Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

II wojna - 1939 - źródła

Przeczytaj jedno ze źródeł i wynotuj 5 kluczowych/ ciekawych informacji 



  • Ź I: 
  • Czechosłowacja 
  • Niepodległa Czechosłowacja zajmowała terytorium liczące 140 tys. km2 i zamieszkiwało w niej ponad 14 mln ludzi, 
  • traf uczynił ją państwem należącym do czołówki przemysłowych krajów świata,
  • na jej ziemiach znalazło się 75% przemysłowego potencjału cesarsko-królewskich Austro-Węgier (90% wydobycia węgla, 75% produkcji surówki i stali, 80% produkcji maszyn, taki sam procent produkcji tekstyliów itd.). 
  • W 1938 r. Czechosłowacja produkowała po 2,3 mln ton stali i surówki (więcej, niż Włochy!). 
  • W Czechach znalazł się niemal cały przemysł zbrojeniowy Austro-Węgier 
  • na potrzeby wojska - i przede wszystkim eksportu - pracowało 13 wytwórni samolotów, 7 - broni pancernej, 6 fabryk dział, 8 - broni ręcznej i maszynowej, 6 - amunicji i granatów.
  • Same zakłady Śkody zatrudniały ponad 40 tys. pracowników, 
  • Potencjał czechosłowacji osłabiały czynniki destruktywne: 
    • polityka narodowościowej rządu 
    • stosunki z sąsiadami. 
  • Ambitna, zaborcza polityka Pragi w latach 1918-1920 spowodowała, że Czesi byli w swoim państwie mniejszością (47% - 6,3 mln, dane z 1932 r.). Obok nich żyli: 
    • Niemcy (27,4% - 3,8 mln), w większości wrodzy Czechom
    • Słowacy (12,5% - 1,7 mln), w części wrodzy Czechom
    • Węgrzy (7,9% - 1,1 mln) 
    • Polacy - ok. 170 tys. (0,8% ludności); w tym ok. 140 tys. mieszkający głównie na Zaolziu i
    • Ponadto było jeszcze ponad 400 tys. obojętnych na los Czechosłowacji Rusinów oraz Rumuni i Żydzi (łącznie 4,4% ludności). 
    • O trwałości państwa miało zadecydować na ile Słowacy zechcą wspierać Czechów.
  • Problem Niemców Sudeckich
  • Ponad półtora miliona Niemców żyło w północnych i północno-zachodnich Czechach, stanowiąc 80-90% ludności mieszkającej na tych terenach. 
  • Podobnie wysoki odsetek stanowiło 300 tys. Niemców w północnych Morawach i na Śląsku Opawskim. 
  • III Rzesza z łatwością mogła szermować hasłami samostanowienia w odniesieniu do swoich ziomków w Sudetach.
  • Niemcy czescy byli doskonale zorganizowani - dysponowali około 250 gazetami i czasopismami (w języku niemieckim) oraz 71 mandatami na niespełna 300 miejsc w czechosłowackim parlamencie. 

  • Ź II: 
  • Monachium 1938
  • zachód po raz kolejny daje się ograć Hitlerowi, zmuszając Czechosłowację do ustępstw i oddania Niemcom pogranicznych ziem zamieszkanych przez ludność Niemieckom
  • W Monachium bez udziału CSR przedstawiciele Francji, Anglii, Niemiec i Włoch przyjęli rozporządzenie, według którego w ciągu 10 dni Czechosłowacja musiała odstąpić Trzeciej Rzeszy te pograniczne terytoria, na których zamieszkiwała większość obywateli narodowości niemieckiej. 
  • Jakakolwiek CSR i Francja posiadały umowę o wzajemnej wojennej pomocy, w tym okresie Francja nie była zdolna ani zdecydowana spełnić swoich zobowiązań. Rebublika Czechosłowacka prawdopodobnie nie byłaby w stanie sama się obronić. Rząd CSR ze względu na ochronę życia ludzi, którzy mogliby zginąć podczas wojny postanowił przyjąć traktat- a w zaszadzie dyktat monachijski.
  • Czesi stracili w ten sposób górskie twierdze i linie obronne, na budowę których wydali 30% swojego budżetu
  • premier Chamberlain wracając z Monachium powiedział triumfalnie: 
    • "Pokój dla naszego pokolenia został uratowany".
    Churchil odpowiedział, 
    • Mieli do wyboru wojnę lub hańbę, wybrali hańbę, a wojnę będą mieli także. 
  • Kuluary:
    • Gdy w 1937 r. Austriacy, zagrożeni włączeniem do Rzeszy, zaproponowali Pradze sojusz wojskowy, Beneš zezwolił jedynie na podpisanie umowy kulturalnej. Osamotniona Austria została włączona do Niemiec, a terytorium Czech – z trzech stron otoczone przez III Rzeszę.
    • 14 czerwca prezydent Beneš w rozmowie z posłem francuskim w Pradze (a premier Milan Hodża w rozmowie z posłem brytyjskim) zasugerowali zrzeczenie się na rzecz Niemiec części pogranicza, zamieszkałego przez milion Niemców. W kolejnych dniach propozycja została powtórzona wraz z sugestią wysiedlenia do Rzeszy pozostałych w granicach CSR Niemców. Na negocjacje było już jednak za późno: Konrad Henlein ogłosił właśnie niepodległość Niemców Sudeckich, rozpoczął organizowanie sił zbrojnych (faktycznie były one organizowane przez III Rzeszę) i zadeklarował stan wojny „Sudetenlandu” przeciwko CSR.
  • Niemiecki zysk w III 1939 jeszcze się powiększył:
    • W Czechach przejęto mnóstwo uzbrojenia – 
    • jego ilość szacuje się na połowę tego, co dotychczas w swych arsenałach mieli Niemcy oraz ¾ tego, co w swych arsenałach mieli Polacy. 
    • MIało to być ponad:
    • 400 czołgów, 1600 samolotów, 501 dział przeciwlotniczych, 
    • 2 tys. dział polowych, 43 tys. karabinów maszynowych, 
    • miliard sztuk amunicji strzeleckiej (!), 
    • 217 tys. koni, 25 tys. samochodów...
  • Ź III: 
  • Słynne fortyfikacje czeskie, 
  • długość zagrożonych granic (około 3 tys. kilometrów), 
  • projekt zakładał budowę m.in. 1 276 ciężkich i ponad 15 tysięcy lekkich bunkrów, które miały być uzupełnione potężnymi twierdzami. 
  • Prace rozpoczęto w 1935 roku, a ich zakończenie planowano w roku 1946. 
    • koszt ich budowy do 1938 r. (7 mld koron - ok. 1,5 mld złotych) 
      • To mnityle ile w tym czasie Polacy przeznaczali na całe swoje wojsko. Czesi wydali drugie tyle na własne wojsko

          • Do 1938 r. zrealizowano niespełna połowę planu, zbudowano około 10 tysięcy schronów, w tym 263 schrony ciężkie.
            • skupiając się na fortyfikacjach lekkich, łącznie miało to być 1276 ciężkich i 15 463 lekkich schronów
              • Przede wszystkim fortyfikacje były bardzo kosztowne. 
                • Cena każdej z 16 artyleryjskich grup warownych mogła sięgać 160 milionów koron, tyle kosztował krążownik. 
                  • Można sobie zatem wyobrazić wysiłek fortyfikacyjny CSR jako wybudowanie przez II Rzeczpospolitą floty 16 krążowników, wspartych pięćdziesięcioma niszczycielami i okrętami podwodnymi.
                    • tymczasem Polska dysponowała we wrześniu 1939 roku 4 niszczycielami, 5 okrętami podwodnymi, 1 stawiaczem min, 6 trałowcami, 2 kanonierkami oraz kilkoma jednostkami pomocniczymi.


                    • W 1938 roku w myśl uzgodnień Układu Monachijskiego, nadgraniczne tereny Czechosłowacji przekazane zostały Niemcom. Umocnienia dostały się w ich ręce niemal bez jednego wystrzału…
                    • Jedną z twierdz, zwanych grupami warownymi, jest położona w Górach Orlickich, na ich głównym grzbiecie, Hanička. 
                      • Była jedną z pięciu tzw. twierdz artyleryjskich, które wybudowane zostały w całości. 
                      • Jej głównym zadaniem była ochrona przejścia przez góry, prowadzącego drogą z położonych na granicy Bartošovic do Rokytnicy v Orlickich horach. 
                      • sześć obiektów połączono korytarzami zbudowanymi 18-35 m pod ziemią. 
                      • Pod powierzchnią ziemi znajdowały się także koszary dla ponad 400 żołnierzy (!), magazyny oraz liczne pomieszczenia techniczne.
                      • Całość dopełniał system zapór przeciwczołgowych i przeciwpiechotnych na powierzchni oraz obiekty obserwacyjne.
                      • Według założeń twierdza miała bronić przez kilka miesięcy. 


                    • ź. IV
                    • Polska hieną europy i sojusznikiem Hitlera?
                    • Po Układzie Monachijskim, który zdawał Czechosłowację na łaskę Hitlera, 
                    • 30 września 1938 r. Polska wystosowała do Pragi żądanie „odstąpienia Polsce terytoriów zamieszkałych niewątpliwie przez ludność polską […] oraz przeprowadzenia kilku drobnych korektur granicznych”. 
                    • W efekcie stojącej pod murem Czechosłowacji Polska odebrała ponad 1000 km² terytorium. 
                    • O ocenę postawy moralnej Polski w 1938 r. spory trwają do dziś, 
                    • Wśród negatywnych skutków trzeba wymienić m.in. fatalną prasę i opinię w świecie europejskiej dyplomacji. Jak ujął to Winston Churchill – „narodu wspaniałego w buncie i nieszczęściu, haniebnego i bezwstydnego w triumfie”. 
                    • Zachód bał się że Polacy dogadają się z Hitlerem
                    • Tak też do dziś interpretuje się zajęcie Zaolzia np. w rosji, o czym regularnie mówi m.in. Prezydent W. Putin, oskarżając polskę, że wspólnie z Hitlerem rozpoczeła II wojnę światową

                    • Ź V
                    • Daj Hitlerowi 4 czy 5 palców - odgryzie ci nogę. Fiasko ugodowej polityki
                    • Europejscy decydenci wierzyli, że polityka ustępstw wobec Adolfa Hitlera pozwoli zachować pokój na kontynencie. 
                    • Zachód dokonał kilku ustępstw względem Niemiec, zgodził się na:
                      • odbudowę armii niemieckiej
                      • remilitaryzację Nedrenii, 
                      • anszlus Austrii 
                      • a nawet przyłączenie czeskiego Kraju Sudeckiego do III Rzeszy 
                    • Sytuacja zmieniła się w marcu 1939 roku, gdy Niemcy:
                      • zaanektowały Czechosłowację
                      • litewski Okręg Kłajpedy. 
                      • wysuwały coraz bardziej kategoryczne rządania wobec Polaków
                    • Te wydarzenia uświadomiły europejskim politykom, że nie może być miejsca na dalsze pobłażanie Hitlerowi.

                    • W Londynie i Paryżu obawiano się, że Polska - poddana presji ("prośbą i groźbą" Hitlera) - powiększy grono satelitów III Rzeszy, 
                    • dlatego 31 marca 1939 r. Neville Chamberlain wydał oświadczenie o gwarancjach pomocy Polsce na wypadek wojny. 

                    • Ź VI
                    • Sukces który wsadził Polskę do paszczy lwa
                    • Kilka dni po deklaracji premiera Brytanii minister J. Beck udał się do Londynu.
                    • jednostronną deklarację Anglii zamieniono szybko w szereg obustronnych zobowiązań sojuszniczych
                    • 6 kwietnia 1939 roku brytyjskie gwarancje zostały przekształcone w umowę dwustronną. Od tej chwili oba państwa zobowiązywały się do wzajemnej pomocy militarnej w razie niemieckiej agresji.
                    • Beck mówił: „Jeśli zresztą będzie wojna, to bić się będziemy tak czy owak. A lepiej robić wojnę jako sojusznik Anglii, a nie jako jej gwarantowany wasal”.
                    • Sądzono, że Hitler nie wywoła wojny w obawie przed walką na dwa fronty. Jak wiemy, historia potoczyła się zupełnie inaczej. Mimo wszystko zawiązanie sojuszy można uznać za osiągnięcie dyplomacji Józefa Becka.
                    • Dwa tygodnie po gwarancjach Chamberleina (13 kwietnia 1939 r.) zapewnienia wobec Polski powtórzono w Paryżu, gdzie precyzowano założenia traktatu sojuszniczego z 1921 r. Umowę (podobną do tej z Brytanią) Polska podpisała z Francją w maju. 
                    • Władze Rzeszy były podobno zaskoczone tym nagłym zwrotem w europejskim układzie sił!
                    • Dotychczasowa polityka Hitlera polegała na przynajmniej poprawnym ułożeniu stosunków z Polską, co zabezpieczyłoby mu tyły, gdyby chciał uderzyć na Francję. 

                    • Cztery dni po deklaracji Chamberlaina, 3 kwietnia, Hitler  rozkazał przygotowanie Fall Weiss – planu wojny na wschodzie. 
                    • kolejno: 
                    • 28 kwietnia - Hitler wypowiedział w Reichstagu niemiecko-polski pakt o nieagresji.
                    • Tydzień później w słynnym przemówieniu wygłoszonym w Sejmie Józef Beck, minister spraw zagranicznych II Rzeczypospolitej mówił: My w Polsce nie znamy pojęcia pokoju za wszelką cenę! (5 maja 1939 roku)
                    • Co ciekawe wielu profesorów twierdzi, że gwarancje i umowy z  Jest to wielki sukces polskiej polityki zagranicznej, że Polska nie dała się tak zepchnąć na margines, jak chociażby nasz południowy sąsiad, Czechosłowacja 
                      • na podstwie :https://niepodlegla.dzieje.pl/artykul/80-lat-temu-premier-neville-chamberlain-zagwarantowal-polsce-pomoc-na-wypadek-wojny
                      • https://www.polskieradio.pl/39/156/artykul/2934326,jozef-beck-w-londynie-sojusz-polskobrytyjski-mial-zatrzymac-hitlera
                    • Sojusz z Hitlerem od roku zabiegał Stalin
                    • PS miał wszędzie szpiegów i zdawał sobie sprawę z realnej sytuacji
                    • miał np. wgląd w negocjacje polsko-niemieckie miał Stalin, którego szbiedzy pracowali dla ambasady niemieckiej w Warszawie. Zdrajcą był najpewniej też naczelnik Wydziału Wschodniego polskiego MSZ, Tadeusz Kobylański. 
                    • "Rosyjski przywódca znał więc przyszłość – wiedział, że prędzej czy później jego propozycje współpracy słane do Berlina przyniosą odpowiedź"

                    • Ź VII
                    • Czy Polska mogła dogadać się z Hitlerem? Czy Alianci nas zdradzili?
                    • historycy np. Zychowicz, Hitchens rozważają te pytania...
                    • Alianci zrobili niewiele by pomóc Polsce? 
                    • na pewno niewiele zostało zrobione tej realnej pomocy wojskowej ze strony Francji i Wielkiej Brytanii dla Polski w czasie kampanii wrześniowej. 
                    • Francuzi 
                      • podjęli - atak, rozpoznanie walką w Zagłębia Sary, zajęli kilka małych miejscowości 
                      • wszczęli kieszonkową ofensywę w stronę Sur Broken, 
                      • napotykając niewielki niemiecki opór 
                      • można domniemywać, że gdyby wcisnęli bardziej, to rzeczywiście to by miało większe znaczenie. 
                    • Natomiast Anglicy latali nad Bałtykiem, nad Atlantykiem, ostrzeliwali 
                    • wysłali flotę, ostrzeliwali niemieckie okręty. 
                    • Polski broniono przy wybrzeżach Urugwaju, strzelając do niemieckiego potężnego pancernika kieszonkowego 
                    •  nie było możliwości pomocy. 
                    • Zychowicz mówi, że te gwarancje brytyjskie spowodowały, że Polacy się zaczęli czuć tak pewnie, że rzucili się sami do paszczy Niemcom i że trzeba było być mądrzejszym jako Polacy. Hitchens uważa z kolei inaczej, że te gwarancje nie powinny być nigdy udzielone, dlatego że nie dawały możliwości wyjścia z honorem Brytyjczykom z tej sytuacji
                    • Brytyjczycy działali albo cynicznie, albo idealistycznie. 
                    • to przypływ idealizmu, żeby oczarować Amerykanów? 
                    •  nie można powiedzieć, że Francja i Wielka Brytania Polskę zdradziły. N
                    • Niewiele z ich pomocy wynikło, ale nie zdradziły. 
                    • Tak jak mówię, 

                    • Brytyjczycy rzeczywiście latali i strzelali do U-Boot to statków niemieckich i miało to tam jakieś znaczenie militarne, ale nie przekładało się to na sytuację w Polsce. 

                    • Ź. VIII - Czemu Alianci nam nie pomogli efektywnie?
                    • Natomiast zapomina się że druga wojna światowa, w przeciwieństwie do pierwszej, charakteryzuje się tym, że była dynamiczna i błyskawiczna - blitzkrieg, 
                    • Pierwszym teatrem wojennym, kiedy coś takiego można było zobaczyć , była Polska. 
                    • Taktyka wojenna, którą wymyślono jednocześnie właściwie i we Francji, i w Anglii, i w Niemczech. Tylko że w Niemczech. Jej rzecznicy, jak Guderian i np Rommel odnieśli sukces. 
                    • Przekonali myślącego dosyć nieszablonowo o wojnie Hitlera, że to jest dobry pomysł, podczas gdy te pomysły analogiczne w Anglii i Francji się nie przebiły. 
                    • To oznaczało, że Niemcy opracowali i wdrożyli alternatywną  technikę do wygrywania wojen. 
                    • Taktyka wielkich okopów i długich ofensyw z pierwszej wojnie światowej wymagała czasu. Alternatywna - nie. 
                    • zmasowane  uderzenia wojsk pancernych wspomagane dywizjami zmotoryzowanej piechoty w połączeniu ze zmasowanym bompardowaniem były kluczem do zwycięstwa. 
                    • Błyskawiczne przebijanie przez linie wroga, okrążanie, odcinanie od zaopatrzenia 
                    • Niemcy gnali tak, że wróg nie mógł się zorientować, co się tak naprawdę dzieje,
                    • siadła łączność, komunikacja, ciągle musiał sie wycowywać, często w warunkach nocnych, przez co każdego dnia tracił kilka procent sił wojskowych, gdyż gubił się sprzęt i żołnierze, pozbawieni map i rozkazów. 
                    • To wszystko co do joty sprawdziło się w Polsce, a także mimo pewnych większych trudności i silniejszego wroga we Francji, także w 40 roku później. I o tym zawsze zapominają wszyscy krytycy tego, co robiła Francja i Wielka Brytania wobec Polski we wrześniu i październiku 39 roku. Otóż kiedy francuscy wojskowi zobaczyli, którzy rozwijali ten atak na starą brykę, zobaczyli, że.


                    • Ź. IX Polskie zbrojenia
                    • W latach 30. XX wieku oficjalne wydatki wojskowe stanowiły ponad 34% budżetu państwa i ponad 6,5% całego dochodu narodowego.
                    • cały roczny budżet państwa na poziomie 2,5 miliarda złotych, z tego na wojsko wydawano ok. 800 milionów.
                    • Pieniędzy nie było, bo w większości szły na utrzymanie pokojowych stanów wojska. 
                    • Budżet wojskowy w latach 1927 – 1935 wynosił niespełna miliard złotych rocznie (ok. 800 mln zł. 
                    •  na szeroko rozumianą modernizację armii, fortyfikacje i zapasy mobilizacyjne wydawano rocznie średnio tylko 167 mln zł z tych pieniędzy(w latach budżetowych 34-36 – zaledwie po 120 mln zł). 
                    • Resztę „przejadali” żołnierze i oficerowie, liczne w armii konie oraz rozdmuchana administracja wojskowa.

                    • Ile sprzętu można było kupić co roku za te 65 mln zł mogą zobrazować ówczesne ceny broni i amunicji. Pod koniec lat 30. jeden kbk wz.29 (Mauser) kosztował 164,96 zł, ckm Browning wz. 30 – 2.102 zł, rkm wz.28 (Browning) – 1433 zł, tankietka TKS – 47,8 tys zł, a uzbrojony czołg 7TP – 231 tys zł. Na działko przeciwpancerne 37 mm wz.36 (Bofors) trzeba było wydać 22.900 zł, a na haubicę 100 mm ok. 147.620 zł. 

                    • droga miłość do koni: 
                    •  bardzo wysokie koszty motoryzacji? np. cenę za ciężarówkę aż 19,4 tys. zł. Koń kosztował wtedy ok. 975 zł, a jego roczne utrzymanie 730 zł. Jednak rezultat porównania wypadł niekorzystnie dla  brygady kawalerii, na której wyposażenie i utrzymanie w ciągu 15 lat trzeba było 167,9 mln zł, podczas gdy na utrzymanie brygady na samochodach tylko 93,9 mln zł. Dawało to oszczędność 74 mln zł.

                    • (...) inwestowano w rozbudowę kolejnych fabryk. Inwestowano, kiedy roczne możliwości wytwarzania moździerzy w kraju wynosiły tyle, ile moździerzy posiadały na wyposażeniu wszystkie czynne dywizje piechoty polskiej armii! Budowano w sytuacji, gdy istniejące fabryki nie otrzymywały zamówień z wojska. Budowano wielomilionowym kosztem dajmy na to kolejną fabrykę wytwarzającą działa (np. Zakłady Południowe w Stalowej Woli – przekraczając znacznie założony budżet – gdzie do września 1939r. wydano ok. 100 mln zł), a już istniejący zakład produkował 30 proc. tego co mógł, bo brakowało pieniędzy na zakupy armat dla wojska.

                    • https://historykon.pl/daleko-od-racjonalnosci-wydatki-wojskowe-ii-rp/




                    Popular posts from this blog

                    Pierwsza wojna światowa

                    Tutaj moje info o osobach, które walczyły 20 lat wcześniej na I wojnie: https://ojcowskidom.blogspot.com/2021/11/na-frontach-i-wojny-swiatowej.html Możemy szacować, iż żałobę z powodu śmierci domownika przeżywano wówczas, w co czwartym domu w Brennej i Górkach. Rodzin w Brennej i Górkach, które straciły bliskich na I wojnie było przeszło sto. Na I wojnie zginął przynajmniej co 20 mężczyzna z naszych wiosek, podczas gdy ranny mógł zostać nawet co czwarty lub piąty. Jeśli odejmiemy osoby niepełnoletnie i seniorów oraz inwalidów etc. i policzymy jedynie mężczyzn objętych poborem, wówczas liczby te wzrosną ok. dwukrotnie (!). Z rachunku tego wynika, iż tylko co drugi mężczyzna powołany na front I wojny światowej wrócił z niej cały i względnie zdrowy. Co będzie na sprawdzianie? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po k

                    Klasa 5

                    Klasa 5 R. I 1. 1. POCZĄTKI LUDZKOŚCI 1. 2. CYWILIZACJE MEZOPOTAMII 1. 3. STAROŻYTNY EGIPT 1. 4. STAROŻYTNY IZRAEL 1. 5. CYWILIZACJE INDII I CHIN 1. 6. NARODZINY I ROZWÓJ PISMA R. II 2. 1. ATENY I SPARTA 2. 2. WOJNY PERSKIE 2. 3. WIERZENIA RELIGIJNE STAROŻYTNYCH GREKÓW 2. 4. KULTURA STAROŻYTNYCH GREKÓW 2. 5. PODBOJE ALEKSANDRA WIELKIEGO R. III 3. 1. USTRÓJ POLITYCZNY STAROŻYTNEGO RZYMU 3. 2. POWSTANIE I UPADEK IMPERIUM RZYMSKIEGO 3. 3. KULTURA UMYSŁOWA I RELIGIA STAROŻYTNEGO RZYMU 3. 4. SZTUKA STAROŻYTNEGO RZYMU 3. 5. NARODZINY CHRZEŚCIJAŃSTWA R. IV 4. 1. BIZANCJUM 4. 2. NARODZINY ISLAMU 4. 3. NA GRUZACH CESARSTWA ZACHODNIEGO 4. 4. WALKA O WŁADZĘ NA ŚWIATEM CHRZEŚCIJAŃSKIM 4. 5. DZIEJE WYPRAW KRZYŻOWYCH R. V 5. 1. SPOŁECZEŃSTWO FEUDALNE 5. 2. STAN RYCERSKI 5. 3. MIESZCZANIE I CHŁOPI 5. 4. KOŚCIÓŁ W ŚREDNIOWIECZU 5. 5. SZTUKA ŚREDNIOWIECZNA R. VI 6. 1. PRADZIEJE ZIEM POLSKICH 6. 2. POCZĄTKI PAŃSTWA POLSKIEGO 6. 3. POLSKA POD PANOWANIEM BOLESŁAWA CHROBREGO 6. 4. KRYZYS PAŃSTWA PIERWSZYCH

                    Europa i świat doby Oświecenia

                    Na naszych zajęciach (wspólnie i/lub samodzielnie): 5. 1. Przemiany gospodarcze i społeczne w XVIII wieku 5. 2. Oświecenie 5. 3. Absolutyzm oświecony 5. 4. Wojna o niepodległość Stanów Zjednoczonych 5. 5. Wybuch Wielkiej Rewolucji Francuskiej 5. 6. Francja republiką - przemiany polityczne we Francji w latach 1973-1799     https://www.youtube.com/watch?v=zxYrqV1rFIA&ab_channel=By%C5%82osobie...%28HelloMaestro%29 7:27 Ziemniak i rozbiór Polski, Katarzyna Wielka, Maria Teresa "Byl Sobie Czlowiek" - Świat przyspiesza- Wynalazki, zmiany społeczno-gospodarcze i polityczne XIX wieku, m.in. Wiosna Ludów https://www.youtube.com/watch?v=vLqbldp2OPc&list=PLyJ5tp6WmjKj-lHgWpsK4-xqnpEDoezbi&index=23&ab_channel=FranciszekF1 5. 1. Jesteśmy drugą Anglią. Czego Goethe szuka na Śląsku? a) Muzy b) elfów c) zachodnich technologii Świat idzie naprzód, czyli Geothe na Śląsku, a my stajemy się drugą Anglią.   Porównaj wiersz Goethego w tłumaczeniu Szymborskiej:  https://wiersze.an