Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Mem / książka i film:- Zadanie dla chętnych - Nowożytność.pl i jej bohaterowie

Chcesz uzyskać lepszą ocenę z historii? A może zalegasz z jakąś pracą pisemną?

To zadanie jest dla Ciebie :)


Zadanie polega na stworzeniu mema lub obrazka satyrycznego o potencjale edukacyjnym (analogicznie jak na pracach klasowych/sprawdzianach). Żeby to zrobić musisz:

a) przeczytać 1-2 rozdziały książki (ok. 50 stron tekstu), pt. "Polskie Imperium. Wszystkie kraje podbite przez Rzeczpospolitą" Michaela Morysa Twarowskiego, można ją: 

  • 1. wypożyczyć z Biblioteki, np. Miejskiej w Cieszynie, 
  • 2. kupić w wersji elektronicznej, np. tu:: https://www.swiatksiazki.pl/polskie-imperium-6944628-we-book.html 
  • 3. lub skorzystać z fragmentów udostępnionych on-line pod linkiem w mailu)

b) W czasie lektury koniecznie wynotuj kilka najważniejszych uwag do książki i kluczowych informacji historycznych, ciekawostek, cytatów. Łącznie będzie to ok. kilkunastu zdań. Poniżej dokładniejsze instrukcje.

  • Zadanie
  • 1. Przeczytaj fragmenty książki
    • Ile rozdziałów przeczytać? Zależnie od tego, jak bardzo zależy Wam na ocenie.
    • Standardowo wystarczy jeden na piątkę i dwa na szóstkę
    • Wybierz rozdziały i zapisz, które wybrałeś:
      • 0.    / Prolog - Moskwa 1612 10-22
      • I / KIJÓW / 1018-1019,1569-1667 23-46
      • lI / BERLIN I OKOLICE / 1150-1197 47-64
      • III / POLSKA MAD MORZEM CZARNYM 1394-1633 65
      • IV / KRYM /1462-1475 79
      • V / MOŁDAWIA 1387-1699 97
      • VI / WOŁOSZCZYZNA 1395-1396; 1600-1602 133
      • VII / BARI I ROSSANO 1524-1557 153 
      • VIII / SZWECJA 1596-1599 171
      • IX / MOSKWA /1610-1612 199
      • X / KURLANDIA I SEMKAL1A / 1562-1795 231
      • XI / TOBAGO 1642-1690 253
      • XII / WYSPA KUNTA KINTE 1 1652-1661 271
      • XIII / SŁOWACJA: STAROSTWO SPISKIE 1 1412-1770 291
    • Jaki rozdział wybrać? Ja polecam PROLOG i np. 9, 11 i 12, o superciekawych walkach o Moskwę i kolonie na Oceanie Atlantyckim
  • Oto próbka:

    Połowa Europy pod naszymi rządami. Polski językiem światowej dyplomacji. Biało-czerwone sztandary, przed którymi drżą obce wojska.



  • Był czas, gdy Polska stanowiła największe państwo Europy. Polaka, jadącego nad morze pytano: nad które? Byliśmy pierwszymi władcami Berlina, zasiadaliśmy na moskiewskim tronie, posiadaliśmy Krym i forty na Karaibach. Przez długi czas nasz kraj rozpychał się na cztery strony świata. Dlaczego o tym nie pamiętamy?
    Kaffa, Kurlandia, Gambia, Tobago… nie kojarzą się z Polską. A jednak wszystkie wchodziły w skład polskiego mocarstwa. Od średniowiecza po XVIII wiek Polacy wojowali o Inflanty, Spisz, Krym, Mołdawię, Szwecję, Ukrainę, Czechy. Mimo to pojęcie „polskie imperium” jest nieobecne w naszej historii. Aż do teraz.

    Michael Morys – Twarowski udowadnia, że nie powinniśmy skupiać się na wizji naszej historii pełnej klęsk i niepowodzeń. Teksty o zgubnym położeniu geopolitycznym i groźnych sąsiadach powinny nareszcie pójść w odstawkę. Autor brawurowo i ze swadą opisuje czasy, gdy Polska naprawdę była supermocarstwem. Najwyższa pora to przyznać. 

  • https://lubimyczytac.pl/ksiazka/273994/polskie-imperium-wszystkie-kraje-podbite-przez-rzeczpospolita



  • 2. W czasie czytania wynotuj sobie w notatniku (np. na kartce/w telefonie):
    • a)  swoje subiektywne uwagi dotyczące filmu (ok. 6 uwag; tj. jedna na 5 minut), np. 
    • "ale cytacik! "
    • "Wow! Ale śmieszne" (s. 20); 
    • "Ale nudy /bez sensu" (s. 16-20); 
    • "Nie wierzę! Serio! Ci Polacy to spryciarze" (s. 4);
    • te proste komentarze mogą ci się później przydać. Możesz zapisać minuty, by ew. wrócić do najważniejszej sceny ponownie. 
    • Te notatki są ważne także dlatego, że są widomym śladem zaangażowania w odbiór :). 
    • b) kilka najważniejszych informacji historycznych i ciekawostek
      1. Czas: np. 1610- 
      2. Wojna, bitwa Polski z...
      3. Region (lub np. Miasteczko) akcji
      4. polski przywódca (król, hetman...): 
      5. inny Polski przekozak:
      6. Polski wróg:
    3. Po przeczytaniu: 
    1. Oceń każdy z ozdziałów w skali od 1 do 10. 
      • Jaka sceny wywarła na Tobie największe wrażenie? Dlaczego?
      1. Jaka postać/wątek został sportretowany  Twoim zdaniem najlepiej?
      2. Największy plus książki? 
      3. Czy w książce czuć ducha epoki? Czy zwróciłeś uwagę na jakąś scenę, która odzwierciedlałaby specyficzną mentalność ludzi tego czasu (poprzez 

        zachowania, światopogląd, wiarę, etc. różny od naszego

        ). 

         

      4. Co ciekawego o przeszłości dowiedziałem się z filmu (1-2 wątki)
    2. Zrób krótki research. 
      1. Kim jest naukowiec-gość nagrania?
      2. Jakie opinie/recenzje ma książka?
    • 3. Przygotuj mem/ obrazek satyryczny o potencjale edukacyjnym (analogicznie jak na pracach klasowych/sprawdzianach)
      • Narysuj satyryczny rysunek o wartości edukacyjnej, dot. Polskiego imperium (Polski w wiekach XV-XVII, ew. wcześniejszych)
      • Rysunek powinien mieć krótki opis/komentarz autora, w którym wyjaśniono widzowi/laikowi, o co chodzi, jakich wydarzeń historycznych dotyczy. 
      • Ważna jeste:
      • 1) Pomysłowość, staranność wykonania, czy autor się do rysunku "przyłożył" 
      • 2) merytoryczność (kto, co, kiedy, dlaczego?) 
        • wartościowy edukacyjnie rysunek (z opisem), który przekazuje nam jakąś wiedzę historyczną, 
      • 3) poczucie humoru (humor słowny, sytuacyjny etc. mile widziany)






Popular posts from this blog

Pierwsza wojna światowa

    1915 , Kartka wydana w roku 1915 z jakiejś okazji Cesarza Franciszka Józefa. "Majątek i krew dla Cesarza Majątek i krew dla Ojczyzny" - tak brzmi napis na kartce. To tak jakby ludność wszystko co miała najcenniejszego zawierzyła swemu cesarzowi. Mała pomoc by się przydała. cesarz Franciszek Józef I wizytował Cieszyn (1851, 1880, 1890, 1906), w czasie trzech ostatnich wizyt sieddział na specjalnym tronie, który do dziś przechowywany jest w Kościele Jezusowym. zobaz więcej : broszura Cieszyn Mały Wiedeń https://www.archiwum.cieszyn.pl/?p=categoriesShow&iCategory=12 historia polskiego szkolnictwa w Cieszynie: http://sp1cieszyn.edu.pl/strona/historia-polskiego-szkolnictwa-powszechnego-w-cieszynie Matka ośmiorga dzieci opuszcza męża i przenosi się do Warszawy, by pisać poezję. Autorka bajki "O krasnoludkach i o sierotce Marysi" chorą córkę zamyka w szpitalu psychiatrycznym. Pochylająca się nad losem dzieci społeczniczka oddaje obcym ludziom własnego wnuka......

Klasa 5

Punktacja: 36 6 35 5+ 32 5 30 4+ 27 4 23 3+ 18 3 15 2+ 11 2 9 1+' klasa 5 punktacja Zadanie / max. liczba punktów do zdobycia 1 / 6 2 / 4 3 / 9 (w tym 2 pkt. na 6, niewliczane do punktacji) 4 / 4 (i ew. 2 pkt. ekstra ZA humor - niewliczane do punktacji na 5,6 etc. - w końcu humoru nie można wymagać od nikogo :) 5 14 (w tym 3 pkt. na 6, niewliczane do punktacji) razem 37 ale (jeśli dobrze pamiętam) przyjąłem, że 6 jest możliwa od 36 pkt zadanie I: BC ca AC Sprawdzian I: 490 p.n.e.- bitwa pod Maratonem, I wojna Greków z Persami 753 p.n.e. - legendarne założenie Rzymu 44 p.n.e. - śmierć Juliusza Cezara 1 rok n.e. - narodziny Jezusa Tabela: A (wersja podstawowa, na Bdb);  B (wersja rozszerzona o wyjaśnienia) Powyżej dwie tabele. Wykazy zawierają skrót wymaganych informacji.  Zastrzeżenie:  Kolorem czerwonym  oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny  bardzo dob...

Klasa 6

Przygotowując się do lekcji, sprawdzianu, itd. możemy wykorzystać m.in. treści przygotowane przez Wiesława Zdziabka (zob.:  https://www.e-historia.com.pl/szkola-podstawowa-notatki-z-historii.html  i pod poniższymi linkami ) .  KLASA 6 R. I: Europa i świat - XVI w. 1. 1. PRZYCZYNY I PRZEBIEG WIELKICH ODKRYĆ GEOGRAFICZNYCH 1. 2. SKUTKI ODKRYĆ GEOGRAFICZNYCH 1. 3. ODRODZENIE 1. 4. SZTUKA RENESANSU 1. 5. REFORMACJA 1. 6. KONTRREFORMACJA I REFORMA WEWNĘTRZNA KOŚCIOŁA R. II 2. 1. DEMOKRACJA SZLACHECKA W POLSCE 2. 2. FOLWARK PAŃSZCZYŹNIANY 2. 3. POLSKA ZA PANOWANIA OSTATNICH JAGIELLONÓW 2. 4. RENESANS W POLSCE 2. 5. UNIA LUBELSKA I POCZĄTKI RZECZYPOSPOLITEJ OBOJGA NARODÓW 2. 6. REFORMACJA W POLSCE 2. 7. POLSKA MONARCHIĄ ELEKCYJNĄ R. III 3. 1. WOJNY Z ROSJĄ 3. 2. WOJNY POLSKO-SZWEDZKIE W PIERWSZEJ POŁOWIE XVII W. 3. 3. POWSTANIA KOZACKIE NA UKRAINIE 3. 4. POTOP SZWEDZKI 3. 5. WOJNY POLSKO-TURECKIE 3. 6. KRYZYS WEWNĘTRZNY RZECZYPOSPOLITEJ 3. 7. BAROK W EUROPIE I W POLSCE R. IV 4. ...