przyczółek rumuński,

  • internowanie władz polskich w Rumunii,

  • powołanie rządu RP na uchodźctwie i rozpoczęcie formowania Wojska Polskiego na obczyźnie.

  • b) Faza realizacyjna
  • Przedstawienie działań Polskich Sił Zbrojnych na Zachodzie:

  • Wojsko Polskie we Francji 1939‑1940 – status w ramach armii francuskiej, jednostki, dowódcy, liczebność.

  • Udział w walkach w obronie Norwegii (Narwik) Brygady Strzelców Podhalańskich.

  • Kampania francusko‑niemiecka – kapitulacja Francuzów. Straty wśród Polaków i ewakuacja do Wielkiej Brytanii (lub Palestyny).

  • Udział polskich pilotów w bitwie o Anglię – dywizjony 302 i 303.

  • Pierwsza Dywizja Pancerna gen. Maczka – liczebność, uzbrojenie, szlak bojowy.

  • Samodzielna Brygada Spadochronowa gen. Sosabowskiego w operacji o kryptonimie Market‑Garden.

  • Brygada Strzelców Karpackich gen. Kopańskiego, obrona Tobruku.

    • Omówienie działań Armii Polskiej w ZSRR:

  • Polsko‑radziecki układ z 30 lipca 1941 roku i podpisywane później umowy wojskowe.

  • Formowanie Armii Polskiej pod dowództwem gen. Andersa.

  • 1942 – ewakuacja Armii Andersa do Iranu.

  • Przekształcenie Pierwszego Korpusu Polskich Sił Zbrojnych pod dowództwem gen. Berlinga w Armię Polską, a następnie w Wojsko Polskie – szlak bojowy, bitwa pod Lenino, operacja berlińska.

    • Omówienie działań Armii Polskiej na Wschodzie:

  • Formowanie się wojsk polskich w Iraku, wydzielenie Drugiego Korpusu Polskiego.

  • Udział Polaków w bitwie pod Monte Cassino.

  • c) Faza podsumowująca
  • Zebranie wiadomości z lekcji:
  • ogólna liczba żołnierzy polskich walczących na wszystkich frontach II wojny światowej,

  • najważniejsze bitwy i operacje, w których brały udział jednostki polskie,

  • trudna sytuacja Polskich Sił Zbrojnych na Zachodzie po zakończeniu wojny.

  • a) Zadanie domowe
  • Powtórzenie wiadomości z lekcji. W formie ustnej przygotowanie wypowiedzi na temat wybranego zgrupowania polskich żołnierzy na obczyźnie i opisanie ze wskazaniem na mapie jego szlaku bojowego.
  • 7. Czas trwania lekcji
  • 2 x 45 minut
  • 8. Uwagi do scenariusza
  • Ze względu na obszerność materiału scenariusz jest przewidziany na dwie godziny lekcyjne. Polscy żołnierze walczący na wszystkich europejskich frontach II wojny światowej zapisali piękną kartę w historii walk o Ojczyznę. Tragedia klęski wrześniowej i utrata dopiero odzyskanej niepodległości nie przesłoniła nadziei i wiary w ostateczne zwycięstwo. Samo zwycięstwo nad faszystowskimi Niemcami dla wielu okazało się gorzkim, wobec popadnięcia w zależność od ZSRR. Nie ulega jednak wątpliwości, że wysiłek i bohaterstwo Polaków na frontach II wojny światowej jest godny najwyższej pamięci.
  • Bogactwo materiału gwarantuje, że zajęcia mogą stanowić zachętę do dalszego, już indywidualnego zagłębienia się w temat." https://zpe.gov.pl/a/zolnierze-polscy-na-frontach-ii-wojny-swiatowej/D18bvs7GH





  • "Bitwa o Anglię i jej znaczenie dla przebiegu II wojny światowej
  • 1. Cele lekcji
  • a) Wiadomości
  • Uczeń zna:

  • okoliczności dymisji premiera Nevilla Chamberlaina,

  • sylwetkę Winstona Churchilla,

  • niemieckie plany inwazji na Wyspy Brytyjskie o kryptonimie Operacja Lew Morski,

  • przebieg bitwy o Wielką Brytanię,

  • b) Umiejętności
  • Uczeń potrafi


  • skojarzyć słynne słowa W. Churchilla z konkretnymi wydarzeniami historycznymi,

  • omówić znaczenie lotnictwa dla przebiegu II wojny światowej,

  • przedstawić znaczenie udziału pilotów polskich w bitwie o Anglię – polskie dywizjony myśliwskie 302 i 303.

  • c) Postawy
  • Uczeń docenia wagę szczerości i rzetelności w polityce.

  • 2. Metoda i forma pracy
  • W formie sprawdzenia wiadomości uczniów na temat wydarzeń i faktów związanych z bitwą o Anglię, nauczyciel zadaje klasie pytania dotyczące nazwisk i terminów na stałe funkcjonujących w świadomości społecznej (Churchill, RAF, Dywizjony 302 i 303 itd.).

  • Metodą podającą prezentowany jest przebieg i rezultaty bitwy. Głośna lektura przemówień Churchilla będzie inspiracją do dyskusji na temat szczerości, prawdy i odwagi w polityce.

  • 3. Środki dydaktyczne
  • Kopia z przemówień W. Churchilla wygłoszonych w Izbie Gmin przed i po zakończeniu bitwy o Wielką Brytanię (na podstawie bibliografii)

  • 4. Przebieg lekcji
  • a) Faza przygotowawcza
  • Przedstawienie sytuacji militarnej w Europie w dniu rozpoczęcia bitwy o Anglię i planów Niemców związanych z inwazją na Wyspy Brytyjskie (postać marszałka Rzeszy Hermanna Göringa – naczelnego dowódcy Luftwaffe) – Operacja Lew Morski.

  • Objęcie premierostwa (10.05.1940) przez Winstona Churchilla i jego przemówienie wygłoszone trzy dni później przed Izbą Gmin ze słynnym zdaniem (parafraza angielskiego poety metafizycznego – Johna Donna): Powtórzę Izbie to, co powiedziałem członkom mojego gabinetu: Nie mam nic do ofiarowania, prócz krwi, znoju, łez i potu.

  • b) Faza realizacyjna
  • Wykład nauczyciela:

  • Przypomnienie ram czasowych bitwy o Wielką Brytanię.

  • Porównanie potencjału sił powietrznych Niemiec i Wielkiej Brytanii:

  • wielkość floty powietrznej,

  • jakość i rodzaje uzbrojenia (niemieckie messerschmitty przeciwko angielskim samolotom typu hurrican i spitfire,

  • wyszkolenie pilotów.

  • Omówienie przebiegu bitwy o Wielką Brytanię,15 września – moment krytyczny – Wielka Brytania rzuca do boju ostatnie rezerwy RAF‑u.

  • Przedstawienie bilansu strat.

  • Omówienie udziału pilotów polskich (także czeskich i francuskich) w bitwie o Wielką Brytanię; legenda Dywizjonów 302 i 303.

  • c) Faza podsumowująca
  • Znaczenie bitwy o Anglię dla przebiegu II wojny światowej.

  • a) Zadanie domowe
  • Skomentuj słowa W. Churchilla, wygłoszone po zakończeniu bitwy o Anglię: Nigdy jeszcze na polu międzyludzkich konfliktów tak wielu nie zawdzięczało tak wiele tak niewielu. (Praca pisemna – minimum 1500 znaków).

  • 7. Czas trwania lekcji
  • 45 minut

  • 8. Uwagi do scenariusza
  • Przegranie przez Niemcy bitwy o panowanie w przestworzach miało dla przebiegu II wojny światowej kapitalne znaczenie. Powstrzymane zostało pasmo błyskawicznych zwycięstw Hitlera. Prysnął tym samym mit armii niemieckiej jako niezwyciężonej. Miało to olbrzymią wagę nie tylko w aspekcie militarnym, ale może przede wszystkim z punktu widzenia morale koalicji antyhitlerowskiej. Okazało się, że Niemców można pokonać.

  • Przypomnienie tego jakże ważnego wydarzenia z dziejów II wojny światowej wiąże się ściśle z przypomnieniem dwóch, dziś już wręcz legendarnych, faktów: po pierwsze – przemówienia W. Churchilla z 13.05.1940 roku, które jest świadectwem tego, że w polityce trzeba mieć odwagę mówienia społeczeństwu rzeczy trudnych, ale prawdziwie i rzetelnie definiujących rzeczywistość; po drugie – udziału pilotów polskich w bitwie o Anglię. Piloci dywizjonu 302 i 303 – świetnie wyszkoleni, odważni i poświęceni sprawie – są ucieleśnieniem polskiego romantyzmu i pozytywizmu. Walka w obłokach, nowoczesna technika, dzielni żołnierze, zwycięstwo okupione krwią, zwycięstwo z dala od okupowanej ojczyzny – to wszystko składa się na żywą legendę, którą warto przypominać i o której warto rozmawiać." https://zpe.gov.pl/a/bitwa-o-anglie-i-jej-znaczenie-dla-przebiegu-ii-wojny-swiatowej/DKCFPoN6d


  • "
  • Działania zbrojne w latach 1939‑1941
  • 1. Cele lekcji
  • a) Wiadomości
  • Uczeń:
  • zna przebieg kampanii wrześniowej,

  • zna pojęcia: Fall WeissBlitzkrieg, tankietka, Sitzkrieg, plan Barbarossa,

  • zna okoliczności wojny zimowej i przyłączenia nowych terenów do ZSRR,

  • zna przebieg ofensywy niemieckiej w Europie Zachodniej,

  • zna przebieg bitwy o Anglię i bitwy o Atlantyk,

  • charakteryzuje wojnę w Jugosławii i Grecji oraz przebieg wojny w Afryce,

  • zna okoliczności agresji niemieckiej na Związek Radziecki,

  • zna przyczyny przystąpienia USA do wojny.

  • b) Umiejętności
  • Uczeń:
  • potrafi, posługując się mapą, omówić przebieg działań wojennych w latach 1939‑1941, wskazać miejsca bitew, kierunki działań wojennych,

  • potrafi dokonać oceny kampanii wrześniowej,

  • doskonali umiejętność pracy z mapą, atlasem historycznym, podręcznikiem, encyklopedią historyczną, literaturą pomocniczą.

  • 2. Metoda i forma pracy
  • Pogadanka, dyskusja, opis, wykład, praca z podręcznikiem, mapą, literaturą pomocniczą, encyklopedią historyczną, atlasem historycznym.
  • 3. Środki dydaktyczne
  • Podręcznik, mapa, encyklopedia historyczna, literatura pomocnicza, atlasy historyczne.
  • 4. Przebieg lekcji
  • a) Faza przygotowawcza
  • Nauczyciel sprawdza stan wiedzy uczniów z lekcji dotyczącej genezy II wojny światowej – pogadanka.
  • Pyta uczniów, czy znają jakieś filmy i książki poświęcone tematyce tego konfliktu.
  • b) Faza realizacyjna
  • Nauczyciel rysuje na tablicy tabelę:
  • Rok

    Najważniejsze wydarzenia

    1939

    1940

    1941

  • Zadaniem uczniów jest przerysowanie tabeli do zeszytów i wypełnianie jej stopniowo w czasie trwania lekcji na podstawie wykładu nauczyciela oraz podręcznika.
  • Nauczyciel omawia przebieg działań wojennych w latach 1939‑1941. Przy omawianiu cały czas posługuje się mapą, na której wskazuje miejsca bitew i kierunki prowadzonych działań wojennych.
  • Nauczyciel omawia atak niemiecki na Polskę. Wyjaśnia pojęcia: Fall WeissBlitzkrieg. Uczniowie analizują tabelę z podręcznika ze strony 124. przedstawiającą porównanie sił zbrojnych Niemiec
  • i Polski we wrześniu 1939. Następnie próbują dokonać oceny kampanii wrześniowej. Dyskutują na ten temat.
  • Nauczyciel charakteryzuje wojnę zimową i okoliczności przyłączenia nowych terytoriów do ZSRR.
  • Omawia ofensywę niemiecką w Europie Zachodniej. Wyjaśnia, na czym polegała bitwa o Anglię
  • i bitwa o Atlantyk. Uczniowie oglądają ilustracje w podręczniku przedstawiające broń i okręty wojenne.
  • Nauczyciel przedstawia wojnę w Jugosławii i Grecji oraz przebieg działań wojennych w Afryce.
  • Uczniowie wyszukują w podręczniku informacje na temat planu Barbarossa i agresji Niemiec na ZSRR. Dyskutują na ten temat.
  • Nauczyciel omawia atak Japonii na Pearl Harbor i okoliczności przystąpienia USA do wojny.
  • Nauczyciel sprawdza poprawność wypełnienia tabeli. Uzupełnia i ewentualnie poprawia.
  • c) Faza podsumowująca
  • W ramach powtórzenia wiadomości uczniowie uczestniczą w dyskusji. Przykładowe pytania do dyskusji:
  • Co oznaczało pojęcie Sitzkrieg?

  • W jaki sposób podzielono Francję po jej kapitulacji?

  • Dlaczego Stany Zjednoczone przystąpiły do wojny?

  • Co zakładał plan Barbarossa?

  • Jakie czynniki ułatwiły Hitlerowi zwycięstwo nad Francją w 1940 roku?

  • a) Zadanie domowe
  • Wykonaj ćwiczenie 1. ze strony 135. w podręczniku: Uzupełnij tabelę:
  • Miejsce i czas prowadzonych walk

    Udział jednostek wojskowych

    Bitwy i dowódcy

    Nowe sposoby prowadzenia działań wojennych

    Konsekwencje

  • 7. Czas trwania lekcji
  • 2 x 45 minut" https://zpe.gov.pl/a/dzialania-zbrojne-w-latach-1939-1941/DXbNZJPA1




  • "
  • Powstanie warszawskie
  • 1. Cele lekcji
  • a) Wiadomości
  • Uczeń:
  • wie, jakie były założenia planu „Burza”,

  • zna przebieg powstania warszawskiego,

  • wie, jakie były skutki powstania,

  • potrafi wyjaśnić pojęcia: mały sabotaż, godzina „W”, plan „Burza”.

  • b) Umiejętności
  • Uczeń:
  • potrafi dokonać oceny powstania warszawskiego,

  • korzystając z mapy, omawia przebieg powstania warszawskiego.

  • 2. Metoda i forma pracy
  • Pogadanka, wykład, dyskusja, praca z podręcznikiem, mapą, literaturą pomocniczą, filmem.
  • 3. Środki dydaktyczne
  • Podręcznik, mapa, literatura pomocnicza, film: Powstanie warszawskie – zapomniani bohaterowie.
  • 4. Przebieg lekcji
  • a) Faza przygotowawcza
  • Nauczyciel sprawdza ogólny stan wiedzy uczniów na temat powstania warszawskiego – pogadanka.
  • Przedstawia problematykę lekcji oraz omawia formę realizacji tematu.
  • b) Faza realizacyjna
  • Nauczyciel omawia działalność ruchu oporu na ziemiach polskich. Wyjaśnia założenia planu „Burza”.
  • Korzystając z mapy, omawia przebieg powstania warszawskiego.
  • Uczniowie oglądają fragment filmu Powstanie warszawskie – zapomniani bohaterowie
  • (około 20 minut). Po obejrzeniu filmu dyskutują na temat powstania warszawskiego i jego uczestników. Uczniowie wraz z nauczycielem formułują argumenty za i przeciw decyzji o wybuchu powstania warszawskiego z perspektywy roku 1944, a następnie z perspektywy obecnej (gdy znany jest dalszy bieg wydarzeń). Wypisują argumenty na tablicy. Dyskutują na ten temat.
  • c) Faza podsumowująca
  • Uczniowie wyszukują w podręczniku i literaturze pomocniczej (N. Davies, Powstanie’44;
  • R. Korbal, Powstanie warszawskie) informacje na temat skutków powstania warszawskiego. Próbują dokonać oceny powstania.
  • 5. Bibliografia

  • Burda B. i inni, Historia 3. Historia najnowsza. Zakres podstawowy, Operon, Gdynia 2004.

  • Davies N., Powstanie’44, przeł. E. Tabakowska, Znak, Kraków 2004.

  • Korbal R., Powstanie warszawskie, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 2000.

  • Radziwiłł A., Roszkowski W., Historia 1939‑1956. Podręcznik dla szkół średnich, wyd. 6, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2003.

  • 6. Załączniki
  • a) Zadanie domowe
  • Jesteś uczestnikiem powstania warszawskiego. W liście do przyjaciela opisz jeden dzień z powstania.
  • 7. Czas trwania lekcji
  • 45 minut" https://zpe.gov.pl/a/powstanie-warszawskie/D17Th3myy


  • "Konferencje Wielkiej Trójki. Powstanie ONZ
  • Konferencje Wielkiej Trójki. Powstanie ONZ
  • 1. Cele lekcji
  • a) Wiadomości
  • Uczeń:

  • zna okoliczności podpisania Karty Atlantyckiej oraz jej założenia,

  • zna przebieg i postanowienia konferencji w Teheranie,

  • zna postanowienia konferencji w Jałcie,

  • zna postanowienia konferencji w Poczdamie,

  • zna okoliczności powstania ONZ i jej główne cele.

  • b) Umiejętności
  • Uczeń:

  • potrafi wskazać na mapie: Teheran, Jałtę, Poczdam, Waszyngton, San Francisco,

  • analizuje postanowienia konferencji w sprawie polskiej i ich skutki.

  • 2. Metoda i forma pracy
  • Pogadanka, wykład, dyskusja, praca z podręcznikiem, mapą, literaturą pomocniczą, atlasem historycznym, encyklopedią historyczną, praca w grupach.

  • 3. Środki dydaktyczne
  • Podręcznik, mapa, encyklopedia historyczna, literatura pomocnicza, atlas historyczny, tabela, teksty źródłowe.

  • 4. Przebieg lekcji
  • a) Faza przygotowawcza
  • Nauczyciel sprawdza stan wiedzy uczniów z lekcji dotyczących przebiegu II wojny światowej
  • – pogadanka. Przedstawia problematykę lekcji i omawia sposób prowadzenia zajęć.

  • b) Faza realizacyjna
  • Nauczyciel omawia założenia ustawy o pożyczce i wynajmie (Lend‑Lease Act). Uczniowie dyskutują na ten temat.

  • Nauczyciel wskazuje na mapie: wybrzeża Nowej Fundlandii, Jałtę, Poczdam, Teheran. Zapisuje na tablicy datę podpisania Karty Atlantyckiej oraz terminy trzech konferencji, a także wymienia przedstawicieli uczestniczących w obradach.

  • Uczniowie zostają podzieleni na trzy grupy. Każda z grup ma za zadanie dokonać analizy tekstu źródłowego:

  • grupa I – Karta Atlantycka, „Prince of Wales”, 14 VIII 1941;

  • grupa II – Deklaracja trzech mocarstw, Teheran, 1 XII 1943;

  • grupa III – Komunikat z konferencji krymskiej, Jałta, 11 II 1945 (cytowane teksty źródłowe można znaleźć w: A. Radziwiłł, W. Roszkowski, Historia 1939‑1956, s. 48‑52).

  • Grupy pracują około 15 minut. Ich zadaniem jest wynotowanie z tekstu źródłowego postanowień danej konferencji. Po upływie tego czasu przedstawiciel każdej z grup przedstawia efekty pracy grupy. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanego zadania, a członkowie pozostałych grup sporządzają notatki do zeszytów.

  • Nauczyciel omawia postanowienia konferencji w Poczdamie.

  • Uczniowie wyszukują w podręczniku informacji na temat okoliczności powstania i celów ONZ. Dyskutują na ten temat.

  • c) Faza podsumowująca
  • W ramach powtórzenia wiadomości uczniowie przerysowują z tablicy do zeszytów tabelę
  • i wypełniają ją.

  • Miejsce konferencji
  • Data trwania
  • Uczestnicy
  • Postanowienia w sprawie polskiej
  • Postanowienia ogólne

  • a) Zadanie domowe
  • Przygotuj informacje na temat ONZ oraz udziału Polski w jej strukturach (zadanie dla chętnych)".
  •  https://zpe.gov.pl/a/konferencje-wielkiej-trojki-powstanie-onz/D15NIqmje



  • "
  • Kształtowanie się nowego układu sił na świecie w latach 1945‑1953. Zimna wojna
  • 1. Cele lekcji
  • a) Wiadomości
  • Uczeń:
  • wie, na czym polegała doktryna Trumana,

  • zna sytuację w Niemczech po II wojnie światowej,

  • zna okoliczności utworzenia NRD i RFN,

  • wie, co zakładał i jakie były skutki planu Marshalla,

  • zna genezę, przebieg i skutki zimnej wojny,

  • zna sytuację w ZSRR po śmierci Stalina w 1953 roku.

  • b) Umiejętności
  • Uczeń:
  • potrafi wskazać na mapie podział Niemiec po II wojnie światowej,

  • analizuje przyczyny powojennego podziału świata pomiędzy USA i ZSRR,

  • sprawnie pracuje z podręcznikiem, mapą, atlasem historycznym, tekstami źródłowymi.

  • 2. Metoda i forma pracy
  • Wykład, pogadanka, dyskusja, praca z podręcznikiem, mapą, atlasem historycznym, tekstami źródłowymi.
  • 3. Środki dydaktyczne
  • Podręcznik, mapa, atlasy historyczne, teksty źródłowe.
  • 4. Przebieg lekcji
  • a) Faza przygotowawcza
  • Nauczyciel sprawdza stan wiedzy uczniów na temat zimnej wojny – pogadanka.
  • Przedstawia problematykę lekcji.
  • b) Faza realizacyjna
  • Nauczyciel omawia paryskie traktaty pokojowe z sojusznikami III Rzeszy.
  • Uczniowie analizują tekst źródłowy z podręcznika ze strony 205: fragment przemówienia prezydenta USA Harry’ego Trumana wygłoszonego przed Kongresem amerykańskim 12 marca 1947 roku.
  • Po przeczytaniu tekstu odpowiadają na pytania (nauczyciel podaje pytania, zanim uczniowie przeczytają tekst):
  • O jakich dwóch formach życia mówi prezydent?

  • O jakim rodzaju pomocy mówi Truman?

  • Które kraje uważa za zniewolone?

  • Nauczyciel wyjaśnia, na czym polegała doktryna Trumana oraz, co zakładał plan Marshalla. Uczniowie analizują tabelę z podręcznika ze strony 205 przedstawiającą zestawienie pomocy USA krajom Europy i świata. Dyskutują na ten temat.
  • Nauczyciel omawia sytuację w Niemczech po II wojnie światowej. Wskazuje na mapie, jak przedstawiał się podział Niemiec po II wojnie światowej. Uczniowie śledzą mapki w atlasach historycznych. Nauczyciel wyjaśnia, na czym polegał program „czterech D”. Przedstawia okoliczności powstania NRD i RFN. Pyta uczniów, kiedy doszło do zjednoczenia Niemiec. Wyjaśnia pojęcia: zimna wojna, żelazna kurtyna. Przedstawia genezę zimnej wojny.
  • Uczniowie wyszukują w podręczniku informacje na temat sytuacji w ZSRR po śmierci Józefa Stalina. Dyskutują na ten temat.
  • c) Faza podsumowująca
  • W ramach podsumowania wiadomości uczniowie uczestniczą w dyskusji. Przykładowe pytania do dyskusji:
  • Dlaczego Polska nie skorzystała z planu Marshalla?

  • Którędy przebiegała żelazna kurtyna?

  • Jakie były przyczyny zimnej wojny?

  • Co zmieniło się w ZSRR po śmierci Stalina?

  • a) Zadanie domowe

  • Przygotuj informacje na temat przemian powojennych na Bliskim i Dalekim Wschodzie (ustnie).

  • Wykonaj ćwiczenie 2. z podręcznika ze strony 204: sporządź mapę konturową Niemiec
    we współczesnych granicach, a następnie nanieś na nią obszary dwóch państw niemieckich powstałych w 1949 roku." https://zpe.gov.pl/a/ksztaltowanie-sie-nowego-ukladu-sil-na-swiecie-w-latach-1945-1953-zimna-wojna/DJEVwrqp4




Popular posts from this blog

Klasa 5

Sprawdzian I: 490 p.n.e.- bitwa pod Maratonem, I wojna Greków z Persami 753 p.n.e. - legendarne założenie Rzymu 44 p.n.e. - śmierć Juliusza Cezara 1 rok n.e. - narodziny Jezusa Tabela: A (wersja podstawowa, na Bdb);  B (wersja rozszerzona o wyjaśnienia) Powyżej dwie tabele. Wykazy zawierają skrót wymaganych informacji.  Zastrzeżenie:  Kolorem czerwonym  oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny  bardzo dobrej Kolorem zielonym  oznaczono elementy, których opanowanie zaleca się na ocenę c elującą Elementy fioletowe i żółte  - wiedza prawie zupełnie zbędna i elementy dyskusyjne :) Sprawdzian nr I:  Zadanie I: Tabelka, luki Na podstawie powyższych tabel uzupełnij luki - tj.  ok. 10 najważniejszych postaci/ dat/ wydarzeń z historii (tematy 1.1-1.4; 2.1-2.2; 2.5; 3.2), wg powyższego schematu. Zadanie II: Uszereguj wydarzenia:  uluż w odpowiedniej kolejności wydarzenia (np. na osi czasu) od najstarszego do tego, które będzie najpóźniej Pierwszy człowiek w Europi

Pierwsza wojna światowa

Co będzie na sprawdzianie, etc.? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych, np: Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po której stronie konfliktu walczyły? Wybierz 1 z 2 zaproponowanych zagadnień (łącznie jest 7 zagadnień- zob. podwykaz) i opisz w ok. 8 minipunktach (każdy punkt, to przynajmniej 3 fakty; ktoś, coś, gdzieś itp) Wspaniałe stulecie? U progu I wojny, miniwątki które można poruszyć: Europa, Austria i Cieszyn przeł. XIX i XX w. sytuacja gospodarcza, społelczna i geopolityczna Bałkany Panujący np. FJI - sielankowy portret rozwój przemysłu, szkolnictwa, przykłady Rywalizacja narodowa w różnych częściach Europy Austria 12 Narodów - jakich, kto prześladuje a kto prześladowany? Cieszyn sielankowy z piosenki Nohavicy Tesinska, tzn.? Konflikt polsko-niemiecki na Śl. Ciesz. -  Krwawa niedziela w Cieszynie itp. dyskryminacja Polaków Szkoły  Rota - genez

Klasa 4

Podstawa programowa (2024), cz. I: "KLASA IV I. Elementy historii rodzinnej i regionalnej.  Uczeń: 1) zbiera informacje na temat historii swojej rodziny, gromadzi pamiątki rodzinne i opowiada o nich; 2) poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje. II. Najważniejsze elementy polskiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń: 1) zna symbole narodowe (barwy, godło, hymn państwowy), najważniejsze święta narodowe i państwowe, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie; 2) wiąże najważniejsze zabytki i symbole kultury polskiej z właściwymi regionami. III. Refleksja nad historią jako nauką. Uczeń: 1) wyjaśnia, na czym polega praca historyka; 2) wskazuje sposoby mierzenia czasu w historii i posługuje się pojęciami chronologicznymi; 3) rozpoznaje rodzaje źródeł historycznych; 4) odróżnia historię od dziejów legendarnych (....)". Punkt III. Rozwinięcie - Refleksja nad historią jako nauką: 1) Na czym p