Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Europa i świat w XVI wieku + późneśredniowiecze.PL, ikony XVI wieku - Minipodsumowanie - wymagania

Europa i świat w XVI wieku 

Minipodsumowanie (tj. ok. 25-minutowy sprawdzian/praca klasowa; jest szansa, że prowadzący pozwoli na ok. 1-3 minut skorzystać z notatek z zeszytu, dlatego warto je zawczasu uporządkować) z niektórych zagadnień z ostatnich rozdziałów: 

  • Kolorem zielonym oznaczono elementy, które uczeń powinien opanować na ocenę Celującą
  • czerwonym na bardzo dobry
  • czarnym - wiedzę elementarną

Zadanie II: Uszereguj na osi czasu postacie lub wydarzenia, jak na przykład: 

Zadanie II: Uszereguj na osi czasu postacie lub wydarzenia, jak na przykład: 
  • Panowanie królów i książąt zwierzchnich Polski (oczywiście dat panowania nie trzeba znać na pamięć)
    • Piastowie (i krewniacy):
      • 8. Bolesław Krzywousty 1106-1138
      • 9. Władysław Wygnaniec 1138-1146
      • 10. Bolesław Kędzierzawy 1146-1173
      • 11. Mieszko III Stary 1173-1177,1191,1198-1199,102
      • 12. Kazimierz Sprawiedliwy 1177-1194
      • 13. Władysław Laskonogi 1202, 1228-1231
      • 14. Leszek Biały 1202-1227
      • 15. Henryk Brodaty 1228-1238
      • 16. Henryk Pobożny 1238-1241
      • 17. Konrad Mazowiecki 1229, 1241-1243
      • 18. Bolesław V Wstydliwy 1243-1279
      • 19. Leszek Czarny 1279-1288
      • 20. Henryk IV Probus (Prawy) 1289-1290
      • 21. Przemysł II Wielkopolski 1290, 1295-1296
        • 22. Wacław II (Przemyślida) 1300-1305
      • 23. Władysław I Łokietek 1305-1333
      • 24. Kazimierz Wielki 1333-1370
        • Ludwik Węgierski
        • Jadwiga Andegaweńska
    • Jagiellonowie:
      • Władysław Jagiełło
      • Kazimierz IV Jagiellończyk
      • Jan I Olbracht
      • Aleksander I Jagiellończyk
      • Zygmunt I Stary
      • Zygmunt II August
  • historia Polski (dat nie trzeba znać a jedynie kolejność wydarzeń)
    • hołd pruski, koniec Państwa Krzyżackiego  - 1525





Sprawdzian. Ogólnie - Co należy umieć?
Z każdego tematu postaraj się opanować te kilka (zazwyczaj ok. 5 najważniejszych) informacji, które mamy zanotowane w zeszycie
  • Czyli najczęściej: Najważniejszą/e:
    • postać (najczęściej władca, bohater lub naukowiec)
    • wydarzenie, tj. co dana osoba/grupa osiągnęła 
    • ciekawostkę
  • Z całości opanuj minimum 4 ciekawostki (nieco bardziej rozbudowanych zdań, w których będą jakieś fakty):
    • ...
  • Zadanie II A: Ciekawostki nt. życia papieży czasu renesansu i rozłamu w kościele:
    • w 5 rozbudowanych zdaniach napisz, co wiesz o postaciach takich jak:
      • 212. Sykstus IV 1471–1484
      • 213. Innocenty VIII 1484–1492
      • 214. Aleksander VI 1492–1503
      • 216. Juliusz II 1503–1513
      • 220. Paweł III 1534-1549
    • i podsumuj - na czym polegała pozytywna i negatywna rola papieży okresu renesansu (dla kościoła i ludzkości)?
  • Zadanie II B: Ciekawostki nt. życia artystów czasu renesansu
    • w 5 rozbudowanych zdaniach napisz, co wiesz o postaciach takich jak:
      • Mistrzowie włoskiego renesansu (podaj 4 nazwiska, min. 4 dzieła i 1-2 ciekawostki)
  • Zadanie II C: Ciekawostki nt. życia ludzi-ikon polskiego renesansu
    • w 5 rozbudowanych zdaniach napisz, co wiesz o postaciach takich jak:
      • Mistrzowie włoskiego renesansu (podaj 4 nazwiska i fakty/ciekawostki o każdym ciekawostki)
  • Zadanie III: Ciekawostki nt. życia ekscentryków czasu renesansu
    • w 5 rozbudowanych zdaniach napisz, co wiesz o postaciach takich jak (jeden z 4 tematów wskazany przez nauczyciela):
      • A) Marcin Luter
      • B) Henryk VIII i ew. Maria Tudor
      • C) Elżbieta Wielka i ew. Maria Stuart
      • D) Filip II Hiszpański i ew. Elżbieta Batory
  • Zadanie IV: Prawda/Fałsz - wielkie odkrycia geograficzne, amerykańskie cywilizacje, kontrreformacja

  • Zadanie V:  RYSUNEK
    • na bazie jednej z zapisanych wyżej ciekawostek, tworzymy coś na kształt uproszczonego komiksu; a dokładnie - satyryczny rysunek edukacyjny. Tworzymy wartościowy pod względem edukacyjnym obrazek, który przekazuje nam jakąś wiedzę historyczną (lub mobilizuje do poszerzenia wiedzy). Nasz rysunek ma potencjalnie przekazać np. naszemu rówieśnikowi, który nie chodzi z nami na lekcje historii jakąś interesującą wiedzę historyczną.
    • a) narysuj szkic, np. 
      • 2 ludzików, najlepiej, żeby trzymali / nosili na głowie jakieś elementy charakterystyczne dla danej postaci, np. koronę, hełm itd.
      • wystarczy 3 elementy: 
        • ludziki - tj. postacie historyczne (ewentualnie tłum, zwierzęta, budynki itd.)
        • dymki - co mówią lub myślą dane osoby
        • można elementy dodatkowe - jakąś scenografię w tle, np. piramidy, statki lub inny charakterystyczny element
      • postacie mogą, a nawet powinny ze sobą np. rozmawiać
      • ewentualnie mogą robić coś śmiesznego i to komentować, np. 
        • budować piramidę i mówić, że w tym tempie, bez pomocy kosmitów, to nie zdarzą jej dokończyć, przed wynalezieniem elektrycznych samochodów
    • b) podpisz, kogo przedstawia obraz (np. władcę/ kapłana/ wojownika/ naukowca?)
    • c) podpisz kiedy i gdzie "dzieje się" ta scena, np. Egipt ok. 3 tys. p.n.e. zdjęcie koloryzowane
      • poniżej kilka przykładów:
      • 1) Aleksander Macedoński może mówić coś o: 
        • podbojach 
          • np. Wybacz mamo, ale skoro w 10 lat podbiłem cały cywilizowany świat aż po Egipt i Indie; a na ziemiach barbarzyńskich, np. Polsce nie ma nic ciekawego, idę oglądać seriale na Netflixie i Disney (podobno wyszła nowa część Króla Lwa!), lekcje do szkoły już zrobiłem!
        • greckich/macedońskich wojownikach (hoplitach) i ich broni, np.: 
          • Aleksander mówi do Arystotelesa: Wiem, że to zabrzmi głupio, ale Arystotelesie - skoro jesteś takim mądrym filozofem, powiedz mi: skoro moi Macedońscy żołnierze wyposażeni w 5-metrowe włócznie (sarissy) byli w stanie podbić niemal cały świat (Grecję, Persję, Egipt i Indie), to czy  z 10-metrowymi podbijemy księżyc?


tutaj może pojawić się bardziej szczegółowy wykaz zagadnień, żebyście nie musieli się za dużo uczyć:

(jeśli linki źle działają trzeba użyć ctr+C; ctrl+v)


Punktacja

  1. 6
  2. 6
  3. 8
  4. 8
  5. 4 (+2 ekstra)
= 32
  •  32    6
  •  31    5+
  •  29    5
  •  27    4+
  •  24    4
  •  21    3+
  •  18    3
  •  15    2+
  •  13    2
  •  10    1+'



A

I

  1. F
  2. F
  3. P
  4. P
  5. P
  6. P
II
  1. BCA
  2. ACB
  3. CAB

Popular posts from this blog

Klasa 5

Sprawdzian I: 490 p.n.e.- bitwa pod Maratonem, I wojna Greków z Persami 753 p.n.e. - legendarne założenie Rzymu 44 p.n.e. - śmierć Juliusza Cezara 1 rok n.e. - narodziny Jezusa Tabela: A (wersja podstawowa, na Bdb);  B (wersja rozszerzona o wyjaśnienia) Powyżej dwie tabele. Wykazy zawierają skrót wymaganych informacji.  Zastrzeżenie:  Kolorem czerwonym  oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny  bardzo dobrej Kolorem zielonym  oznaczono elementy, których opanowanie zaleca się na ocenę c elującą Elementy fioletowe i żółte  - wiedza prawie zupełnie zbędna i elementy dyskusyjne :) Sprawdzian nr I:  Zadanie I: Tabelka, luki Na podstawie powyższych tabel uzupełnij luki - tj.  ok. 10 najważniejszych postaci/ dat/ wydarzeń z historii (tematy 1.1-1.4; 2.1-2.2; 2.5; 3.2), wg powyższego schematu. Zadanie II: Uszereguj wydarzenia:  uluż w odpowiedniej kolejności wydarzenia (np. na osi czasu) od najstarszego do tego, które będzie najpóźniej Pierwszy człowiek w Europi

Pierwsza wojna światowa

Co będzie na sprawdzianie, etc.? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych, np: Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po której stronie konfliktu walczyły? Wybierz 1 z 2 zaproponowanych zagadnień (łącznie jest 7 zagadnień- zob. podwykaz) i opisz w ok. 8 minipunktach (każdy punkt, to przynajmniej 3 fakty; ktoś, coś, gdzieś itp) Wspaniałe stulecie? U progu I wojny, miniwątki które można poruszyć: Europa, Austria i Cieszyn przeł. XIX i XX w. sytuacja gospodarcza, społelczna i geopolityczna Bałkany Panujący np. FJI - sielankowy portret rozwój przemysłu, szkolnictwa, przykłady Rywalizacja narodowa w różnych częściach Europy Austria 12 Narodów - jakich, kto prześladuje a kto prześladowany? Cieszyn sielankowy z piosenki Nohavicy Tesinska, tzn.? Konflikt polsko-niemiecki na Śl. Ciesz. -  Krwawa niedziela w Cieszynie itp. dyskryminacja Polaków Szkoły  Rota - genez

Klasa 4

Podstawa programowa (2024), cz. I: "KLASA IV I. Elementy historii rodzinnej i regionalnej.  Uczeń: 1) zbiera informacje na temat historii swojej rodziny, gromadzi pamiątki rodzinne i opowiada o nich; 2) poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje. II. Najważniejsze elementy polskiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń: 1) zna symbole narodowe (barwy, godło, hymn państwowy), najważniejsze święta narodowe i państwowe, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie; 2) wiąże najważniejsze zabytki i symbole kultury polskiej z właściwymi regionami. III. Refleksja nad historią jako nauką. Uczeń: 1) wyjaśnia, na czym polega praca historyka; 2) wskazuje sposoby mierzenia czasu w historii i posługuje się pojęciami chronologicznymi; 3) rozpoznaje rodzaje źródeł historycznych; 4) odróżnia historię od dziejów legendarnych (....)". Punkt III. Rozwinięcie - Refleksja nad historią jako nauką: 1) Na czym p