Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Zadania i sztuczna inteligencja - ślepy zaułek?

  • Zadanie- polecenia:
  • Obejrzyj film, subiektywnie odnotuj najciekawsze sceny/wątki. Stwórz humorystyczny rysunek edukacyjny inspirowany treścią filmu
  • 1. Oceń wywiad w skali od 1 do 10. Czy było w niej coś fajnego albo niefajnego?
  • 2. Jaka informacja wywarła na Tobie największe wrażenie? Dlaczego?
  • 3. Co zaskoczyło mnie w opowieści na temat życia i mentalności ludzi XIX wieku (zachowania, światopogląd, etc.).
  • 4. Zrób krótki research. Kim jest naukowiec-gość nagrania?

Otrzymuję maila z zadaniem o treści


"Film porusza tematykę specyficznej tożsamości narodowej mieszkańców Śląska Cieszyńskiego, który przez wieki był miejscem styku różnych kultur i narodowości. Prof. Radosław Zenderowski omawia, jak historyczne zmiany granic, migracje oraz współistnienie Polaków, Czechów i Niemców wpłynęły na kształtowanie się unikalnej tożsamości mieszkańców regionu.
CIEKAWOSTKI:
· Prof. Zenderowski podkreśla, jak polityczne i społeczne wydarzenia historyczne wpływały na kształtowanie się lokalnej tożsamości.
· Film analizuje również współczesne aspekty tożsamości regionalnej w kontekście integracji europejskiej.
· Śląsk Cieszyński był miejscem wielu zmian granic, co wpłynęło na tożsamość lokalnych mieszkańców,
· Region ten jest przykładem wielokulturowości, gdzie przez wieki współistniały różne narodowości.
WNIOSEK Z FILMU:
Tożsamość mieszkańców Śląska Cieszyńskiego jest wynikiem długotrwałego współistnienia różnych narodowości i wpływu historycznych zmian granic, co czyni ten region wyjątkowym przykładem wielokulturowości i adaptacji do zmieniających się warunków politycznych i społecznych.
(...) [pytania zadane]
1. 7/10 Temat poruszony w wywiadzie nie jest moim ulubionym. Forma wywiadu jest jak najbardziej na + gość jest dla mnie ciekawą osobą. Widać, że prof. Ma wiedzę i chętnie się z nią dzieli. Jego mowa jest zachęcająca, pozwala na zrozumienie zagadnień i tematu poruszonego w wywiadzie.
2. Wiele zmian granic oraz różnorodność widoczna po dziś dzień. Zaskakujące dla mnie jest to, że Śląsk Cieszyński był i jest tak bardzo zróżnicowany kulturowo i narodowościowo. Widać to od naprawdę wielu lat. Jego historia jest bardzo bogata i z perspektywy każdej osoby (z innej kultury) jest odmienna, unikatowa.
3. Wielokulturowość oraz liczne zmiany w tym granic i państw. Ponownie zaskakuje mnie ilość zmian w naszym regionie i to jak bardzo dużo się u nas działo:)
4. Radosław Zenderowski jest polskim politologiem i socjologiem, specjalizującym się w studiach nad tożsamością narodową i regionalną, mniejszościami narodowymi, a także relacjami między religią a polityką. Jest profesorem na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, gdzie pełni funkcję dyrektora Instytutu Nauk o Polityce i Administracji.
Jedną z ciekawostek dotyczących prof. Radosława Zenderowskiego jest to, że w swojej pracy naukowej często łączy analizę politologiczną z badaniami socjologicznymi, co pozwala mu na głębsze zrozumienie zjawisk tożsamościowych i ich wpływu na życie polityczne i społeczne. Ponadto, prof. Zenderowski aktywnie angażuje się w dyskusje publiczne na temat mniejszości narodowych i etnicznych w Europie Środkowo-Wschodniej, co czyni go jednym z czołowych ekspertów w tej dziedzinie w Polsce".


Odpowiedź nauczyciela:

"(....) Zdradź mi proszę, Ile z tego zrobiłeś sam, a ilę sztuczna inteligencja?

Ja obstawiam 20 % do 80 %, zgadnij na czyją korzyść :)

Napisz jak to oceniasz w procentach; jestem ciekawy czy byłem blisko :)"


Odpowiedź ucznia:

"Szczerze 60/40, może 50/50:)

Nie kopiowałem tekstu (...)"


Podsumowanie nauczyciela:

Wniosek 1.:

Zadanie wykonane zostało niezgodnie z instrukcjami i intencjami nauczyciela. Rezultat tekstowy spełnia oczekiwania nauczyciela w max. 30-40 %, nawet gdyby autorem w 100% był człowiek. Rezultat rysunkowy wcale.

Wniosek 2.:

Podkreśleniem wyróżniono treści przypuszczalnie stworzone przez AI.

Zdaniem nauczyciela finalnie AI stworzyło 85% treści tekstowych i zabrało tyleż uwagi odbiorcy zadania- nauczycielowi. 

Czas przeznaczony na obsługę AI można było spożytkować na obejrzenie 20 minutowego filmu i rzetelne wykonanie zadania.

Gdyby uczeń był autorem zadania otrzymałby maksymalnie dostateczny (i to bardziej z litości, że coś zrobiono, moimo że rezultat fatalny).

Plagiat i "AI ghostwriting" (Tutaj występujący) muszą być jednak w jakiś sposób sankcjonowane. 

Jak myślisz, jak wybrnąć z takiej sytuacji?