Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Nauczanie domowe - klasa 7

 


  • LISTA ZADAŃ DO EGZAMINU ROCZNEGO Z HISTORII DLA KLASY 7 W EDUKACJI DOMOWEJ
  • EGZAMIN PISEMNY
  • 1. Wyjasnij co oznaczały pojecia: 
    • konserwatyzm i liberalizm w epoce nowego ładu po obradach kongresu wiedeńskiego.
    • konserwatyzm – ideologia i orientacja społeczno-polityczna, która ukształtowała się w pierwszej połowie XIX w. jako reakcja na rewolucję francuską; konserwatyzm stał na straży tradycyjnego ładu społecznego i wartości ustalonych w danym społeczeństwie, był przeciwny liberalizmowi, socjalizmowi i ruchom rewolucyjnym, akceptował naturalne nierówności między ludźmi, akcentował konieczność poszanowania religii, własności, prawa i autorytetów.
    • liberalizm – ideologia oparta na indywidualistycznej koncepcji człowieka, głosząca że źródłem postępu jest wolna i nieskrępowana działalność jednostek, a podstawą wolności jest prawo nieograniczonego posiadania i dysponowania własnością prywatą; liberalizm, stojąc na stanowisku ograniczenia do minimum ingerencji państwa w sprawy społeczne,  głosił hasła swobód politycznych dla jednostek, wolności prasy, słowa i wyznania, w płaszczyźnie politycznej walczył z monarchią absolutną, dążąc do jej zastąpienia  rządami reprezentacyjnymi; liberalizm został zapoczątkowany w XVIII wieku jako teoria klasy przemysłowej i kupieckiej, domagającej się swobód gospodarczych.
  • 2. Wyjaśnij pojęcia: 
    • branka - potoczna nazwa poboru do wojska carskiego, przeprowadzona w nocy z 14/15 stycznia 1863 r.; jej celem było rozbicie organizacji Czerwonych, dlatego pobór przeprowadzono na podstawie gotowych list zamiast stosowanego wcześniej losowania.
    • rusyfikacja – polityka prowadzona przez władze rosyjskie w XIX w. na ziemiach polskich będących pod zaborem rosyjskim, zmierzająca do wynarodowienia zamieszkującej je ludności i narzucenia jej języka rosyjskiego i rosyjskiej kultury.
  • 3. Wyjaśnij pojęcia:
    •  totalitaryzm,  forma rządów charakteryzująca się dyktatorskim modelem sprawowania władzy; celem totalitaryzmu jest całkowite podporządkowanie obywateli aparatowi państwa; główne cechy państwa totalitarnego to: funkcjonowanie tajnej policji kontrolującej lojalność obywateli, ścisła cenzura prasy, radia i telewizji, wykorzystywanie propagandy w celu kreowania  świadomości obywateli, ograniczenie lub uchylenie praw obywatelskich, likwidacja konkurencyjnych wobec rządzących partii politycznych (wprowadzenie systemu monopartyjnego) centralne zarządzanie gospodarką; totalitaryzm w najbardziej bezwzględnej formie wystąpił we Włoszech pod przywództwem Mussoliniego, w Niemczech pod przywództwem Hitlera i w Związku Radzieckim pod rządami Józefa Stalina.
    •  sanacja.
  • 4. Wyjaśnij pojęcia: 
    • sufrażystki – ruch społeczny kobiet walczących o uzyskanie praw wyborczych
      •  w krajach anglosaskich bojowniczki walczące o prawa wyborcze dla kobiet; do czołowych sufrażystek zalicza się założycielkę Społeczno-Politycznej Unii Kobiet - E. Pankhurst, która zdecydowała się na działania niezgodne z prawem; Brytyjki uzyskały prawa wyborcze w 1918 r., a pełne prawa wyborcze w USA kobiety otrzymały w 1920 r.
    • socjalizm - Socjalizm odwołuje się do takich wartości, jak równość, wspólnota, sprawiedliwość społeczna, a zwraca się m.in. przeciw wyzyskowi, powodowanemu przez kapitalizm.
      • ideologie i ruchy społeczne powstałe w XIX w., dążące do ładu społecznego opartego na zasadach wspólnoty, równości i racjonalnego zarządzania gospodarką; 
      • ideologia społeczna postulująca zniesienie prywatnej własności środków produkcji (np. fabryk) i zbudowanie ustroju społecznego, który doprowadzi do usunięcia podziałów klasowych»
  • 5. Wyjaśnij pojęcie: nazizm.
    • nazizm (narodowy socjalizm) - nazwa nadawana niemieckiemu FASZYZMOWI, nawiązująca do nazwy partii hitlerowskiej - Nationalsozialistische Deutsche Arbeiterpartei, w skrócie - Nazionalsozialisten (nazi); nazizm był zlepkiem koncepcji elitarystycznych i rasistowskich, usiłujących uzasadnić prawa Niemców do podbijania innych narodów i do panowania nad światem.
  • 6. Wymień 2 przyczyny i min. 2 skutki Wiosny ludów.
  • 7. Wymień 4 wynalazki / nowości, które przyniosła rewolucja przemysłowa w XIX w. i napisz, jakie zmiany wprowadziły w życiu społecznym.
  • 8. Uporządkuj chronologicznie następujące wydarzenia:
  1. powstanie listopadowe, 
  2. wielka emigracja, 
  3. powstanie krakowskie, 
  4. powstanie styczniowe.
  • Przy każdym wydarzeniu dopisz jedną informację np. datę, teren, przywódcę
  • 9. Wyjaśnij zjawisko germanizacji, kogo i kiedy dotyczyło.
    • germanizacja, czyli przymusowe "zniemczanie" społeczeństw podbitych przez ludy germańskie (głównie Prusy; w mniejszym stopniu Austrię- np. w Cieszynie) dotyczyło m.in. Polaków (ale też np. Duńczyków) w zaborze pruskim na przełomie w II połowie XIX i I połowie XX wieku
      • Germanizacja, działania niemieckie wobec Polaków:
      • b. rugi pruskie – deportowanie (wydalanie) Polaków spoza zaboru pruskiego
      • c. działalność Komisji Kolonizacyjnej (od 1886 r.)
        • – wykup majątków polskich
        • – sprzedawanie ziemi osadnikom niemieckim
      • d. walka z językiem polskim
        • – wprowadzenie obowiązkowej nauki języka niemieckiego w szkołach
        • – zniesienie języka polskiego w szkołach
        • – wprowadzenie języka niemieckiego jako języka urzędowego
      • e. utworzenie Hakaty – Związek Popierania Niemczyzny w Marchiach Wschodnich – 1894 r.
      • g. „pruskie ustawodawstwo wyjątkowe” 
        • – wprowadzenie obowiązku nauczania religii w języku niemieckim >>> dzieci we Wrześni - pobite
        • – wprowadzenie obowiązku uzyskania specjalnego zezwolenia na budowę domu
        • – „ustawa kagańcowa” – obowiązek używania języka niemieckiego podczas zgromadzeń publicznych
      • 4. Walka Polaków z germanizacją
        • a. rozwój działań w ramach pracy organicznej
        • b. powstanie spółdzielni, banków, etc.
  • 10. Jaki status miał Kraków na mocy postanowień kongresu wiedeńskiego w 1815 r., jaką nazwę nosił?
  • 11. Jak żyło się Polakom pod każdym z zaborów. Gdzie, twoim zdaniem Polacy cieszyli się największymi swobodami, uzasadnij swój wybór.
  • 12. Wymien 2 przyczyny wybuchu powstania listopadowego oraz 2 skutki klęski powstania listopadowego.
  • 13. Wymien 2 przyczyny wybuchu powstania styczniowego oraz 2 skutki kletski powstania styczniowego.
  • 14. Na Kongresie wiedeńskim kierowano się 3 zasadami: legitymizmem, restauracją i równowagą europejską. Wyjaśnij te pojęcia i podaj przykłady jak je zastosowano.
    • zasady obowiązujące na kongresie:
    • – legitymizmu – uznanie praw dynastii jako nienaruszalnych i świętych
      • Zasada legitymizmu to zasada wedle której władcy nie są wybierani przez lud ani nie rządzą w wyniku ziemskich umów, a ich władza pochodzi z woli Boga. Skoro zatem władza pochodzi od Boga, to lud nie ma prawa obalać króla i buntować się przeciwko niemu.
      • W myśl tej doktryny wszyscy monarchowie obaleni przez Rewolucję lub Napoleona mieli powrócić na trony, jako że władcy nie mogą być usunięci przez poddanych. Na mocy tej zasady doszło między innymi do restauracji Burbonów: we Francji, Hiszpanii i Królestwie Obojga Sycylii
    • – restauracji – 
      •  Restauracja, czyli powrót/odnowienie.
      • przywrócenie tronu dynastiom obalonym przez Napoleona, np. władcom włoskim
      • We Francji po upadku Napoleona dwukrotnie dochodziło do restauracji dynastii Burbonów – w 1814 (po abdykacji Napoleona) oraz w 1815 (po klęsce Napoleona pod Waterloo).
    • – równowagi europejskiej – przyjęcie założenia, że żadne państwo nie powinno dominować nad pozostałymi
      • Zasada równowagi europejskiej to zasada, w myśl której żadne państwo europejskie nie miało zdobyć przewagi nad innymi i zając roli hegemona w Europie. Obawiano się powtórzenia sytuacji z Napoleonem 
  • 15. Jakie były postanowienia Kongresu Wiedeńskiego względem Polaków. Wskaż na mapie Królestwo Polskie, Wielkie Księstwo Poznańskie i Rzeczpospolitą Krakowską. Opisz zasady ich funkcjonowania.
  • 16. Opisz zmiany w Europie po Kongresie Wiedeńskim.
    • RAP-erzy dyktują nowy ład, a w zasadzie narzucają stare porządki (nowy-stary ład na ok. sto lat he he). Chcą naprawić bałagan jaki stworzył Napoleon Bonaparte. Trzeba zmienić granice wielu państw, osoby sprawujące władzę oraz prawodastwo itp. Powstaje Święte Przymierze, które będzie bronić 
  • 17. Opisz krótko sytuację Niemiec po kongresie wiedeńskim.
    • były podzielone na ponad 20 małych kraików oraz potężne Prusy i Austrię, które w drugiej połowie XIX wieku będą walczyć o hegemonię, a konkretnie o to które z tych państw zjednoczy Niemcy. ludność tych państw wielokrotnie się buntowała żądając większych praw i zjednoczenia Niemiec, stało się tak m.in. w czasie Wiosny Ludów, kiedy to przedstawiciele wszyskich krajów niemieckich zjechali się we Frankfurcie, debatując nad przyszłością Niemiec, reformami, konstytucją etc. Ruch ten upadł pod przemocą państw, w tym Prus. Skończyło się to rozpędzeniem zgromadzenia i powrotem do "nowego=starego ładu" 
  • 18. Dopasuj imiona i nazwiska do zdjęć. Napisz w którym wieku żyli i jaką rolę odegrali w historii swojego kraju.
  • Giuseppe Garibaldi, Otto von Bismarck
  • 19. Gdzie toczyła się wojna secesyjna? Wymień 3 przyczyny i trzy skutki wojny secesyjnej.
  • 20. Co nazywamy kolonializmem? Od kiedy do kiedy mamy do czynienia z tym zjawiskiem? (wiek) O jednym z państw mówiono, że nigdy nie zachodzi nad nim słońce. Co to oznacza?
  • 21. Jedną z konsekwencji rewolucji przemysłowej było powstanie klasy robotniczej w XIX w. Scharakteryzuj tę klasę ze względu na pochodzenie i sposób życia. Napisz, jaka klasa była antagonistyczna do niej i z jakiego powodu konflikt był uważany za nieunikniony. Wytłumacz pojęcia: ruch związkowy, partia robotnicza.
  • 22. Jakie główne cele głosiły partie istniejące w XIX wieku? Podaj nazwy 3 głównych partii i wypunktuj krótko ich program.
  • 23. Oceń, czy poniższe zdania są prawdziwe - zaznacz P, czy fałszywe- zaznacz F:
    • W drugiej połowie XIX w. los robotników poprawił się dzięki rewolucji. P/F
    • W drugiej połowie XIX w w Europie zaczęto legalizować związki zawodowe i partie polityczne. P/F
    • W XIX w. nigdzie na świecie nie istniały ubezpieczenia chorobowe ani wypadkowe. P/F
    • Powszechne prawo wyborcze dla mężczyzn wprowadzano w Europie przez 70 lat. P/F
    • Na przełomie XIX i XX wieku zaczęły się kształtować europejskie demokracje. P/F
  • 24. Dopasuj partie polityczne XIX-wiecznej Polski z ich przedstawicielami. Wpisz właściwą literę przy nazwie partii.
    • Narodowa Demokracja A - Feliks Dzierżyński
    • (ND, endecja)
    • Polska Partia Socjalistyczna B - Roman Dmowski
    • (PPS)
    • Socjaldemokracja Królestwa Polskiego C - Wincenty Witos
    • (SDKPiL)
    • Stronnictwo Ludowe (PSL) D - Józef Piłsudski
  • 25. W 1905 roku w Rosji rozpoczęła się rewolucja przeciwko rządom cara. Napisz, jakie były przyczyny wybuchu rewolucji i wymień 3 jej skutki w Królestwie Polskim.
  • 26. Przed wybuchem I wojny światowej w Polsce panowały 2 orientacje polityczne: proaustryjacka i prorosyjska. Napisz, za którą z nich opowiadał się Józef Piłsudski i jego partia (nazwa) oraz Roman Dmowski i jego partia (nazwa). Wyjaśnij, na czym polega zasadnicza różnica w ich programach politycznych.
  • 27. Wymień 4 przyczyny wybuchu I wojny światowej. Wymień państwa należące do trójporozumienia i trójprzymierza.
  • 28. Wymień 4 skutki I wojny światowej. Zwróć szczególną uwagę na zmiany społeczne, jakie przyniosła.

  • 29. Podkreśl nazwiska politykow, ktorzy bezpośrednio przyczynili siet do uzyskania przez Polsket niepodległości w 1918 roku.
  • Ignacy Jan Paderewski; Adam Jerzy Czartoryski; Aleksander Wielopolski; Roman Dmowski.
  • 30. Podpisz właściwie poniższe postaci, napisz po jednej informacji o każdym z nich - kim był, czym się zajmował, gdzie i kiedy żył.
  • Włodzimierz Lenin, Abraham Lincoln, Karol Marks
  • 31. Wyjaśnij krótko, na czym polegała nieograniczona wojna podwodna w 1917 r. prowadzona przez Niemcy i napisz, jakie państwo w jej konsekwencji przyłączyło się do wojny.
  • 32. Wymień państwa, które powstały po rozpadzie Austro - Węgier w 1918 r.
  • 33. Ważnym momentem w procesie powstawanie II RP było uchwalenie konstytucji. Wyjaśnij, dlaczego mówimy o Małej Konstytucji, kiedy była uchwalona, wymień jej główne założenia.
    • 1919, miała 2 kartki - Naczelnik miał całą władze w państwie
    • istniała 1 izba parlamentu
  • 34. Podpisz ilustracje i napisz na ich podstawie, w jaki sposób postęp techniczny wpłynął na sposób prowadzenia I wojny światowej? Oceń w paru zdaniach, czy postęp zawsze jest dobry dla społeczeństwa.
  • 35. Udowodnij, że na skutek I wojny światowej poprawiła się sytuacja kobiet.
  • 36. Dokończ zdania.
  • Traktat wersalski podpisany został po zakończeniu ......................... światowej . Stronąwygraną byli przedstawiciele państw: ............................................................ Państwo ................................ przegrało wojnę. Na mocy Traktatu Niemcy były zobowiązane do (min. 3 informacje):
  • 37. Co to był przewrót majowy, kto go przeprowadził i z jakiego powodu, kiedy. Jak zmienił się w jego wyniku ustrój RP. Legalność tego działania jest oceniana jako dyskusyjna, przytocz argument na ten temat.
  • 38. Co było przyczyną „wielkiego kryzysu" w USA i Europie na początku lat 30 XX wieku, jakie były jego skutki?
  • 39. Udowodnij, że zarówno Związek Radziecki jak i Trzecia Rzesza były państwami totalitarnymi.

  • 40. Napisz, kim byli i jaką rolę w historii świata odegrali: Adolf Hitler, Jozef Stalin, Joachim von Ribbentrop.

  • 41. W którym roku miała miejsce kryształowa noc, co się wydarzyło, jakie wielkie wydarzenie poprzedziła?

  • 42. Na przełomie lat 20. i 30. XX wieku władzę w Związku Radzieckim przejął Józef Stalin, kulminacja jego działań była tzw. „wielka czystka". Co było jej celem?

  • 43. Co oznacza sformułowanie "powstania śląskie". Z jakiego powodu wybuchały, kiedy i gdzie, ile ich było. Jaką rolę odegrał w nich Wojciech Korfanty. Podpisz poniższą ilustrację.
  • 44. Bitwa warszawska wpisana jest na listę 100 najważniejszych bitew, które miały miejsce na świecie. W Polsce nazywana jest „cudem nad Wisłą". Wyjaśnij na czym polegało jej znaczenie. Napisz datę dzienną, strony biorące w niej udział, dowódców, następstwa.

  • 45. Co przewidywał dekret "O obowiązku szkolnym" z 1919 r. wydany przez Józefa Piłsudskiego?

  • 47. Dokończ zdania.
    • Traktat wersalski podpisany został po zakończeniu   światowej . Stroną
    • wygraną byli przedstawiciele państw:  
    • Państwo   przegrało wojnę. Na mocy Traktatu Niemcy były
    • zobowiązane do (min. 3 informacje):
  • 48. Co to był przewrót majowy, kto go przeprowadził i z jakiego powodu, kiedy. Jak zmienił się w jego wyniku ustrój RP. Legalność tego działania jest oceniana jako dyskusyjna, przytocz argument na ten temat.
  • 49. Co było przyczyną „wielkiego kryzysu" w USA i Europie na początku lat 30 XX wieku, jakie były jego skutki?
    •  kilka czynników, które razem stworzyły poważne problemy gospodarcze i społeczne. 
      • Krach giełdowy w Nowym Jorku: W październiku 1929 roku na giełdzie papierów wartościowych w Nowym Jorku doszło do gwałtownego załamania się cen akcji, co spowodowało panikę i masową sprzedaż akcji. 
      • Nadmierne spekulacje i dźwignia finansowa: Przed krachem giełdowym wiele osób inwestowało w akcje, często korzystając z pożyczek i dźwigni finansowej. Nadmierna spekulacja doprowadziła do sztucznej inflacji cen akcji, która ostatecznie załamała się, wywołując panikę na rynkach.
      • Upadek sektora bankowego: Krach giełdowy spowodował ogromne straty dla banków, które udzielały pożyczek na inwestycje spekulacyjne. Wiele banków zbankrutowało, co spowodowało powszechne załamanie systemu bankowego i utratę zaufania do instytucji finansowych.
      • Protekcjonizm i spadek handlu międzynarodowego: W odpowiedzi na kryzys, wiele krajów zaczęło stosować politykę protekcjonistyczną, wprowadzając wysokie cła i ograniczenia importu. To doprowadziło do spadku handlu międzynarodowego i dalszego pogorszenia sytuacji gospodarczej.
      • Spadek produkcji i wzrost bezrobocia: W wyniku załamania gospodarczego wiele firm musiało ograniczyć produkcję lub zbankrutować. To prowadziło do wzrostu bezrobocia, a brak miejsc pracy powodował dalszy spadek konsumpcji i załamanie gospodarki.
      • Brak skutecznych działań rządowych: W początkowej fazie kryzysu rządy nie były w stanie odpowiednio zareagować i podjąć skutecznych działań, które mogłyby złagodzić skutki kryzysu. Dopiero później wprowadzono programy reform gospodarczych, takie jak New Deal w USA, które miały na celu ożywienie gospodarki.
      • Wszystkie te czynniki razem spowodowały głęboki kryzys gospodarczy, który miał poważne konsekwencje społeczne, takie jak bieda, bezrobocie i ubóstwo, zarówno w USA, jak i w Europie.
  • 50. Udowodnij, że zarówno Związek Radziecki jak i Trzecia Rzesza były państwami totalitarnymi.
    • monopol na wszystko (włądza, media, gospodarka-planowanie)
  • 51. Napisz, kim byli i jaką rolę w historii świata odegrali: 
    • Adolf Hitler, był Austryjakiem, malarzem, ochotnik na I wojnie; wojsko Bawarskie; nieudany przewrót/zamach monoachijski; Mein Kampf
    • Jozef Stalin, 
    • Joachim von Ribbentrop.

  • 52. W którym roku miała miejsce kryształowa noc, co się wydarzyło, jakie wielkie wydarzenie poprzedziła?
    • 1938, otwarte masowe prześladowania żydów
  • 53. Na przełomie lat 20. i 30. XX wieku władzę w Związku Radzieckim przejął Józef Stalin, kulminacja jego działań była tzw. „wielka czystka". Co było jej celem?

  • 54. Co oznacza sformułowanie "powstania śląskie". Z jakiego powodu wybuchały, kiedy i gdzie, ile ich było. Jaką rolę odegrał w nich Wojciech Korfanty. Podpisz poniższą ilustrację.
  • 55. Bitwa warszawska wpisana jest na listę 100 najważniejszych bitew, które miały miejsce na świecie. W Polsce nazywana jest „cudem nad Wisłą". Wyjaśnij na czym polegało jej znaczenie. Napisz datę dzienną, strony biorące w niej udział, dowódców, następstwa.
  • 56. Co przewidywał dekret "O obowiązku szkolnym" z 1919 r. wydany przez Józefa Piłsudskiego?

  • 46. Wymień sąsiadów II RP ( w 1930 r.) i krótko oceń, jakie mieliśmy z nimi stosunki i z jakich powodów. Wskaż sąsiadów na mapie.
  • Wymień po 2 trudności społeczne i gospodarcze, z którymi borykała się II RP. Jaka była ich przyczyna i jak próbowano im przeciwdziałać.
  • Obywatele odrodzonej II RP starali się, aby ich państwo było nowoczesne. Opisz pojęcia: prawa kobiet, spędzanie czasu wolnego, budownictwo i architektura (np. w Katowicach), prawo karne, higiena i zdrowie społeczne (np. "sławojki").
  • 49.Porównaj Konstytucję Marcową z Konstytucją Kwietniową.
  •  

    konstytucja marcowa

    konstytucja kwietniowa

    data uchwalenia

     

     

    władza prezydencka

     

     

    władza wykonawcza - Rząd

     

     

    władza ustawodawcza - Sejm i Senat

     

     

    władza sądownicza - Sądy

     


     

    • Data uchwalenia:
    • Konstytucja Marcowa: Uchwalona 1921 roku.
    • Konstytucja Kwietniowa: Uchwalona 1935 roku.
    • Władza prezydencka:
    • Konstytucja Marcowa: Prezydent miał mniej znaczne uprawnienia wykonawcze (w tym prawo weta, mianowanie rządu i rozwiązanie parlamentu).
    • Konstytucja Kwietniowa: Prezydent posiadał jeszcze większe uprawnienia wykonawcze, w tym prawo do wydawania dekretów z mocą ustawy.
    • Władza wykonawcza - Rząd:
    • Konstytucja Marcowa: Rząd był odpowiedzialny przed prezydentem i miał ograniczone uprawnienia w porównaniu do prezydenta.
    • Konstytucja Kwietniowa: Rząd był również odpowiedzialny przed prezydentem, a uprawnienia prezydenta w zakresie władzy wykonawczej zostały jeszcze bardziej rozszerzone.
    • Władza ustawodawcza - Sejm i Senat:
    • Konstytucja Marcowa: Ustanawiała dwuizbowy parlament, składający się z Sejmu (izba niższa) i Senatu (izba wyższa). Sejm był wybierany w wyborach powszechnych.
    • Konstytucja Kwietniowa: Nadal utrzymywała dwuizbowy parlament, ale wprowadziła zmiany w procesie wyboru posłów. Sejm nadal był wybierany w wyborach powszechnych, ale Senat składał się z przedstawicieli różnych grup społecznych, wybieranych przez organizacje społeczne.
    • W obu konstytucjach władza sądownicza była gwarantowana i opierała się na zasadzie niezawisłości sądów oraz trójpodziału władzy.
    • Warto zauważyć, że Konstytucja Kwietniowa wprowadziła większe uprawnienia prezydenta i wpływ na rząd, w porównaniu do Konstytucji Marcowej.
  • 50. Kim były wymienione postacie, żyjące w czasach II RP:
  • Józef Piłsudski, Edward Rydz-Śmigły, Ignacy Paderewski, Roman Dmowski, Wincenty Witos, Ignacy Mościcki, Władysław Grabski, Władysław Reymont, Stanisław Ignacy Witkiewicz, Olga Boznańska.
    • Stanisław Ignacy Witkiewicz (powszechnie znany jako Witkacy) był polskim malarzem, pisarzem, dramaturgiem i filozofem. Był jednym z najważniejszych twórców polskiej awangardy artystycznej, znany ze swojego eksperymentalnego podejścia do sztuki i kontrowersyjnych poglądów.

    • Olga Boznańska była polską malarką, uważaną za jedną z najwybitniejszych artystek swojej epoki. Jej prace charakteryzują się precyzją i delikatnością, a często portretowała znane postacie społeczne i kulturalne, w tym arystokrację i artystów.

    • Obaj artyści odegrali istotną rolę w polskiej sztuce, przyczyniając się do rozwoju i promocji polskiego malarstwa zarówno w kraju, jak i za granicą.


  • Zakres materiału dla uczniów klasy 7 z historii
  • EUROPA, AMERYKA I ZIEMIE POLSKIE W I POŁOWIE XIX WIEKU.
  • -Kongres wiedeński-narodziny nowego porządku europejskiego -Przemiany polityczne w Europie i w Ameryce w latach 1815-1830 -Rewolucja przemysłowa w Europie i jej skutki -Ziemie i społeczeństwo polskie w latach 1815-1830 -Geneza, przebieg i skutki powstania listopadowego
  • -Przyczyny i skutki powstania krakowskiego oraz Wiosny Ludów na ziemiach polskich -Wiosna Ludów w Europie - przyczyny przebieg , skutki
  • ŚWIAT, EUROPA I NARÓD POLSKI OD POŁOWY XIX WIEKU
  • -Geneza powstania styczniowego
  • -Przebieg i następstwa powstania styczniowego
  • -Sytuacja polityczna w Europie w II połowie XIX w. - proces zjednoczenia Niemiec i Włoch
  • -Przyczyny zasięg i następstwa ekspansji kolonialnej państw europejskich w XIX wieku
  • -Nowe idee polityczne i zjawiska kulturowe, w tym początki kultury masowej i przemiany obyczajowe
  • -Polacy wobec polityki rusyfikacyjnej i germanizacyjnej w II połowie XIX w.
  • -Przemiany polskiej tożsamości narodowej w II połowie XIX wieku
  • -Różne postawy społeczeństwa polskiego wobec zaborców- trójlojalizm, praca organiczna, ruch spółdzielczy
  • -Polskie stronnictwa polityczne w II połowie XIX i na pocz. XX wieku -Rewolucja 1905-1907 r. i jej znaczenie dla narodu polskiego

  • I WOJNA ŚWIATOWA I JEJ NASTĘPSTWA
  • -Geneza i wybuch I wojny światowej -Przebieg działań zbrojnych w latach 1914-1917 -Charakter I wojny światowej -Rewolucje w Rosji
  • -Klęska państw centralnych i zakończenie I wojny światowej -Aktywność polityczna i militarna Polaków w początkowym okresie wojny -Umiędzynarodowienie się sprawy polskiej i jego następstwa -Kulturowe i cywilizacyjne następstwa wojny -Postanowienia traktatu wersalskiego
  • -Zmiana w układzie sił w Europie i na świecie w latach 20 XX wieku
  • DWUDZIESTOLECIE MIĘDZYWOJENNE
  • -Narodziny II Rzeczypospolitej
  • -Kształtowanie się granic Polski
  • -Terytorium i ludność II Rzeczypospolitej
  • -Sytuacja gospodarcza u progu Rzeczypospolitej
  • -Funkcjonowanie i kryzys demokracji parlamentarnej w Polsce
  • -Przewrót majowy i jego następstwa
  • -Wielki kryzys gospodarczy i następstwa na świecie
  • -Wielki kryzys gospodarczy w Polsce
  • -Komunizm w ZSRR
  • -Faszyzm we Włoszech i narodowy socjalizm w Niemczech -Polska w okresie rządów autorytarnych Piłsudskiego -Ostatnie lata II RP-1935-1939
  • -Osiągnięcia i porażki II RP - kwestie gospodarczo-społeczne -Oświata, nauka i kultura II RP
  • -Ekspansja Japonii na Dalekim Wschodzie oraz faszyzmu w Europie -Polska i Europa w przededniu wojny światowej
  •  



  1. F
  2. F
  3. P
  4. P
  5. P
  6. P


  1. BA
  2. CB
  3. CB

Punktacja

  • Zadanie liczba punktów
  • 1 6
  • 2 6
  • 3 8
  • 4 8
  • 5 4 +2
  • razem 32 (+2 za rys)
  • 32     6
  •  31     5+
  •  29     5
  •  27     4+
  •  24     4
  •  21     3+
  •  18     3
  •  15     2+
  •  13     2
  •  10     1+'



  • Popular posts from this blog

    Klasa 5

    Sprawdzian I: 490 p.n.e.- bitwa pod Maratonem, I wojna Greków z Persami 753 p.n.e. - legendarne założenie Rzymu 44 p.n.e. - śmierć Juliusza Cezara 1 rok n.e. - narodziny Jezusa Tabela: A (wersja podstawowa, na Bdb);  B (wersja rozszerzona o wyjaśnienia) Powyżej dwie tabele. Wykazy zawierają skrót wymaganych informacji.  Zastrzeżenie:  Kolorem czerwonym  oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny  bardzo dobrej Kolorem zielonym  oznaczono elementy, których opanowanie zaleca się na ocenę c elującą Elementy fioletowe i żółte  - wiedza prawie zupełnie zbędna i elementy dyskusyjne :) Sprawdzian nr I:  Zadanie I: Tabelka, luki Na podstawie powyższych tabel uzupełnij luki - tj.  ok. 10 najważniejszych postaci/ dat/ wydarzeń z historii (tematy 1.1-1.4; 2.1-2.2; 2.5; 3.2), wg powyższego schematu. Zadanie II: Uszereguj wydarzenia:  uluż w odpowiedniej kolejności wydarzenia (np. na osi czasu) od najstarszego do tego, które będzie najpóźniej Pierwszy człowiek w Europi

    Pierwsza wojna światowa

    Co będzie na sprawdzianie, etc.? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych, np: Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po której stronie konfliktu walczyły? Wybierz 1 z 2 zaproponowanych zagadnień (łącznie jest 7 zagadnień- zob. podwykaz) i opisz w ok. 8 minipunktach (każdy punkt, to przynajmniej 3 fakty; ktoś, coś, gdzieś itp) Wspaniałe stulecie? U progu I wojny, miniwątki które można poruszyć: Europa, Austria i Cieszyn przeł. XIX i XX w. sytuacja gospodarcza, społelczna i geopolityczna Bałkany Panujący np. FJI - sielankowy portret rozwój przemysłu, szkolnictwa, przykłady Rywalizacja narodowa w różnych częściach Europy Austria 12 Narodów - jakich, kto prześladuje a kto prześladowany? Cieszyn sielankowy z piosenki Nohavicy Tesinska, tzn.? Konflikt polsko-niemiecki na Śl. Ciesz. -  Krwawa niedziela w Cieszynie itp. dyskryminacja Polaków Szkoły  Rota - genez

    Klasa 4

    Podstawa programowa (2024), cz. I: "KLASA IV I. Elementy historii rodzinnej i regionalnej.  Uczeń: 1) zbiera informacje na temat historii swojej rodziny, gromadzi pamiątki rodzinne i opowiada o nich; 2) poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje. II. Najważniejsze elementy polskiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń: 1) zna symbole narodowe (barwy, godło, hymn państwowy), najważniejsze święta narodowe i państwowe, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie; 2) wiąże najważniejsze zabytki i symbole kultury polskiej z właściwymi regionami. III. Refleksja nad historią jako nauką. Uczeń: 1) wyjaśnia, na czym polega praca historyka; 2) wskazuje sposoby mierzenia czasu w historii i posługuje się pojęciami chronologicznymi; 3) rozpoznaje rodzaje źródeł historycznych; 4) odróżnia historię od dziejów legendarnych (....)". Punkt III. Rozwinięcie - Refleksja nad historią jako nauką: 1) Na czym p