Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Zadania i sztuczna inteligencja - ślepy zaułek?

  • Zadanie- polecenia:
  • Obejrzyj film, subiektywnie odnotuj najciekawsze sceny/wątki. Stwórz humorystyczny rysunek edukacyjny inspirowany treścią filmu
  • 1. Oceń wywiad w skali od 1 do 10. Czy było w niej coś fajnego albo niefajnego?
  • 2. Jaka informacja wywarła na Tobie największe wrażenie? Dlaczego?
  • 3. Co zaskoczyło mnie w opowieści na temat życia i mentalności ludzi XIX wieku (zachowania, światopogląd, etc.).
  • 4. Zrób krótki research. Kim jest naukowiec-gość nagrania?

Otrzymuję maila z zadaniem o treści


"Film porusza tematykę specyficznej tożsamości narodowej mieszkańców Śląska Cieszyńskiego, który przez wieki był miejscem styku różnych kultur i narodowości. Prof. Radosław Zenderowski omawia, jak historyczne zmiany granic, migracje oraz współistnienie Polaków, Czechów i Niemców wpłynęły na kształtowanie się unikalnej tożsamości mieszkańców regionu.
CIEKAWOSTKI:
· Prof. Zenderowski podkreśla, jak polityczne i społeczne wydarzenia historyczne wpływały na kształtowanie się lokalnej tożsamości.
· Film analizuje również współczesne aspekty tożsamości regionalnej w kontekście integracji europejskiej.
· Śląsk Cieszyński był miejscem wielu zmian granic, co wpłynęło na tożsamość lokalnych mieszkańców,
· Region ten jest przykładem wielokulturowości, gdzie przez wieki współistniały różne narodowości.
WNIOSEK Z FILMU:
Tożsamość mieszkańców Śląska Cieszyńskiego jest wynikiem długotrwałego współistnienia różnych narodowości i wpływu historycznych zmian granic, co czyni ten region wyjątkowym przykładem wielokulturowości i adaptacji do zmieniających się warunków politycznych i społecznych.
(...) [pytania zadane]
1. 7/10 Temat poruszony w wywiadzie nie jest moim ulubionym. Forma wywiadu jest jak najbardziej na + gość jest dla mnie ciekawą osobą. Widać, że prof. Ma wiedzę i chętnie się z nią dzieli. Jego mowa jest zachęcająca, pozwala na zrozumienie zagadnień i tematu poruszonego w wywiadzie.
2. Wiele zmian granic oraz różnorodność widoczna po dziś dzień. Zaskakujące dla mnie jest to, że Śląsk Cieszyński był i jest tak bardzo zróżnicowany kulturowo i narodowościowo. Widać to od naprawdę wielu lat. Jego historia jest bardzo bogata i z perspektywy każdej osoby (z innej kultury) jest odmienna, unikatowa.
3. Wielokulturowość oraz liczne zmiany w tym granic i państw. Ponownie zaskakuje mnie ilość zmian w naszym regionie i to jak bardzo dużo się u nas działo:)
4. Radosław Zenderowski jest polskim politologiem i socjologiem, specjalizującym się w studiach nad tożsamością narodową i regionalną, mniejszościami narodowymi, a także relacjami między religią a polityką. Jest profesorem na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, gdzie pełni funkcję dyrektora Instytutu Nauk o Polityce i Administracji.
Jedną z ciekawostek dotyczących prof. Radosława Zenderowskiego jest to, że w swojej pracy naukowej często łączy analizę politologiczną z badaniami socjologicznymi, co pozwala mu na głębsze zrozumienie zjawisk tożsamościowych i ich wpływu na życie polityczne i społeczne. Ponadto, prof. Zenderowski aktywnie angażuje się w dyskusje publiczne na temat mniejszości narodowych i etnicznych w Europie Środkowo-Wschodniej, co czyni go jednym z czołowych ekspertów w tej dziedzinie w Polsce".


Odpowiedź nauczyciela:

"(....) Zdradź mi proszę, Ile z tego zrobiłeś sam, a ilę sztuczna inteligencja?

Ja obstawiam 20 % do 80 %, zgadnij na czyją korzyść :)

Napisz jak to oceniasz w procentach; jestem ciekawy czy byłem blisko :)"


Odpowiedź ucznia:

"Szczerze 60/40, może 50/50:)

Nie kopiowałem tekstu (...)"


Podsumowanie nauczyciela:

Wniosek 1.:

Zadanie wykonane zostało niezgodnie z instrukcjami i intencjami nauczyciela. Rezultat tekstowy spełnia oczekiwania nauczyciela w max. 30-40 %, nawet gdyby autorem w 100% był człowiek. Rezultat rysunkowy wcale.

Wniosek 2.:

Podkreśleniem wyróżniono treści przypuszczalnie stworzone przez AI.

Zdaniem nauczyciela finalnie AI stworzyło 85% treści tekstowych i zabrało tyleż uwagi odbiorcy zadania- nauczycielowi. 

Czas przeznaczony na obsługę AI można było spożytkować na obejrzenie 20 minutowego filmu i rzetelne wykonanie zadania.

Gdyby uczeń był autorem zadania otrzymałby maksymalnie dostateczny (i to bardziej z litości, że coś zrobiono, moimo że rezultat fatalny).

Plagiat i "AI ghostwriting" (Tutaj występujący) muszą być jednak w jakiś sposób sankcjonowane. 

Jak myślisz, jak wybrnąć z takiej sytuacji?



Popular posts from this blog

Klasa 5

Sprawdzian I: 490 p.n.e.- bitwa pod Maratonem, I wojna Greków z Persami 753 p.n.e. - legendarne założenie Rzymu 44 p.n.e. - śmierć Juliusza Cezara 1 rok n.e. - narodziny Jezusa Tabela: A (wersja podstawowa, na Bdb);  B (wersja rozszerzona o wyjaśnienia) Powyżej dwie tabele. Wykazy zawierają skrót wymaganych informacji.  Zastrzeżenie:  Kolorem czerwonym  oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny  bardzo dobrej Kolorem zielonym  oznaczono elementy, których opanowanie zaleca się na ocenę c elującą Elementy fioletowe i żółte  - wiedza prawie zupełnie zbędna i elementy dyskusyjne :) Sprawdzian nr I:  Zadanie I: Tabelka, luki Na podstawie powyższych tabel uzupełnij luki - tj.  ok. 10 najważniejszych postaci/ dat/ wydarzeń z historii (tematy 1.1-1.4; 2.1-2.2; 2.5; 3.2), wg powyższego schematu. Zadanie II: Uszereguj wydarzenia:  uluż w odpowiedniej kolejności wydarzenia (np. na osi czasu) od najstarszego do tego, które będzie najpóźniej Pierwszy człowiek w Europi

Pierwsza wojna światowa

Co będzie na sprawdzianie, etc.? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych, np: Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po której stronie konfliktu walczyły? Wybierz 1 z 2 zaproponowanych zagadnień (łącznie jest 7 zagadnień- zob. podwykaz) i opisz w ok. 8 minipunktach (każdy punkt, to przynajmniej 3 fakty; ktoś, coś, gdzieś itp) Wspaniałe stulecie? U progu I wojny, miniwątki które można poruszyć: Europa, Austria i Cieszyn przeł. XIX i XX w. sytuacja gospodarcza, społelczna i geopolityczna Bałkany Panujący np. FJI - sielankowy portret rozwój przemysłu, szkolnictwa, przykłady Rywalizacja narodowa w różnych częściach Europy Austria 12 Narodów - jakich, kto prześladuje a kto prześladowany? Cieszyn sielankowy z piosenki Nohavicy Tesinska, tzn.? Konflikt polsko-niemiecki na Śl. Ciesz. -  Krwawa niedziela w Cieszynie itp. dyskryminacja Polaków Szkoły  Rota - genez

Klasa 4

Podstawa programowa (2024), cz. I: "KLASA IV I. Elementy historii rodzinnej i regionalnej.  Uczeń: 1) zbiera informacje na temat historii swojej rodziny, gromadzi pamiątki rodzinne i opowiada o nich; 2) poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje. II. Najważniejsze elementy polskiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń: 1) zna symbole narodowe (barwy, godło, hymn państwowy), najważniejsze święta narodowe i państwowe, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie; 2) wiąże najważniejsze zabytki i symbole kultury polskiej z właściwymi regionami. III. Refleksja nad historią jako nauką. Uczeń: 1) wyjaśnia, na czym polega praca historyka; 2) wskazuje sposoby mierzenia czasu w historii i posługuje się pojęciami chronologicznymi; 3) rozpoznaje rodzaje źródeł historycznych; 4) odróżnia historię od dziejów legendarnych (....)". Punkt III. Rozwinięcie - Refleksja nad historią jako nauką: 1) Na czym p