Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Zadanie - Odkrywamy skarby, tajemnice i miejsca pamięci naszej Małej Ojczyzny”

 
Wprowadzenie

Jako Kopernikanie (Uczniowie LO im. M. Kopernika, czyli ci od przewrotów) bierzemy udział w kolejnym historycznym eksperymencie... 
Tym razem, w ramach zadania, wcielamy się w rolę... dziennikarza-amatora o detektywistycznym zacięciu. Wszystko w ramach pilotażowego projektu: „Dostrzec nieznane i zapomniane... Odkrywamy skarby, tajemnice i miejsca pamięci naszej Małej Ojczyzny” (częściowo kompatybilnego z konkursem IPN - zob. niżej). 
Na wykonanie zadania rezerwujemy sobie ok. 3-6 godzin pracy. Mamy na to ok. trzech tygodni. Przesyłamy rezultat Teamsem.
Na czym polega zadanie? Tak zupełnie w skrócie: Zrób własne zdjęcie/zdjęcia ciekawego obiektu z sądziedztwa i napisz INTERESUJĄCY post na jego temat.

  • Spis opisanych niżej zagadnień
    • I. Kolejność działań
    • II. Informacje praktyczne
    • III. Kryteria oceny (najważniejsze)
    • IV. Wskazówki
    • V. Przykłady prac
    • VI. O konkursie fotograficzno-literackim IPN-u

  
  
Prykłady prac autorstwa: AnKa (Stalamach Inf.); SzSi(Górny Bór I); NaHe (Górny Bór II); MaZe (Legenda o Girowej), JaSo (MB Gołyska), AlGo (Pocisk w Wierzy)

Jak wyglądają rezultaty naszych prac? Powyżej - przykłady. Więcej - zob. na dole strony.
  • 1. Paweł Stalmach, czyli pierwszy influencer na Śląsku Cieszyńskim / autor A. K.; udoskonalona po wskazówkach WG. 
    • Komentarz: Praca niemal doskonała, zawiera: 
      • 1. atrakcyjny tytuł, 
      • 2. ciekawy temat  
      • 3. wątki osobiste, 
      • PS. Na pierwszy rzut oka widać zaangażowanie autorki (przeszukanie rodzinnego archiwum, wykonanie zdjęcia). 
  • 2. Pociski w wieży kościoła / autor: A.G.)


I. Kolejność działań

1. Robimy w swojej okolicy zdjęcie/zdjęcia jakiemuś pomnikowi, pamiątkowej tablicy lub starej budowli etc., z którą może wiązać się jakaś ciekawa historia (rodzinna, cieszyńska, czy narodowa)

2. Tworzymy wpis, à la Facebook (krótko i ciekawie, 1*A4, ew. 2*A4), gdzie w interesujący sposób opisujemy sfotografowany obiekt i kryjącą się za nim tajemnicę/historię. 

  • Żeby zrealizować zadanie zarezerwuj sobie po ok. godzinę/dwie na: 
    • 1. kwerendę czyli poszukiwania inspiracji on-line
      • czy w mojej okolicy są jakieś pomniki, tablice pamiątkowe, kapliczki, krzyże, itp. (można użyć Google: nazwa miejscowości + "pomnik" etc.)
      • Jeśli nie ma, to możesz podjeść do zadania bardziej kreatywnie, Twoim bohaterem może być np. budynek lub stare drzewo, np. pomnik przyrody! (zobacz niżej: Informacje praktyczne - tam info, jak je wyszukać i znaleźć info na ich temat)
    • 2. spacer, zrobienie zdjęcia/zdjęć i rozmowę z napotkanymi osobami 
      • mogą to być np. dziadkowie, ktoś z lokalnej biblioteki, informacji turystycznej, lokalny pasjonat lub po prostu starsza osoba, 
        • może uda ci się zdobyć jakąś ciekawostkę, której dotychczas nie ma w Itnernetach?
      • krótka sonda wśród kolegów/rodzeństwa/uliczna 
      • czy ludzie wiedzą cokolwiek o tym obiekcie?
      • Jeśli nie - napisz to; jeśli tak - oceń, ile i też napisz.
    • 3. napisanie ciekawego tekstu 
      • zaledwie A4, w formie charakterystycznej dla wpisu na Facebooku, gdzie musimy zastosować interesującą formę wypowiedzi i skondensować maksimum ciekawych wątków w dosłownie 3-4 krótkich akapitach. 
      • Praca powinna liczyć 1 stronę standardowego tekstu w Wordzie (może być nieco dłuższa, 2*A4, tylko w szczególnych, uzasadnionych wypadkach, gdy udało się dotrzeć do nieznanych dotąd "Internetom" materiałów). 
      • Im bardziej będzie staranna i kreatywna tym lepiej :)
      • możesz napisać:
        • dlaczego wybraliście taki przedmiot do opisania? Mieszkasz w pobliżu i cię coś nurtowało od zawsze? Powiedziała Ci o nim babcia? itp.
        • Czy udało nam się znaleźć na jej temat jakieś dane "ekstra" np. w Internecie? Co było trudne w realizacji projektu?
        • np. podsumowanie: co udało ci się ustalić? co było zaskoczeniem? Czy dokonałeś jakiegoś okrycia, o którym większość Twoich rodaków nie wie?
      • Na końcu (już po wszystkim) dołącz informacje takie jak: 
        • Tytuł, 
        • bibliografia, 
        • nakład pracy.
  • Całość powinna Ci zająć ok. 3 godziny (max. 6 godzin w przypadku osób ambitniejszych).

Chcesz wiedzieć jaką otrzymasz ocenę za pracę? Sam ją oceń używając tego formularza. Oceń każdy element swojej pracy w skali 0-3. Która kolumna domunuje? Przedostatnia (1 pkt.)? Praca dopuszczająca/dostateczna; Trzecia od prawej? (2 pkt.) - praca dobra; Kolejna (3 pkt) praca bardzo dobra. Jeśli są pozostałe elementy zachowane, wówczas praca jest zazwyczaj celująca.

II. Informacje praktyczne

  • Termin 
    • 15.05.2023 - osoby, k. zmieszczą się w tym terminie będą mogły liczyć na ok. 0,5 stopnia więcej.
    • 20.05.2023 - ostateczny termin (dla osób, które nie dotrzymają tej daty przewidziane są dodatkowe zadania lub inne "przyjemności")
  • Jak odesłać? Pracę należy przesłać na adres historyka za pośrednictwem Microsoft Teams, w formie zwykłej wiadomości z załączonym zdjęciem i tytułem pracy.
  • Jak podpisać? Pliki należy podpisać, wg wzoru: klasa-Nazwisko-tamat (miejscowość-obiekt), np. 2b-Grajewski-Brenna-Kapliczka
  • Format pliku. Praca należy przesłać w formatach:
    • I. a) Zdjęcie/zdjęcia w formacie .jpg (nie powinny ważyć więcej niż 3 MB), 
    • I. b) tekst w formacie word .doc, .docx lub .odt
    • II) lub oba elementy (zdjęcie/a z tekstem) razem w jednym pliku w formacie .pdf
  • Zadanie należy wykonać indywidualnie. Prace muszą mieć charakter autorski
    • Pod żadnym pozorem nie robimy Ctrl+C i Ctrl+V! 
    • Wykorzystane teksty (wikipedia i inne źródła, jeśli z nich korzystamy) muszą zostać tak opracowane, czy przeredagowane, by nie zachodziło podejrzenie plagiatu, etc.
    • Żródła należy wymienić na końcu (albo w tekście, albo pod tekstem)

III. Kryteria oceny (najważniejsze):

  • Zdjęcie
    • warto zrobić zarówno szersze ujęcie okolicy, jak i zbliżenie (Czy masz kilka zdjęć, czy jedno?)
    • artyzm zdjęcia/zdjęć (np. dobrane światło, kadr: zbliżenie, zdjęcie detalu architektonicznego, etc.)
    • wartość dokumentacyjna zdjęcia, czy samo zdjęcie "coś mówi?"
  • Tekst. wartość literacka
    • Tytuł, czy jest? Czy jest ciekawy?
    • czy tekst jest ciekawy dla odbiorcy, czy też śmiertelnie nudny?
    • ambitna koncepcja? Najpierw zagadka/zajawka, a potem jej wyjaśnienie? 
    • sprawność językowa, kwestia doboru słownictwa, etc.
  • Tekst. Wartość poznawcza/edukacyjna tekstu (Czy jest w nim coś ciekawego, "ubogacającego" odbiorcę)
    • jakieś konkrety (data, nazwisko?), 
    • dotarłeś do jakiś ciekawych danych, nie zapisanych w Internecie, czy książkach?
    • ważne żeby nie była to jednak nudna notatka encyklopedyczna, jakgdyby żywcem skopiowana z Wikipedii
    • Bibliografia (z czego korzystałem)
  • Nakład pracy
    • czy dotarłeś do jakiegoś źródła pisanego poza Wikipedią? (Napisz)
    • czy zrobiłeś kwerendę, znalazłeś jakies materiały w książkach? (Napisz)
    • czy rozmawiałeś z kimś na ten temat?zrobiłeś krótką sondę uliczną (Napisz - ludzie wiedzą/nie wiedzą nic)?

IV. Wskazówki:

A) Jak wybrać rzecz lub miejsce, warte opisania? Jak to zrobić? 

  • Jeśli w Twojej okolicy nie ma pomników, tablic etc. może podjeść do zadania bardziej kreatywnie. Twoim bohaterem może być np. budynek, kapliczka, krzyż lub stare drzewo!
  • wyszukaj Twoją miejscowość w serwisach on-line: 
    • fotopolska.eu; tam jest opisanych masę zabytków,  
    • Wikipedia, tam mogą być dalsze linki.
    • https://www.polskawliczbach.pl/Wsie-slaskie 
      • (ew. jeśli to miasto, to przełącz sobie na kafelku u góry strony) 
      • Kliknij daną miejscość i na jej stronie wyszukaj poprzez Ctrl+F "zabytki" lub "pomnik";
  • samodzielnie przejdź się po centrum swojej wioski/miasta i wyszukaj 
    • stary, intrygujący budynek/zabytek, np.
      • pałac, pomnik, zwykła stara chata 
    • grube, najgrubsze drzewo (takie, którego nie jesteś w stanie objąć)
      • możesz wybrać sobie drzew, postarać się ocenić jego wiek i opisać co ono mogło "widzieć" w czasie swojego życia, tutaj linki, które mogą być przydatne: https://koperlo.blogspot.com/2021/11/swiat-przyrody-i-swiat-historii-dwa.html ; http://ojcowskidom.blogspot.com/2022/10/w-trosce-o-niemych-swiadkow-historii.html
    • zastanów się: ile może mieć lat? Jakie wydarzeń historycznych było milczącym świadkiem?

B) Spróbuj spisać informacje i stworzyć z niej krótką historię. Jaka może być struktura tekstu?

  • I. wstęp,
    • a) Kilka zdań wprowadzających, opis subiektywnego stosunku do miejsca. np. jest takie miejsce, koło którego przechodzę setki razy, ale nigdy nie zastanowiłem się, jaka historia kryje się ... / lub od zawsze frapowało mnie jakie historie kryją się za...
    • b) lub od razu z jakiś mega konkret, coś mega ciekawego: najpierw trzęsienie ziemi, jakaś zagadka, tajemnica/ śmierć/ miłość - coś co budzi emocje
    • Podumowując: Zawsze zaczynamy artykuł od czegoś ciekawego - np. osobistego, emocjonującego, albo od wiersza  NIE od notatki encyklopedycznej - chyba, że chcecie, żeby nikt tych nudów nie czytał!!!
      • Zobacz przykłady prac kolegów - są poniżej. Każdemu o tym przypominam!!!
  • II. 2-3 akapity rozwinięcia:
    • może jeden akapit o wiosce/przysiółku (mieście/dzielni), 5 rzeczy najważniejszych, najciekawszych, które musi wiedzieć każdy, który jako turysta czy tubylec o tej wiosce, jej historii i kulturze, zasłużonych osobach. Z czego jest znana/słynna? Rolnictwo/pasterstwo; Czy zdarzyło się w niej kiedyś coś wyjątkowego z historii Polski/regionu, np.: walki w czasie II wojny światowej
    • 1/2 akapity o samym zabytku - rozwinięcie historii ze wstępu.
  • III. Podsumowanie. 
    • Może być znowu coś subiektywnego; że np. odkryliście niespodziewanie mega historię i już nie możecie doczekać się kolejnej zagadki, która czyha tuż za rogiem...

C) Pamiętaj o takich elemenatach, jak:
  • Tytuł. Nadaj pracy, ciekawy tytuł, np.: 
    • "poetycki" 
    • "klikbajtowy"/"tabloidalny", czyli zwracający uwagę, konrowersyjny etc.
  • Źródła - wypisz je. Gdzie szukać więcej informacji? Pod tekstem napisz z jakich źródeł korzystałeś: 
    • Internet (Wikipedia? Fotopolska.eu?), 
    • książka (jaka? monografia wioski, przewodnik turystyczny), 
    • wywiady z rodziną czy krótka sonda wśród kolegów/rodzeństwa/uliczna 
    • Dzięki źródłom będę wedział też jaki nakład czasu poświęciłeś na pracę 
  • Nakład pracy
    • jeśli Twój nakład pracy był duży to możesz to w tekście napisać wprost, np.
      • "by wyjaśnić tę tajemnicę przez trzy popołudnia nie grałem na kompie - ale, teraz widzę, że było warto! :)", 
      • "wyjaśnienie tej historii zajęło mi niemal tydzień"
      • "spędziłem kilka wieczorów na rozgryzieniu tego tematu"

V. Przykłady prac:

V.1 "Historia najlepszym scenarzystą, czyli o historii Teatru w Cieszynie", czyli o historii Teatru w Cieszynie / PG

 
Recenzja pracy 
  • Celujący! 
  • "+" - Zalety pracy: 
  • Cudowny tytuł! Genialne wykonanie! I ten wątek osobisty (możnabyło go nawet jeszcze bardziej wyeksponować!) "Majstersztyk"!
  • Wady - brak
  • Luźne uwagi:
  • Wydaje mi się że pomnik nie stanął w 1991 roku, tylko później, ale nie jestem pewien - nie umiałem znaleźć informacji na ten temat 
    • najstarsze info o obchodach jakie znalazłem: https://wiadomosci.ox.pl/66-rocznica-zrzutu-cichociemnych-w-debowcu,5767; ciekawe zdjecia: https://wiadomosci.ox.pl/debowiec-pamieta-o-cichociemnych,12138
  • Ja bym dodał (ale na marginesie), że pomnik stanął w Dębowcu, m.in. dzięki, pochodzącemu z Brennej Leśnicy-Malinki Gustawowi Cieślarowi, żołnierzowi Polskich Sił Zbrojnych na Zachodzie, który po upadku komunizmu wrócił w rodzinne strony, osiedlając się w Dębowcu i zabiegającemu o pamięć o Cichociemnych 
    • Takie mam informacje, ale musisz zadzwonić do Urzędu Gminy lub pana Bronisława Brudnego i dopytać, czy tak było i jak było :), znalazłem skromne info częściowo na ten temat: https://wiadomosci.ox.pl/kolejna-cieszynianka-zaklepana,24461


V.2 "Mieszkam w "dziurze", ale dzięki K. mogę sięgnąć nieba!" (tytuł zaproponowany przez N) czyli Kaplicówka, tj. Górka Wilamowicka w Skoczowie / AC


   
Trzy wersje pracy, od najnowszej do najstaszej... Finalnie praca po poprawkach nauczyciela na celujący
  • Praca na dobry+; 
  • jest dużo danych, ale praca jest taka "wikipedyczna", bez polotu?
  • Ratuje ją wierszyk Sztaudyngera, tylko nie w tym miejscu co powinien być. 
    • Zawsze zaczynamy artykuł od czegoś ciekawego - np. osobistego, emocjonującego, albo od wiersza w tym przypadku od Sztautyngera. A zaczęłaś encyklopedycznie - to jest mówiąc wprost trochę jednak nudne : ) 
  • Brak mi osobistych doświadczeń i rozmów z kimś na temat Kaplicówki.. 
  • Mogłaś to napisać tak: 
    • najpierw Wiersz, potem, że to ty właśnie mieszkasz w dole, ale lubisz też wyjść na taką jedną górkę, z której jest wg Ciebie najpiękniejszy na świecie widok na Beskidy, a więc kurorty :) Brenną, Ustroń itp. 
    • Jej nazwa sugeruje coś o Kaplicy... postanowiłaś to sprawdzić... Pytałaś w rodzinie i opowiedzieli ci że... Ksiązki i internet mówią że... 
  • no i jeszcze że wiosną jest tam pięknie
  • a już genialnieby było jakbyś zapytała dziadków, co działo się w czasie II wojny tam, że były bobardowania przez trzy miesiące, że kaplica była w gruzach, itp.
  • Recenzja pracy po poprawkach: +Bdb
    • niemal doskonale
    • graficznie ładniej niż orginał
    • czcionki się posypały
    • Czy nikt nie obrazi się na tę dziurę? Może inaczej - bardziej poetycko :): Mieszkam w "dziurze", ale dzięki niej mogę sięgnąć nieba! 
    • co ja bym zrobił inaczej?
      • zamienił kolejność kolumn - zacząć koniecznie od wątku osobistego/ciekawostki
      • wyróżnił wiersz Sztaudyngera zupełnie osobno - jako motto
      • w tekście trzeba zrobić jakieś akapity, żeby czytelnika nie zraziła "ściana zbitych słów" - potrzebne są jakieś odstępy

V.3 "Początek i koniec szlaku" (tytuł zaproponowany przez Nauczyciela), czyli tablica/pomnik w Istebnej pamięci Jerzego Kukuczki / EM

 

Powyżej: Praca w wersji pierwotnej - wersja na "+2"
Po prawej: praca w wersji ~"+5/6" (uwzględnia uwagi nauczyciela)
Recenzja pracy w wersji pierwotnej:
  • Krótko - praca niemal dostateczna, po zaproponowanych poprawkach byłaby Bardzo dobra :)  
  • Duży "+" za to, że:
    • pracę oddano bardzo wcześnie (przed upływem I. terminu)
    • w krótkich słowach streszczono życie jednego z największych polskich himalaistów (choć takie "encyklopedyczne" zestawienie może być nudne dla odbiorców)
    • poruszono wątek, dlaczego pomnik stanął w Istebnej (ale już nie napiano o tym, kiedy powstał, a było to zaledwie kilka lat temu: w 30 rocznicę śmierci bohatera) 
  • Co można było zrobić lepiej?
    • praca miała duży potencjał, ale:
      • wykorzystano tylko 1/3 dostępnej przestrzeni tekstu
      • Foto: brak zbliżenia na tablicę
      • zabrakło wątku osobistego, np.: 
        • "mijam ten pomnik niemal codziennie i zawsze minie intrygował..."
        • "mój tata od dziecka opowiadał mi o legendarnych polskich himalaistach..."
      • zabrakło ciekawostek (trochę ich jest, ale i tam mało), o człowieku, o którym jest milion ciekawych filmów na YT, książek itp
    • można było:
      • nadać pracy, ciekawy tytuł, np.: "Początek i koniec szlaku"
      • zastanowić się, dlaczego pomnik ma taką "dziwną" formę? Co znaczą te flagi, co kamienna wieża? Są tu przypadkiem? Nie sądzę! To musi coś znaczyć! Ale co?
        • Gdyby ten wątek "pociągnięto" praca mogłaby być celująca; Internet wiele nam podpowie, np.:
          • "układanie kamieni w górach zostało zapoczątkowane przez szerpów, którzy wysoko w Himalajach tak oznakowywali miejsca, które nie były jeszcze im znane lub wystarczająco oznaczone".
          • "Wieży z kamieni tradycyjnie używa się do nawigowania turystów w trudno dostępnych miejscach takich jak na przykład szczyty górskie. Wówczas mogą okazać się one naprawdę przydatne. W innych wypadkach stawianie ich jest zwyczajnych wandalizmem". 
          • Na marginesie: "Obecnie można zatem twierdzić, że budowanie kamiennych wież to efekt znudzenia turystów, święty spokój rodziców, którzy mają przez chwilę odpoczynku, bo dziecko jest zajęte. Spotkałam się także ze zdaniem, że to swoisty rodzaj pozdrowienia „tu byłem”, lub wzorem krajów skandynawskich, rodzaj przesądu, by wrócić ponownie do tego miejsca".
          • "W Himalajach postawione przez wędrowców górskich kopczyki to najprostsze budowle sakralne (na wzór „stup”)."
  • Recenzja pracy po poprawkach: +Bdb
    • niemal doskonale
    • co ja bym zrobił inaczej?
      • zamieniłbym kolejnością kolumny, tak żeby zacząć od wątku osobistego, albo ciekawostki
      • zmieniłbym tytuły nagłówków na bardziej wg  mnie ciekawe, np.:
        • Najdziwniejszy pomnik Istebnej?

V.4 "Historia najlepszym scenarzystą, czyli o historii Teatru w Cieszynie", czyli o historii Teatru w Cieszynie / PG

 
Recenzja pracy 
  • "+" - Zalety pracy: 
    • Piękny tytuł! 
    • Widać, że się mega postarałaś. Ogólnie genialnie. Celujący*2! 
    • Przewertowałaś tonę dokumentów (Dostrzegłaś nawet wątek naszej szkoły w historii Teatru!). 
  • "-": Co można było zrobić inaczej, lepiej?
  • Tekstu jest trzy razy za dużo, ale doceniam chęci :)
  • Wybór Teatru, gdy w Cieszynie mamy tyle pomników nie był idealnym rozwiązaniem, ale napisałaś, że Ci zależało, więc ok :) 
  • Ja bym dopisał w pierwszych 3 zdaniach coś kontrowersyjnego, ciekawego, osobistego. Częściowo napisałaś to w ostatnich zdaniach, więc ok; ale na początku może byłoby lepiej. 
  • Ja bym zaczął np. tak: "Teatr im. Mickiewicza - zna chyba każdy. A czy ktoś słyszał o tym, że twórcy cieszyńskiego teatru przewracali się w grobach, kiedy ktoś z żywych komentował, iż nazwano go imieniem polskiego wieszcza? Chyba nikt! A tak było (przynajmniej zdaniem naszego historyka :)) Dlaczego? Dlatego, iż ślubowali, że ze sceny "dumy Cieszyna" nigdy nie padnie żadne polskie słowo! W końcu po to "szporali" grosz do grosza przez dobre kilka lat. I stanął dumnie przed 122 laty: "Deutsche Theater in Teschen!" a nie tam żaden Teatr Mickiewicza! Przyjrzyjmy się bliżej, jak to było..."

V.5 "Potwór z “Wiedźmina” straszy w Brennej!?", czyli o rzeźbie Utopca, gazdy Brennicy / MZ

"Kto normalny czci zielonego potwora, który topi ludzi i stawia mu pomniki? Mieszkańcy Mojej Brennej, . Czemu? A czemu Irlandczycy uwielbiają swojego Leprechauna, też nie jest przecież idealny, ukrył złoto po drugiej stronie tęczy. A dlaczego my młodzi uwielbiamy zielonego Hulka, który niszczy miasta? 

No więc mieszkańcy Brennej postawili "Pomnik" utopcowi. Czemu - Chyba nie dlatego, że nałogowo grali w “Wiedźmina”? Może tutejszy Utopiec nie jest aż taki straszny? A przecież to właśnie on kusi, aby w lato usiąść nad rzeką, razem z rodziną, i wziąć orzeźwiającą kąpiel. Może powinniśmy ocieplić jego wizerunek i stworzyć mu konto na facebooku? Może to pozwoli lepiej poznać naszego zielonego stwora. W końcu zielony to przecież ładny kolor. Może ta brzydota jest kluczem do sukcesu jego wizerunku. Ale zacznijmy od początku...
Jeśli szukacie ciekawych obiektów, które moglibyście odwiedzić, to mam dla was coś specjalnego. W gminie Brenna, w powiecie cieszyńskim, znajduję się pomnik Utopca.
W okolicach Brennej żywe są ludowe podania, w których główną rolę odgrywają strzygi, zmory, czarownice i utopce. W dawnych wierzeniach przybierali postać podstępnych demonów, które mieszkały w strumieniach, rzekach i wszelkich zbiornikach wodnych czyhając na nieuważnych przechodniów. Choć zdarzały się Utopce, które próbowały doradzać i pomagać swoim ludzkim sąsiadom, w zależności od swojego nastroju. Zielone stwory uważano również za autorów niewybrednych psot i kawałów. Przybierały ludzkie postacie – były jednak bardzo wysokie, a ich skóra miała zielony kolor.
Najwięcej o Utopcach pisał Jan Broda i to właśnie jego opowieści uznałam za najciekawsze. Legendy o tych stworzeniach znajdziemy też w twórczości Gustawa Morcinka, czy Zofii Kossak, poetki wywodzącej się z Górek Wielkich gm. Brenna. Opowieści o tych stworzeniach jest coraz więcej, powstają wraz z nowymi pokoleniami, jedną z nich jest np.  “Jak Antoś, syn kowala, został Utopcem”, lecz niestety ta legenda jest bujdą, powiedział mi to mój nauczyciel historii (nie zdradźcie, że wiecie to ode mnie).
Przedstawię wam dwie najciekawsze, według mnie, opowieści Jana Brod (choć polecam wam przeczytać je wszystkie, trudno było wybrać najlepszą).
 “W Brennicy pod ławą był Utopiec. Raz przechodził ławą starszy chłop i kurzył fajkę. Jak był na pośrodku, uwidział leżeć na ziemi nową fajkę. Podniósł ją, pooglądał i spodobała mu się. Tak wy- ciepał swoją starą do wody i włożył nową do gęby. Okazało się, że ma w gębie nogę od parszywej żaby.”
” W jednej wsi pod Czantorią były szkubaczki. Zebrało się na nich kupę bab, dziewek i pachołków. Gaździna piekła kołacze, pachołcy grali na harmonii, dziełuchy śpiewały, baby zaś opowiadały o Utopcach. Jedna opowiadała, że pod mostem na rzece siedzi Utopiec. Kto chodzi nocą, to go postraszy. Stary Hanys, jak szedł przez ten most północy, to go ten Utopiec tak wylękał, że w chałupie nic nie mógł mówić, jeno się galaty na nim trzęsły. Szedł przez most, a tu przed nim coś białego wyskoczyło z wody. Jak tak baba zaczęła opowiadać, pies gaździny przyleciał naraz cały mokry z pola, prosto z rzeki. Leciał ku tej opowiadaczće. Wszyscy zaczęli krzyczeć, że ten pies to Utopiec, i uciekali przez okna do pola. Dopiero jak baba psa zmianowała i przyszła gaździna, zaczęli się wszyscy śmiać do rozpuku. I szkubacze powracali i śmiali się do końca szkubaczek.”

No ale wróćmy do naszego pomnika.  Na co dzień Gazdę Brennicy można spotkać w Parku Turystyki w Brennej. Utopiec jest też maskotką gminy Brenna. Zrobienie sobie z nim zdjęcia, to już tradycja – nie można bez niego wyjechać z miasteczka!

A to nie wszystko co możecie tu znaleźć! Gmina Brenna może was zabrać w ekscytującą podróż, która przenosi do świata, gdzie magia i czary mieszają się z rzeczywistością. Do miejsc znanych nam doskonale, jednak owianych aurą tajemnicy. Możecie zagrać w grę terenową, która nazywa się: Straszna Gra Terenowa. Przepustką do tej niezwykłej krainy jest mini księga z cennymi wskazówkami. Otrzymacie ją w Informacji Turystycznej w Brennej.
Polecam również wędrówkę szlakiem Utopca, którego historię już znacie. Wędrówkę rozpoczynamy w Brennej Centrum, gdzie za znakami czerwono-białymi podążamy w kierunku doliny Hołcyny zmierzając do Grabowej Chaty. Po drodze mijamy kościół p.w. Św. Jana Chrzciciela oraz Starą Karczmę. Idąc dalej dochodzimy do rozwidlenia szlaków przy Chacie Grabowej. Wokół schroniska znajduje się park tematyczny "Ogród Bajek".
Powinnam się zmieścić w formacie A4, ale uważam, że nie powinno zabraknąć słownika gwary Śląska Cieszyńskiego (ponieważ nie wszyscy znają Gwarę Stela)
kurzył fajkę-palił fajkę, wy- ciepał-wyrzucił,  gęba-buzia, szkubaczki-kobiety drące pierze, pachołcy-najemnicy lub pomocnicy, dziełuchy-dziewczyny, Stary Hanys-stary Ślązak, wylękał-przestraszył się,  galaty-spodnie, gaździna-żona gazdy właściciela gospodarstwa terenów górskich"


Bibliografia:
- Jan Broda, O czarownicach, utopcach..., Bielsko-Biała, 1993
- https://www.brenna.org.pl
- https://wiadomosci.ox.pl/utopiec-symbolem-brennej
- https://www.slaskie.travel/route/1019667/bajkowy-szlak-utopca
Nakład pracy: zajęło mi to około 5 h (wyciągnęłam również rodzinkę😊na wycieczkę szlakiem Utopca, która trwała ok. 1h 30min).

Recenzja pracy 
  •  Praca na Bdb/Celujący
  • "+" - Zalety pracy: 
    • Piękny tytuł! 
    • Ciekawie zaczęłaś (choć możnabyło dopieścić pierwsze wersy)
    • Widać, że się starałaś.
    • Super, że sięgnęłaś po wskazaną przeze mnie książkę Jana Brody
  • "-": Co można było zrobić inaczej, lepiej?
    • Tekstu jest nieco za dużo
    • Wybór Utopca, gdy w Brennej mamy tyle pomników jest ryzykowny
    • Warto dopisać - kiedy i kto stworzył rzeźbę


V.6 "Usiąść obok 'dobrej Pani' " (tytuł zaproponowany przez N), czyli pomnik Hrabiny Gabrieli Thun Hohenstein/ MT

  • Recenzja pracy: 
  • Krótko - praca niemal bardzo dobra, a po zaproponowanych poprawkach byłaby doskonała :)  
  • Duży "+" za to, że:
    • autorka się starała, to widać m.in. po formie wykonania pracy
    • osobisty wątek w tekście 
    • termin oddania pracy
    • ...
  • Co można było zrobić lepiej?
    • nadać pracy, ciekawy tytuł, np.: "Usiąść obok 'dobrej Pani' " lub "Przytulić Hrabinę"...
    • Szkoda, że autorka nie zaczęła, np. od fragmentu wiersza o Hrabinie, a następnie słów: " -taki wiersz wyrecytowałam, gdy miałam 13-lat i ... Od kilku lat, gdy przechodzę ścieżką obok parku i kościoła w Kończycach Wielkich przypominam sobie tę historię. Dlaczego? Przed kilku laty stanęła tam ławeczka poświęcona... "i tak dalej.
    • Proponuję zawsze zacząć od wątku osobistego, ciekawostki, a następnie przejść do wyjaśnienia: co, gdzie i kiedy - tak jest duuużo ciekawiej :)

V.7 "Pół wieku temu zabrała ich woda. Ciał nie odnaleziono, została po nich tylko pamięć i tablica" (tytuł zaproponowany przez N), czyli Tablica upamiętniająca wydarzenia z dnia 19 lipca 1970 roku / DR

 

"Tablica ta została usytuowana na budynku, który znajduje się obok Mostu Wolności w Cieszynie naprzeciwko ulicy 3 Maja. Upamiętnia ona ważne - tragiczne wydarzenie, które miało miejsce 53 lata temu.
W tamtym czasie panowało bardzo upalne lato, po którym nadeszły intensywne deszcze trwające około tygodnia. Poziom wody w rzekach zaczął gwałtownie rosnąć. Most Wolności, który łączył Polskę z Czechami był wtedy drewniany. Jego konstrukcja nie była tak solidna jak obecna. W tamtym miejscu wzdłuż Olzy znajdowało się kilka zakładów przemysłowych. W jednym z nich – w Celmie pracowała moja babcia. Wysoki poziom wody zagrażał zalaniem fabryk. Na miejsce udali się strażacy, którzy mieli za zadanie chronić most. Czternastu z nich usuwało gromadzące się pod nim gałęzie, drzewa oraz inne przedmioty. Niestety Olzą płynął bardzo duży konar drzewa, który uderzył w drewnianą konstrukcję powodując jej zniszczenie i zawalenie mostu. Dziewięciu Strażaków, którzy wpadli do rwącej, wzburzonej rzeki udało się uratować. Niestety pozostałych pięciorga zginęło a do dzisiaj nie odnaleziono dwóch ciał.
19 lipca 1970 roku broniąc Mostu Wolności na rzece Olzie zginęli śmiercią bohaterską członkowie Ochotniczej Straży Pożarnej: 
Bobrzyk Ludwik - 30 lat 
Dziadek Wilhelm - 29 lat 
Jakubiec Ernest - 25 lat 
Sułek Władysław - 43 lata 
Topiarz Andrzej - 23 lata
Historię tą opowiedział mi mój dziadek. Obecnie, co roku, aby uczcić Bohaterów tamtego wydarzenia, mieszkańcy Cieszyna i strażacy spotykają się w lipcu obok Mostu Wolności i wspominają tamte tragiczne wydarzenie zapalając znicze. Ponadto strażacy po obu stronach Olzy tworzą wodny most."
  • Recenzja pracy: 
  • Krótko: praca bardzo dobra, niemal genialna w swojej prostocie. Gdyby temat konkursu IPN-u był nieco szerszy, to - po drobnych poprawkach - posłalibyśmy ją i walczyłaby o nagrody.  
  • Duży "+" za to, że:
    • autor się starał, to widać 
    • miejscami genialny język narracji, styl opowieści, jakiej chciałoby się słuchać i słuchać, np.: "W tamtym czasie panowało bardzo upalne lato, po którym nadeszły intensywne deszcze trwające około tygodnia. Poziom wody w rzekach zaczął gwałtownie rosnąć. (...)  powodując jej zniszczenie i zawalenie mostu. Dziewięciu Strażaków, którzy wpadli do rwącej, wzburzonej rzeki udało się uratować. Niestety pozostałych pięciorga zginęło a do dzisiaj nie odnaleziono dwóch ciał".
    • "zasięgnięcie języka" - wywiad
    • osobisty stosunek do tematu (przez opowieści bliskich)
    • termin oddania pracy
  • Co można było zrobić lepiej?
    • nadać pracy, ciekawy tytuł, np.: "Pół wieku temu zabrała ich woda. Została po nich tylko tablica" albo bardziej "klikbajtowy"/"tabloidalny": "Pół wieku temu zabrała ich woda. Ciał nie odnaleziono, została tylko... tablica"
    • Rozpocznij tekst jednym zdaniem od Babci - np. Pamiętam to wydarzenie jak dziś..." - nadałoby to jeszcze bardziej "osobistego" charatkeru pracy
    • Zawęzić wykaz nazwisk (choć jest on wartościowy,), możnaby też w tekście podkreślić, że niemal wszyscy byli jeszcze niemal chłopcami dwudziestokilkuletnimi. 
    • Dopisać jeszcze jeden akapit więcej o okolicznościach, bo są dramatyczne, bardzo ciekawe.
    • Dodać bibliografię, np. więcej na ten temat szukaj na: https://wiadomosci.ox.pl/zgineli-47-lat-temu,37753 ;  https://dzieje.pl/wiadomosci/strazacy-upamietnia-poprzednikow-ktorzy-zgineli-podczas-powodzi-w-1970-r ;  https://dzieje.pl/wiadomosci/strazacy-upamietnia-poprzednikow-ktorzy-zgineli-podczas-powodzi-w-1970-r
    • Zrobić bardziej ambitne, ładne zdjęcia, choć cenne jest to, że są dwa ujęcia.


V.4 " 'Ojczenasz' za duszę żołnierza Maryji Terezyji. Czyli Kapliczka w Cieszynie-Błogocicach" (tytuł zaproponowany przez N) / DB


 
  • Recenzja:
  • Praca na Bdb, a mało jej brakuje do Cel.
  • "270 lat temu gdzieś w Błogocicach pod Cieszynem swe ostatnie tchnienie wydał młody (?) żołnierz. Umarł w obronie Księstwa Cieszyńskiego, najechanego - jak zresztą cały Górny Śląsk przez wojska pruskie. Żołnierz musiał być z wielkiego rodu, skoro po jego śmierci przysłano do Cieszyna znaczą sumę na budowę kapliczki w miejscu gdzie poległ".  i dalej tak jak pisałaś. Nieźle zaczęłaś, ale mogłaś jeszcze lepiej :) 
  • Brakuje też wątku osobistego, że często tam przechodziśz itp. Nie napisałaś że to Cieszyn-Błogocice? Mieszkasz nie daleko? Szkoda, żę nie napisałaś. 
  • Super ciekawy temat. 
  • Świetnie że z kimś rozmawiałaś. 
  • Dużo danych, w tym takich trudniej dostępnych w internecie. 













VI. O konkursie fotograficzno-literackim IPN-u: „Nieznane miejsca pamięci w mojej okolicy”. 

  • Nasze zadanie jest bliźniaczo podobne do konkursu IPN. Co o niem wiemy?: 
    • Zadanie konkursowe polega na upamiętnieniu miejsca pamięci związanego z historią Polski w XX w. w formie: 
    • zdjęcia (1, ew. 2-3 szt.) 
    • krótkiego utworu literackiego (zaledwie strona A4; szczegóły: §4. regulaminu), np. - uwagi prywatne W.G - w formacie charakterystycznym dla wpisu na Facebooku, gdzie musimy zastosować interesującą formę wypowiedzi i skondensować maksimum ciekawych wątków w dosłownie 3-4 krótkich akapitach
    • Szczegóły:
      • konkurs dla uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych
      • Te dwie formy artystyczne składają się na jedną pracę i powinny tworzyć spójną całość. Autorem zdjęć i utworu literackiego może być tylko jedna osoba, nie zespół.
      • Praca przesłana na konkurs powinna być fotografią artystyczną.
      • Pamiętajcie o nadaniu pracy tytułu. Cykl zdjęć wraz z utworem – to jedna praca, zatem tytuł nadajemy całości, nie każdemu zdjęciu z osobna.
      • Prace wraz ze skanami wypełnionych i podpisanych formularzy należy przesyłać wyłącznie drogą mailową na adres mailowy wskazany w regulaminie (§4. pkt 11), z dopiskiem w tytule: „Nieznane miejsca pamięci w mojej okolicy”.
      • więcej: https://edukacja.ipn.gov.pl/edu/konkursy-i-projekty/nieznane-miejsca-pamiec/182380,Oglaszamy-nowa-edycje-konkursu-Nieznane-miejsca-pamieci-w-mojej-okolicy-Tegorocz.html
    • Terminy:
      • Uczestnicy konkursu przysyłają prace do 23 maja 2023 r. (do godz. 23.59).
      • Rozstrzygnięcie konkursu nastąpi 1 czerwca 2023 r.
      • Koordynator: Maryla Czupryńska-Szczupak, tel. (22) 581 85 65, e-mail: maryla.szczupak@ipn.gov.pl




    • Regulamin Konkursu IPN „Nieznane miejsca pamięci w mojej okolicy”.
      • OGÓLNOPOLSKIEGO I POLONIJNEGO KONKURSU FOTOGRAFICZNO-LITERACKIEGO
      • „Nieznane miejsca pamięci w mojej okolicy” Postanowienia ogólne §1.
      • 1. Podmiotem prowadzącym i realizującym konkurs jest Instytut Pamięci Narodowej
      • - Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, zwany dalej „Organizatorem”, z siedzibą w Warszawie (02-676) przy ul. Janusza Kurtyki 1.
      • 2. Zadanie konkursowe polega na upamiętnieniu w formie fotografii (zdjęcia) i krótkiej formy literackiej (wiersza, fraszki, tekstu piosenki, opowiadania, fragmentu pamiętnika, reportażu itp.) nawiązującej do wykonanej fotografii, miejsc:
      • 1) związanych z historycznymi wydarzeniami i postaciami w dziejach walk i męczeństwa narodu polskiego w kraju i za granicą w XX w.;
      • 2) walki i męczeństwa innych narodów na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w XX w.
      • 3. Konkurs składa się z jednego etapu.
      • 4. Udział w konkursie jest bezpłatny.
      • §2.
      • Celem konkursu jest:
      • 1) rozbudzenie i rozwijanie zainteresowania wśród dzieci i młodzieży historią kraju ojczystego i regionu poprzez upamiętnienie w kadrze aparatu i za pomocą słowa pisanego zapomnianych lub zaniedbanych miejsc pamięci narodowej;
      • 2) podtrzymywanie tożsamości narodowej;
      • 3) aktywizacja uczniów do łączenia poszukiwań historycznych ze sztuką fotografowania i pisania jako edukacyjnej i kreatywnej formy spędzania wolnego czasu;
      • 4) rozwijanie wrażliwości artystycznej, twórczości, kreatywności i wyobraźni w połączeniu z nauką historii w terenie;
      • 5) kształtowanie patriotyzmu i postawy szacunku wobec bohaterów narodowych, ich poświęcenia i ważnych wydarzeń historycznych w dziejach naszej ojczyzny, o czym przypominają upamiętnione na fotografiach miejsca.
      • §3.
      • 1. Konkurs adresowany jest do uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych (licea, technika, szkoły zawodowe) uczęszczających do placówek edukacyjnych na terenie Rzeczypospolitej Polskiej oraz uczniów szkół polonijnych i polskich za granicą w wieku od 11 do 19 lat - zwanych dalej „Uczestnikami”.
      • 2. Prace konkursowe będą oceniane w dwóch kategoriach wiekowych: 11-14 i 15-19 lat.
      • Zasady udziału w konkursie §4.
      • 1. Uczestnik konkursu tworzy samodzielnie stanowiące spójną całość dwie formy artystyczne:
      • 1) zdjęcie lub cykl 2, maksymalnie 3 zdjęć,
      • 2) jeden utwór literacki
      • - w celu realizacji zadania konkursowego, o którym mowa w § 1 ust. 2 regulaminu.
      • 2. Autorem zdjęć i utworu literackiego, o których mowa w ust. 1 może być tylko jedna osoba. Wyklucza się wspólne tworzenie pracy konkursowej.
      • 3. Każdy Uczestnik przesyła Organizatorowi konkursu od 1 do maksymalnie 3 fotografii przedstawiających jedno i to samo miejsce pamięci, np. w różnych ujęciach, różnych porach dnia i nawiązujący do zdjęcia/zdjęć utwór literacki.
      • 4. Praca konkursowa przyjmowana jest przez Organizatora tylko w wersji elektronicznej:
      • 1) zdjęcie/zdjęcia - w formacie JPG, w rozdzielczości minimum 300 dpi;
      • 2) utwór literacki - o objętości maksymalnie 1 strony formatu A4 (czcionka Times New Roman o rozmiarze 12, interlinia 1,5, marginesy znormalizowane 2,5 cm).
      • 5. Fotografie i utwór literacki nadsyłane na konkurs muszą być pracami własnymi, wykonanymi przez Uczestnika samodzielnie, według jego własnej wrażliwości estetycznej. Niedozwolone jest kopiowanie bądź plagiatowanie innych dzieł, w tym powszechnie znanych. W przypadku inspiracji inną fotografią lub utworem literackim należy podać źródło inspiracji.
      • 6. Fotografie nadesłane na konkurs powinny być zdjęciami artystycznymi. Nie zezwala się na stosowanie fotomontaży polegających na łączeniu elementów zdjęcia pochodzących z różnych plików.
      • 7. W przypadku wizerunku osoby na fotografii Uczestnik (autor zdjęcia) zobowiązany jest do przesłania pisemnego oświadczenia tej osoby o wyrażeniu zgody na nieodpłatną publikację jej wizerunku.
      • 8. Cykl zdjęć wraz z utworem literackim stanowi jedną pracę, nie należy każdemu zdjęciu nadawać odrębnego tytułu i opisu.
      • 9. Z konkursu wyłącza się pracę nagrodzoną lub wystawioną w innym konkursie, a także zdjęcia lub utwory literackie wcześniej publikowane.
      • 10. Do każdej pracy konkursowej dołącza się:
      • 1) skan lub zdjęcie wydrukowanego i podpisanego odręcznie formularza zgłoszeniowego stanowiącego załącznik numer 1 (dla uczestnika pełnoletniego) lub załącznik numer 2 (dla uczestnika niepełnoletniego) do regulaminu;
      • 2) opis pracy zawierający:
      • a) tytuł pracy (może być kreatywny),
      • b) nazwę sfotografowanego miejsca,
      • c) imię, nazwisko i wiek autora,
      • d) nazwę szkoły, oznaczenie klasy, do której uczęszcza uczestnik konkursu.
      • 11. Prace wraz ze skanami dokumentów, o których mowa w ust. 10, należy nadesłać do dnia 23 maja 2023 r. (do godz. 23.59) wyłącznie na adres mailowy: 

      • maryla.szczupak@ipn.gov.pl z dopiskiem w tytule: „Nieznane miejsca pamięci w mojej okolicy”.
      • 12. Praca konkursowa nadesłana bez dokumentów, o których mowa w ust. 10, nie bierze udziału w konkursie.
      • 13. Rozstrzygnięcie konkursu nastąpi w dniu 1 czerwca 2023 r. Informacja o laureatach i nagrodach zostanie zamieszczona na stronie internetowej Organizatora. O wynikach konkursu Uczestnicy zostaną poinformowani również drogą elektroniczną lub telefonicznie.
      • Ocena prac konkursowych, nagrody §5.
      • 1. Prace oceniane będą pod kątem artystycznym i merytorycznym w dwóch kategoriach wiekowych:
      • 1) 11-14 lat;
      • 2) 15-19 lat.
      • 2. Oceny prac dokonuje jury wyłonione przez Organizatora.
      • 3. Decyzje jury są ostateczne.
      • 4. Członkowie jury niebędący pracownikami IPN - KŚZpNP otrzymają od Organizatora stosowne upoważnienie do przetwarzania danych osobowych.
      • §6.
      • 1. Organizator przewiduje przyznanie nagrody/nagród rzeczowych uczestnikom konkursu odrębnie dla każdej kategorii wiekowej, o której mowa w § 5 ust. 1, za zajęcie:
      • 1) I miejsca o wartości do 2 tys. zł brutto;
      • 2) II miejsca o wartości do 1,5 tys. zł brutto;
      • 3) III miejsca o wartości do 1 tys. zł brutto.
      • 2. Organizator zastrzega sobie prawo przyznania także kilku wyróżnień w każdej z obu kategorii wiekowych, uhonorowanych nagrodami rzeczowymi o wartości do 300 zł brutto.
      • 3. Ogólna wartość nagród dla każdego z laureatów nie przekroczy 2 tys. zł brutto.
      • 4. Nagrody i wyróżnienia zostaną przekazane w terminie 15 dni roboczych od dnia ogłoszenia wyników konkursu.
      • Licencja i prawa autorskie §7.
      • 1. Uczestnicy lub rodzice/opiekunowie Uczestników niepełnoletnich konkursu oświadczają, akceptując regulamin, że posiadają pełnię praw autorskich do zamieszczonych tam prac i ich części.
      • 2. Z chwilą przesłania materiałów wytworzonych w ramach konkursu, Organizator uzyskuje nieodpłatną, niewyłączną, nieograniczoną terytorialnie oraz w czasie licencję na wykorzystanie prac na następujących polach eksploatacji:
      • 1) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania - wprowadzanie do pamięci komputera i zwielokrotnianie wszelkimi znanymi technikami, w tym drukarską, cyfrową i elektroniczną na jakimkolwiek nośniku;
      • 2) w zakresie obrotu egzemplarzami - wprowadzanie do obrotu egzemplarzy wytworzonych zgodnie z pkt 1.;
      • 3) publiczne udostępnianie wersji elektronicznej prac konkursowych w taki sposób, aby każdy mógł mieć do nich dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
      • 4) publiczna prezentacja prac konkursowych, np. w formie wystawy;
      • 5) wykorzystanie prac konkursowych (fotografii/cyklu fotografii oraz utworu literackiego) - w całości lub/i fragmencie - do celów naukowych i edukacyjnych w ramach realizacji misji edukacyjnej Organizatora, w tym prezentowanie prac konkursowych w prasie, telewizji.
      • 3. Zgodę na udzielenie licencji, o której mowa w ust. 2, wyraża pełnoletni Uczestnik konkursu lub rodzic/opiekun prawny niepełnoletniego Uczestnika konkursu poprzez akceptację treści regulaminu.
      • 4. Z chwilą przekazania nagrody Organizator nabywa od laureatów autorskie prawa majątkowe do nagrodzonych prac konkursowych na polach eksploatacji, o których mowa w ust. 2.
      • Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych §8-
      • 1. Pozyskane dane osobowe przetwarzane będą w celach:
      • 1) organizacji konkursu „Nieznane miejsca pamięci w mojej okolicy”;
      • 2) publikacji wizerunku w celu promowania działań edukacyjnych IPN poprzez publikowanie relacji z konkursu na stronach internetowych Organizatora, mediach i oficjalnych profilach w mediach społecznościowych Organizatora, w przypadku wyrażenia zgody;
      • 3) przekazania nagrody pieniężnej (wyróżnień).
      • 2. Podstawą prawną przetwarzania danych jest art. 6 ust. 1 lit. a (zgoda - art. 81 ust. 1 ustawy
      • 0 prawie autorskim i prawach pokrewnych), b (przetwarzanie jest niezbędne do wykonania umowy - udzielenie organizatorowi licencji) oraz lit. e (wykonywanie zadań w interesie publicznym - art. 53 pkt 5 ustawy o Instytucie Pamięci Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego
      • 1 Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE - dalej RODO.
      • 3. Administratorem danych osobowych jest Prezes Instytutu Pamięci Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Janusza Kurtyki 1, 02-676 Warszawa. Administrator danych osobowych zapewni odpowiednie technologiczne, fizyczne, administracyjne i proceduralne środki ochrony danych, w celu ochrony i zapewnienia poufności, poprawności i dostępności przetwarzanych danych osobowych, jak również ochrony przed nieuprawnionym wykorzystaniem lub nieuprawnionym dostępem do danych osobowych oraz ochrony przed naruszeniem bezpieczeństwa danych osobowych.
      • 4. Dane kontaktowe inspektora ochrony danych w IPN-KŚZpNP: 

      • inspektorochronydanych@ipn.gov.pl, adres do korespondencji: ul. Janusza Kurtyki 1, 02-676 Warszawa, z dopiskiem: Inspektor Ochrony Danych.
      • 5. Odbiorcami danych osobowych mogą być upoważnione przez Administratora danych podmioty oraz podmioty, które mają prawo do wglądu na mocy odrębnych przepisów prawa
      • 6. Dane osobowe będą przetwarzane przez czas niezbędny do przeprowadzenia konkursu, do momentu zakończenia działań promocyjnych na stronach internetowych, w mediach społecznościowych organizatora, radiu, prasie i telewizji, oraz w materiałach naukowych i edukacyjnych w ramach realizacji misji edukacyjnej organizatora, a następnie w związku z realizacją obowiązku archiwizacyjnego, zgodnie z terminami określonymi w obowiązującym IPN-KSZpNP rzeczowym wykazie akt na podstawie art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz. U. z 2020 r. poz. 164) lub do momentu wycofania zgody w zakresie w jakim przetwarzanie odbywało się na podstawie zgody.
      • 7. Każdy posiada prawo dostępu do treści danych osobowych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, prawo przenoszenia danych.
      • 8. Każdy ma prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych gdy uzna, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy RODO.
      • 9. W każdej chwili przysługuje prawo do wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych, w zakresie jakim przetwarzanie odbywało się na podstawie zgody. Cofnięcie zgody nie będzie wpływać na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
      • §9.
      • 1. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, lecz niezbędne do wzięcia udziału w konkursie. Żądanie zaprzestania przetwarzania danych osobowych jest równoznaczne z rezygnacją z udziału w konkursie.
      • 2. Organizator zastrzega sobie prawo do skontaktowania się z rodzicem/opiekunem prawnym niepełnoletniego Uczestnika konkursu w celu zweryfikowania danych osobowych
      • i podpisu na formularzu stanowiącym załącznik nr 2 do regulaminu.
      • Postanowienia końcowe
      • §10.
      • 1. Organizator zastrzega sobie prawo wprowadzenia zmian w regulaminie. Zmiany regulaminu stają się obowiązujące po opublikowaniu ich na stronie internetowej Organizatora.
      • 2. Aktualny regulamin jest dostępny na głównej stronie internetowej Organizatora:


      • https://edukacja.ipn.nov.pl/edu/konkursv-i-proiektv/nieznane-mieisca-pamiec.
      • §11.
      • Osobą do kontaktu z ramienia Organizatora jest Pani Maryla Czupryńska-Szczupak, e-mail:
      • maryla.szczunak@ipn.»ov.pL tel. (22) 581 85 65.
      • FORMULARZ ZGŁOSZENIA PEŁNOLETNIEGO UCZESTNIKA do OGÓLNOPOLSKIEGO I POLNIJNEGO KONKURSU FOTOGRAFICZNO- LITERACKIEGO
      • „NIEZNANE MIEJSCA PAMIĘCI W MOJEJ OKOLICY”
      • Nazwa i adres szkoły
      • Dane uczestnika
      • imię nazwisko adres mailowy uczestnika telefon uczestnika
      • Oświadczam, że zapoznałem/-łam się z treścią regulaminu ogólnopolskiego i polonijnego konkursu fotograficzno-literackiego „Nieznane miejsca pamięci w mojej okolicy”, organizowanego przez Instytut Pamięci Narodowej - Komisję Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu z siedzibą pod adresem: ul. Janusza Kurtyki 1, 02-676 Warszawa, a także w pełni akceptuję jego treść.
      • Czy zgadza się Pani/Pan na nieodpłatne rozpowszechnianie wizerunku uczestnika konkursu, zgodnie z art. 81 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, w jakiejkolwiek formie w materiale zdjęciowym, zarejestrowanym w związku z konkursem, w celu promowania działań edukacyjnych IPN poprzez publikowanie relacji z konkursu na stronach internetowych organizatora, mediach i oficjalnych profilach w mediach społecznościowych organizatora?
      • TAK □ NIE
      • (miejscowość, data)
      • (czytelny podpis pełnoletniego uczestnika konkursu)
      • FORMULARZ ZGŁOSZENIA NIEPEŁNOLETNIEGO UCZESTNIKA do OGÓLNOPOLSKIEGO I POLNIJNEGO KONKURSU FOTOGRAFICZNO- LITERACKIEGO „NIEZNANE MIEJSCA PAMIĘCI W MOJEJ OKOLICY”
      • Nazwa i adres szkoły
      • Dane uczestnika
      • imię nazwisko adres mailowy uczestnika/ rodzica, opiekuna prawnego telefon uczestnika/ rodzica, opiekuna prawnego kategoria wiekowa (11-14,15-19)
      • Oświadczenie rodzica/opiekuna prawnego niepełnoletniego uczestnika konkursu
      • Wyrażam zgodę na udział
      • (imię i nazwisko dziecka) w konkursie fotograficzno-literackim „Nieznane miejsca pamięci w mojej okolicy” organizowanym przez Instytut Pamięci Narodowej - Komisję Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowej Polskiemu z siedzibą pod adresem: ul. Janusza Kurtyki 1, 02-676 Warszawa.
      • Oświadczam, że zapoznałam/-łem się z treścią regulaminu konkursu i w pełni akceptuję jego treść.
      • Zgoda na publikację wizerunku
      • Wyrażam zgodę na nieodpłatne rozpowszechnianie wizerunku dziecka zgodnie z art. 81 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, w jakiejkolwiek formie w materiale zdjęciowym, zarejestrowanym w związku z konkursem, w celu promowania działań edukacyjnych IPN poprzez publikowanie relacji z konkursu na stronach internetowych organizatora, mediach i oficjalnych profilach w mediach społecznościowych organizatora.
      • TAK □ NIE
      • (miejscowość, data)
      • (czytelny podpis rodzica/opiekuna prawnego)


 






Popular posts from this blog

Pierwsza wojna światowa

Tutaj moje info o osobach, które walczyły 20 lat wcześniej na I wojnie: https://ojcowskidom.blogspot.com/2021/11/na-frontach-i-wojny-swiatowej.html Możemy szacować, iż żałobę z powodu śmierci domownika przeżywano wówczas, w co czwartym domu w Brennej i Górkach. Rodzin w Brennej i Górkach, które straciły bliskich na I wojnie było przeszło sto. Na I wojnie zginął przynajmniej co 20 mężczyzna z naszych wiosek, podczas gdy ranny mógł zostać nawet co czwarty lub piąty. Jeśli odejmiemy osoby niepełnoletnie i seniorów oraz inwalidów etc. i policzymy jedynie mężczyzn objętych poborem, wówczas liczby te wzrosną ok. dwukrotnie (!). Z rachunku tego wynika, iż tylko co drugi mężczyzna powołany na front I wojny światowej wrócił z niej cały i względnie zdrowy. Co będzie na sprawdzianie? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po k

Klasa 5

Klasa 5 R. I 1. 1. POCZĄTKI LUDZKOŚCI 1. 2. CYWILIZACJE MEZOPOTAMII 1. 3. STAROŻYTNY EGIPT 1. 4. STAROŻYTNY IZRAEL 1. 5. CYWILIZACJE INDII I CHIN 1. 6. NARODZINY I ROZWÓJ PISMA R. II 2. 1. ATENY I SPARTA 2. 2. WOJNY PERSKIE 2. 3. WIERZENIA RELIGIJNE STAROŻYTNYCH GREKÓW 2. 4. KULTURA STAROŻYTNYCH GREKÓW 2. 5. PODBOJE ALEKSANDRA WIELKIEGO R. III 3. 1. USTRÓJ POLITYCZNY STAROŻYTNEGO RZYMU 3. 2. POWSTANIE I UPADEK IMPERIUM RZYMSKIEGO 3. 3. KULTURA UMYSŁOWA I RELIGIA STAROŻYTNEGO RZYMU 3. 4. SZTUKA STAROŻYTNEGO RZYMU 3. 5. NARODZINY CHRZEŚCIJAŃSTWA R. IV 4. 1. BIZANCJUM 4. 2. NARODZINY ISLAMU 4. 3. NA GRUZACH CESARSTWA ZACHODNIEGO 4. 4. WALKA O WŁADZĘ NA ŚWIATEM CHRZEŚCIJAŃSKIM 4. 5. DZIEJE WYPRAW KRZYŻOWYCH R. V 5. 1. SPOŁECZEŃSTWO FEUDALNE 5. 2. STAN RYCERSKI 5. 3. MIESZCZANIE I CHŁOPI 5. 4. KOŚCIÓŁ W ŚREDNIOWIECZU 5. 5. SZTUKA ŚREDNIOWIECZNA R. VI 6. 1. PRADZIEJE ZIEM POLSKICH 6. 2. POCZĄTKI PAŃSTWA POLSKIEGO 6. 3. POLSKA POD PANOWANIEM BOLESŁAWA CHROBREGO 6. 4. KRYZYS PAŃSTWA PIERWSZYCH

Europa i świat doby Oświecenia

Na naszych zajęciach (wspólnie i/lub samodzielnie): 5. 1. Przemiany gospodarcze i społeczne w XVIII wieku 5. 2. Oświecenie 5. 3. Absolutyzm oświecony 5. 4. Wojna o niepodległość Stanów Zjednoczonych 5. 5. Wybuch Wielkiej Rewolucji Francuskiej 5. 6. Francja republiką - przemiany polityczne we Francji w latach 1973-1799     https://www.youtube.com/watch?v=zxYrqV1rFIA&ab_channel=By%C5%82osobie...%28HelloMaestro%29 7:27 Ziemniak i rozbiór Polski, Katarzyna Wielka, Maria Teresa "Byl Sobie Czlowiek" - Świat przyspiesza- Wynalazki, zmiany społeczno-gospodarcze i polityczne XIX wieku, m.in. Wiosna Ludów https://www.youtube.com/watch?v=vLqbldp2OPc&list=PLyJ5tp6WmjKj-lHgWpsK4-xqnpEDoezbi&index=23&ab_channel=FranciszekF1 5. 1. Jesteśmy drugą Anglią. Czego Goethe szuka na Śląsku? a) Muzy b) elfów c) zachodnich technologii Świat idzie naprzód, czyli Geothe na Śląsku, a my stajemy się drugą Anglią.   Porównaj wiersz Goethego w tłumaczeniu Szymborskiej:  https://wiersze.an