Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

I poł. XIX w. - sprawdzian, itp

 

Zagadnienia na kartkówkę/sprawdzian/pracę klasową. 

  • praca będzie podobna do tych co zawsze
    • zasadniczo wystarczą podsumowania rozdziałów
      • https://koperlo.blogspot.com/2022/07/xix-w-system-wiedenski-w-europie.html
      • https://koperlo.blogspot.com/2022/07/ziemie-polskie-w-xix-wieku.html
  • zagadnienia/pytania w 80% podałem już na zajęciach 
  • oto tematy opisowe, które należy rozwinąć w 4 mocniej rozbudowanych zdaniach
    • A.Noc listopadowa 1830: Różne światy, dylematy... - młodzi vs starzy 
    • B.Wiosna Ludów na Śląsku Cieszyńskim i jej bohaterowie
    • C.Cieszyńskie ciekawostki (z wycieczki lub inne dot. XIX wieku)

    • a) KP, czyli romans Polski z Rosją, Polaków z Rosjanami
    • b) Rabacja Galicyjska i rok 1848 w PL 
    • c) Represje po powstaniu listopadowym, Wielka Emigracja i wielka depresja Polaków
  • do tego kolejność chronologiczna, 
    • kolejność ok. 10 wydarzeń z historii ziem Polski i Europy z lat 1815-1848
  • Czas pisania: 20 minut (i ew. 2-4 min z wykorzystaniem notatek, tj. przygotowanej osobiście kartki lub zeszytu): 




Zadania:

  1. PRawda/Fałsz
  2. chronologia
  3. 1 z opisowych tematów 
  4. 1 z opisowych tematów 
  5. + Rysunek. 

Zadania 1. i 2: Napisz: 4 rzeczy ważne/ciekawe dot. 1 z tematów (4 zagadnień, ew. rozbudowanych/złożonych zdań):


  • dodatkowo: Śląsk Cieszyński w czasach napoleońskich (Miasto Cieszyn, Książęta, chłopi, żołnierze) - 4 ciekawostki.

Punktacja (za 1 element/ zagadnienie/ zdanie/równoważnik zdania):

  • punkty przydzielamy wg wzoru: liczba minifaktów dzielona przez 4 = liczba punktów
  • minifakty, nie powinny się powtarzać, najlepiej gdyby nie zostały przepisane z innej części sprawdzianu (wówczas mogą być "niepunktowane" podwójnie)
  • 2 pkt: 
    • odpowiedź składająca się z minimum 8 elementów "faktograficznych"
    • czyli
      • Jura Gajdzica (1-2) był chłopem Cisownicy (3-4), trudniącym się furmaństwem (dzisiej powiedzielibyśmy, iż był spedytorem-tirowcem) (5-6), którego pasją było kolekcjonowanie książek (7-8), 
      • Gajdzica zbierane książki zdobił ekslibrisem (1-2)pierwszą chłopską pieczęcią własnościową na ziemiach polskich (3-4); pisał także kronikę, którą nazwał "Dlo Pamięci narodu Ludzkiego" (5-6), w niej opisywał wydarzenia epoki napoleońskiej, z perspektywy cieszyniaków (8)
    • odpowiedź pełna; powinna zawierać zazwyczaj odpowiedzi na pytania: kto, co, kiedy? lub być bardziej rozwinięta - np.: 
      • Jura Gajdzica, chłop z Cisownicy opisywał m.in. przemarsze wojsk ery napoleońskiej przez Śląsk Cieszyński i pobór do wojska (8)
      • bitwę pod Trafalgar zwyciężyła flota brytyjska pod dowództwem Horatio Nelsona (1-4), który jednak zginął w walce (5); admirał do Anglii dotarł w beczce rumu (6-7)
      • Inwazja na Anglię nie mogła dojść do skutku (1-3), wskutek (4) klęski (5) francuskiej (6) poniesionej w 1805 roku u wybrzeży Hiszpanii pod Trafalgar (7-9)
  • 1,5 pkt: 
    • odpowiedź składająca się z 6 elementów "faktograficznych", przyczynowo-skutkowych
      • w 1805 roku floty Francji i Hiszpanii (1-4) została pokonana w bitwie morskiej pod Trafalgar przez Brytyjczyków (4-6)
      • Jura Gajdzica był chłopem (1-3), który kolekcjonował książki, pochodził z Cisownicy (5-6)
    • odpowiedź niepełna; brak istotnego elementu: 
      • flota Francji została pokonana bitwie morskiej pod Trafalgar przez flotę brytyjską (5 szt)
      • Anglicy powstrzymali inwazję Francuzów zwyciężając w bitwie morskiej (Nelson) (6)
  • 1 pkt.: 
    • odpowiedź składająca się z minimum 3 elementów "faktograficznych"
      • Jura Gajdzica pochodził z Cisownicy 
    • odpowiedź niepełna (zawierająca śladowe ilości wiedzy)/ odpowiedź zawierająca  mniej rażące błędy (coś uproszczono/delikatnie przekręcono) gdy chcemy nagrodzić samą próbę odpowiedzi); 
      • Francuzi zostali pokonani w bitwie morskiej 
      • Anglicy powstrzymali inwazję Francuzów
  • 0,5p: odpowiedź nie na temat (piszemy NNT: ), ale dotyczące tematy wojen napoleońskich (czasami chcemy kogoś nagrodzić za to że mu się cokolwiek chciało napisać):
    • Nie na temat: ......
  • pkt. w rzadkich i uzasadnionych przypadkach, gdy odpowiedź znacznie wykracza poza standardową, poprzez ilość poruszonych wątków, szczegółów możemy przyznać 3 punkty, np.: 12-15 mini-faktów
    • w 1805 roku floty Francji i Hiszpanii zostały pokonane w bitwie morskiej pod Trafalgar u wybrzeży Hiszpanii (nieopodal Gibraltaru) przez flotę brytyjską dowodzoną przez Horatio Nelsona, który pomimo, iż był inwalidą (bez ręki, oka) zwyciężył przypłacając to swym życiem.
2. Rysunek: 
  • Idealnie gdyby był zabawny i mądry!
    • przyznajemy po 2 pkt. za:
      • merytoryczność (kto, co, kiedy, dlaczego?)
        • Rysunek powinien mieć krótki opis/komentarz autora, w którym wyjaśniono widzowi/laikowi, o co chodzi, jakich wydarzeń historycznych dotyczy
        • jeżeli ktoś narysował wartościowy rysunek z opisem, który przekazuje nam jakąś wiedzę historyczną (kto, co, kiedy, dlaczego?), przyznajemy max. liczbę punktów
        • jeśli rysunek nie przedstawia wartości edukacyjnej, nie można się z niego nic nauczyć, wówczas otrzymuje 0 pkt. za niemerytoryczność
      • poczucie humoru 
        • (postać może mówić coś śmiesznego, np. nawiązującego do wydarzeń historycznych, ze swojego życia); 
        • jeżeli żart jest zbyt "rubaszny", to jest nie na miejscu, wówczas nie przyznajemy maksymalnej liczby punktów
      • staranność wykonania, kunszt, estetykę 
        • odbiór jest elementem subiektywnym, ale staramy się ocenić: 
        • czy ktoś się do rysunku "przyłożył", czy go "odwalił"
    • łącznie za 3 elementy do zdobycia jest 6 punktów (3*2) 
      • jeśli uznajemy rysunek za "Genialny", możemy przyznać 1 punkt więcej z uzasadnieniem - dlaczego. 
    • Przykład: 
      • osoba bez ręki i oka w czapce z epoki (np. jak piracka) ; w tle statki; śpiew z tonącego statku lub tych ocalałych: "We all live in a yellow submarine!"
      • Postać w czapce mówi "Ja nie chcę do rumu!" 
      • podpis: "Admirał Nelson tuż przed śmiercią w zwycięskiej bitwie pod Trafalgar, tuż przed włożeniem do beczki"; 
      • Wyjaśnienie od osoby oceniającej: Rysunek Genialny! Ładny, zabawny i pouczający. Ukazuje ciało admirała zakonserwowano w beczce z rumem, by sie nie zepsuło przed przybyciem do Anglii! Okręty francuskie idą na dno, Anglicy na złość śpiewają im piosenkę Beatelsów o łodzi podwodnej: (PS: marynarze podobno go podpijali, stąd nazwa "krwawy Nelson" na jeden z napojów alkoholowych)






Punktacja:

Temat opisowy: 3*7= 10,5
Temat regionalny: 1,5*4= 6
Tabela: 1*0,5= 2,5
Rysunek: 2*3=4,5 
Ocenianie: osoba "oceniająca", która wg nauczyciela nieprzyłożyła się do oceny pracy kolegi/koleżanki, traci możliwość podwyższenia własnej oceny.
Razem: 24,5 pkt.



Po napisaniu następuje wymiana prac, pomiędzy ławkami (wymieniamy pracę z osobą siedzącą z przodu/ z tyłu), ona ocenia pracę, wg. poniższego klucza, podlicza zdobyte punkty i wpisuje proponowaną ocenę wg skali poniżej. Obie osoby podpisują się na pracy. 

  • Jeżeli oceniający ma wątpliwości w danej kwestii, może zaznaczyć pytajnik i dopisać literkę "W" (ew. z komentarzem), nauczyciel sam podejmie decyzję w tym temacie. 
  • Jeżeli oceniający nie zdąży ocenić całej pracy, zrobi to oczywiście za niego nauczyciel

- jeżeli komuś brakuje 0,5 punktu do wyższej oceny, możemy ją zaokrąglić do góry, czyli za 21,5 pkt możemy przyznać +Bdb

  • Osoba oceniająca powinna krótko ocenić słownie pracę kolegi/koleżanki, np.:
    • "Basiu, WOW! Duzo wyniosłam z Twojej pracy.  widać że się świetnie przygotowałeś, gratuluję!"
    • "Marku, rysunek świetny, ale widać że nie opanowałaś całego materiału. Następnym razem poświęć więcej czasu na przygotowanie PLZ."

    Osoba pisząca i sprawdzająca gwarantują swoim podpisem uczciwość powstawania pracy i oceny.


    Punktacja

    Klasa 3D:

    • 1. FFF PPF
    • BA
    • ABAC

    Klasa 3G

    1.: PPP PFP

    AC; CA; CA

    1. P
    2. F
    3. F
    4. F
    5. P
    6. P

    Rene
    1. BC
    2. BC
    3. CA

    Punktacja

    • Zadanie liczba punktów
    • 1 6
    • 2 6
    • 3 8
    • 4 8
    • 5 4 +2
    • razem 32 (+2 za humor rys.)
  •  
    •  32     6
    •  31     5+
    •  29     5
    •  27     4+
    •  24     4
    •  21     3+
    •  18     3
    •  15     2+
    •  13     2
    •  10     1+'



    Punktacja: 5+8+6+4+5+4 (i 2 ekstra za rysunek)=32 

    •  32     6
    •  31     5+
    •  29     5
    •  27     4+
    •  24     4
    •  21     3+
    •  18     3
    •  15     2+
    •  13     2
    •  10     1+'

    1830 1831


    a B 0 


    I

    1. P
    2. P
    3. P
    4. P
    5. F
    6. P - powtórzone
    II
    1. AC
    2. CA
    3. CA


    A


    1. F
    2. F
    3. F
    4. P
    5. P
    6. F
    II
    1. BA
    2. AB
    3. AC

    B2

    I

    1. P
    2. P
    3. F
    4. P
    5. P
    6. P
    II
    1. CA
    2. CA
    3. CA

    Popular posts from this blog

    Pierwsza wojna światowa

    Tutaj moje info o osobach, które walczyły 20 lat wcześniej na I wojnie: https://ojcowskidom.blogspot.com/2021/11/na-frontach-i-wojny-swiatowej.html Możemy szacować, iż żałobę z powodu śmierci domownika przeżywano wówczas, w co czwartym domu w Brennej i Górkach. Rodzin w Brennej i Górkach, które straciły bliskich na I wojnie było przeszło sto. Na I wojnie zginął przynajmniej co 20 mężczyzna z naszych wiosek, podczas gdy ranny mógł zostać nawet co czwarty lub piąty. Jeśli odejmiemy osoby niepełnoletnie i seniorów oraz inwalidów etc. i policzymy jedynie mężczyzn objętych poborem, wówczas liczby te wzrosną ok. dwukrotnie (!). Z rachunku tego wynika, iż tylko co drugi mężczyzna powołany na front I wojny światowej wrócił z niej cały i względnie zdrowy. Co będzie na sprawdzianie? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po k

    Klasa 5

    Klasa 5 R. I 1. 1. POCZĄTKI LUDZKOŚCI 1. 2. CYWILIZACJE MEZOPOTAMII 1. 3. STAROŻYTNY EGIPT 1. 4. STAROŻYTNY IZRAEL 1. 5. CYWILIZACJE INDII I CHIN 1. 6. NARODZINY I ROZWÓJ PISMA R. II 2. 1. ATENY I SPARTA 2. 2. WOJNY PERSKIE 2. 3. WIERZENIA RELIGIJNE STAROŻYTNYCH GREKÓW 2. 4. KULTURA STAROŻYTNYCH GREKÓW 2. 5. PODBOJE ALEKSANDRA WIELKIEGO R. III 3. 1. USTRÓJ POLITYCZNY STAROŻYTNEGO RZYMU 3. 2. POWSTANIE I UPADEK IMPERIUM RZYMSKIEGO 3. 3. KULTURA UMYSŁOWA I RELIGIA STAROŻYTNEGO RZYMU 3. 4. SZTUKA STAROŻYTNEGO RZYMU 3. 5. NARODZINY CHRZEŚCIJAŃSTWA R. IV 4. 1. BIZANCJUM 4. 2. NARODZINY ISLAMU 4. 3. NA GRUZACH CESARSTWA ZACHODNIEGO 4. 4. WALKA O WŁADZĘ NA ŚWIATEM CHRZEŚCIJAŃSKIM 4. 5. DZIEJE WYPRAW KRZYŻOWYCH R. V 5. 1. SPOŁECZEŃSTWO FEUDALNE 5. 2. STAN RYCERSKI 5. 3. MIESZCZANIE I CHŁOPI 5. 4. KOŚCIÓŁ W ŚREDNIOWIECZU 5. 5. SZTUKA ŚREDNIOWIECZNA R. VI 6. 1. PRADZIEJE ZIEM POLSKICH 6. 2. POCZĄTKI PAŃSTWA POLSKIEGO 6. 3. POLSKA POD PANOWANIEM BOLESŁAWA CHROBREGO 6. 4. KRYZYS PAŃSTWA PIERWSZYCH

    Europa i świat doby Oświecenia

    Na naszych zajęciach (wspólnie i/lub samodzielnie): 5. 1. Przemiany gospodarcze i społeczne w XVIII wieku 5. 2. Oświecenie 5. 3. Absolutyzm oświecony 5. 4. Wojna o niepodległość Stanów Zjednoczonych 5. 5. Wybuch Wielkiej Rewolucji Francuskiej 5. 6. Francja republiką - przemiany polityczne we Francji w latach 1973-1799     https://www.youtube.com/watch?v=zxYrqV1rFIA&ab_channel=By%C5%82osobie...%28HelloMaestro%29 7:27 Ziemniak i rozbiór Polski, Katarzyna Wielka, Maria Teresa "Byl Sobie Czlowiek" - Świat przyspiesza- Wynalazki, zmiany społeczno-gospodarcze i polityczne XIX wieku, m.in. Wiosna Ludów https://www.youtube.com/watch?v=vLqbldp2OPc&list=PLyJ5tp6WmjKj-lHgWpsK4-xqnpEDoezbi&index=23&ab_channel=FranciszekF1 5. 1. Jesteśmy drugą Anglią. Czego Goethe szuka na Śląsku? a) Muzy b) elfów c) zachodnich technologii Świat idzie naprzód, czyli Geothe na Śląsku, a my stajemy się drugą Anglią.   Porównaj wiersz Goethego w tłumaczeniu Szymborskiej:  https://wiersze.an