Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

II RP praca klasowa - Plusy i minusy, tzw. starej Polski

 II RP, tj. Plusy i minusy, tzw. starej Polski 

Na wykonanie zadania mamy 3-4 lekcje; ale można sobie przesłuchać też fragment w domu, gdyby ktoś chciał się bardziej przyłożyć :) 


 
Żródła do pracy klasowej
  1. https://youtu.be/pXgXs7LHaw4?si=Es7U1D1I6fOtRmdk&t=95
  2. Michał Przeperski - II RP - zapomniany polski cud https://www.youtube.com/watch?v=WamPId5U3Jw&ab_channel=MuzeumHistoriiPolskiwWarszawie
  3. https://koperlo.blogspot.com/2022/07/ii-rzeczpospolita.html
Informacja dla osób, które nie oddały pracy wykonywanej na zajęciach, 

Musisz nadrobić zaległości: 
1. wysłuchać ww. audycji, rzucić okiem na link (ctrl +F Przyboś, itp) https://koperlo.blogspot.com/2022/07/ii-rzeczpospolita.html
  •     wątki regionalne (można doszukać pod ww. linkiem lub on-line) są mile widziane, ale nie obowiązkowe
2. rozpisać pracę na kartce a4 
3. przynieść pracę na zajęcia

w przypadku nieoddania jej w powyższym terminie osoby te czeka kartkówka, 


Instrukcje:
  • Przed Tobą intensywne 40-60 minut audycji. 
  • Interesuje nas 5 głównych zagadnień, które wytłuszczono poniżej (oraz więcej fakultatywnych, podanych dla przykładu). 
    • Plusy 
    • 1. Inwestycje
      • Gdynia
      • COP
      • infrastruktura
        • szkoły, tzw. Grażynki
        • szkoły harcerskie (Górki Wielkie- Bucze)
        • obiekty inżynieryjne: 
          • tamy (Wapienica, Porąbka); elektrownie wodne

    • 2. Szanse
    • 3. Kultura
      • postacie - Przyboś...
    • 4. Sport, Wypoczynek
    • 5. Bohaterowie
      • postacie - prezydenci, 
    • Minusy 
    • 1. Wyzwania / problemy
      • zniszczenia wojenne..
      • kryzys gospodarczy
    • 2. Przemoc
      • Społeczeństwo: Multikulti itp
      • Polityka
    • 3....
    • 4. ...
    • 5. 
  • Słuchaj uważnie, 
  • Postaraj się wynotować jak najwięcej ciekawych lub ważnych informacji 
    • możesz stosować formę np. 
      • mapy myśli lub tabeli
      • rozgałęziających się haseł wywoławczych
      • równoważników zdań 
  • Postaraj się wynotować w każdej kategorii kilka uwag. 


Przykładowe prace






Punktacje


  •  Standardowa wg statutu:
  •  160 6
  •  154 5+
  •  144 5
  •  133 4+
  •  120 4
  •  104 3+
  •  88 3
  •  77 2+
  •  64 2
  •  50 1+'
  • Punktacja dla klasy 4B, 4G, 
  • Dostosowana przez WG
  • 6 160
  • 5+ 140
  • 5 120    
  • 4+ 100
  • 4 80
  • 3+ 65
  • 3 55
  • 2+ 40
  • 2 30
  • 1+' 20


  • Punktacja dla klasy 4D, 4F
  • przed zmianą:
  •  130    6
  •  125    5+
  •  117    5
  •  108    4+
  •  98    4
  •  85    3+
  •  72    3
  •  62    2+
  •  52    2
  •  40    1+'

  • 130
  • 120 5+ 
  • 105
  • 90 4+ 
  • 75
  • 60 3+ 
  • 50
  • 40 2+ 
  • 30
  • 20 1+' 



Popular posts from this blog

Klasa 5

Sprawdzian I: 490 p.n.e.- bitwa pod Maratonem, I wojna Greków z Persami 753 p.n.e. - legendarne założenie Rzymu 44 p.n.e. - śmierć Juliusza Cezara 1 rok n.e. - narodziny Jezusa Tabela: A (wersja podstawowa, na Bdb);  B (wersja rozszerzona o wyjaśnienia) Powyżej dwie tabele. Wykazy zawierają skrót wymaganych informacji.  Zastrzeżenie:  Kolorem czerwonym  oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny  bardzo dobrej Kolorem zielonym  oznaczono elementy, których opanowanie zaleca się na ocenę c elującą Elementy fioletowe i żółte  - wiedza prawie zupełnie zbędna i elementy dyskusyjne :) Sprawdzian nr I:  Zadanie I: Tabelka, luki Na podstawie powyższych tabel uzupełnij luki - tj.  ok. 10 najważniejszych postaci/ dat/ wydarzeń z historii (tematy 1.1-1.4; 2.1-2.2; 2.5; 3.2), wg powyższego schematu. Zadanie II: Uszereguj wydarzenia:  uluż w odpowiedniej kolejności wydarzenia (np. na osi czasu) od najstarszego do tego, które będzie najpóźniej Pierwszy człowiek w Europi

Pierwsza wojna światowa

Co będzie na sprawdzianie, etc.? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych, np: Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po której stronie konfliktu walczyły? Wybierz 1 z 2 zaproponowanych zagadnień (łącznie jest 7 zagadnień- zob. podwykaz) i opisz w ok. 8 minipunktach (każdy punkt, to przynajmniej 3 fakty; ktoś, coś, gdzieś itp) Wspaniałe stulecie? U progu I wojny, miniwątki które można poruszyć: Europa, Austria i Cieszyn przeł. XIX i XX w. sytuacja gospodarcza, społelczna i geopolityczna Bałkany Panujący np. FJI - sielankowy portret rozwój przemysłu, szkolnictwa, przykłady Rywalizacja narodowa w różnych częściach Europy Austria 12 Narodów - jakich, kto prześladuje a kto prześladowany? Cieszyn sielankowy z piosenki Nohavicy Tesinska, tzn.? Konflikt polsko-niemiecki na Śl. Ciesz. -  Krwawa niedziela w Cieszynie itp. dyskryminacja Polaków Szkoły  Rota - genez

Klasa 4

Podstawa programowa (2024), cz. I: "KLASA IV I. Elementy historii rodzinnej i regionalnej.  Uczeń: 1) zbiera informacje na temat historii swojej rodziny, gromadzi pamiątki rodzinne i opowiada o nich; 2) poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje. II. Najważniejsze elementy polskiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń: 1) zna symbole narodowe (barwy, godło, hymn państwowy), najważniejsze święta narodowe i państwowe, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie; 2) wiąże najważniejsze zabytki i symbole kultury polskiej z właściwymi regionami. III. Refleksja nad historią jako nauką. Uczeń: 1) wyjaśnia, na czym polega praca historyka; 2) wskazuje sposoby mierzenia czasu w historii i posługuje się pojęciami chronologicznymi; 3) rozpoznaje rodzaje źródeł historycznych; 4) odróżnia historię od dziejów legendarnych (....)". Punkt III. Rozwinięcie - Refleksja nad historią jako nauką: 1) Na czym p