Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Zadania 2023/24

Szkoła podstawowa:

  • wyszukaj w internecie "najpiękniejsze cieszyńskie słowa gwarowe"; zapytaj rodziców i babcię/sąsiadkę, wypisz od 5 do 10 słówek wraz z tłumaczeniem.
  • Jakie nazwy miejscowe Brennej i Górek znasz?
    •  Czym są nazwy miejscowe? To nazwy "dzielnic" i niewielkich obszarów, których używano, gdy nie było jeszcze adresów, internetu itp. i trudno było sprecyzować np. o jakiego Grenia, czy Holeksę komuś chodzi. Mówiono więc np. że kowal Gielata mieszka "w Brennej, na Markówce", dzięki czemu wiadomo było, w jakiej okolicy można go znaleźć.
    • Nazwy te mogą pochodzić od nazw terenowych, np. dolin/potoków, wzniesień lub kulturowych, np. Huta) i tak dalej. Wyróżniamy nazwy bardziej ogólne i szczegółowe.  Nazwy te obejmowały dawniej teren np. 
      • kilkunastu, kilkudziesięciu gospodarstw: Bukowa, Leśnica, Hołcyna
      • kilku gospodarstw, np: Spalona, Krzyżówka, Pinkas
      • jedno gospodarstwo, np: Hellerów "od Filipa", Hellerów "od Wiewiórków"
      • jeszcze inne nazwę poszczególnej łąki/lasku: Kyrnioki, Pasieki
    • Wymień 5-10 nazw, 
    • przyporządkowując je do kilku grup. Nazwa pochodzi od:
      • spróbuj uporządkować je 
        • potoku (np. Leśnica)? 
        • wzniesienia (Stary Groń)
        • osoby (nazwa osobowa), Stasiówka - od Stasia; Markówka od Marka
      • nazwy szczegółowe:
        • nazwa gospodarstwa (np. do Filipa)? 
      • odJakie przysiółki górskie (Bukowy Groń) i (tj. nazwa grupy domostw, np. Huta)


- program radnego: najważniejsze potrzeby małej społeczności

Wywiad z Radnym?

Napisać wniosek o informację publiczną (czemu nie, skoro: nie ma zakazu udostępniania informacji nastolatkom! – żaden przepis nie precyzuje, że osoba starająca się o dostęp do informacji ma mieć 18 lat!) nt.:

wydatków na walkę z alkoholizmem

sport

oświatę (jaki jest roczny koszt kształcenia 1 ucznia?)

ochronę przyrody (


Mapa indeksowanych parafii w serwisie Genteka (robi wrażenie!): https://www.google.com/maps/d/u/0/edit?mid=1-_lEd-9LoLR1s7BhWeycb6KsvAVJjDc_&ll=49.83002286117912%2C18.70074438754257&z=9



 



Prasa GC:


Znajdź po jednym interesującym artykule w latach 1900-1939 w Gwiazdce Cieszyńskiej nt.:

1. Twojej wioski/miasteczka

2. Nazwiska swojego/swojej babci/ swojego kolegi o cieszyńskim nazwisku, np. Holeksa, 

3. Austrii/Polski, życia politycznego, codziennego (wpisz np. najjaśniejszy, Sienkiewicz, Konopnicka, Piłsudski, Kraków, Warszawa, piłka nożna, modna, suknia, tramwaj, kolej etc.  ) , 

Skopiuj go printscreenem, eksportując stronę lub zaznaczając warstwę tekstową.

Co się z niego dowiedziałeś - streść w 2-4 zdaniach.

W zdaniach: Czemu informacje z dawnej prasy mogą być dla Ciebie lub miłośnika historii Małej Ojczyzny interesujące? 

- Jak wybierzemy interesujący nas rok? Wybierz rok, kierując się Twoim numerem w dzienniku, np. nr 2, rok 1902; numer 25, rok 1925; 

- jak wybrać miesiąc od którego zacząć poszukiwania? Otwórz numer najbliższy Twojej daty urodzin, np. 14 września


Zadania dla klasy IV:

do 3.XI. - ukryte w fotografii.

do 1.II- lista bohaterów/poległych


Zadania kl III:

do 3.V. - ukryte w fotografii.


Zadania kl II:

tablica genealogiczna do 28.12.




Znajdź rodaka-weterana :

pochodzącego z Twojej (lub miejscowości sąsiedniej/pochodzenia Twoich dziadków etc.)

weterana II w. światowej


Staranność wykonania (może podwyższyć/obniżyć ocenę o ok. 1 stopień)

Ilość nazwisk:

  • 20  Bdb
  • 15 db
  • 10 dst
  • 5 dop



służącego w Wehrmachcie (


Przykład: 

  • polegli mieszkańcy Górek 1939-1945 Wehrmacht
  • Minimalna liczba ofiar - 19 , Maksymalna liczba ofiar ok. 40.
  • liczba domów 100 lat temu (zob. Wikipedia, spis ludności z 1910 lub 1930 roku): 125
  • liczba domowników 100 lat temu: ~6-10/dom; średnio 9 osób
  • w większości domów był 1 poborowy (1 mężczyzna w wieku poborowym przypadała na 5-6 domowników, z tym że nie każdy był pełnosprawny, posiadał obywatelstwo, tzw. DVL etc.), w dużej części nawet dwóch i więcej
  • Można przyjąć, ze niemal co trzeci dom był w żałobie!
    • W każdym domu żyje ok. 4-5 mężczyzn; niemal 2 mężczyzn w wieku poborowym w każdym domu (gdy 10-12 domowników; gdy 5-6 domowników, wówczas 1 poborowy)
    • można założyć, że co trzeci mężczyzna (który przeżył wiek niemowlęcy) we wsi podległa potencjalnie poborowi; gdyż wiek poborowy osiągnęli mężczyźni w przedziale: 20-44 lat. Z tego wynika, iż obowiązek służby posiadały 24 roczniki mężczyzn (przy zakładanej żywotności ok. 70 lat (a faktycznie nieco mniejszą) daje to ok. 1/3 męskiej populacji.
    • Obowiązek wojskowy rozpoczynał się wraz z ukończeniem 19 roku życia i trwał do osiągnięcia wieku 35 lat. Mężczyźni po ukończeniu 35. roku życia byli kierowani do obrony krajowej („Landwehr”), w której służyli do 45 roku życia.
 








Popular posts from this blog

Pierwsza wojna światowa

    1915 , Kartka wydana w roku 1915 z jakiejś okazji Cesarza Franciszka Józefa. "Majątek i krew dla Cesarza Majątek i krew dla Ojczyzny" - tak brzmi napis na kartce. To tak jakby ludność wszystko co miała najcenniejszego zawierzyła swemu cesarzowi. Mała pomoc by się przydała. cesarz Franciszek Józef I wizytował Cieszyn (1851, 1880, 1890, 1906), w czasie trzech ostatnich wizyt sieddział na specjalnym tronie, który do dziś przechowywany jest w Kościele Jezusowym. zobaz więcej : broszura Cieszyn Mały Wiedeń https://www.archiwum.cieszyn.pl/?p=categoriesShow&iCategory=12 historia polskiego szkolnictwa w Cieszynie: http://sp1cieszyn.edu.pl/strona/historia-polskiego-szkolnictwa-powszechnego-w-cieszynie Matka ośmiorga dzieci opuszcza męża i przenosi się do Warszawy, by pisać poezję. Autorka bajki "O krasnoludkach i o sierotce Marysi" chorą córkę zamyka w szpitalu psychiatrycznym. Pochylająca się nad losem dzieci społeczniczka oddaje obcym ludziom własnego wnuka......

Klasa 5

Punktacja: 36 6 35 5+ 32 5 30 4+ 27 4 23 3+ 18 3 15 2+ 11 2 9 1+' klasa 5 punktacja Zadanie / max. liczba punktów do zdobycia 1 / 6 2 / 4 3 / 9 (w tym 2 pkt. na 6, niewliczane do punktacji) 4 / 4 (i ew. 2 pkt. ekstra ZA humor - niewliczane do punktacji na 5,6 etc. - w końcu humoru nie można wymagać od nikogo :) 5 14 (w tym 3 pkt. na 6, niewliczane do punktacji) razem 37 ale (jeśli dobrze pamiętam) przyjąłem, że 6 jest możliwa od 36 pkt zadanie I: BC ca AC Sprawdzian I: 490 p.n.e.- bitwa pod Maratonem, I wojna Greków z Persami 753 p.n.e. - legendarne założenie Rzymu 44 p.n.e. - śmierć Juliusza Cezara 1 rok n.e. - narodziny Jezusa Tabela: A (wersja podstawowa, na Bdb);  B (wersja rozszerzona o wyjaśnienia) Powyżej dwie tabele. Wykazy zawierają skrót wymaganych informacji.  Zastrzeżenie:  Kolorem czerwonym  oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny  bardzo dob...

Klasa 6

Przygotowując się do lekcji, sprawdzianu, itd. możemy wykorzystać m.in. treści przygotowane przez Wiesława Zdziabka (zob.:  https://www.e-historia.com.pl/szkola-podstawowa-notatki-z-historii.html  i pod poniższymi linkami ) .  KLASA 6 R. I: Europa i świat - XVI w. 1. 1. PRZYCZYNY I PRZEBIEG WIELKICH ODKRYĆ GEOGRAFICZNYCH 1. 2. SKUTKI ODKRYĆ GEOGRAFICZNYCH 1. 3. ODRODZENIE 1. 4. SZTUKA RENESANSU 1. 5. REFORMACJA 1. 6. KONTRREFORMACJA I REFORMA WEWNĘTRZNA KOŚCIOŁA R. II 2. 1. DEMOKRACJA SZLACHECKA W POLSCE 2. 2. FOLWARK PAŃSZCZYŹNIANY 2. 3. POLSKA ZA PANOWANIA OSTATNICH JAGIELLONÓW 2. 4. RENESANS W POLSCE 2. 5. UNIA LUBELSKA I POCZĄTKI RZECZYPOSPOLITEJ OBOJGA NARODÓW 2. 6. REFORMACJA W POLSCE 2. 7. POLSKA MONARCHIĄ ELEKCYJNĄ R. III 3. 1. WOJNY Z ROSJĄ 3. 2. WOJNY POLSKO-SZWEDZKIE W PIERWSZEJ POŁOWIE XVII W. 3. 3. POWSTANIA KOZACKIE NA UKRAINIE 3. 4. POTOP SZWEDZKI 3. 5. WOJNY POLSKO-TURECKIE 3. 6. KRYZYS WEWNĘTRZNY RZECZYPOSPOLITEJ 3. 7. BAROK W EUROPIE I W POLSCE R. IV 4. ...