Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Zadania 2023/24

Szkoła podstawowa:

  • wyszukaj w internecie "najpiękniejsze cieszyńskie słowa gwarowe"; zapytaj rodziców i babcię/sąsiadkę, wypisz od 5 do 10 słówek wraz z tłumaczeniem.
  • Jakie nazwy miejscowe Brennej i Górek znasz?
    •  Czym są nazwy miejscowe? To nazwy "dzielnic" i niewielkich obszarów, których używano, gdy nie było jeszcze adresów, internetu itp. i trudno było sprecyzować np. o jakiego Grenia, czy Holeksę komuś chodzi. Mówiono więc np. że kowal Gielata mieszka "w Brennej, na Markówce", dzięki czemu wiadomo było, w jakiej okolicy można go znaleźć.
    • Nazwy te mogą pochodzić od nazw terenowych, np. dolin/potoków, wzniesień lub kulturowych, np. Huta) i tak dalej. Wyróżniamy nazwy bardziej ogólne i szczegółowe.  Nazwy te obejmowały dawniej teren np. 
      • kilkunastu, kilkudziesięciu gospodarstw: Bukowa, Leśnica, Hołcyna
      • kilku gospodarstw, np: Spalona, Krzyżówka, Pinkas
      • jedno gospodarstwo, np: Hellerów "od Filipa", Hellerów "od Wiewiórków"
      • jeszcze inne nazwę poszczególnej łąki/lasku: Kyrnioki, Pasieki
    • Wymień 5-10 nazw, 
    • przyporządkowując je do kilku grup. Nazwa pochodzi od:
      • spróbuj uporządkować je 
        • potoku (np. Leśnica)? 
        • wzniesienia (Stary Groń)
        • osoby (nazwa osobowa), Stasiówka - od Stasia; Markówka od Marka
      • nazwy szczegółowe:
        • nazwa gospodarstwa (np. do Filipa)? 
      • odJakie przysiółki górskie (Bukowy Groń) i (tj. nazwa grupy domostw, np. Huta)


- program radnego: najważniejsze potrzeby małej społeczności

Wywiad z Radnym?

Napisać wniosek o informację publiczną (czemu nie, skoro: nie ma zakazu udostępniania informacji nastolatkom! – żaden przepis nie precyzuje, że osoba starająca się o dostęp do informacji ma mieć 18 lat!) nt.:

wydatków na walkę z alkoholizmem

sport

oświatę (jaki jest roczny koszt kształcenia 1 ucznia?)

ochronę przyrody (


Mapa indeksowanych parafii w serwisie Genteka (robi wrażenie!): https://www.google.com/maps/d/u/0/edit?mid=1-_lEd-9LoLR1s7BhWeycb6KsvAVJjDc_&ll=49.83002286117912%2C18.70074438754257&z=9



 



Prasa GC:


Znajdź po jednym interesującym artykule w latach 1900-1939 w Gwiazdce Cieszyńskiej nt.:

1. Twojej wioski/miasteczka

2. Nazwiska swojego/swojej babci/ swojego kolegi o cieszyńskim nazwisku, np. Holeksa, 

3. Austrii/Polski, życia politycznego, codziennego (wpisz np. najjaśniejszy, Sienkiewicz, Konopnicka, Piłsudski, Kraków, Warszawa, piłka nożna, modna, suknia, tramwaj, kolej etc.  ) , 

Skopiuj go printscreenem, eksportując stronę lub zaznaczając warstwę tekstową.

Co się z niego dowiedziałeś - streść w 2-4 zdaniach.

W zdaniach: Czemu informacje z dawnej prasy mogą być dla Ciebie lub miłośnika historii Małej Ojczyzny interesujące? 

- Jak wybierzemy interesujący nas rok? Wybierz rok, kierując się Twoim numerem w dzienniku, np. nr 2, rok 1902; numer 25, rok 1925; 

- jak wybrać miesiąc od którego zacząć poszukiwania? Otwórz numer najbliższy Twojej daty urodzin, np. 14 września


Zadania dla klasy IV:

do 3.XI. - ukryte w fotografii.

do 1.II- lista bohaterów/poległych


Zadania kl III:

do 3.V. - ukryte w fotografii.


Zadania kl II:

tablica genealogiczna do 28.12.




Znajdź rodaka-weterana :

pochodzącego z Twojej (lub miejscowości sąsiedniej/pochodzenia Twoich dziadków etc.)

weterana II w. światowej


Staranność wykonania (może podwyższyć/obniżyć ocenę o ok. 1 stopień)

Ilość nazwisk:

  • 20  Bdb
  • 15 db
  • 10 dst
  • 5 dop



służącego w Wehrmachcie (


Przykład: 

  • polegli mieszkańcy Górek 1939-1945 Wehrmacht
  • Minimalna liczba ofiar - 19 , Maksymalna liczba ofiar ok. 40.
  • liczba domów 100 lat temu (zob. Wikipedia, spis ludności z 1910 lub 1930 roku): 125
  • liczba domowników 100 lat temu: ~6-10/dom; średnio 9 osób
  • w większości domów był 1 poborowy (1 mężczyzna w wieku poborowym przypadała na 5-6 domowników, z tym że nie każdy był pełnosprawny, posiadał obywatelstwo, tzw. DVL etc.), w dużej części nawet dwóch i więcej
  • Można przyjąć, ze niemal co trzeci dom był w żałobie!
    • W każdym domu żyje ok. 4-5 mężczyzn; niemal 2 mężczyzn w wieku poborowym w każdym domu (gdy 10-12 domowników; gdy 5-6 domowników, wówczas 1 poborowy)
    • można założyć, że co trzeci mężczyzna (który przeżył wiek niemowlęcy) we wsi podległa potencjalnie poborowi; gdyż wiek poborowy osiągnęli mężczyźni w przedziale: 20-44 lat. Z tego wynika, iż obowiązek służby posiadały 24 roczniki mężczyzn (przy zakładanej żywotności ok. 70 lat (a faktycznie nieco mniejszą) daje to ok. 1/3 męskiej populacji.
    • Obowiązek wojskowy rozpoczynał się wraz z ukończeniem 19 roku życia i trwał do osiągnięcia wieku 35 lat. Mężczyźni po ukończeniu 35. roku życia byli kierowani do obrony krajowej („Landwehr”), w której służyli do 45 roku życia.
 








Popular posts from this blog

Pierwsza wojna światowa

Tutaj moje info o osobach, które walczyły 20 lat wcześniej na I wojnie: https://ojcowskidom.blogspot.com/2021/11/na-frontach-i-wojny-swiatowej.html Możemy szacować, iż żałobę z powodu śmierci domownika przeżywano wówczas, w co czwartym domu w Brennej i Górkach. Rodzin w Brennej i Górkach, które straciły bliskich na I wojnie było przeszło sto. Na I wojnie zginął przynajmniej co 20 mężczyzna z naszych wiosek, podczas gdy ranny mógł zostać nawet co czwarty lub piąty. Jeśli odejmiemy osoby niepełnoletnie i seniorów oraz inwalidów etc. i policzymy jedynie mężczyzn objętych poborem, wówczas liczby te wzrosną ok. dwukrotnie (!). Z rachunku tego wynika, iż tylko co drugi mężczyzna powołany na front I wojny światowej wrócił z niej cały i względnie zdrowy. Co będzie na sprawdzianie? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po k

Klasa 5

Klasa 5 R. I 1. 1. POCZĄTKI LUDZKOŚCI 1. 2. CYWILIZACJE MEZOPOTAMII 1. 3. STAROŻYTNY EGIPT 1. 4. STAROŻYTNY IZRAEL 1. 5. CYWILIZACJE INDII I CHIN 1. 6. NARODZINY I ROZWÓJ PISMA R. II 2. 1. ATENY I SPARTA 2. 2. WOJNY PERSKIE 2. 3. WIERZENIA RELIGIJNE STAROŻYTNYCH GREKÓW 2. 4. KULTURA STAROŻYTNYCH GREKÓW 2. 5. PODBOJE ALEKSANDRA WIELKIEGO R. III 3. 1. USTRÓJ POLITYCZNY STAROŻYTNEGO RZYMU 3. 2. POWSTANIE I UPADEK IMPERIUM RZYMSKIEGO 3. 3. KULTURA UMYSŁOWA I RELIGIA STAROŻYTNEGO RZYMU 3. 4. SZTUKA STAROŻYTNEGO RZYMU 3. 5. NARODZINY CHRZEŚCIJAŃSTWA R. IV 4. 1. BIZANCJUM 4. 2. NARODZINY ISLAMU 4. 3. NA GRUZACH CESARSTWA ZACHODNIEGO 4. 4. WALKA O WŁADZĘ NA ŚWIATEM CHRZEŚCIJAŃSKIM 4. 5. DZIEJE WYPRAW KRZYŻOWYCH R. V 5. 1. SPOŁECZEŃSTWO FEUDALNE 5. 2. STAN RYCERSKI 5. 3. MIESZCZANIE I CHŁOPI 5. 4. KOŚCIÓŁ W ŚREDNIOWIECZU 5. 5. SZTUKA ŚREDNIOWIECZNA R. VI 6. 1. PRADZIEJE ZIEM POLSKICH 6. 2. POCZĄTKI PAŃSTWA POLSKIEGO 6. 3. POLSKA POD PANOWANIEM BOLESŁAWA CHROBREGO 6. 4. KRYZYS PAŃSTWA PIERWSZYCH

Europa i świat doby Oświecenia

Na naszych zajęciach (wspólnie i/lub samodzielnie): 5. 1. Przemiany gospodarcze i społeczne w XVIII wieku 5. 2. Oświecenie 5. 3. Absolutyzm oświecony 5. 4. Wojna o niepodległość Stanów Zjednoczonych 5. 5. Wybuch Wielkiej Rewolucji Francuskiej 5. 6. Francja republiką - przemiany polityczne we Francji w latach 1973-1799     https://www.youtube.com/watch?v=zxYrqV1rFIA&ab_channel=By%C5%82osobie...%28HelloMaestro%29 7:27 Ziemniak i rozbiór Polski, Katarzyna Wielka, Maria Teresa "Byl Sobie Czlowiek" - Świat przyspiesza- Wynalazki, zmiany społeczno-gospodarcze i polityczne XIX wieku, m.in. Wiosna Ludów https://www.youtube.com/watch?v=vLqbldp2OPc&list=PLyJ5tp6WmjKj-lHgWpsK4-xqnpEDoezbi&index=23&ab_channel=FranciszekF1 5. 1. Jesteśmy drugą Anglią. Czego Goethe szuka na Śląsku? a) Muzy b) elfów c) zachodnich technologii Świat idzie naprzód, czyli Geothe na Śląsku, a my stajemy się drugą Anglią.   Porównaj wiersz Goethego w tłumaczeniu Szymborskiej:  https://wiersze.an