Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Mem / książka i film:- Zadanie dla chętnych - Nowożytność.pl i jej bohaterowie

Chcesz uzyskać lepszą ocenę z historii? A może zalegasz z jakąś pracą pisemną?

To zadanie jest dla Ciebie :)


Zadanie polega na stworzeniu mema lub obrazka satyrycznego o potencjale edukacyjnym (analogicznie jak na pracach klasowych/sprawdzianach). Żeby to zrobić musisz:

a) przeczytać 1-2 rozdziały książki (ok. 50 stron tekstu), pt. "Polskie Imperium. Wszystkie kraje podbite przez Rzeczpospolitą" Michaela Morysa Twarowskiego, można ją: 

  • 1. wypożyczyć z Biblioteki, np. Miejskiej w Cieszynie, 
  • 2. kupić w wersji elektronicznej, np. tu:: https://www.swiatksiazki.pl/polskie-imperium-6944628-we-book.html 
  • 3. lub skorzystać z fragmentów udostępnionych on-line pod linkiem w mailu)

b) W czasie lektury koniecznie wynotuj kilka najważniejszych uwag do książki i kluczowych informacji historycznych, ciekawostek, cytatów. Łącznie będzie to ok. kilkunastu zdań. Poniżej dokładniejsze instrukcje.

  • Zadanie
  • 1. Przeczytaj fragmenty książki
    • Ile rozdziałów przeczytać? Zależnie od tego, jak bardzo zależy Wam na ocenie.
    • Standardowo wystarczy jeden na piątkę i dwa na szóstkę
    • Wybierz rozdziały i zapisz, które wybrałeś:
      • 0.    / Prolog - Moskwa 1612 10-22
      • I / KIJÓW / 1018-1019,1569-1667 23-46
      • lI / BERLIN I OKOLICE / 1150-1197 47-64
      • III / POLSKA MAD MORZEM CZARNYM 1394-1633 65
      • IV / KRYM /1462-1475 79
      • V / MOŁDAWIA 1387-1699 97
      • VI / WOŁOSZCZYZNA 1395-1396; 1600-1602 133
      • VII / BARI I ROSSANO 1524-1557 153 
      • VIII / SZWECJA 1596-1599 171
      • IX / MOSKWA /1610-1612 199
      • X / KURLANDIA I SEMKAL1A / 1562-1795 231
      • XI / TOBAGO 1642-1690 253
      • XII / WYSPA KUNTA KINTE 1 1652-1661 271
      • XIII / SŁOWACJA: STAROSTWO SPISKIE 1 1412-1770 291
    • Jaki rozdział wybrać? Ja polecam PROLOG i np. 9, 11 i 12, o superciekawych walkach o Moskwę i kolonie na Oceanie Atlantyckim
  • Oto próbka:

    Połowa Europy pod naszymi rządami. Polski językiem światowej dyplomacji. Biało-czerwone sztandary, przed którymi drżą obce wojska.



  • Był czas, gdy Polska stanowiła największe państwo Europy. Polaka, jadącego nad morze pytano: nad które? Byliśmy pierwszymi władcami Berlina, zasiadaliśmy na moskiewskim tronie, posiadaliśmy Krym i forty na Karaibach. Przez długi czas nasz kraj rozpychał się na cztery strony świata. Dlaczego o tym nie pamiętamy?
    Kaffa, Kurlandia, Gambia, Tobago… nie kojarzą się z Polską. A jednak wszystkie wchodziły w skład polskiego mocarstwa. Od średniowiecza po XVIII wiek Polacy wojowali o Inflanty, Spisz, Krym, Mołdawię, Szwecję, Ukrainę, Czechy. Mimo to pojęcie „polskie imperium” jest nieobecne w naszej historii. Aż do teraz.

    Michael Morys – Twarowski udowadnia, że nie powinniśmy skupiać się na wizji naszej historii pełnej klęsk i niepowodzeń. Teksty o zgubnym położeniu geopolitycznym i groźnych sąsiadach powinny nareszcie pójść w odstawkę. Autor brawurowo i ze swadą opisuje czasy, gdy Polska naprawdę była supermocarstwem. Najwyższa pora to przyznać. 

  • https://lubimyczytac.pl/ksiazka/273994/polskie-imperium-wszystkie-kraje-podbite-przez-rzeczpospolita



  • 2. W czasie czytania wynotuj sobie w notatniku (np. na kartce/w telefonie):
    • a)  swoje subiektywne uwagi dotyczące filmu (ok. 6 uwag; tj. jedna na 5 minut), np. 
    • "ale cytacik! "
    • "Wow! Ale śmieszne" (s. 20); 
    • "Ale nudy /bez sensu" (s. 16-20); 
    • "Nie wierzę! Serio! Ci Polacy to spryciarze" (s. 4);
    • te proste komentarze mogą ci się później przydać. Możesz zapisać minuty, by ew. wrócić do najważniejszej sceny ponownie. 
    • Te notatki są ważne także dlatego, że są widomym śladem zaangażowania w odbiór :). 
    • b) kilka najważniejszych informacji historycznych i ciekawostek
      1. Czas: np. 1610- 
      2. Wojna, bitwa Polski z...
      3. Region (lub np. Miasteczko) akcji
      4. polski przywódca (król, hetman...): 
      5. inny Polski przekozak:
      6. Polski wróg:
    3. Po przeczytaniu: 
    1. Oceń każdy z ozdziałów w skali od 1 do 10. 
      • Jaka sceny wywarła na Tobie największe wrażenie? Dlaczego?
      1. Jaka postać/wątek został sportretowany  Twoim zdaniem najlepiej?
      2. Największy plus książki? 
      3. Czy w książce czuć ducha epoki? Czy zwróciłeś uwagę na jakąś scenę, która odzwierciedlałaby specyficzną mentalność ludzi tego czasu (poprzez 

        zachowania, światopogląd, wiarę, etc. różny od naszego

        ). 

         

      4. Co ciekawego o przeszłości dowiedziałem się z filmu (1-2 wątki)
    2. Zrób krótki research. 
      1. Kim jest naukowiec-gość nagrania?
      2. Jakie opinie/recenzje ma książka?
    • 3. Przygotuj mem/ obrazek satyryczny o potencjale edukacyjnym (analogicznie jak na pracach klasowych/sprawdzianach)
      • Narysuj satyryczny rysunek o wartości edukacyjnej, dot. Polskiego imperium (Polski w wiekach XV-XVII, ew. wcześniejszych)
      • Rysunek powinien mieć krótki opis/komentarz autora, w którym wyjaśniono widzowi/laikowi, o co chodzi, jakich wydarzeń historycznych dotyczy. 
      • Ważna jeste:
      • 1) Pomysłowość, staranność wykonania, czy autor się do rysunku "przyłożył" 
      • 2) merytoryczność (kto, co, kiedy, dlaczego?) 
        • wartościowy edukacyjnie rysunek (z opisem), który przekazuje nam jakąś wiedzę historyczną, 
      • 3) poczucie humoru (humor słowny, sytuacyjny etc. mile widziany)






Popular posts from this blog

Klasa 5

Sprawdzian I: 490 p.n.e.- bitwa pod Maratonem, I wojna Greków z Persami 753 p.n.e. - legendarne założenie Rzymu 44 p.n.e. - śmierć Juliusza Cezara 1 rok n.e. - narodziny Jezusa Tabela: A (wersja podstawowa, na Bdb);  B (wersja rozszerzona o wyjaśnienia) Powyżej dwie tabele. Wykazy zawierają skrót wymaganych informacji.  Zastrzeżenie:  Kolorem czerwonym  oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny  bardzo dobrej Kolorem zielonym  oznaczono elementy, których opanowanie zaleca się na ocenę c elującą Elementy fioletowe i żółte  - wiedza prawie zupełnie zbędna i elementy dyskusyjne :) Sprawdzian nr I:  Zadanie I: Tabelka, luki Na podstawie powyższych tabel uzupełnij luki - tj.  ok. 10 najważniejszych postaci/ dat/ wydarzeń z historii (tematy 1.1-1.4; 2.1-2.2; 2.5; 3.2), wg powyższego schematu. Zadanie II: Uszereguj wydarzenia:  uluż w odpowiedniej kolejności wydarzenia (np. na osi czasu) od najstarszego do tego, które będzie najpóźniej Pierwszy człowiek w Europi

Pierwsza wojna światowa

Co będzie na sprawdzianie, etc.? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych, np: Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po której stronie konfliktu walczyły? Wybierz 1 z 2 zaproponowanych zagadnień (łącznie jest 7 zagadnień- zob. podwykaz) i opisz w ok. 8 minipunktach (każdy punkt, to przynajmniej 3 fakty; ktoś, coś, gdzieś itp) Wspaniałe stulecie? U progu I wojny, miniwątki które można poruszyć: Europa, Austria i Cieszyn przeł. XIX i XX w. sytuacja gospodarcza, społelczna i geopolityczna Bałkany Panujący np. FJI - sielankowy portret rozwój przemysłu, szkolnictwa, przykłady Rywalizacja narodowa w różnych częściach Europy Austria 12 Narodów - jakich, kto prześladuje a kto prześladowany? Cieszyn sielankowy z piosenki Nohavicy Tesinska, tzn.? Konflikt polsko-niemiecki na Śl. Ciesz. -  Krwawa niedziela w Cieszynie itp. dyskryminacja Polaków Szkoły  Rota - genez

Klasa 4

Podstawa programowa (2024), cz. I: "KLASA IV I. Elementy historii rodzinnej i regionalnej.  Uczeń: 1) zbiera informacje na temat historii swojej rodziny, gromadzi pamiątki rodzinne i opowiada o nich; 2) poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje. II. Najważniejsze elementy polskiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń: 1) zna symbole narodowe (barwy, godło, hymn państwowy), najważniejsze święta narodowe i państwowe, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie; 2) wiąże najważniejsze zabytki i symbole kultury polskiej z właściwymi regionami. III. Refleksja nad historią jako nauką. Uczeń: 1) wyjaśnia, na czym polega praca historyka; 2) wskazuje sposoby mierzenia czasu w historii i posługuje się pojęciami chronologicznymi; 3) rozpoznaje rodzaje źródeł historycznych; 4) odróżnia historię od dziejów legendarnych (....)". Punkt III. Rozwinięcie - Refleksja nad historią jako nauką: 1) Na czym p