Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Zadania i sztuczna inteligencja - ślepy zaułek?

  • Zadanie- polecenia:
  • Obejrzyj film, subiektywnie odnotuj najciekawsze sceny/wątki. Stwórz humorystyczny rysunek edukacyjny inspirowany treścią filmu
  • 1. Oceń wywiad w skali od 1 do 10. Czy było w niej coś fajnego albo niefajnego?
  • 2. Jaka informacja wywarła na Tobie największe wrażenie? Dlaczego?
  • 3. Co zaskoczyło mnie w opowieści na temat życia i mentalności ludzi XIX wieku (zachowania, światopogląd, etc.).
  • 4. Zrób krótki research. Kim jest naukowiec-gość nagrania?

Otrzymuję maila z zadaniem o treści


"Film porusza tematykę specyficznej tożsamości narodowej mieszkańców Śląska Cieszyńskiego, który przez wieki był miejscem styku różnych kultur i narodowości. Prof. Radosław Zenderowski omawia, jak historyczne zmiany granic, migracje oraz współistnienie Polaków, Czechów i Niemców wpłynęły na kształtowanie się unikalnej tożsamości mieszkańców regionu.
CIEKAWOSTKI:
· Prof. Zenderowski podkreśla, jak polityczne i społeczne wydarzenia historyczne wpływały na kształtowanie się lokalnej tożsamości.
· Film analizuje również współczesne aspekty tożsamości regionalnej w kontekście integracji europejskiej.
· Śląsk Cieszyński był miejscem wielu zmian granic, co wpłynęło na tożsamość lokalnych mieszkańców,
· Region ten jest przykładem wielokulturowości, gdzie przez wieki współistniały różne narodowości.
WNIOSEK Z FILMU:
Tożsamość mieszkańców Śląska Cieszyńskiego jest wynikiem długotrwałego współistnienia różnych narodowości i wpływu historycznych zmian granic, co czyni ten region wyjątkowym przykładem wielokulturowości i adaptacji do zmieniających się warunków politycznych i społecznych.
(...) [pytania zadane]
1. 7/10 Temat poruszony w wywiadzie nie jest moim ulubionym. Forma wywiadu jest jak najbardziej na + gość jest dla mnie ciekawą osobą. Widać, że prof. Ma wiedzę i chętnie się z nią dzieli. Jego mowa jest zachęcająca, pozwala na zrozumienie zagadnień i tematu poruszonego w wywiadzie.
2. Wiele zmian granic oraz różnorodność widoczna po dziś dzień. Zaskakujące dla mnie jest to, że Śląsk Cieszyński był i jest tak bardzo zróżnicowany kulturowo i narodowościowo. Widać to od naprawdę wielu lat. Jego historia jest bardzo bogata i z perspektywy każdej osoby (z innej kultury) jest odmienna, unikatowa.
3. Wielokulturowość oraz liczne zmiany w tym granic i państw. Ponownie zaskakuje mnie ilość zmian w naszym regionie i to jak bardzo dużo się u nas działo:)
4. Radosław Zenderowski jest polskim politologiem i socjologiem, specjalizującym się w studiach nad tożsamością narodową i regionalną, mniejszościami narodowymi, a także relacjami między religią a polityką. Jest profesorem na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, gdzie pełni funkcję dyrektora Instytutu Nauk o Polityce i Administracji.
Jedną z ciekawostek dotyczących prof. Radosława Zenderowskiego jest to, że w swojej pracy naukowej często łączy analizę politologiczną z badaniami socjologicznymi, co pozwala mu na głębsze zrozumienie zjawisk tożsamościowych i ich wpływu na życie polityczne i społeczne. Ponadto, prof. Zenderowski aktywnie angażuje się w dyskusje publiczne na temat mniejszości narodowych i etnicznych w Europie Środkowo-Wschodniej, co czyni go jednym z czołowych ekspertów w tej dziedzinie w Polsce".


Odpowiedź nauczyciela:

"(....) Zdradź mi proszę, Ile z tego zrobiłeś sam, a ilę sztuczna inteligencja?

Ja obstawiam 20 % do 80 %, zgadnij na czyją korzyść :)

Napisz jak to oceniasz w procentach; jestem ciekawy czy byłem blisko :)"


Odpowiedź ucznia:

"Szczerze 60/40, może 50/50:)

Nie kopiowałem tekstu (...)"


Podsumowanie nauczyciela:

Wniosek 1.:

Zadanie wykonane zostało niezgodnie z instrukcjami i intencjami nauczyciela. Rezultat tekstowy spełnia oczekiwania nauczyciela w max. 30-40 %, nawet gdyby autorem w 100% był człowiek. Rezultat rysunkowy wcale.

Wniosek 2.:

Podkreśleniem wyróżniono treści przypuszczalnie stworzone przez AI.

Zdaniem nauczyciela finalnie AI stworzyło 85% treści tekstowych i zabrało tyleż uwagi odbiorcy zadania- nauczycielowi. 

Czas przeznaczony na obsługę AI można było spożytkować na obejrzenie 20 minutowego filmu i rzetelne wykonanie zadania.

Gdyby uczeń był autorem zadania otrzymałby maksymalnie dostateczny (i to bardziej z litości, że coś zrobiono, moimo że rezultat fatalny).

Plagiat i "AI ghostwriting" (Tutaj występujący) muszą być jednak w jakiś sposób sankcjonowane. 

Jak myślisz, jak wybrnąć z takiej sytuacji?



Popular posts from this blog

Pierwsza wojna światowa

    1915 , Kartka wydana w roku 1915 z jakiejś okazji Cesarza Franciszka Józefa. "Majątek i krew dla Cesarza Majątek i krew dla Ojczyzny" - tak brzmi napis na kartce. To tak jakby ludność wszystko co miała najcenniejszego zawierzyła swemu cesarzowi. Mała pomoc by się przydała. cesarz Franciszek Józef I wizytował Cieszyn (1851, 1880, 1890, 1906), w czasie trzech ostatnich wizyt sieddział na specjalnym tronie, który do dziś przechowywany jest w Kościele Jezusowym. zobaz więcej : broszura Cieszyn Mały Wiedeń https://www.archiwum.cieszyn.pl/?p=categoriesShow&iCategory=12 historia polskiego szkolnictwa w Cieszynie: http://sp1cieszyn.edu.pl/strona/historia-polskiego-szkolnictwa-powszechnego-w-cieszynie Matka ośmiorga dzieci opuszcza męża i przenosi się do Warszawy, by pisać poezję. Autorka bajki "O krasnoludkach i o sierotce Marysi" chorą córkę zamyka w szpitalu psychiatrycznym. Pochylająca się nad losem dzieci społeczniczka oddaje obcym ludziom własnego wnuka......

Klasa 5

Punktacja: 36 6 35 5+ 32 5 30 4+ 27 4 23 3+ 18 3 15 2+ 11 2 9 1+' klasa 5 punktacja Zadanie / max. liczba punktów do zdobycia 1 / 6 2 / 4 3 / 9 (w tym 2 pkt. na 6, niewliczane do punktacji) 4 / 4 (i ew. 2 pkt. ekstra ZA humor - niewliczane do punktacji na 5,6 etc. - w końcu humoru nie można wymagać od nikogo :) 5 14 (w tym 3 pkt. na 6, niewliczane do punktacji) razem 37 ale (jeśli dobrze pamiętam) przyjąłem, że 6 jest możliwa od 36 pkt zadanie I: BC ca AC Sprawdzian I: 490 p.n.e.- bitwa pod Maratonem, I wojna Greków z Persami 753 p.n.e. - legendarne założenie Rzymu 44 p.n.e. - śmierć Juliusza Cezara 1 rok n.e. - narodziny Jezusa Tabela: A (wersja podstawowa, na Bdb);  B (wersja rozszerzona o wyjaśnienia) Powyżej dwie tabele. Wykazy zawierają skrót wymaganych informacji.  Zastrzeżenie:  Kolorem czerwonym  oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny  bardzo dob...

Klasa 6

Przygotowując się do lekcji, sprawdzianu, itd. możemy wykorzystać m.in. treści przygotowane przez Wiesława Zdziabka (zob.:  https://www.e-historia.com.pl/szkola-podstawowa-notatki-z-historii.html  i pod poniższymi linkami ) .  KLASA 6 R. I: Europa i świat - XVI w. 1. 1. PRZYCZYNY I PRZEBIEG WIELKICH ODKRYĆ GEOGRAFICZNYCH 1. 2. SKUTKI ODKRYĆ GEOGRAFICZNYCH 1. 3. ODRODZENIE 1. 4. SZTUKA RENESANSU 1. 5. REFORMACJA 1. 6. KONTRREFORMACJA I REFORMA WEWNĘTRZNA KOŚCIOŁA R. II 2. 1. DEMOKRACJA SZLACHECKA W POLSCE 2. 2. FOLWARK PAŃSZCZYŹNIANY 2. 3. POLSKA ZA PANOWANIA OSTATNICH JAGIELLONÓW 2. 4. RENESANS W POLSCE 2. 5. UNIA LUBELSKA I POCZĄTKI RZECZYPOSPOLITEJ OBOJGA NARODÓW 2. 6. REFORMACJA W POLSCE 2. 7. POLSKA MONARCHIĄ ELEKCYJNĄ R. III 3. 1. WOJNY Z ROSJĄ 3. 2. WOJNY POLSKO-SZWEDZKIE W PIERWSZEJ POŁOWIE XVII W. 3. 3. POWSTANIA KOZACKIE NA UKRAINIE 3. 4. POTOP SZWEDZKI 3. 5. WOJNY POLSKO-TURECKIE 3. 6. KRYZYS WEWNĘTRZNY RZECZYPOSPOLITEJ 3. 7. BAROK W EUROPIE I W POLSCE R. IV 4. ...