Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Dekalog Młodego Człowieka

 




Dekalog:

A) Wartości

  1. WSPÓLNOTA
    1. Szanuj i kochaj swoją Dużą i Małą Ojczyznę
      1. Ojczyzna to zarówno nasze świętości i symbole (Hymn, bohaterowie, etc.), jak i małe sprawy
  2. RODZINA
    1. Troszcz się o dziadków, seniorów
      1. Nawet nie wiesz ile oni przeszli, byś ty żył w bezpieczeństwie i dobrobycie!
      2. poświęcaj na rozmowę z nimi jak najwięcej czasu, gdyż może ob być bardzo ograniczony
  3. ŚWIADECTWA HISTORII
    1. Dbaj o dokumenty, rodzinne pamiątki, zdjęcia, etc.
      1. są to skarby, które niczym wehikuł czasu, przenoszą nas o=do odległych epok
      2. zaopiekuj się nimi, podpisz je, powiedz rodzicą, rodzeństwu, że są ważne, że musicie się o nie troszczyć (Jeśli nikomu na nich nie zależy, a tobie tak, to weź je pod swoją opiekę)
  4. DZIEDZICTWO KULTUROWE I PRZYRODNICZE
    1. Odkrywaj wokół siebie ukryte skarby i tajemnice
      1. Każde grubsze większe i dostojniejsze drzewo, takie którego nie umiesz objąć ma najpewniej ponad 100 lat!
      2. Jeśli tak to "pamięta" ono nie tylko Twojego tatę, dziadka (urodzonego ok. 50 lat temu), prapradziadka (urodzonego ok. 100 lat temu), ale również CZTERY razy pradziadka (tj. prapraprapradziadka, który urodził się ok. 150 lat temu i w 1923 miał ok. 50 lat), a może nawet starsze pokolenia!
      3. Każdy krzyż i kapliczka nie stoi przez przypadek, często kryją się za nimi ciekawe przejmujące historie
  5. JA
    1. Dbaj o siebie, rozwijaj się!
      1. Nasze życie jest ulotne i krótkie, Muszisz dobrze go wykorzystać, rozwijaj się
  6. NASI NASTĘPCY
    1. Prowadź notatnik/ pamiętnik,
      1. kiedyś przypomni Ci o tym co przeżywasz i przeszedłeś w przeszłości; będzie on czymś cennym dla Ciebie już za kilkanaście lat, a kiedyś może i wzruszy on Twoje wnuki. 

Popular posts from this blog

Klasa 5

Sprawdzian I: 490 p.n.e.- bitwa pod Maratonem, I wojna Greków z Persami 753 p.n.e. - legendarne założenie Rzymu 44 p.n.e. - śmierć Juliusza Cezara 1 rok n.e. - narodziny Jezusa Tabela: A (wersja podstawowa, na Bdb);  B (wersja rozszerzona o wyjaśnienia) Powyżej dwie tabele. Wykazy zawierają skrót wymaganych informacji.  Zastrzeżenie:  Kolorem czerwonym  oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny  bardzo dobrej Kolorem zielonym  oznaczono elementy, których opanowanie zaleca się na ocenę c elującą Elementy fioletowe i żółte  - wiedza prawie zupełnie zbędna i elementy dyskusyjne :) Sprawdzian nr I:  Zadanie I: Tabelka, luki Na podstawie powyższych tabel uzupełnij luki - tj.  ok. 10 najważniejszych postaci/ dat/ wydarzeń z historii (tematy 1.1-1.4; 2.1-2.2; 2.5; 3.2), wg powyższego schematu. Zadanie II: Uszereguj wydarzenia:  uluż w odpowiedniej kolejności wydarzenia (np. na osi czasu) od najstarszego do tego, które będzie najpóźniej Pierwszy człowiek w Europi

Pierwsza wojna światowa

Co będzie na sprawdzianie, etc.? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych, np: Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po której stronie konfliktu walczyły? Wybierz 1 z 2 zaproponowanych zagadnień (łącznie jest 7 zagadnień- zob. podwykaz) i opisz w ok. 8 minipunktach (każdy punkt, to przynajmniej 3 fakty; ktoś, coś, gdzieś itp) Wspaniałe stulecie? U progu I wojny, miniwątki które można poruszyć: Europa, Austria i Cieszyn przeł. XIX i XX w. sytuacja gospodarcza, społelczna i geopolityczna Bałkany Panujący np. FJI - sielankowy portret rozwój przemysłu, szkolnictwa, przykłady Rywalizacja narodowa w różnych częściach Europy Austria 12 Narodów - jakich, kto prześladuje a kto prześladowany? Cieszyn sielankowy z piosenki Nohavicy Tesinska, tzn.? Konflikt polsko-niemiecki na Śl. Ciesz. -  Krwawa niedziela w Cieszynie itp. dyskryminacja Polaków Szkoły  Rota - genez

Klasa 4

Podstawa programowa (2024), cz. I: "KLASA IV I. Elementy historii rodzinnej i regionalnej.  Uczeń: 1) zbiera informacje na temat historii swojej rodziny, gromadzi pamiątki rodzinne i opowiada o nich; 2) poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje. II. Najważniejsze elementy polskiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń: 1) zna symbole narodowe (barwy, godło, hymn państwowy), najważniejsze święta narodowe i państwowe, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie; 2) wiąże najważniejsze zabytki i symbole kultury polskiej z właściwymi regionami. III. Refleksja nad historią jako nauką. Uczeń: 1) wyjaśnia, na czym polega praca historyka; 2) wskazuje sposoby mierzenia czasu w historii i posługuje się pojęciami chronologicznymi; 3) rozpoznaje rodzaje źródeł historycznych; 4) odróżnia historię od dziejów legendarnych (....)". Punkt III. Rozwinięcie - Refleksja nad historią jako nauką: 1) Na czym p