Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Mem / książka i film:- Zadanie dla chętnych - Nowożytność.pl i jej bohaterowie

Chcesz uzyskać lepszą ocenę z historii? A może zalegasz z jakąś pracą pisemną?

To zadanie jest dla Ciebie :)


Zadanie polega na stworzeniu mema lub obrazka satyrycznego o potencjale edukacyjnym (analogicznie jak na pracach klasowych/sprawdzianach). Żeby to zrobić musisz:

a) przeczytać 1-2 rozdziały książki (ok. 50 stron tekstu), pt. "Polskie Imperium. Wszystkie kraje podbite przez Rzeczpospolitą" Michaela Morysa Twarowskiego, można ją: 

  • 1. wypożyczyć z Biblioteki, np. Miejskiej w Cieszynie, 
  • 2. kupić w wersji elektronicznej, np. tu:: https://www.swiatksiazki.pl/polskie-imperium-6944628-we-book.html 
  • 3. lub skorzystać z fragmentów udostępnionych on-line pod linkiem w mailu)

b) W czasie lektury koniecznie wynotuj kilka najważniejszych uwag do książki i kluczowych informacji historycznych, ciekawostek, cytatów. Łącznie będzie to ok. kilkunastu zdań. Poniżej dokładniejsze instrukcje.

  • Zadanie
  • 1. Przeczytaj fragmenty książki
    • Ile rozdziałów przeczytać? Zależnie od tego, jak bardzo zależy Wam na ocenie.
    • Standardowo wystarczy jeden na piątkę i dwa na szóstkę
    • Wybierz rozdziały i zapisz, które wybrałeś:
      • 0.    / Prolog - Moskwa 1612 10-22
      • I / KIJÓW / 1018-1019,1569-1667 23-46
      • lI / BERLIN I OKOLICE / 1150-1197 47-64
      • III / POLSKA MAD MORZEM CZARNYM 1394-1633 65
      • IV / KRYM /1462-1475 79
      • V / MOŁDAWIA 1387-1699 97
      • VI / WOŁOSZCZYZNA 1395-1396; 1600-1602 133
      • VII / BARI I ROSSANO 1524-1557 153 
      • VIII / SZWECJA 1596-1599 171
      • IX / MOSKWA /1610-1612 199
      • X / KURLANDIA I SEMKAL1A / 1562-1795 231
      • XI / TOBAGO 1642-1690 253
      • XII / WYSPA KUNTA KINTE 1 1652-1661 271
      • XIII / SŁOWACJA: STAROSTWO SPISKIE 1 1412-1770 291
    • Jaki rozdział wybrać? Ja polecam PROLOG i np. 9, 11 i 12, o superciekawych walkach o Moskwę i kolonie na Oceanie Atlantyckim
  • Oto próbka:

    Połowa Europy pod naszymi rządami. Polski językiem światowej dyplomacji. Biało-czerwone sztandary, przed którymi drżą obce wojska.



  • Był czas, gdy Polska stanowiła największe państwo Europy. Polaka, jadącego nad morze pytano: nad które? Byliśmy pierwszymi władcami Berlina, zasiadaliśmy na moskiewskim tronie, posiadaliśmy Krym i forty na Karaibach. Przez długi czas nasz kraj rozpychał się na cztery strony świata. Dlaczego o tym nie pamiętamy?
    Kaffa, Kurlandia, Gambia, Tobago… nie kojarzą się z Polską. A jednak wszystkie wchodziły w skład polskiego mocarstwa. Od średniowiecza po XVIII wiek Polacy wojowali o Inflanty, Spisz, Krym, Mołdawię, Szwecję, Ukrainę, Czechy. Mimo to pojęcie „polskie imperium” jest nieobecne w naszej historii. Aż do teraz.

    Michael Morys – Twarowski udowadnia, że nie powinniśmy skupiać się na wizji naszej historii pełnej klęsk i niepowodzeń. Teksty o zgubnym położeniu geopolitycznym i groźnych sąsiadach powinny nareszcie pójść w odstawkę. Autor brawurowo i ze swadą opisuje czasy, gdy Polska naprawdę była supermocarstwem. Najwyższa pora to przyznać. 

  • https://lubimyczytac.pl/ksiazka/273994/polskie-imperium-wszystkie-kraje-podbite-przez-rzeczpospolita



  • 2. W czasie czytania wynotuj sobie w notatniku (np. na kartce/w telefonie):
    • a)  swoje subiektywne uwagi dotyczące filmu (ok. 6 uwag; tj. jedna na 5 minut), np. 
    • "ale cytacik! "
    • "Wow! Ale śmieszne" (s. 20); 
    • "Ale nudy /bez sensu" (s. 16-20); 
    • "Nie wierzę! Serio! Ci Polacy to spryciarze" (s. 4);
    • te proste komentarze mogą ci się później przydać. Możesz zapisać minuty, by ew. wrócić do najważniejszej sceny ponownie. 
    • Te notatki są ważne także dlatego, że są widomym śladem zaangażowania w odbiór :). 
    • b) kilka najważniejszych informacji historycznych i ciekawostek
      1. Czas: np. 1610- 
      2. Wojna, bitwa Polski z...
      3. Region (lub np. Miasteczko) akcji
      4. polski przywódca (król, hetman...): 
      5. inny Polski przekozak:
      6. Polski wróg:
    3. Po przeczytaniu: 
    1. Oceń każdy z ozdziałów w skali od 1 do 10. 
      • Jaka sceny wywarła na Tobie największe wrażenie? Dlaczego?
      1. Jaka postać/wątek został sportretowany  Twoim zdaniem najlepiej?
      2. Największy plus książki? 
      3. Czy w książce czuć ducha epoki? Czy zwróciłeś uwagę na jakąś scenę, która odzwierciedlałaby specyficzną mentalność ludzi tego czasu (poprzez 

        zachowania, światopogląd, wiarę, etc. różny od naszego

        ). 

         

      4. Co ciekawego o przeszłości dowiedziałem się z filmu (1-2 wątki)
    2. Zrób krótki research. 
      1. Kim jest naukowiec-gość nagrania?
      2. Jakie opinie/recenzje ma książka?
    • 3. Przygotuj mem/ obrazek satyryczny o potencjale edukacyjnym (analogicznie jak na pracach klasowych/sprawdzianach)
      • Narysuj satyryczny rysunek o wartości edukacyjnej, dot. Polskiego imperium (Polski w wiekach XV-XVII, ew. wcześniejszych)
      • Rysunek powinien mieć krótki opis/komentarz autora, w którym wyjaśniono widzowi/laikowi, o co chodzi, jakich wydarzeń historycznych dotyczy. 
      • Ważna jeste:
      • 1) Pomysłowość, staranność wykonania, czy autor się do rysunku "przyłożył" 
      • 2) merytoryczność (kto, co, kiedy, dlaczego?) 
        • wartościowy edukacyjnie rysunek (z opisem), który przekazuje nam jakąś wiedzę historyczną, 
      • 3) poczucie humoru (humor słowny, sytuacyjny etc. mile widziany)






Popular posts from this blog

Pierwsza wojna światowa

Tutaj moje info o osobach, które walczyły 20 lat wcześniej na I wojnie: https://ojcowskidom.blogspot.com/2021/11/na-frontach-i-wojny-swiatowej.html Możemy szacować, iż żałobę z powodu śmierci domownika przeżywano wówczas, w co czwartym domu w Brennej i Górkach. Rodzin w Brennej i Górkach, które straciły bliskich na I wojnie było przeszło sto. Na I wojnie zginął przynajmniej co 20 mężczyzna z naszych wiosek, podczas gdy ranny mógł zostać nawet co czwarty lub piąty. Jeśli odejmiemy osoby niepełnoletnie i seniorów oraz inwalidów etc. i policzymy jedynie mężczyzn objętych poborem, wówczas liczby te wzrosną ok. dwukrotnie (!). Z rachunku tego wynika, iż tylko co drugi mężczyzna powołany na front I wojny światowej wrócił z niej cały i względnie zdrowy. Co będzie na sprawdzianie? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po k

Klasa 5

Klasa 5 R. I 1. 1. POCZĄTKI LUDZKOŚCI 1. 2. CYWILIZACJE MEZOPOTAMII 1. 3. STAROŻYTNY EGIPT 1. 4. STAROŻYTNY IZRAEL 1. 5. CYWILIZACJE INDII I CHIN 1. 6. NARODZINY I ROZWÓJ PISMA R. II 2. 1. ATENY I SPARTA 2. 2. WOJNY PERSKIE 2. 3. WIERZENIA RELIGIJNE STAROŻYTNYCH GREKÓW 2. 4. KULTURA STAROŻYTNYCH GREKÓW 2. 5. PODBOJE ALEKSANDRA WIELKIEGO R. III 3. 1. USTRÓJ POLITYCZNY STAROŻYTNEGO RZYMU 3. 2. POWSTANIE I UPADEK IMPERIUM RZYMSKIEGO 3. 3. KULTURA UMYSŁOWA I RELIGIA STAROŻYTNEGO RZYMU 3. 4. SZTUKA STAROŻYTNEGO RZYMU 3. 5. NARODZINY CHRZEŚCIJAŃSTWA R. IV 4. 1. BIZANCJUM 4. 2. NARODZINY ISLAMU 4. 3. NA GRUZACH CESARSTWA ZACHODNIEGO 4. 4. WALKA O WŁADZĘ NA ŚWIATEM CHRZEŚCIJAŃSKIM 4. 5. DZIEJE WYPRAW KRZYŻOWYCH R. V 5. 1. SPOŁECZEŃSTWO FEUDALNE 5. 2. STAN RYCERSKI 5. 3. MIESZCZANIE I CHŁOPI 5. 4. KOŚCIÓŁ W ŚREDNIOWIECZU 5. 5. SZTUKA ŚREDNIOWIECZNA R. VI 6. 1. PRADZIEJE ZIEM POLSKICH 6. 2. POCZĄTKI PAŃSTWA POLSKIEGO 6. 3. POLSKA POD PANOWANIEM BOLESŁAWA CHROBREGO 6. 4. KRYZYS PAŃSTWA PIERWSZYCH

Europa i świat doby Oświecenia

Na naszych zajęciach (wspólnie i/lub samodzielnie): 5. 1. Przemiany gospodarcze i społeczne w XVIII wieku 5. 2. Oświecenie 5. 3. Absolutyzm oświecony 5. 4. Wojna o niepodległość Stanów Zjednoczonych 5. 5. Wybuch Wielkiej Rewolucji Francuskiej 5. 6. Francja republiką - przemiany polityczne we Francji w latach 1973-1799     https://www.youtube.com/watch?v=zxYrqV1rFIA&ab_channel=By%C5%82osobie...%28HelloMaestro%29 7:27 Ziemniak i rozbiór Polski, Katarzyna Wielka, Maria Teresa "Byl Sobie Czlowiek" - Świat przyspiesza- Wynalazki, zmiany społeczno-gospodarcze i polityczne XIX wieku, m.in. Wiosna Ludów https://www.youtube.com/watch?v=vLqbldp2OPc&list=PLyJ5tp6WmjKj-lHgWpsK4-xqnpEDoezbi&index=23&ab_channel=FranciszekF1 5. 1. Jesteśmy drugą Anglią. Czego Goethe szuka na Śląsku? a) Muzy b) elfów c) zachodnich technologii Świat idzie naprzód, czyli Geothe na Śląsku, a my stajemy się drugą Anglią.   Porównaj wiersz Goethego w tłumaczeniu Szymborskiej:  https://wiersze.an