Chcesz uzyskać lepszą ocenę z historii? A może zalegasz z jakąś pracą pisemną?
To zadanie jest dla Ciebie :)
Zadanie polega na stworzeniu mema lub obrazka satyrycznego o potencjale edukacyjnym (analogicznie jak na pracach klasowych/sprawdzianach). Żeby to zrobić musisz:
a) przeczytać 1-2 rozdziały książki (ok. 50 stron tekstu), pt. "Polskie Imperium. Wszystkie kraje podbite przez Rzeczpospolitą" Michaela Morysa Twarowskiego, można ją:
- 1. wypożyczyć z Biblioteki, np. Miejskiej w Cieszynie,
- 2. kupić w wersji elektronicznej, np. tu:: https://www.swiatksiazki.pl/polskie-imperium-6944628-we-book.html
- 3. lub skorzystać z fragmentów udostępnionych on-line pod linkiem w mailu)
b) W czasie lektury koniecznie wynotuj kilka najważniejszych uwag do książki i kluczowych informacji historycznych, ciekawostek, cytatów. Łącznie będzie to ok. kilkunastu zdań. Poniżej dokładniejsze instrukcje.
- Zadanie
- 1. Przeczytaj fragmenty książki
- Ile rozdziałów przeczytać? Zależnie od tego, jak bardzo zależy Wam na ocenie.
- Standardowo wystarczy jeden na piątkę i dwa na szóstkę
- Wybierz rozdziały i zapisz, które wybrałeś:
- 0. / Prolog - Moskwa 1612 10-22
- I / KIJÓW / 1018-1019,1569-1667 23-46
- lI / BERLIN I OKOLICE / 1150-1197 47-64
- III / POLSKA MAD MORZEM CZARNYM 1394-1633 65
- IV / KRYM /1462-1475 79
- V / MOŁDAWIA 1387-1699 97
- VI / WOŁOSZCZYZNA 1395-1396; 1600-1602 133
- VII / BARI I ROSSANO 1524-1557 153
- VIII / SZWECJA 1596-1599 171
- IX / MOSKWA /1610-1612 199
- X / KURLANDIA I SEMKAL1A / 1562-1795 231
- XI / TOBAGO 1642-1690 253
- XII / WYSPA KUNTA KINTE 1 1652-1661 271
- XIII / SŁOWACJA: STAROSTWO SPISKIE 1 1412-1770 291
- Jaki rozdział wybrać? Ja polecam PROLOG i np. 9, 11 i 12, o superciekawych walkach o Moskwę i kolonie na Oceanie Atlantyckim
Oto próbka:
Połowa Europy pod naszymi rządami. Polski językiem światowej dyplomacji. Biało-czerwone sztandary, przed którymi drżą obce wojska.
Był czas, gdy Polska stanowiła największe państwo Europy. Polaka, jadącego nad morze pytano: nad które? Byliśmy pierwszymi władcami Berlina, zasiadaliśmy na moskiewskim tronie, posiadaliśmy Krym i forty na Karaibach. Przez długi czas nasz kraj rozpychał się na cztery strony świata. Dlaczego o tym nie pamiętamy?
Kaffa, Kurlandia, Gambia, Tobago… nie kojarzą się z Polską. A jednak wszystkie wchodziły w skład polskiego mocarstwa. Od średniowiecza po XVIII wiek Polacy wojowali o Inflanty, Spisz, Krym, Mołdawię, Szwecję, Ukrainę, Czechy. Mimo to pojęcie „polskie imperium” jest nieobecne w naszej historii. Aż do teraz.
Michael Morys – Twarowski udowadnia, że nie powinniśmy skupiać się na wizji naszej historii pełnej klęsk i niepowodzeń. Teksty o zgubnym położeniu geopolitycznym i groźnych sąsiadach powinny nareszcie pójść w odstawkę. Autor brawurowo i ze swadą opisuje czasy, gdy Polska naprawdę była supermocarstwem. Najwyższa pora to przyznać.https://lubimyczytac.pl/ksiazka/273994/polskie-imperium-wszystkie-kraje-podbite-przez-rzeczpospolita
- 2. W czasie czytania wynotuj sobie w notatniku (np. na kartce/w telefonie):
- a) swoje subiektywne uwagi dotyczące filmu (ok. 6 uwag; tj. jedna na 5 minut), np.
- "ale cytacik! "
- "Wow! Ale śmieszne" (s. 20);
- "Ale nudy /bez sensu" (s. 16-20);
- "Nie wierzę! Serio! Ci Polacy to spryciarze" (s. 4);
- te proste komentarze mogą ci się później przydać. Możesz zapisać minuty, by ew. wrócić do najważniejszej sceny ponownie.
- Te notatki są ważne także dlatego, że są widomym śladem zaangażowania w odbiór :).
- b) kilka najważniejszych informacji historycznych i ciekawostek
- Czas: np. 1610-
- Wojna, bitwa Polski z...
- Region (lub np. Miasteczko) akcji
- polski przywódca (król, hetman...):
- inny Polski przekozak:
- Polski wróg:
- Oceń każdy z ozdziałów w skali od 1 do 10.
- Jaka sceny wywarła na Tobie największe wrażenie? Dlaczego?
- Jaka postać/wątek został sportretowany Twoim zdaniem najlepiej?
- Największy plus książki?
Czy w książce czuć ducha epoki? Czy zwróciłeś uwagę na jakąś scenę, która odzwierciedlałaby specyficzną mentalność ludzi tego czasu (poprzez
zachowania, światopogląd, wiarę, etc. różny od naszego
).
- Co ciekawego o przeszłości dowiedziałem się z filmu (1-2 wątki)
- Zrób krótki research.
- Kim jest naukowiec-gość nagrania?
- Jakie opinie/recenzje ma książka?
- 3. Przygotuj mem/ obrazek satyryczny o potencjale edukacyjnym (analogicznie jak na pracach klasowych/sprawdzianach)
- Narysuj satyryczny rysunek o wartości edukacyjnej, dot. Polskiego imperium (Polski w wiekach XV-XVII, ew. wcześniejszych)
- Rysunek powinien mieć krótki opis/komentarz autora, w którym wyjaśniono widzowi/laikowi, o co chodzi, jakich wydarzeń historycznych dotyczy.
- Ważna jeste:
- 1) Pomysłowość, staranność wykonania, czy autor się do rysunku "przyłożył"
- 2) merytoryczność (kto, co, kiedy, dlaczego?)
- wartościowy edukacyjnie rysunek (z opisem), który przekazuje nam jakąś wiedzę historyczną,
- 3) poczucie humoru (humor słowny, sytuacyjny etc. mile widziany)