Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

II wojna - 1939 - źródła

Przeczytaj jedno ze źródeł i wynotuj 5 kluczowych/ ciekawych informacji 



  • Ź I: 
  • Czechosłowacja 
  • Niepodległa Czechosłowacja zajmowała terytorium liczące 140 tys. km2 i zamieszkiwało w niej ponad 14 mln ludzi, 
  • traf uczynił ją państwem należącym do czołówki przemysłowych krajów świata,
  • na jej ziemiach znalazło się 75% przemysłowego potencjału cesarsko-królewskich Austro-Węgier (90% wydobycia węgla, 75% produkcji surówki i stali, 80% produkcji maszyn, taki sam procent produkcji tekstyliów itd.). 
  • W 1938 r. Czechosłowacja produkowała po 2,3 mln ton stali i surówki (więcej, niż Włochy!). 
  • W Czechach znalazł się niemal cały przemysł zbrojeniowy Austro-Węgier 
  • na potrzeby wojska - i przede wszystkim eksportu - pracowało 13 wytwórni samolotów, 7 - broni pancernej, 6 fabryk dział, 8 - broni ręcznej i maszynowej, 6 - amunicji i granatów.
  • Same zakłady Śkody zatrudniały ponad 40 tys. pracowników, 
  • Potencjał czechosłowacji osłabiały czynniki destruktywne: 
    • polityka narodowościowej rządu 
    • stosunki z sąsiadami. 
  • Ambitna, zaborcza polityka Pragi w latach 1918-1920 spowodowała, że Czesi byli w swoim państwie mniejszością (47% - 6,3 mln, dane z 1932 r.). Obok nich żyli: 
    • Niemcy (27,4% - 3,8 mln), w większości wrodzy Czechom
    • Słowacy (12,5% - 1,7 mln), w części wrodzy Czechom
    • Węgrzy (7,9% - 1,1 mln) 
    • Polacy - ok. 170 tys. (0,8% ludności); w tym ok. 140 tys. mieszkający głównie na Zaolziu i
    • Ponadto było jeszcze ponad 400 tys. obojętnych na los Czechosłowacji Rusinów oraz Rumuni i Żydzi (łącznie 4,4% ludności). 
    • O trwałości państwa miało zadecydować na ile Słowacy zechcą wspierać Czechów.
  • Problem Niemców Sudeckich
  • Ponad półtora miliona Niemców żyło w północnych i północno-zachodnich Czechach, stanowiąc 80-90% ludności mieszkającej na tych terenach. 
  • Podobnie wysoki odsetek stanowiło 300 tys. Niemców w północnych Morawach i na Śląsku Opawskim. 
  • III Rzesza z łatwością mogła szermować hasłami samostanowienia w odniesieniu do swoich ziomków w Sudetach.
  • Niemcy czescy byli doskonale zorganizowani - dysponowali około 250 gazetami i czasopismami (w języku niemieckim) oraz 71 mandatami na niespełna 300 miejsc w czechosłowackim parlamencie. 

  • Ź II: 
  • Monachium 1938
  • zachód po raz kolejny daje się ograć Hitlerowi, zmuszając Czechosłowację do ustępstw i oddania Niemcom pogranicznych ziem zamieszkanych przez ludność Niemieckom
  • W Monachium bez udziału CSR przedstawiciele Francji, Anglii, Niemiec i Włoch przyjęli rozporządzenie, według którego w ciągu 10 dni Czechosłowacja musiała odstąpić Trzeciej Rzeszy te pograniczne terytoria, na których zamieszkiwała większość obywateli narodowości niemieckiej. 
  • Jakakolwiek CSR i Francja posiadały umowę o wzajemnej wojennej pomocy, w tym okresie Francja nie była zdolna ani zdecydowana spełnić swoich zobowiązań. Rebublika Czechosłowacka prawdopodobnie nie byłaby w stanie sama się obronić. Rząd CSR ze względu na ochronę życia ludzi, którzy mogliby zginąć podczas wojny postanowił przyjąć traktat- a w zaszadzie dyktat monachijski.
  • Czesi stracili w ten sposób górskie twierdze i linie obronne, na budowę których wydali 30% swojego budżetu
  • premier Chamberlain wracając z Monachium powiedział triumfalnie: 
    • "Pokój dla naszego pokolenia został uratowany".
    Churchil odpowiedział, 
    • Mieli do wyboru wojnę lub hańbę, wybrali hańbę, a wojnę będą mieli także. 
  • Kuluary:
    • Gdy w 1937 r. Austriacy, zagrożeni włączeniem do Rzeszy, zaproponowali Pradze sojusz wojskowy, Beneš zezwolił jedynie na podpisanie umowy kulturalnej. Osamotniona Austria została włączona do Niemiec, a terytorium Czech – z trzech stron otoczone przez III Rzeszę.
    • 14 czerwca prezydent Beneš w rozmowie z posłem francuskim w Pradze (a premier Milan Hodża w rozmowie z posłem brytyjskim) zasugerowali zrzeczenie się na rzecz Niemiec części pogranicza, zamieszkałego przez milion Niemców. W kolejnych dniach propozycja została powtórzona wraz z sugestią wysiedlenia do Rzeszy pozostałych w granicach CSR Niemców. Na negocjacje było już jednak za późno: Konrad Henlein ogłosił właśnie niepodległość Niemców Sudeckich, rozpoczął organizowanie sił zbrojnych (faktycznie były one organizowane przez III Rzeszę) i zadeklarował stan wojny „Sudetenlandu” przeciwko CSR.
  • Niemiecki zysk w III 1939 jeszcze się powiększył:
    • W Czechach przejęto mnóstwo uzbrojenia – 
    • jego ilość szacuje się na połowę tego, co dotychczas w swych arsenałach mieli Niemcy oraz ¾ tego, co w swych arsenałach mieli Polacy. 
    • MIało to być ponad:
    • 400 czołgów, 1600 samolotów, 501 dział przeciwlotniczych, 
    • 2 tys. dział polowych, 43 tys. karabinów maszynowych, 
    • miliard sztuk amunicji strzeleckiej (!), 
    • 217 tys. koni, 25 tys. samochodów...
  • Ź III: 
  • Słynne fortyfikacje czeskie, 
  • długość zagrożonych granic (około 3 tys. kilometrów), 
  • projekt zakładał budowę m.in. 1 276 ciężkich i ponad 15 tysięcy lekkich bunkrów, które miały być uzupełnione potężnymi twierdzami. 
  • Prace rozpoczęto w 1935 roku, a ich zakończenie planowano w roku 1946. 
    • koszt ich budowy do 1938 r. (7 mld koron - ok. 1,5 mld złotych) 
      • To mnityle ile w tym czasie Polacy przeznaczali na całe swoje wojsko. Czesi wydali drugie tyle na własne wojsko

          • Do 1938 r. zrealizowano niespełna połowę planu, zbudowano około 10 tysięcy schronów, w tym 263 schrony ciężkie.
            • skupiając się na fortyfikacjach lekkich, łącznie miało to być 1276 ciężkich i 15 463 lekkich schronów
              • Przede wszystkim fortyfikacje były bardzo kosztowne. 
                • Cena każdej z 16 artyleryjskich grup warownych mogła sięgać 160 milionów koron, tyle kosztował krążownik. 
                  • Można sobie zatem wyobrazić wysiłek fortyfikacyjny CSR jako wybudowanie przez II Rzeczpospolitą floty 16 krążowników, wspartych pięćdziesięcioma niszczycielami i okrętami podwodnymi.
                    • tymczasem Polska dysponowała we wrześniu 1939 roku 4 niszczycielami, 5 okrętami podwodnymi, 1 stawiaczem min, 6 trałowcami, 2 kanonierkami oraz kilkoma jednostkami pomocniczymi.


                    • W 1938 roku w myśl uzgodnień Układu Monachijskiego, nadgraniczne tereny Czechosłowacji przekazane zostały Niemcom. Umocnienia dostały się w ich ręce niemal bez jednego wystrzału…
                    • Jedną z twierdz, zwanych grupami warownymi, jest położona w Górach Orlickich, na ich głównym grzbiecie, Hanička. 
                      • Była jedną z pięciu tzw. twierdz artyleryjskich, które wybudowane zostały w całości. 
                      • Jej głównym zadaniem była ochrona przejścia przez góry, prowadzącego drogą z położonych na granicy Bartošovic do Rokytnicy v Orlickich horach. 
                      • sześć obiektów połączono korytarzami zbudowanymi 18-35 m pod ziemią. 
                      • Pod powierzchnią ziemi znajdowały się także koszary dla ponad 400 żołnierzy (!), magazyny oraz liczne pomieszczenia techniczne.
                      • Całość dopełniał system zapór przeciwczołgowych i przeciwpiechotnych na powierzchni oraz obiekty obserwacyjne.
                      • Według założeń twierdza miała bronić przez kilka miesięcy. 


                    • ź. IV
                    • Polska hieną europy i sojusznikiem Hitlera?
                    • Po Układzie Monachijskim, który zdawał Czechosłowację na łaskę Hitlera, 
                    • 30 września 1938 r. Polska wystosowała do Pragi żądanie „odstąpienia Polsce terytoriów zamieszkałych niewątpliwie przez ludność polską […] oraz przeprowadzenia kilku drobnych korektur granicznych”. 
                    • W efekcie stojącej pod murem Czechosłowacji Polska odebrała ponad 1000 km² terytorium. 
                    • O ocenę postawy moralnej Polski w 1938 r. spory trwają do dziś, 
                    • Wśród negatywnych skutków trzeba wymienić m.in. fatalną prasę i opinię w świecie europejskiej dyplomacji. Jak ujął to Winston Churchill – „narodu wspaniałego w buncie i nieszczęściu, haniebnego i bezwstydnego w triumfie”. 
                    • Zachód bał się że Polacy dogadają się z Hitlerem
                    • Tak też do dziś interpretuje się zajęcie Zaolzia np. w rosji, o czym regularnie mówi m.in. Prezydent W. Putin, oskarżając polskę, że wspólnie z Hitlerem rozpoczeła II wojnę światową

                    • Ź V
                    • Daj Hitlerowi 4 czy 5 palców - odgryzie ci nogę. Fiasko ugodowej polityki
                    • Europejscy decydenci wierzyli, że polityka ustępstw wobec Adolfa Hitlera pozwoli zachować pokój na kontynencie. 
                    • Zachód dokonał kilku ustępstw względem Niemiec, zgodził się na:
                      • odbudowę armii niemieckiej
                      • remilitaryzację Nedrenii, 
                      • anszlus Austrii 
                      • a nawet przyłączenie czeskiego Kraju Sudeckiego do III Rzeszy 
                    • Sytuacja zmieniła się w marcu 1939 roku, gdy Niemcy:
                      • zaanektowały Czechosłowację
                      • litewski Okręg Kłajpedy. 
                      • wysuwały coraz bardziej kategoryczne rządania wobec Polaków
                    • Te wydarzenia uświadomiły europejskim politykom, że nie może być miejsca na dalsze pobłażanie Hitlerowi.

                    • W Londynie i Paryżu obawiano się, że Polska - poddana presji ("prośbą i groźbą" Hitlera) - powiększy grono satelitów III Rzeszy, 
                    • dlatego 31 marca 1939 r. Neville Chamberlain wydał oświadczenie o gwarancjach pomocy Polsce na wypadek wojny. 

                    • Ź VI
                    • Sukces który wsadził Polskę do paszczy lwa
                    • Kilka dni po deklaracji premiera Brytanii minister J. Beck udał się do Londynu.
                    • jednostronną deklarację Anglii zamieniono szybko w szereg obustronnych zobowiązań sojuszniczych
                    • 6 kwietnia 1939 roku brytyjskie gwarancje zostały przekształcone w umowę dwustronną. Od tej chwili oba państwa zobowiązywały się do wzajemnej pomocy militarnej w razie niemieckiej agresji.
                    • Beck mówił: „Jeśli zresztą będzie wojna, to bić się będziemy tak czy owak. A lepiej robić wojnę jako sojusznik Anglii, a nie jako jej gwarantowany wasal”.
                    • Sądzono, że Hitler nie wywoła wojny w obawie przed walką na dwa fronty. Jak wiemy, historia potoczyła się zupełnie inaczej. Mimo wszystko zawiązanie sojuszy można uznać za osiągnięcie dyplomacji Józefa Becka.
                    • Dwa tygodnie po gwarancjach Chamberleina (13 kwietnia 1939 r.) zapewnienia wobec Polski powtórzono w Paryżu, gdzie precyzowano założenia traktatu sojuszniczego z 1921 r. Umowę (podobną do tej z Brytanią) Polska podpisała z Francją w maju. 
                    • Władze Rzeszy były podobno zaskoczone tym nagłym zwrotem w europejskim układzie sił!
                    • Dotychczasowa polityka Hitlera polegała na przynajmniej poprawnym ułożeniu stosunków z Polską, co zabezpieczyłoby mu tyły, gdyby chciał uderzyć na Francję. 

                    • Cztery dni po deklaracji Chamberlaina, 3 kwietnia, Hitler  rozkazał przygotowanie Fall Weiss – planu wojny na wschodzie. 
                    • kolejno: 
                    • 28 kwietnia - Hitler wypowiedział w Reichstagu niemiecko-polski pakt o nieagresji.
                    • Tydzień później w słynnym przemówieniu wygłoszonym w Sejmie Józef Beck, minister spraw zagranicznych II Rzeczypospolitej mówił: My w Polsce nie znamy pojęcia pokoju za wszelką cenę! (5 maja 1939 roku)
                    • Co ciekawe wielu profesorów twierdzi, że gwarancje i umowy z  Jest to wielki sukces polskiej polityki zagranicznej, że Polska nie dała się tak zepchnąć na margines, jak chociażby nasz południowy sąsiad, Czechosłowacja 
                      • na podstwie :https://niepodlegla.dzieje.pl/artykul/80-lat-temu-premier-neville-chamberlain-zagwarantowal-polsce-pomoc-na-wypadek-wojny
                      • https://www.polskieradio.pl/39/156/artykul/2934326,jozef-beck-w-londynie-sojusz-polskobrytyjski-mial-zatrzymac-hitlera
                    • Sojusz z Hitlerem od roku zabiegał Stalin
                    • PS miał wszędzie szpiegów i zdawał sobie sprawę z realnej sytuacji
                    • miał np. wgląd w negocjacje polsko-niemieckie miał Stalin, którego szbiedzy pracowali dla ambasady niemieckiej w Warszawie. Zdrajcą był najpewniej też naczelnik Wydziału Wschodniego polskiego MSZ, Tadeusz Kobylański. 
                    • "Rosyjski przywódca znał więc przyszłość – wiedział, że prędzej czy później jego propozycje współpracy słane do Berlina przyniosą odpowiedź"

                    • Ź VII
                    • Czy Polska mogła dogadać się z Hitlerem? Czy Alianci nas zdradzili?
                    • historycy np. Zychowicz, Hitchens rozważają te pytania...
                    • Alianci zrobili niewiele by pomóc Polsce? 
                    • na pewno niewiele zostało zrobione tej realnej pomocy wojskowej ze strony Francji i Wielkiej Brytanii dla Polski w czasie kampanii wrześniowej. 
                    • Francuzi 
                      • podjęli - atak, rozpoznanie walką w Zagłębia Sary, zajęli kilka małych miejscowości 
                      • wszczęli kieszonkową ofensywę w stronę Sur Broken, 
                      • napotykając niewielki niemiecki opór 
                      • można domniemywać, że gdyby wcisnęli bardziej, to rzeczywiście to by miało większe znaczenie. 
                    • Natomiast Anglicy latali nad Bałtykiem, nad Atlantykiem, ostrzeliwali 
                    • wysłali flotę, ostrzeliwali niemieckie okręty. 
                    • Polski broniono przy wybrzeżach Urugwaju, strzelając do niemieckiego potężnego pancernika kieszonkowego 
                    •  nie było możliwości pomocy. 
                    • Zychowicz mówi, że te gwarancje brytyjskie spowodowały, że Polacy się zaczęli czuć tak pewnie, że rzucili się sami do paszczy Niemcom i że trzeba było być mądrzejszym jako Polacy. Hitchens uważa z kolei inaczej, że te gwarancje nie powinny być nigdy udzielone, dlatego że nie dawały możliwości wyjścia z honorem Brytyjczykom z tej sytuacji
                    • Brytyjczycy działali albo cynicznie, albo idealistycznie. 
                    • to przypływ idealizmu, żeby oczarować Amerykanów? 
                    •  nie można powiedzieć, że Francja i Wielka Brytania Polskę zdradziły. N
                    • Niewiele z ich pomocy wynikło, ale nie zdradziły. 
                    • Tak jak mówię, 

                    • Brytyjczycy rzeczywiście latali i strzelali do U-Boot to statków niemieckich i miało to tam jakieś znaczenie militarne, ale nie przekładało się to na sytuację w Polsce. 

                    • Ź. VIII - Czemu Alianci nam nie pomogli efektywnie?
                    • Natomiast zapomina się że druga wojna światowa, w przeciwieństwie do pierwszej, charakteryzuje się tym, że była dynamiczna i błyskawiczna - blitzkrieg, 
                    • Pierwszym teatrem wojennym, kiedy coś takiego można było zobaczyć , była Polska. 
                    • Taktyka wojenna, którą wymyślono jednocześnie właściwie i we Francji, i w Anglii, i w Niemczech. Tylko że w Niemczech. Jej rzecznicy, jak Guderian i np Rommel odnieśli sukces. 
                    • Przekonali myślącego dosyć nieszablonowo o wojnie Hitlera, że to jest dobry pomysł, podczas gdy te pomysły analogiczne w Anglii i Francji się nie przebiły. 
                    • To oznaczało, że Niemcy opracowali i wdrożyli alternatywną  technikę do wygrywania wojen. 
                    • Taktyka wielkich okopów i długich ofensyw z pierwszej wojnie światowej wymagała czasu. Alternatywna - nie. 
                    • zmasowane  uderzenia wojsk pancernych wspomagane dywizjami zmotoryzowanej piechoty w połączeniu ze zmasowanym bompardowaniem były kluczem do zwycięstwa. 
                    • Błyskawiczne przebijanie przez linie wroga, okrążanie, odcinanie od zaopatrzenia 
                    • Niemcy gnali tak, że wróg nie mógł się zorientować, co się tak naprawdę dzieje,
                    • siadła łączność, komunikacja, ciągle musiał sie wycowywać, często w warunkach nocnych, przez co każdego dnia tracił kilka procent sił wojskowych, gdyż gubił się sprzęt i żołnierze, pozbawieni map i rozkazów. 
                    • To wszystko co do joty sprawdziło się w Polsce, a także mimo pewnych większych trudności i silniejszego wroga we Francji, także w 40 roku później. I o tym zawsze zapominają wszyscy krytycy tego, co robiła Francja i Wielka Brytania wobec Polski we wrześniu i październiku 39 roku. Otóż kiedy francuscy wojskowi zobaczyli, którzy rozwijali ten atak na starą brykę, zobaczyli, że.


                    • Ź. IX Polskie zbrojenia
                    • W latach 30. XX wieku oficjalne wydatki wojskowe stanowiły ponad 34% budżetu państwa i ponad 6,5% całego dochodu narodowego.
                    • cały roczny budżet państwa na poziomie 2,5 miliarda złotych, z tego na wojsko wydawano ok. 800 milionów.
                    • Pieniędzy nie było, bo w większości szły na utrzymanie pokojowych stanów wojska. 
                    • Budżet wojskowy w latach 1927 – 1935 wynosił niespełna miliard złotych rocznie (ok. 800 mln zł. 
                    •  na szeroko rozumianą modernizację armii, fortyfikacje i zapasy mobilizacyjne wydawano rocznie średnio tylko 167 mln zł z tych pieniędzy(w latach budżetowych 34-36 – zaledwie po 120 mln zł). 
                    • Resztę „przejadali” żołnierze i oficerowie, liczne w armii konie oraz rozdmuchana administracja wojskowa.

                    • Ile sprzętu można było kupić co roku za te 65 mln zł mogą zobrazować ówczesne ceny broni i amunicji. Pod koniec lat 30. jeden kbk wz.29 (Mauser) kosztował 164,96 zł, ckm Browning wz. 30 – 2.102 zł, rkm wz.28 (Browning) – 1433 zł, tankietka TKS – 47,8 tys zł, a uzbrojony czołg 7TP – 231 tys zł. Na działko przeciwpancerne 37 mm wz.36 (Bofors) trzeba było wydać 22.900 zł, a na haubicę 100 mm ok. 147.620 zł. 

                    • droga miłość do koni: 
                    •  bardzo wysokie koszty motoryzacji? np. cenę za ciężarówkę aż 19,4 tys. zł. Koń kosztował wtedy ok. 975 zł, a jego roczne utrzymanie 730 zł. Jednak rezultat porównania wypadł niekorzystnie dla  brygady kawalerii, na której wyposażenie i utrzymanie w ciągu 15 lat trzeba było 167,9 mln zł, podczas gdy na utrzymanie brygady na samochodach tylko 93,9 mln zł. Dawało to oszczędność 74 mln zł.

                    • (...) inwestowano w rozbudowę kolejnych fabryk. Inwestowano, kiedy roczne możliwości wytwarzania moździerzy w kraju wynosiły tyle, ile moździerzy posiadały na wyposażeniu wszystkie czynne dywizje piechoty polskiej armii! Budowano w sytuacji, gdy istniejące fabryki nie otrzymywały zamówień z wojska. Budowano wielomilionowym kosztem dajmy na to kolejną fabrykę wytwarzającą działa (np. Zakłady Południowe w Stalowej Woli – przekraczając znacznie założony budżet – gdzie do września 1939r. wydano ok. 100 mln zł), a już istniejący zakład produkował 30 proc. tego co mógł, bo brakowało pieniędzy na zakupy armat dla wojska.

                    • https://historykon.pl/daleko-od-racjonalnosci-wydatki-wojskowe-ii-rp/




                    Popular posts from this blog

                    Klasa 5

                    Sprawdzian I: 490 p.n.e.- bitwa pod Maratonem, I wojna Greków z Persami 753 p.n.e. - legendarne założenie Rzymu 44 p.n.e. - śmierć Juliusza Cezara 1 rok n.e. - narodziny Jezusa Tabela: A (wersja podstawowa, na Bdb);  B (wersja rozszerzona o wyjaśnienia) Powyżej dwie tabele. Wykazy zawierają skrót wymaganych informacji.  Zastrzeżenie:  Kolorem czerwonym  oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny  bardzo dobrej Kolorem zielonym  oznaczono elementy, których opanowanie zaleca się na ocenę c elującą Elementy fioletowe i żółte  - wiedza prawie zupełnie zbędna i elementy dyskusyjne :) Sprawdzian nr I:  Zadanie I: Tabelka, luki Na podstawie powyższych tabel uzupełnij luki - tj.  ok. 10 najważniejszych postaci/ dat/ wydarzeń z historii (tematy 1.1-1.4; 2.1-2.2; 2.5; 3.2), wg powyższego schematu. Zadanie II: Uszereguj wydarzenia:  uluż w odpowiedniej kolejności wydarzenia (np. na osi czasu) od najstarszego do tego, które będzie najpóźniej Pierwszy człowiek w Europi

                    Pierwsza wojna światowa

                    Co będzie na sprawdzianie, etc.? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych, np: Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po której stronie konfliktu walczyły? Wybierz 1 z 2 zaproponowanych zagadnień (łącznie jest 7 zagadnień- zob. podwykaz) i opisz w ok. 8 minipunktach (każdy punkt, to przynajmniej 3 fakty; ktoś, coś, gdzieś itp) Wspaniałe stulecie? U progu I wojny, miniwątki które można poruszyć: Europa, Austria i Cieszyn przeł. XIX i XX w. sytuacja gospodarcza, społelczna i geopolityczna Bałkany Panujący np. FJI - sielankowy portret rozwój przemysłu, szkolnictwa, przykłady Rywalizacja narodowa w różnych częściach Europy Austria 12 Narodów - jakich, kto prześladuje a kto prześladowany? Cieszyn sielankowy z piosenki Nohavicy Tesinska, tzn.? Konflikt polsko-niemiecki na Śl. Ciesz. -  Krwawa niedziela w Cieszynie itp. dyskryminacja Polaków Szkoły  Rota - genez

                    Klasa 4

                    Podstawa programowa (2024), cz. I: "KLASA IV I. Elementy historii rodzinnej i regionalnej.  Uczeń: 1) zbiera informacje na temat historii swojej rodziny, gromadzi pamiątki rodzinne i opowiada o nich; 2) poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje. II. Najważniejsze elementy polskiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń: 1) zna symbole narodowe (barwy, godło, hymn państwowy), najważniejsze święta narodowe i państwowe, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie; 2) wiąże najważniejsze zabytki i symbole kultury polskiej z właściwymi regionami. III. Refleksja nad historią jako nauką. Uczeń: 1) wyjaśnia, na czym polega praca historyka; 2) wskazuje sposoby mierzenia czasu w historii i posługuje się pojęciami chronologicznymi; 3) rozpoznaje rodzaje źródeł historycznych; 4) odróżnia historię od dziejów legendarnych (....)". Punkt III. Rozwinięcie - Refleksja nad historią jako nauką: 1) Na czym p