Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Zadania i sztuczna inteligencja - ślepy zaułek?

  • Zadanie- polecenia:
  • Obejrzyj film, subiektywnie odnotuj najciekawsze sceny/wątki. Stwórz humorystyczny rysunek edukacyjny inspirowany treścią filmu
  • 1. Oceń wywiad w skali od 1 do 10. Czy było w niej coś fajnego albo niefajnego?
  • 2. Jaka informacja wywarła na Tobie największe wrażenie? Dlaczego?
  • 3. Co zaskoczyło mnie w opowieści na temat życia i mentalności ludzi XIX wieku (zachowania, światopogląd, etc.).
  • 4. Zrób krótki research. Kim jest naukowiec-gość nagrania?

Otrzymuję maila z zadaniem o treści


"Film porusza tematykę specyficznej tożsamości narodowej mieszkańców Śląska Cieszyńskiego, który przez wieki był miejscem styku różnych kultur i narodowości. Prof. Radosław Zenderowski omawia, jak historyczne zmiany granic, migracje oraz współistnienie Polaków, Czechów i Niemców wpłynęły na kształtowanie się unikalnej tożsamości mieszkańców regionu.
CIEKAWOSTKI:
· Prof. Zenderowski podkreśla, jak polityczne i społeczne wydarzenia historyczne wpływały na kształtowanie się lokalnej tożsamości.
· Film analizuje również współczesne aspekty tożsamości regionalnej w kontekście integracji europejskiej.
· Śląsk Cieszyński był miejscem wielu zmian granic, co wpłynęło na tożsamość lokalnych mieszkańców,
· Region ten jest przykładem wielokulturowości, gdzie przez wieki współistniały różne narodowości.
WNIOSEK Z FILMU:
Tożsamość mieszkańców Śląska Cieszyńskiego jest wynikiem długotrwałego współistnienia różnych narodowości i wpływu historycznych zmian granic, co czyni ten region wyjątkowym przykładem wielokulturowości i adaptacji do zmieniających się warunków politycznych i społecznych.
(...) [pytania zadane]
1. 7/10 Temat poruszony w wywiadzie nie jest moim ulubionym. Forma wywiadu jest jak najbardziej na + gość jest dla mnie ciekawą osobą. Widać, że prof. Ma wiedzę i chętnie się z nią dzieli. Jego mowa jest zachęcająca, pozwala na zrozumienie zagadnień i tematu poruszonego w wywiadzie.
2. Wiele zmian granic oraz różnorodność widoczna po dziś dzień. Zaskakujące dla mnie jest to, że Śląsk Cieszyński był i jest tak bardzo zróżnicowany kulturowo i narodowościowo. Widać to od naprawdę wielu lat. Jego historia jest bardzo bogata i z perspektywy każdej osoby (z innej kultury) jest odmienna, unikatowa.
3. Wielokulturowość oraz liczne zmiany w tym granic i państw. Ponownie zaskakuje mnie ilość zmian w naszym regionie i to jak bardzo dużo się u nas działo:)
4. Radosław Zenderowski jest polskim politologiem i socjologiem, specjalizującym się w studiach nad tożsamością narodową i regionalną, mniejszościami narodowymi, a także relacjami między religią a polityką. Jest profesorem na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, gdzie pełni funkcję dyrektora Instytutu Nauk o Polityce i Administracji.
Jedną z ciekawostek dotyczących prof. Radosława Zenderowskiego jest to, że w swojej pracy naukowej często łączy analizę politologiczną z badaniami socjologicznymi, co pozwala mu na głębsze zrozumienie zjawisk tożsamościowych i ich wpływu na życie polityczne i społeczne. Ponadto, prof. Zenderowski aktywnie angażuje się w dyskusje publiczne na temat mniejszości narodowych i etnicznych w Europie Środkowo-Wschodniej, co czyni go jednym z czołowych ekspertów w tej dziedzinie w Polsce".


Odpowiedź nauczyciela:

"(....) Zdradź mi proszę, Ile z tego zrobiłeś sam, a ilę sztuczna inteligencja?

Ja obstawiam 20 % do 80 %, zgadnij na czyją korzyść :)

Napisz jak to oceniasz w procentach; jestem ciekawy czy byłem blisko :)"


Odpowiedź ucznia:

"Szczerze 60/40, może 50/50:)

Nie kopiowałem tekstu (...)"


Podsumowanie nauczyciela:

Wniosek 1.:

Zadanie wykonane zostało niezgodnie z instrukcjami i intencjami nauczyciela. Rezultat tekstowy spełnia oczekiwania nauczyciela w max. 30-40 %, nawet gdyby autorem w 100% był człowiek. Rezultat rysunkowy wcale.

Wniosek 2.:

Podkreśleniem wyróżniono treści przypuszczalnie stworzone przez AI.

Zdaniem nauczyciela finalnie AI stworzyło 85% treści tekstowych i zabrało tyleż uwagi odbiorcy zadania- nauczycielowi. 

Czas przeznaczony na obsługę AI można było spożytkować na obejrzenie 20 minutowego filmu i rzetelne wykonanie zadania.

Gdyby uczeń był autorem zadania otrzymałby maksymalnie dostateczny (i to bardziej z litości, że coś zrobiono, moimo że rezultat fatalny).

Plagiat i "AI ghostwriting" (Tutaj występujący) muszą być jednak w jakiś sposób sankcjonowane. 

Jak myślisz, jak wybrnąć z takiej sytuacji?



Popular posts from this blog

Pierwsza wojna światowa

Tutaj moje info o osobach, które walczyły 20 lat wcześniej na I wojnie: https://ojcowskidom.blogspot.com/2021/11/na-frontach-i-wojny-swiatowej.html Możemy szacować, iż żałobę z powodu śmierci domownika przeżywano wówczas, w co czwartym domu w Brennej i Górkach. Rodzin w Brennej i Górkach, które straciły bliskich na I wojnie było przeszło sto. Na I wojnie zginął przynajmniej co 20 mężczyzna z naszych wiosek, podczas gdy ranny mógł zostać nawet co czwarty lub piąty. Jeśli odejmiemy osoby niepełnoletnie i seniorów oraz inwalidów etc. i policzymy jedynie mężczyzn objętych poborem, wówczas liczby te wzrosną ok. dwukrotnie (!). Z rachunku tego wynika, iż tylko co drugi mężczyzna powołany na front I wojny światowej wrócił z niej cały i względnie zdrowy. Co będzie na sprawdzianie? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po k

Klasa 5

Klasa 5 R. I 1. 1. POCZĄTKI LUDZKOŚCI 1. 2. CYWILIZACJE MEZOPOTAMII 1. 3. STAROŻYTNY EGIPT 1. 4. STAROŻYTNY IZRAEL 1. 5. CYWILIZACJE INDII I CHIN 1. 6. NARODZINY I ROZWÓJ PISMA R. II 2. 1. ATENY I SPARTA 2. 2. WOJNY PERSKIE 2. 3. WIERZENIA RELIGIJNE STAROŻYTNYCH GREKÓW 2. 4. KULTURA STAROŻYTNYCH GREKÓW 2. 5. PODBOJE ALEKSANDRA WIELKIEGO R. III 3. 1. USTRÓJ POLITYCZNY STAROŻYTNEGO RZYMU 3. 2. POWSTANIE I UPADEK IMPERIUM RZYMSKIEGO 3. 3. KULTURA UMYSŁOWA I RELIGIA STAROŻYTNEGO RZYMU 3. 4. SZTUKA STAROŻYTNEGO RZYMU 3. 5. NARODZINY CHRZEŚCIJAŃSTWA R. IV 4. 1. BIZANCJUM 4. 2. NARODZINY ISLAMU 4. 3. NA GRUZACH CESARSTWA ZACHODNIEGO 4. 4. WALKA O WŁADZĘ NA ŚWIATEM CHRZEŚCIJAŃSKIM 4. 5. DZIEJE WYPRAW KRZYŻOWYCH R. V 5. 1. SPOŁECZEŃSTWO FEUDALNE 5. 2. STAN RYCERSKI 5. 3. MIESZCZANIE I CHŁOPI 5. 4. KOŚCIÓŁ W ŚREDNIOWIECZU 5. 5. SZTUKA ŚREDNIOWIECZNA R. VI 6. 1. PRADZIEJE ZIEM POLSKICH 6. 2. POCZĄTKI PAŃSTWA POLSKIEGO 6. 3. POLSKA POD PANOWANIEM BOLESŁAWA CHROBREGO 6. 4. KRYZYS PAŃSTWA PIERWSZYCH

Europa i świat doby Oświecenia

Na naszych zajęciach (wspólnie i/lub samodzielnie): 5. 1. Przemiany gospodarcze i społeczne w XVIII wieku 5. 2. Oświecenie 5. 3. Absolutyzm oświecony 5. 4. Wojna o niepodległość Stanów Zjednoczonych 5. 5. Wybuch Wielkiej Rewolucji Francuskiej 5. 6. Francja republiką - przemiany polityczne we Francji w latach 1973-1799     https://www.youtube.com/watch?v=zxYrqV1rFIA&ab_channel=By%C5%82osobie...%28HelloMaestro%29 7:27 Ziemniak i rozbiór Polski, Katarzyna Wielka, Maria Teresa "Byl Sobie Czlowiek" - Świat przyspiesza- Wynalazki, zmiany społeczno-gospodarcze i polityczne XIX wieku, m.in. Wiosna Ludów https://www.youtube.com/watch?v=vLqbldp2OPc&list=PLyJ5tp6WmjKj-lHgWpsK4-xqnpEDoezbi&index=23&ab_channel=FranciszekF1 5. 1. Jesteśmy drugą Anglią. Czego Goethe szuka na Śląsku? a) Muzy b) elfów c) zachodnich technologii Świat idzie naprzód, czyli Geothe na Śląsku, a my stajemy się drugą Anglią.   Porównaj wiersz Goethego w tłumaczeniu Szymborskiej:  https://wiersze.an