Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Zadania 2023/24

Szkoła podstawowa:

  • wyszukaj w internecie "najpiękniejsze cieszyńskie słowa gwarowe"; zapytaj rodziców i babcię/sąsiadkę, wypisz od 5 do 10 słówek wraz z tłumaczeniem.
  • Jakie nazwy miejscowe Brennej i Górek znasz?
    •  Czym są nazwy miejscowe? To nazwy "dzielnic" i niewielkich obszarów, których używano, gdy nie było jeszcze adresów, internetu itp. i trudno było sprecyzować np. o jakiego Grenia, czy Holeksę komuś chodzi. Mówiono więc np. że kowal Gielata mieszka "w Brennej, na Markówce", dzięki czemu wiadomo było, w jakiej okolicy można go znaleźć.
    • Nazwy te mogą pochodzić od nazw terenowych, np. dolin/potoków, wzniesień lub kulturowych, np. Huta) i tak dalej. Wyróżniamy nazwy bardziej ogólne i szczegółowe.  Nazwy te obejmowały dawniej teren np. 
      • kilkunastu, kilkudziesięciu gospodarstw: Bukowa, Leśnica, Hołcyna
      • kilku gospodarstw, np: Spalona, Krzyżówka, Pinkas
      • jedno gospodarstwo, np: Hellerów "od Filipa", Hellerów "od Wiewiórków"
      • jeszcze inne nazwę poszczególnej łąki/lasku: Kyrnioki, Pasieki
    • Wymień 5-10 nazw, 
    • przyporządkowując je do kilku grup. Nazwa pochodzi od:
      • spróbuj uporządkować je 
        • potoku (np. Leśnica)? 
        • wzniesienia (Stary Groń)
        • osoby (nazwa osobowa), Stasiówka - od Stasia; Markówka od Marka
      • nazwy szczegółowe:
        • nazwa gospodarstwa (np. do Filipa)? 
      • odJakie przysiółki górskie (Bukowy Groń) i (tj. nazwa grupy domostw, np. Huta)


- program radnego: najważniejsze potrzeby małej społeczności

Wywiad z Radnym?

Napisać wniosek o informację publiczną (czemu nie, skoro: nie ma zakazu udostępniania informacji nastolatkom! – żaden przepis nie precyzuje, że osoba starająca się o dostęp do informacji ma mieć 18 lat!) nt.:

wydatków na walkę z alkoholizmem

sport

oświatę (jaki jest roczny koszt kształcenia 1 ucznia?)

ochronę przyrody (


Mapa indeksowanych parafii w serwisie Genteka (robi wrażenie!): https://www.google.com/maps/d/u/0/edit?mid=1-_lEd-9LoLR1s7BhWeycb6KsvAVJjDc_&ll=49.83002286117912%2C18.70074438754257&z=9



 



Prasa GC:


Znajdź po jednym interesującym artykule w latach 1900-1939 w Gwiazdce Cieszyńskiej nt.:

1. Twojej wioski/miasteczka

2. Nazwiska swojego/swojej babci/ swojego kolegi o cieszyńskim nazwisku, np. Holeksa, 

3. Austrii/Polski, życia politycznego, codziennego (wpisz np. najjaśniejszy, Sienkiewicz, Konopnicka, Piłsudski, Kraków, Warszawa, piłka nożna, modna, suknia, tramwaj, kolej etc.  ) , 

Skopiuj go printscreenem, eksportując stronę lub zaznaczając warstwę tekstową.

Co się z niego dowiedziałeś - streść w 2-4 zdaniach.

W zdaniach: Czemu informacje z dawnej prasy mogą być dla Ciebie lub miłośnika historii Małej Ojczyzny interesujące? 

- Jak wybierzemy interesujący nas rok? Wybierz rok, kierując się Twoim numerem w dzienniku, np. nr 2, rok 1902; numer 25, rok 1925; 

- jak wybrać miesiąc od którego zacząć poszukiwania? Otwórz numer najbliższy Twojej daty urodzin, np. 14 września


Zadania dla klasy IV:

do 3.XI. - ukryte w fotografii.

do 1.II- lista bohaterów/poległych


Zadania kl III:

do 3.V. - ukryte w fotografii.


Zadania kl II:

tablica genealogiczna do 28.12.




Znajdź rodaka-weterana :

pochodzącego z Twojej (lub miejscowości sąsiedniej/pochodzenia Twoich dziadków etc.)

weterana II w. światowej


Staranność wykonania (może podwyższyć/obniżyć ocenę o ok. 1 stopień)

Ilość nazwisk:

  • 20  Bdb
  • 15 db
  • 10 dst
  • 5 dop



służącego w Wehrmachcie (


Przykład: 

  • polegli mieszkańcy Górek 1939-1945 Wehrmacht
  • Minimalna liczba ofiar - 19 , Maksymalna liczba ofiar ok. 40.
  • liczba domów 100 lat temu (zob. Wikipedia, spis ludności z 1910 lub 1930 roku): 125
  • liczba domowników 100 lat temu: ~6-10/dom; średnio 9 osób
  • w większości domów był 1 poborowy (1 mężczyzna w wieku poborowym przypadała na 5-6 domowników, z tym że nie każdy był pełnosprawny, posiadał obywatelstwo, tzw. DVL etc.), w dużej części nawet dwóch i więcej
  • Można przyjąć, ze niemal co trzeci dom był w żałobie!
    • W każdym domu żyje ok. 4-5 mężczyzn; niemal 2 mężczyzn w wieku poborowym w każdym domu (gdy 10-12 domowników; gdy 5-6 domowników, wówczas 1 poborowy)
    • można założyć, że co trzeci mężczyzna (który przeżył wiek niemowlęcy) we wsi podległa potencjalnie poborowi; gdyż wiek poborowy osiągnęli mężczyźni w przedziale: 20-44 lat. Z tego wynika, iż obowiązek służby posiadały 24 roczniki mężczyzn (przy zakładanej żywotności ok. 70 lat (a faktycznie nieco mniejszą) daje to ok. 1/3 męskiej populacji.
    • Obowiązek wojskowy rozpoczynał się wraz z ukończeniem 19 roku życia i trwał do osiągnięcia wieku 35 lat. Mężczyźni po ukończeniu 35. roku życia byli kierowani do obrony krajowej („Landwehr”), w której służyli do 45 roku życia.
 








Popular posts from this blog

Klasa 5

Sprawdzian I: 490 p.n.e.- bitwa pod Maratonem, I wojna Greków z Persami 753 p.n.e. - legendarne założenie Rzymu 44 p.n.e. - śmierć Juliusza Cezara 1 rok n.e. - narodziny Jezusa Tabela: A (wersja podstawowa, na Bdb);  B (wersja rozszerzona o wyjaśnienia) Powyżej dwie tabele. Wykazy zawierają skrót wymaganych informacji.  Zastrzeżenie:  Kolorem czerwonym  oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny  bardzo dobrej Kolorem zielonym  oznaczono elementy, których opanowanie zaleca się na ocenę c elującą Elementy fioletowe i żółte  - wiedza prawie zupełnie zbędna i elementy dyskusyjne :) Sprawdzian nr I:  Zadanie I: Tabelka, luki Na podstawie powyższych tabel uzupełnij luki - tj.  ok. 10 najważniejszych postaci/ dat/ wydarzeń z historii (tematy 1.1-1.4; 2.1-2.2; 2.5; 3.2), wg powyższego schematu. Zadanie II: Uszereguj wydarzenia:  uluż w odpowiedniej kolejności wydarzenia (np. na osi czasu) od najstarszego do tego, które będzie najpóźniej Pierwszy człowiek w Europi

Pierwsza wojna światowa

Co będzie na sprawdzianie, etc.? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych, np: Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po której stronie konfliktu walczyły? Wybierz 1 z 2 zaproponowanych zagadnień (łącznie jest 7 zagadnień- zob. podwykaz) i opisz w ok. 8 minipunktach (każdy punkt, to przynajmniej 3 fakty; ktoś, coś, gdzieś itp) Wspaniałe stulecie? U progu I wojny, miniwątki które można poruszyć: Europa, Austria i Cieszyn przeł. XIX i XX w. sytuacja gospodarcza, społelczna i geopolityczna Bałkany Panujący np. FJI - sielankowy portret rozwój przemysłu, szkolnictwa, przykłady Rywalizacja narodowa w różnych częściach Europy Austria 12 Narodów - jakich, kto prześladuje a kto prześladowany? Cieszyn sielankowy z piosenki Nohavicy Tesinska, tzn.? Konflikt polsko-niemiecki na Śl. Ciesz. -  Krwawa niedziela w Cieszynie itp. dyskryminacja Polaków Szkoły  Rota - genez

Klasa 4

Podstawa programowa (2024), cz. I: "KLASA IV I. Elementy historii rodzinnej i regionalnej.  Uczeń: 1) zbiera informacje na temat historii swojej rodziny, gromadzi pamiątki rodzinne i opowiada o nich; 2) poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje. II. Najważniejsze elementy polskiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń: 1) zna symbole narodowe (barwy, godło, hymn państwowy), najważniejsze święta narodowe i państwowe, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie; 2) wiąże najważniejsze zabytki i symbole kultury polskiej z właściwymi regionami. III. Refleksja nad historią jako nauką. Uczeń: 1) wyjaśnia, na czym polega praca historyka; 2) wskazuje sposoby mierzenia czasu w historii i posługuje się pojęciami chronologicznymi; 3) rozpoznaje rodzaje źródeł historycznych; 4) odróżnia historię od dziejów legendarnych (....)". Punkt III. Rozwinięcie - Refleksja nad historią jako nauką: 1) Na czym p